Soukromý majitel, basketbalový klub NH Ostrava, plánuje demolici sportovní haly Tatran.
V nedávné době v médiích proběhla informace, že je i v souvislosti s realizací zastřešení Místecké ulice v centru Ostravy, plánována demolice sportovní haly Tatran. Hala Tatran, dnes známá jako Bonver aréna, se nachází mezi ulici Místeckou a železniční tratí. Jedná se o víceúčelovou halu, kde sídlí dva basketbalové kluby – ženský SBŠ Ostrava a mužský NH Ostrava, který zde hraje již od otevření haly v roce 1953. Hraje se zde také univerzitní basketbalová liga. Kapacita pro basketbal je 1 700 diváků. Samotná hala Tatran byla postavena v letech 1951-1953. Autorem funkcionalistické stavby je Karel Gajovský.
Architektonická hodnota
Může se zdát, že se nejedná o zajímavou, či jinak unikátní stavbu. Exteriér stavby nebudil nikdy zajímavý dojem. O to více však překvapí interiér. Více se můžeme dočíst na webu ostravskepamatky.cz
Mezi Frýdlantskou drahou a Místeckou ulicí stojí víceúčelová hala obdélného půdorysu s nevýrazným hlavním průčelím, avšak s působivým vnitřním uspořádáním. Nejpozoruhodnější je na ní její zaklenutí, tvořené dřevěnou lamelovou konstrukcí z krátkých fošen, poskládaných do strukturní sítě valené klenby. Tento princip využil u výstavní haly v meziválečné době již Jiří Kroha. Následně jej uplatnil například v pavilonu Slovanské zemědělské výstavy v Praze roku 1948 nebo v případě pavilonu Výstavy jižních Čech roku 1949. Ostravská hala však na rozdíl od časových výstavních pavilonů představuje trvalé využití lamelové konstrukce, určující výraz této moderní architektury. Význačný příklad sportovní stavby v intencích modernismu. Vzhledem k ojedinělému konstrukčnímu řešení by si hala Tatran zasloužila památkovou ochranu.
Fotografie interiéru stavby. Foto Roman Polášek (ostravskepamatky.cz)
Architektonicky, či stavebně-technicky unikátní stavby jsou důležité pro uchování kulturního dědictví a připomínají nám naši minulost. Tyto stavby jsou často symbolem města nebo regionu a představují významnou součást jeho identity. Mohou také být inspirací pro nové generace architektů a designérů.
Stavby přinášejí rovněž ekonomické výhody. Například, historické budovy mohou být turistickou atrakcí a přitahovat turisty do regionu. Tyto budovy také mohou být využity pro kulturní akce a festivaly, což může podpořit místní ekonomiku. Poslední bod je prakticky to, co se v této hale občas odehrává již dnes.
Jako u mnoha jiných staveb v Ostravě zde však nedošlo k hlubšímu veřejnému dialogu, respektive hlubší komunikace směrem občanům. Majitel rozhodl, že hala není pro basketbalové užívání již atraktivní, tak není potřeba. Což je z hlediska sportovních potřeb pravda a je logické, že sportovní kluby hledají lepší zázemí, které by jim měla nabídnout plánovaná hala pro míčové sporty v blízkosti obchodního centra Futurum. Stavby však mohou v průběhu své životnosti získávat různé funkce a využití. Tato diskuze však nezazněla.
Návaznost na Místeckou ulici
V roce 2023/2024 jsme stále svědky něčeho, co je v jiných městech již nepochopitelné. Kvůli dálničnímu průtahu, jen pár stovek metrů od hlavního náměstí, budou bourány stavby. Kromě neutěšeného stavu haly je jedním z důvodu demolice i plánované zastřešení Místecké ulice. Byť na vizualizacích plánovaného zastřešení je hala Tatran vždy zobrazena.
Při pohledu na návrhy, které se kdysi povalovaly na stolech magistrátních úředníku, se naskýtá touha vrátit se do doby, kdy Místecká byla plánována běžněji, s alejí stromů. Rovněž kolem byly plánovaný odpovídající parkovací domy, které si nepohrávaly s pseudoarchitektonikcými hodnotami ve stamiliónových hodnotách.
