Lanová dráha, dvoupatrové autobusy bez střechy, vlak. Kdy připluje Titanic?
Železnice je skvělá. Snad každý malý kluk (a jistě i nemálo dívek) obdivoval úžasné stroje, které v minulosti byly symbolem technického pokroku napříč světem. Vůně dřevěných pražců v parném létě se vryla do paměti tisíců zástupců trampského hnutí, a tak píseň, v níž se objevuje slovo „vlak“ zazní dříve či později u každého správného táboráku. Cesta vlakem je sama o sobě zážitkem, ať již člověk nasedá do supermoderního rychlovlaku (za takovým zážitkem ovšem musíme opustit hranice naší retro země), anebo do kouzelného udýchaného motoráčku na některé z lokálek (zážitek dostupný na libovolném nádraží v ČR). Konečně si potenciál železnice uvědomilo i vedení města Ostravy a přišlo s dalším neotřelým návrhem ze seriálu „Tvoříme spojení ZOO a Dolní oblasti Vítkovice“, který již co do počtu dílů dýchá na záda novácké Ulici.
Lanovka je přes veškeré sliby passé. Ke smůle ostravských radních se nečekaně ukázalo, že systém za 1 mld. Kč by byl nerentabilní. Poté přišel nápad na zavedení doubledeckerů, tzv. srandička za městské peníze by měla přinést nákup dvou autobusů za zhruba 16 mil. Kč, které by měly být nasazeny na linku číslo 88, o jejímž potenciálním využití vlastně neexistují žádné důkazy. Doposud totiž nikdo nezjišťoval, zda mezi ZOO a Dolní oblastí Vítkovice někdo cestuje a nadto v jakém počtu, nicméně politický úkol zní vytvořit spojení pro turisty (byť o jejich skutečném pohybu vlastně nic nevíme a ani se nesnažíme zjistit).
Neznámá poptávka po nabízené službě je jen drobným detailem. Leckoho by sice mohl tento nedostatek podnikatelského plánu od pokračování příprav odradit, ne však lidi s opravdovou a jasnou vizí. A Ostrava má štěstí, že právě takoví se sešli v roli moudrých vládců na ostravském magistrátě a připravili novou ideu na spojení dvou nejvýznamnějších turistických lákadel. V hlavní roli je tentokrát vlečka OKD (resp. dnes AWT).
Podle webových stránek města byla zadána studie, která má prověřit, za jakých okolností by bylo možné vlečku vedenou z nemalé části zdevastovaným územím nikoho využít pro veřejnou dopravu, přesněji návoz turistů, kteří by se mohli kochat při jízdě pomalou rychlostí okolní krajinou. Nabízejí se dvě výchozí varianty, a sice použití současného vozového parku dopravce a zavedení tzv. vlakotramvají, nebo – jak si vtipně pohrál se zažitou terminologií primátor města – tramvajovlaků. „Tramvajovlaky“ mají v českém prostředí jen mírná úskalí, kterých se netřeba bát. Koho by při pružnosti českého legislativního systému mohlo zarazit, že v ČR neexistuje pro vlakotramvaje legislativa, která by provoz takových vozů na českých kolejích vůbec umožňovala? Anebo fakt, že počet výrobců je omezený a jeden takový „tramvajovláček“ vychází na min. 100 mil. Kč (což by měl být podle názoru vedení města kompletní rozpočet celé akce)? Překážky jsou přeci od toho, aby se překonávaly. Mírným detailem je také absence kolejového propojení mezi tramvajovou sítí a železniční v centru města (to by se jistě taky spláchlo nějakou zanedbatelnou investicí), anebo skutečnost, že v současné době vlastně neexistuje výrobce, který by aktivně nabízel kombinaci dieselového a elektrického pohonu pro vlakotramvaje.
