Dopravní stavba Palačovská spojka, která zasahuje i do jiho-západního výběžku Moravskoslezského kraje dostala zelenou.
Zahájeny tak konečně mohou být práce na dokumentaci pro stavební povolení dálniční přípojky z Valašského Meziříčí do Palačova. Stavbu zahájí silničáři ještě v tomto desetiletí. Rozhodnutí Centrální komise Ministerstva dopravy ČR potvrdil Deníku také mluvčí ministerstva Martin Novák. „Byl vydán souhlas k zahájení prací na dokumentaci pro stavební povolení pro dálniční přípojku z Valašského Meziříčí do Palačova. Projekt byl označen za potřebný,“ řekl mluvčí. Výši finanční částky, potřebné pro tyto účely, odmítl prozatím zveřejnit.
Stavba Palačovské spojky začne v roce 2018 a trvat má tři roky. Její dokončení je naplánováno na rok 2021. Silnice má pomoci odlehčit dopravě na Novojičínsku, Hranicku i v okolí Valašského Meziříčí. Obce za její výstavbu již několik let marně bojují.
zdroj: denik.cz
Rado :
Co mě opravdu fascinuje, ale v tom negativním slova smyslu, tak rychlost výstavby silnic. V tomto případě od procesu EIA k uvedení do provozu uplyne 19 let, od zahájení stavebních prací 3 roky. Pro úsek cca 9 km dlouhý, z toho pouze 5 km se staví nově, zbytek jde do rekonstrukce. Kde dělají v Číně chybu, že jim jde výstavba čehokoliv tak od ruky???
05.05.2015 13:03Martin [msstavby.cz] :
Rado: Možná jedna z příčin je, že tady už nejsou u moci komunisté…
05.05.2015 16:33Tano :
Rado:
05.05.2015 16:40Někde jsem viděl článek s fotkama, že v Číně už staví domy pomocí 3D tiskáren, proto jim to jde tak rychle. V budoucnu tak budou možná tisknout i dálnice ;-)
Miv :
Rado: Byl jste někdy v Číně? Já ano a jsem rád že nám to tady nejde tak od ruky jako jim …
05.05.2015 20:26Rýša :
Rado má pravdu, jen si u zdejších diskutérů naběhl Čínou. A odpověď – že jedna z příčin, že tady nejsou komunisté je podpásovka, neb kdyby Rado napsal – Kde dělají v SRN nebo Rakousku či Francii chybu, že jim jde výstavba čehokoliv tak od ruky??? Tak taky byste mu vy posměšní chytrolíni odpověděli takt výsměšně????
05.05.2015 21:24Rado :
Miv: Já byl a líbilo se mi tam, rozhodně to není země, kde se s tím párají jako u nás. A komunisty bych v tom nehledal, spíše houževnatost a využití ekonomického růstu, dokud ekonomika šlape. A nemusím chodit do Číny, kdo jezdí do Chorvatska autem, tak ví, v jakých podmínkách se staví jejich dálnice. Také mnohem rychleji než u nás.
05.05.2015 21:27Rado :
Rýša: Děkuji Rýšo, s Čínou jsem si nenaběhl, tu jsem zmínil záměrně. Čína jede, ať se to někomu líbí nebo ne a také si myslím, že by se měly posilovat ekonomické vazby s Čínou. Celý svět to tak dělá a pokud se zde někdo rád dívá na dokumenty, tak v posledních letech vzniklo na poli stavebním, technickém i jiném v Číně mnoho unikátů. Rovněž chytili za pačesy příležitost v oblasti univerzitního vzdělávání a platí, že kdo na tomto poli nespolupracuje s Čínou, jako by nebyl.
05.05.2015 21:36miv :
Rado: houževnatost a využití ekonomického růstu?
05.05.2015 21:45http://zpravy.e15.cz/zahranicni/ekonomika/cina-promrhala-biliony-dolaru-v-investicich-vznikaji-mesta-duchu-1140797
Já osobně nemám předsudky a vím že komunismus je v Číně jen zástěrný název pro poměrně extrémní centrálně řízený kapitalismus. Nicméně nemůžu se nezeptat: je Čína skutečně model ke kterému vzhlížíte a imponuje Vám? I po tom co jste tam viděl? Tedy pokud jste tam nejel pouze s cestovkou po památkách.
miv :
Rado: uff, trochu jste mi poslední větou vyrazil dech. Na základě čeho tak soudíte?
