Zatímco magistrát bojuje proti rozšíření spalovny nebezpečných odpadů, sám svými kroky životní prostředí zhoršuje a nepřispívá k jeho zlepšení.
Představte si, že město ve kterém žijete, představí plány na nový parkovací dům. Objekt je však umístěn mezi katedrálu a hlavní náměstí, v historickém centru. Ne, tohle není zpráva ze západní Evropy 60. letech nebo socialistických budovatelských zítřků 70. let . Tohle je informace z Ostravy roku 2020.
Magistrát města na začátku roku zveřejnil informaci o plánech na vybudování parkovacího domu vedle katedrály Božského spasitele. Mělo by se jednat o novostavbu se dvěma podzemními a 7 nadzemními patry s přízemím pro občanskou vybavenost a služby. Parkovací dům by měl mít celkovou kapacitu 337 míst na 6 parkovacích patrech. Na podobu této budovy bude v budoucnu vyhlášena veřejná soutěž.
Město zdůvodňuje potřebu nového parkovacího domu v samotném historickém centru dlouhodobým deficitem parkovacích míst. Na druhou stranu však můžete často slyšet, že se Ostrava snaží bojovat se znečištěním a špatným životním prostředím. Činy si rozporují.
Už jen samotné, velmi hloupé, umístění objektu bude mít za následek zvýšení provozu v centru města. Zvýšení prašnosti a imisí. Objekt se nenachází u žádné hlavní komunikace. Řidiči tedy budou muset kličkovat historickým centrem.
Ostrava v roce 2017 vypsala architektonickou soutěž na úpravu okolí katedrály Božského spasitele, tedy místa, kudy by musela auta projíždět, pokud by se chtěly do parkovacího domu dostat.
Zde si představte proudy aut. Hezká představa, že? Nebylo by lepší korzo od Masarykova náměstí k divadlu Jiřího Myrona? Projekt parkovacího domu výsledkům arch. soutěže odporuje a vlastně by se daly při realizaci parkovacího domu peníze a energie vynaložené na arch. soutěž prohlásit za doslova vyhozené.
Je v centru Ostravy problém s parkováním? Ano i ne. Záleží, z jakého pohledu se na problematiku díváte.
Nechce se vám za parkování platit, nestojíte před objektem, kam míříte? Problém mít budete.
Pak však záleží na pozici města. Jestli bude podporovat individuální automobilismus, který město zatěžuje. Ze kterého nemají místní prodejci moc velký užitek. Protože proč pobíhat po obchodech, když se dá vše koupit například v Hrabové při cestě domů. Či bude přetvářet a vytvářet příjemný prostor pro rezidenty, místní. A plochy parkovišť zaplní domy s byty, kanceláři, obchody. V důsledku tak podporovat udržitelný rozvoj.
Nebo zvolí pozici, která zde je bohužel nyní. Bude plánovat co nejvíce parkovacích míst pro dojíždějící, kteří po pracovní době město opustí a jediné, co zanechají Ostravě je znečištění a na 9 hodin zabraná plocha.
O to více je zarážející chování města k lidem dojíždějícím MHD.
Chováš se ekologicky, nechceš používat automobil? Vystup si na Hranečníku, Dubině. Na místech absolutně nevyhovujících.
Jedeš sám v autě? Ty můžeš až na Masarykovo náměstí.
Zde se podívejme, jak vypadají parkoviště v centru města o víkendu. Zdá, že magnet regionu, jak se Ostrava prezentuje v marketingových materiálech, ztrácí své magnetické pole.
zdroj: fajnova.cz
Tom :
Pokud jsem pochopil,tak půjde o náhradu za parkoviště kolem katedrály a u muzea, takže taková hrůza to snad nebude.
Martin [msstavby.cz] :
Tom: Částečně. Kapacita se mnohonásobně zvýší. Mnohonásobně zatíží ulice.
28.01.2020 07:12FM :
Jako náhrada by stačilo podzemní parkování a nad ním už by mohlo být normální komerční využití
28.01.2020 07:20JohnS :
Zajímavé, na jednu stranu bojujete za dostavění proluk v historickém centru, a teď jste proti jediné věci, která tu dostavbu umožní.
28.01.2020 07:52Martin [msstavby.cz] :
JohnS: Hromadné garáže nejsou na takovém místě vhodné řešení.
