Město Ostrava vypsalo veřejnou zakázku na rekonstrukci tramvajových zastávek Kotva v Ostravě-Zábřehu.
Rekonstrukcí vznikne bezpečnější nástupiště směrem na Výškovice. Samotné nástupiště bude přesunuto blíže ke světelné křižovatce ulic Výškovická a Čujkovova. Současně na křižovatce vzniknou odbočovací pruhy, které zde nyní nejsou.
Celková situace:
Součástí rekonstrukce je vznik cyklostezek v okolí křižovatky. Asi pro bezpečnější pohyb cyklistů (?). Technický návrh se dá bohužel nedá považovat za dobré řešení. Řešení současně poukazuje na hluboce zakořeněné problémy v ostravském městském plánování.
Dlouhodobě je cyklistická doprava brána jako sport, či koníček a ne alternativní způsob dopravy (což bylo ztvárněno také v propagačním videu kandidatury Ostravy na European Green Capital 2020). Z toho vyplývá i vedení cyklostezek. Namísto toho, aby byly vedeny co nejpříměji a nejrychleji, tak jak jsou vedeny komunikace pro individuální automobilovou dopravu, cyklostezky se klikatí po vedlejších a bočních komunikacích a zbytečně prodlužují jízdu. Není pak smysl je využívat.
Bolestným místem je také návaznost a koncepčnost. Cyklostezkový guláš v této křižovatce na nic nenavazuje. Kromě křižovatky zde není plánovaná žádná další trasa.
Při oddálení pohledu zjistíte, že se můžete projet kolem Odry. Z jednoho konce lesoparku Bělský les na druhý konec. Nebo bloudit mezi paneláky.
Přitom profilové velkorysné řešení Výškovické ulice vybízí k vedení cyklostezek podél celé ulice Výškovické. Přesněji by profil mohl vypadat takto: dva pruhy pro automobilovou dopravu, zelený pás, cyklostezka, chodník pro chodce. Místa tam je dost, i po vybudování odbočovacích pruhů v tomto projektu. Navíc vedení tras podél hlavních komunikací je uchopitelnější pro orientaci.
Proč jsme dříve psali, že řešení cyklostezek v této křižovatce je špatný vtip. Podle projektu se počítá s tím, že cyklisté pojedou společně po ulici Výškovické a před křižovatkou sjedou na cyklostezku. Jak jsme psali odstavec nad, bylo by lepší vést cyklisty a automobily odděleně. Na následujícím snímku můžete vidět odbočení pro cyklisty ze směru od Vítkovic.
Zde můžete vidět odbočení pro cyklisty ze směru od Výškovic. Přímo z ulice Výškovická.
I když křižovatku zdárně přejedete, stejně budete muset zastavit. Před veřejným prostorem obchodního centra Kotva je STOP pro cyklisty. Podle dopravního značení nemůžete na této straně přejet ani křižovatku.
Křižovatku v obou směrech můžete přejet na protější straně. Směrem na Výškovice se však také nedostanete. Tímto směrem je navrhnuto jen odbočení z Výškovice ulice. Ve finále vlastně můžete tuto křižovatku projet směr Volvogradská – Čujkovova. Nebo se zajeli podívat na STOPku.
Řešení „zpětného“ oblouku od ulice Výškovická na ulici Čujkovova je také lahůdka.
Příklad řešení přejezdu pro cyklisty v obdobně velké křižovatce ve městě Eindhoven.
Stavební řešení přístřešků zastávek MHD
V současné době je umístěn velkoprostorový přístřešek pouze ve směru na Vítkovice. Nově bude umístěn přístřešek také ve směru na Výškovice. Pěší zpevněné plochy jsou nově navrženy ze zámkové dlažby.
Současný přístřešek:
Návrh přístřešku směr Vítkovice:
Tento přístřešek můžete již znát z „terminálu Dubina. I tak zde na cestující prší a přístřešek je nedostatečný.
Přístřešek ve směru na Výškovice je menší z důvodu stísněného prostoru nástupiště.
