Na 1. mimořádné zasedání 25.11.2020 Zastupitelstva městského obvodu Ostrava-Jih se má schvalovat velmi zajímavý dokument. Regenerace sídliště Zábřeh. Článek byl sepsán před jednáním Zastupitelstva.
Obvod (vedený koalicí ANO2011, Ostravak a ODS) má nyní šanci získat dotaci na projekt Zeleň za Lunou. Aktuálně radnice pro svůj záměr chystá žádost o dotaci ve výši zhruba 6 milionů korun z Programu na regeneraci sídlišť, spadajícím pod Státní fond podpory investic (v gesci Ministerstva pro místní rozvoj). Aby však žádost splňovala kritéria, musí být projekt součástí většího celku.
Chápeme, že mnoho lidí jsou na slovo dotace již alergičtí. Nicméně samosprávy stojí před úkolem, kdy mají revitalizovat prostor mezi bytovými domy na sídlištích. V drtivé většině to v českých podmínkách znamená zvýšení počtu parkovacích míst a nahrazení asfaltových chodníků zámkovou dlažbou. Zde končí veškerá invence.
Dostáváme se tak do zajímavé situace, kdy jsou za veřejné peníze budovány parkovací místa pro soukromé osoby. Jelikož většina bytových domů na sídlištích je již v soukromých rukou. Zastupitelstvo to však udělá rádo. Nechce přijít o voliče a samo z takového prostředí pochází
Na sídliště Zábřeh však neexistuje ucelená studie regenerace. Není zde prostě plán, jak sídliště jednotně opravovat. A tak radnici Ostravy-Jih nenapadlo nic vtipnějšího, než dát několik na sebe nenavazujících projektů (avšak místně sousedících) dohromady a vytvořit studii Regenerace sídliště Zábřeh.
Studie musela kvůli termínu dotace vzniknout narychlo. Upřímně lituje zpracovatele za takový úkol.
Studie je online dostupná ZDE.
Studie Regenerace sídliště Zábřeh sestává z šesti etap a tří již realizovaných celků.
V. ETAPA – KŘIŽOVATKA VÝŠKOVICKÁ x ČUJKOVOVA x VOLGOGRATSKÁ
I. ETAPA – PŘEDPROSTOR KINA LUNA
II. ETAPA – ZELEŇ ZA LUNOU
III. ETAPA – KOSTEL – PŘEDPROSTOR (3a), KOTVA – PŘEDPROSTOR (3b)
IV. ETAPA – ZASTÁVKY KOTVA
VI. ETAPA – ZÁMĚR (VÝŠKOVICKÁ – ZÁBŘEH VODÁRNA )
A, B, C – ZREVITALIZOVANÉ ÚZEMÍ
Některé etapy již byly realizovány.
zdroj: ovajih.ostrava.cz
Studie vznikla neskutečně rychle. Bez veřejného projednání s občany a dalších souvisejících kroků při plánování veřejného prostoru. Ale to vlastně nevadí. Je to studie jen jakoby na oko, která má jen zajistit získání dotace. Tato „komplexní“ studie vlastně v kostce shrnuje to, co se na radnicích děje již mnoho let. Plánování investic a regenerací bez dlouhodobé koncepce. Tvoření projektů, které hýří barvičkami na vizualizacích, ale ve skutečnosti se do místa nehodí. Plánování bez návaznosti, s jasným cílem.
Nejvtipnější je VI. Etapa – Záměr (Výškovická – Zábřeh Vodárna ). Sice absolutně nikdo neví, jak záměr bude vypadat a co bude jeho obsahem, ale je zde již zvolena částka. Je to málo? Je to moc? Navrhuje se veřejný prostor podle předem zvolené částky, která nemá logické opodstatnění, nebo podle toho, co je v lokalitě opravdu potřeba?
zdroj: ovajih.ostrava.cz
Aby studie byla bohatší, přidalo se i území, které bylo provedeno soukromou osobou. Jedná so okolí prodejny Billa, která se nachází za kinem Luna.
