Ostravské fasády jako komická omalovánka.
Služba Google Maps má nově aktualizovaný 3D pohled na Ostravu. Jedním z prvotních cílů OVASTORY je i upozorňovat na přehnanou a bizarní barevnost fasád. Jelikož udělat fotoreport je časově pro nás velmi náročné, dokonalé se nám hodí nynější aktualizace map s dostatečnou vypovídací hodnotou současného stavu.
Předem upozorňujeme, že nejsme proti používaní barev na fasády. Ale jde o to, jak a jaké barvy jsou použity a jak ladí v kontextu zástavby!
Začneme Ostravou-Zábřehem, lokalitou Pískové doly. Jedná se o část Zábřehu, která by se dala popsat jako torzo historického Zábřehu a prvorepublikové vilové čtvrti. To vše obklopeno sídlištěm. Následující screeny nejsou pro slabší povahy.
Rozporuplná kombinace sytě modré a zelené…
Zde tomu nasadili doslova korunu…
V kontextu. Jedna velká omalovánka… …
Když se neví, dá se nějaký geometrický tvar…
Bohužel tento přehled není to nejhorší, co můžete v Ostravě nalézt. Postupně takto popíšeme celou Ostravu.
Infoš :
Z vlastní zkušenosti projektanta vím, že toto je výsledek když:
1) Město nemá regulativ na barevnost fasád, jako ho zavedla např. Karviná.
2) Vybírá barevné řešení fasády osazenstvo domu. Každý chce jinou barvu, „hlavně ať to není šedé“ a tak z toho vyleze takový kompromis který se moc líbí vlastníkům – např. důchodkyním, které sami mají vlasy barvy ostružina…
Martin [msstavby.cz] :
Infoš: Přesně tak!
15.02.2016 10:25Na náš dotaz ohledně regulace barevnosti fasád ÚHA odpověděl, že v roce 1996 město odsouhlasilo, že regulace nee. Ale to je před 20ti lety…
Infoš :
Jsou tu i další hitovky:
15.02.2016 10:34https://www.google.cz/maps/@49.7950354,18.2383991,3a,90y,108.27h,89.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1smBzmjQ6CZpbzATt2T5rl0A!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
nebo:
https://www.google.cz/maps/@49.7944718,18.2359611,3a,75y,79.22h,86.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1ck3ZzT_fmTyqFPEJ77Y_w!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
A to jsou několik let staré fotky, dnes je to ještě pestřejší, jak další vchody zateplují.. Krásné, že?
Infoš :
Ale absolutní vítěz je tento dům a jeho nejbližší okolí:
15.02.2016 10:37https://www.google.cz/maps/@49.7922574,18.2510841,3a,75y,170.16h,84.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHUyhF3v3HlnLWoOWz5WDbg!2e0!7i13312!8i6656
Infoš :
Omlouvám se za spam, ještě jsem si vzpoměl na jednu pecku:
15.02.2016 10:52http://mapy.cz/zakladni?x=18.2345506&y=49.8092660&z=17&l=2&pano=1&pid=34274585&yaw=0.861&fov=0.907&pitch=-0.144&source=stre&id=112246
I-r :
Infoš: Ten dům barbi pravě prodávají :-) http://www.sreality.cz/detail/prodej/dum/rodinny/ostrava-zabreh-na-nivach/3295559772#img=1&fullscreen=false
15.02.2016 12:59Radek :
Infoš: Ten děs na Horní je velký favorit ale můj vítěz stojí na Mjr. Nováka. Vítá to všechny na příjezdu od F-M.
15.02.2016 13:27https://www.google.cz/maps/@49.7805936,18.2686435,107a,20y,293.59h,67.65t/data=!3m1!1e3?hl=cs
Michal :
Vy s tím naděláte. A jakmile někdo nahodí jednolitou barvu, nedej bože tmavou,
15.02.2016 14:24tak hned bečíte, že je to „smutné“.
acdlcia [msstavby.cz] :
Infoš: To je přesné. Jen místo slova kompromis bych dal slovo kočkopes.
15.02.2016 16:31acdlcia [msstavby.cz] :
Ty fasády jsou humus a ten kdo je navrhnul je všech humusů futrál.
15.02.2016 16:35Cholera Chachar :
Hmm, a to jsem si myslel, že náš čerstvě zateplený panelák s šedo-růžovou fasádou je nejhorší humus, co lze v Ově u nově zrevitalizovaných baráků najít. Hned se cítím o něco nadřazeněji :P
Přišlo by mi zajímavé totálně černý panelák třeba se zelenými rámy oken nebo něco podobného, máme tu vůbec nějakou novou černou fasádu?
15.02.2016 16:42aldik :
Náhodou, mi se ty barvičky líbí :) Lepší než kdyby to bylo hnusné šedivé sídliště, nebo vše v jedné jiné barvě ;)
15.02.2016 17:41Martin [msstavby.cz] :
aldik: Barvičky :DDDDD
15.02.2016 18:58Michal: Prosím o uvedení odkazu na článek, kde brečíme nad tím, že je to jednotné, či jednou barvou.
