Pamatujete na záměr investora postavit na ulici Hornopolní obchodní prostory?
Celou kauzu jsme popsali v článku OVASTORY #29. Investor chtěl postavit i prodlouženou ulici Tomkovou, která by spojila Fifejdy a Přívoz. Realizace ulice Místecké lokality dopravně rozdělila. Důvody obvodu pro neprodání pozemků byly hustá doprava v lokalitě (ulice Hornopolní byla kupodivu zúžena), neznámý účel pronajatých prostor, neznámý investor.
Nyní přišel nový zájemce o stejné pozemky. Dle dokumentace byl zde záměr postavit prodejnu potravin Billa. Investor a účel už ne tak neznámý. Billa má v ČR přes 200 poboček a zaměstnává přes 6tis. zaměstnanců. Je součástí německé skupiny REWE Group, která má ročně obrat přes 52 mld. eur a celosvětově zaměstnává přes 330 tis. zaměstnanců. I tak neuspěl.
Ano, postavit vedle hotelu Park Inn Ostrava prodejnu potravin je trochu kontrastní. Obvod však může mít na investora požadavky, co se týče formy a vzhledu. Za příklad stojí Billa v Litomyšlí nebo Penny Market v blízkém Příboře. A Hornopolní není Pařížská.
Z Důvodové zprávy si přečtěte postup prodeje. Neprodají. Prodají. Neprodají, protože zkouší jestli je vůbec poptávka. Neprodají.
zdroj: moap.cz
Adam (ten hodný) :
Ta lokalita další potraviny nutně potřebuje, vždyť přímo naproti je Hruska, a i ta zeje prázdnotou.
18.09.2017 05:41Tak snad neprodají
Hynek [msstavby.cz] :
Adam (ten hodný): tak provozovateli Hrusky se tohle rozhodnuti nepochybne libi, o tom zadna. Druha vec je, jestli mesto ma tohle resit, ten retezec to tam tezko chce postavit, aby tam nic neprodal… Ostatne na druhem konci sidliste funguje hned vedle sebe Tesco, Lidl a kdysi tam byla i dotycna Billa..
18.09.2017 07:03aggu :
Lehce se mi ráno zvednul tlak:
„Až lidé zase v centru začnou bydlet, budou jej i oživovat,“ přidává svůj pohled na věc ostravský zastupitel Lukáš Semerák
http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/malou-kodan-uz-pet-let-hyzdi-skelet-20170918.html
thvari :
ad rozhovor se Semerákem: Největší obavu mám z toho zastavění prostoru na popud magistrátu. V centru města má stát špičková architektura. Nároky na kvalitu budou minimální.
18.09.2017 09:13aldik :
Ta Billa poslední dobou nějak moc expanduje, i když před pár lety se z Ostravy stáhla a následně dlouho měla jen jednu prodejnu (a to ještě šlo původně o Delvitu). Kéž by si po sobě alespon zlikvidovali tu krabici v Martinově, teda pokud jim ještě vůbec patří.
18.09.2017 09:27Crazym :
Komise investiční a strategického rozvoje a současně i rada městského obvodu by měla v tom stanovisku současně nastínit představu co si tak asi tak představuje na tomto určitě „strategickém“ pozemku mezi dálnicí a Hornopolní protože jejich „nedoporučení a to s ohledem na výstavbu Obchodního centra“ a zamítnutí prodeje může způsobit, že tento pozemek bude nadále nevyužitou planinou uprostřed města čerpající prostředky města na údržbu a tudíž způsobující neustále škody které by se daly nějak vyčíslit a to nehledě na zisk z prodeje. V té souvislosti mě napadá, že všichni členové takovýchto rad a komisí by měli být zodpovědní za své rozhodnutí a tudíž i žalovatelní a stíhatelní v případě škod. Jinak se nikdy nepohneme z místa a takovýto beztrestný systém jen dopomáhá ekonomickým zájmům různých developerů jako je Semerák kteří v rámci politických čachrů mají v těchto radách a komisích své koně.
