Fotoreportáž jednoho z již fungujících přestupních terminálů, vlastně zastávky, Dubina.
Prvním oficiálním článkem seriálu OVASTORY byl „terminál Dubina„. Ještě před jeho výstavbou jsme upozorňovali na jeho nesmyslnost. Jak se tedy osvědčil terminál v provozu?
Stavební řešení
I když je tento projekt označován jako „přestupní terminál“, dá se zaměnit s jakoukoliv zastávkou. Stavebně a nabízenými službami totiž terminálu neodpovídá. Celý terminál se skládá z dvou stanovišť autobusů, jedné tramvajové zastávky. Celkově jsou zde umístěny dva přístřešky. Terminál NEDISPONUJE sociálním zázemím, krytou vytápěnou čekárnou, úschovnou zavazadel, či prodejnou jízdenek ( krom jednoho automatu ). V důsledku toho se zde v létě ugrilujete, v zimě zmrznete a při dešti zmoknete. Pod jeden malý unifikovaný přístřešek se opravdu cestující několika plných spojů neschovají.
Může být námitka, že čekající cestující může čekat v blízkém hypermarketu. Soukromý sektor však zde není od toho, aby suploval funkce nepovedených veřejných staveb. Terminál nedisponuje záchytným parkovištěm, jak je často magistrátem města Ostravy uváděno. Jedná se o již stojící parkoviště přilehlého hypermarketu.
Vliv na veřejnou dopravu
Na terminálu jsou ukončeny spoje ze směru Brušperk, Krmelín. O víkendech i spoje ze směru Kopřivnice, Nový Jičín. Spuštěním terminálu prošla časovou změnou většina spojů. Kvůli terminálu se prodloužila časové doba jízdy spojů přes Ostravu o několik minut. Byl narušen fungující systém MHD. Pro cestující nedisponující ODIS kartou se jízda prodražila o koupi dalších jízdenek. Pro všechny, i majitele uctívané ODIS karty, se prodloužil čas jízdy do centra města. Cílový bod většiny cestujících je právě centrum, kde se nachází lékaři, školy, zdravotní zařízení, hlavní úřady, apod. Pro málokoho je cílovým bodem periferní sídliště. Jízda je tedy celkově nákladnější a časově delší. DPO se na webových stránkách chlubí, že z tohoto terminálu jezdí tramvaj co pár minut. Ano jezdí, ale nejedná se o všechny linky. Tudíž pokud směřujete například do centra, jezdí o víkendu tramvaj stále co 20 minut. Může se vám stát, že na tomto plácku bude čekat i zmiňovaných 20 minut na „navazující“ spoj. Za tuto dobu jste již dávno byli v centru Ostravy. To stejné platí pro linky směr Poruba atp. Co 20 minut o víkendech… Spoje DPO nebyly po otevření terminálu vůbec posíleny.
Terminál má být náhradou za Ústřední autobusové nádraží (ÚAN) nacházející se v centru města. Porovnejme, které linky jezdí z terminálu Dubina X ÚAN.
ÚAN:
1, 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 18, ,21, 28, 37, 38, 50, 71, 73, 81, 103, 104, přímý přestup na dálkové autobusové linky Opavsko, Karvinsko, Frýdecko-Místecko, Brno,Vsetín, Zlín, Praha + vlakové spoje z nádraží Ostrava-Střed.
Dubina:
1, 10, 12, 15, 17, 18 , 19, 26, 55, 59
Paskvil již od projektu
Terminál byl již v projektové fázi špatně navržen. Autobusy se na něj nedostaly kvůli špatně navržené příjezdové zatáčce. Zatáčka byla rozšířena, stále je však „ohoblována“ od kol autobusů. Delší vozidla musí do zatáčky najet a poté vycouvat, aby se vytočila. Viz v následujících fotografiích.
Dobrý den,
v odpovědi na Váš dotaz Vám sděluji, že se na budovaném terminálu Dubina skutečně vyskytly dílčí problémy v souvislosti s průjezdem některých typů vozidel. Nedostatky se projevily při zahajování zkušebního provozu (tedy ještě včas). V současné době je již věc v zásadě vyřešena. Podrobnější informace by Vám však mohl poskytnout zástupce investora stavby, kterým je odbor investiční na Magistrátu města Ostravy.
