Průmyslový rozmach Ostravy, který probíhal hlavně ve 20.století, způsobil, že velká část obyvatel Ostravy žije na sídlištích. Jak nyní vypadá jedno z nich můžeme vidět na následujících fotografiích.
Fotografie zaslal čtenář. Děkujeme!
Snímky zachycují oblast mezi ulicemi Gurťjevova a Glazkovova v Ostravě-Zábřehu. Stav reflektuje roky kupící se problémy, které můžeme vidět nejen v této lokalitě.
- nárůst automobilismu – sídliště stavěna v druhé polovině minulého století nejsou urbanisticky navržena na současný stupeň automobilizace, která navíc stále roste. Zároveň nelze ani v současné společnosti očekávat, že by významná většina obyvatel využívala alternativní prostředky dopravy.
- naddimenzována veřejná prostranství – původní modernistická idea bydlení v parku s sebou přinesla zcela nový pohled na systém uspořádání a fungování města. To se však do dnešní doby proměnilo v něco, co je pro veřejný prostor stěží uchopitelné. Velké travnaté plochy, které jsou sezónně sekány a významnou část roku bez využití. V posledních letech jsou právě zelené prostory zastavovány parkovišti. Stále často bohužel z nepropustné betonové dlažby.
- Absence vize území – valná většina českých sídlišť nemá ucelenou koncepci rozvoje. Pozor, rozvoj neznamená rekonstrukce chodníků z asfaltu za zámkovou dlažbu a budování parkovišť na úkor stromů a zeleně. Sídlištím chybí jasně nastavená pravidla reflektující nejen například poptávku po parkovacích stáních (která jsou stavěna z veřejných rozpočtů), ale také práci s dešťovou vodou, adaptaci na změnu klimatu, definování ochlazovacích koridorů apod.
- Absence manuálu veřejných prostranství – na ostravských sídlištích se odehrávají paradoxní situace. Nahodile vybrané veřejné prostory jsou rekonstruovány nebo přestavovány z drahých materiálů. V nákladných a zcela zbytečných provedeních. Zbylé části jsou pak rekonstruovány z těch nejlacinějších materiálů. Těchto prostor je většina.
- Pohodlnost – je hezké koukat na vlastní auto z okna bytu, ale v sídlištní zástavbě se to ne každému povede. Tato snaha následně vyvolává to, že určité procento vozidel stojí pak na místech, kde stát nemají. Ničí chodníky, zeleň. To je ale lidem jedno.
- Specifika okolí náměstí SNP – fotografie, které čtenář zaslal zachycují okolí náměstí SNP v Ostravě-Zábřehu. Ta je specifická liniovou zástavbou solitérních bytových domů, které mají z každé strany komunikaci. Ulice jsou zde poměrné úzké. Některé již jednosměrné.
Fotografie oblasti mezi ulicemi Gurťjevova a Glazkovova. Hlína, kterou obvod Ostrava-Jih občasně dosype, je rychle opět rozježděna.
Po dešti jde vidět, jak současný urbanismus neumí pracovat s dešťovou vodou. Na rozbitých cestách se tvoří ohromné kaluže. Z části se však jedná i o vodu, která měla původně odtéct uliční kanalizací. Při „revitalizaci“ sídlišť nevznikají vsakovací průlehy, mělké podmoky, dešťové záhony. Tedy prvky modrozelené infrastruktury, které by řešily přímé zasakování dešťových vod.
Výše popsané problémy jsou všeobecně známy. Chybí však politická vůle provádět systémové změny a komplexně je aplikovat v území. Přitom na mnoha případech můžeme vidět, že i sídliště lze budovat uspořádaně a zachovat jeho původní modernistickou myšlenku – bydlení v zeleni.
Kde to je rozumné, jsou použity pouze zatravňovací dlaždice. Ty jsou pak dostačující pro případný pojezd hasičské, či záchranné techniky. Zeleň a zpevněné plochy jsou často odděleny například dřevěnými trámy, kotvenými nízko. Živými ploty nebo nižšími ploty.
