OVASTORY #80 Lanová dráha

Zdá se, že Dopravní podnik Ostrava se stále drží dětinského, neekonomického, nesmyslného a politicky neproveditelného snu lanové dráhy.

Prvně získal záměr reálné obrysy již v roce 2016. Dokonce se záměr objevil mezi strategickými projekty města Ostravy. Z těch byl ovšem v roce 2020 „decentně“ a ve vší tichosti stažen do sekce „inspirativní“. Jako důvod bylo uvedeno hledání soukromého investora, se kterým by se dalo projekt dále rozvíjet. Ten se ani pět let po prvních reálných obrysech pochopitelně nenašel.

Zdá se, že to však pro Dopraní podnik Ostrava není problém a v dubnu byla na Hlídači státu uveřejněna smlouva se společnosti SIAL architekti a inženýři spol. s r.o. na „Zpracování investičního záměru“ pro stavbu „Městská
lanová dráha Ostrava“ Dopravního podniku Ostrava a.s.. Smlouva je uzavřena v hodnotě 919 600 Kč s DPH. Smlouvu si můžete prohlédnout ZDE.

Když nyní pomineme nesmyslnost celého projektu, je zarážející takové utrácení peněz v době, kdy kvůli pandemii COVID-19 došlo k drastickému propadu tržeb z výběru jízdného….

Dle našich zdrojů je představa Dopravního podniku získat peníze na lanovou dráhu z fondu Evropské unie pro podporu uhelných regionů…

Uhelné regiony jsou územím tří českých krajů – Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského, které se z důvodu procesu transformace na klimaticky neutrální ekonomiku potýkají se závažnými socioekonomickými problémy. Podpora uhelných regionů je zaměřena zejména na vytváření nových pracovních míst, pomoc pracovníkům při přechodu do jiných odvětví a obnovu území po těžbě či v návazném průmyslu. V zájmu řešení sociálních a hospodářských důsledků byl vytvořen tzv. Mechanismus pro spravedlivou transformaci, který cílí na uhelné a uhlíkově intenzivní regiony v EU, mezi něž se řadí i Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj.

K nesmyslnosti záměru si již v roce 2016 velmi podrobně a komplexně vyjádřila redakce odborného časopisu Československý Dopravák

Část smlouvy:

K tomuto záměru není již potřeba se více vyjadřovat a zbytečně mu věnovat vůbec nějakou pozornost a mediální prostor. Namátkou dle slov odborníků, kteří se například podíleli na přípravě lanové dráhy v Praze (KTERÁ VŠAK DLE ČETNÝCH ANALÝZ VYHOVĚLA PROVEDITELNOSTI) mezi městskými částmi Podbaba a Bohnice, je ostravský záměr slušně řečeno, neslučitelný s realitou.

Bylo by fajn, kdyby se Dopravní podnik Ostrava zabýval a investoval čas zaměstnanců a finanční prostředky do realistického rozvoje a rozšiřování stávající infrastruktury, zvyšování a stabilizací taktů do okrajových částí města apod… Tento příběh s lanovou dráhou bude ještě velmi vtipné sledovat.

Zajímavé doplnění k lanové dráze v Praze z článku na earch.cz:

Pražští zastupitelé včera schválili výstavbu nové lanové dráhy, která má propojit městské části Praha 6 a Praha 8 – dosud mezi nimi přímé spojení veřejnou dopravou chybí. Se životností lanovky se počítá na 30 let, spojení pak nahradí plánovaná tramvajová trať. Nová lanová dráha má být zprovozněna v roce 2025.

zdroj: hlidacstatu.cz

Související články


Komentáře

  1. David :

    Nevím proč je tenhle článek tak vtipně/hloupě negativní…. lanová dráha není vůbec špatný nápad. Na zdejší poměry neobvyklé, ale v zahraničí tohle funguje a láká to turisty a nejen je. Není to ani žádný blbý výmysl, ale dle historie tady bylo lanových drah několik, tak nápad víc než skvělý. Pokud to půjde z fond EU pak asi není co řešit. Raději si ve zprávách přečtu, že EU nám tu lanovku zaplatí než slyšet, že jsme nevyčerpali miliardy které jsme mohli…. Pokud se i tak hledá investor, to už směřuje na město a jeho manažery nebo oddělení rozvoj města. Pan primátor investoval do reklamy Ostravy všude možně, tak ať hledá. Ale projektu určitě fandím! DPO už tak má velmi dobré jméno, cestováním Ostravou se za poslední dekádu posunulo neskutečně dále i v porovnáním s Prahou nebo Brnem kteří se od nás učili, takže to, že DPO chce nějaký větší projekt je jen plus.

