V posledních týdnech si obyvatelé Ostravy mohli všimnout četného kácení v centru města, v Porubě a dalších obvodech.
Stromy jdou zemi kvůli stavebním projektům nebo rekonstrukci inženýrských sítí, jejichž ochranná pásma nedovolí opětovnou výsadbu (inženýrské sítě mají svá ochranná pásma, existuje však norma na souběh ochranných pásem a s uličním profilem se dá docela pracovat, ale o tom až v dalším článku).
Často jsou však stromy velmi slabé, prohnilé, nebo prosychají. Poslední roky vlivem klimatické změny jsme také svědky častějších vysokých letních teplot, přívalových dešťů. To vše má vliv na půdu a její schopnost přijímat srážky. Při vyšších teplotách je půda vyprahlá a tvrdne. Přívalové srážky pak z půdy spíše stečou, nebo se namísto vsaku odpaří. Stromy pak mají minimální příjem srážek a usychají.
Z výše uvedených důvodů je velmi důležité, v jakém prostoru se stromy nachází. Jak je nakládáno s dešťovými vodami v okolí nebo jaký je prostor rabátka (prostor kolem stromu ve zpevněných plochách) a zálivkové mísy. V ideálním případě by povrch rabátka měl být níže, než jsou přilehlé plochy pro pěší a vyspádovány tak, aby dešťové vody stékaly k zeleni. Při vsakování dešťové vody z chodníků se ve většině případů vyhneme ropným látkám. Byť zasakování dešťové vody z parkovišť také není problém. Pokud jsou stromy umístěný v zeleném pásu mezi komunikací a chodníkem, je vhodné mít zelený pás formou zasakovacího průlehu, nebo aspoň mít povrch zeminy v pásu níže, než jsou okolní plochy.
Povrch rabátka je lehce níže, než přilehlý chodník. Voda od stromu neodtéká.
U zasakovacího průlehu jde o to, aby voda ke stromům stékala.
Podívejme se nyní, v jakém prostoru se nachází stromy v centru Ostravy. V prostoru, který byl formován desítky let, nespočtem lidí a organizací jak veřejných, tak soukromých. Bohužel současný stav je takový, který nevyřeší jedno, ani dvě volební období. Je zde práce na mnoho dalších let. Byť článek popisuje část čtvrti Moravské Ostravy. Další městské části nesídlištního typu jako Vítkovice, Mariánské Hory, část Zábřehu či Slezská Ostrava jsou na tom velmi podobně.
Ulice Ostrčilova. Jak můžeme vidět, kolem stromů je zemina výše, než jsou okolní zpevněné plochy. Vod od stromů odtéká. Někde se v tomto prostoru vytvoří na rozhraní zeleného pásu a chodníku kaluže a voda tak dokáže vsakovat. Kvůli nervnostem zpevněných ploch však často voda tvoří kaluže uprostřed chodníků a nevsakuje se, ale vypařuje. Při snížených vjezdech pak často odtéká na ulici a následně do dešťové kanalizace. Voda stékající směrem k silnici pak rovnou odtéká dešťovou kanalizací a je nevyužita. Pozitivní je, že se na ulici Ostrčilova nenachází vyvýšený zelený pás lemovaný obrubníkem, kam se dešťová voda z chodníku nedostane.
Ulice Slavíčkova. Zelený pás je vyboulen, voda odtéká na cestu.
Stále ulice Slavíčkova. Zde stromy trpí i nevhodným parkováním vozidel soukromých osob. Uježděný terén, který je navíc ve sklonu k silnici není schopen plného vsaku dešťových srážek.
Zde je prvně zachycen zvýšený zelený pás lemován obrubníkem, voda z chodníku se ke stromům nemá jak dostat. Obrubník, jako vodící linie pro slepce, může být zároveň s povrchem chodníku.
V takovém prostředí jsou podmínky pro zdravý a stabilní růst stromů těžké. Zde je už pouze zbytek kmene.
