Město Ostrava připravuje architektonickou soutěž na výstavbu parkovacího domu v prostoru mezi nově dostavěným „skeletem“ a Krajským úřadem.
Město Ostrava vyhlašuje další architektonickou soutěž na novostavbu parkovacího domu u krajského úřadu. Záměr na vyhlášení otevřené jednofázové soutěže schválili v úterý 4. června ostravští radní. Parkovací dům bude stát na exponované proluce v sousedství Krajského úřadu Moravskoslezského kraje v blízkosti Domu kultury města Ostravy. Jeho kapacita má být nejméně 600 parkovacích míst.
Doporučené náklady na realizaci stavby podle soutěžního návrhu včetně navržených úprav okolí jsou 359 milionů korun. Lhůta pro podání návrhů končí 13. září.
„V posledních třech letech se jedná již o šestou architektonickou soutěž, kterou Ostrava vyhlašuje. Poprvé se ale týká parkovacího domu. Příklady ze světa i jiných českých měst ukazují, že i parkovací dům může velmi vkusně dotvořit kus města a o to nám jde, abychom v této exponované lokalitě zabalili potřebu parkování do kvalitní architektury a uvolnili tak veřejný prostor, který by měl mít i jiné funkce, než jen ty dopravní,“ řekla investiční náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.
V lokalitě, která je určena k výstavbě nového parkovacího domu, je dlouhodobý nedostatek míst pro stání. Týká se rezidentů, ale také zaměstnanců a návštěvníků řady institucí, které v místě sídlí – Domu kultury města Ostravy, Divadla Petra Bezruče, pracoviště České správy sociálního zabezpečení, Finančního úřadu pro Moravskoslezský kraj i krajského úřadu. V současné době je v tomto prostoru povrchové odstavné parkoviště s dopravním připojením z ulice Na Jízdárně s přibližnou kapacitou 70 stání. Nový parkovací dům by mohl mít až desetinásobnou kapacitu a nabídne tak řešení současného problematického parkování.
„Ulice 28. října je hlavní ostravskou tepnou, dnes spíše dopravní a de facto tvořící bariéru. Plánujeme její revitalizaci na ulici městského charakteru, zlepšíme podmínky pro pěší, cyklisty, zázemí pro cestující MHD, zkvalitníme okolní veřejný prostor. Celou městskou třídu budou do několika let lemovat nové stavby – koncertní sál s rekonstruovaným domem kultury, Černá kostka a parkovací dům. Dotvoříme tak další kus města,“ doplnila náměstkyně Zuzana Bajgarová.
Soutěžní podklady musí obsahovat způsob dopravního napojení parkovacího domu z ulice Na Jízdárně, návrh provozního režimu parkoviště a komerčních prostor v parteru stavby směrem k ulici 28. října, a minimálně 10 míst určených pro nabíjení elektromobilů.
„Nejlepší návrh vybere porota nejpozději na přelomu září a října, a protože se jedná o soutěž o návrh, s vítězem budeme chtít uzavřít smlouvu na realizaci celé projektové dokumentace za maximálně 30 milionů korun,“ doplnila náměstkyně Zuzana Bajgarová.
zdroj: ostrava.cz
Tomas :
A co parkovací dům před fifejdskou nemocnicí, jak bylo plánováno?
11.06.2019 12:26Crazym :
„„Ulice 28. října je hlavní ostravskou tepnou, dnes spíše dopravní a de facto tvořící bariéru. Plánujeme její revitalizaci na ulici městského charakteru, zlepšíme podmínky pro pěší, cyklisty, zázemí pro cestující MHD, zkvalitníme okolní veřejný prostor. Celou městskou třídu budou do několika let lemovat nové stavby – koncertní sál s rekonstruovaným domem kultury, Černá kostka a parkovací dům. Dotvoříme tak další kus města,“ doplnila náměstkyně Zuzana Bajgarová.“ Zkrátka ANO, bude líp a bez nás by jste byli v … :DD Bože to jsou kecy :-( Na to je nějaká škola či firemní manuál?
