Plán udržitelné mobility Opavy

13.února proběhlo veřejné projednání PUMM, neboli Plánu udržitelné mobility města. To ukončilo předchozí dvě části, kdy se na jaře uskutečnil monitoring skutečného zatížení opavských ulic, parkovišť, chodníků, cyklostezek a všech dalších dopravních staveb, zjišťovaly se požadavky na budoucí řešení jednotlivých druhů dopravy a mobility.

V prezentaci, která je veřejně dostupná na webových stránkách města, je obsaženo hned několik zajímavých informací.

Automobilová doprava

Budování obchvatu Opavy, který po svém dokončení vytvoří vnější okruh kolem celého města, má již v současné době pozitivní vliv na dopravu v samotném centru. Přičemž v provozu je pouze zatím část Jižního obchvatu (úsek Těšínská – Hradecká). Spojka S1 a část obchvatu na silnici I/11 severní obchvat – východní část.

V prezentaci jsou uvedeny průzkumy sčítání dopravy z let 2014 a 2022.

  • Nákladní doprava se snížila ve městě o 41 %
  • Snížení dopravy v centru města je 20 – 30 %
  • Nárůsty dopravy jsou na kordonu města 15 %
  • Na křižovatkách ve městě se doprava snížila o 10 %

Plán udržitelné mobility počítá také se zaváděním zón 30 (maximální rychlost 30 km/h). V současné době zóny 30 jsou zavedeny v několika lokalitách. Jsou jimi historické centrum města, lokalita kolem ulice Květinové. Lokalita ulice M. Horákové, okolí ulice Slovenská, 17. listopadu, Staňkova.

Návrh počítá se zavedením zón 30 (mimo sběrných komunikací) ve většině rezidenčních částech města.

Veřejná hromadná doprava

Poměrné smělé plány jsou v oblasti veřejné hromadné dopravy. Kromě výstavby autobusového nádraží u nádraží Opava východ je v návrhu také zdvojkolejnění železničních tratí Opava-Svinov a Opava-Krnov (včetně elektrifikace). V legendě jsou prochozeny popisky tratí.

V prezentaci se objevily i vizualizace autobusového nádraží. I když se jedná o jednoduchou vizualizaci, doufáme, že u této podobu nezůstane a bude například komplexněji řešeno zastřešení nástupišť…

Cyklistická doprava

Velké plány jsou i z cyklistickou dopravou. Podle průzkumu z roku 2015, kdy kolo do práce používalo 4% lidí, vzrostl v roce 2022 tento počet na 13%. Téměř 30% obyvatel chodí do práce pěšky.

Podle provedeného průzkumu mezi obyvateli jsou i investice do cyklistických staveb nejvíce mezi obyvateli preferovány. Nejméně do staveb automobilové dopravy.

Schéma zatížení vybraných ulice cyklistickou dopravou. Mezi vytížené patří i ulice Olomoucká, kde se nenachází ani cyklopiktogramy, natož cyklopruh či cyklostezka.

Současná Základní síť cyklistických tras

Navrhované cyklistické stavby

Masivně rovněž rostou výpůjčky sdílených kol. Mezi roky 2019-2022 vzrostl počet uživatelů více jak dvojnásobně. Počet ujetých kilometrů více jak trojnásobně.

více k plánu udržitelné mobility: opava-city.cz

Související články

  • žádné související články, zkuste tagy pod nadpisem..

Komentáře

  1. Pavel :

    Kvituji navrženou spojku od Hobzíkovy ulice, pod Kylešovským kopcem, přes Bíloveckou a železniční trať až na Těšínskou! (třetí obr.)

    Thumb up 3 Thumb down 0
  2. Rosťa :

    Kdyby se město spojilo i s největšími zaměstnavateli, určitě by to taky pomohlo. Kdyby před Ostrojem bylo stanoviště, bylo by to super. Když někdo potřebuje kamkoliv do města, raději pojede autem, než aby si nechal ukrást vlastní auto

    Thumb up 4 Thumb down 1
  3. Bronislava Čančíková :

    Cyklopruh na ul. Olomoucká od podjezdu pod tratí až po budoucí okružní křižovatku před odbočkou z Olomoucké na Otice je past na klienty Slezské Nemocnice u přilehlého sídliště. Všude se nedostává již nyní míst na parkování osobních vozidel.
    Vyřešit prostory pro parkování a teprve potom pro cyklo provoz, ten může být posílen na ul. Englisove

    Thumb up 5 Thumb down 5
  4. Martin [msstavby.cz] :

    Reportáž k plánovanému autobusovému nádraží. Ale moc nových informací nezaznělo.
    https://polar.cz/zpravy/opavsko/opava/11000036312/opava-hleda-misto-pro-autobusove-nadrazi

    Thumb up 1 Thumb down 0
  5. Martin [msstavby.cz] :

    K tématu 30km/h
    Přerov na žádost obyvatel sníží v některých ulicích max. povolenou rychlost.
    https://zdopravy.cz/prerov-v-nekterych-ulicich-snizi-na-zadost-obyvatel-rychlost-na-30-km-h-159056/

    Thumb up 4 Thumb down 2
  6. Crazym :

    Martin [msstavby.cz]:A ježiš, „na žádost obyvatel“, to už tu kdysi bylo, sepisovaly se petice, nejen Horáková by mohla vykládat :-)
    Na ohánění se hlasem lidu už jsem alergický dlouho, sorry :-(

    Thumb up 1 Thumb down 4
  7. Dan :

    Crazym: Tak zrovna vykonstruovana poprava komunisty a chtit mit v ulici trochu vic klidu je rozdil ne?

    Thumb up 4 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.