Do soutěže se přihlásilo celkem 29 týmů ze kterých porota, na základě jejich portfolií, vybrala sedm účastníků soutěže. Ti připravili koncept návrhu nové čtvrti Žofinka pro první fázi soutěže. Po 2. soutěžním workshopu se počet soutěžních týmů zúžil na tři, které ve 2. fázi soutěže dopracovaly svůj finální návrh, který odevzdaly 4. dubna 2025.
V rámci veřejné konzultace může kdokoliv podat komentář ke kterémukoli ze tří návrhů týmů zařazených do užšího výběru 2. fáze soutěže. Vaše komentáře můžete podávat do středy 23. dubna do 12:00 hodin ZDE.
Všechny připomínky veřejné konzultace budou shrnuty a poskytnuty soutěžní porotě před jejím závěrečným jednáním, na kterém vybere vítěze soutěže.
Soutěžní návrhy 2. fáze soutěže
Studio Perspektiv: Ján Antal, Martin Stára, Kristýna Stará, Juraj Biroš, Oksana Džabarjan, Zdeněk Vondřička, Petr Ivasienko, Michal Rulc
Marko&Placemakers: Igor Marko, Simona Tóthová
Žofinka se stává místem pro lidi – rodiny s dětmi, mladé podnikatele, postarší obyvatele i studenty. Nové místo pro život představuje moderní městskou čtvrť, která spojuje historii s urbanistickými principy. Cílem je vytvořit čtvrť s jasnou identitou, čitelnou strukturou a příjemným prostředím pro všechny generace. Koncept akcentuje udržitelnost, bezbariérovost a propojení s přírodními prvky, jako je řeka Ostravice a okolí.
Klíčovou ideou urbanistického řešení Žofinky je čitelná a přirozená orientace v prostoru. Prostorová organizace vychází z jasných linií, definovaných dominantami a vizuálně srozumitelnými podněty, které usnadňují pohyb a orientaci v území. Urbanistická koncepce klade důraz na sociálně odpovědný přístup, diverzifikaci bydlení a efektivní využití přírodních charakteristik území, včetně terénu a stávající vegetace. Tyto aspekty dohromady vytvářejí atraktivní a funkční místo pro život.




ADEPT: Martin Laursen, Martin Krogh, Anders Lonka, Simon Poulsen, Mads Kjaer Ravn, Ragnhild Angel, Omar Amr Ahmed Saleh Zenbaey, Jens Peter Nielsen, Mathias Ulriksen, Petra Vojtasik
atelier.tečka: Tomáš Klapka, Anna Křížová, Luboš Klabík, Anna Kozáková, Eliška Vasko, Barbora Husáková
VEN.KU architekti: Ondřej Valigura, Julie Horáčková, Magdaléna Benešová, Iveta Olšovská
ohboi: Jan Kubát, Martin Jireš, Linda Kaliská
VECTURA Pardubice: Ondřej Kvaček
Žofinka je koncipována jako nové živé „město ve městě“, které se rozkládá mezi rušným historickým centrem a klidem přírody.
Náš návrh vplétá zelené okolí do místní struktury každodenního života a umožňuje obyvatelům spojit se s přírodou a žít v blízkosti aktivních kondičních okruhů i klidných kontemplativních míst v zeleni.
Masterplan pro Žofinku proměňuje městskou strukturu a zlepšuje mobilitu pro všechny díky intuitivní síti pěších cest, cyklistických pruhů a vhodně umístěné veřejné dopravě.
Výsledkem je pestrá čtvrť, kde je minimalizována závislost na autech a kde je směs každodenních funkcí vždy v dosahu 15 minut chůze – od supermarketů, kanceláří a kaváren až po školy a parky.




Pavel Hnilička Architects+Planners: Pavel Hnilička, Marek Řehoř, Jan Pačka, Milena Raičević, Veronika Žďárská, Ondřej Lebeda, Petr Fogl, Mikuláš Valdman, Linda Skřivánková
Projekce dopravní Filip: Josef Filip, Pavel Soukup
Steiner a Malíková krajinářští architekti: Pavlína Malíková, Aleš Steiner
Sociální a kulturní geografie: Mgr. Jan Haruda, Mgr. Roman Korzec – Socgeo – Sociálně geografické studio
Kulturní dědictví, historie: Mgr. Martin Strakoš
Projekt, jehož cílem je si svoje budoucí obyvatele získat. Chce, aby byli pyšní, že jsou součástí nejen Ostravy, ale i právě nově vzniklé čtvrti – Žofinky.
