Koncepce parkování v centru Ostravy je střídavá jako roční období.
Ostravu údajně trápí problém s parkováním. A tak v lokalitě dolu Hlubina tedy vzniklo škvárové parkoviště. Takový typ parkoviště, který se například zrušil u Trojhalí na Karolině, či na ulici Poděbradova. Z důvodu znečištění vozovek a prašnosti…
Prvně se podívejme lehce do minulosti na řešení parkování v centru města z dílny Judr. Semeráka, náměstka pro dopravu z Hnutí Ostravak.
Září 2016
Parkování v centru Ostravy bude (místy) na tři hodiny zdarma
Parkování zdarma na tři hodiny. Měsíční předplacené stání v průměru jen za čtyřicet korun na den. A ceny na ostatních městských hrazených plochách odstupňované jejich lukrativností i vytížeností. To jsou hlavní body nového systému statické dopravy v centru města Ostravy.
„Se změnami počítáme od prosince. Tehdy přestanou platit často historické nájemní smlouvy s provozovateli městských parkovišť, které jsme koncem srpna vypověděli,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Lukáš Semerák.
O plánech z roku 2016 se můžete dočíst zde. V červnu tohoto roku skončilo parkoviště u Trojhalí.
Únor 2017
Slíbené parkování zdarma v centru Ostravy se odkládá
Semerák chce stále nabízet alespoň hodinu na některých parkovištích v centru města zdarma, ale už to netvrdí s jistotou. „Osobně doufám, že by se to mohlo podařit od září. Ale možná to nepůjde. Když jsem to sliboval, udělal jsem chybu,“ přiznává s tím, že neměl dost informací.
„Je to složité. Záleží na tom, kolik máme parkovacích míst, kolik z nich je předplacených, kolik lidí v jejich okolí bydlí a kde by mohla vzniknout nová stání. Ostravské komunikace nyní mapují situaci v širším centru města, od ulice 1. máje v Mariánských Horách přes Moravskou Ostravu a Přívoz až po Bazaly na Slezské Ostravě. Výsledky budou v dubnu. Pak teprve uvidíme, co je možné a co ne,“ nastínil Semerák.
Situace z únoru zde. Ještě v lednu skončilo další parkoviště, na ulici Poděbradova.
Srpen 2018
Ostrava omezí bezplatná parkoviště. A na těch placených zvýší ceny
Návštěvníci města, kteří budou chtít i v budoucnu parkovat v centru Ostravy, zaplatí jako v divadle – čím blíž jevišti, tím dražší lístek. Radní města také rozhodli, že omezí neplacená parkoviště.
Od 20.8. je také v provozu hlídané parkoviště v lokalitě dolu Hlubina. Jak jsme psali výše, parkoviště má škvárový povrch. Tedy ten, který se měl z centra města „vymýtit“. Parkovišti dominuje jedna unimo buňka značky Kontejnery Ostrava (v městských podnicích velmi oblíbená) a jedna WC buňka, tušíme že pro hlídače. Podobný skvostný úkaz řešení veřejného prostoru má vzniknout také pod estakádou na Českobratrské ulici. Tedy na parkoviště, které chtěl radní pro dopravu také rušit.
Nedostatek parkování se nevyřeší tím, že postavíme další parkoviště. Začali byste při rakovině plic ještě více kouřit?
Parkování v centru je obsáhle téma, na který bychom rádi napsali článek s příklady z jiných měst. Snad nám časové kapacity brzy dovolí. Rozhodně není řešení rušit škvárové parkoviště, abychom o pár stovek metrů postavili jiné…
adélka :
Předpokládám, že to je dočasné řešení, než bude k dispozici projekt pro trvalé parkoviště, stejně tak pod Českobratrskou
30.08.2018 06:46Brzda :
Nechci sem zatahovat politiku, ale tady je jasně vidět „koncepce“ řízení v podání hnutí Ostravak. Aut je čím dál víc a město jistě není nafukovací, ale místo pro parkovací dům by se v centru jistě našlo.