Parkování je jasně definováno, nikde nejsou patrny vyjeté koleje. Pokud je potřeba se dostat například vozidly technických služeb k údržbě zeleně, je zde umístěna brána.
Parkování přímo před domy není časté. To slouží převážně pro kola a bezpečný prostor pro děti. Krátkodobé stání je pak umožněno na směsi mlátové propustné plochy. Prostor mezi domy je striktně zachován pro zeleň.
Hierarchie velkých veřejných prostranství je lépe definována například živými ploty.
Mnohé nižší domy, které tvoří útulnější zástavbu, mají kolem svého okolí nízké ploty. Jasně ohraničený prostor pak slouží přímo obyvatelům domů. Ti pak mají své okolí na starosti – tedy i hlubší vztah k danému místu. Veřejné správě navíc i odpadají plochy, o které by se musela starat.
Na fotografiích jste mohli vidět některé části sídliště Gropiusstadt v Berlíně. Zájemcům modernistické architektury a výstavby sídlišť můžeme návštěvu lokality vřele doporučit. Lze zde vidět historický vývoj výstavby, stále včetně jejich charakteristických prvků (keramické obklady v panelech, členění fasád, apod.). Renovace bytových domů jsou většinou zdařilé a v posledních letech je oblast doplňována i o novou výstavbu.
V textu zmiňuje i absenci průlehů, dešťových záhonů a dalších prvků modrozelené infrastruktury, které umožňují přímé zasakování dešťových vod. Čtvrť s těmito prvky jsem popsali v článku Udržitelný rozvoj #2 – Rummelsburg Všechny fotografie naleznete v odkazu. V tomto článku pouze pár vybraných.
a tak daří se :
parádní ukázka👍
v ostravě bohužel nejen na městě, ale i na obvodech takto daleko vidí a hlavně komplexně přemýšlí opravdu málo lidí, když už se tací najdou, politici jim to mile rádi smetou ze stolu během sekund…bohužel včera jsem se o tom opět přesvědčil…
Roman :
Jak někde za Uralem…
17.04.2024 09:06Na východ od ráje :
Ordnung muß sein. Obyvatelé pulsujícího velkoměsta (no jasně, že Ostravy) se svými milovanými PKW v urbanistické struktuře dvouletkové ubytovny, v níž se počítalo pouze se svozem hutníků tramvají pár zastávek na šichtu. Bohužel, na rozdíl od odkazovaného Ostdeutschlandu jsme dnes pouze druhořadou ekonomickou kolonií a nemáme status řádné spolkové země a tedy ani výtěžky z daní, které by směřovaly do upgradu urbanistické infrastruktury a občanské vybavenosti. Na rozježděných trávnících by ale mohl postupně vzniknout skvělý biotop pro chráněnou faunu a floru, jako třeba v bývalých vojenských újezdech.
PetrK :
parádní srovnání Martine, díky
psal jsem to dříve i jinde, ale zopakuju to: tohle jsou drobnosti, které rozhodují o tom, jestli lidi v Ostravě zůstanou, ne mrakodrapy ani koncertní síně
Mx :
PetrK: tyto věci, jak píšete, rozhodují, zda zde lidé zůstanou, ale stejně jako hala nebo mrakodrap a mraky dalších věcí. Město s hezkými trávníky, údržbou ap. taky k atraktivitě nestačí. Je třeba pracovat na obojím. Všechna opravdu významná města jsou definována i významnými stavbami, těžko bychom hledali výjimku. Velké projekty bývají „nakopáváky“. Ale bez základního standardu, který tady často chybí, to taky fakt nepůjde.