Další stromy na ulici Slavíčkova, kde je povrch zeminy v okolí kmene výše, než okolní plochy.
Celé téma v kostce na jedné fotografii. Strom, utopený v asfaltu s vyvýšenou obrubou. Většina dešťové vody zbytečně odtéká do uliční vpusti a je nevyužita. Ulice Křižíkova.
Ulice Křižíkova směrem k ulici Nádražní. Zbytečně zvýšený zelený pás.
Na ulici Křižíkova můžeme vidět i novou výsadbu. Směrem k ulici Sokolská třída. Zde byl bohužel ponechán obrubník. Zelený pás je tak výše, než přilehlé chodníky.
Poslední strom na ulici Křižíkova. Zde je naopak stav pozitivní. Rabátko je níže, než přilehlý chodník. Bez zvýšeného obrubníku v okolí stromu.
Ulice Vítězná směr Komenského sadu. Profil zeleného pásu je spádován k silnici.
Na ulici Preslova bylo již mnoho vzrostlých stromů pokáceno. Některé i poničeny během stavby rezidence Preslova…
Wow
Zde jsme ještě v nedávné době mohli vidět stromy.
Ulice Živičná.
Při procházkách ostravskými ulicemi narazíte i na kreativní projev místních obyvatel.
Ulice Verdunská. Zvýšený zelený pás s nevhodným spádem.
Nová výsadba na ulici Zborovská. Již nyní je povrch zeminy v zeleném páse na úrovní přilehlého chodníku. Jak stromu budou růst, bude se zvedat zemina i kolem nich a opět bude tvořen nevhodný profil průlehu, než je žádáno.
Dočkáme se někdy obdobných alejí i v Ostravě?
V článku nejsou zdokumentovány všechny ulice centra města, ale pouze vybraná část ulic….
Cyklista :
U starých stromů už asi nic nevymyslíme, protože téměř u každého zásahu do jeho okolí budou úředníci apelovat na problémy se stabilitou stromu a budou vyžadovat jeho pokácení, ale je opravdu neskutečný amatérismus, že nová výsadba není spojena s úpravou okolí a není žádná snaha o to, aby byly stromům alespoň částečně vytvořeny vhodné podmínky pro zdravý růst. Stačí se podívat skoro na každou reknstrukci ulic, nebo výsadbu z posledních let. Jde jen o to udělat si čárku za zasazený strom….
adamous :
Cyklista:
O.-Jih. Zde jde alespon hezky videt priklad, kdyz se soukromy majitel vykasle na nekompetentni radnici a udela si vsechno sam. A potom, ze neco nejde :)
https://www.google.com/maps/@49.7969723,18.2503239,3a,49y,78.12h,79.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1sd777LmVdne9JMi6XxbszJg!2e0!7i13312!8i6656
Dan :
Slusny masterpiece tohle zdokumentovat a popsat co neni vhodne. Zde jde videt nasledek spatneho planovani a starosti o verejny prostor provedeneho desitky let nazpet.
rom :
toto jsou mnohdy desítky let staré stromy – ale podívejte se co udělali za 10 let se stroma vysazeními na Karolině!!!
31.03.2022 13:49Roman :
Bohužel tohle je daň minulého režimu a jeho následků. Všechno bylo všech, ale zároveň se nikdo o nic nestaral. Desítky let neodborné (nelogické) výsadby nyní „nesou své ovoce“. Převrat bohužel nic nezměnil. Nebyl tu nikdo, kdo by předal zkušenosti s péčí o městkou zeleň. Tento stav trvá doteď. Spíše se kácí, než sází. Tam, kde sadit opětovně jde, se jedná o náhodné umístění stromu do země, nežli kvalitní výsadbu. Bohužel zde není nikdo, kdo by na to poukázal, či to řešil.
Pro zajímavost, sleduji profil městského architekta Liberec (Kancelář architektury města Liberec). Občas tam mají příspěvky s „rychlými městskými zásahy“, kde v centru města tipují lokality pro možnou výsadbu stromů, odstraňují zvýšenou obrubu kolem stromů, na kterou upozorňuje i tento článek, apod.
