OVASTORY #52 Českobratrská

V centru Ostravy byla dokončena rekonstrukce ulice Českobratrská, jedné z hlavních tepen města. V tomto článku se podíváme, jak rekonstrukce ulice dopadla.

Jedná se o jednu z páteřních ulic centra. Od toho se také odvíjel celý projekt a následná rekonstrukce. Ulice spojuje most Pionýrů vedoucí přes řeku Ostravici s mimoúrovňovou křižovatkou s ulici Místeckou, následně po křižovatku s ulici Varenskou. Rekonstrukce ulice proběhla v úseku od křižovatky se Sokolskou třídou po křižovatku s ulici Nádražní.

O průběhu rekonstrukce jsme již psali. Z fotografií od čtenáře šla hrůza. V tomto článku se podíváme, jak rekonstrukce ulice dopadla. Fotografie také zaslal čtenář. Děkujeme!

Než se v komentářích pod článkem zde na webu, ale i jinde na sociálních sítích, rozvášní debata ve stylu „hlavně že to je opravené“, je nutné uvést náš postoj k rekonstrukci. Ročně se v Ostravě opraví desítky ulic, kde jejich vzhled víceméně odpovídá charakteru a lokalitě. Jak si můžete všimnout, k takovým ulicím se ani kriticky v rámci webu nevyjadřujeme. Pro čtenáře jsou i neatraktivní. Tyto rekonstrukce probíhají v průběhu let opakovaně.

Jsou ale ulice, které již svým charakterem a kontextem místa jsou významnější a měl by tomu odpovídat i jejich vzhled a použité materiály. Takovou ulicí je i Českobratrská. Jak už bylo napsáno výše. Ulice spojuje Slezskou Ostravu s Fifejdami. Jsou na ní umístěny budovy Vysokých škol, hotel, nárožní části křídla magistrátu a mnohé další významné stavby. Denně touto ulicí projedou tisíce aut. Projdou spousty obyvatel, studentů, návštěvníků…

Aktuálně vládnoucí establishment vždy naše kritičtější články bere velmi osobně. Problém není v cyklicky volených politicích, ale v jiných kancelářích Prokešova náměstí, které by se měly o veřejný prostor starat.

Nyní k samotné rekonstrukci. Pro pěší plochy byla opět použita zámková dlažba v tmavošedém odstínu. Je paradoxní, že na nově vzniklý pás dělící jízdní pruhy byly použity kvalitnější žulové kostky. Části ulice opět někde krášlí zcela zbytečné zábradlí. Byť již ne v červeno-bílém provedení.

Veřejností byla při rekonstrukci ulice Nádražní vytýkána absence zeleně. U Českobratrské to garnitura vzala z opačného konce a se záhony se doslova roztrhl pytel. Ulice v tomto ohledu spíše připomíná scenérie z podhorské vesnice. Celkově ulice reprezentativní dojem nevytváří a vzhledem k exponovanosti nepůsobí důstojně.

Celkový pohled na ulici:

Netušíme, jaké je statistika samovolných pádů chodců do vozovek. Dle velmi dlouhého a zbytečného zábradlí očividně vysoká…

Povšimněte si, že na dělicí pás je použit kvalitnější materiál než pro pěší komunikace.

Kde není zábradlí, jsou záhony. V určitých úsecích jsou zelené záhony přínosné. V jiných částech však tvoří bariéru například pro zásobování podniků a zbytečně také zužují chodníky. Jdou-li dvojice proti sobě v takto nemístně upravených chodnících, musí se těžkopádně vyhýbat, jelikož kvůli záhonům není kam uhnout. Pro pěší nejsou vůbec pohodlné a přínosné. U původně širokých chodníků tento problém není.

Zde je chodník dostatečně široký a záhon zde nevadí:

V těchto případech ale zbytečně zmenšuje pěší profil.

Prostor před vchodem do jednoho z obytných domů je řešen velmi neesteticky. Respektive neřešen vůbec. Dominuje zde měřící stanice a kontejnery na odpad. Původně se před domem nacházely vzrostlé stromy. Nyní jsou zde jen záhony…

Rekonstrukcí vzniklo pět nových parkovacích stání. Po dobu 30 minut. S výstupem do rušné vozovky… Tedy bylo to drama, protože téměř nevzniklo a troufáme si říct, že výsledek podle toho taky vypadá (viz článek Deníku).

Pojďme se podívat i na různé detaily, na které jsme upozornili již při realizaci. Pro porovnání přikládáme i fotografie z předešlého článku.

Vypadalo to, že stromy budou doslova obetonovány dlažbou. Po vydání našeho článku byla již další den dlažba oddělána a v komíncích vyskládána okolo. Pro ohraničení byl vytvořen obrubník z kostek. Bohužel nebyly použity rohože jako například u rekonstrukce pěší části ulice 28.října. Spád dlažby směrem ke stromům k ziskům dešťové vody proveden očividně také nebyl.

5.10. 2017

6.10. 2017

12.11. 2017

Automat na jízdenky z tohoto místa raději odešel… Zastávka se posunula dále. Památka tu však zůstala.

5.10. 2017

12.11. 2017

Napojení různých druhů dlažeb je opět tragické. U první fotografie se zaměřte na levý horní roh.

Vlnka…

Tak, jako v případě ulice Nádražní, i zde se „zapomnělo“ na realizaci cyklostezky, která byla v projektu uvedena a je zanesena v podkladech a plánech města. Z dokumentu je cyklostezka patrná. Měla procházet kolem Evangelického kostela.

Cyklostezka nevznikla…

I v místě, kde měla být cyklostezka na ulici Nádražní, je dnes záhon…
Měla procházet těmito místy.

Znázornění nerealizovaných úseků plánovaných tras v průběhu rekonstrukcí ulic Nádražní a Českobratrská.

A malý estetický bonus:

Rádi přikládáme pozitivní příklady podobných realizací jinde s použitými hodnotnými a kvalitními materiály a vhodným uspořádáním:

Opava, ulice U Jaktařské brány

Brno, ulice Husova

Praha, ulice Křižíkova

Berlín

Příklad toho, že ani rušná křižovatka nemusí být okupována zábradlím po všech stranách. I na nejexponovanějších místech postačí vkusné sloupky!