17.04.2024 10:54Hanys :
Jak za bolševika, 34 let po revoluci a pořád stejný styl, stačilo by se zeptat třeba Gebriana nebo jiných odborníků, ale bohužel proč by jsme to dělali my jsme jenom zaměstnanci úřadu.
17.04.2024 12:34Dr. Kohn :
Tak ty ploty kolem bytovek je přesně věc, kterou Gebrian kritizuje jak se město dělat nemá. Pokud by někoho zajímalo kdy to řekl, tak například v díle o rekonstrukci paneláku na Slovensku kde si to udělali taky. Ano, nechci obhajovat stání na trávě, ale prostě ne všechno na západě by jsme měli kopírovat.
Mimochodem stačilo by jedno, aby policie začala pokutovat tyto nešvary. Stání na trávě je zábor veřejného prostranství a ten se pokutuje do 50 000, ve správním řízení ještě více. Pokud se udělá pár exemplárních případů, tak už to nikdo nebude dělat.
17.04.2024 12:36Yks :
V Zábřehu je toho více. Vše v textu uvedené je, bohužel, pravda. A jsou to jen střípky z celkové chatrné skládačky. Palčivá je nejen stagnace urbanistického vývoje, ale obecně vzato i fyzický stav. Ať už se jedná o cesty nebo chodníky pro pěšáky. Někde je to úroveň roku 1, 2… A co je vůbec nejbolestivější: když už se místní správa k němčemu rozhoupe, je životnost veškerých investic velmi krátkodobá. Je to případ předprostoru kina Luna, bude to pravděpodobně i případ chodníků (schodů) před Kotvou… Dobře do tohoto příběhu zapadá i místní komunikační systém rozkopaný OVAKem (a improvizačně zaházený štěrkem) a opravená cesta kolem ZŠ Kosmonautů 13, která se krátce po výměně povrchů opět drolí jako tři dny starý rohlík. Jsem z toho smutný.
17.04.2024 12:36Yks :
A ještě jedna poznámka. Nemám rád, když se místní diskuse začnou točit kolem štěrku v záchonech a ztratí se hlavní podstata domu vedle něj, nicméně… Zábřeh je přesně ten případ, kde se používají ty nejlevnější záplaty na „blátivé okraje cest“. Jsou to ocelové sloupky, nejlacinější drcený kámen a květinky podle zažitého vzorečku. Je to všude, maximálně to konzervuje nevyhovující dopravní systém a co víc – ono jej to vlastně ještě více zužuje. Což o to, že to po pár měsících vypadá bídně. Vyvrácené sloupky, spadlé řetězy a štěrk všude, kam se podíváš. Zahradní služby Vykrut jedou na plné obrátky. Mají tady (a jinde) krásný monopol na nefunkční sortiment.
17.04.2024 12:45Jakub :
Prosím, mohli byste takovéto výlevy dávat na jiný web? Třeba o psychických problémech, nebo množství fotek a řešené téma je opravdu absurdní. Nebo na web o razovitosti Ostravy. Někomu se to může nelíbit a úplně to chápu, ale tohle je prostě Ostrava.
Dan :
Jakub: BO OSTRAVA!!!!! TOHLE JSME PROSTE MY A CO JAKO.
Neberte nam nas bordel a neukazujete na internetu, v jakem prostredi razovitem ostravaci ziji!!!
Yks :
Jakub: Děkujeme za mínusy, Jakube. Absurdní je naopak stav ulic v Zábřehu. Pozdravujte na úřadě, nebo v „zahradnictví“.
17.04.2024 15:13Dan :
Na východ od ráje: Jen bych upresnil, ze Gropiusstadt je jeste zapad. Vychodni sidliste vypadaji stavebne podobna jak ceska. I kdyz taky taky jsou odchylky dane mistem vystavby.
Obecne vsak mesta ve vychodnim nemecku netrapi problemy, ktere jsou na fotografiich. Jednak vychodni mesta prisla o hodne obvyatel a jen postupne se vraceji k rustu rezidentu. A taky se tam obdobna sidliste bouraji nebo komplexne prestavuji. Ono totiz bydlet v panelaku neni nijak kvalitni bydleni.