05.05.2015 21:47Rado :
Podle toho, co jsem měl možnost vidět v zahraničí, spolupráce s Čínou na poli vzdělávání je velká, ve světě studuje hromada čínských studentů, kdy je český student oproti nim chudý příbuzný. Jinak tou houževnatostí a ek. rústem jsem měl na mysli ten pokrok, který udělala Čína za posledních 20 let. Samozřejmě zda mi Čína imponuje, v některým aspektech ano, rozhodně více, než třeba Indie. Nevím, do jaké hloubky míří Vaše otázka, zda se dotýkáte lidských práv či nikoliv, vidíte řadu lidí, která se nemá zrovna dobře, ale můj pohled je ryze ekonomický a dá se říci také technický.
06.05.2015 10:56thrpst :
Na pár km cesty 3 roky? Kde to žijem?
06.05.2015 13:03Jan :
Lidi budíček, co má společného Čína s Palačovskou spojkou?? Mě např. více zajímá, co na to obyvatelé Starojické Lhoty, Palačova ad., kterým se kvůli zneveřejnění MÚK Palačov (budoucí technický MÚK pro potřeby SSÚRS), cesta do civilizace jaksi protáhne.
06.05.2015 14:03A 3 roky výstavby? Mimoúrovňové křižovatky, velký počet mostů a přestavba v posunuté trase za současného zachování provozu na I/48 ve staveništi – celkem oříšek a 3 roky mají co dělat.
FlakY :
Zákony ČR a LČR jsou úplně diametrálně odlišné! Pokud jste četli některé zprávy o Číně, tak víte, že Čína v posledních letech rostla rychleji než výstavba infrastruktury. Právě kvůli velkému růstu a zanedbané infrastruktuře museli v Číně zavést přísné zákony se kterými by jste vy tady diskutéři nesouhlasili. Stavělo se skoro hned po naplánování, nemáš práva se odvolat, změnit trasu a pokud se nechceš jít tzv. dobrovolně pryč, tak te prostě vykouřili v pravém slova smyslu. Čína má nejvíce lidí a stavebnictví zaměstnává v Číně obrovské masy lidí a i proto mohli stavět tolik silnic či budov najednou. Mají na to kapacity.
06.05.2015 16:44Závěr je takový, že i když rostli jako stát, tak jedinec je na tom podstatně hůř. Mají tam nejhorší znečištění ovzduší, voda je špinavá atd. Nyní začíná jejich ekonomika zpomalovat a už budou muset více přemýšlet než jen stavět to co tam mělo být před 50ti lety. Čína je krásná na venkově, kde si udržuje svojí tradici a čistotu. Čínská města jsou o něčem jiném.
FlakY :
thrpst: Vy opravdu neznáte stavebnictví a technologii použití materiálů… Nejsme ve hře SimCity, kde stačí natáhnout silnici a ona je hned hotová :D
06.05.2015 16:48FlakY :
Ještě jsem zapomněl dodat, že v roce 2013 bylo HDP na obyvatele v ČR: 19 844,76$ a v Číně: 6 807,43$.
06.05.2015 17:00miv :
Rado: V zahraničí studuje hromada bohatých číňanů, protože jejich vzdělávání (zejména univerzitní) je v plenkách. Rado ve svých komentářích se často oháníte tradicí a historii. Je dobré si uvědomit, že režim který opěvujete svou historii pošlapavá kde může (viz. tři soutěsky a další monumentální stavby, které Vám asi imponují). Naštěstí Čína má historii nesmírně bohatou, takže ani současná Čína ji nestačí zcela zašlapat.