18.09.2017 10:39Rado :
Tady jde krásně vidět, jak Ostrava vaří z vody. Volné místo a hned to něčím zaplácneme. Město totálně bez koncepce. Vedle 4* hotelu postavit potraviny? Proč ne. A vedle potravin třeba bazar. V tomto a dalším případě raději nestavět nic, protože to, co leze poslední roky z hlav představitelů města, to volá po Opavě…
18.09.2017 14:39Johan :
Super komentář ( nevyužita planina čerpajici prostředky města ). To asi znamená že veškerá zeleň ve městě zbytečně čerpá finanční prostředky?? Proto se musi všechno zastavět. Je malo nevyužitych oběktů a ploch ve městě co zbytečně čerpaji finanční prostředky? Napřiklad hned vedle ulice Cihelní.
18.09.2017 14:55Rýša :
Rado: Jj, taky si myslím, že vedle hotelu by mohlo stát něco „lepšího“ než super nebo hyper market. Ale co jiného na takovém plácku, než nějaký obchod, si nedovedu představit. Ale chtělo by to opravdu asi něco luxusnějšího. Nebo možná i nějaký autosalon….? Městu to je ale stejně jedno. Stavby nepovolují, jenom markety, ty asi neohrožují „nějaké“ aktivity někoho na radnici jako třeba nové administrativní budovy.
19.09.2017 11:42aggu :
Rýša: O co se opírá argument, že by tam „mělo stát něco luxusnějšího“? Že v centru Ostravy by měly vznikat jen luxusní a top stavby? Proč by měly? Paláce už se nikde nestaví 100 let…
19.09.2017 12:02Stavět se má podle urbanistických plánů města, nikoliv podle přání „já chci na Jindřichu mrakodrap“. Plány a koncepce nejsou, radní si dělají co chtějí. Výsledek odpovídá jejich dovednostem.
Crazym :
No vidíte a já si zase myslím, že co jiného by mělo stát ve městě mezi dálničním přivaděčem a bytovou zástavbou než obchody, hotely, servisy,kancelářské budovy apod. služby pro nejen obyvatelstvo ale i návštěvníky. A hlavně proč nezastavovat takovéto volné pozemky v katastru města a furt jen roztahovat město do okolí. A pro Jonaha: Ano je to planina (i když je na ní pár zelených stromečků)generující jen náklady když je ve vlastnictví města zatímco když se ji město zbaví (a pohlídá si aby se opravdu zastavěla a nevzniklo jen nějaké parkoviště či skládka) generuje zisk jak jednorázový z prodeje tak dlouhodobý jako je daň z nemovitostí a současně daně z činnosti které tam budou vlastníci provádět a v neposlední řadě i přínos v zaměstnanosti obyvatel města. Pokud tohle nechápeš, tak už nevím jak bych :-)
19.09.2017 12:04Michal :
Spíš proč by nemohly? Proč by nemělo stát v centru něco luxusního a top? Proč by na Jindřichu nemohl stát mrakodrap?
19.09.2017 12:15Protože aggu?
Rado :
aggu: Argument něco luxusního se nemusí opírat o nic, ale když je v okolí 4* hotel, tak se jako hotelový host nebudu chtít dívat na Billu, která ještě a věřím tomu, by byla postavena podle stejného konceptu jak všude jinde. Může tam stát třeba kancelářská budova, nějaké lepší sídlo firmy atd. Každé centrum vždycky bylo to nej, kam chodili lidé, jenže z Vás mám pocit, že Ostravu stavíte na úroveň vesnice. Centrum má být honosné, tak to bylo od věky věků. Vietnamská tržnice na Masarykáči a podobné obchody, přiznejme si, je dost velký úlet a do centra rozhodně nepatří. Ostravě jako městu chybí sebevědomí, sebevědomé a silné centrum. Cokoliv, co se v Ostravě staví, sice jakýmsi způsobem načrtne myšlenku, jak dál, ale tím to taky končí. Proto zde jaksi máme stavby, které kdesi stojí jako kůl v plotě a okolí je zcela nesourodé.
