Rekonstrukce tramvajové zastávky Kotva v Ostravě-Zábřehu a přilehlé světelné křižovatky je dokončena.
Rekonstrukce tramvajové zastávky Kotva a přilehlé křižovatky přinesla do lokality několik změn.
Tramvajové zastávky
Tramvajové zastávky prošly kompletní rekonstrukcí. Asfaltové plochy byly vyměněny za betonovou dlažbu. Na nástupišti směr centrum byl nahrazen velkokapacitní přístřešek za nový. Přístřešek je však kvůli svému oboustranné návrhu využití netradičně umístěn doprostřed nástupiště. Skon střechy, které se otevírá směrem k tratím (a také ulici Výškovická) poskytuje menší schopnost krytí proti dešťovým srážkám.
Umístění posezení je jak a stranu tramvajové trati, tak k ulici Výškovická. Tento typ přístřešku se hodí pro obousměrný provoz MHD kolem přístřešku. Jelikož je přístřešek kompletně otevřen, není zde ani ochrana cestujících proti silnému větru. Vylidňující se sídliště nepotřebuje architektonické skvosty. Bohužel zde chybí i funkčnost. Vznikl zde také nový světelný přechod pro chodce.
Umístit velkokapacitní přístřešky na zastávky, které jsou zároveň funkční není nic nemožného.
Zastávka Marktplatz, Halle
Nesporným přínosem je rozšíření nástupiště směr Výškovice a umístění přístřešku pro čekající cestující, který zde před rekonstrukcí nebyl. Přístřešek je zde umístěn, což je logické z důvody menšího přesunu cestujících z této zastávky směr Výškovice, než protější přístřešek, kde probíhá přesun cestujících do centra města. Kladem také je odstín přístřešku v antracitu, který je příjemnější, než modro-žluté kombinace.
Nástupiště jsou vzájemně oddělena „dekorativním“ zábradlím. Jaká bude údržbě těchto kousků ukáže čas.
Pohled na oba přístřešky.
Cyklistické řešení
Součástí stavebních úprav světelné křižovatky ulic Výškovická / Čujkovova / Volgogradská bylo vybudování odbočovacích pruhů z ulice Výškovická na ulice Čujkovova a Volgogradské, které jsou také přínosem a zlepšili průchod křižovatkou. Nově bylo v křižovatce také řešena stezka pro cyklisty. Výsledné řešení je, jak jsme upozorňovali již dříve, spíše kontraproduktivní, nebezpečné, a na hranici paskvilu.
Prvně si ukažme schéma provozu cyklistů skrze křižovatku.
- Úsek z Výškovické ulice ze směr Výškovice
Řešení navazuje na piktogram, který je umístěn dvouproudé ulici. Před světelnou křižovatkou začíná jakési téměř pravoúhlé odbočovací rameno na oddělenou stezku pro cyklisty. Toto rameno je jednosměrné. U světelné křižovatky se pak stává obousměrné a je zde možné pokračovat směrem k obchodnímu centru Kotva, odbočit k sídlišti nebo přejet Výškovickou ulici přes tramvajovou trať. Tento přejezd je umožněn pouze na této straně křižovatky. Povšimnete si také, kolik je volného prostoru podél Výškovické ulice.
2. Úsek u obchodního centra Kotva.
Tento úsek navazuje na předchozí úsek po přejetí ulice Volgogradská. Je zde umístěn obousměrný provoz. Po pár metrech však stezka končí a cyklista zde musí kolo vést. Není zde umístěn ani přejezd pro cyklisty přes tramvajovou trať. I když mají zastávky „designové“ zábradlí v antracitovém odstínu. Oproti stavu před rekonstrukcí zde přibylo mezi stezkou pro cyklisty a křižovatkou červenobílé zábradlí.
3. Úsek směrem centrum města.
Ve směru od Výškovic jsou opět na ulici Výškovická umístěna piktogramy. Oddělena jednosměrná stezka zde začíná opět jakýmsi ramenem. Již však pod menším úhlem, než z opačného směru. U světelné křižovatky je pak možný obou směrný provoz přes ulici Čujkovova a směrem k náměstí SNP. Přejezd přes tramvajovou trať zde umožněn není.
4. Úsek směrem na náměstí SNP končí po pár metrech.
5. Úsek směrem ulice Volgogradská také končí pár metrů od křižovatky.
Realizované cyklistické řešení kombinuje piktogramu na silnici a oddělenou stezku. Tahle kombinace však dala vzniknout něčemu, v čem se jen málokdo při provozu zorientuje. Pro cyklisty jsou spíše komplikací. Například ze směru od centra města jé téměř pravoúhlé odbočovací rameno lehce přehlédnutelné a při brzdění cyklisty na poslední chvíli, zde může docházet ke kolizím s ostatními cyklisty jedoucí za brzdícím cyklistou.
Snad by se nějak dalo tohle řešení překousnout v prostoru s omezenou možností provozu. Do oči bijící je však plno volného prostoru podél chodníku pro chodce a mezi ulici Výškovická, kdy se bez problémů cyklostezka vešla.
Navíc toto řešení je použito jen o pár desítek metrů dále směrem do centra města. Při rekonstrukci mostů přes Rudnou ulici zde byla vybudována i oddělná stezka pro cyklisty s obousměrným provoze, která začíná u obchodního centra Kaufland a pokračuje dále směrem Zábřeh-Vodárna.