Řešení Místecké ulice je takové, jaké jsou vstupní parametry a co od nich čekáme. Demolice této stavby, bez památkové ochrany, je čistě v rukou majitele, která je odrazem jeho přístupu k hodnotným stavbám. Snahou každé samosprávy by však měla být ochrana cenných budov.
Neutěšený exteriér stavby a jeho okolí není doménou pouze dnešní doby, jak můžeme vidět na snímku z roku 1963.
riltr :
Byla by to škoda…alespoň na koncerty, párty, či menší trhy dobré místo a určitě by se toho dalo vymyslet více…
08.12.2023 12:00Díky za článek!
Michal :
Nebyla. A nebude.
08.12.2023 13:45Sepot Bucharu :
Skvele! Okamzite srovnat ten vred se zemi.
08.12.2023 14:29Dan :
Michal: Adekvatni vztah ke stavbam, hlavne tem hodtnotnym, nebyl v Ostrave nikdy hluboce zakorenen, ze.
08.12.2023 14:56Filip Churý :
Souhlasím s autorem, že by se o těchto záležitostech měla vést diskuze. Ale myslím si, že je dobře že tato stavba půjde k zemi. Při vší úctě si nemyslím, že jde o skutečně hodnotnou památku. Je to škaredá budova, která působí jak ze zapadlého sibiřského maloměsta. Dělá zbytečně špatný dojem na okolí ostravského centra. V hale tatran najde hodnotu možná pár lidí z intelektuálních kruhů, kteří hledají „hodnotu“ v každé nevýznamnosti. Myslím, že období socialismu v tom lepším světle v Ostravě už dostatečně připomíná okolí Hlavní třídy v Porubě. To je místo ze socialistického období, o které by se mělo pečovat co nejlépe. Hala Tatran by měla uvolnit místo pro nějakou novější budovu, jestliže zde vznikne proluka.
donut :
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/20071014_cas_arena_stavba.html
Je něco moc špatného s tímto národem.
08.12.2023 18:23Szczur :
Stavba stojí na mizerném místě, kde svou samotnou existencí blokuje naprosto nemístnou situaci v celém okolí – středem města jde sto metrů široký pruh ničeho. Neumím si představit nic, co by budovu činilo tak „hodnotnou“, aby to převážilo její špatné umístění. Humanitní pseudointelektuál samozřejmě žasne nad tím, že to má klenbu z párátek, osmý div světa…
Dále. Pokud stavba dosluhuje a nebude mít žádné další využití, je prostě třeba ji zbourat. Mnoho problémů v Ostravě vzniká právě tím, že se vysloužilé budovy nebourají, místo toho se jim desítky let více či méně marně hledá nové využití (které pak stejně do deseti let selže), a tak buď chátrají hned, nebo se do nich nejdříve pumpuje neúnosné množství veřejných peněz a chátrají až potom. Je to obdoba chronických hromadičů, kteří nevyhazují ani odpadky, protože „co kdyby se jim mohly jednou hodit“, a tak žijí po krk v bordelu. Vysloužilých staveb je mnoho a bude ještě více, a bude třeba většinu z nich zbourat co nejdříve po tom, co doslouží. To platí dvojnásob v městě v postindustriálním úpadku a trojnásob v městě, které nikdy nebude mít odpovídající financování, protože nevoní pragocentrickým elitám.
Nepořádek je třeba uklízet. To, že si po sobě chce soukromník pro jednou uklidit svůj bordel je nutné OCENIT, protože většinou to nechají být, a musí to nakonec uklidit město z veřejných peněz.
Radegast :
Největší přidanou hodnotou budovy je to, že autor článku si může opět zanadávat na neschopnost a nekompetentnost vedení města. ;)
petrK :
z fotek je krásně vidět, že to byla hnusná barabizna tehdy a je jí i dnes
že má strop sbitý z fošen na kompost z ní ještě nedělá unikát
09.12.2023 06:46Ostravak :
Zcela bez diskuze zbourat a rozšířit pruh hlavní cesty na dva pruhy v obou směrech, široký chodník a část zeleně významně omezuje plynulost dopravy, ať už je zastřešení Místecké hotové, uleví se dopravě i lidem bydlícím v okolí (hluk). Plánovaná stavba poschoďových garáží v předprostoru se jeví jako rozumný krok, v centru není dostatek parkovacích míst.