19.09.2017 13:08Crazym :
Rado: No tvl, a můžou se hosté 4* hotelu dívat na dálniční přivaděč, prodejnu Hruška, ocelové poschoďové parkoviště či vrcholné dílo socialistického stavebnictví v podobě Fifejdského sídliště? :D :D
19.09.2017 14:34Tuším, že jako typický host 4* hotelu tohoto typu v Ostravě se nebudete dívat nikam, ne že by jste jím nemohl být ale budete většinou byznysman co tam bude chodit přespávat a ne vyčumovat z okna které kolikrát ani nejde otevřít bo klimatizace :-)
Bože to jsou argumenty, nebudu se chtít dívat na Billu… Tak se běžte ubytovat do http://www.miura.cz/ a budete se dívat na hory a umělecká díla estéte :D :D
dolil :
Dokud nebude mít Ostrava 5* hotel, tak bude pořád zapadákovem. Jinak 4* hotel, u dálnice na fifejdach…, super adresa.
19.09.2017 14:54Martin :
Rozdělení oblasti Místeckou bylo to nejlepší co se mohlo stát.
19.09.2017 16:35Rýša :
aggu: I já se ptám? Proč by na Jindřichu nemohl stát mrakodrap? Třeba takový, který před roky někde figuroval na vizualizacích. A proč by se v centru ušmudlané Ostravy nemohlo konečně stavět něco extra prostě něco luxusního. Ano, paláce se už nestaví, ale v centrech velkých měst se staví v centrech top stavby, které jsou architektonicky „luxusní“. To Ostravě bohužel chybí. Proč by se Ostrava nemohla přiblížit, když už ne světovým, tak alespoň evropským městům po stránce architektury?
19.09.2017 19:19Rado :
Crazym: Ono to zase berete do absurdna. Pokud byste hledal v Ostravě opravdu hezké plochy, tak Vám budou stačit prsty na jedné ruce. Prostě v Ově si moc vybírat nemůžete, když jsme si zde vinou rudých hlav a mozků zbourali skoro celé město a všechno zde máte jen a pouze o zateplených panelácích. To je bohužel ten top level architektury v Ostravě – zateplený panelák, víc jaksi bohužel sorry. A proto chápu počin hotelu u dálničního přivaděče jako něco, co by mělo, nechci psát mohlo, nastartovat okolní výstavbu jiným směrem. Že někoho napadne, když zde stojí 4* hotel, tak zde nebudu tlačit průmyslovou výrobu, stavebniny a spol. Jinak souhlasím s dolilem, ano, Ostravě chybí 5* hotel, ale Ostrava je městem, které projdete za den a toho dalšího se Ostrava nezhostila, nebo nevyužila, třeba kongresové turistiky, která je velmi populární.
A co říci závěrem. O Miuře mi říkat nemusíte, bydlel jsem v ní, spíše mě v souvislostí s tímto hotelem nutně napadá, proč taková stavba stojí v Čeladné a ne v Ostravě? Čím chce být Ostrava atraktivní? Tou fádní, „moderní“ hranatou architekturou ???
19.09.2017 22:18Crazym :
Rado: Asi tuším proč taková stavba jako Miura nestojí v Ostravě, bo není atraktivní v ničem. Tím pádem ani ten kapitál tu nechce a nemá důvod se tu tlačit a oni si ti majitelé dokáží spočítat, že klientela jakou chtějí si těch pár kilometrů svým luxusním manažerským vozem dojede i kdyby svůj byznys měla v té Ostravě a nestojí jim za to si komplikovat život zvláště s přístupem tady toho tradičně problémového vedení města. Prostě vypadli někam kde to měli jednodušší :-)
19.09.2017 22:47Rado :
Nemyslel jsem zrovna, že musíme tahat Miuru do Ostravy, otázka je z pohledu architektury, proč taková moderní stavba stojí v Čeladné a v Ostravě žádná z nově postavených budov nesahá Miuře ani po kotníky? Jde o tu kvalitu architektury, proč je to kvalitní mimo Ostravu a v Ostravě je to takové, jaké je…hnusné.
20.09.2017 14:25dolil :
Rado: dobře jsi to vyjádřil. Ale je tady více než jinde hloupých lidí, proto ty záporné hodnocení.