Martin [msstavby.cz] :
Cholera Chachar: Jedna z takových realizací je přímo v centru https://www.google.cz/maps/@49.8397146,18.286328,3a,75y,316.32h,112.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9JkUoy-sYjrV-86TZZyXww!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs
Nebo http://www.msstavby.cz/renovace-administrativni-budovy-novinarska-3-20-11-2013/ , http://www.msstavby.cz/harmony-club-hotel-v-novem-03-12-2014/
15.02.2016 19:00Cholera Chachar :
martin [msstavby.cz]: To jsou také tmavě šedé bebechy, já chcu nekompromisní #000000. Jako první jsem si vzpomněl na toto:
https://www.google.cz/maps/@49.8359793,18.2951276,3a,75y,35.58h,111.06t/data=!3m7!1e1!3m5!1sLzFiIUSjdO128rVFD-Y8rQ!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DLzFiIUSjdO128rVFD-Y8rQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D214.43182%26pitch%3D0!7i13312!8i6656?hl=cs
ale pamatoval jsem si to špatně, taky je to taková šedá břečka :(
15.02.2016 21:38Xavier :
Cholera Chachar: Jo, taky mě štve, že se nezrealizovalo tohle: http://www.msstavby.cz/kraj-pohrbil-projekt-cerne-kostky-28-01-2015/. I když ta průhlednost by vizuálně té černosti ubrala. Ale to už je teď asi jedno.
15.02.2016 22:41acdlcia [msstavby.cz] :
A co http://www.msstavby.cz/projekty/concepthouse/
15.02.2016 23:00Nimrod :
To sluníčko je naprosto šíléné, těším se až se tady obejví ta ohyzdnost, která se nachází na ulici Horní, kousek naproti radnice – http://mapy.cz/zakladni?x=18.2523268&y=49.7915715&z=19&l=2&pano=1&base=ophoto&pid=5941292&yaw=4.891&fov=1.257&pitch=-0.020&source=stre&id=110853&q=ostrava%20horn%C3%AD
16.02.2016 08:05Jordanix :
acdlcia [msstavby.cz]: To je snad nejlépe postavený bytový dům v Ostravě za deset let!
16.02.2016 09:43Tomas :
Neco do debaty:) https://www.google.fr/maps/@49.8357522,18.1777038,3a,75y,198h,100.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZTbbmajJnq80Q7jUrpw-hQ!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=fr
16.02.2016 12:30thvari :
Těch domů je nepočítaně, to je jak mor, nákaza, šíří se to rychle. Panelák, kde jsem kdysi bydlel, natřeli pěkně na zeleno, ten vedle je oranžáda. https://goo.gl/gFRc0l
Otočíme-li se o 90 stupňů, uvidíme základní školu taktéž v nádherně sytě oranžové a protilehlý dům, který hraje sice ne všemi, ale aspoň hodně barvami https://goo.gl/53P5M4
16.02.2016 14:01aggu :
Všichni víme, kde je (dobře) zakopaný pes.
16.02.2016 14:03aggu :
Tahle obec má 128 obyvatel a pochopila to.
16.02.2016 14:10http://www.zichovec.cz/e_download.php?file=data/editor/mini12cs_9.pdf&original=Zich_REGULATIV_15+03+26.pdf
4.6.1
NEPŘÍPUSTNÉ: Pestré a nepřirozené barvy (modrá, zelená, fialová,červená, růžová, oranžová, apod.)
Možná by mohli v Zichovci udělat lidem z ÚHA školení.
Infoš :
aggu: Myšlenka je dobrá, ale některé body jsou už trochu moc tvrdé, např. přípustná jsou jen dřevěná okna a pálená střešní krytina. Ale v principu s 85% souhlasím.
16.02.2016 16:07SpinJ :
Jednu výhodu ta barevnost má a to sice, že až budu pod parou, tak ten svůj barák najdu :-) Jinak navrhuju udělat celý JIH do jednoho barevného vzoru, doplnit patřičným počtem hospod a pokud vyrazím v pátek do pondělka bych snad mohl najít cestu zpět :-)
17.02.2016 13:37Martin [msstavby.cz] :
SpinJ: Doufám, že jsme ještě daleko od doby, kdy se architektura budu řídit tím, ať opilý majitel objektu trefí lehce domů.
17.02.2016 19:57Bernardeel :
Sleduju už téma barevnosti fasád na msstavby nějakou dobu. Není mi jasné stále očerňování barev, barevných pruhů či geometrických tvarů. Přestože zmiňujete, že proti používání barev nejste, nevzpomínám si moc případů, kdy by byla nějaká stavba (v tomto kontextu panelák) chválena za zvou barvu fasády. Většinou jsem si všiml v komentářích, že šedá je vlastně nakonec nej. Můj názor je takový, že mě vyloženě pastelové barvy, které převažují, nijak neuráží. Ne že bych dělal rozsáhlý průzkum, ale ani v mém okolí lidé raději uvidí vedle sebe zelenou a fialovou než šedou a šedou a šedou a šedou.