28.01.2020 08:04balde :
souhlasím s postavením tohoto parkovacího domu, ale za podmínky, že se zruší všechno parkování okolo katedrály a přilehlého okolí. A jelikož to bude parking neblíže centru, tak by cena za parking tomu měla odpovídat. Samozřejmě rezidenti, městští policisté co tam mají služebnu, by to měli mít zdarma a návštěvníci divadla Jiřího Myrona také (at si to město naúčtuje do ceny vstupenky a nikdo to nepocítí).
Brzda :
Martin [msstavby.cz]: Souhlasím s Tomem a co se týká toho mnohonásobného zatížení – když bude postaven tento parkovací dům, zmizí současné parkoviště na tomto místě, dále parkoviště před katedrálou, což bude v součtu dobrých 100 míst. Dům má mít míst 340, což je 3x ! , ne tedy mnohokrát víc. A to nepočítám již zrušené parkoviště na druhé straně náměstí, kde budou Nové Lauby – tam snad nějaké podzemní parkování vznikne.
Dále to dává městu do ruky trumfy k tomu, aby více omezilo parkování na ulici v samotném nejužším centru. Ulice jako Tyršova, Purkyňova a Reální, i Čs. legií by mohly být úplně bez aut (stojících).
V Brně mají také parkovací domy přímo v centru https://mapy.cz/zakladni?x=16.6056962&y=49.1947007&z=17&base=ophoto&source=traf&id=63112 a https://mapy.cz/zakladni?x=16.6075259&y=49.1933888&z=18&base=ophoto&source=traf&id=64418 a není s tím problém, spíš naopak……
Myslím, že by podobných domů mohlo vzniknout naopak více a ulice by mohly být od aut vyčištěny pro příjemnější vzhled a jednodušší pěší a cyklo dopravu. Parkovací plochy na v článku přiložených fotografiích taky zrovna moc krásy nepobraly…..
Martin [msstavby.cz] :
Brzda: Jenže komunikace, které vedou k parkovacímu objektu budou stejné. Vám přijde vhodné tahat do centra další auta?
Nebylo by logičtější umístit objekt třeba blíže Místecké? Nebo někde, kde to dává větší smysl?
28.01.2020 08:20Brzda :
Je potřeba vycházet také z potřeb lidí a ne jen z idealistických pohnutek. Bohužel tady auta máme a to, že je někdo nemá rád na tom nic nezmění. Už teď je možné parkovat na Černé louce, ale lidem se pak do centra pěšky prostě chodit nechce. Je to o pohodlnosti, která se poslední dobou neustále zvyšuje. Pokud v tomto (a případných dalších) parkovacích domech bude přízemí určeno ke komerčnímu využití, plní ty domy i další funkci a přilákají více lidí třeba k těm nákupům přímo v centru. Nechápu, proč se divíte tomu, že kdo do města dojíždí tam nenakupuje. Vám by se chtělo tahat nákup přes půl města? Nejsem obhájcem aut v centru – pracuji na periferii a žena, která v centru pracuje je tou výjimkou, která chodí pěšky od parkoviště u hradu, ale vycházím z reality všedního života, což Vám někdy bohužel lehce uniká. Proč to v tom Brně (nebo Praze) jde a tady by to jít nemělo?
Martin z Ostravy :
Pokud bude jen tento jeden a budou zrušena ostatní povrchová parkoviště v okolí – počet stání tak vzroste jen minimálně, tak s ním nemám problém. I když spíš by se více hodil vedle bauhausu, kde by odpadla výtka ohledně zahlcování uliček dopravou.
Větší problém je nekoncepčnost „přestupních termínalů“, které v podstatě zabily příměstskou dopravu.
A nejsem příznivcem jednu dopravu protěžovat tím, že druhou zreguluji tak, že přestane existovat. Je třeba tu preferovanou vylepšit tak, že bude konkurence schopná a to aktuálně příměstský bus, končící na Dubině s tramvají co 10 minut, o víkendu co 20 min (do centra jen 1), opravdu není.
Je to pak 1h via MHD vs. 25 min via IAD a ještě člověk stepuje pod srandovním přístřeškem.
Petr :
Já v centru bydlím a tenhle projekt vítám, to živelné parkování už musí skončit (jedno řešení je parkovací dům, současně s tím i větší koule strážníků, protože lísteček za stěrač je alibismus a nic neřeší). Na Martina mám dotaz – ono se počítá s tím, že do garáží se bude vjíždět přímo z náměstí, resp. jeho blízkého okolí? Neplánuje se vjezd třeba u Imperialu nebo mimo centrum?