Území bývalé Žofinské huti, později skládky strusky, přeměňujeme na novou živou čtvrť. Na základě terénní morfologie je Žofinka rozdělena do dvou celků, mezi kterými navrhujeme velkorysý lineární park. Ten na jedné straně otevíráme k Trojhalí, na druhém konci dáváme podnět pro jeho napojení na stávající zelené plochy v Dolní oblasti Vítkovice.
Nová čtvrť je zapojena do struktury města v místech, která logicky navazují na stávající ulice a veřejná prostranství. Navrhujeme propojení od Trojhalí a Nové Karoliny novou lávkou pro pěší a cyklisty na horní úroveň Žofinky. Šalamounovo sídliště navrhujeme propojit s Žofinkou v blízkosti nádraží Ostrava střed lávkou v prodloužení osy ulice Dr. Malého. Do Gongu a jeho okolí se lidé ze Žofinky dostanou lávkou z parku vedoucí přes železniční trať.
V návrhu využíváme široké palety charakteru veřejných prostranství. Definujeme dvě lokální centra. Jedno v blízkosti nádraží Ostrava střed a napojení na Novou Karolinu a park „U vlečky“. Druhé na horní úrovni v návaznosti na lávku vedoucí od Trojhalí a skryté v druhém plánu od nové třídy Jedna míle. Od nádraží k řece lze projít za 15 minut skrze prostory rozdílných měřítek a charakterů. Blízké Trojhalí a národní kulturní památku Dolní oblast Vítkovice vnímáme jako důležité aktivátory nové čtvrti. Na DOV komponujeme výhledy z městských interiérů a k Trojhalí otvíráme nový park.




Střídmé a racionální návrhy zkušených autorů a účastníků jsou zároveň nastaveným zrcadlem všemožných studií a prvotních záměrů, které v posledních letech zaplavují ostravský veřejný prostor a jsou neslučitelné s realitou. Namátkou prvotní hmotové znázornění lokality Pod Žofinkou..

pramen: zofinka.cz

aldik :
No jako vize krásná, ale moc tomu nevěřím když pro začátek si neumí radnice ani dupnout aby se ve Výškovicích postavilo něco lepšího než jen obyčejná krabice Lidlu. Jasně, je to soukromý pozemek, ale kdyby se chtělo, mohlo to území po OC Odra vypadat o hodně lépe.. Nejde o ten Lidl, ten at si tam klidně je, ale o to jak to bude vypadat.
donPaPa :
Vizualizace nádherná, ale realita bude diametrálně odlišná. Ostrava neumí stavět ve vlastním zájmu zajímavé celky viz karolina apod… Promarní další šanci, říkám to už dlouho MAPPA absolutně neplní svou funkci.
Tom :
donPaPa: Možná si jděte zjistit informace, protože nepíšete opravdu. Nevíte pravděpodobně, kde a kdy může který orgán rozhodnout. Hlavně slovo mají vždy můži na radnici.
14.04.2025 15:07Jirka :
donPaPa: Já s Vámi nemohu souhlasit. Tento projekt není města a ani není realizován na městských pozemcích. Město si v tomto případě pouze s investorem stanovilo své určité požadavky – například napojení a trasování tramvajové trati.
Bronislav Ceh :
No vizualizace moc pěkny, al4 kdo to tam postaví to by mě zajímalo, když např. těch 6 bytových domů u Karoliny se tam už staví 10 let nebo jak dlouho. Tímto tempem máme krásný plán tak na cca 500 let dopředu. PS: Berte trochu samozřejme trochu s nadsázkou :)
Ic540 :
Zdravím, mě by zajímalo když vidím tu tramvajovou trať zda by k tomu nebylo něco detailnějšího. Navíc nedávno byla zmínka o změně plánů a že se zvažuje vlakotramvaj či tramvaj z Havířova do Ostravy(na 80 km/h). Asi bude napojena na Hranečník(???), ale může tomu být i jinak. Může projet i Žofinkou a tam se napojit. Dále pokračovat na Hlavní nádraží nebo Plynárny kolem elektry…(???)…
Kdyby bylo bližší info budu rád…
14.04.2025 18:20Mx :
Pokud si tedy město stanoví jenom obecné podmínky, jak se tu píše, developer tam udělá zvěrstvo ve prospěch svého zisku, jsme v Ostravě, tyto počítačové scifi mě proto fakt nezajímají.