Víme, že to je vše podružné a město se jistě dovede přes tyto nedostatky hravě přenést. Přesto se spíše přikláníme k variantě, aby se použilo stávajícího vozového parku dopravce. Tento nápad vnímáme jako mnohem více progresivní a zajímavý, až nás trošku mrzí, že nenapadl nás. AWT jako nákladní dopravce jistě poskytne ve svých vozech cestujícím náležitý komfort. Od doby Osvětimským expresů jsme na transport občanů v nákladních vagónech, Bůh ví proč, zanevřeli, a tak se nám líbí, že někdo toto tabu konečně rozhodl nabourat. V touze volání po historických symbolech Ostravy tato myšlenka zaujala ze všeho nejvíce. Jízda uhlákem, ze kterého nepůjde nic vidět, beze střechy, s dieselovou mašinkou šinoucí se zarostlou prérií a hlubokými kaňony Slezské Ostravy závratnou rychlostí, kterou se mohly chlubit první parní vlaky. To by byla krása…
Ostrava je na nápady bohatá a jsme rádi, že město přichází s podobným idejemi, které nás mají posunout výš a dál v ostré konkurenci jiných českých sídel. Hlavní problém města je pojmenován – vytvořit kapacitní spojení pro imaginární turisty cestující mezi dvěma body, které jsou naprosto dostatečně obslouženy stávajícími dopravními prostředky. Hlavně, prosím, nikdo na Prokešově náměstí nepráskněte, že dopravní prostředky jako turistické lákadlo mohou lákat lidi ve velmi (ale opravdu velmi) specifických podmínkách a i v takových případech jsou obvykle nějak dále podporovány skrze nejrůznější dotace. Pokud by se toto provalilo, hrozilo by, že se žádné další studie na nekonvenční dopravní prostředky pro spojení ZOO a DOV už nedočkáme, a to by byla věčná škoda. Stále je prý aktuální záměr na stavbu repliky Titanicu a v koutku duše tak nějak doufáme, že by první plavba mohla být z Dolní oblasti směrem na ZOO.
Bůh :
Jako narovinu, ten vláček mi příjde jako nejmenší blbost, koleje tam stejně jsou a za zkoušku se nic nedá. Určitě by to využili i místní jako MHD. A narozdíl od lanovky se dá bez větších ztrát vlak zase zrušit.
Martin [msstavby.cz] :
Bůh: Ty větší ztráty jsou v řádech stovek milionů.
Vlečka je jednokolejná. Musí se realizovat výhybny, nějaké tam sice jsou, ale…. Nebo vlak pojede vždy v jednom směru, což je pro potřeby MHD hloupost.
A opravdu, kdo by tím jezdil?
14.05.2018 08:48adélka :
Autor článku si dal před psaním asi dobrý matroš :)
14.05.2018 09:48Pokud vím tak se možnosti propojení DOV – ZOO prověřují, pokud by o provoz nebyl zájem a byl nerentabilní a vysoce ztrátový, tak nebude realizován – stejně jako lanovka.
Takže stějně jako „Bůh“ si nemyslím, že provoz na trati je úplná blbost pokud o službu bude zájem. Nikdo netvrdí, že to bude náhrada MHD, jen doplnění a náhradní možnost dopravního spojení.
Pokud autor má k dispozici nějaké bližší info – marketingový průzkum věřejnosti, která o službu nemá zájem, plánovaný rozpočet za stamilióny nebo jiné info o nesmyslnosti projektu ať je zveřejní, v opačném případě jsou to jen tlachy….
PetrP :
Pro autora: možná až jednou budete mít děti svůj pohled a možná i více pohledů na různé věci přehodnotíte…
14.05.2018 09:55Martin [msstavby.cz] :
PetrP: Sice evoluce neustále probíhá, ale málokteré dítě má takové super schopnosti,aby dopoledně oběhlo celou Zoo a odpoledne proběhlo celou DOV. Tady se pořád řeší jen spojené pro turisty, ale na obyvatele města se kašle.
Ostrava si hraje atrakcemi na Dubai, přitom má problémy Detroitu.
14.05.2018 10:00JSjr. :
Pokud vím, turista je i přespolní. I já když budu chtít jet do zoo, tak radši sednu na MHD než do auta.
Mám váš web rád pánové, sleduju jej často, ale toto co jste napsali je směska vyblitých vět a ne kritika.
Hledají se alternativy pro návštěvníky zoo, protože tam prostě není kde zaparkovat.
Je lepší nápad ověřit, třeba překvapí svou cenou a jednoduchostí na zpracování, než jej hodit do šuplíku a ani nezveřejnit..
Možná by to chtělo občas taky něco navrhnout, jak by se to dalo udělat, přece jenom už kritizujete spoustu věcí dlouho a nějaký přehled a zkušenosti už jste získali. Tenhle nápad šel od občana Ostravy. :)
Mě osobně se nápad využití kolejí líbí, a není to jen o tom spojit dva body, ale o místa, kde je dobré spojení je zájem i developerský. Nehledě na alternativu z „uzlu“ Hranečník. Třeba propojení Slezké s Fifejdama?
