Jak v současné době vypadá příjezd do Ostravy ze směru od Hlučína a je veřejný prostor reprezentativní?
Mapovaná oblast
Vizuálně zaměřenou reportáž začneme v blízkosti křižovatky Hlučínské ulice s ulice Slovenskou. Tedy od příjezdu ze směru od Hlučína po mostě přes dálnici a Černý potok. Nachází se zde zastávky Přívoz, Hlučínská. Autobusové zastávky jsou umístěny ještě na mostním násypu nad okolním terénem. Proto se zde nachází zábradlí. Dlouholetou neúdržbou zde vyrůstá náletová zeleň. Ta je pak až v pozdějším čase řezána pilou. Nachází se zde tak plno menších pařezů přímo v dlažbě.
Od zastávek se nám naskýtá pohled na stromy utopené ve štěrkových plochách s reklamními věží. Má vůbec tento druh reklamy nějakou účinnost?
Nachází se zde rovněž konečná pro tramvajové spoje a P+R parkoviště Hlučínské. Nápad politiků a úředníků, kteří MHD snad používali naposledy ve studentských letech. Přes pracovní dobu je parkoviště neustále poloprázdné. O klimaticky přívětivé stavbě se nedá ani mluvit.
I když je Hlučínská ulice severní vstupní bránou do města, vůbec tak nepůsobí. Sice ulice prochází smíšeným typem zástavby, kde se bytové domy mísí s komerčními objekty a místy průmyslovými, to však nedává automatický souhlas k nadměrnému a nevkusnému používání reklamy.
U vstupu do města se nachází prodejny stavebnin. Samotné chodníky podél Hlučínské ulice jsou také jakýmsi vzorníkem různých povrchů.
Všimněte si betonového sloupu. Jeho jediná funkce v současné době je ta, že nese reklamu pro Lidl.
Opět plno reklamy…
I když se některé domy v posledních letech v lokalitě kolem ulice opravuji. Stále zde najdeme i prázdné domy v soukromém majetku. Často až vybydlené, zdevastované.
…zase…
Pohled na podjezd pod železničním koridorem. Dopravní stavba je poplatná době vzniku. Nechybí však reklama na blízké, nedávno otevřené obchodní centrum Koksovna. Odkaz názvu na blízkou koksovnu Svoboda musí být projevem Stockholmského syndromu.
Železniční most se rozpadá a není v dobrém technickém stavu. Rekonstrukce by měla proběhnout v rámci stavby Železničního uzlu Ostrava. Zahájení stavby se však odsunulo na rok 2028.
Za železničním mostem se nachází OC Koksovna. Pozapomnělo se zde však na přístup pro chodce. Ten je pouze ze strany od centra města. Pokud chcete přijít jako chodec ze severu. Musíte ulici přejít hned dvakrát.
To má za následek vyšlapané stezky v zelení.
Název Hlučínské ulice se zde mění na Sokolskou třídu, které pokračuje až k mostu Miloše Sýkory. Se změnou názvu ulice se však nijak nemění prostředí a stav veřejného prostoru.
Mnoho stromů v lokalitě trpí absencí vitality.
Zbytky základových patek jsou aspoň označeny sprejem, aby nebyly při sekání trávy přehlédnuty.
Problémem nejenom Ostravy je absence ohrazení kolem kontejnerových stání…
Na autobusové zastávce je aspoň dostatečná kapacita přístřešků!
Soukromý sektor se zde estetice rovněž vyhýbá a pohled spíše připomíná výjevy z polských maloměst. Hádejte, která prodejna nabízí barvy.
Přesně tahle. Štěstí je, že je objekt takto pomalován…
Pozůstatky socialismu a dravého automobilismu té doby zanechaly následky na celé oblasti. Křížení s Mariánskohorskou ulicí je pak zcela nehostinné prostředí pro chodce a cyklisty.
Cestu zakončíme u proluky na křížení ulice Sokolská třída a Mariánskohorská. První studie na zástavbu této lokality vznikaly již před přibližně patnácti lety. Studie nesly název Odeon, podle kina které se zde v meziválečném období nacházelo.
Ostrava má však štěstí, respektive smůlu na krátkodobé „vizionáře“, kteří veřejný prostor zaplavují často nereálnými vizualizacemi staveb. Ty jsou často nereálné, zavádějící a k městotvorné zástavbě a vůbec k realizaci to mají daleko. To se cyklicky opakuje s tím, jak se mění vedení města. V roce 2016 tak vznikla další studie, která již pouze definovala v několika variantách zastavitelnost území. Většina pozemků v lokalitě je vlastněna Statutárním městem Ostravy. Celá studie z roku 2016 ZDE.
Stále se tak zde nachází proluka s vyšlapanými stezkami a parkujícímu auty často i na bahně.
Honza :
Ad.foto k nutnosti 2x přecházet cestu / vyšlapaná cesta, chodci NESMÍ využívat severní část mostu, oboustranně označena dopravní značkou B30 (Zákaz vstupu chodců). Severní část je pouze jednosměrná (od Hlučína) cyklostezka (B8a).
Martin [msstavby.cz] :
Honza: To je pravda. Důsledek dlouhodobého nevhodného plánování, přechody z druhá strany ulice jsou vzdálené a lidi prostě budou chodit to nejjednodušší cestou.