06.05.2015 17:12Rado :
miv: Že opěvuji čínské stavební a technické unikáty, neznamená, že opěvuji jejich režim, na to prosím pozor. Myslíte si snad, že by v Číně, nebo i v jiných zemích, mohlo dojít k něčemu, jako je případ Havránkové a hradecké dálnice? Už v Německu by tuto paní klepli pořádně přes prsty. Že se chová Čína tak, jak chová, za to já nemohu, je to suverénní stát, nicméně kdyby jeho počínání vadilo světu, proč svět nekřičí? Asi ví proč. Ale třeba chování IS mi přijde mnohem horší. Jen jsem svým příkladem na Čínu, ale i jiné země poukázal na to, že je výstavba komunikací u nás extrémně pomalá. Ano, když chce Čína stavět, tak tam má občan asi malé slovo, na straně situaci u nás beru jako druhý extrém, kdy občan může kafrat do všeho, co se mu zlíbí. To je také špatný přístup. Prostě vymýšlíme něco, co je již vymyšleno, legislativně je to paskvil a v reálu úplná katastrofa. Vezměte si, D47 nestála nikoho hlavu a přitom je to komunikace, která dělá jen ostudu. Myslíte si, že by něco jako tunel Blanka byla akceptovatelná ve světě? Stavět se musí a u staveb strategického významu ten zásah zvenčí, že tu stavbu někdo zablokuje, občan nebo ekologické sdružení, je nutné minimalizovat. Takže za sebe, na můj vkus se tato stavba ze článku staví pomalu, to samé obchvat Mošnova a zejména nadále chybějící úsek dálnice D1 mezi Říkovicemi a Lipníkem nad Bečvou.
06.05.2015 18:07Martin [msstavby.cz] :
Svět nekřičí, jelikož Čína je součástí globální ekonomiky. A v téhle době se jede jen o prachy. Zeptej se třeba v Tibetu, nebo na Tchaj-wanu…
Že člověk nemám při záboru majetku, či půdu za záměrem výstavby veřejné stavby jakékoliv právo je věc další.
06.05.2015 19:12Rado :
martin [msstavby.cz]: Ano, je součástí globální ekonomiky a jelikož je to více než významný hráč, tak už nikdo do Číny moc píchat nebude. Navíc čínský kapitál je všude vítaný a nikdo se už moc na Tibet nebo Tchaj-wan nedívá. Prostě dnešní svět musíme přijímat takový, jaký je. Ale stále je lepší, když jde jen o prachy, než kdyby měl jít o život. Ale nebavme se zde o politice, jak se říká, sto lidí, sto chutí a každý má právo na svůj názor a vidění světa. Vidíte, řešíme zde vzdálenou Čínu a přitom se vehementně přitápí pod kotlem na Ukrajině.
06.05.2015 21:26FlakY :
Rado:
06.05.2015 21:47Síla demokracije taky spočívá v tom, že se slušně vyměnují názory. To že jsou tady tací, co si pořád stěžují a chctějí mít vše zadarmo atd. je snad výchova z komunismu. Dnes je každý na všechno odborník a dokonce jsou tady i tací co by vše chtěli rušit jako např. armádu. Bohužel jsou tady i tací, co si hrají na šamany a sami mají lejno na hlavě. Špatné máme zákony o odolání a přerušení celého řízení kvůli věcem, které nemají zásadní vliv na rozhodnutí. Celé se to hned protáhne o rok… To je opravdu špatně. Poslední věc výstavbu protahuje její ekonomická výhodnost a zajištění financování na celou dobu výstavby, tzn. stát, respektive objenatel stavebního díla si nastavit rozpočet po celou dobu výstavby a když někdo Ministerstvu dopravy řekne, že příští rok bude mít o 20 mld. Kč méně a další o 10 mld.Kč, tak to se opravdu blbě plánuje. Když osobně začnete stavět dům, tak si taky zajistíte financování buď úvěrem a nebo vlastním financováním. Čína investovala do silnic a bytů kvlůli nezpomalení a možná si troufnu říct k zastavení ekonomiky. Uvědomte si, že tam žije opravdu moc lidí a zajistit 1 mil. oproti 60mil. aglomeraci je neskutečné. Donedávna vozili uhlí po silnici a jezdilo tam několik tisíc nákladních vozidel denně. A to mluvím jen o jedné komoditě! Čína byla opravdu zaostalá a ještě má hodně co dohánět v logistice a řízení provozu, ale není to něco co by se nenaučila. Silnice na Mošnov byla připravována jako 4 pruhová silnice, ale ten provoz a využití celé lokality je nežší než se přepokládalo a stát raději budoval jiné silnice v jiných krajích.