Jinak ty víkendové fotky nádherně ilustrují, jak je veřejný prostor v Ostravě zdevastovaný. Rozbité silnice, plevel, olezlý hnusný nesourodý mobiliář.
aldo :
V Miami mne zaujal tento parkovací dům přímo v centru a napadlo mne, že by něco podobného mohlo být v Ostravě; takže proč ne. Já opravdu nechci města bez aut.
https://en.wikipedia.org/wiki/1111_Lincoln_Road
https://1111lincolnrd.com/about-us/
JohnS :
Martin [msstavby.cz]: Vhodné nevhodné je tady celkem jedno, když je to jediné řešení. Odpovězte mi na otázku „Proč by někdo chtěl stavět např. byty v prolukách v centru, kde nemají parking, když je může postavit na zelené louce, kde s parkingem není problém?“
aldo :
Naprosto úžasná příležitost pro architekty a občany, v sousedství obchodního domu Bachner a přilehlé katedrály…
28.01.2020 09:09https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/457816_325967474118454_1758548545_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_ohc=8JHkO2xDJWIAX8K6Za3&_nc_ht=scontent.fprg1-1.fna&oh=0341537d18f892e86e776f4c9cd4b8dc&oe=5EDA7A4C
MN :
Situace ohledně parkování je v Ostravě zvrácená. Ale s tímhle bych si starosti nedělal. Vzhledem k X avizovaným parkovacím domům, které se měly stavět už před mnoha lety, a výsledek stejně stále nulový.
Místo toho šílená rozbitá parkoviště všude v centru, dookola ohraničená starýma pneumatikama. U vjezdu namrzlej dědek na plastové židli u svojí kadibudky a ještě si propíchnete pneumatiky střepy, nebo si rovnou naberete spodek auta o obrovskou díru.
Brzda :
aldo: No, však se stačí podívat na ten můj odkazovaný Domini Park v Brně https://mapy.cz/zakladni?x=16.6059241&y=49.1946472&z=19&pano=1&base=ophoto&source=traf&id=63112&pid=68504530&yaw=3.326&fov=1.257&pitch=-0.294 To, že je budova parkovacím domem ještě neznamená, že musí být nějakou brutalitní kostkou hyzdící okolí. Pokud vzhled vyjde z kvalitní soutěže, může například nějak „komunikovat“ s přilehlou katedrálou a do centra solidně zapadnout….
28.01.2020 09:50Crazym :
Su klidný :-) Tento parkovací dům před barákem mi představili už někdy v roce 1991-92 když nás jako rezidenty obcházeli úředníci z magistrátu s dotazníkem jestli by jsme měli zájem o parkování v něm a současně jiní úředníci upozornili naše sousedy Blažejovi(dnes CrossCafe)aby odložili vyřizovanou rekonstrukci fasády, protože se bude stavět a bude zvýšená prašnost a mohla by se jim nová fasáda ušpinit :DD No a Blažejovi už jsou dávno v důchodu, barák prodali spekulantům a já, který jsem proti parkovacímu domu nikdy nic neměl jsem těch cca 29 let strávil nervováním s přivandrovalci, měšťáky a jinou svoločí co tu otravuje život v centru, že už jsem dávno rezignoval a je mi vlastně fuk jestli tu ten parkovací dům bude nebo ne. Taky jsem tu zažil tolik akčních projektů, že jsem ůplně ztratil přehled kdo, kde a co nám tady vlastně nabízel a z které partaje zrovna byl :-) Tak to vidím tak, že po dalších volbách opět otočí a pod vlivem nějakého gretenizmu kdy budou auta vyhlášena za pekelné zlo se stejně nic nepostaví a já už to nějak doklepu :-)
28.01.2020 10:13Jo, vjezd měl být zezadu kostela vedle fary a jeden z dalších projektů měl v plánu zanořit zaslepenou část Purkyňovy ulice pod bývalo Květinovou síň jako vjezd do podzemního parkování staveb co měly být na proluce na náměstí. Taky sci-fi. Tak čest soudruzi :DD
Adam Cerv :
Doporučuji přečíst Walkable City 1,2 – (Jeff Speck, 2012, 2018) a High Cost of Free Parking (Donald Shoup). Jaká je v centru situace s parkováním nevím, sice tady bydlím, ale autem nejezdím. Párkrát jsem tady teda autem jel, a na placených parkovištích bylo místo vždycky. Problém asi bude s tím, že lidi už nechtějí ujít ani 10 metrů nebo normálně zaplatit a raději jezdí kolem mojeho baráku než se nějaké místo neuvolní. Pokud ten parkovací dům odstraní parkovací místa u chodníků a na ulicích, tak budu rád. Samotné umístění už je ovšem, jak říká Martin diskutabilní. Jako všechny projekty v Ově, mi i tento přijde nekoncepčně hozený do prostoru. Hmm, asi potřebujeme v centru parkovací místa, tak asi v tom centru postavíme 7mi podlažní parkovací dům… Co na to tedy říká MAPPA ?, ta má dělat podobné analýzy, – asi se jich ani nikdo neptal.