A dovolím si OT s trochou té politiky, když už je řeč o Ostravaku. V žádném případě netvrdím, že jsem milovníkem jisté menšiny našich spoluobčanů, ale to co se teď vyrojilo na bilboardech po Ostravě je podle mne trochu přes čáru. Do politiky rasizmus prostě nepatří…..
thvari :
adélka: Dočasná řešení se pak ukážou být trvalá. Nerozumím, proč to nemohli nechat, jak to bylo, i s parkovištěm u Trojhalí apod., mohli to klidně zpevnit a místo na dočasná nesmyslná řešení se soustředit na stavbu jednoho až dvou parkovacích domů.
Pane bože dobrotivý, nech ostravaka prohrát volby, protože tohle si moje Ostravěnka nezaslouží.
adélka :
thvari: Proč to nemohli nechat mi připadá celkem jasné. Cíl je omezit nebo zakázat neplacené parkování v centru pro abonenty a nechat je pouze rezidentům. A vybírat parkovné na tom smetišti co bylo pod Českobratrskou i jinde prostě nejde :-)
30.08.2018 09:01To jakým způsobem se to řeší je věc jiná.
Aleš K :
Všude v evropských městech jsou v centru parkoviště buď pod zemí nebo v parkovacích domech. Takový luxus jako je v Ostravě, kde je parkoviště v každé proluce se jen tak nevidí…
Infoš :
Tak se prý oživuje centrum ;)
mkyral :
Aleš K: Kdepak. Není to v každé proluce. V některých je hodnotná, náletová zeleň :-D
tommtomm :
Tenhle koncept mi přijde hodně zvláštní, vždy jsem byl pro co nejotevřenější a nejjednodušší řešení parkování, nechápu jedno, proč by měl být člověk potahovaný za to, že si do centra do obchodu zajede na nákup a potřebuje na půl hodiny někde zastavit. Přišlo by mi ( nejsem odborník na dopravu) jako nejjednodušší řešení nechat 1/3 míst na parkování kdo dřív přijde ten dřív bere bez poplatku, druhá třetina omezená doba parkovánípo dobu 1-2hodin+pak zvýšená cena vybíraná pomocí automatu a třetí třetina pro rezidenty. Ano, dá se oponovat že parkovací místo zadarmo je luxus a kdoví co ještě, ale střed města musí být subvencován(prominte mi to slovo) aby do něho lidé chodili a jezdili, ve městě se dnes musí počítat i s autem a řešení ve formě pěší zony kterou však mužou jezdit i auta ve stejné urovni je podle mě nejlepší co v centru lze udělat, průjezd se nevyplatí a tak ulice neslouží pro tranzit ale pouze pro ty kdo potřebují projet. To vše však nepomuže pokud nedojde k výstavbě parkovacích domů s rozumným cenovým systémem. A v řešení konceptu celkového rozvoje širšího centra.
Umím si představit záchytné parkoviště na hlubině, které po dobu jednoho týdne bude fungovat pro festák, ale pouze v případě že se člověk tramvají dostane v rychle do centra. V takovou chvíli se nabízí řešení plánované tramvaje přes dov. Jen s jednou zastávkou po samostatném tělese s rychlostí k 70km by tramvaj vedoucí přes karolinu do centra již byla dobrá alternativa k zajíždění.
Ale tramvaj nebude všespásná pokud se nevybudují dostatečné přestupní uzly, to je v současnosti bolák ostravy (samozřejmě dopravních boláků má víc). Kde se tramvaj a trolejbus překrývají? kde lze pohodlně přestoupit? Náměstí republiky? Haha. Husův sad? pěkně daleko ( prosím nereagujte že jsem líný, jen konstatuju, že přestupní uzel vypadá jinak) Zbývá Hulvácký kopec a Hlavní nádraží, u těch se jakž takž dá mluvit o přestupním bodu ale je to zoufale daleko z centra.