Jak můžete vidět, stezka končí v levém rohu snímku u panelového domu. Dále jsou na ulici Výškovická vedeny piktogramy., na které se vlastně podle legislativy nemáte jak dostat, pokud přijíždíte po cyklostezce. Dále pak navazuje řešení popsané v článku. Cyklistické řešení není ani vyfoceno na webových stránkách fajnova.cz.
Bohužel celý projekt se realizoval v takové podobě, jakou můžeme vidět. I když se projekt začal připravovat před více jak 10 lety. Nebyl nikým aktualizován do rozumné podoby. Tohle místo tak bude pro ekonomičnost investice města Ostrava konzervováno v nevyhovující podobě několik dalších let.
Řešení odděleného provozu pro cyklisty přes rušné křižovatky se realizuje běžně.
Opava
Jarmil Buqa :
Ano, to řešení pro cyklisty je šílenost. Tohle nikdy nepochopím, proč tohle cyklistům dělají. Proč se někdo nepodívá do Kolína nad Rýnem, když se mu nechce do Dánska, nebo Holandska…
Cyklostezka má být primárně integrovaná do silnice a na silnici snížená rychlost. Cyklista nemusí kličkovat a neustále zastavovat, je součástí dopravy a pokud je na hlavní, má přednost. Srovnej s cyklo po Opavské, nebo Hlavní Třídě v Porubě. Ten aušus dole na Svinově nebudu ani otevírat. Cyklista integrován mezi motajíci se pejskaře a přednost dává co 150m. Vhodné leda pro vyjížďky s dětmi na nedělní zmrzlinu (proto je potřeba i tento typ stezek), ale ne jako adekvátní alternativa vůči autu.
David :
upřímně, který cyklista po tom bude jezdit? Maximálně děti… projektanti se zase ukázali, děkujeme za to, že vozovka je bezpečnější než cyklostezka :)
thvari :
tady není o čem, je to mírně řečeno nedotažené a asi jediné pozitivum, které vidím, je, že se s cyklisty počítá a že krom cest a chodníků se opravují a staví i ty stezky (či jejich nedokončené části). samotné řešení je cyklistická džungle, která má k plynulosti dopravy na kole ještě poměrně daleko.
14.06.2021 11:21Tano :
Všiml jsem si na té světelné křižovatce, že chodcům blikne červená dříve, než cyklistům. Stalo se mi, že mi před auto bez problému vlezla ženská s malým děckem a přitom na semaforu měla už červeného panáčka, ale zároveň tam svítilo zelené kolo (odbočoval jsem v pravo). Tak si asi řekla zelená je zelená …. .
14.06.2021 13:20O. :
Jarmil Buqa: Proc by se meli cykliste motat mezi auty na frekventovane silnici, kdyz je vedle dost mista pro samostatnou cyklostezku?
14.06.2021 15:14Reseni na Hlavni tride nebo na Opavske v Porube je mnohem lepsi.
Pokud jde o motajici se pejskare, urcite jich neni tolik a neni to tak neprijemne a nebezpecne, jako cyklista motajici se mezi auty.
Jezdim na kole celkem dost, a ty paskvily typu piktogram cyklisty na silnici vyuzivam jenom pokud opravdu neni jina moznost. To uz klidne mohu jet po bezne slinici i bez toho nesmyslu. A snazim se vybrat si takovou, kde neni velky provoz, urcite ne Vyskovickou.
JSjr. :
O.: Řešení na Hlavní Třídě už moc ideální není, chodníky i cyklostezky jsou dost frekventované, čili dochází často ke střetům. V některých místech používají lidé pravidelně cyklostezku jako chodník, protože je k tomu řešení přímo vybízí.
14.06.2021 15:46Cyklostezka by měla být souběžně se silnicí.
petr :
k těm cyklostezkám takový pozvdech… Ostrava má spoustu partnerských měst, dokonce se tím i chlubí, ale neporadí se ani s jedním, jak tam řeší tyhle věci…
14.06.2021 16:42Pavel :
Videli jste nove piktogramy pro cyklisty na 28. rijna? Ti se museli zblaznit.
15.06.2021 11:51Dan :
Mimochodem, má už Ostrava cyklokoordinátora, nebo pořád ne?
16.06.2021 09:48O. :
JSjr.: Po Hlavni tride jezdim na kole dost casto. Jo, je to mestsky bulvar, chodi tam lidi. Neda se to tam valit jak na zavodech, je treba se tomu trosku prizpusobit. Ale porad je to prijemnejsi nez na frekvetnovane silnici mezi auty.
16.06.2021 11:28Jarmil Buqa :
O.
Protože se to tak dělá a je to vyzkoušené a efektivní? Zkuste se prosím poinformovat, jak je to řešené v cyklistických zemích.
Rychlost se sníží, auta jezdí pomaleji a plynuleji. Cyklisté jezdí ve svém komfortním pruhu a jedou po hlavní. Nikde se nemotají. Samozřejmě to není obecně platné řešení, například na Rudné nebo na úseku Opavske u Svinovskych mostu je to nesmysl. Tam je potřeba vybudovat samostatnou cyklokomunikaci a na cesty tohoto typu dát zákaz, aby se tam právě nemotal někdo na kole. Chce to rozum a cit pro věc a ne pouze snahu proinvestovat peníze.
16.06.2021 13:35