Zaujal vás obrázek u náhledu článku? Neveselte se, tento návrh bohužel nevyhrál.
V termínu od 05. 06. 2019 – 13. 09. 2019 probíhala architektonická soutěž na řešení novostavby parkovacího domu na pozemcích parc. č. 2634/8 a 2634/47 v k. ú. Moravská Ostrava a řešení souvisejícího parteru a návrh jeho úpravy v rámci řešeného území v rozsahu vymezeném dle soutěžních podkladů.
Konečným vítězem se stalo PROJEKTSTUDIO EUCZ, s.r.o. se svým poněkud extravagantním návrhem, a jak se později objevilo i v komentářích na sociálních sítích od samotných autorů, na vizualizacích nebyly všechny statické konstrukční prvky.
Vítězný návrh netřeba komentovat, když uvnitř garáží vidíte na vizualizacích koupat se kachny… Vítězný návrh, který vybrala porota svým návrhem zapadá do ostravských veřejných staveb posledních let.
Co však více rezonovalo na sociálních sítích je návrh architektonického studia STOPRO Arcitects. Může se vám vítězný návrh líbit nebo ne, ale tohle je skvost. Čisté, účelné, elegantní. Návrh si na nic nehraje, nemusí být extravagantní. Přitom do lokality zapadá a dotváří ji. Zde se potvrzuje rčení, že v jednoduchosti je krása. Návrh ani nemusí ani používat zavádějící vizualizace. Celé album vizualizací projektu.
Autor: Ing. arch. Petr Stojanov
Spoluautor: Ing. arch. Nikolaj Stojanov
Vizualizace: David Straka, Straka CGI
Lip :
Já ten druhý návrh neviděl a za sebe musím říci, že je parádní!!!
thvari :
nechcete se rozepsat o tom, proč je ten návrh extravagantní a proč „zapadá mezi ostravské veřejné stavby posledních let“? když si člověk odmyslí to dramatické nasvícení, postapokalypticky stmívající se oblohum, kachny a podivnou všude se plazící zeleň, nemuselo by to působit tak přeplácaně. jaké statické konstrukční prvky tam chybí?
Crazym :
thvari: Možná, že tím bylo myšleno, že jen zapadá mezi vítězné návrhy ostravských veřejných staveb posledních let, protože se tady toho moc nepostavilo :-) a navíc mají spoustu stejných vlastností jako futuristické komplikované tvary se snahou ohromit, velkou náročnost na údržbu, nerealistické vizualizace atd.
Neviděl jsem ostatní návrhy ale za mě kdybych dostal na výběr mezi těmi dvěma, tak ten druhý, je to jednoduché, účelné a nevypadá to nejhůře. Ovšem kdybych dostal nějaké všimné, jsem přizpůsobivý :DD
JSjr. :
Se slovy: „Čisté, účelné, elegantní“ mohu souhlasit, dnes je však třeba řešit i zadržování vody, zelené střechy a ochlazování města. V druhém návrhu toto vůbec není řešeno, takže cesta trochu zpět.
Líbí se mi multifunkčnost vítězného návrhu, takový objekt se lépe zaplatí pokud tam bude více než jen parkování.
Nefunguje Vám odkaz na celé album.
O. :
Ja bych byl spokojeny, kdyby se v Ostrave realizovaly oba navrhy. Na tom miste spis ten prvni, pekne by doplnoval tu planovanou rekonstrukci kulturaku. A ten druhy treba namisto soucasneho/byvaleho bauhausu.
Pavel :
Kromě té architektonické estetiky jsou v dnešní době podstatné i technologie. Třeba aby díky čidlům u každého parkovacího místa bylo při vjezdu do podlaží na displeji ukázáno, kolik volných míst zbývá a v jednotlivých řadách byla světelně označena konkrétní volná stání, nebo aby při vjezdu do parkovacího domu dostal řidič jednoznačný pokyn, kde přesně má zaparkovat. Jak to má investor namyšleno tady?
janko :
O.: parkovací dům místo Bauhausu? Prosím jen to ne !!! To je ideální parcela na multifunkční dům s atriem.