Projekční kanceláře naprojektují to, co dostanou v zadání. Bohužel zadání ze strany investora, město Ostrava, značně pokulhává. Jak v technických, tak estetických nárocích. A pokud cyklostezky nenavazují, nebo absolutně chybí, projektant nevymyslí nic. Ale dáme boty za to, že při dokončení této rekonstrukce padnou slova ze strany města ve stylu „nový moderní přestupní terminál, utratilo se XY korun“ apod.
zdroj: ostrava.cz
balde :
jako kvalitni zpracovani krizovatky se neda bohuzel cekat, tomu bych dal jeste tak 5 az 10 let, nejsou schopni ani poradne umistit svetla pro ridice na vodarne, po rekonstrukci horsi stav nez pred, kde kdyz jedete od Poruby musite stat 10m od hranice krizovatky abyste videli na svetla. A to uz nemluvim o zbytecne aktivnich krizovatkach kde neni provoz a stejne to zapnuti a vypnuti semaforu nejsou schopni zregulovat.
D-r :
Zase Projekt 2010? Ti jsou snad všude.
24.02.2020 08:55David :
A z jakeho duvodu nemame architektonickou soutez na tuhle zastavku vzhledem k tomu ze je to centralni bod na Jihu? Hlavne ze Dřevoprodej uz nas stal peknou castku….
MM :
balde: Naprostý souhlas, hlavně, že vše musí být podle norem, ale nikdo pak neřeší skutečný stav = použitelnost. Je spousta křižovatek, která jedou zbytečně večer, někdy non-stop. Klasika je u Karoliny kdy po znormálnění provozu po uzavírkách v Hrabové a na Místecké zbytečně nechali aktivované semafory. Přitom doprava je tam nízká a křižovatka přehledná. No a auta stojí a stojí. Nebo u Outletu v Přívoze. Tam třeba není ani odbočení do centra na trvalou zelenou. Jedete večer, nikde nikdo a z Outletu fronta aut. Neřeší to nikdo. Pak se diví, že jsou řidiči nervózní a jezdí jako čuňata.
thrpst :
Pěkné srovnání s křižovatkou v Eindhovenu. Jak to jde vyřešit jednoduše, když se chce.
mJožka :
Požadavek odboru dopravy MMO, tuším z roku 2013-2014, kdy vznikl investiční záměr, z kterého pak čerpala dokumentace pro stavební řízení, obsahoval požadavek na cyklistické propojení z oblasti ulice Čujkovova do oblasti školských zařízení dostupných z ul. Volgogradská. Protože tenkrát byl záměr na vedení cyklistů po zklidněné ulici Krylovova – Gerasimovova, byla cyklistická stezka navržena právě tam.
24.02.2020 16:00To, že se IZ objevily jednosměrné „sjezdy“ z ul. Výškovická, odpovídalo tomu, že se neustále tvrdí, jak cyklisté mají (bo ze zákona musí) využívat cyklistickou infrastrukturu vedenou souběžně, ale už se málokdy řeší, jak se cyklisté na tu infrastrukturu mají průběžně dostat. Různě v diskuzích tu jsou (asi každodenní) cyklisté, kteří preferují jízdu ve vozovce s ostatními auty. A cyklisté, kteří to nezvládají, podle těchto diskutujících nemají ve městě na kole co dělat. Sám bych neměl na kole problém přejet na ul. Výškovická z pravého pruhu do vlevo odbočovacího pruhu a odbočit do Čujkovova či Volgogradská (je to rychlejší). Tyto „sjezdy“ ale nabízely pro méně zdatné cyklisty jedoucí po ul. Výškovická bezpečnější alternativu (tzv. nepřímé odbočení vlevo), byť z důvodu SSZ jistě časově delší.
Vedení stezky podél ul. Výškovická se diskutovala, ale ve směru z Vítkovic se řeklo, že cyklisté mohou jet po souběžné místní komunikaci vedoucí na druhé straně panelových domů č. 70 – 92, kde stejně od cyklistické trasy „U“ budou jezdit studenti a žáci do školských zařízení. Ve směru od Luny se konstatovalo, že cyklistická stezka by měla být součástí rekonstrukce předprostoru OC Kotva (jestli to zůstalo je otázka asi na ÚMOb), tak aby se cyklisté dostali k obchodům. To by také mělo vysvětlit tu STOPkou ukončenou stezku.
Řešení na křižovatce v Eindhovnu je krásné, o tom žádná :)
Adam :
Proboha, proč se zase předháníte, kdo cyklistům více znepříjemní život? Jak projekt, tak ty výplody v tomto článku jsou komické. Ty vaše smyšlené předpoklady jste si vytáhli z příručky mladého umělce, nebo co?