26.05.2023 07:20tjov :
Ta fotka žlutého rohového panelového domu , jasně ukazuje že polystyrén na tyhle poslední evoluce rozhodně nepatří jak z vizuálu tak i technicky (konstrukce obvodového pláště již zateplen í obsahuje). Nádherný panelový dům, to vedle z obou stran je příšernost.
26.05.2023 09:06David M. :
A jaké nabízíte řešení? Upozorňovat na problémy je jedna věc, ale co s tím? Spousta míst a problémů je podobných, ale samo se nic nezmění…
Hans :
David M.: Tak je to hlavně odpovědnost vlastníků těch pozemků a města, že se nestarají o to, jak vypadá veřejný prostor. Nevím co je tak špatného na tom, že někdo upozorňuje na to, že se lidi chovají k veřejnému prostoru jako prasata.
PetrK :
Výmluvy že nejsou peníze na údržbu přijdou za 3,2,1…
26.05.2023 12:18Evidentně veřejný prostor není pro většinu politiků priorita, kdyby byla, tak se obvody domluví s magistrátem a ty peníze se z rozpočtu vyčlení. Třeba na úkor kocourkovské koncertní haly.
Je to přesně stav veřejného prostoru – chodníků, zeleně ad., co způsobuje odliv lidí z Ostravy do okolních měst. U mě to tak třeba bylo. Proč bych měl žít ve městě, které je hnusné a zjevně tak asi i chce zůstat?
David.Witosz :
PetrK: Zdravím.
Výmluvy nejsou. Jen fakta. Základem další diskuse je znalost vlastnických poměrů v lokalitě. Zde se bavíme, v případě obsahu tohoto článku, z většiny o ŘSD a soukromém vlastnictví. Z menší časti o městě Ostrava aneb magistrát a obvod.
Stejně tak je potřeba postupovat v hodnocení progresu jednotlivých aktéru v dané lokalitě za poslední léta. Někdo si povinnosti plní, někdo ne. Někdo posouvá lokalitu dopředu, jiný ji spíše degraduje. Rozhodně to však není o jednom hráči a v případě této lokality to platí dvojnásob.
Hezký pátek.
26.05.2023 13:54xxx :
Bohužel lidé nejen v Přívoze se ke svému okolí chovají jako prasata a nastává pak lavinový efekt. Jinak městem už se linou pověsti o OC Koksovna, kde prodavačky jednotlivých řetězců chodí malém za trest. Jelikož poměr ukradených věci vs. těch co mají být reálně dle inventáře na prodejně už radši nikdo ani neřeší.. 🤠🤫 Kéž by byl Přívoz jednou opravdu gentrifikován..
Tomas :
xxx: Moje žena dělala kdysi v Opavě v jednom obchodě vedoucí a co se týká krádeži,bylo to masakr…vím o čem mluvíš..Samozřejmě v čase,dnes už to není takové jako v minulosti..Prostě lidé všech etnik se už se chovají jinak…hodně záleží,na městě pokud jsou z Ostravy,Brna(prostě z větších měst jsou vzdělanější,inteligelnejsi,je to rozdíl než oproti menším městům a obcim..to je běžná praxe…
27.05.2023 09:26..
ELB :
Martin [msstavby.cz]: Vyčítat absenci napojení chodníku pro pěší od nových obchodū na jednosměrnou cyklostezku se zákazem vstupu pro pěší je nečekaným čtenářským zážitkem v kontextu zdejší nadšené propagace cyklistiky :)
P.S.Ještě se mi nestalo, že bych tento úsek výhradně pro cyklisty ve směru do Moravské Ostravy projel bez kolize s chodcem / chodci nebo cyklistou jedoucím v rozporu s dopravním značením ve směru do Petřkovic. A to tam ještě žádná Koksovna s obchody nestála, jen ta skutečná koksovna :)
ELB :
David.Witosz: Řadíte mezi kladně hodnocený progres jednoho z aktérů v dotčeném území, tedy města, rekonstrukci tramvajové tratě se smyčkou Hlučínská a sdruženou zastávkou Důl Odra ?
Martin [msstavby.cz] :
ELB: Samozřejmě by bylo ideální, kdyby byl provoz na těch úsecích smíšený a spojitý. Nejlépe po obou stranách. Chodci + cyklisti. To je zatím nejjednodušší způsob, jak to tam napravit. Stejně to tam tak funguje. Špuntem je železniční most na koridoru.
Rovněž by stálo za to optimalizovat pěší trasy a napojení na okolí u OC Koksovna.
31.05.2023 07:31ELB :
Martin [msstavby.cz]: Ano, souhlasím s tím, že by zde mělo smysl vybudovat společný úsek pro pěší a cyklisty. Ve stávajících rozměrech chodníku/stezky to ale není možné (proto je také cyklostezka aktuálně pouze jednosměrná). Vhodným řešením by podle mě bylo svedení pruhu IAD dopravy do současného MHD pruhu (v kolejišti) ve směru do Hlučína a rozšíření obousměrné stezky pro pěší a cyklisty na této straně podjezdu. A ve směru do centra ponechat zvláštní tramvajový/autubusový pruh pro rychlý průjezd ranními kolonami, zvláštní pruh pro auta a chodník pouze pro pěší.
31.05.2023 08:57