Tunelový komplex Blanka má svůj příběh a kdyby měl zajištěné financování, tak se po něm už dávno jezdí a neslolo by se to co se stalo. Problém je, že to nemají kam dál vést, takže to bude na dlouhou dobu nesmyslný konec.
D1 by byla potřeba, kvůli přetížení R46 a klidnější jízdě přes Přerov. Stavba měla být dokončena dříve než D47 do Ostravy, koneckonců to byla hlavně politická stavba, která skončila totálním fiaskem.
Do Číny se nikdo nepustí když má jaderné zbraně. Kdyby je neměla, tak není tam kde je a Amerika a jiné velmoci by ji to nedovolili. Koneckonců Čína si jde svou cestou a má silně nakročeno se stát největší velmocí na naší planetě. Nevím jestli to bude dobře, či špatně, ale Amerika se dostává do svého zenitu stejně jako kdysi slavná Francie, VB a jiné otrokářské kolonizační země.
FlakY :
Škoda, že nejde upravit komentář, mám tam drobné chyby.
06.05.2015 21:51Danek :
Právě vyšel článek o spolupráci Ostravy,MS kraje s Činou. Pomaličku se to rozjíždí jak jsem nedávno psal.Jo a angažuje se v tom náš letecký specialista hejtman Novák. http://ostrava.idnes.cz/spoluprace-s-cinou-se-rozjizdi-prileti-nemocne-deti-i-investor-pvr-/ostrava-zpravy.aspx?c=A150506_2160676_ostrava-zpravy_sme
06.05.2015 23:30miv :
Danek: Jde o PR článek ale idnes už se ani na nic jiného nezmůže. Spolupráci fandím, ale nejhorší fakulta na VŠB (ekonomická) se stébla chytá, takže článek z mého pohledu jen propaguje promarněné veřejněné finance LČR.
07.05.2015 00:35Rýša :
Asi to pod tento blog nepatří, ale chtěl bych dát trochu paralelu k současné rychlosti či pomalosti ale hlavně kvality staveb v Ostravě. Před cca 3-4 měsíci? (nevím přesně, možná před 2,aby mne někdo nechytal za slovo) se otevřela nová cyklosteska a nový chodník z Přívozu směrem na tram.smyčku Černý potok. Včera jsem jel kolem po Hlučínské a jen zíral. Část cyklostezky kolem bývalého Dolu Odra rozkopána a další úsek v demolici. Takže nejen rychlost ale i kvalita mají u nás prim. Fakt by mne zajímalo, kolik tato nekvalitní stavba stála.
07.05.2015 07:23Alex :
Studenti Palackého univerzity v Olomouci už několik let stážují na Univerzitě sportu v Šanghaji. Stejně tak studenti z ČVUT lítají na stáže na partnerskou univerzitu v Pekingu. Pár si jich už pobyt o jeden-dva roky prodloužilo, našli si tam slušnou práci např. v britských nebo amerických projekčních kancelářích. Pokud vím, nikdo z toho nedělá záchranu regionu – spíš je to standardní možnost pro zájemce o rozšíření odborného rozhledu.
To jen zdejší přiboudlá politická reprezentace objevuje, co je už i v jinde v ČR běžné a vystavuje se s tím, jako s ohromujícím progresem. Ze všech těch Nováků, Babků, Palyzů, ale už i Macurů se člověk může jen veselit, jak si upoceně hrají na státníky, kilometr za kočárem.
A vysoké školství o OV je kapitola sama pro sebe. Rektora Vondráka není možno veřejně slyšet s jiným tématem, než že privátní firmy málo sypou do VŠB. Přitom je to zcela nekontrolovatelný vysavač na peníze a většina akademických funkcionářů si ve své sinekuře počíná jako nájezdník na dobytém území. Nově zvolený rektor Masarykovy univerzity v Brně prohlásil, že jeho cílem je redukovat počet studentů univerzity. Vondrákovi by spíše upadl jazyk, než by něco takového vyslovil. Ostravského studenta by musela přejet tramvaj, aby opustil studium jinak než s diplomem v kapse.