31.03.2020 11:06MareK :
Proč je vítězem Projektstudio, protože „Zuzanka“
ale jasně, může to být pouhá shoda náhod či konspirační teorie, ovšem…
ke zdejším výtkám obou návrhů: tohle mělo řešit zadání (chceme smart prvky, řešit dešťové vody, estetickou/architektonickou stránku, praktičnost atd…)
31.03.2020 12:09mJožka :
Vítězný návrh a další čtyři oceňované návrhy parkovacího domu najdete i se stručným hodnocením komise na facebooku MAPPA Ostrava zde:
31.03.2020 12:17https://www.facebook.com/pg/mappaostrava/photos/?tab=album&album_id=219086896166089&__xts__%5B0%5D=68.ARAMD3ufv3UnoHC-NJcxENTDawLRaHY7rIHsuWGbVo4JcJkPs2rv0E83T-tdhGWRt3K89tObKoohYXY-S5Zk-aUnPFB092zGz9jBgmeMpuzBP26uHUuYPmArVLmHEpK4No_gpgUQomXdLvuTHUmgdT-85vtiSj7eCCaOXtvRLIjMv1xkK1U3aXZ9X5n3bMHjvUnZ96dQP3GD41CYEgU9pw4Hrx_ReDelCwnDebMkUDP7lxsXkSMS5tm1KPjLgVBkEUVBtzfBzYs9sdULLRuWh9mfmhpnTnC7V1dtg9DLLKSzsxKtxexxBFrU_urBQEdeuP9dwFX060zAVsTVdba-guPPyKiuxCcPtZ9uIHHqh3R5k4nwTWKQe9cxP0g52p-au5Mrg5YgG6pnDrlhxX_Pxhvax6yqEs5WS3EoOdxJ9cU16ek4bR4GBCOCDcuaUIZyasi8M1QodED1hV8WlBL79AWeesbAHVIpNuy5N4Nlx8IqbOWn17XkKHrnQtuqJ_-qeer33g-iOuhGUXV2sjIL7_6OL8uNZjUl-bFOizM&__tn__=-UC-R
Crazym :
mJožka: Díky za odkaz, jak člověk vidí víc informací už mu to tolik nevadí :-) Některé oceněné návrhy se mi dokonce i líbily, Pochopil jsem to správně, že zde uvedený návrh od STOPRO Arcitects se nedostal ani mezi oceněné?
31.03.2020 13:38Rado :
Mě se osobně více líbí víc první návrh než ten druhý, který je ovšem taky kvalitní. Paradoxem ale bude, pokud se parkovací dům dle toho, co zde vidíme, podaří postavit, že bude vypadat mnohem lépe než Krajský úřad, který moc krásy nepobral. Ale asi úplně se mi líbí návrh č. 2, který je na FB Mappy od Sollaron Architecs
31.03.2020 14:46mJožka :
Crazym: Ano, nedostal. Online jsou vystavené pouze pořadím či jinak oceněné návrhy.
31.03.2020 15:09Všechny návrhy byly (jsou) k prohlédnutí ve výstavních prostorách MAPPA, Nádražní 17. Bohužel výstava byla a je z pochopitelných aktuálních důvodů uzavřena.
Daniel :
Já teda musím říct, že se mi líbí i vítězný návrh. Nejsem zklamaný.
31.03.2020 15:43Johnny :
Když jsme se po letech hořekování se konečně dočkali toho, že se na významné budovy v Ostravě začnou vyhlašovat regulérní architektonické soutěže na vysoké úrovni, nevidím jediný důvod, proč pokračovat ve dštění síry. Toto je po koncertní hale už druhý článek, který na základě vizualizací a osobního vkusu zpochybňuje rozhodnutí poroty založené vedle vzhledu i na řadě jiných aspektů. Připadá mi to omezenecké. V obou případech byla soutěž regulérní, autorizovaná ČKA; v obou případech zasedli v porotě respektovaní odborníci po boku se zástupci města, v obou případech šlo o proces transparentní, kdy nevítězné návrhy byly zveřejněny a některé z nich i s příslušným komentářem poroty. Pokud má s tímto stavem věcí někdo problém, dopouští se slabomyslného amatérismu, anebo nebetyčné sebestřednosti, neboť žije v domnění, že spolkl všechnu moudrost světa.