20.09.2017 19:13Jirka :
dolil: no jeste ze si vy chytri lide (co vsechno vite nejlip) tak pekne notujete. :-)))
20.09.2017 22:02aggu :
Centrum Ostravy nemusí být „honosné“, aby se v něm dobře žilo. V centru Ostravy nemusí stát „luxusní“ stavby a mrakodrapy, aby se v něm dobře žilo. Centra většiny měst už dávno nemají tu funkci, co měly před 100-200 lety. Samozřejmě kromě těch, které fungují jako panoptikální zoo pro turisty, tam je to pochopitelné. Turisti chtějí mít střed, kolem kterého chodí dokola. Pro tvář města je to samozřejmě katastrofa. Hoteliérům, taxikářům a tretkařům je to jedno. Proto je v Praze Four Seasons a v Ostravě ne. Chvála Bohu.
21.09.2017 09:34Rado: Co je na Miuře, kromě kuchaře, světoborného? Světová nebo minimálně evropská stavba je třeba Bolt Tower. Teď zrovna dostala cenu v soutěži ocelových konstrukcí.
Aby se v centru Ostravy dobře žilo, potřebuje novou starostku, trochu danubitu na odstřel bolševických představ o centru, nového progresivního městského architekta a politickou stranu, která přestane jezdit do Prahy leštit kliky a začne je leštit tady. Třeba v Grossmannově vile.
Eli :
Och aggu! Ostrava tedy nepotřebuje k dobrému žití turisty, ani luxusnější stavby jako třeba mrakodrapy nebo luxusní výkladní skříně. Neříkám, že není dobře, že tu máme Bolt věž, ale to také nestačí k dobrému žití. Vám asi stačí sice kvalitní, ale jinak průměrná architektura ve městě. Podle Vašich reakcí byste hlavně chtěl v centru kvalitní bydlení pro menšinu nebo pro sociálně slabé. Ale to také nestačí pro dobré žití.
21.09.2017 11:27aggu :
Eli: Zkuste na chvíli nepřemýšlet o tom, co si, asi, myslím já, ale co jste právě napsala.
21.09.2017 11:42Ostrava nebyla, není a nikdy nebude turistické město. Naštěstí. Ale bude to město, kde se bude moci cca po 750 letech drancování hlava nehlava konečně dobře žít. K tomu luxus není nutně potřeba. Jsou Vancouver nebo Rotterdam města plné luxusu?
Nechutné poznámky ohledně menšin nebo sociálně slabých považuju za krátkodobé pomatení mysli.
Eli :
Co je nechutného na tom, co jsem napsala? Nedostává menšina byty, i když ty původní zničí? A že dost právě zničila byty a celé domy v centru? Ano nebo ne? A že se je na jiných diskusích zastávate, i když mnohdy pravda je jiná. To je ode mě nechutné?
21.09.2017 11:56aggu :
Eli: Ano.
21.09.2017 12:01Eli :
aggu: Aggu,,Vy jste v jádru hodný člověk, musím to napsat, i když s Vámi v mnohém nesouhlasím. Bohužel, já už nemám nervy na práci se sociálně slabšími hlavně s menšinou. Člověk, který v tom dělá a vidí realitu, musí být opravdu hodný, a to já, přiznávám, nejsem. A Vy asi v těch službách děláte, takže Vás i obdivuji a je možná dobře, ze jsou i takoví lidé jako Vy. Já už nemám sílu pomáhat – myslím menšině. Ale i přesto, že si myslím, že jste hodný a slušný muž, tak s Vámi nesouhlasím.
