Tragikomedie s názvem „Přestupní terminál Dubina“ vstupuje do dalšího pomyslného děje.
Jak pravidelní čtenáři a mnozí obyvatelé Ostravy ví, jedná se o autobusový terminál, kam mají problém autobusy vjet. Oproti projektu se vjezd z ulice Horní rozšiřoval již jednou v roce 2016. Nyní, v roce 2018, probíhá již druhé rozšíření vjezdu z ulice Horní.
Fotografie zaslal čtenář Libor Buganský. Děkujeme!

Rado :
A to se vyplatí! Nějak mi to připomíná naší ostravskou D1. Ukázka umu českých stavbařů. Ač je terminál mladý, tím novým asfaltem zestárl min. o 15 let. Kdy už někomu dojde, že toto není normální, terminál Dubina se nepovedl, Hranečník vypadá jak ze 70. let atd. Nechci být remcal, ale tyhle a další jiné stavby určují to, byť pouze svým vzhledem, zda je Ostrava místem k žití nebo ne…
Marek :
Rado: Já myslím, že tady není vina na straně stavbařů, ale na straně projektanta. Ten při návrhu nedostatečně ověřil tzv. „vlečné křivky“ návrhových vozidel DPO nebo ověřil, ale nenechal ani minimální rezervu.
31.07.2018 07:50rasta :
Jasný problém zadavatele a projektanta. Realizační firma provádí jen to, co je v projektu. Problematika devadesáti procent staveb ve veřejném sektoru. Kvalita projektu(projektant) – chci vyhrát, nabídl jsem nejlepší cenu, projektuji podle Google Maps. Zadavatel – budem pochválení za kolik jsme to vysoutěžili, vzhled a užitnost – co by jste chtěli za ty peníze? Kvalita – za to může projektant a zhotovitel. Náš dozor kontroloval, co mohl:))) takhle to bohužel chodí
adamous :
Boze, tenhle Kocourkov je jen v Ostrave nebo je to celorepublikove specifikum? Docela by me to zajimalo, protoze mne prijde, ze v Ostrave se povede tak 1 stavba z 10.
31.07.2018 10:16skelet :
Marek: vzhledem k té šeptandě co slyším okolo nových Stadlerů bych se nedivil, kdyby projektant dostal špatné specifikace od příslušného odboru DPO.
31.07.2018 11:33Patrik :
Tady opravdu není vina na straně DPO, ani u tramvaje Stadler. Že je obrubník větší než má být, nebo je blíž ke kolejím, zato tramvaj nemůže.
31.07.2018 13:58skelet :
Patrik: tak já doufám, že se ta vnitřní šeptanda mýlí a jsou to zlé pomluvy. :)
31.07.2018 15:28JG :
Bohužel máme takové projektanty, kteří nejsou sto pochopit, že autobus nebo kamion je o nějakých pár metrů delší než osobák. Pak tu máme teminály do nichž autobusy nemohou vjet, kruhové objezdy v průmyslové zóně s vyvrácenými obrubníky, protože nikdo nepočítá s tím, že do průmyslové zóny jezdí nějaké kamiony. Takové projektanty s rozběhem kopnout do prd***.
31.07.2018 21:28Blabla :
JG: A teď tu o červené karkulce. Kdybyste věděl, jaký je proces povolování, tak takovou nenapíšete.
31.07.2018 21:58Jenki :
Ono s těmi specifikacemi u veřejných zakázek je to dost ošidné (a je vcelku jedno, jestli kupujete tramvaje, autobusy, stavební práce, nábytek do kanclu nebo uniformy pro policajty).
Uživatelé obvykle tak nějak ví, co by chtěli, a jaké to má mít parametry. Dokonce dost často taky ví, který typ čeho od kterého výrobce je použitelný a který je odpad a který by jim seděl nejlíp. Problém je v tom, že pokud do zadávací dokumentace napíšete cokoliv navíc kromě všeobecně platných ČSN / EN / ISO tak si vás soutěžící „podají“ u UOHS, prošvihnete rozpočtové a / nebo dotační období a máte prd.