Nelíbí se mi útočení na vlastníky objektů vašim subjektivním názorem proti jejich subjektivnímu názoru. Čekal jsem větší odstup a nadhled na toto téma, ale stále se tu setkávám akorát s kritikou a jízlivými poznámkami, jak je na tom Ostrava špatně kvůli barevným fasádám.
Popravdě rád bych viděl návrh místo neustálé kritiky stávajících objektů, jak byste si (ať už msstavby nebo kritizující) představovali takové regule a výsledná sídliště.
18.02.2016 07:35Martin [msstavby.cz] :
Bernardeel: Co třeba Jubilejní kolonie, asi jediné místo na Jihu, kde lidé opravdu chtějí bydlet.
18.02.2016 07:57aggu :
Bernardeel:
18.02.2016 09:50Tak ještě jednou. I v Zichovci to vědí a my tady, časem, možná, taky.
PŘÍPUSTNÉ:
Přírodní a světlé odstíny (bílá, šedá, béžová, písková).
NEPŘÍPUSTNÉ: Pestré a nepřirozené barvy (modrá, zelená, fialová, červená, růžová, oranžová, apod.).
Okna další fenomén.
Panelové domy jsou součástí 2/3 ostravského veřejného prostoru, regulujeme kde co s plochou 100x menší, ale na paneláky (banner velikosti 40x20m, zkopírovaný 10x vedle sebe) se „nějak“ zapomnělo…
Radek :
Mi tak nevadí barvy. Spíš vzory, ale hlavně to, že úplně brutálně oddělují jednotlivé části domu. Kdyby to aspoň tvořilo celek, když už ne celý blok, tak aspoň jeden dům.
18.02.2016 09:52Bernardeel :
martin [msstavby.cz]: Jubilejní kolonie je chloubou, když jsem se tam procházel, nevěřil jsem, že jsem v Ostravě :) Rozdíl je ale v tom, že v jubilejní kolonii nejsou typické panelové domy. A rád bych rozlišoval mezi nevzhlednými kostkami a jinými domy (samozřejmě nikomu neberu, že se mu klasický panelový dům líbit může).
aggu: Vidím větší smysl v regulaci malé obce, kde je padesát rodinných domů, než u velkoměsta s různými typy zástavby. Ale souhlasím, že i ve městech je potřeba regulace, aby nevzniklo něco podobného jako např. v Bruselu, kde tato regulace dlouho nebyla a stavěly se obytné domy vedle památek. Reklamní bannery jsou už jiné téma. Každopádně abych se vrátil k barvám, kdo určuje co je přípustné a nepřípustné? Že šedá je přírodní a zelená je nepřirozená barva? To je z objektivního hlediska nesmysl.
Otázka mimo: jak se vám líbí např. náměstí v Telči?
18.02.2016 10:28Infoš :
Myslím že to jde i bez barev, i s barvami, ale musí ty návrhy dělat někdo kdo má pro to cit. Např.:
19.02.2016 09:42http://www.straub.cz/location/revitalizace-bytoveho-domu-v-ostrave-45/ a dál už jde jen o to aby na to další „vchod“ navázal tak, aby celý blok měl stejný koncept..
Hynek [msstavby.cz] :
Infoš: jasne, na facebooku mame ted takovou trosku protidiskuzi, ale mi se taky libi vic to vpravo nez vlevo.. https://goo.gl/maps/upYJbU7FL422
19.02.2016 19:36Martin [msstavby.cz] :
Bernardeel: Jubilejní kolonie a panelové domy mají stejné to, že to jsou bytové domy. Jde jen o to, jak jsou postaveny nebo rekonstruovány. Tzn. když revitalizuji panelový dům, neznamená, že ho zmaluji jak omalovánku jen proto, že je to panelák.
K Telči. Barvy jsou použity s citem a koncepčně. Barvy zvýrazňují různé arch prvky. Panelák je monostěna, kde jsou proužky, kolečka, sluníčka plácnuty jen tak bez rozmyslu.
22.02.2016 09:06Lofas :
Vše o Panelácích zde: http://vaderarch.wix.com/encyklopedie
FB: https://www.facebook.com/Archwars
– Sbírka nejzajímavějších světových sídlišť, experimentů. Těch nejlepších i těch nejhorších. Všem se líbí paneláky. Archwars také. Mnozí o sídlištích hovoří, nicméně hovoří málo konkrétně. Nesourodá informace z různých zdrojů, především z internetu, je v této publikaci roztříděná a zpřehledněná do jednoho srozumitelného celku, pro snadné použití. Nic extra náročného, hodně obrázků s krátkým komentářem ve stylu Archwars. Najdete zde striktně popisné komentáře i ty emočně zabarvené. Encyklopedie a populárně naučný obrázkový komiks zároveň.
05.03.2016 22:37Adam :
Lofas: Nahlédl jsem na prvních pár stran. Zatím jsem kromě ideologie a propagandz neviděl nic. Zcela bezcenný pamflet.
06.03.2016 01:34Benny :
Tento dům byl takto opraven již někdy v letech 92-95. Od té doby jej nikdo nepřebarvil.
06.03.2016 12:30