Jako náhradu za skvostnou dřevěnou stropní konstrukci navrhuji na původní místo haly umístit dřevěnou sochu moderního umění, ale ne moc velkou, ať nezaclání výhled na skvostný přilehlý nádražní kordior, může to být i kadibudka, nebo šopa pro technické služby, ať mají omezovači rozvoje zalepenou hubu a na zbytku plochy vysázet okrasné stromy.
09.12.2023 20:55Uvědomělý občan :
Já vidím na poválečnému snímku z roku 1963 naprosto utěšený stav exteriéru oproti porevolučnímu, kapitalistickému zacházení s cennou budovou! >:(
09.12.2023 21:28Crazym :
Uvědomělý občan: Po které válce bylo v roce 1963? Ptám se pro kamaráda.. 🤪
10.12.2023 13:52Martin [msstavby.cz] :
petrK: O této budově a konkrétním konstrukčním řešení se vyučuje na stavebních univerzitách, jako jedné z mála z Ostravy. Asi ani zcela netušíš, co staticky znamená překlenout takový prostor.
Radegast: A co zbytek odborné veřejnosti? Ti mají jaké důvody? Nebo že by šlo o konkrétní kvality stavby? Které btw tvůj komentář zcela ignoruje.
10.12.2023 16:33Patrik :
Moc se mi líbí komentář od Szczura. Zbourat.
10.12.2023 23:04Dan :
Patrik: Diskuze je reflexi toho, proc je Ostrava periferni dira bez vetsiho mnozstvi zajimave architektury.
11.12.2023 07:14Jana :
Dan: Souhlasím. Ono vůbec pozorovat současnou Ostravu je na trpký úsměv. Sociální struktura téměř hrozivá, protože schopnější stále houfně utíkají, v posledních letech spíše směr Beskydy a Hlučínsko a samotné centrum? Škaredé, zaměnitelné.
tjov :
Nosná část střechy je koncipována jako plně demontovatelná, to byl ostatně i původní záměr. Akorát v Ostravě je takový nešvar, že z věcí dočasných jsou věci na furt :-). Takže demontovat a darovat FASTu ke studijním účelům.
PetrK :
Že se o tom vyučuje je pro mě novinka, inovativnost daného řešení uznávám, nicméně to pořád nemá vliv na to, co napsali ostatní: jako sportovní hala nemá v dané lokalitě a v současném provedení význam, a hledat pro ni další využití je trochu hazard – vždyť i s bauhausem to nebylo jednoduché, a nakonec tam museli dát Plato (defacto patřící městu, žádný soukromník do toho jít nechtěl). Tohle by bylo to samé v bleděmodrém.
11.12.2023 14:50Sám majitel vyhodnotil, že pro něj bude lepší se přestěhovat jinam a do nového, ale opět má pár krasoduchů a teoretiků pocit, že minulost je třeba konzervovat za každou cenu.
A prosím nedělejte tu zase nikdo argumentační fauly v tom stylu, že kdo chce zbourat nějakou budovu, tak je automaticky barbar a umění nerozumí.
Dan :
PetrK: Ja si klidne osobni nator na to, co by z toho mohlo byt dovolim. Zastreseni zachovat, zbytek zbourat. Udelat z toho kryte hriste, treba skatepark Nebo neco podobneho. A nebo nekam prestehovat. Jenze co by z toho SLO a NESLO udelat se nikdy nedozvime, protoze (jak je uvedeno v clanku) neprobehla zadna verejna diskuze s odborniky.
Tady jsou jen lopaty spoko, ze se jim rozsiri dalnice skrz centrum mesta.
Jana: Souhlasím, ten odliv je stale patrny.
11.12.2023 14:56jlname :
Lidi chodí u kultury chcát ven v mrazu do ToiToi nebo „někam“.
11.12.2023 19:51Sport je drahý „kroužek“ a ty podmínky tam jsou pro mládež doslova strašné. Parkování neexistuje.