    Thumb up 35 Thumb down 17
  2. Brzda :

    David: Souhlasím s tím, že se cestování v MHD za poslední dekádu posunulo. To je ale vše.
    Projekt této lanové dráhy je absolutní nesmysl hlavně z ekonomického hlediska. Pravděpodobně jste nečetl zmíněný článek v Dopraváku, kde byla ekonomická část projektu slušně rozebrána na prvočinitele. Argument o tom, že je lepší postavit nesmysl než nechat ležet miliardy mě vždy rozpálí do běla. Evropa je tam kde je právě kvůli nesmyslnému utrácení peněz z různých dotací – to si sakra lidi neuvědomujete, že to jsou naše peníze? Proč není možné ty peníze vynakládat rozumně, proč je třeba je vyhodit z okna jen proto, aby je nepoužil někdo jiný? Typický český pohled.
    Ano, lanovky mají v OV historii, ale lanovky nákladní, které byly ekonomičtější a praktičtější, než vozit to uhlí po silnici. Pokud bych se na lanovku díval jen jako na reklamu pro město, tak by to byla sakra drahá reklama. I když bych přistoupil na stavbu z dotace, kdo to pak bude provozovat? DPO nemá jiné černé díry, do kterých by sypalo peníze? Autobusy už jsou všechny na plyn. Až tady nebude ani jedna stará T3, všechny vozy DPO budou mít funkční klimatizaci, bude tramvaj u Globusu atd, pak ať začnou přemýšlet nad lanovkou…..

    Thumb up 28 Thumb down 9
  3. adamous :

    Brzda: Podle me ta lanovka smysl ma, pokud se ty uzemi, nad kterymi by mela vest zacnou nekde architektonicky posouvat. Koukal jsem a lanovku budou stavet i v Brne. Kdybych si mel ale vybrat mezi investici do trate pres DOV a nebo lanovkou, tak bych zvolil jednoznacne prvni moznost.

    Thumb up 23 Thumb down 3
  4. David :

    Brzda:
    dobře rozumím z ekonomického hlediska to po pandemii nesmysl je pokud půjdou finance ze 100% z daňových poplatníků. ALE jak bylo zmíněno, počítá se s dotacemi EU čili ekonomická stránka zas tak velký problém nebude…To že se z EU vyhazují peníze nemá cenu probírat, ty peníze se dají promrhat v Ostravě ale i Krakově nebo Mnichově….takových studií i realizací je po Evropě mnoho, tak se uklidněte. Mohl bych úplně stejně argumentovat, že je hloupost stavět v centru vylidňujícího města mrakodrap – jedná se o stejnou fantasmagorii, která ovšem má toho investora to je pravda. Ale mrakodrap nedostane ani korunu z EU a můžeme se jen hádat jestli bude mrakodrap obsazen do roku nebo 20ti let, ve městě které už tak má problém obsadit ty stávající kancelářské prostory a tento problém není vůbec nijak spojen s pandemii ale obecně s Ostravským regionem. Já bych nechal zpracovat tu studii ať se ví na čem jsme, snad ti architekti příjdou s něčím zajímavým :) ale určitě bych toto nezavrhoval, v širokém okolí nikde taková lanovka není.
    PS: DPO letos obdrží nové tramvaje od Škody tak věřím, že ty T3 zmizí, stále nakupuje nové autobusy, ty naše staré kupuje snad Liberec nebo nějaké jiné město…. plán jde vidět, že má. Tramvaj u Globusu pokud jste si nevšiml místní nechcou! A děláte jak kdyby chtěli stavět lanovku tohle léto, jedná se zatím jen o investiční záměr, nic víc

    Thumb up 9 Thumb down 12
  5. G.H. Bondy :

    Škoda, že ještě nikdo (DPO, město) nepředstavil ekonomický rámec projektu. Investice, provoz, počty cestujícíh (kapacitní, předpokládané) cenu jízdného, náklady životního cyklu, …

    Thumb up 10 Thumb down 3
  6. Aleš :

    Davide, Ostrava nema problem obsadit stavajici kancly. Prave naopak. Moderni kancly tady chybi a abys usadil cca 150 lidi, tak napocitas moznosti na prstech jedne ruky.