Jelikož jednotlivé projekty vznikaly nezávisle na sobě, dochází tak v celku ke vtipným situacím. Například v projektu rekonstrukce zastávek Kotva můžete vidět ukončenou cyklostezku u začátku obchodního centra Kotva. Cyklostezka je materiálově odlišena a končí již před vyústěním přechodu pro chodce. Navíc je zde osazena značka STOP.
zdroj: ostrava.cz
Nicméně ve III. Etapě – Kostel – Předprostor (3a), Kotva – Ppředprostor (3b) je již kolem celého obchodního centra cyklostezka vedena…
zdroj: ovajih.ostrava.cz
A závěrem. Studie musela vznikat opravdu rychle, protože se v ní objevil i náš výtvor vytvořen v programu Malování. :)
Jedná se o screen 3D pohledu Google maps lokality zastávek Kotva, kde byly jen dopsány čísla linek MHD, které územím prochází. Snímek byl použit v článku „Do Londýna? Stačí Kotva!“
zdroj: ovajih.ostrava.cz
adamous :
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/kino-luna-zelen-ostrava-zabreh-radnice-ova-jih202011.html
26.11.2020 06:49„V budoucnu dojde také na úpravu prostoru před Kostelem sv. Ducha, kde je v plánu výrazná úprava stávajících parkovacích ploch, přiléhající zeleně i dopravního napojení lokality. Začátkem roku 2021 bude taktéž zahájena příprava 6. etapy projektu poblíž zastávky MHD Zábřeh-Vodárna,“ přiblížil dále plány radnice mluvčí obvodu Skřipský.
davidb :
S touto větou bych nesouhlasil – „Dostáváme se tak do zajímavé situace, kdy jsou za veřejné peníze budovány parkovací místa pro soukromé osoby. Jelikož většina bytových domů na sídlištích je již v soukromých rukou.“
Zavádějící je hlavně to nazývat občany soukromými osobami.
Obce musí starat o své pozemky a tím i o parkovací místa. Bohužel nárůst aut je za posledních 2O let enormní a veřejný prostor s tímto růstem naprosto nestíhá.
Navíc občané odvádí daně a tak ty veřejné peníze = jejich peníze! Takže investice jde zpět.
Investování do soukromého bych nazýval pokud by pozemek nebyl obce, či se investovalo do nějaké společnosti viz Penam (myslím tím z obecního ne státního rozpočtu).
Martin [msstavby.cz] :
davidb: Pak zde jsou ale situace, kdy si nová hromadná výstavba musí zajistit parkování na vlastní náklady. Při výstavbě rodinných domů se to děje také. Nicméně obyvatele těchto domů také platí daně.
Bytové domy většinou privatizované jsou. Jsou SOUKROMÝCH vlastníků. Prostor kolem domů je však pořád veřejný, neprivatizovaný. Takže náklady na údržbu a regeneraci (s tím spojenou výstavbu např. parkovacích stání) jde na vrub orgánů samosprávy.
Jasně, pal se dá místo za nějakou částku pronajmout. Ale to v horizontu desítek let nepokryje ani náklady na výstavbu.
26.11.2020 08:21balde :
Martin [msstavby.cz]: když lidé radnici oslovili, zda si mohou na své náklady vybudovat parkovací stání, bylo jim řečeno panem starostou Ova-JIH, že se chovají jako zpovykaní snobové, kteří chtějí parkovat před vchodem. Za mě ať město vytypuje místa udělá projekt a nechá lidi vybudovat na své náklady a upe stačí zatravňovací dlaždice a je to hotovo
26.11.2020 10:05aldik :
A co to je zase za kravinu? To jako radnice nemůže budovat parkovací místa kterých katastrofální nedostatek. Tady se zkritizuje snad všechno. Domy jsou sice už soukromé, ale cesty a okolní plochy snad ne, a radnice by se měla starat i o parkování (ideálně formou parkovacích domů když je místo, ale to zas není vždy).
26.11.2020 10:19balde :
aldik: souhlas, pokud město nemá zájem se o to starat, tak at ty plohcy na parking rozdá majitelům bytů, kteří si to tam na své náklady vybudují
26.11.2020 10:54davidb :
Martin [msstavby.cz]:
Chápu.
Ale ti obyvatelé = soukromí vlastníci, platí daň z nemovitosti.
nemyslím si, že by byla dobrá varianta aby každý kousek ploch kolem bytových domů byl v majetku vlastníků a ti si tam budovali parkoviště. Těch sítí co tam vede!
Myslím tím kolem stávajících paneláků.
