V nedávné době byly městem Ostrava zveřejněny hýřivé vizualizace muzea MHD u Hlavního nádraží v Ostravě-Přivoze.
Vizualizace zobrazují ideovou studii od rakouského ateliéru BWM Architekten und Partner ZT. Budoucí podoba muzea však taková ani zdaleka nebude. Ani nemůže. Návrh legislativně nelze realizovat. Tramvajové a trolejbusové tratě se řídí drážním zákonem. Dětský vláček se bude moct velmi těžko křížit s vedením tramvají. Také by bylo velmi problematické stavět horskou dráhu nad 600V elektrickým vedením tramvaje. Stavět po obvodu smyčky prolézačky z důvodu ochranného pásma také najde. Návrhu také chybí napojení na trolejbusovou trať.
Dále je studie v kolizi s několika dalšími plánovanými projekty. Projekty jsou na následující vizualizaci označeny číslem.
1. Prodloužení ulice Skladištní s tramvajovou tratí
Studie ignoruje návrh na prodloužení ulice Skladištní ke styku se Sokolskou třídou. Na prodloužené ulice Skladištní se také plánuje vést tramvajová trať. Tramvajové napojení a prodloužená ulice Skladištní ve studii není.
2. Úpravy předprostoru Hlavního nádraží
V červnu jsme zveřejnili architektonickou studii na úpravu předprostoru Hlavního nádraží od Platforma Architekti. Později jsme zjistili, že byly vytvořeny pro město celkem 3 studie od různých autorů. Následně město netradičně rychle vybralo vítěznou podobu. Od autora, který připravuje pro obvod a město mnoho projektů přímo na vyzvání… Samotný předprostor se upravoval naposledy v roce 2013.
Nicméně ani s úpravou předprostoru rakouská studie nepočítá.
3. Terminál Jirská
Již delší dobu je hotový projekt na vybudování odstavného terminálu pro autobusy na ulici Jirská pod názvem „Terminál Jirská„. Z prostého důvodu. Dálkové autobusy z Hlučínska budou nově mít konečnou na Hlavním nádraží, ne jak nyní na Sadu Boženy Němcové. Z tohoto důvodu se plánují i odstavná stání pro autobusy. Zastávky pro autobusy z Hlučínská ve studii zahrnuty také nejsou.
Rekonstrukce budov pro účely muzea MHD na ulici Wattova je velmi dobrý počin. Bohužel navržená forma v podobě venkovního lunaparku umrtvuje samotnou náplň muzea. Navržená dráha a chaotický cirkusový prostor je velmi degradující. Vnáší se do místa chaos, který likviduje přepravní potenciál samotného Hlavního nádraží. Navržená dráha s vyhlídkovými vozíky nad prostorem přednádraží má minimální potenciál. Větší zážitek budete mít z toho, že se projdete do nadchodů samotného nádraží a budete se dívat na projíždějící vlaky. Kvůli geografické polohy Ostravy budou muset být vozíky kryté (jak je znázorněno na vizualizaci), aby se mohly používat aspoň větší část roku.
Vizualizace muzea MHD:
Celý koncept se chová v místě paraziticky a nenapojuje se na okolí. Není se čemu divit. Celá studie na tak důležitou a exponovanou lokalitu stála dle ČTK pouhých 130tis Kč.
Zde můžete vidět chaos, které venkovní atrakce přináší. Do představy zapojte běžný provoz MHD a nově také autobusy na Hlučínsko. Lokalita se tak pro cestující stává nepřehledná a zmatená. Primárně má území sloužit pohodlné přepravě pravidelných cestujících. Ne nahodilým návštěvníkům atrakcí.
Naopak interiér záměru vypadá velmi svěže a přívětivě.
Na následujících příkladech si ukážeme, jak má přestupní prostor před nádražím vypadat. Pro cestujícího, co vystoupí z budovy nádraží, má být hned jasné, kam se má vydat na navazujíc spoj. Tramvajový, autobusový, trolejbusový… Navrhovaná studie přehlednost rozhodně nepřináší.
Olomouc je na tom podobně jako Ostrava. Před hlavním nádražím jsou stanoviště tramvají a autobusů. Prostor je přehledný a hned víte, kam zamířit.
Vzhled není zde sice nejlepší, ale tramvajové zastávky se nachází také přímo před budovou. Brno.
V Opavě jsou před nádražím stanoviště sice jen autobusů a trolejbusů. Nicméně nádraží plně splývá s městem a přestupní prostor je dobře čitelný.