Adam Cerv :
Martin [msstavby.cz]:Nevíš náhodou jak to bude s tou pěší zónou od Karoliny k Hotelu Palace ?
28.01.2020 10:19Aa :
Adam Cerv: MAPPA dostala úkol zorganizovat tu soutěž. Nikdo se neptal urbanistů, co na to říkají.
28.01.2020 12:21rom :
Proč se neudělá obří parkovací dům po bývalém Kotasu – nikomu nepřekáží, na hlavním tahu, vedle centra, pozemek patří městu a pochybuji, že v nějaké dohledné době se tam něco udělá.
28.01.2020 12:23thvari :
Když se člověk dívá na ta obrovská prázdná parkoviště a zároveň si uvědomí, jak pořád bojujeme se smogem a znečištěním, tak se nemůže ubránit naprosto intuitivnímu pocitu, že by město mělo centrum autům zavřít. A buď zde bydlíš, a tedy i parkuješ, nebo s dovolením zůstáváš za hranicemi centra, vymezeného třeba ulicemi Porážkova-Českobratrská-Bohumínská.
V jiném městě můžete takové nápady odsoudit jako neoidealistické nebo neocyklistické, ale zrovna v naší Ostravě, kde všichni víme, že trpí tím, že tam kvůli znečištění lidé nechtějí vychovávat děti, ale zároveň do ní pak denně necháme přijíždět tisíce aut, mi to přijde logické. Pohodlí lidí pendlujících za prací přece není víc než zdraví obyvatel Moravské Ostravy.
Brzda :
Já teda nevím, ale toto nekonečné papouškování nesmyslných eurosocialistickozelených tezí o tom, že individuální doprava je největší zlo, vykřikování hesel „How dare you!“ mě už fakt nebaví. https://www.youtube.com/watch?v=CLxpgRqxtEA
Z výfuků moderních aut dnes leze pomalu čistší vzduch než který auto saje, Ostrava dlouhodobě snižuje emise v MHD a chlubí se označením nejzelenějšího města, ale bohužel tady prostě je zátěž z těžkého průmyslu jak našeho, tak – a to hlavně – toho polského, který si na EU vymohl emisní výjimky a vzhledem k morfologii krajiny a převládajícím směrům větru se emise kumulují v Ostravské pánvi. Pokud někdo bydlí v centru čtvrtmilionového města, obklopen koksovnou, chemičkou a ocelárnou nemůže očekávat, že bude dýchat himalájský vzduch. Doprava si jistě rozumnou regulaci zasluhuje, ale většina nemůže trpět pod diktátem batikovaného cykloteroru…..