MAPPA dělá taky rychlé městské zásahy. Rok se snaží povolit puntíky u Ostravice a růžovou židli v Mariánách.
davidb :
Roman:
31.03.2022 15:50Máte pravdu.
U nás se snažíme prakticky ke každému stromu přistupovat individuálně a řešíme zda zkácet nebo je prořez.
Ale dost stromů je již na pokraji své životnosti. Mají 60. – 70. let. Já tvrdím, že prakticky každý, kdo se tady při výstavbě bytů nastěhoval si zasadil strom.
Bohužel se kácí kvůli rekonstrukcím sítí i komunikací. A vysadit strom co nejblíže původnímu je díky zasíťovaní prakticky neřešitelný problém. Lidé chtějí mít plyn, vodu, elektřinu, data v zemi a pak se diví, že nic nejde zasadit.
David.Witosz :
Cyklista:
Zdravím.
Z těmi obrubami to není tak lehké. Dobře do jde vidět například na Zborovské. Tam došlo bohužel z důvodu nemoci stromu ke kompletnímu kácení po celé jedné straně ulice. Zde je patrná nová obruba. Na jiných místech však jsou v dané ulici ještě původní staré stromy a tak když už se najde místo, jako například na ulici Křižíkova, tak je to o tom vyměnit obrubu jen na tomto kousku (tedy pouze u nového stromu) a nebo v celé ulici. S tím je ale zas následně spojené kácení celé ulice, což mimochodem právě nyní v ulici Křižíkova řešíme, protože odbor životního prostředí v případě rekonstrukce ulice nařídil kácení. Takže právě třeba právě nyní řešíme, že Křižíkovou tento rok asi neuděláme :/
31.03.2022 16:53marie :
Roman:
Růžové židle už stojí, puntiky jsou už taky na místě 🤦♀️. MAPPA si může odfajfknout splněné body.
Cyklista :
David.Witosz: A co bude s novou výsadbou při rekonstrukci ulice? Je provedena v nevhodné výšce. Buď se stromy znovu přesadí, nebo se bude muset zvýšit okolí. Ani jedno není v pořádku.
Přeci stačí nově dosazované stromy zasadit do zářezu, aby byly níž než stávající zvednutý terén a okolí se k němu svažovalo. Při rekonstrukci ulice se již pak se stromem ani terénem nemusí hýbat…..
Toto není výtka na Vás. Toto je výtka směrem k lidem, kteří se o zeleň starají. Je takový problém zaměstnat alespoň jednoho schopného zahradníka?
Tom :
David.Witosz: Zborovská je ukázkou toho,zense něco hezky opraví a potom při různých opravách dochází k postupně devastaci. Chodník je tam už na několika.mistech propadly,protože firmy nedostatečně zhutnily zeminy po vyvykopovych pracech a chodník je tak trochu horská dráha. Trochu mě vždy zaráží, že nikdo nevyžaduje nápravu. Nové stromy i zelený pruh vypadajohezky,i když alej už není kompletní, řekl bych že je to spíše lidská zásluha.
31.03.2022 17:19Martin [msstavby.cz] :
David.Witosz: Proč odbor životního prostředí vyžaduje pokácení stromu z důvodu výměny povrchu chodníku? Samotný chodník ochranné pásmo nemá a jsou technologické postupy a procesy, které zachování stromu podporují. Jedná se o případy s pouze výměnou povrchu, nebo jsou součástí také rekonstrukce sítí, které svým ochranným pásmem jsou v kolizi se stromy?
Na koho na odboru životního prostředí je nejvhodnější se obrátit s touto problematikou?
Patrik :
Když vidím ty fotky dole, nebo si vzpomenu na ostatní města, především v zahraničí a pak jedu nebo jdu po Ostravě, tak se mi chce fakt brečet, jak celkově ten veřejný prostor vypadá, to je opravdu humus a děs, Rumunsko hadra. Říkal jsem si, že kolem Sýkoráku to je teď celkem hezké, aspoň něco… bum, červenobílé zábradlí jako pěst na oko… Tak zas nic no. Škoda.