Pěší, cyklistická i tramvajová doprava může být sdílena v jednom prostoru. Nemusí se vzájemně oddělovat ploty, jinými výškovými úrovněmi apod.

Související články


Komentáře

  1. Jirka :

    Silná káva po ránu…

    Thumb up 14 Thumb down 0
  2. thvari :

    Ta cyklostezka v těch plánech je úplně blbě. Pokud to má fungovat, musí být oddělené cyklopruhy nataženy naopak těmi nejfrekventovanějšími ulicemi. Copak když někam pojedete autem, tak se potrckáte zadníma uličkama? Na kole to funguje stejně. A teď nemluvím o projížďkách po městě ve volném čase, ale o dojíždění do práce nebo do školy. Stejně jako auto chcete jet co nejkratší a nejpřímější trasou. V těch bočních uličkách už pak není takový provoz, ale často ani dost místa, tudíž nepotřebujete zbytečně vyhazovat peníze za cyklopruh, tam tomu prostě necháte volný průběh, ty oddělené cyklostezky natáhnete opravdu na páteřních cestách jako Sokolská, Nádražní, Českobratrská…

    Ale očvidně to v plánech města vůbec není. Navíc když se rychle zamyslím, jak to funguje v Nizozemsku jakožto baště cyklodopravy, vyžadovalo by to asi úpravu silničních pravidel (vše od zrušení nutnosti nosit helmu až po úpravu přednosti mezi cyklisty, chodci i automobilisty), nově řešené světelné křižovatky se semafory pro cyklisty, nabídku levných starých kol (o to se postará trh) a další „vychytávky“.

    Stejně je zarážející, že Ostrava jako město s největšími problémy se smogem, není průkopníkem v cyklodopravě v Česku, přitom víme, že zplodiny z výfuků se na celkovém znečištění významně podílejí. Postavte lidem pruhy a nenechte se je motat mezi autama na frekventovaných silnicích, což je nebezpečné a nekomfortní pro automobilisty i pro cyklisty, a část lidí přesedlá na kolo a uleví ovzduší. Jak prosté.

    Thumb up 14 Thumb down 5
  3. Michal :

    Pumpičkářům skončilo vhodné počasí, tak teď z nudy vymýšlejí capiny a brečí na netu. Děsivé!

    Thumb up 7 Thumb down 34
  4. Xavier :

    Michal: Michalům skončila hospitalizace v ústavu, tak se zase rozvíjí psychózy a neurózy?

    Thumb up 15 Thumb down 5
  5. Hynek [msstavby.cz] :

    Michal: jake capiny konkretne myslis?

    Thumb up 2 Thumb down 1
  6. Tomas :

    thvari: Uz to tady myslim bylo rozebirano nekolik mesicu (nebo snad i let) zpet. Vetsimu rozvoji cyklisticke dopravy obecne v CR brani clenity teren. Nemame tak rovinatou krajinu jako Nizozemsko, Dansko apod. V nekterych mensich mestech mozna, ale zrovna treba v Ostrave bohuzel ne. Pro mlade lidi to neni az takovy problem, ale pro lidi starsi nebo pro lidi, kteri do prace napr. jezdi formalneji obleceni, uz to problem byt muze. Proto radeji zvoli pro ne pohodlnejsi dopravu. A muzeme upravit pravidla, postavit desitky km cyklostezek, ale nikdy u nas cyklodoprava nebude mit takovy podil jako ve zminenych zemich.

    Thumb up 8 Thumb down 9
  7. Xavier :

    Tomas: Ostrava má členitý terén? Opravdu? To platí tak možná pro slezskou, ne?

    Thumb up 10 Thumb down 5
  8. Tomas :

    Xavier: Z centra se do MH dostanes po rovine? Stejne tak do Poruby? Nevim, jestli ses uz byl osobne podivat v Amstru nebo Kodani, ale rozdil v terenu je vice nez jasny…

    Thumb up 6 Thumb down 8
  9. Xavier :

    Tomas: MH je co? Pokud to má být NH, tak ano, dostaneš. Při cestě do Poruby musíš zdolat jen to jedno údolí Odry, jinak pohoda. Já tím neříkám, že je Ostrava jedna velká rovinka, srovnatelná třeba s Amsterdamem (ano, byl jsem tam, stejně jako v Kodani, ale ne na kole, takže jsem si terénu až tak nevšímal :-)). Jde mi pouze o to, že je na tom nesrovnatelně lépe, než většina měst 100 000+ v ČR. Protože třeba takové centrum + Vítkovice + skoro celý Jih je jedna velká rovina :-)
    A vůbec, můj nadřízený, který má 47 let, jezdí do práce v příznivém počasí stále trasu Havířov – Ostrava na kole. Ale s tím „formálním“ oblečením by to asi nedal, to ne :-)

    Thumb up 4 Thumb down 1
  10. Jirka :

    Já bych řekl, že tohle jako rovina vypadá https://goo.gl/FDyXQf

    Thumb up 5 Thumb down 3
  11. Rado :

    Jojo, ne nadarmo se říká, že řemeslo má zlaté dno, ale po*raný dekl. Tady to platí dvojnásob. Teď zase o to víc chápu, proč kdysi v Ostravě na chodnících dominoval asfalt. Pokládat dlažbu i toho nejprimitivnějšího druhu tu fakt neumíme.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  12. Tomas :

    Xavier: MH jsou Marianske Hory ;) Pohoda to muze byt, jak jsem rekl, pro mlade, pro me, pro tebe apod. Ale opravdu ne na kazdodenni dojizdeni pro vetsinovou populaci. Vsimal jsem si v Kodani schvalne jaci lide na tech kolech jezdi a byli to naprosto bezne slecny v satech i panove ve vice ci mene formalnich oblecenich. To proto, ze ta jizda je tam pohodlna a clovek pak muze kolo odlozit a jit na schuzku nebo prednasku. Tohle si v Ove predstavit nedokazu. Samozrejme zase zalezi na trase, ale kdyz by mel clovek kazdy den slapat Hulvacky kopec nebo kopec u namesti republiky (byt to metrove vypada jen na male stoupani), tak si to asi casem rozmysli. A to mi ver, ze ja jsem velky sportovec;)

    Thumb up 4 Thumb down 6
  13. Sviňovský Mošt :

    Zase si tu někdo hraje na respektované architekty a snaží se tu opět ostatním vnutit jejich egem nafouknuté názory. Je to opravené, tak necmrndejte!