To samé přestupy na vlak, luxus v podobě Stodolní a hlavního nádraží je nevyužitý absencí jakéhokoliv příjemného přestupu. proč nelze stodolní a střed spojit a schodištěm se dostat na mosty kde by byl luxusní přestup na tramvaj. To samé trolejbus na karolinu, proč se nedořešil přestup na střed? Při narovnávání a zrychlování tratí se řeší každá půlminuta, a tady rázem na přestupech ztrácíme někdy i pět a víc minut. To je cesta jak z toho ven. Ale musí jít o investici větších rozsahů s rozmyslem a uvažováním. Aby výsledek nebyl typu Hranečník, u kterého se vyzdvihuje parkování pro 70 aut (opravte mě, jistý si nejsem) kde jsou umělecké zálivy, trávníčky mezi zastávkama a jednotlivýma cestami, na ortofotomapě krása, ale uživatelská a udržovací přívětivost = 0
Takže vyřešme pohodlnou integrovanou dopravu s pohodlnými přestupy a pak můžeme začít poukazovat na to že autem zajíždět do centra je fuj, a nedělat drobné změny které ničemu nepomůžou řešíme barvu fasády když ta nám praská a za chvíli ji musíme celou opravit, to skutečně není dobrá doba k natírání…
30.08.2018 17:21MM :
Aleš K: Bohužel spousta proluk je ve vlastnictví soukromých osob a ti nic jiného než parkoviště neuživí. Vůbec nikoho nechci omlouvat, situace se mi také nelíbí, ale bohužel ekonomická síla města není taková aby se našli investoři nebo majitelé proluk a postavili tam nemovitosti, které budou generovat jiný příjem než z parkování. Nejsme Praha, Barcelona atd.
Já bych byl pro, aby město zvýšilo daně na konkrétní tipy pozemků, které jsou využívané k určitému účelu a tím „motivovat“ majitele, kteří buď sami začnou stavět a nebo prodají někomu kdo začne stavět. Toto je cesta.
U proluk ve vlastnictví města je jasné, že se musí zastavět. Možností je celá řada, ale v centru už není místo na další park. Chce to zahustit viz. okolí ulice Poděbradova, Porážkova atd.
30.08.2018 17:55S200 :
Asi někteří (včetně autora článku) nezaznamenali, že parkoviště pod mostem na Českobratrské už je otevřené s tím, že se touto plochou pouze zvětšilo již existující placené parkoviště u bývalého Bauhausu.
30.08.2018 19:42Proč jezdit do centra? :
Nekamenujte mě hned, ale proč bych měl jezdit do centra Ostravy, na co?
01.09.2018 15:47Napadá mě leda divadlo, třeba Myron má zajištěno parkování zdarma před kostelem.
Jiný důvod mě nenapadá a hluboce lituji zaměstnance, kteří v této nelukrativní oblasti musejí pracovat.
Semaráku, vytři si a centrem dírku v pozadí, ty sám centrum města zabíjíš, my se šikanovat nenecháme, centrum si nech, nazdar!
Jirka :
Proč jezdit do centra?: jasně co byste tam dělal když tam není Kaufland
01.09.2018 17:24Michal :
Je.
01.09.2018 18:08aldik :
Jirka: Jak není? Kaufland v centru je, na Karolíně :D
01.09.2018 19:11marian :
Aleš K: parkoviště v každé proluce je i na Manhattanu…
02.09.2018 07:10Hynek [msstavby.cz] :
S200: takze to mame opravit na minuly cas? plati „Podobný skvostný úkaz řešení veřejného prostoru vznikl také pod estakádou na Českobratrské ulici.“? anebo tam je dlazba/asfalt? (sem tam kolem projizdim, ale nezkoumal jsem a martin je ted na dovolene)
02.09.2018 18:06Crazym :
Jsem zvědav jak budou vyhodnocovat vytíženost, dnes cca 11:15 by jim to šlo dobře, nikde nikdo :DD
17.01.2019 13:22http://screenshot.cz/ZB4DW/
Martin [msstavby.cz] :
Crazym: Mě by zajímalo, kolik se prodalo těch párků v rohlíku.
17.01.2019 17:34