Danek :
No, Martin to zase trochu zaobalil.Nicméně včera jsem byl zrovna v ZOO a pru… byl parkovaní, kdy MP nás odklonila o ulici dříve z důvodů plných parkovacích staní….když jsem od auta šel pěšky a bližil se k ZOO všude plno.Při odjezdu jsem nejel přes Bazaly, ale přes Heřmanice…a několik km vz.čarou jsem nalezal zapark.auta navšt.do ZOO.Takže za mě bych v první řadě(volil bych zastávku okolí ČERNÉ lOUKY..důvod je jasný oživení centra )..vypravoval malé autobusy do ZOO(jsem přesvědčen že budou v sezoně pořád plné)a postupem času jako var.B…bych se podival na zminěnou vl.trasu…jinak včera bylo dle mých odhadů v ZOO k 5tis.lidí
14.05.2018 10:45Danek :
JSjr.:Máš pravdu, takto by se mělo postupovat.Jinak jen jednu informaci.Naši ZOO v hojném počtu navštěvovat turisté z Polska….name možnost posilit i centrum i Dolní Vitkovice, proto jsem navrhoval i var.A i B.(i když je zřejmé, že asi málo lidí udělá během dne ZOO i Vitkovice.
14.05.2018 10:50room :
určitě je systematické a komplexní využití potenciálu vleček vhodné, ale musí to být velmi dobře namyšlené
odvolávat se ale na ZOO je zcestné – přece tam dávno jezdí trolejbus a určitě není problém zvýšit frekvenci linek, ne?
jinak obrovská škoda té lanovky, mohlo to být něco výjimečné
14.05.2018 10:54Rdm :
Autor má pravdu, navštívit ZOO a DOV za jeden den znamená, že si to buď neužijete nebo budete na konci dne strhaní (takže si to neužijete) a to nemluvím o dětech. Ta vlečka nedává žádný smysl, když dnes i s přestupem jste ze ZOO u dolu Hlubina za 22 minut, to je logičtější přesun trolejbusové smyčky z náměstí Republiky ke Hlubině, bude to levnější a efekt bude stejný.
14.05.2018 11:13davidb :
Je pravda, že parkoviště u ZOO kapacitně nevyhovuje a okolí na nával aut není zařízen.
Ale řešit to parkováním v DOV a pak lanovkou nebo vlakem je nesmysl.
Spíš bych to řešil vícepatrovým parkovištěm nebo vybudováním velkého parkoviště cca do 2 km daleko a kyvadlovou dopravou.
Na druhou stranu mě se zapojení vleček do MHD líbí.
14.05.2018 11:31Třeba ze Zábřehu do centra přes Vítkovice, nebo propojení s Orlovou apod.
Ale to je finančně nákladné a musí se toho hodně dobudovat (míjení na jednokolejce, nádraží apod).
potkan :
jeden z předchozích článků „odborníka“ Martina
Po druhé světové válce tyto tramvaje byly nahrazovány autobusy. Ale stále se jednalo o síť hromadné dopravy v rámci ostravské aglomerace.
ZJISTIT SI FAKTA JE ASI NAD SÍLY AUTORA
Jenže Dopravní podnik Ostrava ( DPO ) má nedostatek trolejbusů. Proto jezdí na této trati to nejhorší, co můžete ve vozovém parku DPO nalézt. Dále byly kvůli terminálu Hranečník ubrány spoje z části Hrušov a Muglinov. Nutno podotknout, že na spojích ČSAD a Arriva jezdí modernější, mnohém ekologičtější vozy. Tedy na spojích, které nuceně a nelogicky končí na přestupních terminálech.
ANO – AUTOBUSY JSOU EKOLOGIČTĚJŠÍ NEŽ TROLEJBUSY
A touto optikou je nutno přihlížet i k tomutu squstnému výplodu. Větší snůšku nesmyslů jsem už dlouho nečetl.
BTW – co je špatného na spojení hlavního nádraží, centra města, nádraží Střed se ZOO? Třeba by pak každý nemusel jet autem. Mi to jako kravina nepřipadá, tedy mnohem větší kravina je lanovka nebo doubledeckery.
Hynek [msstavby.cz] :
no ja k tomu jen reknu to, ze kdyz je silnejsi vikend, tak polaci se naucili odstavit auto uz kolem bazalu a zrejme zbytek se svezou trolejbusem, nebo ty 2km dojdou..
14.05.2018 12:23taky bych si predstavoval spis normalne velky parkovaci dum, nez je vozit po nejakych industrialnich planich..
Bahno :
Prodloužení trolejbusů od Náměstí Republiky k dolu Hlubina bude neskonale levnější a navíc se jedná o mnohem koncepčnější řešení. V momentě, kdy bude postaven kruhový objezd nad Místeckou ulicí, lze trolejbusy dále prodloužit do DOV.