Trochu jsem se nechal unést, ale v podobném duchu ještě dodám, že až kormidelníci světa zakáží záoceánské lodě spalující nejhorší mazut, EU kormidelníci přestanou co měsíc přesouvat své zadnice letecky mezi Bruselem a Štrasburkem, přestanou se k nám vozit brambory a jablka přes půl světa, pak mi může někdo začít diktovat, čím mám jezdit do práce ze které odvádím nemalé daně na jejich kur*y a chlebíčky……
Crazym :
thvari: To by šlo realizovat, protože opravdové centrum má cca tak 700×700 metrů a tudíž když se ty parkovací domy umístí někde na kraji, bude vše v docházkové vzdálenosti. Problém je, že by to muselo být zadarmo aby ti lidé na to přistoupili a současně by musela být opravdu intenzivní kontrola a restrikce těch co do toho centra vjíždějí pouze na rezidenty a to ještě vázané pouze na trvalé bydliště či vlastnictví bez výjimek a „privilegovaných“. Znáte to z praxe, jak máte nejnovější BMW se značkou za desítku, stojíte přímo před starou radnicí a nic se neděje. Nebo jak jste městský strážník či paploň na MOaPu, parkujete celé dny na rezidentním bez označení a taky se nic neděje :-) Ale jak máte škodovku, odtáhnou vás ze slepé ulice i v sobotu kdy je centrum prázdné. Tím by případné parkovací domy někde na krajích té zóny třeba kolem Místecké, Bohumínské apod. měly smysl a možná by byly i využité. Bohužel v dnešní době je to ekonomicky nerealizovatelné, příliš mnoho nákladů a budoucí zátěž a málo voličů, takže to vidím skepticky :-(
JSjr. :
Pokud je plán, že jeden parkovací dům zruší více jednotlivých parkovišť např. pro další výstavbu či změnu na území, které upřednostní člověka před auty či navrátí trochu přírody, je to určitě výborný krok. Holt když se na něj bude dělat architektonická soutěž. Napadá mě obdobný parkovací dům kousek od centra Brna.
28.01.2020 13:40phtth :
Brzda: V jádru s Vámi souhlasím, i když myslím, že je zbytečné do toho tahat EU. Případné restrikce automobilové dopravy (nízkoemisní zóny, zákazy vjezdu atd.) jsou plně v gesci jednotlivých měst – to s EU (a vlastně ani s národními vládami) nemá v podstatě nic společného, takže vždy je třeba tlačit na město, aby byla rozumná dopravní politika. A když jsme u EU, tak právě přes evropské instituce by měla česká vláda tlačit na Polsko a tvrdě se postavit proti jakýmkoliv výjimkám, ale z nějakého důvodu raději lezou primitivům ve Varšavě a Budapešti tam, kde slunce nesvítí. A tím naše vláda vlastně přímo poškozuje zájmy vlastních občanů.
28.01.2020 13:50JohnnyKrabák :
Nejlepší místo by bylo na Poděbradově, hned za galeríí. Je to blízko centra(v docházkové vzdálenosti), ale zároveň hned mezi dvěmi hlavními trasami (28. října-českobratrská).
28.01.2020 14:46Cyril :
A co takhle parkovací dům uvnitř prostoru ramp z Místecké na Frýdlantské mosty? Parkoviště tam už stejně je — akorát se to hodí na patra. A co jiného postavit doprostřed křižovatky než parkovací dům?
Jiří :
Za mne jsem rozhodne pro. Bez tohoto parkovaciho domu, nikdy prostor v okoli katedraly diky mnozstvi parkujicich aut nikdy nebude vypadat jako na vizualizaci. Navic na nej chteji vypsat architektonickou soutez, takze si myslim, ze to nebude ani zadna betonova kostka. Porad lepsi parkovaci dum nez stanky a jako ze nejake rozborene parkoviste… Mozna zacnete resit zajimavejsi temata nez porad na nekoho hazet spinu… Najit negativa umi kazdy primitiv, ale hledejte pozitiva, zvysujte podvedomi o tom co se udelalo dobre a ono se tady bude hned vsem zit lepe. Myslim si, ze negativismu je vsude kolem nas az az. Amen!
Yann :
Jiří: Co na to říct… Peace. Hned jsem si šel ubalit! :)
28.01.2020 19:36MM :
Brzda: Prý ulice jako Tyršova, Purkyňova atd. bez aut. Tak jestli chcete vyhnat ty zbytky rezidentů pryč, zrušte ta parkovací místa. Souhlasím, že v nejlukrativnější části města postavit parkovací dům je totální nesmysl a nevyužitý potenciál místa. Ostravě chybí pěší zóny a některé ulice se k tomu přímo nabízí viz. část Čs. legií a okolí katedrály. Město má využít proluky za domem umění nebo na Černé louce. Problém je v kvalitě. Zajděte se podívat na placené stání 100 metrů od Národního divadla. Je to džungle bez ladu a skladu. Ostrava má v centru obrovské plochy, které absolutně neumí využít, nabídnout k prodeji, vytěžit. Koncepci centra prostě nerozumím a jde úplně mimo to co se děje ve světě. Mimochodem takový velký parkovací dům nenaplníte ani náhodou. Víte kolik stojí 30 minut na tom stávajícím parkovišti? 20 Kč za první půlhodinu a 40 Kč za každou další započatou hodinu. Už vidím 350 řidičů, kteří chtějí platit. Platit chce menšina. Navíc na co takový návštěvník, který v centru zůstane 30-60 minut? Na nic. Místo toho postavit rezidenční projekt s obchody jako všude v Evropě. Podívejte se na centrum Prahy nebo Drážďany, není potřeba jet tím autem až na náměstí… A to píšu jako řidič, který auto potřebuje k práci. Centrum potřebuje rezidenty!