17.04.2024 15:17Michal :
Lidé neprchají z Ostravy kvůli blbostem typu rozježděný trávník ale primárně kvůli:
17.04.2024 15:24https://www.jobs.cz/prace/moravska-ostrava-ostrava/?locality%5Bradius%5D=0
Kebab Reisen :
Myslel jsem, že ještě zkusím zůstat, ale tato fotoreportáž s něžným oplocením bez ost.natého drátu kolem posekaných trávníčků mi definitivně otevřela oči. Už nikdy více Stalingrad, ani Libavá. Sbohem, Ostravo !!! Vyrážím směr Bezirk Neukölln jako estetický imigrant.
17.04.2024 16:47Lukáš :
to Michal:
Já jsem se z Ostravy (JIHu) odstěhoval PRÁVĚ kvůli zeleni. Oblast znám, je to katastrofa. Člověk chce žít v příjemném prostředí, ne v bahně a kalužích. Za prací teď dojíždím 35 minut z podhůří. Což je mimochodem o 7 minut méně, než mi trvala cesta pěšky + MHD :-). Více lidí z okolí se stěhuje třeba jen kousek za Ovu, protože tohle se nedá. JIH správa zeleně a obecně rekonstrukce jsou ABSOLUTNÍ KATASTROFA. OSTUDA. Dle mého se JIH stará nejhůř.
Mx :
Blbě je, že ten nekvalitní trávník se dělá i u novostaveb, rekonstrukcí a nových parků. Naprosto minimální náklady stojí stroj na odstranění kamenů, uválcování do roviny a hlavně výsadba na jaře a nikoliv listopadu, kdy půlka novostaveb ostravských má pleveliště krátce po svém vzniku díky pozdní zimní výsadby. Naposledy má k tomu našlápnuto jinak hezký park v Ostravě u zámečku Zábřeh, park u Boříka, Zázemí sportu atd atd atd atd Ostrava !!! Je to o myšlení, ne o penězích.
17.04.2024 18:18TomášJ :
Já nevím, zrovna ta Gurtějovka je dost extrémní příklad z důvodu přítomnosti Centra volného času, kde rodiče vozí děti do kroužků auty. Na místě není jednosměrka (nepochopitelně) a opravdu auta se nemají kde vyhnout. Sídliště je z padesátých let a s auty se tehdy nepočítalo. Bohužel od té doby téměř žádná parkovací místa v dané oblasti nepřibyla. Mám pocit jakoby radnice O-Jih na tuto oblast úplně zapomněla, tam se opravdu zastavil čas, nějaká koncepce co s problémy dál v nedohlednu.
17.04.2024 18:27TomášJ :
PS: s tím ostdeutschlandem bych spíš srovnával nějaká paneláková sidliště Jihu, např. Výškovice, Pískové doly…
17.04.2024 18:33Smutný Ostravák :
Dr.Kohn : na zeleni se tady skoro nestojí, na popud orgánu JIHu se tady rozdávají botičky. Takže lidi chodí v blátě a kalužích vysoké desítky metrů. Příjemné, Ostravské. Není se zde jak vyhnout a nákladní auta, popeláři, rozvoz zásilek, zásobování, mama taxi to tady zničí dost. Pomohlo by udělat pár parkovišť (místo tady je) a některé úseky cest rozšířit. Místo toho se úzké cesty zužují a dávají ploty aby se náhodou nemohlo volně chodit. Nechápu obsesi plotů, zábradlí a jiných zábran. Tohle je jinde návrat do 90 let, tady reality.
jlname :
Chodím kolem Galzkovove, Utvenkove, Averinove, Gurťjevove… docela často.
Hřiště k tunelu zasypáno hlínou a je v zimě/dešti bezva „zkratka“.