14.05.2018 12:40Jann :
Paralela k Osvětimským transportům – nechutné a pro mě nepochopitelné. Pořád se mi nechce uvěřit, že to tam skutečně vidím napsané, byť jde o nadsázku. :-(
Patrik :
Zajímavý výblitek tento článek
14.05.2018 13:30Infoš :
Já bych nebyl tak negativní jako autor článku. Na podzim jsou přeci volby…
14.05.2018 13:31Xavier :
Infoš: Přesně! A jak vidno z příspěvků místních koblihářů, na hloupější spoluobčany prostě taková kampaň zabírá :-(
14.05.2018 13:38S200 :
Jako problém tady někteří zmínili problém křižování na jednokolejce. Tento problém už je ovšem vyřešen od roku 1863, kdy byla Báňská dráha z Přívozu do Michálkovic zprovozněna. V úseku Ostrava hlavní nádraží – Ostrava střed (severní zhlaví) je trať dvoukolejná, dále je jednokolejná se stanicemi Zárubek a Josefova jáma (ještě v 90. letech 20. století přitom byla dvoukolejná až do Josefovy jámy). Z hlediska propustnosti je omezující úsek Zárubek – Josevofa jáma, kde je jízdní doba cca 10 minut. Pokud zanedbáme staniční intervaly (ty stejně nehrají významnější roli), tak teoretická maximální propustnost tohoto úseku je 60/10 = 6 vlaků za hodinu, tj. celkem tři páry. Sem tam tam projede i nějaký náklad, takže nelze veškerou propustnost (zatím) věnovat osobní dopravě do ZOO. Bez problémů lze ale projet dvěma páry vlaků za hodinu a ještě nějaká rezerva pro jiné vlaky zbude. Pokud by byly k dispozici dvě soupravy, která by pendlovaly hlavní nádraží – Josefova jáma (ZOO), pak celková jízdní doba by byla i se zastávkou na Stodolní cca 20 minut (z Dolní oblasti by to asi bylo o něco víc), takže pokud by vlak vyjel z hl. n. v X:00, pak je X:20 v ZOO, v X:30 může vyrazit zpět, v X:50 je zpátky na hlavním a v X+1:00 vyráží zase do ZOO. Druhá souprava by vyjela z hl. n. v X:30, do ZOO by přijela v X:50, křižování mezi první a druhou soupravou by proběhlo vždy v X:10 a X:40 na Zárubku. Nezohlednil jsem ovšem stávající provoz na trati Ostrava hl. n. – Ostrava-Kunčice, který je poměrně silný a nemusí být úplně jednoduché vlaky do ZOO napasovat mezi stávající dopravu.
Výše uvedeným se nijak nevyjadřuji k smysluplnosti tohoto záměru, jen chci uvést na pravou míru některé nesmysly, které se zde objevily.
Pavel :
V každé době se musí diskutovat :-)
<>
Zdroj: https://ostrava.idnes.cz/ferdinandka-je-nadherna-poradne-se-divejte-rika-pamatkarka-pnf-/ostrava-zpravy.aspx?c=A140502_2061551_ostrava-zpravy_ama
14.05.2018 15:58Pavel :
Také s důvěrou lidí to při zrodu železnice nebylo příliš valné. Vůbec netušili, co od dráhy očekávat. A báli se kupříkladu toho, že jim jiskra z lokomotivy zapálí chalupu. Následky dávné nedůvěry si stále nese Nový Jičín. Městem s tehdy už rozvinutým kloboučnictvím mohla Ferdinandka procházet. Jenže drožkáři přesvědčili politiky, že vlak nemá budoucnost.
14.05.2018 15:59tommtomm :
Jel někdy někdo z vás po vlečce mezi Ostravou střed a Hranečníkem a dál? Já ano a stav trati je velmi špatný, je to klasická vlečka, na které jsou seřazovací nádraží, jinak nic než náletovina a podobně, současné řešení že se jednou ročně udělá akce s OKD po vlečkách je naprosto dostatečná. Trať lze rekonstruovat, buď za méně peněz s pomalým provozem motoráku alá lokálkové vyjíždky( ale stále fůra peněz) nebo za víc peněz ( předělání skoro na tramvajovou trat, dvě fůry peněz). Jde o to že ta trasa nemá smysl, je na ni akorát Hranečník, ZOO, a třeba důl michal, jinak nic, NIC (jen bordel). ALE na hranečník už máme duplicitně vedenou trať z Výstaviště která projíždí stejnou dírou (všichni si mužou prohlédnout okolí) a jsem po ní v DOV rychleji (dle trasy nakreslené v článku to kilometrově vychází stejně, u vlakotramvaje připočíst úvrať na středu podle plánu), a do Michálkovic zajistí lepší propojení Trolejbus( zastávky lépe obsluhují dotčené uzemí + on je tam kopec). Proto tato investice je naprosto hloupá a popsání na MSS trefně nadnesené ( ano zase si přibarvují, ale je to jasné glosování situace) Míst pro prodloužení tramvaje je spousta ( hlučín (vlaakotramvaj) nebo alespoň landek, Globus atd atd atd a tato koncepční řešení by nám mohla závidět i jiná města ČR, ale ne tenhle vlhký sen který se tu neustále opakuje o propojení dvou nelogických míst. Jo a k těm dvoupatrákům, nenapadlo město prostě jen zkusmo zavést linku, třeba ve stylu starých karos (historické linky tedkom letí) nebo prostě jen autobusů mezi ZOO a dov, zajistit pořádné PRko a půl roku testovat jestli o tento spoj vůbec někdo stojí. ( když už ne ruku do ohně, tak bych si alespon vsadil, že moc lidí by o tuto linku nezavadilo)
MM :
Danek: Poslední dobou navštěvuje ZOO hodně turistů z Polska a ti jezdí vždy autem, takže bez pořádného parkování se nikam neposuneme. K dispozici jsou dvě parkoviště, pokud by se jedno použilo na vybudování parkovacího domu, udělalo by město 100x víc užitku, než neustále zadávat studie. Ostrava absolutně zaspala s výstavbou parkovacích domů nebo podzemních garáží. Od soukromníku je vyžaduje, sama ovšem nestaví nic. Vhodných míst po Ostravě je tolik a stejně se nic nerealizuje.