Martin [msstavby.cz] :
Jiří: Pokud máš nápad na zajímavější téma, napiš nám na redakční mail. Myslím, že tento web je plný pozitivních příkladů a povědomí zvyšujeme než samotné. Viz. real estate report Ostravy, který již nefunguje.
Adam Cerv: Jak to je nyní s pěší zónou kolem Palace netuším, nemám nové info. Ale projektuje se na rekonstrukci Ostravice.https://www.youtube.com/watch?v=c2146qyhoCI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0LTyLySWhWashNzKXMq1Po9Qa0U0FOny92vuzgLpu2wncvbOTVyeb1_b4
JohnS: Proč by ale parkování mělo stavět město? Pokud chce investor stavět, měl by si zajistit v projektu i parkování. Cena je pak logicky vyšší. Ale v centru umí stavět jak ve Zlíně, Olomoucí, tak Brně a kdekoliv jinde. Samozřejmě investor bude stavět v centru, když je poptávka. Ta poptávka je. Ale bude se stavět v centru, které se zaměří na veřejné stavby a prostor.
Petr: Z náměstí se může být plánový příjezd velmi těžko, když tam je pěší zóna. Příjezd od Imperiálu? To jako tunelem pod 28.října?
Brzda: Tohle ale není „nekonečné papouškování nesmyslných eurosocialistickozelených“. Všiml jsem si zde všeobecně rozšířeného názoru. Buď bude parkovací dům, nebo to co tam je teď. Tedy parkoviště a stánky. To ale nemusí být pravda. Jediná budoucnost této parcely nemusí být parkovací dům. Může tam vyrůst cokoliv. Nejlépe polyfunkční dům. Třeba i s parkováním, ale v podzemí.
Pokud si někdo myslí, že tohle může pomoci centru a jeho oživení, tak je to spíše pravý opak. Pomůže to tak, že zanikne povrchové parkoviště. Tento objekt/objekty však nemusí vzniknout zde. Jak někdo psal, vhodnější by byla lokalita Porážkové. Na okraji, s dobrým napojením na páteřní komunikace.
Parkovací objekt v této podobě prostě není to, co daný prostor dokáže oživit. Parkovací objekt bude „žít“ jen po dobu prcovní doby a nutných návštěv. Nebude však fungovat večer, o víkendu. Protože proč by někdo parkoval v objektu (který by měl být logicky zpoplatněn), když je všude plno volných míst. Navíc zadarmo, proto jsou v článku fotografie stavu „zaplněnosti“ parkovišť o víkendu. Na to místo se lépe hodí objekt, kde budou lidi pracovat i bydlet (což je funkce 24/7). A k čemu je parkovací dům, když bude více času prázdný, než plný?
Ani z ekonomického hlediska mi nepřijda stavba jako rozumná, pokud bude celé centrum stále plné ploch k parkování zdarma.
Někteří píšete, že parkovací objekt vyčistí okolí katedrály. To by udělal ale každý parkovací dům v okolí. Stačí tam dát zákaz parkování třeba už teď. Zvykne si každý. Navíc ten příjezd bude právě kolem katedrály. Co to je poté za zklidnění, když provoz v ulicích zhoustne?
Ještě k tomu, že auto vypouští čistší vzduch, než saje. To nebude nikdy pravda. Auto způsobuje prašnost již svým pohybem. Energie pro pohon se musí nějak získat a místo bude zabírat vždy.
Ale tak tenhle objekt dopadne jak zbytek projektů.
Jen pro souhrn.
Parkovací objekt u Katedrály: 340 míst.
Parkovací objekt u Krajského úřadu: 679 míst
Parkovací dům Fifejdy: 428 míst.
Parkovací objekt pod přístavbou GVUO: 150 míst.