07.05.2015 08:44aggu :
Oba rektoři, Vondrák i Bek, tvrdí to samé, je třeba snížit počet studentů a zároveň zachovat peníze v systému.
07.05.2015 10:18Jestli někdo ve školství vysává peníze tak je to Brno. Na to jaký má podíl na celostátním výzkumu, je to až „překvapivé“.
Rado :
Rýša: A to je další věc, kvalita výstavby nebo použitých stavebních materiálů. Řídit se jenom cenou není možné, možná by stejné váhy měly mít jak cena, tak délka záruční doby.
07.05.2015 10:25Rado :
aggu: To nějak není možné, prostě systém založený na počtu studentů, od kterého se odvíjí finance, je špatný a systém, kdy mám studentů méně a chci stejné peníze také není možný, protože je nutné se podívat i na kvalitu pedagogů + na to, že na VŠ panuje po pracovní stránce opravdu velmi uvolněná morálka a v mnohém to připomíná rodinné podniky. Spíše bych tlačil peníze do AV, která i přes své chyby má výkon, bohužel za celkem ušmudlané peníze.
07.05.2015 10:29Danek :
Alex: Článek je spíše koncipován jak výsledek(zahajení spolupráce s ČINOU v rámci vlády a kraje)Třeba co vím tak VŠB má smlouvy cca.s 300 univerzitami z celé země o spolupráci a vyměněných pobytech.Jde samozřejmě trochu o PR článek jak obhájit práci Nováka a spol.
07.05.2015 11:17Rýša :
Novák,Novák, Novák…obhájit „práci“ Nováka…., jak je ale možné, že tam ten Novák stále je!!!? Ve vyspělých demokraciích by už dávno po tom všem musel odejít….., tam stačí jen podezření a politik je na odpis, tady bude sedět na své židli, i kdyby….. nevím co…..
07.05.2015 12:44Miv :
Rado: bohužel o systému financování školství zjevně nic nevíte, ale to Vám nebrání se k tomu vyjadřovat? Víte co je to RIV?
AV je pozůstatek totalitní doby a doufám, že se ji někdy podaří zrušit. 100% institucionální podpora není obvyklá nikde ve světě a všechny instituce se musí snažit na sebe alespoň částečně ‚vydělat‘ v rámci systému, který je otevřený všem.
07.05.2015 12:51Alex :
Danek:
Já tomu článku rozumím. Možná lépe, než měl autor na mysli.
Opakuji: ohlašuje se v něm zahájení toho, co je jinde standardem. Takže základní reakcí na článek není: Hurá, Čína, nýbrž: proč až teď?
Navíc, žádný Číňan, Korejec, Rus, Amík, Němec, Polák tomuto regionu ze sraček nepomůže. Zatímco u investorů z tuzemska je pravděpodobné, že ze zdejších aktivit budou chtít vydojit co nejvíce, u cizozemských investorů je to zcela jisté.
Nekonečné sázení na montovny v průmyslových zónách, bez vazby na zdejší intelektuální kapacitu už investory přestává zajímat. A nějak jsem nezaregistroval, že by za posledních 25 let vznikla v regionu technologie nebo produkt, který by mohl svým významem nahradit uhlí, které vůbec za vznikem tohoto regionu stojí.
A taktéž jsem si nevšiml nějakého výrazného venture kapitálu, akcelerátorů, startupů. Naopak, kdo něco vymyslí, balí kufry a mizí za sedmery hory.
Takže úhrnem: vystavovat se 25 let po zahájení tržní ekonomiky s navázáním kontaktů s jednou z nejvýznamnějších světových ekonomik je jen poukazem na dosavadní impotenci veřejné správy. A dělání PR kolem tohoto smutného faktu je znakem neschopnosti vnímat realitu.
07.05.2015 12:52Miv :
Alex: http://www.vsb.cz/blog/cs/von05/?id=166
07.05.2015 13:29Rado :
Miv: Ano, vím co je to RIV, také i WoS, Scopus atd. O financování VŠ vím své, ostatně pár známých působí na VŠB či jiných univerzitách, a tak je mi ten systém znám. Ale zeptám se vás, co víte o financování AV ČR? Kde jste vzal 100 % institucionální podporu? Pokud vím, ta je variabilní mezi 50-60%, o zbytek se musí jednotlivé ústavy postarat samy, však z mnoha výročních zpráv toho či onoho ústavu si to lze vyčíst a nedávno se o tom mluvilo i v TV.