    O cyklostezkách se můžeme bavit až bude existovat smysluplná a legální možnost jak se dostat z Poruby do zbytku Ovy. Do té doby si stížnosti na stezky před vaším panelákem (samozřejmě barevně neladícím ke zbytku sídliště) postujte na fóra o jiných evropských městech vašich vlhkých snů, ju?

    Thumb up 5 Thumb down 26
  14. Crazym :

    Sviňovský Mošt: Copak? Už zase ti zkvasil? :DD

    Thumb up 3 Thumb down 1
  15. Hynek [msstavby.cz] :

    Sviňovský Mošt: ne.

    Tomas: ???

    a jinak nevim, o cem se bavime, lidi jezdi na kole po horach a nikdo nezkouma, jestli tam nejake stezky maji nebo nemaji byt, protoze to snad nejaky pantata napoprve nevyjede.. nikdo nerika, ze tu zakazem auta a zrusime MHD, ale kdyz nic nebrani tady poptavat dodavatele sdilenych kol, tak nechapu, proc se (doslova) zazdi cyklostezky, kdyz je maji uz i na papire…

    https://verejnezakazky.ostrava.cz/detail/11743

    Thumb up 10 Thumb down 1
  16. thvari :

    Tomas: Jsem rád, že krom palců dolů (a nahoru) někdo taky diskutuje a oponuje!

    1. Podle mě není cyklodoprava alternativa pro VĚTŠINOVOU populaci. Tohle je častý omyl – pocit, že stavěním cykloinfrastruktury budeme nutit lidi přesednout z auta na kolo. Ne, je to DOBROVOLNÁ ALTERNATIVA.
    2. Terén je vlnitější, ale existují například elektrokola, která jsou sice dražší, ale znovu, cykloinfrastruktura by byla pro ty, co ji používat CHTĚJÍ, nikdo není do ničeho nucen :)
    3. Podle mě by využívaná byla dostatečně. Jakmile máte infrastrutkuru, lidé to budou používat sami od sebe. Důkaz je nejen Kodaň a Amsterdam, kde si to taky museli nejprve postavit, aby se tam začalo masově jezdit na kole, ale i Česká republika. Některé volnočasové cyklostezky okolo Ostravy praskají o volných dnech ve švech, že když jedete rychleji, předjíždíte ostatní jak na dálnici…:) (tady mám na mysli třeba perfektní cyklostezku kolem Ostravice, co vede až d Frýdku)
    4. Můj názor se s tím vaším liší v tom, že vy a priori předpokládáte, že bude jezdit minimum lidí a berete to hojné množství budoucích uživatelů jako podmínku realizace, kdežto já tvrdím, že by moderní město mělo nabídnout tu alternativu a ti lidé už se pak najdou (A zrovna Češi jsou velcí sportovci, nosíme outdoorové oblečení i do města, běháme po horách, sjíždíme řeky, šlapeme s dětmi na cyklovýletech, mno, nebál bych se toho). A jestli budou jezdit úseky jen po rovině a vyhýbat se kopcům, úseky krátké nebo dlouhé, je už přece na nich, v tom bych to nechal roztřídit volný cyklistický trh! :D

    Thumb up 9 Thumb down 1
  17. Xavier :

    Ještě bych se rád vyjádřil k tomu, že cyklodopravě dávají přednost především mladí. Sám mám totiž jinou zkušenost z předchozího zaměstnání. Ve firmě, kde nás pracovalo tak 80-90, ve věkovém rozmezí 20-65 let, jsem si všímal, že právě mladí jezdí do práce především autem, zatímco ti ve středním věku dávali přednost cyklodopravě. Jedna paní, která už měla dospělé děti, jezdila i v zimě trasu Poruba-Hrabůvka. Takových tam bylo víc. Nemyslím si, že zde věk hraje nějakou větší roli. Samozřejmě, lidé, kteří válí pupek denně po příchodu z práce a mají problém natáhnout se i pro dálkové ovládání od TV a posílají pro pivo do lednice svou ženu, ty moc počítat nelze v jakémkoli věku. Na druhou stranu si myslím, že takových v ČR máme mnohem méně než třeba v USA. Naštěstí a zatím.
    Jinak, ta elektrokola jsou sice stále drahá, ale prodeje rychle rostou: https://cestovani.idnes.cz/elektrokolo-turistika-e-kolo-trendy-v-cesku-baterie-ekolo-p38-/na-kolo.aspx?c=A171113_142833_na-kolo_ptp – zrovna aktuální článek :-)

    Thumb up 5 Thumb down 0
  18. Xavier :

    A s těmi rovinkami v Amsterdamu, no nevím, jen tak namátkou jsem zkusil náhodnou trasu mající cca 10 km, převýšení podobné jako trasa Poruba-Centrum :-D https://mapy.cz/s/2cofX či https://mapy.cz/s/2coh5; To ta cesta do Poruby nevypadá tak hrozně, což? :-D https://mapy.cz/s/2cojn

    Thumb up 2 Thumb down 0
  19. Tomas :

    Xavier: Z tech tras, ktere si zde dal, tedy vidim max prevyseni v amstru 11m, resp. 18m, kdezto v Ove 43m. Podobne to neni, protoze se bavime o kazdodenni cyklisticke doprave, ne o vyletech. Samozrejme souhlasim s tim, ze Cesi jsou sportovci, ze mame spousty lidi, kteri na kole jezdi a stezky treba v lete jsou plne. Stejne tak mame velke mnozstvi lidi, kteri chodi na vylety po horach X (klidne i desitek) km pesky, ale kazdodenne do prace to prece neni mozne. Ja osobne tedy vidim rozdil v tom, jestli si clovek vyjede na planovany vylet, kde logicky pocita s tim, ze se zapoti, ma na sobe sport. obleceni a bere to treba jako formu aktivni relaxace, a tim, kdy se z toho ma stat kazdodenni doprava do zamestnani/skoly apod. Tam proste pohodli hraje dulezitejsi roli. Ale tak, je to muj nazor. Ten hlavne neni mireny proti rozvoji cyklostezek! To vubec ne. Jen jsem chtel zminit jeden z duvodu proc cyklodopravu na takove urovni jako Nizozemi nebo Dansko nikdy mit podle me nebudeme.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  20. Xavier :