Fifejdy nebo širší centrum, Poruba, tam by sedl parkovací dům jako prde* na hrnec. Ano, ať je stání zpoplatněno, ale máte auto pod střechou a zabezpečeno. Město musí investovat do obyvatel a ne pořád vymýšlet blbosti. Pak se diví, že lidi utíkají z měst pryč!
Xavier :
MM: S těmi parkovacími domy s tebou souhlasím, o tom žádná, ale zajímalo by mě, čím máš podloženu druhou část téhle věty: „Poslední dobou navštěvuje ZOO hodně turistů z Polska a ti jezdí vždy autem.“ Pokud by to totiž byla pravda, pak budu muset svým přátelům z Katovic (rodinka se dvěma dětmi) říct, že nejsou Poláci, až příště přijedou přímým vlakem (!) na hlavní nádraží :-D
14.05.2018 17:13skelet :
trolejbus je fajn, ale má drahé vstupy. Na nákup je nejdražší, na trať je nejdražší a na zaškolení řidičů také. Proč? Protože je to drážní vozidlo, tedy na jeho řízení nestačí ŘP sk.D. To samé platí i pro tramvaj. V rámci provozu je to už nejlevnější, ale ty vstupy. Klasické autobusy jsou levnější, ale mají dražší provoz. Nicméně jsou také flexibilnější, protože nejsou vázány na určitou trať. V menší míře toto platí i pro elektrobusy. Nicméně i u autobusů platí, že čím jsou více kapacitnější, tím jsou nemotornější. Například třínápravové Solarisy 15 mohly být nasazeny jen někde, protože rády zametly svým zatkem chodníky. Solarisy 18 (kloboukáky) si zase potřebují dost najet, takže rovněž zaberou dost místa.
Toto relativně vyřeží dvoupodlažní autobusy, které mají relativně nízkou nákupní cenu, může to řídit kterýkoliv řidič vlastnící ŘP sk.D, přičemž uveze více, než-li kloubový autobus/trolejbus. Plus bude relativně i turistickým lákadlem. Samo sebou limitující je jeho výška, která může být až 4,4m. Nicméně ani v Ostravě nemáme tolik myších děr.
No a využití železniční vlečky .. tam se to může klidně přenést na AWT, záleží na domluvě.
Jinak zastánci MHD, nechť si uvědomí, že třeba z Hlavní třídy to do zoo trvá 46minut. Tedy stejnou dobu za jakou autem z Poruby dojedu na Sv.Kopeček. A zase sebe klidně řeknu, že trávit 46minut v MHD je utrpení.
V každém případě je článek výše jen pouhou kritikou pro kritiku. Ani se celkem nedivím, že je autor této kritiky tak často nařknut s nějaké politické kampaně. Ono se to totiž přímo nabízí.
14.05.2018 18:59Ambry :
Vážení přátelé, tento web se již nezabývá stavbami, ale vyhledává jenom blbiny. Víte vůbec, že se třeba staví dvě poměrně velké stavby na Mošnově, v Přívoze celkem 4 stavby na jednom kousku ( stavebniny Prodoma, EBG, Outlet, polyf. dům ), v Kunčicích vedle Technoplynu a po bývalém zámečku?. Něco se chystá u sjezdu na Dubí na Svinově. Myslel jsem si, že nám autoři webu budou podávat info o stavbách, ne o nahodilých nápadech určitých osob.
14.05.2018 20:03Děkuji.
davidb :
S200:
14.05.2018 20:59Ta Josefova jáma co o ní píšete je zde?