David.Witosz :
Martin [msstavby.cz]:
Zdravím.
Brzy se zde objeví kolega Řeha který tuhle problematiku řeší. Je to dost zamotané téma. Mne právě například dost rozladilo, že na Křižíkové jsme měli ve starém povolení rekonstrukci BEZ nutnosti kácení stromů, když to chceme začít přijde stanovisko kácet. Tím pádem projekt nepočítal s náhradní výsadbou (když stromy měly zůstat) a tak jsme se jej rozhodli zastavit a předělat.
Vím, obyvatele tohle nemusí zajímat, chce výsledky. Já to zde píši zejména pro Ty které problematika zajímá detailně. A taky proto, protože ne vždy je vše špatně. To už však nechám na Rosťovi.
Hezký večer Tobě i čtenářům.
31.03.2022 20:40Mx :
Martin Ms Stavby: protože je to pro úřady bezpečnější levnější a jednodušší a to je špatný princip. To je bohužel také důvod principu “raději nařiďme kácení”. Mimochodem byl by super článek i na téma trávníky – to je naprostá katastrofa, co se děje u rekonstrukcí trávníků, ale i u jejich zakládání. Stavby za miliardy a trávníky na úrovni z roku 1950. Není třeba angličan, ale alespoň rovné založení na 50 let dopředu a aspoň někde i minimální snaha o kvalitní podklad (aspoň na některých místech města).
01.04.2022 01:45Martin [msstavby.cz] :
David.Witosz: Jasně, mě právě zaráží chování odboru životního prostředí. Podle toho co popisujete. Oprava chodníku, hned se musí pokácet celá ulice…. Namísto posuzování jednotlivých stromů.
01.04.2022 07:42davidb :
Martin [msstavby.cz]:
Stromy se posuzují jednotlivě.
Ale když se obnaží kořenový systém a část se musí vyřezat, tak si úředník nelajzne, že strom ztratí stabilitu a na někoho/něco spadne.
Pak by mohl skončit u soudu.
Obec ale nemusí všechno skácet. Odbor životního prostředí vydává pouze doporučující stanovisko. Pokud obec půjde dále popisovanou cestou, tak bere odpovědnost na sebe a úředník je z obliga.
Obec může jít cestou ručního obkopu stromů a kořenů a skácet jen ten, který fakt přijde o část kořenového systému. Tento postup je ale zase o dost dražší.
Ale neberte mě jako bernou minci. Nevím v jakém stavu byly skácené stromy popisované v tomto článku.
01.04.2022 09:47Rostislav Řeha :
Ja bych to asi rozdelil na nekolik casti…
1. Vzrostle stromy v uplne nevyhovujicim prostredi (obklicene chodnikem/vozovkou/asfaltem atd) – to jsou relikty minulosti, za ktere bych vrazdil… Tem uz ale nejak neni pomoci, ty se jen snazime udrzet nazivu co mozna nejdele. Kdyz padnou, tak tam zpatky nic nedostaneme bez velkych uprav komunikaci (a to opomijim stromy realne dnes rostouci na sitich, ktere jsou taky neresitelne nebo resitelne v ramci obrovskych presunu za miliony). Dnes se aspon snazim do zelenych ploch zadne site nepustit.
2. Stromy ktere jsou v blizkosti komunikaci (viz treba ta Krizikova, ale i Denisova, park M. Horakove atd) – tam je to obvykly fight s odborem ZP, ktery za poslednich cca 8 let znacne pritrvdil a vse doporuci kacet. My to moc zatim neumime resit, nejsme na to zvykli, ted se to mozna na te Krizikove budeme ucit, jak to obejit – znamena to najmout specialni stavebni dozor, rucni obkopavky a ochrana korenu, ponechani casti puvodnich obrubniku a dalsi. Otazka pak individualne bude, zda to za tu zachranu stromu stoji a neni lepsi nova vysadba (pokud je ale kam). Asi to nejde generalizovat.