Parkovací objekt pod objekty OSU na Černé louce: 160
Počet nových míst pro seniory.
Domov pro seniory Hulváky: 100 míst
Rekonstrukce domova Slunovrat: 16 míst
O investic Ostravy do vlastních budov a jejich vnitřního prostředí nemluvě…
28.01.2020 20:49Crazym :
Jen tak mimochodem parkování už je tam všude dávno zakázáno v celé zóně mimo vyznačené parkoviště ale jak vidím momentální situaci na Čs. Legií, stálou situaci na Reální, Bankovní a R parkovištích, tak jsem dost pesimista s tím dáváním zákazů :DD
28.01.2020 21:20koudy :
Jediné momenty kdy jsem pro:
-parkovací dům bude postavený tak aby šel kdykoliv změnit na rezidentní budovu
-z okolí zmizí alespoň 337 + 1 míst
-parkování v něm bude odpovídat minimálně ceně za m2 bydlení ve stejné oblasti
Cena za výstavbu takového parkovacího domu vyžaduje investici cca 500-700m, při stejné nebo nižší investici jste schopni vybudovat bydlení pro větší počet lidí než kolik tam kdy bude naráz parkovat (vč. cestujících). Ti by navíc platili nájem a utráceli v okolí.
Stavět za veřejné peníze jakékoliv parkování je bullshit. Člověk který v centrálním obvodu bydlí, bude mít ten nejnižší modal-share ze všech uživatelů, ale utratí se na to peníze, které se mají utratit na věci které mu prospějí.
28.01.2020 21:31aggu :
Jediný moment, kdy má parkovací dům smysl je, když stojí někde u hlavní silnice. A ne uprostřed pěší zóny. To nedává žádný smysl.
Těch míst kde mohou (další) podobné domy stát je v centru spousta – Cingrův sad, vedle PLATO, kolem Švabinského a Kolejní, za NDM …
Ale nikdy ne na pěší zóně, proboha…
thvari :
Máloco teda, jak vidím, vyvolává tolik emocí jako auta a parkování…
Ještě by mě zajímalo, když to postavíme, jak zajistíme, že ta neuvěřitelně hnusná štěrková parkoviště zmizí, když všechna patří soukromým společnostem nebo osobám, které na nich svorně dobře vydělávají, protože co jednoduššího můžete udělat, než postavit tam budku a chlapa, dát mu pár kaček na hodinu a nechat ho každé auto zinkasovat?
Tam je jediná šance, že se v centru začne stavět, tudíž ti majitelé na tom vydělají prodejem svých pozemků, na nichž pak vyrostou budovy. Do té doby vlastně nikdo nemá zájem na tom ten stav změnit, protože lidi jsou rádi, že zaparkujou blízko a pro ty podnikatele je to naprosto čistý byznys, do kterého nemusí investovat ani korunu.
Což opět nastoluje otázku, jestli je ten parkovací dům vhodná věc, když máte po městě tolik míst, kde buď zadarmo nebo za pár pětek to auto zapíchnete.
28.01.2020 23:42MM :
thvari: Město může pomáhat, danit a kontrolovat. Podpořit novou výstavbu můžete zjednodušením nebo snížením poplatků za zábor chodníku nebo cesty (to platí i pro rekonstrukce a lešení). Snížením koeficientu na parkování pokud je projekt napojen na MHD a je koncipován jako bydlení pro mladé atd. Zkrátka pozitivní přístup. No a tam kde to fungovat nebude, přichází represe. To znamená, že zvýší daň z nemovitosti na tyto plochy a donutí tak majitelé přemýšlet o výstavbě nebo prodeji. Poslední je kontrola, kdy na majitele pošlu kontrolu z ČOI nebo FÚ, protože parkoviště je v podstatě pračka. Podívejte se kdo to provozuje. Druhá část tyto příjmy absolutně nedaní, takže pokud jim šlápnu na krk, rozmyslí si co s tím do budoucna. Je neskutečné, že v centru třetího největšího města se vyplatí víc parkoviště než výstavba bytového a komerčního objektu.
koudy :
thvari: tohle přece jde omezit snad i jen změnou tržního řádu ne? Nebo nějakým územním tozhodnutím.
Navíc kdyby existovalo jen, soukromé parkoviště, určitě to fungovat bude. Protože by se ozvala tržní cena.
29.01.2020 12:48