    Tomas: Omlouvám se, že nechtěl jsem mluvit o převýšení, to je zde nepodstatné. Podstatný u těch namátkových tras je počet nastoupaných metrů. U těch dvou Amsterdamských je to 102 a 118; u té Centrum-Poruba je to 113, při cestě zpět jen 75. Pokud jde o nárazové trochu větší kopce, jako je např. ten Hulvácký, myslím si, že ani v tom Amsterdamu se tomu člověk nevyhne. I tam existují různá přemostění atd, kde prostě člověk stoupat bude. Záleží jen na tom, odkud kam jedete. Ostrava je více či méně rovinka a je na tom nejlépe z větších měst v ČR. S výjimkou té slezské, samozřejmě :-)

    Thumb up 2 Thumb down 0
  21. Crazym :

    Xavier: Výživný článek a ještě výživnější diskuze :-) Myslím, že ty kola už nejsou zase tak drahá, když vezmu, že celkem rozumný e-bike dnes koupíte za cca dvojnásobek udávané průměrné mzdy v tomhle státě a bude se to zlepšovat. A když to vyjde +- nastejno jako normální kolo které mám, už i já uvažoval letos o zakoupení jednoho ( https://www.giant-bicycles.com/cz/full-eplus-1 ), kamarádi už mají ale nakonec jsem to ještě odložil, bojuji s egem a ješitností bikera ve mě a stále čekám na další překotný vývoj. Ale kolikrát při čtvrtém výjezdu na Landek abych si mohl užít cestu dolů si říkám, že se na to vše v.seru a podpořím ekonomiku :-)

    Thumb up 0 Thumb down 0
  22. Xavier :

    Crazym: Mám to podobně. Na druhou stranu, u mě to asi není ego bikera, které se takové myšlence příčí. Přemýšlím, proč obvykle jezdím na kole. Důvody mám dva: 1) práce; 2) sport. Práci mám po rovince, tak to nepotřebuji. A při tom sportování by mě to od sportování odvádělo, že jo :-D Já to navíc s tím sportováním nepřeháním nějak moc. Nejsem jako kolega z práce, který v létě jezdí minimálně jednou týdne Lysou horu z Ovy a buší do těch pedálů jako smyslů zbavený. Ale jo, taky jsem jí 2x vyjel :-)
    No, málokdo asi bude chtít vyhodit dva své měsíční platy za kolo. Ale zlepšovat se to bude, hlavně díky Číňanům, kde je s elektrokoly velký trh (120 milionů pojízdných kusů prodaných v Číně mluví za vše) a technologicky se to ve všech směrech zlepšuje.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  23. OnK :

    V Amsterdamu je sice rovinka, ale zase tam o hodně víc fouká. A stejně se jezdí. Stejně tak v Kodani. Moc nechápu odpor ke kolařům. Víc kolařů znamená méně aut a to je víc parkovacích míst a menší zácpy pro automobilisty. Mírné kopečky navíc mohou vyřešit do budoucna i elektrokola. Zlepšují se, zlevňují.. Ale cyklostezky budou potřebovat také.

    Thumb up 8 Thumb down 2
  24. thvari :

    OnK: Dobrá poznámka, na to jsem úplně zapomněl, ten fukejř je někdy strašně otravný a je to v podstatě jak jet do kopce a z kopce. Ještě mě napadlo, a opravte mě někdo starší, jestli to tak bylo, že dřív bylo mnohem běžnější kolo používat, na vesnici každá druhá babka, do kopce se kolo tlačilo :-), a neměla každá fabrika takovou jednoduchou kolárnu?

    Thumb up 3 Thumb down 0
  25. aldik :

    tady se zase brblá nad detaily. A kdo brblá, je vymínusován a jeho komentář zešedne :D I když je fakt, že to napojení staré dlažby (dřívější rekonstrukce) na novou je fakt ‚úžasné‘, strom v chodníku se taky dal vyřešit jinak a DPO mohlo být poprošeno včas ať si ten automat laskavě hned přemístí jinam :D A Berlín, resp. bohatší města bych se necpal.. oni taky mají příjmy ze státní kasy.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  26. Martin [msstavby.cz] :

    Není to o morfologii krajiny nebo bohatství jednotlivých měst. Ale mentalitě obyvatel. Která dle ranních kolon aut směr Nová Ves z Poruby (ale i jiné úseky) v průměru s jedním pasažérem na vůz o něčem vypovídá. V Ostravě nefunguje cyklistická doprava ani v rámci rovinatých čtvrtí. Jih, centrum, Vítkovice. Natož uvnitř celého města.

    Kolo je velmi používané také v Rakousku.

    Graz

    Salzburg

    Oranienstraße, Berlín

    Alexanderplatz

    Thumb up 6 Thumb down 3
  27. Jann :

    Detaily jako stromy a dlažba jsou špatně, ale jinak vcelku povedené, posunuli se od posledních rekonstrukcí. Zbytek je otázka ceny a Ova je bohužel chudé město.
    Záhony a zábradlí kvituji, není tam od toho, aby lidi nepadali do vozovky, ale aby do ní nevstupovali. Je to dopravně velmi exponovaná třída! Je to i daň za neexistující přechod u Baníku, logicky migroval k zastávce a další tam být bohužel nemůže, silnici by výrazně snížil propustnost.