Martin [msstavby.cz] :
davidb: Chápu že to může být komplikované, ale můj názor je, že se s domy měly privatizovat i okolní pozemky. A klidně je i v rozumné míře oplocovat. Stejně ten poloveřejný prostor mezi domy na sídlištích nefunguje. Tady se vlastnící zbavili povinnosti údržby okolí, financování regenerací. Zároveň díky tomu, že by se vlastníci museli starat o okolí svých domů, více by si ho vážili.
Ta daň není tak vysoká, aby pokryla náklady. Sítě řeší věcné břemeno.
26.11.2020 11:35Martin [msstavby.cz] :
davidb: Obdobně to funguje na Sokolské třídě v centru města.
Č.p. 1535/34, 1536/36, 1537/3 https://mapy.cz/s/modugaroba
26.11.2020 11:58davidb :
Martin [msstavby.cz]:
26.11.2020 12:31Jasně vím o tom.
Jsou v tom plus i mínusy.
I ty parkovací stání se nedají vybudovat kdekoli.
U nás třeba chtěli jedno parkovací místo pro jeden byt.
Cyklista :
davidb: Ale majitelé rodinných domů také platí daně z nemovitosti a parkovací místa od obcí nedostanou…. Navíc se v mnoha případech musí starat i o přilehlé obecní pozamky.
Myslím si, že i kdyby na sídlištích spolu s bytem měl majitel možnost koupit nebo pronajmout kousek pozemku, většina současných vlastníků bytů by to stejně odmítla, protože je to náklad navíc a povinnost se o to starat. Tento trend se hodně promítá i do zástavby RD, kam se někteří stěhují. Domek ano, ale pozemek ne.
26.11.2020 13:36Svizzera :
Konkrétně vtipně ukončenou cyklostezku nevidím jako nedostatek. Nákres (viz výše) se věnuje jen rekonstrukci křižovatky, kdežto v dokumentu (III. etapa, 3.7) se s cyklostezkou počítá a začíná přesně v místě, kde je v prvním projektu utnuta.
26.11.2020 13:48Martin [msstavby.cz] :
Svizzera: Ano, v článku to je uvedeno, že cyklostezka má pokračovat kolem Kotvy směrem na Výškovice.
Z nákresu rekonstrukce křižovatky na Kotvě je patrné, že budou u vyústění přechodu pro chodce ( v místě kde by měla vést cyklostezka) realizovány nové zpevněné plochy. Plochy jsou určeny pro chodce. Cyklostezka je ukončena před přechodem.
Pokud tedy bude realizována část kolem Kotvy a bude se cyklostezka napojovat na cyklostezku vzniklou v rámci rekonstrukce křižovatky a zastávky, bude muset být nově položený povrch demolován. Přitom by šlo cyklostezku realizovat až po hranu řešeného území v rámci projektu rekonstrukce zastávek a křižovatky. Tedy až za vyústění přechodu.
26.11.2020 16:10MareK :
Oplocovat pozemky okolo BD v intravilánu je špatně. Ano, zamezí se vnikání na soukromý pozemek o který se vlastník (ne)stará, ale vytváří to další bariéru. Ostatně, nejednou se zde vedla diskuze na téma zábradlí u zastávek MDH/chodníků a většinový názor byl, že ve většině případů je to kravina.
davidb :
Cyklista:
26.11.2020 16:37Ano všímám si toho.
Naši bydlím v BD. Otec i pokosí, pokud to služby nestíhají.
Ale mladší spolubydlící na podobné věci naprosto kašlou – ne všichni, ale většina.
G.H. Bondy :
davidb: podle vaší logiky máme zatracené štěstí, že už každá rodina nemá auta dvě až tři. To by pak obce „museli“ podle vůle občana ničit další zelené plochy na úkor ploch parkovacích. Pokud má občan potřebu parkovat auto, měla by mu obec vyhovět projektem parkovacího domu (idálně podzemního) s provozem ideálně z privátní sféry. Problémem je, že takto „raketové“ inženýry v zastupitelstvech Ostravy bychom nenašli, a tak je po ruce mnohem povrchnější varianta (Jih už toho snesl dost, tohle unese taky). Největším problémem obvodu Ostrava-Jih je, že jejich zastupitelé jsou příliš inspirováni povídkou Jak Pejsek s Kočičkou vařili dort.