S pozdravemIng. Miroslav Albrecht
tiskový mluvčí
Dopravní podnik Ostrava a.s.
Vzhled a estetika
Vzhled odpovídá ceně projektu. Na terminálu jsou použity nejlevnější a nejodpudivější materiály, počínaje zámkovou dlažbou, která se již drolí, nebo unifikovaným mobiliářem. Ten je zde použit ve velmi omezené míře. Terminál je první místo, které návštěvník uvidí při příjezdu do města. Z relativně krátké návštěvy si však odnese doživotní traumatické následky. Terminál je odpudivý secondhandový lowcost, který je navíc nefunkční. Město tak říká, pokud opravdu chceš k nám, necháme tě zmoknout, zmrznout, čekat, připlatit si, aby ses vůbec někam dostal. Ostrava se snaží prezentovat jako metropole Severní Moravy. Dokonce vydává i Metropolitan magazine. Chová se však jako sebestředné, naivní dítě. Periferie Ostravy není cílový bod většiny cestujících. Celá Ostrava s ústředním přestupním bodem je přestupní bod pro celý kraj.
Pohled na odjezdové stanoviště dálkových spojů. Pouze jeden unifikovaný přístřešek. Krytí by snad mohlo představovat jakési podloubí před hypermarketem. Je však situované na západ, počátkem poledne zde stín nenajdete. Není se zde kde skrýt před povětrnostními vlivy.
Spoje zde končí i začínají, proto zde autobusy čekají. Pro všechny tu však není místo. Hromadná garáže jsou stále v centru města v sousedství ÚAN. Autobusy se zde grilují. Hromadné garáže v centru jsou aspoň z části od západu stíněny stromovou alejí. Neposekaná tráva je již obvyklá záležitost.
Vrchol estetiky jsou tyto betonové lavičky. Tmavý nátěr, který vysoce absorbuje teplo. V létě si na ně prostě nesednete. Aspoň slouží jako nosič reklamy…. Nikotinový záhonek je již třešnička na dortu.
Potřeba všude dávat kousky zeleně, ať projekt vypadá „eco-bio-fresh“. Je to až zarážející. Jak dopadá údržba takovýchto zelených kousků, můžete vidět na fotografii.
Přístřešek pro tramvajovou zastávku (jeden ze dvou, který se zde nachází) je zde déle, než samotný terminál. Dostatečně však vypovídá o údržbě ze strany města a samotné lokalitě.
Detail…
Zmiňovaná příjezdová zatáčka na autobusový terminál, kam autobusy nevjedou. Vybetonovaná část znázorňuje rozšíření. Původně zde byly kostky. Ty byly hned vymlety.
I tak je rozšíření nedostačující.
Představy kudy budou lidé chodit, a kudy opravdu chodí, se velmi liší.
Zde nejkrásnější příklad. Náhodně umístěné zábradlí musí být snad náhoda, kdy se projektantům při rýsovaní omylem vložil prvek a zapomněli ho ve výkresech smazat. Jako nosič reklamy fajn.
Vyšlapaná nejkratší cesta při přestupu…
jp :
Po „28. Října“ dalsi paradni clanek, diky. Tohle misto je (na to, ze je uplne nove) des. Naprosto nefunkcni humus bez elementarni udrzby :/ Paradni je ten „zahonek“ u automatu na jizdenky, pres ktery chodi vsichni, kteri prestupuji bus/tram a naopak, a na kterem nic neroste.
Lukáš :
Jak bylo psáno v článku „terminál“ Dubina je takovým místem kde všechny nedostatky najdete na jednom místě a nemusíte prolézat celý obvod. Stavba je aušusová a předražená (a už absolutně nechápu co na tom trvalo tak dlouho, za týden hotovo, ne několik měsíců), stejně jako podchody, které se s velkou slávou otevíraly a už po roce na zastávce Hrabůvka kostel se rozpadají kachlíky a překvapivě do všech podchodů zatéká. Na terminálu se rozpadá zámková dlažba, údržba zeleně to je taková klasika i když letos už se 3x sekala přerostlá tráva, úklid to je otázka roků – u nás na parkovišti u paneláku asi o 300m od terminálu, byl po 4 letech! proveden pořádný jarní úklid po zimě.