Nebo je to něco jiného.- https://mapy.cz/s/2DWM9
S200 :
davidb: Ano, to je Josefova jáma v dnešní značně zredukované podobě. Před 20 lety to tam vypadalo takto: http://spz.logout.cz/gif2/740425-4.jpg
14.05.2018 21:03acdlcia [msstavby.cz] :
Ambry: Tak se na to podíváme.
OCL2 Mošnov https://www.msstavby.cz/opravarenske-centrum-letadel-2-2-06-04-2018/
PRO-DOMA https://www.msstavby.cz/stavebniny-pro-doma-2-28-03-2018/
Outlet aréna https://www.msstavby.cz/outlet-arena-moravia-3-09-04-2018/
Polyfunkční dům https://www.msstavby.cz/polyfunkcni-stredisko-sluzeb-ostrava-privoz-26-03-2018/
Sariv místo zámečku https://www.msstavby.cz/sidlo-fy-sariv-nemcik-2-20-04-2018/
Věci stylu něco se chystá fotíme až už je něco vidět a všechno stíhat nemůžeme. Já chodím do práce a navíc jezdím s kapelou. Každý má možnost poslat fotky do kontaktního formuláře a my je zpracujeme.
davidb :
Ambry:
14.05.2018 21:13http://www.msstavby.cz/polyfunkcni-stredisko-sluzeb-ostrava-privoz-26-03-2018/
https://www.msstavby.cz/stavebniny-pro-doma-2-28-03-2018/
https://www.msstavby.cz/vyzkumne-a-inovacni-centrum-sprint-trading-2-29-03-2018/
https://www.msstavby.cz/opravarenske-centrum-letadel-2-2-06-04-2018/
https://www.msstavby.cz/outlet-arena-moravia-3-09-04-2018/
https://www.msstavby.cz/sidlo-fy-sariv-nemcik-2-20-04-2018/
Ještě něco?
Můžete všechny ty stavby nafotit a poslat. Autoři rádi udělají aktualizaci daných staveb.
davidb :
acdlcia [msstavby.cz]:
14.05.2018 21:14Byl jste o něco rychlejší :-)
Hynek [msstavby.cz] :
Ambry: promin, ale za tyhle „napady nahodilych osob“ platime dane a to i v pripade, ze se to nakonec nerealizuje, ty studie proveditelnosti a projekty nepadaji z nebe zadarmo. takze nevidim duvod, proc by se k tomu nemohl martin vyjadrit a trosku to rozebrat z jeho pohledu, ne jen informovat klasickym (se omlouvam, ze zavadim tenhle pojem, ale prijde mi to na plno veci prilehave) „radnicni listy“ stylem…
nehlede na to, ze nevim, proc me snad maji zajimat vic nejake soukrome stavebniny..? a ted neresim vubec to, jak si tou nahravkou na smec poradili kluci prede mnou..
davidb: diky ;)
14.05.2018 23:54Václav :
Jsem se zase dobře pobavil :-)
15.05.2018 08:07Luděk :
Můj postřeh z předminulého týdne, jel sem Rychvaldu kolem ZOO a pak od kruháče dolů po Hladnovské až k věznici. Nechápal jsem co se děje, v celém úseku ulice Hladnovská stála po obou stranách auta s polskou RZ. Chvíli jsem měl pocit, že jsem v Polsku.
15.05.2018 08:12Adam Třetí :
Luděk: Buď invaze, nebo se sjíždí na podporu přejmenování Slezské Ostravy zpět na Polskou, k výročí i Bezručem kritizovaného přejmenování, ke kterému došlo 17. 11. 1919:
15.05.2018 09:49„Jsem Polská Ostrava, šak lidu moravského,
bez dýmu žila jsem let dlouhých na tisíce,
van ostrý letěl v důl s hřebene kopce mého
a čistá, průhledná šuměla Ostravice.
V mé sešli hlubiny, lampy světlé za pasem,
žil černých našli směs, co nitrem mým se vinou,
dým nebe zahalil, kam věky hleděla jsem
a pece vysoké se zvedly nad Lucinou.“
Adam :
Článek jako z Blesku…….
Hynek: takže je lepší nedělat nic, protože studie proveditelnosti taky může ukázat, že je projekt nereazivotelný, že?
15.05.2018 15:00Hynek [msstavby.cz] :
Adam: jsi v kontextu uplne naruby, nez na co jsem reagoval.
15.05.2018 18:06thvari :
Adam Třetí: vím, že to asi myslíte nadneseně, ale já jsem za Poláky rád, každý turista zpoza hranice znamená zvýšený příjem pro nás. Bezruč žil v úplně jiné době, to už dneska ani nepochopíme ty třenice. my se akorát hádáme, kdo je o trochu bohatší a na které straně hranice je trávník o odstín zelenější. Čím víc polských turistů, tím líp pro Ostravu. já taky rád jezdím do Polska, třeba v Czieszynu jsem snad co půl roku…takže i kdyby před zoo byla půlka aut polských…prosím :-)
15.05.2018 21:03Danek :
thvari: souhlasim ze prijmy od nasich polskych pratel jsou velice dobre.podle me polskych turistu bylo v ted v nedeli vice nez ceskych..jel jsem zpet tim vlackem ze sympatickym polskym parem s detmi a zena se ptala manzela kolik v zoo uttatili a dostali se na 117zl…cca..650kc..tech rodin zsm bylo dost.