    Thumb up 5 Thumb down 6
  28. skelet :

    Martin [msstavby.cz]: úsek Nová Ves z Poruby nevypovídá celkem o ničem, protože dost těchto aut je z Opavy a přilehlého okolí Ostravy. Na to aby se omezil provoz aut by HLAVNĚ musela jinak fungovat DPO, která teď působí jako nepříliš rychlá doprava. Čím dále s DPO jedeš, tím více se ti časově oplatí automobil.
    Cyklostezky jsou fajn, ale nevytrhávat to z kontextu. Ale hlavně cyklistům nedávat nějakou přednost před auty. Už teď si myslí, že jsou nesmrtelní.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  29. kdojekdo :

    To je zase inteligentních příspěvků……
    Kvalitní elektrokola nezlevňují, zdražují. Elektrokolem můžete po městě jen jezdit. Ani v Grazu, ani v Berlíně, ani Amstrodamu ho totiž nemáte kam schovat, aby z něj někdo minimálně neukradl baterii. Mám elektrokola tři, jen baterie do jednoho stojí 24 tis., bez něj je kolo k ničemu.
    Lidí jezdí po Ostravě na běžných kolech v prac.dnech minimum, protože to není příliš národní, není to pohodlné, není kola kam zaparkovat přes šichtu. Ani řidiči nejsou v Ostravě na cyklisty vychovaní. Lidé nejezdí ani na skútrech ani motocyklech, jak je to běžné na západě od nás. Nic je k tomu u nás ani nenutí, pouze chuť jezdit, město není auty přeplněné a dlouho nebude. Pouze hlavní příjezdové tahy bývají ve stejných časech přicpané, to ale krátkodobé řešení nemá.
    U nás v Brně existuje mnoho míst, kde se nedá jít ve tmě, kde je vám na zvracení, a je to i v samém centru. A noční osvětlenost ulic je proti Ov katastrofa.
    Když jdu po Amstrodamu, musím dávat několikanásobný pozor. Na auta, na semafory, na pro Čechy atypické křižovatky, na cyklisty, naopak nekoukat na špinavé vodní kanály plné zeleného i jiného nepořádku, ropných skvrn, na smradlavá zákoutí. Když chcete jet z Amsterdamu za pěkného počasí k studenému a našedlému moři, musíte si přivstat, jinak vás k němu autem nepustí, vede k němu jen pár furt v létě ucpaných cest……jdete tedy pár kilometrů pěšky nebo na kole, jinak zpět domů. V létě jsem jezdil na kole po městě Nice. Týdenní děs, největší silniční nepřítel je autobus a skútr, jediné místo kde se dalo slušně kličkovat mezi lidmi byla promenáda……..zlatá to cyklostezková Ostrava.
    Všude je něco….. nevypichujte tedy to lepší z horšího a naopak všeobecně, znalého nepřesvědčíte. Možná to chce víc cestovat a poznat tu realitu osobně, ne z fotek. ….jo, nejčistější cesty a chodníky má Monte Carlo, ale troufám si říct, že Ostrava bude z EU hodně vysoko….l

    Thumb up 10 Thumb down 7
  30. Martin [msstavby.cz] :

    kdojekdo: Když pominu analýzu Ostravy „od nás z Brna“

    Jen pro jistotu. Přiložené fotografie jsou osobně pořízené z pobytu v Rakousku a Německu.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  31. Alcedo :

    Inu článek ve stylu „Kdo chce psa bíti, hůl si vždy najde“- ovšem v tomhle si autor vzal do ruky pouze párátko. Viz polemika nad umístĕním záhonů, zábradlí, žulových kostek ve vozovce, úprav kolem stromů nebo průběhu cyklostezky. Je fajn mít snahu o kvalitní architekturu, ale tady je autor mimo rozumný pohled na věc. Navíc tendenční titulek o úpravě dlažby kolem stromů během jednoho dne. Neomezujte sami sebe!

    Thumb up 5 Thumb down 9
  32. Ivan :

    Ach jo, už zas…

    Je to tragédie a ani jsem nečekal, že to dopadne jinak.

    Cyklostezka je vedlejší, ač je to teda vzhledem k těm snahám o ekologičtější MHD a boji proti smogu docela paradoxní.

    Ty „záhonky“ jsou příšernost.

    Celé je to takové…hloupé.

    Thumb up 7 Thumb down 2
  33. D-r :

    kdojekdo: Souhlas. Mít auto v Amstru je tolik drahé a komplikované, že o hodně jednodušší je jezdit na kole. To bych osobně ne přál, jenom pro sport a zábavu.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  34. Davidb :

    Včera jsem byl v Mnichově.
    S kolegy jsme se schodli, že nám ta ulice připomíná Horní v Hrabůvce.
    Porovnejte si mapy z obou měst.
    1- přechod přes cestu a tram.
    2- cyklopruh na chodníku v Mnichově na obou stranách.
    https://www.google.cz/maps/@49.7908611,18.2530404,3a,75y,330.81h,93.77t/data=!3m6!1e1!3m4!1sN_qcxz7Nk7plxQ6LyZ0Xlw!2e0!7i13312!8i6656
    https://www.google.cz/maps/@48.1263573,11.6416393,3a,75y,81.81h,92.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sm3K8_uuMJDuyDVT2cavPcQ!2e0!7i13312!8i6656

    Thumb up 5 Thumb down 0
  35. Davidb :

    A ješt k tomu Mnichovu.
    Kola byla opřena o každou garáž (zámek jen přes kolo ne k ničemu dalšímu?).
    U metra jich bylo asi 50 :-)
    https://www.google.cz/maps/@48.1253568,11.6634558,3a,75y,12.9h,89.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1scjP7x0WU0biMpBBQLeEXSA!2e0!7i13312!8i6656

    Thumb up 5 Thumb down 0
  36. Crazym :

    To je zase trotl, prý zdražují :-) To mi připomíná vtip ještě z dob socializmu jak se srazí západní Němec v Mercedesu s východním v Trabantu :DD Takže doporučuji si nekupovat tak drahé kola aby z nich někdo něco neukradl nebo vydělávat více :-) Ale Tebe v Brně se to přeci netýká, Ty máš tři :-)

    Thumb up 3 Thumb down 2
  37. Danek :