Neofiko chodníky budované domorodci z klasických soc. dlaždic nikdo neriskne, kvůli rosprsku bahna…
Jednoho krásného dne, se na tě hrůzné ulici v zatáčkách objevili kolíky. Říkám si „no konečně, to zkuxxvené parkování tady zlegalizují a udělají pro ty auta záliv“
Jaký byl pro mě šok, když jsem tam šel za týden a byly tam zabetonované sloupky… nakonec řetízek, štěrk a kytičky..
Za mě je to naprostá ignorace lidství. Auta zmizí a bude všechno krásné. Na opačné straně „silnice“ bývalé ZS/SVč ovšem žádný „upgrade“ neproběhl. Tak předpokládám, že příští rok přijede opět četa od JIHU a u plotu vybuduje opět plot.
Ostrava má nejvíce zeleně v celé ČR. Kousek je Bělský les..
Jak se psalo výše – je katastrofální stav o městskou zeleň, kterou spravuje uMobJih.
Na 100.000 obyvatel by ta společnost, které to dávají na starost měla mít alespoň kmeny 1000 a více zaměstnanců a mraky techniky, aby to stíhali stříhat, kosit, zalivat, mulčovat, v zimě shrnovat,…po bouřce z kraje podzimu jsou třeba stále vyvrácené….když se teďka všude na jihu sadí plantáže kytiček u každé křižovatky…
Mě to přijde úplně šílené.. ale třeba to tak lidé chtějí.
Marthin :
Už dlouho přemýšlím, že Ostravu, bohužel, vystihuje jedno slovo:
BEZOHLEDNOST
Pokud chceme, aby se město zlepšilo, někam posunulo, mělo naději na lepší budoucnost (ne směr Detroit), musí se radikálně změnit mentalita a tu ovlivňuje i veřejný prostor. Pokud je ostravský veřejný prostor laciný, neudržovaný, nechtěný, nevlídný, nekvalitní, odrazující od delšího pobytu i lidé se k sobě chovají nerudně a nepříjemně. Život a pobyt venku pak berou lidi jako něco nepřirozeného a za příjemnými zážitky odjíždějí za město. Město se musí buď změnit ve vlídnější místo, nebo lidi odjedou natrvalo… resp. odjedou ti, kteří od města očekávají vlídnost, hovada zůstanou a ten klesající trend se bude násobit.
SpinJ :
TomášJ: Naprosto souhlasím, že je to nezvládnuté hlavně kapacitně. Není problém tam mít souběh klidně třech organizací ve stejný čas. Ta příjezdovka je prostě úzká, proto ty koleje, jak se snaží auta vyhnout nebo otočit. Pomohlo by rozšíření, nebo nějaké větší parkoviště v blízkosti.
18.04.2024 07:48jlname :
TomášJ:
18.04.2024 19:34Tomáši, ale to není jen Gertějevka (extrémní). To je celé to sídliště „Stalingrad“. Tam se prostě parkovat nedá! Opakuji NEDÁ, aby člověk něco neporušil.
Stejně ZUŠ Sologubova, Rodimcevova..vy to nevidíte?. všude jsou vyjeté díry od kol, protože se tady NIC NEDĚLÁ.
50 let se na to prakticky nesáhlo.
Prostor pro nové chodníky a parkování tam JE!
Ale… má to vůbec smysl, když i ten bytový fond je v samotném konci životnosti?
Celé je to špatně.
Dokážu si představit úplně novou výstavbu a zachovat jen ty nejkvalitnější domy z ulic Kpt. Vajdy a Rodimcevova.
Tak to prostě je. Takto se dělá budoucnost pro naše děti, které by tu třeba chtěli zůstat.