14.04.2025 20:03JOaNE :
Celkový úbytek lidí v Ostravě, celkový úbytek lidí v kraji, do toho úbytek lidí, kteří žijí v kraji a chtějí bydlet ve městech.
Místo, kde kousek pozemku vedle Karoliny se zastavuje tak rychle, že by i vlaštovky to měly rychleji.
Jinde mají postaveno, tady se tleská jednomu domu za x let.
Místo, kde byty staví město se soukromníkem, aby tam vůbec někdo něco stavěl.
Generace horníku, kteří přišli do Ostravy z různých míst, je pryč, úmírá, stěhuje se pryč a ani jejich mladí tu být nechtějí.
Další kamarádi od dětí se odstěhovali pryč mimo Ostravu i mimo okres Ostrava.
Udělejte tam spiš lesopark.
Daniel :
JOaNE: Hele,za minulý rok je přírůstek ČR obyvatel v Ostravě něco kolem 2,5tisice,Když na Jihu zjistili,že tam žije spoustu lidí bez přihlášení V samotné Ostravě je to další nádobek..možná by je město taky mělo motivovat k přihlášení k trvalému pobytu,bohaté se to vyplati(jsou třeba přihlášení u rodičů)..vypsali 1tis.kc pro toho kdo se přihlásí k trvalému pobytu a ejhle razem na Jihu 500novych obyvatel+jsme snad jediné město v ČR které do kolonky počet obyvatel nezapočítává cizince těch je tu kolem 20tis,proč to tak je zeptejte se na radnici,treba Brno uvádí počet obyvatel s cizinci…zda to má vliv na peníze z RUD,nevim..by nám mohl napovědět DW…A že se někdo z kolegů odstěhoval,se stát může,taky moje žena co je z Opavska bydlí tady i spousta jejích kamarádek…Koncem prvovýroby v Liberty odpadla snad poslední překážka stěhování sem…vzduch je tady lepší než v Praze…
15.04.2025 08:31ivan :
Ve VR to bude super bydlení :-)
15.04.2025 08:47Mx :
Daniel: já jsem sice pořád patriot i přes kritizování, ale tady ubylo statisticky asi 50 000 obyvatel od 1990 (20%) a to hlavně těch aktivních a jejich dětí, co tu mohly dorůst, důchodci to asi tolik nebyli. Opravdu si položte otázku, pro koho lze postavit takové množství bytů? Možná snad jedině pro děti Husákových děti ze 70 let, které teďkom dorůstají a budou se osamostatňovat. Pokud ale nezmizí rychle mimo město pryč. I proto musí Ostrava svůj rozvoj provádět kvalitně, aby tady ti mladí jejich budoucí děti chtěli zůstat. Množství stavěných bytů v současné době neukazuje na možnost stavět další takové množství. Udělá se PR a pak to bude vypadat jako na Karolíně tempem i kvalitou. V čem vidíte záruky jiné kvality? Sorry, ale medu kolem úst a na papíře už mám vážně za ty desítky let dost. Teď se musí dodělat všecky ty naplánované věci.
15.04.2025 09:04Daniel :
Mx: Je třeba si uvedomit,že Ostrava si prošla jakýmsi přerodem z totalne průmyslového města,na průmyslové město,ale už i střediska služeb a podnikani,univerzitní,vědy,výzkumu,ano je mi líto,že někteří odešli,ale spoustu měst si tím prošlo i třeba Vídeň,kde klesali obyvatelé ve velkém,Brnu taky…Za mě stavba projektu jako tento,nebo v Porubě u Kauflandu může otočit a lidé začnou přicházet(ono se i děje vím o spoustě lidí kteří se vrátili,ale i kamarád má v práci lidí třeba z Liberce,Brna,Teplic)..na co bych se zameril 3 věci:práce,vzdělání(nové fakulty třeba Pravnická,mimo jiné byl tady Babiš a mluvil o tom a univerzity řekli,že neplánují,to je přesně ta chyba) a bydlení..Město by mělo stavět a rekonstruovat i obecní bydlení s nižší cenou najmu+shánět investory s atraktivní nabídkou práce.
15.04.2025 09:18Michal :
Vídni ani Brnu neklesali obyvatelé ve velkém. Relevantní statistiky jsem si našel.