Rado :
mJožka: To je bohužel zajímavé a smutné zároveň, že v době internetu ukážu pouze oceněné návrhy a zbytek sorry. Ono to není zas až tak velká práce něco na net vystavit. A s ohledem na to udělat si nějaké PR Mappy by to bylo i mnohem lepší. A zejména žádoucí.
31.03.2020 16:53Martin [msstavby.cz] :
thvari: Návrh je tvořen pro tu jednu z nejnižších funkcí. Pro parkovací dům. Objekt, který vesměs zůstane večer prázdný. Nicméně objekt je navržen, jak kdyby měl mít vyšší funkci. Obyčejná garáž pak zastiňuje opravdu kvalitní architekturu, jako současná budova Domu kultury. Nebo budoucí plánovaná Černá kostka.
V urbanismu, a ve většině měst to tak je, je v jednotlivých lokalitách umisťována vždy jedna až dvě dominanty, které lokalitu oživují. V historii to byl kostel a radnice na / u náměstí. My se však nacházíme v lokalitě, kde se bude koncentrovat více dominant na jednom místě. Přičemž zbytek města strádá. Dům kultury, Černá kostka a nyní tohle. A pokud se parkovací dům nesnaží zaujmout vykonzolovaným podlažím do prostoru, hýřivostí, co tedy dělá?
Samotné vykonzolované podlaží (pro neznalé vystrčené podlaží do prostoru k ulici 28.října) obdobného typy jsem snad viděl jen ve Vídni nebo v Amsterdamu. Zde však tato konstrukce slouží vyššímu účelu, univerzitě https://www.wien.info/cs/sightseeing/architecture-design/wu-campus
Nejde totiž o levnou konstrukci. Je to velmi staticky složitá konstrukce, která je tedy náročná i finančně. Samotné užitné zatížení garáží je náročné. Představte si to vykonzolované. Těch pater je navržených více.
Chápu snahu využít plochy efektivně. Nicméně mi nepřijde šťastné umístit hřiště na střechu hromadných garáží u hlavní komunikace.
Také mi přijdou problematické komerční plochy v přízemí, které jsou umístěny do malých solitérních objektů. Pronájem takových prostor je omezený, je málo typů prodejen, kterým by takový prostor stačil. Samotné přízemí je roztříštěné a hektické. Navíc umístění solitérních prodejen vytváří mnoho zákoutí, která budou v nočních hodinách nepříjemná. Pokud tam tedy nebudou svítit 24/7.
Že je umístěna nějaká nádrž na dešťovou vodu je běžné. Zacházení s dešťovými vodami nařizuje legislativa. V obecných požadavcích na stavby to je například 268/2009,§ 6
„(4) Stavby, z nichž odtékají povrchové vody, vzniklé dopadem atmosférických srážek (dále jen „srážkové vody“), musí mít zajištěno jejich odvádění, pokud nejsou srážkové vody zadržovány pro další využití. Znečištění těchto vod závadnými látkami nebo jejich nadměrné množství se řeší vhodnými technickými opatřeními. Odvádění srážkových vod se zajišťuje přednostně zasakováním. Není-li možné zasakování, zajišťuje se jejich odvádění do povrchových vod; pokud nelze srážkové vody odvádět samostatně, odvádí se jednotnou kanalizací.“
Upřímně si nedokáži představit, jakou kvalita bude taková voda mít uprostřed garáží… Kachny jsou už je třešnička na dortu.
Byl zvolen zkrátka návrh, který je přemrštěně nákladný pro město, jakým je Ostrava. Jsou nakládány velké prostředky na projekty, které nemají pro město velký přínos. Zatímco jiné oblasti jsou finančně opomíjeny.