Ostrava JE sídliště. Proboha…
(Naštvaný jsem řádně)
Chci jen chodníky a přiměřeně parkování (momentálně není žádné)
Nic víc od života v Ostravě nechci! 🙏🙏🙏
Martin [msstavby.cz] :
Dr. Kohn: Samozřejmě to oplocení musí být navrženo rozumně. Ale i v Ostravě to na některých místech funguje skvěle. Například na Sokolské třídě https://maps.app.goo.gl/fkC5UzjoqExGZUzx8
21.04.2024 19:56Navíc, vzhledem k sociální skladbě nejen na Jihu, mi přijde mít možnost bezpečného prostoru pro děti u domu jako skvělá možnost.
a tak daří se :
Martin [msstavby.cz]: to by ani omylem neměla být možnost, ale samozřejmost, jenže třeba při tvorbě nové koncepce rodinné politiky, kam se propsal koncept child-friedly cities a hodně se dbalo a vysvětlovalo úředníkům a politikům, jak k městu přistupovat a na co dávat pozor, se neobjevil ani jednou ani jeden zástupce z ostravy jihu (dokonce nikdo ani neposlal zprávu s omluvenkou, prostě ignorace), a když se jedná o největší obvod ve městě, tak je to asi pěkná vizitka jejich přístupu směrem k obyvatelům, kteří se na toto dlouhá léta stěžují :)
22.04.2024 07:44Dr. Kohn :
Martin [msstavby.cz]: Můžete mi říct, co konkrétně na té Sokolské funguje dobře? Asi mi to nedochází. Vidím jen to, že kde je plot, tak tam je tráva vysoká a neposekaná. A tam kde plot není, je to pěkné a udržované…. Stačí se podívat o barák vedle.
22.04.2024 11:08Crazym :
Dr. Kohn: Konkrétně měl asi na mysli, že plot okolo těchto tří baráků, kteří měli zřejmě štěstí a zprivatizovali byty i s pozemkem okolo, funguje docela dobře. Mají to tam udržované okolo plotu vysadili spoustu zeleného jako clonu a přitom tam žádnou velkou bariéru netvoří což je ale dáno polohou a ne vždy se tak zadaří :-) Každopádně je to jedno z nejlepších bydlení v centru.
22.04.2024 11:22https://mapy.cz/s/bofobuzope
davidb :
U nás třeba máme v územním plánu, že plochy s bytovou zástavbou nesmí být oploceny.
22.04.2024 11:26Michel Foucault :
Oplotit a trestat.
22.04.2024 11:33Dr. Kohn :
Crazym: Jistě, jeden plot ve čtvrti nic neudělá. Ale pokud to udělají všichni, tak je to konec. Zjistíte, že máte k dispozici chodník a cestu. Vše ostatní je oplocené a soukromé. A samozřejmě jak je Českým zvykem, tak plot by nebyl drátěný, ale rovnou betonová stěna 2m vysoká. Protože co mi tam má kdo čumět. Stačí se podívat jak vypadají některé zástavby rodinných domů.
22.04.2024 12:20Toto prostě nejde aplikovat u nás…
Ondra :
Podle me je ale treba taky rici, jak to na tom zapade funguje s financovanim a ne jen ukazat, jak se o to umi starat. Pointa je totiz v tom, ze ty velka sidliste z vetsi casti patri soukromym firmam a ty pak naklady na udrzbu „parku“ pro obyvatele sidliste uctuji v najmu kazdeho bytu. Sam v takovem sidlisti ziji a neplati se zrovna malo. Na druhou stranu zahradniky vidam kazdy tyden a pekne kmitaji. Kdyz se pak clovek dostane do parku, ktery je udrzovany mestem je to trochu jina pisnicka. Ano, stale je to oproti Ostrave (nejen) vysoky nadstandart, ale takova slava jako na sidlisti to uz taky neni.
23.04.2024 09:05Dr. Kohn :
Ondra: Děkuji na příspěvek. Přesně takovéto osobní zkušenosti tady chybí. Potom jsou tady jen dohady a negativní emoce, přitom si nikdo neuvědomí, že to začíná vše u jeho peněženky.