    Martin [msstavby.cz]: O mentalitě to není.Zase si napsal jako by ti lidé byli totalní tupci.Je to systému který se musí totálně překopat…za 1.)zajistit aby co nejméně aut jelo vnitřkem města…od Poruby není dokončená prodložená Rudná+severní spoj(u obou stojíme)….třeba od Poruby nebo od Opavy se lidé pak dostanou obklikou rychleji po dalnici nebo rudné směr centrum, Haviřov,Frydek atd….tím jak nebude přecpaný vnitřek města bude atraktivnější pro cyklisty.2:)kvalitní cyklostesky(třeba žena jezdila na kole z Poruby do Hrabuvky a na rudné před šopinem musíš kousek přes most pěšky)..tak jsem jí poradil, že rychlejší je kolem cesty přes vodárnu a doprava na Hrabuvku+kvalitní MHD…..Ještě jeden postřeh….V Salzburgu jsem byl jako neobčan města mě hlidka odklonila na odstavné parkoviště na kraji města(mají tam několik hlídek..třeba u mě u letiště a musel jsem s rodinou do centra autobusem, osoba za 8Euro(nikdo se mě na nic neptal)dovedu si tedy předtavit proč třeba u Globusu není obrovské parkoviště, kde by Opavaci nechali auta a autobus by je přivezl do centra….s několika Opaváky jsem mluvil a byli pro(samozřejmě je jasné, že v tomto případě by došlo k značnému umrtvení obchodu uvnitř města.3.) nedovedu si předtavit odstavit někde kolo u stojanu ve městě ne jen v Ostravě…nějací mladíci by se postarali, že bych o něj přišel….asi tak.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  38. nototo :

    Jen bych rád dodal, že na Facebooku Ostrava uvedla, že si cyklostezku nepřála malá radnice.
    Musím říci, že mi chybí při podobných ostravských projektech nějaká logika: někde zábradlí musí být, protože bezpečnost, předpisy, normy aj., jinde (třeba hned na druhé straně cesty) zase být nemusí. Proč? Někde projekt měnit údajně nejde, nebo už nešlo, nebo je to složité, nebo kvůli dotacím napadnutelné, jindy se ale můžou domalovávat čáry, sázet květiny, měnit dlažba, dělat vícepráce apod. i během přípravy či po skončení. Ono by to bylo i k smíchu, kdybychom ovšem nebyli třetím největším městem v republice.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  39. Xavier :

    Crazym: Má 3 elektrokola. Sice o nich nic neví, ale rád o nich píše, jako by věděl naopak vše. Nediv se, je z Brna :-D

    Thumb up 3 Thumb down 3
  40. D.L. :

    nojo Brnané, to jsou ti tvore s nej. mindráky, které jim může závidět i zdejší diskutér ALEŠ u něj se to dá chápat, je v penzi a naštvaný na celý svět, že mu už ujel vlak…A s Brnem je to podobné. V následující Pětiletce doženou Prahu a v té další ji předeženou a postaví VLAKOMETRO a k tomu zvládnou přesunout nádraží, které přesouvají už 20let a Zalužankami postaví stadion, halu pro hokej která bude mít i vodotrysk a celé to bude obsluhovat Vokřál s Onderkou dohromady…Přece Brno jedeee…

    Thumb up 3 Thumb down 1
  41. thvari :

    A tak buďme prosímvás přejícní. Brno by mělo jet vpřed tryskem ni krok vzad, stejně jako Ostrava. Velká města mají zemi táhnout a jít příkladem. :-) Jsou to největší česká města, dědictví staletí práce našich předků, měli bychom se o ně příkladně starat! :)

    Thumb up 10 Thumb down 0
  42. R. :

    Mít příležitost postavit cyklostezku a vykašlat se na to je velká škoda. Přece se Ostrava ohání bike-sharingem (http://fajnova.cz/projekt/bikesharing-ostrava/) a infrastrukturu neřeší? Jinak takový bike sharing v Ově asi těžko využije někdo, aby jezdil do Poruby nebo na Dubinu. Já osobně bych to využíval max. na kratší vzdálenosti řekněme Mariánské hory-Centru-Vítkovice-Přívoz. Nicméně když se chce, jde to i bez cyklostezky. Když jsem byl na dovolené v Oslu, bydlel jsem na této ulici (řekněme obdoba Nádražní). Lidi se tam na kole mezi auta bojí odost méně a řidiči automobilů jsou k nim rovněž tolerantnější než u nás (berou je jako rovnocenné účastníky provozu, veřejné komunikace, ne jako někdo, kdo zdržuje provoz nebo je překážkou). Sám jsem si na dva dny kolo půjčil. Samozřejmě děti nebo slabší povahy tam v tomto úseků jezdí chodníkem. Ale ve srovnání s Ostravou to rozdíl je (jo a Oslo rozhodně není rovinatý terén a kola tam frčí).
    https://www.google.cz/maps/@59.922672,10.7264688,3a,75y,6.1h,75.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sl9XxtJK-rRmV8QfDanyBuw!2e0!7i13312!8i6656?dcr=0

    K rekonstrukci samotné: ŠPATNĚ!!! Povrchy hodné okrajového sídliště. Zábradlí=úlet, Nemělo tam být nic. Záhony=hnus. Jděte se podívat, jak vypadají po roce na Nádražní (samý plevel a nedopalky). OSTRAVA neumí!!! OSTRAVA odpuzuje!!!

    Thumb up 6 Thumb down 2
  43. R. :

    A ještě jedna z Osla k tématu tramvaje, lidi a žádné bariéry. Foto zrovna není ze špičky, ale asi si umíte představit, že když je venku hezky, jsou tam davy.
    https://www.google.cz/maps/@59.911603,10.7314105,3a,75y,272.3h,92.36t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipNp6dTuDLnrgIFlFlVEpA_l87mGq0RR1Zej65Lu!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNp6dTuDLnrgIFlFlVEpA_l87mGq0RR1Zej65Lu%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya195.80887-ro-0-fo100!7i10240!8i5120?dcr=0

    Thumb up 1 Thumb down 2
  44. off :

    Ostravě ačkoliv se něco rekonstruuje vypadá to otřesně. Asi na radnici je architekt jestë z dob komunismu.
    Měl jsem zde obchodni návštěvu z Bergenu a jen koukali jak je to všechno zničeně v neděli v centru vše zavřete.
    Nepříjemné byly šokovaný z nadrazi hl Ostrava. Bordel a špína. Jedině pozitivum zoo. Ostravu přirovnali k Samaře v Rusku.
    Přišla na otázku k platovým poměrům. Položili otázku proč jsou zde tak male platy.Ale zaujala jejich Obchodni centrum Ostravice že je to škoda že to chátra. A aby nebylo vše negativně ocenily lazne Klimkovice a okolni hory beskydy To je dojem mých známých.