15.04.2025 09:38Roman :
Rád bych upozornil, že i přes fakt, že se do Ostravy přistěhovalo více lidí, než odstěhovalo, je přírůstek stále záporný. Kvůli úmrtnosti. https://www.ostrava.cz/cs/urad/hledam-informace/aktualni-informace/pocet-obyvatel-ve-spravnim-obvodu-statutarniho-mesta-ostravy
Naopak celkový počet obyvatel většiny velkých měst v ČR roste.
15.04.2025 10:06Daniel :
Michal: Hele,nebudu to hledat vím že kdysi ubylo ve Vídni cca.200tis.a Není v 90letech 30tis…úplně mě neber za slovo..je to +-
15.04.2025 10:58Szczur :
Ideologické vizualizace jsou jedna věc, ale četli jste ty PDF? Je to neuvěřitelná snůška povrchních keců a smyšlených malůvek. Kdybyste něco takového prezentovali potenciálnímu zákazníkovi v seriózním byznysu, vysmál by se vám a hnal by vás do patřičných mezí. Ale prostým ve veřejném sektoru se to asi líbí. Idiokracie.
15.04.2025 11:05Daniel :
Údajně a píše o tom tady i David W..jsou i dvě motodiky jak se počet obyvatel počítá …Za mě bych v Ostravském měřítku nabídl taky 1000kc+nějak benefit(obratem a to dost vyšší částku dostane z RUD) za to že se někdo přihlásí k trvalému pobytu,ono pak město nese náklady na občana,ale nic s něj nemá…Na Jihu to zafungovala v podobě cca.500obyvateli..kteri tady žili,ale přihlášený pobyt jinde ..i moje kamarádka,tady bydlí snad 20let a pořád hlášena u rodičů ve Frýdlantě(třeba ji by to motivovalo) . Dnes se ani člověk nemusí ptát pokud je v pronájmu a může se přihlásit k trvalému pobytu ..žáden souhlas pronajímatele nepotřebuje…
15.04.2025 11:06JOaNE :
Daniel: Vy kolonko. Oficiálně má Ostrava tabulky, kde uvádí počet čechů a i počet cizinců.
15.04.2025 11:15Ono jestli jste si nevšimnul, tak je válka na ukrajině a přišly tu nuceně tisíce Ukrajinců a i přes ten nápor do MSK jich přišlo nejméně z celé ČR.
A jestli by město chtělo někoho motivovat tisícovkou, tak to ať ty peníze raději spláchne do kanálu.
Problém je, že zhusta nájemník nabo podnájemník nemůže mít v bytě, kde bydlí, trvalé bydliště kvůli majiteli.
Pak jednoduchou fintou z vás město nemá ani poplatky za odpad.
Jestli je 22 maldých rodin z okolí, které odešly, a na které jsme si vzpomněl, co mají nyní dvě nebo tři děti málo, ať si každý posoudí, ale důvody odchodu byly vlastní doměček bez protivných sousedů, klid, životní prostředí, ale hlavně si nedokázali představit, že tu vychovávají děti.
Jasný ukazatel, že Ostrava zatím žádný přerod nezvládla, hledá se a stavění skladových hal kolem Ostravy tomu taky nepomůže.
A to tu buď roky žili nebo přišli po škole za prací, ale stejně zakrátko mizeli přyč.
Sám vím, kolik let jsem si na Ostravu zvykal já, tak se jim nedivím. Žije se tu celkem normálně, ale že jsem Ostravákem, tak to necím.
Nedivím se jim, však prvotní prezentace Ostravy, když jsme se tu nastěhovali, kterou dokreslovali i samotní obyvatelé byla, že Ostrava je hrubá, sprostá, je tu plno barevných, kteří nepracují, kteří všude nabízejí kradené zboží, že tady lidi kašlou na pořádek, že se tu pouze chlastá a nejenom na Stodolní, fandí se tu sprostě Baníku a přitom se taky chlastá.
A bohužel doteď, když se nestaví stadion pro Baník, ale třeba koncertní hala nebo se má stavět knihovna, tak jsou lidi, kteří se vyjadřují stále stejně agrasivním způsobem, že proč a nač a vzpomínají na doly, hutě, Baník a chlast.
Takový rázovitý kraj prostě kde kdo nerozýchá.
Osobně jsem nenatrefil na někoho, kdo by řekl, že je hrdý Ostravák.
Tkaže pohádky o bytech a mrakodrapech to opravdu nezachrání.
Jestli tu jsou opravdu patrioti, tak zamakejte na prezentaci, neupínejte se na nesmysly, které stejně nikdo nepostací a nepoměřujte si pouze pindíky plusy a mínusy.