Navrhuji tu bariéru zbořit, však ji nepotřebujeme a poslat všechny ty přespolní a za řekou co ji hlavně používají když se se.ou do centra do těch pr.elí okdud přišli včetně té investiční náměstkyně ať si ulici městského charakteru udělají u sebe a za své :DD
MareK :
Když o něčem mluví Zuzanka, tak nevím zda se mám smát či brečet. Doteď své „umění“ aplikovala jen na Porubu, teď to děvče rozjede ve větší míře na Městě. Možná se ještě bude se slzou v oku vzpomínat na Semeráka…
Adam (ten hodný) :
Vůbec bych se nezlobil, kdyby tam vzniklo něco na způsob Koma Parkingu který stojí u svinovského nádraží (akorát x krát větší).
11.06.2019 17:06Je to daleko lépe využity prostor,a daleko rychlejší způsob parkování, než běhání a čekání na výtahy u klasických parkovacích domů.
Jp :
MareK: Proč konkrétně ?
11.06.2019 17:11aggu :
MareK: Ano, na něj se bude vzpomínat hodně dlouho. Stejně jako na 8 let hejtmana Klobásky.
11.06.2019 18:51Na tom co řekla nic špatného nevidím. Druhak je, že to není podstatné. Podstatné je, to s tím udělá. A zatím nevidím, že by město chtělo tít do živého. Snad kromě Místecké, kde s jejím zahloubením vidím první známky odporu proti ostravskému standardu „trvalé dočasnosti“ ;) Dílem vnucovanému státními organizacemi.
109 :
Místeckou by nejraději dostavěli co nejrychleji low cost (i v Brně se zmohli na několik silničních tunelů) a park. dům u nemocnice nechali bez soutěže, ale o pár set metrů dál od centra slibují urbanismus 21. století. Já teď fakt nevím.
Marek: Pan S. ze scény rozhodně nezmizel…
11.06.2019 19:17aggu :
109: Jádro pudla je v tom, KDO by ji chtěl postavit nejraději lowcost. A kdo tento „zvyk“ desítky let toleroval.
11.06.2019 20:58Petr :
aggu: máš více info k té zahloubené Místecké? tohle je docela zajímavá informace
12.06.2019 06:27SpinJ :
Adam (ten hodný): KOMA parking jako koncept dobrý, ale funkčně se mi to moc nezamlouvá. Zaparkovat jde docela rychle, ale čekat pak 10 minut i dýl (podle toho kolik lidí je před tebou), než Ti auto vyjede ven je peklo.
12.06.2019 08:33Skeptik :
Jp: Kolik z těch porubských studií a soutěží z minulých let směřuje nebo bylo dotaženo až k realizaci?
12.06.2019 09:17Adam (ten hodný) :
SpinJ: nemám moc zkušeností, ale párkrát jsem to využil, a nepamatuju že bych čekal. Ale jak říkám, auto jsem přebíral vždy kolem půlnoci, tak možná proto
12.06.2019 09:17Jp :
Skeptik: Ptal jsem se proč konrkétně budeme se slzou vzniku vzpomínat na Semeráka :-)
12.06.2019 10:43JSjr. :
Skeptik: V prvé řadě je potřeba mít projekt, poté shánět finance a poté se realizuje, jo a to jen pokud jsou zcelené pozemky, a pokud se to prosadí v zastupitelstvech obvodů a následně někdy i města.
Pro příklad dávám:
– je hotová studie 1. stavebního obvodu, ze kterého se například připravuje stavba parkovacích garáží u školy Gustava Klimenta. Je to komplexní studie, ze které se postupně udělá mnoho věcí.
– projekt revitalizace zámeckého parku, který bohužel nedostal dotaci od nadace Karla Komárka. Tak se hledají další možnosti financování. Aspoň se domluvilo, že Veolia dá pod zem postupně celý horkovod, co tam straší (1. etapa je v realizaci). A neustále se vykupují garáže, vykoupil autoservis a vykoupila sběrna, kde doběhnou smlouvy a bude se bourat. Plus, některé garáže mají bohužel těžko dohledatelné vlastníky, takže to trvá.. Ale jede to..