15.05.2018 21:10Adam Třetí :
thvari: Však já taky. A myslel jsem, že z toho, co píšu, vyznělo jasně, že Bezruč (stejně jako většina chytřejších + nenacionalisticky smýšlejících lidí) byl proti přejmenování „Polské Ostravy“ na „Slezskou Ostravu“. Představte si, o kolik nadšenější by ti polští turisté byli, kdyby jeli navštívit Zoo do Polské Ostravy :-D
15.05.2018 22:13Já jsem v Czieszynu tak 6-7x do roka. Přestupní stanice do polských Beskid, kam rádi vyrážíme s manželkou :-)
Adam :
Martin : doubledecker= srandička a městské peníze……. jak trefné. V Moskvě by s Vámi jistě souhlasili, v Londýně už méně……;-)
15.05.2018 22:14Adam Třetí :
Adam: Nepiš kua furt po mně – pak to vypadá, že jsem stejný psychopat jak ty.
15.05.2018 22:55Martin [msstavby.cz] :
Adam: No uvidíme, jak ta zakázka (kam se údajně zatím nikdo nepřihlásil) dopadne.
16.05.2018 08:58Marián Kyral :
Tak nezní to jako až tak špatný nápad. Ono čistě teoreticky by ta vlečka mohla pomoci oživení té měsíční krajiny. Pokud by se tam začalo stavět.
16.05.2018 09:39DanM :
Já bych zase zkusil zavést do Zoo znovu přímou trolejbusovou linku od Hlavního nádraží (dříve 101, než ji zkrátili na Bazaly a pak poslali na Hranečník), klidně třeba jen o víkendech/svátcích. Místo navrhovaných doubledeckerů nějakou „nostalgickou“ linku, spojující turisticky zajímavá místa.
Po vlečkách se třeba už teď pořádají okružní jízdy a zájem o to je, takže to ještě nějak spojit s turistickými cíli by to mohlo být zajímavé. Otázka je, zda by po přebudování pro některé naopak neztratilo ten „punc“. Dokázal bych si představit zapojení vleček do nějakého ostravského „S-Bahnu“, ale proti hraje (ne)okolní zástavba.
16.05.2018 16:24Hynek [msstavby.cz] :
DanM: ale to porad predpokladas, ze prijede nejake vetsi mnozstvi lidi vlakem (coz tak tipuju, ze neni). a u nadrazi to je s parkovanim s odrenyma usima uz ted..
16.05.2018 17:53S200 :
Když vidím ty davy, tak se ZOO poslední dobou spíš vyhýbám (a naposledy jsem tam byl trolejbusem), ale není problém i s délkou odbavení u vstupu? Co jsem jel kolem, tak fronta vždy byla hodně dlouhá. Pokud se dal třeba na hlavním nádraží koupit lístek na vlak, který by byl současně i vstupenkou do ZOO, hodně by to celou vlakovou akci zatraktivnilo. Neřeší to však problém parkování.
16.05.2018 22:47skelet :
ono se dá vymyslet ledasco.. třeba domluvit se s OC Karolína a „zneužít“ její parkoviště, a od tama odvoz trolejbusem k ZOO.
17.05.2018 11:28ivan :
ZOO by klidně mohlo mít i dva vstupy, vzhledem k jeho rozloze by to asi nebyl problém udělat. Nemuselo by se kumulovat tolik lidí na jednom místě a třeba výstup v Heřmanicích by mohl lidi nasměřovat i do této lokality a na procházku k heřmanickým rybníkům , rychvaldskému zámku atd.
17.05.2018 11:48davidb :
ivan:
17.05.2018 12:17No jo, ale kde ho vecpat?
Ten vchod takový problém není, ale další věci k němu- parkoviště apod.
https://mapy.cz/s/2Ew0q Tady je cesta, ale naprosto nevhodn pro příjezd.
A moc dalších možností tam není.
To spíš nějak využít to seřazovací nádraží.
Hares :
No přesně to si říkám taky. Zoo by mělo mít dva vstupy a ten druhý bych taky navrhoval vzadu.
17.05.2018 18:57Viz tento obrázek: http://www.imagehosting.cz/?v=zooostrava.png
Vyznačený pozemek (louka) dokonce spravuje ZOO Ostrava (dle katastru).