A ty autobusy to je fakt pecka, pěkně nahřátý teď v létě nic lepšího si cestou z/do práce neumím představit.
Navíc i hypermarket má svojí otevírací dobu takže brzo ráno nebo pozdě večer smůla vykonat potřebu můžete do neposekané trávy (možná že hnojením ji pomůžete) a v zimě zmrzni, v dešti zmokni.
TS :
Naprosto souhlasím s jp. Po 28. října se jedná o další skvělý článek k zamyšlení. Škoda, že se nezamyslí kompetentní osoby.
To, že je terminál Dubina esteticky i funkčně k zblití, to víme. Škoda, že jste při Vaši návštěvě nevyfotil odpadkové koše na zastávkách (celkem 3 kusy), které neustále přetékají odpadky a jsou díky tomu všude kolem. Je to opravdu celé smutné, kdyby byl ten terminál alespoň architektonicky zajímavý a funkční, dalo by se přivřít oči. V tomto stavu je to ale k pláči. To stejné 28. října a Nádražní. Obě dvě ulice prošly / procházejí rekonstrukcí a budeme se na ně muset dalších 20 let dívat. Na hlavní tepny v centru města, které vypadají jako dálnice procházející periferií. Bohužel, nepamatuji si, kdy byla v Ostravě provedena komplexně dobře vypadající a fungující rekonstrukce. Tady se znají pouze tři typy použitých materiálů – zámková dlažba, asfalt a červenobílé zábradlí. Aspoň se už opouští od „krásných“ betonových panelů pro tramvaje, které byly použity např. na 28. říjny a které po půlroce provozu vypadají tak, jak vypadají (což o to, ty panely dobře nevypadaly ani když byly nové).
Ještě jednou díky za článek a prosím víc takových.
PetrM :
O jedné povedené rekonstrukci bych věděl, katedrála Božského Spasitele v centru. Jenomže s tou nemá město naštěstí nic společného (možná kromě toho parkoviště před katedrálou, za které bych sekal pracky těm, kteří ho tam povolili).
29.08.2016 14:26Martin :
Dobrý den,naprosto nechápu k čemu byl terminál zřízen! Protože jen zkomplikoval dojetí busem z jiného města do centra Ostravy, pro Dubinu stačila zastávka . Zajímalo by mne která „chytrá vysokoškolská“ hlava to vymyslela a politická hlava odkývala .Asi ta , ktetá si stejně vozí zadek autem !Zamyšlení pro volby ! Naprosto nepraktické!!! Myslí že zplodin nás to stejně neušetří , to si radši už opravdu pořídím auto….
29.08.2016 14:38Moon :
Chtělo by to ještě článek o Černé louce a o „tom“, co je za Domem knihy (býv. Librexem, tzn. příšerně řešená štěrková parkoviště ohraničená pneumatikami, smetí, všudypřítomné křoví a krátery ve vozovce – hned vedle toho Karolina, která přechází v „louku“ plnou plevele), protože to je teprve síla. V samotném centru města.
jp :
Zajímalo by mě, co si o takových „dílech“ myslí projektanti, kteří je v Ostravě povětšinou „tvoří“. Za 150 variaci na zámkovku se zabradlim se musi uz stydet, jinak nevim.
29.08.2016 14:55Rado :
Terminál Dubina a podobné extrémnosti, kterých je Ostrava plná, vypadají dobře leda tak na ortofotomapě. Jinak je zarážející, že ten způsob práce Made in Ostrava nikomu nevadí. Levně, lacině, bez nápadu, to hraje v Ostravě prim. Bohužel a stále.
Markus :
Tento článek a jemu podobné je potřeba do tištěných novin, regionálních zpráv, případně celostátních a ještě by to chtělo donutit zodpovědné reagovat a „vysvětlit“ to. Díky za něj.
Michal :
Včera jsem tam přestupoval. Je to zbytečné, nepříliš funkční a nehezké. Stejně jako je nehezká Ostrava a její nepříliš funkční a tudíž zbytečné vedení.