Johnny: Myslím, že žijeme ve svobodné společnosti, kde každý může vyslovit svůj názor. Snad tedy i já mohu mít svůj vlastní názor, který se nemusí ztotožnit s hodnocením poroty. A buď budeme o názoru toho druhého diskutovat, nebo rovnou o něm řekneme, že je omezenec, amatér, sebestředný. Ale budiž.
31.03.2020 18:18O. :
janko: Podle mne je misto u vypadovky (D56) idealni pro parkovaci dum. Multifuncni domy bych radeji videl na miste proluk z valky primo v centru.
31.03.2020 19:42Honza :
Mně se líbí jen ty návrhy, které respektují linii těch budov které tam stojí. Je to jeden z odměněných návrhů a tuším že čtvrté místo. Ostatní budovy úplně zbytečně „lezou“ až k cestě a vypadá to nekoncepčně, navíc když vezmu v potaz že i ta černá kostka má být podobně daleko od cesty jako ostatní, bude garáž nejviditelnější ze všech objektů.
31.03.2020 19:47MM :
Ti, kteří tomu rozumí. Myslíte, že je reálné aby u vítězného návrhu byla takto otevřena část kde parkují automobily? Myšleno, že tam nejdou vidět zábrany pro případ, že někdo vyjede autem ven. Ono stačí jenom ťuknout, to vidíme všichni kolem jak se parkuje. Mě se ten druhý návrh líbí hodně. Je to bezpečně vyřešené, hlavně jednoduše betonem. No a v zimě tam nebude taková kosa a mokro. To ten vítězný návrh neřeší. Osobně se mi nelíbí koukat na auta, co je na tom zajímavého? Ten druhý návrh když si podívám na jednoduchost nebo údržbu, tak je atraktivnější. Hlavně ten zadní pohled je super! Jak psal Martin s pronájmy, tam by se v pohodě uživil slušný supermarket nebo pneuservis, zkrátka něco co využije ty automobily (samozřejmě pouze v areálu, ne venku). Lidí je v okolí spousta, dostupnost vynikající. Ráno do práce, zaparkovat, po práci nákup a jede se.
01.04.2020 02:14aldik :
Parkovacích domů by to chtělo v centru víc, mnohem víc.. Asi zase schytám mínuska, ale to je cesta jak zastavět větší proluky, kanceláří, obchodů na pronájem se najde dost (přinejhorším se vždycky může komerčně znovu využít i třeba Ostravica když dojdou jednou prostory). A nejen v centru teda.. lidi se musí naučit že za za parkování se platí, nebo at si jezdí MHD :D A město místo akcí typu terminál někde v p*deli, pardon na Hranečníku jít touhle cestou.
01.04.2020 08:51davidb :
MM:
01.04.2020 09:18Tady na té fotce jde vidět, že na hraně budov je kovové síto.
Jestli jí auto projede, když si řidič splete plyn s brzdou je otázka!
https://www.facebook.com/mappaostrava/photos/a.219086896166089/219092152832230/?type=3&theater
mJožka :
Rado: všechny porotou hodnocené návrhy (do soutěže jich přišlo přes 40) budou k nahlednutí na webu města. Aktuálně se na zveřejnění pracuje.
01.04.2020 09:37aldik: v souvislosti s vysoutěženým návrhem na proměnu nám. Msgre. Šrámka se uvažuje s parkovacím domem v proluce vedle OC Horník https://fajnova.cz/projekt/parkovaci-dum-pr-u-katedraly/
Crazym :
mJožka: O tom parkovacím domě se uvažuje už skoro 30 let a mezitím jsem zestárnul :-) Teď už jsem v situaci kdy doufám, že se toho nedožiji neboť jen v tom prvním ideovém plánu před třiceti lety se trochu myslelo na rezidenty. Jenže doba pokročila definitivně do stavu kdy prachy až na prvním místě a na rezidenty se už zvysoka s.re i bez parkovacího domu. Takže budu rád když ten současný systém i když je na ho.no vydrží aspoň do té doby co budu auto nutně potřebovat k životu neboť parkovací dům mě i to ho.no definitivně připraví :-(
01.04.2020 10:24Martin [msstavby.cz] :
MM: Vypadá to na ocelovou síť. To je stejné jak s lanovkou DOV-Zoo. Poměrně i zde bylo dost čtenářů, co projekt chválili a ti co uvažovali racionálně, byli za to kritizováni. A nyní se v tichosti v lednu projekt lanovky poslal k ledu. Článek k tomu zítra.
mJožka: Proč je dům u katedrály, který je imho na absolutně špatném místě, veden jako P+R, když definici takového domu z podstaty svého umístění nesplňuje?