Stačí jen vybudovat lepší příjezdovou cestu (aasi kolem hřiště) a vybudovat parkoviště.
A dále pak vytvořit zadní vstupní bránu.
davidb :
Hares:
18.05.2018 07:10Tam jsem to navrhoval taky, ale tamní ulice jsou na dopravu naprosto nedostatečné.
Raptor :
Jo Martínek ze Svinova a jeho perly:-)).
18.05.2018 11:03Martin [msstavby.cz] :
Raptor: Ve Svinově určitě bydlí dost Martinů. Ani jeden však není autorem tohoto článku. Pokud to tento komentář takto myslel.
18.05.2018 11:12Bůh :
Martin [msstavby.cz]: Asi takhle, jednokolejná trať je mezi Těšínem a Frýdkem, uprostřed trati je vyhybka (myslím, že to vychází na hnojník) a funguje to dobře. Pokud by dopravce použil normální motorový vlak, nikoli nějakou na zakázku tvořenou soupravu, ztráty by nemusely být ve stovkách milionů… a pokud se kouknete na mapu a nově budovaná trať klidně pokračovala dál, než k ZOO, tak proč by to místní nevyužili jako MHD? :)
19.05.2018 07:56D-r :
Já bych viděl lanovku od hradu na haldu Ema, kde by mohla být rozhledna a třeba i nějaká restaurace s výhledem na Ostravu. Klidně mohla by pracovat jenom o víkendu a o svátcích. Myslím si že by byla využitelná.
19.05.2018 10:02Martin [msstavby.cz] :
D-r: A co třeba taková drobnost, že celá oblast haldy pořád z geologického hlediska pracuje?
19.05.2018 10:29D-r :
Martin [msstavby.cz]: taková drobnost ?
19.05.2018 12:10D-r :
Fakt neznám v Ostravě žádnou restauraci s nějakým zajímavým výhledem.
19.05.2018 12:13D-r :
Kromě pizzerii Coloseum.
19.05.2018 12:15acdlcia [msstavby.cz] :
davidb: Hares: V ZOO jsem nebyl dobrých 20 let a tehdy tam fronty nebývaly. Ale myslím si že by úplně stačilo udělat nějaký jednodušší vstup pro lidi co nepotřebujou suvenýry u toho druhého parkoviště aby se to trochu rozdělilo. A ani by to moc nestálo. https://mapy.cz/s/2EUZ5
19.05.2018 12:20davidb :
acdlcia [msstavby.cz]:
19.05.2018 13:11To by ale nevyřešilo problém s parkováním.
A vstup do ZOO (pokladny) a prodejna suvenýru jsou odděleny.
Kdo jde do ZOO nemusí do suvenýrů a naopak.
acdlcia [msstavby.cz] :
davidb: Tolik lidi aby zaplnili všechny tři parkoviště snad do ZOO nejezdí. A fronty u vstupu by to vyřešilo.
19.05.2018 15:47davidb :
acdlcia [msstavby.cz]:
19.05.2018 21:00S první větou nesouhlasím, i v příspěvcích výše se píše, že se parkuje třeba až na Hladnovské.
S druhou ano.
acdlcia [msstavby.cz] :
davidb: Jak říkám – v ZOO jsem nebyl tak 20 let takže nevím.
20.05.2018 15:06mJožka :
davidb:“Vyznačený pozemek (louka) dokonce spravuje ZOO Ostrava (dle katastru).“ Hares: Bohužel – ZOO vedle návštěvníků potřebuje i traviny a seno a zrovna z této louky část těchto produktů ZOO získává.
21.05.2018 06:38Pro dolní parkoviště už byly zpracovány minimálně dva návrhy (více)patrové garáže využívající výškový rozdíl ul. Michálkovická. Nevím, v jakém stavu je poslední návrh, ale s vysokou pravděpodobností se nebude nic realizovat, dokud nebude stát parkovací dům na místě loni zdemolované vily mezi horním a dolním parkovištěm. Tento parkovací dům byl v loni, tuším, ve stupni DÚR.
Martin [msstavby.cz] :
Legrácka zatím ze hry. http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2018/5/31/legrcka-v-ostrav-prozatm-nebude
31.05.2018 20:52Kamil Staš :
Lanová dráha v Moskvě
02.12.2018 21:54https://themoscowtimes.com/news/moscow-opens-first-ever-cable-car-line-luzhniki-63604
Martin [msstavby.cz] :
Kamil Staš: V Moskvě žije 12,5 mil. obyvatel. Více jak v celé ČR, natož Ostravě.
02.12.2018 23:34D-r :
Martin [msstavby.cz]: 12,5 jenom oficiálně. Neoficiálně říkají že více jak 20.
03.12.2018 09:10