30.08.2016 07:45Přemek :
Za mě souhlas.
Jezdíval jsem pravidelně busem z Brušperka na Šídlovec, trvalo to dvacet minut.
Teď v neděli jsme vjeli, couvli a zase vjeli na terminál, řidič nás vyhodil ven, aby zamkl bus a šel se zchladit do intersparu.
Při čekání na tramvajku úmorné vedro…nuda…aspoň jsem mohl počítat vajgly na zemi a podivovat se nad neutěšeným prostorem.
Docela bych věřil, že kdyby se místo pravidelně uklízelo (vajgly, plevel mezi dlažbou, vzrostlé bodláky, pohozené odpadky, reklamy na sloupech…tak to místo bude přívětivější.
Tramvajka tak přijela po 12 minutách, přestup u Kostela a čekání na 27 6 minut, přestup na Benzině a čekání na 39 dalších 9 minut (zdržení kvůli rozdělané Místecké…).
Suma sumárum…doma později o 29 minut než obvykle = efektivní trávení volného času.
Výsledek?…příště jedu autem.
Vašátko :
Hodně lidí, kterých se to dotklo si pořídilo auto (třebas společně). A tím rozhodně nemyslím elektromobily apod. Felicie a Fabie za 5 tisíc vedou. Neušetří peníze, ale každodenní čas při dojíždění z a do práce. Tak nevím jak chce město dosáhnout snížení emisí, když jim přibylo více starých aut v centru a NH.
Tomas T. :
Tak za 1) si myslim ze mesto nema za cil snizeni emisi
30.08.2016 12:43za 2) si myslim ze terminal presne prni funkci, kterou ma – to jes jak uz bylo napsano – nasmerovat lidi do aut namisto do MHD
za 3) vsichni urednici jezdi autem a MDH je obtezujici faktor – cili takovymto zpusobem dojde k jeho uplne eliminaci (mimochodem, ty prispevky co se na jizdenky v MHD davaji, to je des, kdyby mi ty penize dali, tak bych dokazal se po ostrave pohybovat 2x rychleji a levneji – a v zime bez bezdomovcu a jim podobnym, kteri se jen potrebuji zahrat – ale chapu ze to je socialni politika mesta)
Nimrod :
Tolik hnusu a žluči vyplodit, to chce opravdu silnou náturu. Kluci, mám obavu o vaše zdraví. Brzděte. Upozorňovat na chyby je v pořádku, kydat už je malost.
Hynek [msstavby.cz] :
Nimrod: tak martin jen nepouziva politicky korektni rukavicky, na ktere jsme zvykli jinde, jinak si myslim, ze je to docela adekvatni, zadnou nadmernou zluc zrovna tady nevnimam…
nebo co ti prijde nejak prestrelene? dyt je tu jasne ukazano, ze to v praxi neni poradne funkcni ani pro cestujici, ani pro ridice. takze clovek stale neumi navrhnout zatacku tak, aby se dala projet, chodnik tam, kde lidi opravdu potrebuji chodit, uspokojit prirozene potreby lidi, ktere nekde z jakehokoliv duvodu umele shromazduju atd. a ze by to jeste jako v ramci nejvetsiho mesta regionu mohlo i nejak vypadat, pomijim…
vazne? v 21. stoleti!
O.O :
Nimrod : Kdy vidis tu zluc? Ja vidim jen konkretni (smutna) fakta.
30.08.2016 20:29Vášátko :
Jinak dlouho jsem tady neviděl tak krásně napsaný článek. Díky za super počtení.
31.08.2016 07:18pavel :
Co se týče architektury, je terminál hrůza. Co se týče špatného spojení, tak za to může systém vedení linek a jejich návaznosti. To není vina terminálu.
31.08.2016 15:41Chybou je dle mého soudu inspirování se ostatními velkými městy. Zde je tendence ukončovat autobusy na okrajích, protože dopravní situace ve vnitřním městě bývá obvykle tragická a autobusy stojí dlouho v kolonách. Kolejová doprava (vlak, tramvaj) tam bývá rychlejší než autobus. To není však případ Ostravy, která je velmi dobře průjezdná.