23.04.2024 12:46Ondra :
Dr. Kohn: Jenze ty ploty tam nejsou pro nic za nic. Z moji zkusenosti ploty na zapadonemeckych sidlistich bezny standart nejsou, vetsinou se objevi az jako reakce na nejaky problem. Ale to nemusime chodit daleko, napriklad na jihu u Horni je taky areal domu s pecovatelskou sluzbou, kde drive plot nebyl a pak ho postavili. No proc ho postavili, mlhave si pamatuji, ze jim tam chodili ruzni lide a delali bordel. Na zapade to funguje uplne stejne, akorat ty pozemky na sidlistich ne vzdy vlastni mesto, ale soukroma firma, o to je to jednodusi. A zrovna zde diskutovane sidliste v Berline Gropiusstadt lezi ve vubec jedne z nejprolematictejsi ctvrti Neukölln, ktera rozhodne dobrou povest mezi nemci nema.
23.04.2024 14:28Dr. Kohn :
Ondra: Jenže tady žádný takový problém není. Jde jen o to, aby to bylo soukromé a aby se ušetřilo městu peníze za údržbu. Za mě je lepší ať se to seká za městské peníze, ale ať je to přístupné. A ne to vše oplotit a hlavně že jsme ušetřili.
23.04.2024 14:40Dr. Kohn :
Mimochodem jsem zvědav co by na toto řekli pejskaři, kdyby většina trávníků kolem domů byla oplocena a psi by mohli jen po chodníku.
23.04.2024 14:42Kebab Reisen :
Ondra: Přesně tak. Když hledat inspiraci pro kvalitní a klidné sousedské bydlení, tak jedině v Bezirk Neukölln :) Mimochodem v Ostravě jsou podobné ploty například kolem bytových domů v Kunčičkách a důvod je zřejmý.
23.04.2024 15:25jlname :
Lidi… žádné oplocené sídliště v Ostravě přece nemáme.
02.05.2024 20:18Proč se každá diskuse stočí ještě k pejskařům?
Řešíme Ostravu – právě teď a právě nyní!.
Neřešme zástupné problémy.
Přece ty penize neřeší ty auta ani zeleň!
Ten problém ve Stalingradě je chodniko-cesta.
Buďto je to chodník a nebo cesta.
Tak ať to někdo rozhodne na tom ouřadě, kde naproti jeho „důstojné stavby“ stojí přes 30 let života v kapitalismu „Památník budování socialismu – revoluční dělník, atomový vědec a žena s družicí..“ tak se to jmenuje. Úplný odpad. A ještě to bude za statisíce někde uchované a renovované.. šílené..
jlname :
Tak byl sem vyslyšen (asi to čtou) a komici technických služeb MU (asi na jejich popud) na na opačné straně sloupků asi na 90 metrech v tom blátíčku kolem SVČ dali stop pásky a začíná patrně „sloupkobranní“ a „kytičkovování“ i na opačné straně.
03.06.2024 18:59Přesně jak jsem očekával..
To už hlava opravdu nebere.
Takže po chodníku jezdí auta se svolením magistrátu, já chodec uskakuji stále do záhonu, protože to tam chceme mít pěkné a problém parkování a zcela rozbitého chodníku pro chodce přetrvává.
Bizár n2.
marie :
jlname:
04.06.2024 07:23V tom případě bude nejlepší zajít na veřejné zasedání zastupitelstva Jihu (jednou za kvartál, mělo by být v červnu, termíny v Jižních listech) a hezky nahlas jim to tam říct. Je třeba se ozvat nahlas, ať to radní slyší. Protože pak budou všude prezentovat, že mají jen samé kladné ohlasy. A věřte, že se ty úpravy někomu líbit budou😭 Tady platí, že kdo víc křičí, víc si vyřve. A nespokojená většina bohužel mlčí…