Ten, kdo zadání VŘ fyzicky píše, je tak v dost těžké situaci; dokonce i když napíše např. „chceme do dveří zámky FAB protože jsme s nimi spokojeni a máme všude v baráku vložky FAB a generální klíč FAB“ je to špatně a ÜOHS mu to omlátí o hlavu; správně musí napsat „zámky musí být kompatibilní se systémem generálního klíče v budouvě našeho úřadu“, nesmí vůbec zmínit konkrétního výrobce. Ve finále dostane vložky Cheng-Ťong, které sice jdou odemknout i šroubovákem, ale generálním klíčem taky, tudíž podmínka je splněna a není co reklamovat.
Jak mi řekl jeden bývalý šéf jedné firmy z veřejného sektoru : „buď dostaneš sračku, nebo předvolání na „Podání vysvětlení“, ale většinou oboje“.
To, že do toho, co má být v podmínkách VŘ napsáno a jak, kecají různí „kluci co spolu mluví“ pak celou situaci ještě „vylepšuje“. Ve výsledku pak potencionální dodavatelé čtou zadání VŘ a marně přemýšlejí, co to je za strašný blábol, na koho je to napsané a jestli má cenu se s tím vůbec namáhat…
01.08.2018 09:03Infoš :
Neskutečně mě vytáčí když lidé, kteří o problematice ví úplné ho.no vyjadřují své „sofistikované názory“. Ono je vždy nejjednodušší to shodit na projektanta, ale ono to není tak jednoduché a já vás rád, z pozice projektanta, vyvedu z omylu. Prvně je asi třeba říct že žádný projektant, zejména u veřejných zakázek, si nemůže dovolit ledabyle obcházet předpisy, prostě a jednoduše proto, že svým razítkem a podpisem na dokumentaci ručí za případné škody vzniklé špatným návrhem! Také to není jednoduché proto, že každý projekt prochází několikastupňovou kontrolou a to ze strany samosprávy a také investora. U této, stejně jako u všech dopravních staveb, se musí dodržovat obecné technické požadavky, normy – zejména řada ČSN 73 61XX, které se zabývají požadavky na dopravní stavby, dále např TP 171 – Vlečné křivky pro ověřování průjezdnosti směrových prvků pozemních komunikací a jsou také vydány různé metodiky pro navrhování, které většinou jsou závazné, nebo je chce dodržet investor a tímto je pro projektanta dělá závazné. U autobusu, (dálkový a linkový) pro zastávky hromadné dopravy a pro přestupní terminály, se uvažuje dle metodiky, co do návrhu vlečných křivek, délka 14,95 m a obrysový poloměr zatáčení 11,95 m. Takže projektant má jasně dáno, jak musí bezpodmínečně a bez výjimek ta komunikace vypadat. A toto potom kontroluje jako dotčený orgán odbor dopravy, DPO a stavební úřad (silniční správní úřad), který má všechny podklady k dispozici a zjišťuje mj jejich soulad. Také investor se k dokumentaci vyjadřuje a před dokončením ji schvaluje, či připomínkuje. Takže pokud by byla v dokumentaci chyba, vzniklá ze strany špatného návrhu vzhledem k požadavkům předpisů, tak bylo několik příležitostí na ni upozornit!! A pokud by si i tak nikdo nevšiml a stavba se musela předělávat, jako v tomto případě, tak by odpovědnost a úhrada škody šla za projektantem, který musí jako člen ČKAIT být pro tyto případy pojištěný. O tom, že by se tak stalo a byla to chyba projektanta informace nejsou, takže to asi chyba projektanta být nemohla.. Problém většinou nastává v komunikaci ze strany investora a v zadávací dokumentaci a požadavcích. To jednoduše znamená že DPO může mít třeba delší autobusy, než se kterými počítá norma a tak nějak to zapomněli někomu říct apod… Takže pokud problematice nerozumíte a nevíte ani jak probíhá proces povolování staveb a samotný proces návrhu a schvalování jakékoliv stavby, tak se prosím nevyjadřujte.