    Thumb up 11 Thumb down 5
  7. Brzda :

    G.H. Bondy: Četl jste ten článek v Dopraváku?

    Thumb up 5 Thumb down 3
  8. Brzda :

    David: Tak za A, srovnávat to z mrakodrapem je argumentační faul – mrakodrap (jakkoliv jsem proti němu) má soukromého investora, takže to z „našich“ peněz nebude stát nic, naopak město vydělá na prodeji pozemku.
    Za Bé, jak jsem již psal, pokud pominu stavbu, která by se zaplatila z dotace, ekonomickým problémem je provoz! a za Cé – to, že se lanovky staví jinde neznamená, že se musí stavět i tady. Lanovka má význam tam, kde je velké převýšení a tradiční forma dopravy je nákladná nebo dokonce technicky nerealizovatelná. Lanovka na v podstatě placce (chtěli to protáhnout až na Landek) nemá smysl. Ten kdo to v DPO prosazuje si teď aspoň koupil dva patrové autobusy, za jejichž cenu se mohly koupit třeba parciální trolejbusy pro širší centrum města…..

    Thumb up 12 Thumb down 4
  9. G.H. Bondy :

    Brzda: Četl, mi jde o to, aby se k tomu vyjádřil ten, kdo je za ten projekt zodpovědný a dál za něj utrácí peníze, tedy investor, ne novinář. Jakkoliv s tím článkem souhlasím. Je to jako s tou smlouvou na pozemek „Slza“ a její zástavbu. Ticho po pěšině. Něco jako – Nerušit. Vládneme!

    Thumb up 8 Thumb down 1
  10. Johnny :

    Já si myslím, že je tady třeba rozlišovat více věcí. Zaprvé by byl významný rozdíl mezi tím, kdyby byla lanovka pouhou turistickou a trakcí a tím, kdyby byla součástí systému MHD. S tím se pojí i zcela odlišná situace v případě soukromého investora a v případě DPO. Pokud se ptáme na rentabilitu a proveditelnost v případě MHD (což je to, na co tento článek reaguje), pak je nutné si uvědomit, že MHD v Ostravě je nerentabilní jako celek. Podle všeho hustoty zalidnění, při které se vyplatí provozovat ve městě MHD, dosahují ze všech ostravských čtvrtí pouze Poruba a Jih (resp. část Jihu – sídliště Hrabůvka, Dubina, Výškovice apod. – potřebnou hranici převyšuje natolik, že vyvažuje nedostatečné zalidnění v jiných částech Jihu). To je taky důvod, proč musí být DPO tak masívně dotován ze strany města a proč veškeré investice (např. obnova vozového parku) jsou možné jen díky evropským fondům. Že tedy studie proveditelnosti poukázala na problematickou návratnost investice není žádným překvapením, poněvadž Vítkovice, Moravská Ostrava i Slezská jsou z hlediska osídlenosti mimořádně podlimitní lokality. Je ale otázka, zda v případě, že je ze strany města jednoznačná vůle tento stav změnit (nové bytové domy v centru i na Karolině, propojení centra s DOV apod.), nemůže být toto propojení Vítkovic a Slezské prostřednictvím lanovky významnou infrastrukturní pomocí – momentálně mají DOV a ZOO spojovat doubledeckery, které se motají centrem, krom toho s rostoucím osídlením roste i osobní automobilová doprava, kterou ale chceme z centra dostat pryč a lanovka by mohla být (při správném provedení) rychlou a ekologickou alternativou. Neříkám tak ani tak, ono hodně záleží na konkrétním provedení a určitě existuje řada nesmyslných variant, ale tyto a ještě další faktory myslím nebyly do veřejného diskurzu dosud plnohodnotně zahrnuty.

    Thumb up 5 Thumb down 8
  11. Dan :

    Johnny: Odkazuješ se na hustotu osídlení. Ta je v DOV 0 a Slezská kolem Zoo jsou RD a menší bytová výstavba. Tohle je čistě turistická věc.

    MHD je dotována ve všech městech. Záleží pak ale na tom, kolik se sype.