26.11.2020 17:10Martin [msstavby.cz] :
MareK: Psal jsem rozumně oplocovat. Jak se vytvoří bariéra mezi domy, když bude oplocen například bytový dům deskového typu ve svém okolí a prostor pro průchod zůstane v místě průchodů? Samozřejmě oplotit prostor, kde jsou pěší trasy je hloupost.
Viz jsem da odkaz, kal to je fajn například na Sokolské třídě.
V blokové zástavbě také neprocházíte skrz jednotlivé bloky, kolem každého domu.
26.11.2020 17:48davidb :
G.H. Bondy:
Ale já to chápu, že rodiny mají víc aut.
Město u nás chtělo realizovat projekt garáží, kdy by si jí občan časem splatil.
Našlo se jen asi 10% kapacity, lidé nechtějí chodit ke garáží. Od cca 100 bytů to bylo 400 metrů! Lidé chtějí parkovat pod okny!!
A tam všechny auta prostě nenarvete.
Ano, výstavba vícepodlažního parkovacího domu by byla super, ale rozpočty obcí na to prostě nemají!
Studie z roku 2016 https://www.novy-liskovec.cz/assets/File.ashx?id_org=80910&id_dokumenty=2446
Etapa I – náklady na jedno parkovací místo 560 – 700 tis. Kč a roční provoz 760 tis. Kč (145 nebo 180 stání)!
Tím nechci říct, že je to nereálné, ale ve středně velkých obcích velice těžce.
26.11.2020 17:57To by se fakt muselo předplatit min. 90% kapacity.
Martin [msstavby.cz] :
davidb: Tak hlavně lidi za to nechtějí platit :D, když si to můžou postavit na trávu nebo chodník před barák nebo jen počkají, až to samospráva postaví. A jsme v začarovaném kruhu.
26.11.2020 18:05davidb :
Martin [msstavby.cz]:
26.11.2020 18:11Ano o tom to je.
Ale samozřejmě jsou výjimky.
G.H. Bondy :
davidb: „Rozpočty obcí na to nemají“ Já jsem ty „raketové“ inženýry zmínil právě proto, že jestli se na ty radnice nedostane někdo, kdo uvažuje alespoň 30-50 let dopředu, tak se tu stále budeme plácat po divně vypadajících sídlištích, které mají mnoho problémů a bydlení v nich je pro mnoho lidí z nouze cnost. Přitom byly původně navrženy mnohem velkoryseji, než mnohé dnešní urbanistické projekty. Parkovací dům stavím na mnoho desítek let a argument, že ve svém čtyřletém období to nestačím naplánovat, prosadit, navrhnout a zafinancovat je argument pro lidi, kteří tam nemají co dělat. Až politici na ostravských radnicích pochopí, že město bude muset „nějak“ fungovat i po jejich čtyřletém období, tak bude lépe. Na budovu Nové radnice taky nebyly prachy….
27.11.2020 10:18davidb :
G.H. Bondy:
27.11.2020 10:55Jasně.
Jenže já se nebavím o Ostravě, ale spíše o městech typu Studénka, Hlučín, Klimkovice apod. Mezi 5.000 – 20.000.
Jan Lenart :
Martin [msstavby.cz]: Na Sokolské je ohavná gated community. Váš názor na pozitivitu gated communities místo veřejného prostoru je na levelu vyšinutosti rovnající se představě, že obec se nemá starat o pohodlí svých občanů využívajících automobily :-D
Martin [msstavby.cz] :
Jan Lenart: Pane Lenart,
od vědeckého pracovníka Ostravské univerzity bych očekával znalost pojmů a aspoň nějakou úroveň vyjadřování.
Gated community jsou větší komunitní celky. Oplocené. Se sítí ulic, často i vlastní občanskou vybaveností v podobě sportovních zařízení. Oplocení soukromého pozemku kolem tří menších bytových domů, taktéž v soukromém vlastnictví (minimální část vlastní MOaP) se nedá považovat za gated community. Oplocením respektuje blokovou zástavbu.
Od někoho, kdo se snaží prezentovat jako veřejně známá osoba, bych očekával o něco vyšší nastavení úrovně komunikace. Nejen jen o despekt k ostatním diskutujícím, ale hlavně k sobě samému. Nejen tady, ale hlavně na vašem twitteru, kde to je doslova hitparáda třetí cenové a nejdete daleko k výrazům jako cyklofašita apod.