01.04.2020 10:52Infoš :
Buďme realisté. Vítězný návrh Projektstudia je vysoce kvalitní, ovšem řekl bych, že vítězství na ně padlo protože je to prostě Projektstudio a v posledních letech tady vyhrávají téměř všechno, je to už kolorit. Nechci tím ale nijak snižovat jejich práci, to ani náhodou, dělají vysoce kvalitní architekturu. Jenže druhý návrh, který je tu prezentován je prostě ještě lepší a i ostatní návrhy v soutěži měly vysokou kvalitu. Myslím že vyhrát mohly klidně 3 – 4 návrhy a každý z nich by byl skvělý. Pravda je, že finální podoba toho vítězného návrhu bude docela odlišná od vizualizací. Už to padlo, jde o statiku. Železobeton je skvělý materiál, ale myslet si že budou na stavbě tak vyložené desky, jako konzoly, u budovy která má být parkovištěm, je velká iluze. Nakonec se konzolovitě vyložené desky zkrátí o polovinu a ve velké míře přibude i sloupů… Můžete se mnou nesouhlasit, ale myslím že do těchto věcí vidím dost hluboko a nakonec si povíme jak to bude vypadat. Takže za mě ta vizualizace nemá tak velkou vypovídací hodnotu, jak si spousta lidí, že má.
mJožka :
Martin [msstavby.cz]: S označením máš pravdu. Taky mě to dnes při nalezení stránky zarazilo. U tehoto parkovacího domu bychom se měli bavit o P+G (možná o P+B) systemů.
01.04.2020 13:28Bohužel chybné označení je o to horší, že zkratka/symbol „P+R“ není jen nějaký marketingový znak, ale v souvislosti s parkováním je to označení, které by měl znat každý, kdo absolvoval autoškolu, tuším, od roku 2015, resp. každý aktivní vlastník řidičského opravnění. Stejně jako např. označení „K+R“. Z vlastní zkušenosti však vím, že znalost zvláště nových dopravních značek u aktivních řidičů je tristní :(
MM :
Martin [msstavby.cz]: Souhlasím, ale tak to je vždy. Barvičky vítězí. Mimochodem bych se vsadil, že do roka a do dne bude ten vodní prvek zasypán štěrkem… Byl jsem ve Florencii, na vlakovém nádraží mají vysokokapacitní podzemní garáže (tuším, že 6 podzemních podlaží) a měli uprostřed takový světlík, dokola jezdila auta. Toho bordelu tam, neskutečné. Není v podstatě v lidských silách zajistit čistotu takového místa, když se bavíme o parkovišti. Takže z jezírka se stane dřív nebo později stoka, protože pochybuji, že město vyčlení stovky tisíc korun měsíčně na lidi a materiál a budou od rána do večera čistit a zametat toto parkoviště.
02.04.2020 12:16Martin [msstavby.cz] :
MM: Přesně tak.
mJožka: No snad se někdo konečně dostal namísto, jako je tvoje, kdo tomu opravdu rozumí.
02.04.2020 20:00RIBBA :
Ty kachny tam, umírám 😆😆
10.04.2020 18:51Kamarádi… :
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/12022576
Tohle netřeba komantovat…. Parkoviště…
05.11.2020 01:14davidb :
Kamarádi…:
Víte co komentujete? O čem je tento článek?
O architektonické studii na parkovací dům.
A víte kdo ji vyhrál? Projektstudio! A s vítězem se většinou uzavírá smlouva!
Ach jo.
PS: Jejich vítězný návrh mě teda moc nezaujal, ten druhý se mi líbí víc.
05.11.2020 09:05