    Thumb up 5 Thumb down 3
  45. mJožka :

    Problematika malého podílu cyklistické dopravy na přepravní práci v Ostravě se z mé dosavadní praxe týká více faktorů a nelze ji vyřešit jen tím, že nejsou stezky nebo že nejsou pruhy.
    – Ostrava není město ale souměstí, takže jakmile pojedete mezi Jihem a centrem, centrem a Porubou, Porubou a Jihem, vždy alespoň na chvíli pojedete úsekem, který vypadá spíše nebo úplně jako v extravilánu. Což jednak může snižovat pocit bezpečí a za druhé to trochu narušuje představu o „městské cyklistice jako v Kodani či Amsterdamu“, aby se člověk-cyklista mohl cítit, že to dělá stejně.
    – Ostrava není v rovinatém území, ale v Kodani zase fouká vítr a v Berlíně více sněží. Pro příznivce grafů doporučuji sérii článků o působení vnějších vlivů na jízdu cyklistovu na webu prahounakole.cz v kategorii Analýzy (např. https://prahounakole.cz/2017/07/mestsky-cyklista-vydej-energie-2-kopce/)
    – v Ostravě všude jako jinde se krade. Rozdíl je v tom, že v Amsterdamu Vám ukradnou spíš nějakou plečku za pár desítek euro, kdežto tady většina lidí jezdí na desetitisícových kolech a to už krádež nebo vandalismus zamrzí. A aby rodiče měli pro sebe či dětem kupovali jedno levné kolo na ježdění po městě a jedno dražší na výlety do Beskyd, na to nejsme vychovaní a taky v bytech a sklepech není dost místa, pokud to levnější kolo nechcete nechávat jako v Holandsku na ulici či ve veřejných stojanech. Byť já se svou růžovou „ukrajinou“ a kvalitním zámkem parkoval ve Vítkovicích a po centru bez dvou měsíců od dubna do dubna dva roky a víceméně až na ojedinělé výjimky nenastal žádný větší problém.
    – Ostrava má čistou a moderní MHD a kapacitní silniční síť. Navíc jak v centru tak v Porubě není problém najít parkovací místo (problém je najít bezplatné parkovací místo ;) ), takže ani to obyvatele nenutí hledat alternativní způsob každodenní dopravy.
    – jsou cyklisté a cyklisté. Ti každodenní, dospělí ¬- zvyklí na provoz s vozidly budou preferovat pruhy ve vozovce. Rekreační cyklisté, cyklorodiny budou preferovat oddělené stezky. A největší skupině cyklistů bude úplně jedno, co se pro ně postaví a budou jezdit dál po chodníku nebo ve vozovce v protisměru i když jim postavíte infrastrukturu ze zlata.
    – jsou zainteresované osoby (úředníci, policisté, projektanti), co tvrdí, že infrastruktura se má začít řešit, až bude dost cyklistů, a druhá skupina, co tvrdí, že teprve po vybudování infrastruktury se objeví větší počet cyklistů… a včil dumej :)

    Thumb up 9 Thumb down 0
  46. Jirka :

    za me …rekonstrukce Ceskobratrske … dobry.

    Thumb up 4 Thumb down 4
  47. Davidb :

    off:
    Tak zavřené je i centrum VídNě.
    Když jsem byli na vánoční trhy, tak bylo skoro všechno mimo trhy pozavíráno- v neděli.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  48. off :

    V Rakousku je podle zákona nedela nepracovní den co se týče obchodu. Rakousko je věřící a katolická země. Tak asi proto. Na Slovensku o svátcích nekoupíte nic.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  49. Davidb :

    off:
    Já vím, jen jsem reagoval na vás.
    Že se známí divili, že je v centru zavřeno.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  50. Michal :

    Tak obchodní návštěva z Bergenu koukala, že je v neděli vše zavřete?
    Přestože v Norsku je v neděli skoro všechno taky zavřete?

    Thumb up 3 Thumb down 2
  51. off :

    viz anglická recenze na ostravu.

    https://www.youtube.com/watch?v=NMETCcWa2V4

    this is wierdest city in world. It is totaly empty but very very big. They claim there live about 330.000 people but ther is not more than 20.000 in my opinion, It is a ghost city that have everything, nice buildngs good roads etc but no people. It look like Truman show..

    Thumb up 3 Thumb down 1
  52. off :

    Poznámka k Bergenu všechný svatky maji closed. Obchody maji otevřené jenom do 17 týče oc center. Malých městech do 15 hod.
    Ano je to vyspělá a bohatá krajina. Lidé se k sobě chovají slušně a maji k sobě úctu a porozumění. Vychutnavají jsi život.
    Platy to je jina kategorie.

    Thumb up 0 Thumb down 2
  53. Pezos :

    off: Slovensko – no, i když nejsem příznivcem regulace otevírací doby, je to pořád logičtější než zavírat na „svátečnější“ svátky.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  54. D.L. :

    Ale, že tu těch brněnských Trollu je…Ostrava jim musí ležet pěkně hluboko v žaludku…

    Thumb up 2 Thumb down 1
  55. Crazym :

    K té „anglické“ recenzi, stav po necelých třech letech se moc nezlepšil :-)
    http://www.imagehosting.cz/?v=pict0525.jpg
    http://www.imagehosting.cz/?v=pict0526.jpg
    http://www.imagehosting.cz/?v=pict0527.jpg
    http://www.imagehosting.cz/?v=pict0528.jpg
    Dál jsem se nedostal, přeci jen v místě posledního snímku nasedám do auta a dál na náměstí mě nic neláká. Chápu, že je státní svátek krátce před polednem ale třetí největší město v republice? Jen škoda, že už nemohu fotit v okolí Karoliny, která nijak nezasáhla do fungování centra města, tam by to bylo jiné, ale bohužel řídím… :-)
    Jo a abych jim zase tak úplně nekřivdil, nějaká změna tam je, nedávno místo těch UFO světel namontovali nové, ledkové, shodné s typem na jako poslední dokončené ulici 28. října, poředili sloupy na polovinu a sjednotili to i v okolních ulicích a na náměstí, což kvituji s povděkem, už si nemůžu číst v noci noviny ve zhasnutém obýváku a aspoň to vypadá jednotně, ne jako když je na každé ulici něco jiného :-)
    Ty Vánoční bebechy co na ty sloupy montovali dnes a ten Dysneyland na náměstí s umělým stromkem a kluzištěm radši ani nekomentuji, vášní je tu dost :-)
    Takže. OSTRAVA!!! :-)

    Thumb up 3 Thumb down 0
  56. off :

    Tuto stránku čte Ostravský primátor možna si bere inspiraci ? Jako hodnotnotite práci radnice ?