    A přitom by stačilo protáhnout do DOV trolejbusy. Nebo aspoň k Hlubině…

    Thumb up 13 Thumb down 3
  12. rom :

    Opravdu nerozumím tomu negativismu, tyto stránky mám rád, ale někdy kroutím hlavou. Je to jasný projekt pro radost, samozřejmě zbytný, ale kolik je takových případů. Proč se dělají stavby, které by mohly stát o polovinu méně, jen by vypadaly trochu jinak, ale byly by funkční?

    Nevezmeme my, vezme někdo jiný. Pokud to bude fungovat po provozní stránky, že to na provoz vydělá, tak to toho pojďme, hned. Je to jedinečná příležitost se rychle posunout úplně na jiný level, pokud se využijí dané prostředky.

    Jsem 100% pro.

    Thumb up 16 Thumb down 7
  13. Dan :

    rom: Přehlížíte fakt, že to není „peníze na lanovku“ nebo nic. Ale je to peníze na projekt nebo nic. A pak záleží na tom, co za projekt budeme chtít proplatit.

    Thumb up 8 Thumb down 2
  14. Název :

    Dan: No jenže Ostravu nic jiného než lanovka nenapadlo. Takže to je buď na lanovku nebo nic.

    Brzda: Bohužel uvažování „Když nevyčerpám peníze já, tak to bude někdo jiný“ není typické pro EU, ale pro stát obecně. Když ministerstvo dopravy nevyčerpá všechny peníze, myslíte že příští rok si bez problémů obhájí stejný rozpočet, nebo vyšší? Rozhodně ne, vždy musíte utratit vše co jde, aby jste za rok mohl ukázat jak máte stále málo.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  15. Brzda :

    Název: Jo, však to jsem myslel. A pak se všichni diví, že erár je černá díra na peníze. Kdyby se projektovalo rozumně a nedávali se peníze na zbytné věci jen proto, aby se utratily, vypadalo by to jinak….
    rom: Toto není negativismus, ale realismus. Která stavba by vypadala TROCHU jinak za POLOVIČNÍ peníze?

    Thumb up 3 Thumb down 2
  16. Cyklista :

    Brzda: a kdo stanoví hranici „rozumnosti“ ??? To co je zbytné pro Vás, může být nepostradatelné pro Bondyho…

    Thumb up 3 Thumb down 1
  17. FM :

    Cyklista: Hranici „rozumnosti“ obvykle pomůže stanovenit právě ta analýza proveditelnosti včetně posouzení nákladů/výnosů včetně provozu. Pokud vyjde mimo, tak se do toho opravdu nemá cenu poušťet i kdyby se to někomu líbit mohlo.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  18. Michal :

    DPO už tak má velmi dobré jméno? Leda v bublině jménem DPO.

    Thumb up 9 Thumb down 16
  19. Mx :

    Na co bude sloužit zpracování investičního záměru za milión, když se to prý nemá stavět? Prosím, ať mi to někdo vysvětlí. Došlo snad k nějaké změně v rozhodnutí města – tj. opět se to má stavět?

    Thumb up 4 Thumb down 5
  20. Jenda :

    Jej, kdyby se tak v Ostravě raději řešilo metro, to by bylo super.

    Thumb up 3 Thumb down 7
  21. Hrdy Ostravak :

    Ostravska MHD zaostava za Brnem i Prahou. Ve Slezsku asi Ostrava ma nejlepsi MHD. Nicmene obcas se najdou na internetu pionyrsti youtubersti pitomci(hlasna trouba radnice), kteri produkuji vylhanou propagandu, ze mame v Ostrave nejlepsi MHD na svete. Dokud se bude o Ostrave stale lhat, nikam se toto mesto neposune.

    Thumb up 7 Thumb down 15
  22. Rdm :

    Hrdy Ostravak: teda netvrdím, že máme nejlepší MHD, ale docela by mě zajímalo v čem zaostáváme za Prahou a Brnem. Obzvláště v té jsem byl v posledních letech poměrně dost na to, abych mohl trochu srovnávat a nemyslím, že by na tom byli (celkově) lépe než my.