Z mého pohledu bych nepřistupoval ke stavbě terminálů na okrajích, ale naopak zřizoval rychlé průjezdné linky a společné zastávky pro bus i tram (klidně i v prostředním tramvajovém pásu).
Dovedu si představit, že bus z Dubiny by pokračoval dále jako rychlá linka s přestupními zastávkami – Úmob Jih/Bělský Les (tram, bus), most Plzeňská/Rudná (tram, bus-Rudná, vlak), Plzeňská/Výškovická (tram dolů), Nová Ves vodárna (tram, bus), Mariánské Hory (cca Novoveská – bus, trolej), hlavní nádraží (vlak), sad B. Němcové (tram, bus), Bohumínská/Muglinovská (bus, trolej) a pak může pokračovat směrem na venkov Rychvald, Orlová nebo Michálkovice/Slezská OVA – Petřvald.
Vzniklo by rychlé vnitroměstské spojení a okolí města by získalo možnost dopravy po Ostravě i mimo ni s jedním přestupem. Ono by nebylo moc míst, kam by se muselo jet s více než jedním přestupem.
Stejně tak by se z Hranečníku dalo pokračovat na Rudnou s přestupními uzly (Kunčičky, Frýdecká, Místecká, Rudná/nádraží Vítkovice, Plzeňská, Výškovická) na Svinov.
od Vratimova přes nádraží Kunčice po Rudné (viz. předešlé přestupní uzly) k VŠB a dále mimo město.
Ono se to zdá, že to s architekturou a urbanismem nemá moc společného, ale funkční dopravní systém je jedním ze stavebních kamenů příjemného města.
thrpst :
Hrozné. Stydím se.
05.09.2016 10:36J. :
Úroveň terminálu je – bohužel – v kontextu Ostravy zcela normální. Neznám nikoho, kdo by tam očekával něco lepšího. I to něco vypovídá o stavu Ostravy. Ušmudlaná černá díra. Ale abychom jen nekritizovali, spoje z Hukvald jsou třeba v neděli pro mě osobně lepší (za 30 min. na Dubině je z výletu fajn). Ale do Ostravy nedojíždím, takže jinak terminál nevyužívám.
06.09.2016 11:45Martin [msstavby.cz] :
Mezitím ve Zlíně. https://www.facebook.com/Chl%C3%A1dek-architekti-387250034705617/photos/?tab=album&album_id=1040425306054750
15.09.2016 21:55M :
martin [msstavby.cz]: K čemu je krásná budova a okolí, když totálně zazdí tu nejpodstatnější část autobusové části terminálu – zastávky. Řidiči autobusů asi budou mít pěknou radost, že budou muset ze zastávky vycouvávat. :D
15.09.2016 22:49jp :
M: Krásná budova a okolí by tam třeba mohla být proto, aby se tam lidé cítili lépe a by tam pobyli nějakou dobu ? No máte pravdu, třeba na Hranečníku si nemůžou lidi stěžovat, že někdo zazdil zastávky…
16.09.2016 10:37Patrik :
http://www.rozhlas.cz/ostrava/aktualne/_zprava/prestupni-terminal-na-sidlisti-dubina-v-ostrave-bude-komfortnejsi–1671074
Tak uvidíme.
19.11.2016 16:59Hynek [msstavby.cz] :
Patrik: no vida!
kazdopad je „vtipne“, ze na Jihu podle mluvci vubec nezavnimali, ze se to snad nepovedlo, ani ze by na to byly negativni ohlasy.. :)) holt lidi na sebe nechavaji prset radi a ridici si taky ulevi, vzit to sem tam pres patnik po trave..
19.11.2016 19:08radek a :
Jen tak dal v teto praci myslel jsem ze se tomu nikdo nevenuje,,nebylo by spatne tak zdokumentovat pristup k cyklostezce Hrabova Hrad z Vitkovic od Vystavni u Penny pres rudnou kde by bylo vhodne neco udelat a diky Hornbachu je tam aspon prechod ale jen k obchodaku dal vede jen vychozena pesinka po svahu.
22.12.2016 00:10marie :
http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/v-dopravnich-terminalech-ostrava-vidi-budoucnost-zatim-ale-nepresvedcily-20170206.html
07.02.2017 11:10