    Thumb up 1 Thumb down 0
  57. Pepper :

    Crazym: Změna ve světlech na Zámecké sice je, ale když sedím v Comedoru, který je v 2. NP, tak mám teď pocit, že za mnou stojí auto se zapnutými dálkovými světly, takže za mě značná změna k horšímu, předtím ten problém nebyl.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  58. Hynek [msstavby.cz] :

    R.: Oslo je uz dneska ve zcela jine pozici a resi jine „problemy“..
    https://www.huffingtonpost.com/entry/oslo-to-ban-private-cars-from-city-center-by-2019_us_562544abe4b08589ef4860db

    Thumb up 1 Thumb down 0
  59. Roman :

    @Hynek: ukázka dvojí tváře Norů. Aby omezili emise CO2, zakážou vjezd aut do centra Oslo. Jenže Norsko je velmocí v exportu ropy a tu, jak známo, kupují zákazníci hlavně proto, aby ji spálili. Co kdyby tak Norové omezili export ropy? Nižší nabídka, vyšší ceny, větší tlak na efektivnější využití paliva, …, nebylo by snížení uhlíkových emisí nakonec touto cestou větší? Sorry za tenhle off-topic.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  60. off :

    Ostrava usnula 90 roky. Ostrava začala řešit až nyní své problémy upadající průmysl. Úbytek obyvatelstva a hlavně platy nejhůře v CR.
    Přiznal to i Primator. Proc významné investice jdou do Čech. A tu stávají odpad a montážní haly za plat 15 hrubého. Ostrava netvoři ani 50 procent hdp na obyvatele. Ostrava bude pouze dělnické město od dob Rakousko-Uherska. Po pádu komunismu se zde nic pořádně nenastartovalo.v Ostrově se nejvíce upsal komunismus. Přečtěte si článek když tu Byly MS hokeji a jako město hodnotili zahraniční novináři Ostravu.
    Ostrava by měla budoucnost ale to magistrát musí řadit rozumný lidé.
    Co maji kontakty a dokážou zde dostat významné firmy. Jen Ostravaci nechtějí slyšet pravdu jak to je.
    A lidé vytvářejí hodnutí ale mnoho lidí je zde skeptických a unavených ze života.
    Pokud se zde nenastartuje pridana hodna a lidé nebudou vydělávat slušně tak nic se nezmění. Neberte to osobně ale tak to je.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  61. R. :

    Hynek: vetu “Removing cars from the city center has been recommended both to make [the] area more accessible…” u nas asi jeste nejaky cas nebudeme umet pochopit. Co se tyce emisi z aut, tak uvadeji, ze v Norsku je za posledni rok polovina vsech nove registrovanych aut elektro nebo hybrid (https://www.google.co.uk/amp/www.independent.co.uk/news/business/news/norway-half-new-cars-electric-hybrid-ofv-vehicle-registrations-a7615556.html%3famp). Da se predpokladat, ze v Oslu samotnem bude cislo jeste vyssi. Jak jsem tam byl rok zpatky, Tesel tam jezdilo asi jak u nas Škodovek…

    Thumb up 0 Thumb down 1
  62. FM :

    mezitím v Brně– vizualizace Údolní ulice (zdroj Brno.cz)

    https://s7.postimg.org/pnz5sso2z/VIZ01_FINAL_Udolni_Pi_XL.jpg
    https://s7.postimg.org/dr7j8hm7f/VIZ02_FINAL_Udolni_Pi_XL.jpg
    https://s7.postimg.org/zdmjpishn/VIZ03_FINAL_Udolni_Pi_XL.jpg
    https://s7.postimg.org/5lpha0daj/VIZ04_FINAL_Udolni_Pi_XL.jpg

    Thumb up 4 Thumb down 0
  63. Jp :

    FM: Koukám, že v Brně se poučili z rekonstrukce Milady Horákové a další důležitou komunikaci v širším centru už plánují trochu jinak, pěkné ?

    Thumb up 2 Thumb down 0
  64. Pezos :

    R.: Tak růžové to zas není, hlavně díky zanedbávaní nabíjecí infrastruktury, viz https://www.euro.cz/byznys/elektrobudoucnost-v-praxi-v-oslu-neni-kde-nabit-auto-1374814

    Thumb up 0 Thumb down 1
  65. Hynek [msstavby.cz] :

    ten odkaz jsem uz nestacil zmenit, ale tema problemama jsem myslel tohle. ale opravdu jsou v uplne jine pozici a resi jine problemy proste :) https://www.theguardian.com/cities/2017/jun/13/oslo-ban-cars-backlash-parking

    Thumb up 0 Thumb down 0
  66. marie :

    https://www.denik.cz/ekonomika/ceskobratrska-zpackana-zastavka-a-marna-snaha-o-zmenu-20180422.html

    Thumb up 4 Thumb down 0
  67. R. :

    marie: K pláči. Zase mají jen výmluvy: NEJDE! NEMŮŽE! NEPŘEMÝŠLEL! Ani „provizorní“ lavičky (bestak na několik let) tam neumí umístit napoprvé (to budou určitě ty dvě z Elektry). Ulice desítky let chátrala, projekt byl 8 let v šuplíku, ale aby se to udělalo jednou pořádně, tak je najednou rok navíc dlouhá doba. O BÓOOOŽE za co mě trestáš. Toto je amatérismus.

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.