21.09.2017 12:36D-r :
aggu: a politickou stranu, která přestane jezdit do Prahy leštit kliky a začne je leštit tady – to by musela byt federace
21.09.2017 12:37Rado :
aggu: Ono to je a není o luxusu, nicméně bez turistů se neobejde žádné město, a pokud se chce město obejít bez turistů, musí nabídnout něco víc. A zde vidím za Ostravu problém, turisty nemá a lidem zde žijícím nenabízí nic mimořádného – třeba lepší životní prostor, služby, bydlení…Lidem zde na mmstavbách jde o to, teda některým, aby Ostrava byla městem s velkým M, ne takovým, jakým je teď. Pokud se chce Ostrava nějak pohnout z místa, musí se sebou něco dělat a těch hybatelů změn není mnoho, ale tou nejpřirozenější je, že udělám město, které se líbí turistům. Ti jsou těmi, které nutí firmy, podniky, restaurace, aby služby byly lepší, prostředí kultivovanější apod. Ono dělat věci „počesku“ a pro Čechy vždycky voní švejkovinou a otázkou proč. Pokud zde chcete udržet vzdělané lidi, taky jim musíte umět nabídnout něco víc než bydlení v paneláku. Bolt Tower je sice hezká věc, ale umí toto Ostrava prodat? Neumí. Ani náhodou. Bude Bolt Tower tím, co bude rozhodovat o tom, zda je Ostrava městem k žití? Ani náhodou. A jelikož jsme na arch. fóru, architektura dělá město krásnější, a proto otázka je, proč tady ta kvalita za těch 20 a více let, co jsme otevřeni novým trendům, stále není? Průměrná architektura dělá průměrné město. A do centra města rozhodně žádný průměr nepatří. To má být perlou. Vám možná Ostrava tím, jaká je, vyhovuje, mě nikoliv, toto město má navíc. A malá poznámka na závěr…snad nechcete srovnávat Vancouver nebo Rotterdam s Ostravou? Sice nemají luxusní centra, ale úrovní architektury a kvalitou veřejného prostoru jsou úplně někde jinde. A Mirua? Stačí jediné, je moderní, neobvyklá a neokoukaná.
21.09.2017 13:05aggu :
Rado: Nic není dokonalé, vše se dá zlepšovat, ale: Lepší životní prostor? Ano. Kvalitní a levná MHD, dopravní infrastruktura až moc. Hory do 20 minut autem. Do lesa tramvají. Smog ustupující, řádově nižší než v minulosti. V Ostravici se dá zase koupat. Služby? Co v Ostravě akutně chybí? Nic. Kultura? Kvantita i kvalita úplně jinde než je v běžném českém městě k mání. Bydlení? Bytový fond je mladší než je v ČR běžné. Ceny zatím dostupné i u větších bytů, což je obrovské plus, hlavně pro mladé (aspoň pro každého, kdo si umí spočítat životní náklady v tom kterém městě). Ano, novostavby chybí (ostatně jako v celé ČR). O důvodech tady píše Martin každý druhý týden.
21.09.2017 13:39„Udělám město, které se líbí turistům“? Co takhle udělám město, které se líbí ostravanům? Turisti přijdou sami, hned potom.
Kde se v Česku dělá „nadprůměrná architektura“? Nikde. Dělala se kdysi dávno. Už se nedělá. Jeden solitér tu, jeden tam.
Průměrné město/architektura je jenom floskule.
Stavět se má to, co je potřeba. Nyní akutně v centru byty, zastavět v blocích proluky. Luxus? Na co? Jsou Nesselrothovy domy v centru luxus? Nejsou.
Kanada, Holandsko jsou právě příklady kam se má Ostrava dívat. Tam luxus a velká M u měst nepotřebují. Hledají něco jiného.
Hynek [msstavby.cz] :
zda se, ze ta billa do toho docela slape… https://www.facebook.com/events/1486827218051525/
21.09.2017 13:50Eli :
aggu: Tak s tím posledním komentářem nesouhlasím. Ten palec nahoru je ode mě omylem. Průměrné město chcete…
21.09.2017 13:57Crazym :
Tak teď bych s ním i souhlasil, Ostrava je nebe a dudy proti tomu co bývala, jen ty kecy o hoteliérech a taxikářích to trochu kazí :-)
21.09.2017 14:55Martin [msstavby.cz] :
aggu: Má zcela pravdu. Luxusní obchody nijak nepřispěji kvalitnějšímu životu ve městě.
K projektu Billy. Každý investor je ve městě host a podle toho by se měl chovat. A je jen na obvodu, jaké podmínky mu nastaví při investičním záměru. Viz. příklad Litomyšle. Obvod si může určit a regulovat, co může v lokalitě vyrůst. Třeba, že prodej schválí, když projekt bude obsahovat i byty…
Je to opravdu jen o nastavení pravidel. Například i v rodném domu W. Mozarta je v přízemí Spar. Ale na jiní, kvalitnější úrovni, než známe z ČR. Obvod se svým chováním doslova investorovi vysmál.