01.12.2020 07:23Martin [msstavby.cz] :
Soupis z jednání ze zastupitelstva https://podplachtami.info/finance/rozvoj-obvodu-na-jihu-neni-prioritou-radnice/
+ záznam
Tady lze vidět, jak a kým je plánován veřejný prostor a úroveň místní politické kultury https://www.youtube.com/watch?v=G__vku-THBU&feature=emb_title
01.12.2020 17:23Pavlína :
Regenerace sídlišť je něco, co na Jihu neumíme. Slepená studie Regenerace sídliště Zábřeh je vlastně jen pokračováním trendu, který na Jihu je – tedy shánět peníze a investovat (obojí záslužná činnost), ale úplně bez koncepce. Když se dělala regenerace sídliště Hrabůvka, tak se řešily pouze jednotlivé projekty, které nebyly zpracované ani jako pseudostudie a na nějakém jednání jsem říkala, že by to mělo mít nějaký leitmotiv, jdnotící prvek. Takže studie vznikla, ale nějak to nenaplnilo očekávání. Opět se pospojovaly etapy, z nichž některé, označené např. číslem IV., vznikly jako II. a je v tom guláš. A leitmotiv chybí. Když to rozeberu postupně:
02.12.2020 07:461. Betonplaz na Jihu
Pořád se řeší, jak ta přistávací plocha má fungovat (posledně jsem alespoň navrhla, ať z toho zastřešené části udělají ofiko galerii, když už tam dávají výstavy), údržba je složitá, stálá přítomnost stánků ruší původní záměr otevřeného prostoru.
2. Zeleň Savarin
To je betonplaz č. 2., kdy zlikvidovali zeleň, udělala se tam dlažba a přes kopečky nesmyslné cestičky, které k ničemu nejsou (děti si yvšplhají i po normálním kopečku, nepotřebují metrový chodníček) a mlhoviště stříká na lavičky, na kterých nikdo nesedí, byla zrušena cesta kolem uměleckého díla a předtím vysázeny stromy (tam jsem třeba prosila, ať dají stromy, které až vyrostou, nebudou dílo zakrývat). Radost mám z nových květináčů nebo naučné stezky pro děti.
3. Kašna u polikliniky a předprostor polikliniky
Původní odhad byl necelý milion, ve výsledku stála kašna cirka tři miliony. Netuším, kde došli na necelý milion v záměru 2019, odhad v roce 2017 byl přes milion. Každopádně jsem ráda za opravenou sochu, s příbojem jsem se moc nesmířila (ale aspoň je kašna opravená a voda na Jihu je super), ale příští rok se má celý plac rozbít a dělat znovu – tak nevím, zda je to pro aktuálně ukončenou investici výhra a zda raději neměli počkat a spojit to do jedné realizace.
4. Ulice Dr. Lukášové
Má procházet rekonstrukcí, opět jsme na ni získali peníze z veřejných zdrojů, ale jak to bude ve výsledku navazovat na další projekty, to teď předjímat těžko.
Kdyby se to celé vzalo jako jeden celek, dalo skupině architektů a urbanistů, řešila se koncepčně doprava, pohyb osob, zhodnotila občanská vybavenost atd., tak by to bylo mnohem lepší – koncepce 1. stavebního obvodu v Porubě je třeba skvělým příkladem. Tady se navíc často do projektů zasahuje, takže se pořád překreslují, mění při realizaci (i věci, co šly vychytat dříve, kdyby nad nimi někdo přemýšlel) nebo je snaha předělávat již hotovou realizaci (což by taky nebylo nutné, kdy by byl dobrý projekt a dobrý projekt je z dobrého zadání).
Takže regenerace Zábřehu je prostě jen další nesourodá směsice projektů, kdy na některé z nich možná dostaneme peníze, ale pro rozvoj obvodu nemá žádný význam, protože to dopadne stejně nelogicky, jak Hrabůvka. Přitom ten potenciál šlo využít. Možná by ta studie nestála přes 170 000 Kč ale mnohem více, ale udělala by se jednou a pořádně a vycházely by z ní další potřebné projekty investice, už podle plánu a je otázkou, zda by to ve finále nevyšlo i levněji, s menším chaosem a více ku prospěchu občanů.
marie :
Tak nám dneska začala III. etapa. Nakladač, malé UNC s vidlema, multikára… Jako první šly pryč lavičky před obchody.
11.04.2022 16:48