Příklad ze zahraničního Lipska. Tramvaje se opět nachází před budovou hlavního nádraží. Jasně definovaný prostor. Sice tudy prochází vnitřní městský okruh, lidé však nejsou hnáni do podchodů. V současné době se zde staví i terminál pro autobusy s parkováním pro osobní automobily.
Na těchto a mnoha dalších příkladech můžete vidět, jak má vypadat předprostor nádraží – důležitého přestupního uzlu. Prostor je přehledný a jasně pochopitelný. To studie muzea MHD zcela nepřináší. Venkovní atrakce nedůstojně sráží náplň samotného muzea a snižují i hodnoty výpravná budovy Hlavního nádraží. I v Ostravě umíme vkusná interaktivní muzea. Příkladem je nepochybně STC neboli Velký svět techniky v Dolní oblasti Vítkovice.
Na tento prostor měla být vytvořena veřejná architektonická soutěž.
zdroj vizualizací: FB Moravská Ostrava a Přínoz
Tom :
Když se na ten návrh dívám, neustále slyším cirkusou hudbu: …tata-tata-tatata-taadaaa…
Vážně čekám, kdy se odehraje na magistrátu známá scéna ze Simpsonů a začne se za ušetřené peníze stavět jednokolejka. Ačkoliv s přihlédnutím k pravděpodobné lanovce už ta situace vlastně nastala. Držte si klobouky a připravte se vyhodit kotvu, až najdete v záchranném systému vačice, jedeme…
Martin [msstavby.cz] :
*Připsány do úvodu další informace.
Byli jsme upozorněni, že záměr nelze realizovat ani z legislativního hlediska. Horská dráha se bude těžko křížit s tramvajovou tratí, které vede pod 600V.
Tramvajové a trolejbusové tratě se řídí drážním zákonem, který vyžaduje ochranné pásma.
Také chybí napojení nového muzea na trolejbusouvé vedení.
20.11.2017 17:04Martin H. :
Martin [msstavby.cz]: Děkuji za detailní článek.
20.11.2017 17:40K problematice ochranných pásem bych doplnil, že stavby v ochranném pásmu lze stavět se souhlasem a dodržením případných podmínek správce infrastruktury. V tomto případě je správcem městem vlastněný DPO. A mám strach že se o tento souhlas lobisté za tento lunapark postarají.
kdojekdo :
Z tohoto článku čpí neznalost věci, zákonů, neználkovina.
20.11.2017 17:49Hynek [msstavby.cz] :
no ja nevim, jestli chcou mit „v prubehu roku 2019“ tuhle srandu hotovou, uz vcera meli zacit rypat nejmin to podzemni parkoviste..
kdojekdo: na strane nasi?
20.11.2017 17:53Martin [msstavby.cz] :
kdojekdo: Konkrétně?
20.11.2017 17:59nototo :
Pan Semerák se chlubil tím, jak si návrh vídeňského studia vyžádá minimální náklady. Tohle je pro ty porevoluční veksláky a obchodníky s deštěm typické: myslí, že někde ušetří, a tak, ořezají, co se dá, a to i cenné stavby (jako Černou kostku o podzemní parkoviště), ale klidně by rozdali půl miliardy na dotování linek někam do Helsinek a Amsterdamu a investovali by do lanovek, kterými by jezdil vzduch a do kterých nedá žádná banka ani korunu, protože tam, kde není poptávka a ubývá obyvatel, prostě ani kuře nehrabe. Namísto důstojného muzea s rezervou na vozidla do budoucna, kolem kterého by se mohl Přívoz pomalu chytnout dechu a dostavět do životaschopné formy, se před hl. nádražím otevře jakýsi neplnohodnotný lunapark, jenž bude pokročilou variací vláčku Berfnefeldové a jehož provozní náklady budou takové, že bude po většinu roku zavřený (proto jsou dobré zábavní parky tak drahé, jinak by se nevydělaly). A o nemožnosti tahat lidi přímo nad trolejí, o tom ani nemluvím, ale to těm blbům na radnici těžko vykládat.
Nicméně jsem v klidu. Toto už je x-tý nápad, který se v této podobě nerealizuje, oni už totiž ani na radnici neví, kolik projektů jim současně běží, takže maximálně někde jenom uválcují parkoviště a jiné zasypou trávou. Nebyli schopni dokončit ani ty hodiny na hlaváku podle původního návrhu, a tak tam nechali jen žebroví. Nejsou schopni za rok nainstalovat na Elektru jednu zastávku. Podchod pod Frýdlanty čistí půl roku a pořád není hotovo. A když už udělají něco dobrého, tak to pro jistotu upraví k obrazu svému, jako třeba ty švýcarské tramvaje, na které, když už nic, hodí nevýrazný vyblitý lak s třemi vykřičníky, který tak nejlépe vystihne jejich prázdno v hlavě.