Daniel :
JOaNE: Nevím proč ten tón,takže na Jihu se přihlásilo 500lidi k trvalému pobytu,jen obvod z toho ročně má 4tis…a město kolem 20tis…selským rozumem investují 1tis.a mám cca.24tis.na to nepotřebují kalkulačku ..ale děkuji za tvůj postřeh .Za další pokud je někdo v nájmu,pronájmu,souhlas majitele není třeba,tak se přihlásí a hotovo,že by na tom město vydělalo není pochyb…
15.04.2025 11:31Daniel :
JOaNE: Nevím proč ten tón,takže na Jihu se přihlásilo 500lidi k trvalému pobytu,jen obvod z toho ročně má 4tis…a město kolem 20tis…selským rozumem investují 1tis.a mám cca.24tis.na to nepotřebují kalkulačku ..ale děkuji za tvůj postřeh .Za další pokud je někdo v nájmu,pronájmu,souhlas majitele není třeba,tak se přihlásí a hotovo,že by na tom město vydělalo není pochyb…
15.04.2025 11:32JOaNE :
Daniel: Jako jaký tón. Však klíd.
15.04.2025 12:09Jen zkušenost, aby se patrioti trochu probudili a němeli pouze radost z toho, že v centru si dají sojové latte v novém podivném podniku, který do roka zavře a oni budou o měsíc později slavit, že tam je jiný podnik :-).
Některým jsem pracovně říkál, patrioti do první výplaty.
Těmi tabulkami, které vykládáte, jak chcete, připomínáte politiky. Teda pokud přímo nejte politik.
Ten úkol pro ZŠ s dalším dítětem budu dělat ještě jednou a těm ubývajícím počtům pomohli pouze Ukrajinci. A ti tu dneska budou, zítra možná nebudou, ale jako cizinci, jsou v tabulce uvedeni, tak jaké že je Ostrava nepočítá?
Na stránkách Ostravy je 273 483 čechů + 21 600 cizinců. Počty od 1.1.2013 do 1.1.2025.
Notují si tu někteří s Karlovarským a Ústeckým krajem a i v tom, jak prý na nás vláda …. . Ale až politici v obcích opravdu makají a musí se poprat za lidi, pohádky očividně některé neberou, už jsou velcí.
bapi :
Daniel: Daniel: To tady nekteri nemaji radi, kdyz se napise, ze Ove lide ubyvaji. Nechapu proc. Asi tribalism. Nebo lidi, co vi ze nikde jnde nez v Ove zit nebudou, tak musi sami sebe presvedcit, ze je vse na spravne ceste. :) Kazdopadne.. ukrajincu je v Ove kvuli valky nejakych 7-8K navic, z celkem asi 380K v cele CR. Ani oni se do Ovy proste nezenou. A ted navic prvni rocniky tzv Husakovych deti maji pres 50, Realne budou Ostrave jeste obyvatele dlouhe roky ubyvat. Kdyby letos valka skoncila a doslo na predpoved MV ze se jich vrati vic jak polovina… Ostrava muze bez problemu byt nekdy v lete 2027 minus dalsich 10-11K komplet lidi oproti pocatku letoska.
15.04.2025 12:50bapi :
Mx: Mx: Navic to neni jen o poctu ale i slozeni. Staci se podivat jak od 90s nebo pocatku 00s obyvatelstvo zestarlo. To je obrovskej game-changer. A stejne tak nahrazovani puvodniho obyvatelstva cizinci, kteri se casto stejne nezacleni a budou zit do (relativni) chudoby. Do Ovy prece neprislo 20K sofistikovanych, vysokoprijmovych jedincu. Naopak vetsina z nich na tom extra dobre neni a ani nebude.
15.04.2025 13:00Adam Cerv :
Ty obyvatelé se už tady řešili x krát. V období od roku 2013 do roku 2025 došlo ve většině městských obvodů Ostravy ke zvýšení počtu obyvatel. Konkrétně ve 18 z 23 obvodů evidujeme nárůst, což lze hodnotit jako pozitivní trend.
Mírný pokles počtu obyvatel zaznamenáváme v:
Mariánských Horách a Hulvákách (-190), kde však stále vidíme potenciál dalšího růstu díky dobré poloze a rozvojovému charakteru lokality,
Radvanicích a Bartovicích (-148),
a ve Svinově (-126).