3. Sklony komunikaci v ramci vody – tohle uz jsme zacali resit a opet se neda generalizovat. Hlavni problemy jsou dva – nevidomi a jejich vodici linie (ale to asi umime vyresit), kde oni jsou na tom zavisli, a pak co s vodou, ktere je naopak MOC. To ze je nekde zeleny pas jeste neznamena, ze do nej muzeme svest vsechnu vodu a on to pojme, zalezi na podlozi, musi to ustat i v narazovych destich. Vetsinou se bohuzel pri opravach komunikaci do zelene plochy nejde do hloubky, abyste mohli to podlozi umele navrstvit dle pozadavku. Je to dost drahe a bude to o penezich. Ale dela se to, na 28. rijna v centru voda ke stromum naspadovana je, v Bezruci muzete videt kde jsou na jedne strane vodici obrubniky a na druhe nic. Ale je to jeste beh na dlouhou trat.
Kazdopadne diky Martinovi za ten clanek, ta diskuze je potrebna a nejen tady, ale ve spolecnosti obecne.
04.04.2022 17:28Crazym :
Když se nic nezmění na systému údržby, tak i relativně povedené rekonstrukce veřejných prostranství přijdou vniveč stejně jako třeba u Katedrály. Tohle je výsledek silně zanedbané údržby https://screenshot.cz/Y7I7D/ a ani sluníčkoví lidé to svými spornými aktivitami asi nezachrání :D https://screenshot.cz/8UB42/
05.04.2022 13:27:-) https://www.youtube.com/watch?v=XDJEPjvbbs4
Dan :
Rostislav Řeha: V bodě tri zminujete ze se budete muset ucit. Ochrana korenu, rucni obkopavky apod… To se doted nedelo?
Crazym: Aspon tady je ta hlina nize a voda tam muze dotect :D
05.04.2022 13:48Jméno :
Dan: Ne nedělalo. Vy jste to snad někde viděl? Ty náklady na tuto činnost jsou enormní. Vyplatí se to až u opravdu velmi velkých a cenných stromů.
05.04.2022 14:28Dan :
Jméno: Bohuzel neni mou veskerou naponi volneho casu sledovat kazdy vykop nebo stavbu v okoli stromu. Proto se ptam.
V kterem roce jste se zasekl, ze se tomu tak divite?
05.04.2022 16:21Vítek :
Crazym: máte naprostou pravdu, asi před dvěma roky jsem to místo u katedrály nafotl a poslal do aplikace „cistaova“ na stránkách obvodu, reakce nula. Mám pocit,že mistostarostové se věnuji v pracovní době diskusím na různá témata na třeba Twitteru či jiných webech, ale na vlastní stránky obvodu,kde jim píší občané s podněty pak nemají čas.
05.04.2022 16:28Crazym :
Vítek: Inspiroval jste mě k použití těch bonzovacích stránek, tak uvidíme jak jim to funguje :-)
05.04.2022 20:27Číslo zrovna zaregistrovaného požadavku si může v budoucnu kdokoliv zkontrolovat https://screenshot.cz/RKCCX/
Sanju :
Vítek: Tohle je fakt srandovní. Když politici tuhle stránku ignorovali, tak jim bylo spíláno, že se o názory občanů nezajímají, a teď, když tady na články i komentáře reagují, jim zase budete vyčítat, že tady diskutují?!? A fakt si myslíte, že v o půl šesté, respektive o půl deváté večer, to dělají ve své pracovní době?
05.04.2022 22:09Vítek :
Crazym: fotky toho místa jsem poslal na“cistaova“ dne 2.7.2020 evidováno pod ID 31859, stále v řešení!!! Proto si myslím, že by se místostarostové měli více věnovat svým webovým stránkám a řešit konkrétní problémy.