Krajské město, 3 v republice, město Sportu..
Jak já jsem se na té Tublatance styděl..
Marthin :
Byl někdo z redakce msstavby.cz v pátek na komentované procházce MAPPA k oblasti kolem zastřešené Mistecké? Objevilo se tam další přepracování projektu
29.09.2024 21:02Martin [msstavby.cz] :
Marthin: Nebyl. Ani nevím, že něco takového bylo.
Jak se projekt přepracoval?
29.09.2024 22:23Marthin :
Na střeše té galerie plánují náhradní zeleň za stromy vykácené v Cingrově sadu (cca 1/2 stromů Cingrova sadu má padnout). Na propojení obou stran MOaP od nemocnice k Porážkové plánují 3 lávky (1. mezi Kolejní a Švabinského, ale tam je problém s pozemkem soukromého vlastníka, 2. ústící do Rezidence Stodolní byla zrušena kvůli přání developera a 3. má v budoucnu vést od nových domů mezi Cingrovou a železnicí k Bauhausu. Nové domy mají obsahovat pravděpodobně krátkodobé ubytování či kanceláře, ale hlavně bude několik spodních pater až po výšku střechy galerie zastřešující Cingrovu vymezeno pro parking.
06.10.2024 23:04Szczur :
Marthin: To ukazuje na fatální problém celého konceptu. Cílem galerie je, aby silnice nebyla bariérou. Ale protože hned vedle je železnice, musí se navíc stavět ještě lávky? To je absurdní, na co tam ta galerie pak je? Koncept galerie by fungoval, jen pokud by pod ní byla se silnicí i železnice.
08.10.2024 11:00Jako obvykle, protože není vypracován „cílový stav“ infrastruktury, bude se stavět něco, co na dlouho a možná i navždy znemožní řešení jiných problémů v oblasti.
davidb :
Szczur:
Myslím si, že průjezdný profil Místecké je nižší než železnice. Porovnat to jde třeba tady https://mapy.cz/s/hehucabela, kde je železnice oproti silnici o dost utopená.
Kde by ta galerie ústila? Končila by zábradlím nad Porážkovou, protože přirozeně klesat celá galerie nemá kam? Z té výšky by stejně musely vést rampy (chodníky) dolů, tak jako je jeden zakreslen na studii UDI. Jenom bychom posunuli nadstavbu galerie o nějakých cca 80 metrů dál. Na kolik by to vyšlo? Tak zůstane zachována část parku a podchod pod vlakem bude funkční.
09.10.2024 08:43Szczur :
davidb: Ano, funkční řešení by muselo zahrnovat přeložku železnice do společného tělesa s Místeckou (na což samozřejmě není projektovaná; v ČR společná tělesa neexistují, protože příslušné instituce nespolupracují, ale konkurují si). Pokud se bavíme o smysluplném „generačnìm“ cíli, který zlepší dispozici města, ve městě velikosti Ostravy jsou izolované změny k ničemu, nebo spíše kontraproduktivní. Je nutné mít jasný vzdálený cíl, a všechny související stavby dělat tak, aby k tomuto cíli postupně vedly. Ostrava žádný cíl nemá, a jednotlivé stavby se dělají tak, že zamezují nápravě přilehlých problémů.
Celý pruh mezi I/56 a tratí 323 potřebuje redesign, aby se současně vyřešilo ghetto Cihelní, ruiny Budoucnosti, nefunkční polohy nádraží, nesmyslné manipulační plochy uvnitř města. Souvisí s tím i Žofinka, Bohumínská/Frýdecká, atd. Tyto problémy od sebe nelze oddělit. Podle mě je jediný způsob, jak to odblokovat, něco takového, s hromadou vyvolaných navazujících změn: https://mapy.cz/s/hedudohele
Ale nedělám si iluze – veřejný sektor je impotentní a neschopný vidět dále, než do konce volebního období.
10.10.2024 12:12davidb :
Szczur:
10.10.2024 12:19Zajímavý nápad s přesunem tratě.
Asi by to šlo. Bohužel tady je velmi krátký volební mandát a jen příprava přesahuje několik volebních cyklů.