Marek :
Infoš: Samozřejmě nechci vinu na nikoho rovnou házet, ale z mého pohledu jakožto projektanta dopravních staveb, který má tu možnost si daný úsek projet vlečnou křivkou 15m autobusu jednoduše vidím, že to nevychází ať se na mě zlobíte jak chcete :-) Doufám, že projektant, který dokumentaci autorizoval nemusel tyto „problémy“ platit ze své pojistky a nepřeji to žádnému jinému projektantovi. Vzhledem k mým zkušenostem s DPO se ale na druhou stranu celkem divím, že tohle tak úzké řešení vjezdové části prošlo (po mě když se jim něco nelíbilo, tak křivku chtěli vidět) – mohlo být ale způsobeno např. inženýrskými sítěmi či jinými problémy a do toho my co v té problematice nejsme nevíme.
01.08.2018 13:34Shodou okolností často tímto BUSem jezdím, tak vím, že 80% řidičů si už dokáže poradit a projede to bez nájezdu mimo vozovku.
Infoš :
Jenki: To máte pravdu, takto to opravdu většinou s výběrovými řízeními dopadá, ale projektová dokumentace je trochu něco jiného. Tady se nevybíral konkrétní typ něčeho a všechny stavební firmy jsou schopné to podle projektu postavit..
02.08.2018 08:54Marek: Já to bral obecně, na místě jsem fyzicky nebyl a z těch pár fotek si vlečné křivky nevydedukuji.. Asi to nemám ještě v oku :) , dopravky dělám jen občas, jsem autorizovaný pozemák. Šlo mi jen o ty kecaly tady, kteří bez jakékoliv znalosti problematiky všude vidí jako viníka projektanta. Veřejnost v podstatě obecně vidí projektanty jako neschopné břídily, a i když uznávám že se takoví někdy najdou, ostatně jako v každém oboru, tak 90% průserů které se veřejně hážou na projektanty je ve skutečnosti chyba někoho úplně jiného. Jen ten kdo o tom ví prd to není schopen pochopit…
Marek :
Infoš: Souhlasím. Ono třeba mnoho lidí v mém okolí má pocit, že je nyní již taková doba, kdy projektant jen počítači řekne co má udělat a on to jednoduše „vyplivne“, takže to ve skutečnosti „může dělat kdejaký hlupák co umí mačkat myší“. A samozřejmě se do toho přidává v současnosti obrovský nátlak na tempo práce i když ve finále ten projekt stojí několik měsíců na úřadu.
02.08.2018 11:04pidzi :
Nezlobte se na mne, ale ať tuhle stavbu zfušoval, zadavatel nebo projektant nic nemění na tom, že ten terminál je naprosto mimo a když jsem tam jel poprvé autobusem, tak jsem jen zíral a kroutil nevěřícně hlavou, že tohle mohlo projít. Já být projektant (nebo zadavatel) tak chodím kanálama… Poloměry zatáček takové, že se tam prostě autobus vytočit nemohl… Pak úprava, že zkušený autobusák to zvládl, nováček ne… Dlažba vydrolená již po měsíci provozu, přístřešky pro cestující veskrze žádné. Nezainteresovaného člověka napadne, kdo se napakoval víc, zda nějaký úřada z města, projektant, či zhotovitel, ale nejspíše to byla práce rukou společnou a nerozdílnou, že? ;-)
04.08.2018 19:38Michal :
ono ten problém vznikl v tom, že DPO požadoval vlečné křivky na autobus délky max. 12m
13.08.2018 09:06Po dokončení stavby tam najednou vpustil BUS délky 15m.
skelet :
Michal: takže zase dílko technického náměstka DPO.. ten chlap je zadarmo drahý
13.08.2018 09:20