07.05.2015 13:39Rado :
Miv: Vzdělání se neskutečným způsobem devalvuje, ty počty, že méně studentů + stejné peníze = kvalitnější vzdělání, to je fikce. K čemu jsou hromady lidí s humanitním vzděláním, když je nedostatek lidí s technickým vzděláním. Kvalitní vzdělání začíná od kvalitního pedagoga a moc dobře si vzpomínám na dobu mého studia, jaké problémy s vedením školy měli ti pedagogové, kteří dokázali pořádně pročistit ročník.
07.05.2015 13:52Miv :
Rado: Nevím proč by to měla být fikce. Když máte více času na menší skupinu lidí tak se jim zcela zjevně můžete věnovat lépe. Nicméně systém je už nyní nastaven tak, že pokud je fakulta schopná, tak může snížit počet studentů a výpadek peněz vyvážit věděckým nárůstem.
Jinak k průchodnosti: dnes není problém např. na FEI nenechat projít půlku ročníku. Nikoho to příliš nevzruší.
07.05.2015 14:21Rado :
Miv: Je hezké, jak je tady diskuze rozmanitá, i když asi by to bylo na zvláštní vlákno, ale v tom je kouzlo diskuzí. Proti tomu, že když mám méně studentů, tak se jim mohu více věnovat, proti tomu nic nemám. Nelíbí se mi však, jak zde bylo zmíněno, snižme počet studentů, ale nechejte nám peníze stejné. To si myslím, to je fikce. Kde bere někdo odvahu toto tvrdit. Ano, v cizině sice může být poměr 1:10, ale také si myslím, že tam je pedagog posuzován podle mnohem přísnějších měřítek než u nás. A teď nemám na mysli vědecký výkon, ale přístup k práci/profesi jako takový. Nebojím se tvrdit, zavést např. na VŠB píchačky, tak je tam počet zaměstnanců hned o polovinu menší :-)
07.05.2015 17:09miv :
Rado: ano myslím, že není třeba odvahy pro tvrzení, že je potřeba snížit počet studentů na pedagoga. Zároveň platí, že dobrý pedagog má svou cenu, takže je potřeba platit stejně jako za více studentů. Není na tom nic nepochopitelného ani odvážného. Navíc jak jsem psal, ani není potřeba nic v systému měnit, vše je na dosah ruky. S prominutím nechápu o čem pořád dokola píšete.
K té docházce: jediné co je podstatné jsou výsledky a ne docházka. Nevidím v pružné pracovní době žádnou zvláštnost, zejména když psaní článků a opravování a přípravu písemek můžete dělat s přehledem kdekoli. Z Vašeho návrhu zavést píchačky jsou cítit nepěkné lidské vlastnosti.
Ještě se vrátím k té AV. Máte pravdu spletl jsem se. AV má institucionální podporu okolo 50%. Nicméně smysl existence této instituce mi uniká. Proč univerzity musí pro svých ‚institucionálních‘ 50% učit a někdo je dostane ‚jen tak‘? Pokud můžu srovnat třeba ústav informatiky AV s některými informatikami na universitách pak ústav informatiky oproti kupříkladu FEL na ČVUT paběrkuje. Studenti kolem profesora Matase (ČVUT) běžně jezdí na stáže do googlu a INRIA a profesor Matas se může pyšnit H-indexem 28 na WoS. Takových příkladů na univerzitních informatikách bych našel více, ztěží už na ústavu informatiky. Psal jste: „Spíše bych tlačil peníze do AV, která i přes své chyby má výkon, bohužel za celkem ušmudlané peníze.“ RIV je stejný pro univerzity tak pro AV. Pokud má někdo výkon má i peníze a určitě ne ušmudlané (dobrým příkladem budiž ÚOCHB). Vaše věta tedy nedává smysl. Peníze by přece měli dostat ti co mají výkon a ne podle přílušnosti ke správnému gangu, který si buduje tu správnou PR image v televizi (což jde AV nadmíru skvěle).
07.05.2015 21:41