R. :
Ty vole!!!: knihovna=za 13 let černá kotka nestojí! Dům umění=za 6 let Bílý stín nestojí! Ostravia Textilia=17 let od zřícení stropů, stále nic! Skelet=30 let a zase nic! Jatka=62 let a stále chátrají! Mohli byhom pokračovat: Vítkovické nádraží, hlavní nádraží, skelet u Sýkoráku, Ekonomická fakulta, Náměstí republiky, Černá louka resp. Výstaviště až po lanovku z DOV do ZOO, veřejný prostor katastrofa, parky Milady horákové-Husův sad katastrofa…prosím doplňujte dál. Dejte mi alespoň 3 (nebo jeden) součané pozitivní příklady podstatných staveb za veřejné peníze v Ostravě! A tady najednou kýčovitý lunapark???!!! Je to tady DEPRESE!!!
Tomin :
Mě ani tak naštve ta vizualizace, protože je to zcela evidentně nedomyšlené a prakticky nereálné. Navíc už jsem viděl tolik vizualizací, které se nerealizovaly nebo nakonec vypadaly úplně jinak, takže mi to žíly netrhá. Co mi ale žíly trhá je to, že se vynaloží peníze města na takovou fušeřinu, kdy architekt naprosto nerespektuje okolí a prostě se rozhodl si něco nakreslit. Příjde mi, že se architekt těsně před tím, než se rozhodl nakreslit si svůj dětský sen za peníze města díval na pejska s kočičkou jak pekli dort.
21.11.2017 08:14Michal :
Tak hlavně že máme v centru ten boom, ne?
21.11.2017 09:15Martin [msstavby.cz] :
Michal: Tobě již vážně není pomoci, že? :)
21.11.2017 09:28Ale ano. V posledních letech vzniká oproti předchozím letům mnoho nových podniků. Aktuálně připravujeme další přehled. Můžeš se klidně zapojit.
Nimrod :
Tak snad, aby se Martin, hlavní ideový guru ostravské architektury, už taky sám zapojil a něco navrhl. Souhlasím, kritizovat je snadné.
21.11.2017 10:06Hynek [msstavby.cz] :
Nimrod: kritizovat naopak snadne neni, zvlast, kdyz to delas dlouhodobe a vzdy to predhodis relativne velke zakladne ctenaru k rozcupovani, nezlob se na mne.
a s tim, jestli martin neco navrhne nebo nenavrhne prece nesouvisi to, ze poukaze na to, ze tam vznikne pro cloveka docela chaos kam ma vlastne jit, coz u prestupniho uzlu je asi primarni funkce, ktera by mela byt zachovana a ne, ze ji naboura nejaka atrakce..
jestli jsou dilci prvky realne nebo nerealne ja treba nedovedu posoudit, kazdopad nam tady ukazujou vsichni, ze „takto to bude vypadat“, tak jsem zvedavy, jaka bude za ten rok a kousek realita teda..
a hlavne, porad dokola. je asi neprekonatelny problem delat ty architektonicke souteze a pak je realizovat. sice si to odkyvali jako prioritu ve strategii mesta, ale skutek utek. jeden projekt za druhym.
21.11.2017 12:00rasta :
pan primátor mi to nedávno před svědky řekl do očí, že už se budou na všechny prioritní zakázky dělat architektonické soutěže a současně přiznal a posteskl si, že je problém touto cestou vést jednotlivé městské obvody. Jak říkám stále, dát dohromady nezávislou skupinu odborníků, kteří dají dohromady pravidla a podmínky urbanistického rozvoje Ostravy a přes ně se všechno bude schvalovat. Cyrdův úřad stojí za nic… a každý si tu dělá, co chce
21.11.2017 14:34rasta :
jinak na takových věcech se jenom honí body před volbama. Barvičkama se maskují rozpadlé Frýdlandské mosty, sadí rozchodníky do kolejiště, a svařují zábradlíčka před radnicí. Na weby se pověsí několik barevných studií, jak to určitě bude a jak to bude fajn. Za půl roku nalepíme billboardy. A co by jsi ještě chtěl občane, když né nás??? V reálu zašlapáno desítky projektů pod zem a dalších několik stěžejních odfláknutých.