Rýša: Odpověděl sis kdysi sám. Napsal jsi, že než abys platil 200 kč za vstup na Bolt Tower (v ceně útrata na gastro), tak si dáš doma raději českého turka. A o tom to je. Pokud většina lidi smýšlí a bude smýšlet stejně. Nebude vyvolána poptávka po luxusu. A jak jde dle lidi na ostravských chodnících vidět, poptávka zde velká není.
21.09.2017 19:49thvari :
Martin [msstavby.cz]: Jen k tomu poslednímu bodu. Poptávka tu očividně je, třeba po tom, aby si dal člověk kafe za kilo ve Starbucks. A jediné Starbucks je, tadááá, v nenáviděné Karolíně.
Nebo mě zarazila hospoda Kurnik Šopa, byl jsem tam asi před rokem a půl v únoru. Všední den, dražší pivní speciály, úplně plno. Mi někdy přijde, že spíš než o poptávce je to o tom, že v Ostravě by mělo být ještě víc lidí, co mají odvahu to zkusit a tu kvalitu (luxus, nebo jen dražší službu) nabídnout. To samé Dock. Otevřte jednu zajímavou hospodu v centru a máte tam konstantně plno.
21.09.2017 20:42PetrP :
thvari: Jen opravím, že Starbucks je i v Shoppinu… Jinak souhlas, v ostravě je spousta lidí, co má nadprůměrné, nebo aspoň průměrné platy a poptávka je…. Chodívám do Stračeny ve Výškovicích, kde je to taky dražší a taky skoro pořád plno… Ostrava má jen špatnou image, ať už v hlavách lidí, a to většinou u těch co tady nikdy nebyli a taky ve sdělovacích prostřecích (přímý vstup ČT 24 a za hostem fotka, kde půlku zabírá Mittal, to samé Brno – ten jejich kostel, nebo co to je, Praha-Hradčany…) proč se v Ostravě nikdo nezajímá o takové detaily???
21.09.2017 21:16Nimrod :
Crazym: Vážený pane, jen poopravím váš názor na fungování komisí. Komise jako taková je ze zákona pouze poradním orgánem rady, tudíž konečné rozhodnutí (a vámi požadovatelná odpovědnost a vymahatelnost příp. škod) je na radě města, potažmo městského obvodu. V komisích sedí/by měli sedět odborníci, kteří dotyčnou problematiku znají a dávají vedení města (tedy radě) fundovaná stanoviska. Ale rada pak může rozhodnout i zcela opačně. Takže tak…a jen opakuji, nehodnotím tento konkrétní záměr, ale pouze uvádím, jak funguje samospráva a nelíbí se mi snaha za každou cenu někoho dehonestovat a hnát k zodpovědnoti, když tuto zodpovědnost ani nemaá.
22.09.2017 14:34Crazym :
Nimrod: Ok, tak pokud tedy odborníkům vadí prodejna Billa, tak bych současně od těch odborníků chtěl slyšet co by tam asi tak bylo vhodné. V prvním případě bych ty odborníky i pochopil (neznámý účel pronajatých prostor, neznámý investor) i když prodloužení ulice Tomkove a propojení s Hornopolní mi přijde smysluplné ale v případě Billy se mi to nezdá, stačilo by jen je pošťouchnout nějakými podmínkami aby to trochu vypadalo podle jejich „odborných“ představ, podle mých neodborných, laických požadavků by mi tam to co je na tom nákresu vůbec nevadilo, naopak.
22.09.2017 17:26Zajímalo by mě za koho ti odborníci bez zodpovědnosti kopou. Ale jak jste podotkl rada mohla rozhodnout i zcela opačně a podle mého si taky mohla říct nějaké konkrétní podmínky a záleželo by na investorovi jestli by na to přistoupil a to, že Billa bývá přístupná estetickým řešením dokázala už např. v té Litomyšli ale i v Ostravě Mariánkách kde to sice není žádný skvost ale funguje to a nijak to tam neruší :-)