V obou posledně jmenovaných případech jde o drobné úbytky v jinak poměrně atraktivních čtvrtích, které si drží solidní pozici na trhu s bydlením.
Výraznější pokles počtu obyvatel je patrný pouze ve dvou velkých městských obvodech:
Ostrava-Jih: úbytek více než 10 000 obyvatel,
Poruba: pokles přibližně o 5 500 obyvatel.
V případě Poruby lze tento trend do značné míry přičíst stárnutí populace a nižší atraktivitě panelových sídlišť zejména v 7. a 8. obvodě. Je však důležité zmínit, že zde zároveň dochází k výraznému nárůstu počtu cizinců, což ukazuje na relativní atraktivitu této části města. Poruba tak i nadále zůstává oblíbenou lokalitou pro bydlení, a proto nelze pokles obyvatel hodnotit zcela negativně – spíše očekávám proměnu.
Jiná je situace na Ostravě-Jih, který je z 90 % panelákov a kde dochází k masivnějšímu úbytku obyvatel, což odráží zejména demografické stárnutí a nedostatečné kvalita bydlení. Tato část města je specifická a zřejmě bude vyžadovat cílené zásahy v oblasti bytové politiky.
15.04.2025 14:14Celkově Ostrava mezi lety 2013 a 2025 přišla zhruba o 10 000 obyvatel. Tento pokles je však téměř výhradně způsoben situací na Jihu. Pokud bychom tento obvod z analýzy vynechali, je Ostrava městem, které je buď stagnující, nebo mírně rostoucí. Navíc ve většině ostatních obvodů je patrná vysoká poptávka po kvalitním bydlení, zatímco nabídka zůstává omezená – což vytváří tlak na další rozvoj.
Daniel :
Adam Cerv: Z těch Mariánských Hor odešla ta partička Slovenských cikánů,co byli naproti školy z lokality Červený kříž….takže tento úbytek velmi kvitují…bylo to tam peklo na zemi…odpadky,krádeže,přepadení,fet…
15.04.2025 14:35Yann :
Obyvatelé a negativní výhledy do budoucna se zde řeší minimálně pokaždé, když je zde publikována jakákoliv informace ohledě (soukromého) developmentu v rámci Ostravy. Očekávám, že v případě zveřejnění dalšího projektu, se diskuse bude stáčet podobným směrem.
15.04.2025 14:37Mx :
Yann: a co? Však tyto trendy jsou pro budoucnost a podobné projekty klíčové. Co ale Ostravu může zachraňovat, je velké množství velkých měst a obyvatel okolo, to jinde není. Reálně tak Ostrava i přes poklesy je “větší”, je to potenciál platících okolních návštěvníků a pracujících využívajících město a teoreticky i nových obyvatel, pokud se tu bude dobře žít. Taky se někdy lidé třeba nestěhují mimo ostravsko ale jen mimo Ostravu do menšího města.
15.04.2025 15:01bapi :
Tak ono se to neresi jen zde: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/projekce-obyvatel-vymirani-starnuti-atraktivita-regionu-premena-inovace.A250410_114852_ostrava-zpravy_zah
15.04.2025 15:06bapi :
A tohle je jeste z konce roku 2022:
Od jedné z nejmladších populací v Česku k nadprůměrně staré. Věková struktura lidí v Moravskoslezském kraji se za minulých dvacet let změnila tak rychle, že je spolu s Karlovarským krajem nejrychleji stárnoucím regionem v republice.
15.04.2025 15:11Pětinu obyvatel severní Moravy a Slezska už tvoří senioři. „Z pohledu průměrného věku patřil Moravskoslezský kraj na počátku tohoto století ke krajům s mladším obyvatelstvem. V letech 2001 až 2005 byl průměrný věk tamní populace v mezikrajském srovnání třetí nejnižší. Od té doby se však v žebříčku poměrně výrazně posunul,“ https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/starnuti-populace-prumerny-vek-nemeckova-rumpel.A221213_696611_ostrava-zpravy_palj
Yann :
Mx: Máte pravdu.
15.04.2025 15:23Raptor :
Tak já jsem optimista, věřím že ti dva kluci s lopatama co právě tvrdě makaji na koncertní síni a skončí za hodně let, tak se promptně přesunou a začnou makat stejným tempem i na Žofince.
15.04.2025 17:53Teď vážně, já jsem obrovský patriot, přeji si at se postaví vše co se teď pompezne prezentuje,ale vidím jak to tady funguje, kdy kromě Organici nemělo nic poradny spád.