– Náměstí družby, připravuje se projektová dokumentace pro stavební povolení.
– Duha, proběhla první oprava u pošty a z projektu, který byl vytvořen se bude postupně opravovat celé náměstí, s tramvají nebo bez. Do doby než se bude vědět, jestli bude, tak se nekopne.
– Oblouk, výkup, aktuální věc, která byl dlouhodobě předjednána za minulého vedení, realizace snad 2022.
– Konkrétní zrealizované projekty v Porubě, menšího rázu, ale aspoň se nepotřebovali dlouho chystat: Lavičky, stojany pro kola, nové zastávky, Sdílko, Zelená Porubě..
Chci tím vším říct, že bez projektů a peněz není realizace. Shánění financí je náročná práce, rozpočty jsou napjaté a chce to spoustu vyjednávání. Kdo se pohybuje ve stavařině navíc ví moc dobře, že za 4 roky se toho stihne pramálo a výsledky práce politiků se projeví až v následujícím volebním období, někdy ještě v tom dalším.
Doporučuji všem skeptikům si nastudovat trochu zkostnatělý český stavební a politický systém. Zjistíte, že tyhle věci opravdu nejdou hned.
Skeptik :
JSjr.: Podzemní parkoviště vozovna, podzemní parkoviště pod Alšovým náměstím, parkoviště za DK Poklad?
12.06.2019 12:43MareK :
Jp: JSjr.:
– Náměstí družby se mělo stavět v minulém roce = Zuzanka měla velké oči a jak vidno, ani letos se nekopne.
– Duha aktuálně vypadá tak, že je rozdělena na 3 etapy
– první etapa (prostor před duhou k cestě) se má stavět 21
– druhá etapa (koleje/cesta) nejdříve 22, ale spíše později
– třetí etapa (prostor od cesty k albertu) až po kolejích
Takže ano, nějaké drobné stavby (pasáž, prostor u věžiček a přemístění horkovodu) se postavily, ale jinak to je slabota.
12.06.2019 16:32jp :
MareK: Slabota to je, ale já jsem se ptal na toho Semeráka :-)
12.06.2019 18:12MareK :
jp: To byla nadsázka ;-)
13.06.2019 08:30JSjr. :
Je fajn mít velké oči, to mají všichni, ale většina se toho všeho následně lekne a hledá výmluvy proč to nejde. Já myslím, že vše zmíněné bude, sice to potrvá déle, ale bude. V první a poslední situaci jde o peníze a pokud jsou aktuálně všude v Ostravě vyrovnané rozpočty je to problém.
Myslím, že když sečteme menší projekty udělalo se za 4 roky víc, než předchozí reprezentace za 10 let.. Někdo říká, že to je stejně málo, já říkám, že je to dobrý začátek trendu.
– Podzemní parkoviště vozovna byl pokud vím jen představena studie, tam nebyla nikdy dána priorita, jen vize. Ze které se následně bude vycházet do budoucna.
– Alšák narazil na památkáře a pořád na ně naráží a pořád to přes ně neprošlo. Prý by to narušilo vzhled sorely, takže se hledá řešení, které by jim nevadilo..
– Parkoviště za DK poklad bylo schváleno porubským zastupitelstvem včetně nezbytného kácení stromů. Pokud vím, tak se připravuje se projektová dokumentace k tomu a termín realizace by měl být někde stejně jako hotová rekonstrukce Pokladu. Všichni víme, že bez parkovacích ploch bude funkční Poklad velký problém. Takže toto bude.
Všechno to jsou dohledatelné informace. :)
13.06.2019 11:04Oasis :
+článek: „Soutěž návrhů na velký parkovací dům v Ostravě vyhráli místní architekti“ na idnes.cz: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/parkovaci-dum-architekti-soutez-ostrava.A191018_508893_ostrava-zpravy_woj
18.10.2019 09:33