21.11.2017 14:44Hynek [msstavby.cz] :
rasta: tak jako muzes se s nim(i) hadat, co je „prioritni zakazka“. toto zjevne neni. polyfunkcni dum v historickem centru nalepeny na muzeum rsp. pamatkovou zonu taky ne. takze… no comment.
21.11.2017 16:07Zdenda :
Ale pořád zde nikdo nedopsal Kdo kdy a jak vypsal či vyzval 3 studie různých autorů?! Kde byli presentovány a kdo to teda vyhrál? Pokud to není nějaké překvapení jako u „soutěže“ na Smuteční síň v Porubě :-) nebo 100x jinak „stadion na Bazalech“ a Městský stadion a o jiných mega akcích bez otevřené soutěže nemluvím že?! Pánové Martin a Hynek nám to určitě sdělí :-) Děkuji. Zdenda
21.11.2017 17:27thvari :
rasta: když je to většině voličů jedno. taky pak k volbám přijde třeba 25 procent lidí. přitom je to v některých věcech skoro důležitější než vláda praze, právě kvůli tomu, že rozhodují o tom, jak bude naše okolí vypadat na desítky let dopředu…
21.11.2017 19:28Martin [msstavby.cz] :
Nimrod: Jak psal Hynek, kritizovat není lehké. Vždy uvádíme racionální důvody, co je špatně + pozitivní příklady z jiných měst.
Pokud je tento návrh dobrý (byť již primárně ani neřeší napojení na koleje a exponáty se tam vlastně ani nedostanou) proč je tomu tak a proč jsou tedy mé názory špatné? Ono je spíše lehké napsat „ideový guru“.
Obecně si myslím, že studenti z oboru se mohou vyjadřovat k určité problematice, ke které mají blízko a vytvářet diskuzi. Natož když si sami založí platformu, na které se diskutuje.
Teď konkrétně k tomu, co jsem už sám navrhl. Jelikož jsem teprve před bakalářkou, tak toho ani moc legálně navrhovat nemůžu. Ale pokud to opravdu potřebuješ vědět, tak vizuální koncept výstavních ploch a jejich propojení jednoho design festivalu, co se ti teď bude konat přímo pod nosem, jsem dělal já.
21.11.2017 21:17Davidb :
thvari:
22.11.2017 07:32Moje řeč.
U nás přišlo 36% a pak nadávají jak to tady vedou.
aggu :
Pevně doufám a věřím, že stávající ostravský politický establishment si nemyslí, že Ostrava se potřebuje hlavně bavit.
22.11.2017 11:31Ostrava jako „veselý zábavní park“? Ne, díky. Takhle se město nedělá.
A že jim kousek vedle hnije Sitteův Přívoz jim nedochází. Ignoranti.
Crazym :
Tak nějak to tu nepatří ale možnou spojitost to má. Dalo by se to použít v té části Přívozu kde to muzeum MHD budují jako poutače na bilboardy :DD Dnes jsem se málem poskládal smíchy když jsem se zařadil za autobus s tímto sdělením: http://www.imagehosting.cz/?v=2911201759.jpg A pak, že nejsou u DPO rasisti :DD
29.11.2017 14:37Takže pokud někdo máte FB, klidně to převezměte a hoďte jim to jejich FB s patřičným komentářem, už se těším jak se budou kroutit :DD
tylek kvetoslav :
nezapomente na uzkorozchodne drahy na ostravsku 1902 -1973
29.12.2017 21:28Patrik :
Bože :D :D :D Crazym… musím se smát
29.12.2017 23:25jenki :
tylek kvetoslav:
30.12.2017 08:25Nebojte se, myslí se na to.
Hynek [msstavby.cz] :
https://www.stream.cz/gebrianvs/10020802-pardubice-jedno-z-nejkrasnejsich-nadrazi-u-nas
18.01.2018 22:24https://www.stream.cz/gebrianvs/10020819-pardubice-dalsi-postrehy
PetrP :
Neni se začíná dít na místě, jde se bouraly staré haly. Je tady bagr, náklaďáky tady naváží cosik :) odstranili starý plot okolo…
27.03.2018 11:00hugo :
V této reportáži https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000043085/kolekci-historickych-vozidel-obohati-tramvaj-tatra-t3-na-jeji-opravu-venuje-ostrava-5-milionu-kc je zmíněno, že s Přívozem už se nepočítá, (staro)nově se zvažuje prostor u Vítkovického nádraží. Myslím, že museum MHD by mělo být nejen na tramvajové, ale i trolejbusové trati.
28.05.2024 13:26