    Thumb up 11 Thumb down 2
  23. thvari :

    Hrdy Ostravak: Když jsem přímo osočován, tak i přímo odpovím :-). byli jsme druzí po Londýnu se systémem, který funguje bez papírových jízdenek jen na bázi bezkontaktních platebních karet. Vozový park byl daleko před Prahou už v druhé polovině nultých let, díky dotacím se nám vede dál obnovovat dobrým tempem a úroveň vozidel je vysoká i oproti zahraničním městům, s nimiž mám zkušenost. Snaha prezentovat se jako první MHD jezdící bez nafty vyzněla srandovně, ale sám o sobě je to ohromně pozitivní trend. O tom mít v každém voze wi-fi můžou mnohde jenom snít.

    Nejde nám rozovoj tramvajové sítě, který bojkotuje nějaká podivná sorta Porubáků ze sedmého a osmého obvodu, což je mi fakt líto, protože jsem u Duhy vyrostl a pokaždé píšu, že kdybychom tam tenkrát tu tramvaj už měli, dost by mi to usnadnilo život a logika toho odporu mi naprosto uniká. Případně na další rozšiřování chybí větší odvaha a politická vůle jako v případě Dolních Vítkovic. Špatně jsme vyřešili terminály, ale to se netýká samotné ostravské MHD, spíš krajské dopravy. Lanová dráha, kterou považuju taky za nešťastný projekt, se nakonec neuskutečnila a město se rozhodlo pro účely zviditelnění pořídit mnohem levnější doubledeckery, což mi přijde jako mnohem rozumější nápad. Sečteno a podtrženo, za mě dost dobré. A na to rozšiřování tramvaje musíme dál tlačit.

    Thumb up 11 Thumb down 4
  24. Svizzera :

    DPO + MMO není po mnohých urgencích schopno zajistit autobusové spoje z okrajů města do centra v ranní dopravní špičce častěji než 1×60 minut, na druhou stranu plánuje nerentabilní lanovku. Nechápu…

    Thumb up 12 Thumb down 1
  25. paulos :

    Hrdy Ostravak: Naprosto s vamí souhlasím ! od roku 2010 cestuju po ČR a každé dva tydny přes Ostravu MHD zpátky a propaganda o nejlepší MHD je opravdu znouzecností pro občany. Rychlost, černost spojů, nenavazování na přípoje. Ok pokud záleží na kterém konci MHD bydlíte, ale Ostrava bez nadzemky či přesahu uvažování MHD za hranici města, bude stále jen vylhaným černým světem bez posunu…

    Thumb up 8 Thumb down 4
  26. paulos :

    thvari: Víte jaký je problém ostravské MHD ? Že ti co na ni byli navštvaní se odstěhovali za Ostravu a koupili si auto .. :) Respektive zahlcení města auty, je výsledek ostravské MHD. Taková je její účinnost, ale jak píšete je to problém ostravského centralismu. Spousta lidí ve městě uvažuje jen o Ostravě, přitom je ovlivnuje – např. tím zahlcením auty, celá aglomerace okolo.

    Thumb up 8 Thumb down 6
  27. Řidič :

    thvari: Začal jsem v DPO již mnoho let zpátky a prolezl jsem už celkem dost míst a začal jak se říká, od píky.

    Video jsem viděl a není v něm nic, co by nebyla pravda. Jako první platební systém kartou, nové vozy.. To je ovšem, ale jen malá část celého fungování DPO. Obrazně řečeno, za vrata vozoven se video nepodívalo. A hlavně je v něm propagována jen určitá stránka podniku. Větší část je ve videu opomíjena. To video je čistě propagační, ale rozhodně ne objektivní.

    Je na zvážení autora videa, jestli příště nekonzultovat scénář i s odborníky na dopravu.
    Co ve videu postrádám je síť a fungování MHD. Jek zde již výše uvedli kolegové, trasování, návaznost, dosah a takt je katastrofální. DPO absolutně ignoruje fakt, že poskytuje služby i pro lidi dojíždějící nebo těm, kteří žijí hned za hranicí Ostravy (pokud vynecháme Hlučín a Vratimov).

    Za ta léta co zde pracuji pamatuji zrušení mnoha linek. Nebo jejich přetrasování, sloučení a marketingově zabalené do inovativní 8+…
    Současná MHD v Ostravě neposkytuje kvalitní přepravu napříč městem i z odlehlejších koutů. Citelně jde tento nedostatek cítit ve večerních hodinách a víkendech.
    Jak také bylo zmíněno, Ostrava je centrem aglomerace, ale dle plánování MHD to také tak nevypadá. Ať chcete nebo ne, pokud chcete jet z jedné strany kraje na opačnou, Ostravě se nevyhnete. Což například dopravní terminály absolutně sabotují. Nikdo nechce v sobotu ráno skončit na Dubině nebo Hranečníku a čekat na další spoje…

    Není také náhodou, že i když má Ostrava cca 300tis obyvatel a je centrem aglomerace, MHD přepraví o desítky miliónu méně cestujících než, například MHD v Plzni.