Cyklista může jet po silnici, a na této křižovatce pro něj není vůbec nic špatného. Jestli chcete cyklisty nutit sjíždět ze silnice na nějaké přiblblé chodníčky a přechody, nepočítejte, že budou na kole chtít jezdit. A to ať už s cílem rekreace, sportu, nebo dopravy.
Máme tu zjevně dvě skupiny „cyklistických aktivistů“. Obě řeší neexistující problém, a obě cyklistům škodí.
24.02.2020 18:59Patas :
Adam:Ono je strašně vtipný žít ve vlastní jediné pravdě, přičemž ten názor či usvedceni je protikladem cyklistické politiky vyspělých zemí jako Nizozemí, Dánsko, Německo, Rakousko. Ale tak pro hlupáka každý hloupý :)
24.02.2020 23:19davidb :
Adam:
Nevím jak je to v té křižovatce přesně se značkami, ale myslím si, že cyklista MUSÍ tuto křižovatku pro jet po cyklostezce- pokud by jel přílo (samozřejmě až ta křižovatka bude přestavěna), tak se dopouští porušení zákona.
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích mimo jiné praví:
//Mezi povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích (§4) patří mimo jiné řídit se světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, …
„Stezka pro cyklisty“ (č. C 8a), která PŘIKAZUJE cyklistům užít v daném směru takto označeného pruhu nebo stezky …
25.02.2020 09:43„Stezka pro chodce a cyklisty“ (č. C 9a), která PŘIKAZUJE chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky
„Stezka pro chodce a cyklisty“ (č. C 10a), která PŘIKAZUJE chodcům a cyklistům užít v daném směru vyznačeného samostatného pruhu nebo stezky
Adam :
Patas: Mě nezajímá, jak na kole jezdí bahenní skopčíci. Já, a všichni cyklisté které znám, jezdíme po silnici, cyklochodníky/cyklopruhy nesnášíme a vyhýbáme se jim.
davidb: Když tam žádná cyklostezka není, jede cyklista bez problémů po silnici podle pravidel silničního provozu.
Pokud by tam cyklostezka byla, podle zákona by ji cyklista samozřejmě musel použít. A to je obtěžující, zpomalující, mnohdy nebezpěčné, a mnohdy neproveditelné bez porušení jiných předpisů. Jinými slovy, pokud budou všude podél prostorných a bezproblémových silnic cyklostezky, mnozí lidé na kole jezdit prostě nebudou, protože by museli tyto nesmyslné cyklochodníčky a pruhy museli používat.
adamous :
Nevypada to zle, az na ten oznacnik zastavky, snad to bude ta stejna plechova hruza, kterou dali myslim nedavno na zkousku u konzervatore:
04.05.2020 11:49https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/modernizace-rekonstrukce-zastavky-mhd-ostrava20200504.html
Rdm :
adamous: Otázkou ale je, jestli je to vizualizace zastávky Kotvy nebo zastávky někde ve Vítkovicích…
04.05.2020 12:03adamous :
Rdm: No, predpokladam, ze ten novy styl mobiliare bude asi snad stejny napric vsemi novymi zastavkami.
04.05.2020 12:12Martin [msstavby.cz] :
adamous:
„Součástí přestavby frekventované zastávky Kotva, která se promění v atraktivní a komfortní místo…
„Postupná realizace staveb umožní průjezdnost v lokalitě,“ dodala Vojkovská.“
„Připravili jsme moderní proměnu důležitého místa na Jihu s vysokou četností pohybu lidí, která zlepší situaci pro pěší, cyklisty i automobilovou dopravu. Trať získá modernizací vyšší technologický standard, zastávka se promění v dostatečně důstojné místo pro takto frekventovanou lokalitu. Rekonstrukce začne po splnění formálních náležitostí, podpisu smlouvy a nezbytných přípravách, a skončí do 32 týdnů od předání staveniště,“ řekla náměstkyně primátora pro investice Zuzana Bajgarová.“
Slova moderní a atraktivní dostávají zcela nový rozměr.
Rdm: Jde jen o vizualizaci přístřešku, pozadí nemá s Ostravou nic společného.
05.05.2020 07:56marie :
úryvek z Jižních listů:
NEMUSÍTE DO LONDÝNA, STAČÍ ZAJET KE KOTVĚ
Nová podoba zastávky a okolí je ovlivněna designem nástupních ostrůvků v Londýně. Špetka stylovosti britské
metropole se tak dostane i do našeho obvodu.
Tak uvidíme, jsem na ten „London“ zvědavá.
03.06.2020 19:56