06.04.2022 06:41Crazym :
Jsem naivní jak texty lidovek :D Tak schválně, zkuste si požadavek pod číslem 208555 dohledat na https://cistaova.ostrava.cz/ :D :D
06.04.2022 09:30Ostrava!!!
Vítek :
Crazym:není to tak jednoduché požadavek zanalýzovat a napsat, že byl předán k řešení technickým službám!!! Ještě jsem tam neviděl poděkování za upozornění na problém.
06.04.2022 11:54Jméno :
Dan: Nejde o rok ale o finance. Podívejte se kolik ty projekty stojí. A hned z toho bude jasné, že s takovými věcmi ty projekty nepočítají. Hold prostě nejsou peníze, tak se to dělá blbě.
Já se tomu právě vůbec nedivím, naprosto to chápu proč tomu tak je.
06.04.2022 14:13Crazym :
Stal se zázrak, je to tam!!! A pak, že to nefunguje :-) Budeme s napětím čekat na vyřešení :-) https://cistaova.ostrava.cz/?page_id=39690&ticketID=208555
07.04.2022 11:35Vítek :
Crrazym:moc to nefunguje,když je to označené modře jako vyřešené, přitom je to pouze slíbené:-) !!!
07.04.2022 11:48Jméno :
Vítek: Přečtěte si co je napsáno v popisu problému. Autor toho podnětu neumí napsat ani jednu větu bez chyby. Naopak si nemůže odpustit rýpnutí do občanských spolků, které se alespoň o něco snaží. To jsou přesně ty názory, které zařazujeme do sekce „Notoričtí stěžovatelé“.
07.04.2022 14:39Crazym :
Jméno: Omlouvám se za chybu ve slově měly, mělo tam být měla ale prostě jsou Y a A vedle sebe a já nedával pozor. Zvlášť prosím o odpuštění ty, co nepoznají rozdíl mezi hold a holt a dosud nezjistili k čemu je zde kolonka Jméno * :D
07.04.2022 19:17Roman :
Ono je smutné, že ani při nedávné opravě nábřeží nebylo provedeno nic, co by situaci zlepšilo, viz https://screenshot.cz/80PKV/. Pro ilustraci obrázek z minulého týdne, z jednoho noname parku v Německu. Místním dvěma pracovníkům to zabralo pár minut – https://screenshot.cz/2YELK/.
11.04.2022 16:11Martin [msstavby.cz] :
Zajímavý manuál:
14.04.2022 12:23„Praha má novou příručku, jak sázet stromy v ulicích“
https://iprpraha.cz/stranka/3948/praha-ma-novou-prirucku-jak-sazet-stromy-v-ulicich?fbclid=IwAR1dF1n1GzwTkcHsf1y9ZlujWFHyTQOAoYvsRV2HIDend_nC5Yt_8IVxHCQ
Martin [msstavby.cz] :
Roman: Ta navršena hlína kolem většiny stromů je tragická. Přitom před rekonstrukcí to tak hrozné nebylo.
https://www.google.com/maps/@49.836341,18.2964084,3a,75y,2.1h,78.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sph_UZpKyqmm8taLJE0uAVA!2e0!7i16384!8i8192
Ten park v Německu je super, dát do jedné linie lampy a stromy je zajímavý nápad.
14.04.2022 12:26Rostislav Řeha :
Martin [msstavby.cz]: Diky za ten odkaz na materialy Prahy, projdeme si to a treba i ve spolupraci s MAPPA neco podobneho vznikne. IPR je samozrejme (rozsahem i historii) o hodne dal, ale muzeme toho vyuzit, ze jo.. :))
20.04.2022 16:05My musime primarne zlomit projektanty a architekty, nabrezi treba je akce magistratu, ale nedelam si uplne iluze, ze bychom se na obvode s tim popasovali bez odborne podpory nejak o hodne lepe. To nepujde lusknutim prstu, spis to bude pomale tlaceni..a s tim, ze mnoho faktor ted treba nedohledneme.