    Pro srovnání MHD v Plzni přepravila v roce 2019 124 977tis cestujících.
    MHD v Ostravě přepravila v roce 2019 96 129 tis. cestujících.
    A Brno, které je už o čtvrtině větší přepravilo v roce 2019 361 921tis. cestujících. Tedy téměř 4x více.

    A prosím. Výmluvy na to, že je Ostrava roztahaná dejte stranou. Pokud by byla Ostrava kompaktní. Nemusí se využít jak auto, tak MHD díky právě krátkým docházkovým vzdálenostem. Právě že Ostrava může v plánování MHD využít i poměrně hustou síť silnic bez dopravních komplikací. Ale bohužel DPO a Ostrava svými kroky podporuje individuální automobily /(parkovací domy přímo v centru, investice do silniční sítě, absence rozvoje sítě MHD).

    Ostrava nemá nejmodernější MHD v zemi. Má jen nový vozový park na chabé sítí.

    Thumb up 21 Thumb down 7
  28. balde :

    paulos: zahlcení? asi jste nebyl ve špičce v Praze, Ostrava je bezproblémově průjezdná, pokud se nedělá nějaká zásadní rekonstrukce

    Thumb up 18 Thumb down 2
  29. davidb :

    balde:
    Tak záleží kolik si okolní obce jsou ochotny platit za MHD.
    Vratimov přispívá Ostravě na MHD cca 2.500.000 Kč. Proto je taková dopravní obslužnost.

    Řidič:
    Plně souhlasím. Projet Brno ve špičce je šílené. Zlatá Ostrava, kde je problém prakticky jen na Rudné u Hornbachu, na Vodárně a u Karoliny.

    Thumb up 12 Thumb down 0
  30. Hrdý Ostravák :

    Thvari : nikdy jste nevzal v potaz,jak jsou v západní Evropě placení zaměstnanci MHD a jaké mají platy v Ostravě. Za druhé přístup nadřízených k zaměstnancům Dopravního podniku Ostrava. Naprosto neslučitelné s normami západní Evropy. Vaše video bylo arogantní, sebestředné a nesmírně prolhané. Když má Ostrava nejlepší MHD na světě,tak si může dovolit i řidiče a pracovníky z Dánska,Švýcarska,Německa,Holandska či Rakouska. Určitě se všichni do Ostravy pohrnou. Nebo můžete osobně udělat nábor těchto lidí. A natočit o tom video.

    Thumb up 7 Thumb down 11
  31. aggu :

    balde: Co Praha … Istanbul! 3 řady aut ve 2-pruhové silnici. All day, every day ;)

    Thumb up 5 Thumb down 6
  32. Cyklista :

    Žiji napůl v Praze a v Ostravě. Bohužel práce v Ově je pro mne mnohem méně než v Praze =)

    V Ostravě mám dům na okraji města a žije v něm i zbytek mé rodiny včetně dětí. Mohu zodpovědně říci, že pokud jsem v Ostravě a nepotřebuji zrovna dělat velký nákup, používám MHD a nemám s ní žádný problém, a to počítám i 15 min procházku k nejbližší zastávce. Poměrně dobře se dostanu z kteréhokoliv konce Ostravy na jiný vždy když potřebuji. Fungují přímé spoje mezi obvody a

    V Praze mám velký problém v tom, že MHD je „příliš vázaná na metro“ takže často musí při přejezdech mezi okrajovými částmi Prahy použít auto, jelikož cesta MHD znamená autobusem k tramvaji/metru, pak do centra, tam přestoupit na jinou linku metra a hledat autobus/tramvaj na místo kam potřebuju. Což zabere odhadem 20 minut navíc, než kdybych mohl použít „okružní linku“

    Thumb up 5 Thumb down 2
  33. Martin [msstavby.cz] :

    +článek: Fiasko ostravských doubledeckerů
    https://www.cs-dopravak.cz/fiasko-ostravskych-doubledeckeru/

    Thumb up 3 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.