Degradace veřejného prostoru dosáhla další úrovně.
Ke konci podzimu roku 2015 byla dokončena cyklostezka podél ulice 28. října v centru Ostravy. Cyklostezka vede od Krajského úřadu k sídlu společnosti Tieto. Finální podoba je jak ze špatného snu. Chodník je lemován přerušovaným, kýčovitým červenobílým zábradlím, v části před divadlem Petra Bezruče připomínající záď parníku. Kde není zábradlí, jsou betonové truhlíky.
V komentářích u článků z průběhu této stavby zazněl i názor, že zábradlí je přerušované z důvody dostání se z auta na chodník. Popravdě, proč tam to zábradlí vůbec je? Snad ani v Ostravě není místo, kdy by mezi chodníkem a komunikací byla takováto ohrádka. Jednou očividně dopadneme tak, že v rámci bezpečnosti a norem budeme při pohybu venku každý potřebovat vodícího asistenta.
V komentářích zazněl i důvod normy. Ač je to nečekané, v poslední době vznikly v Ostravě nové části města, které byly zkolaudovány a nenajdete tam podobné kýčovité úlety. Jedná se o Dolní oblast Vítkovice a Novou Karolinu. Soukromé investice. Například na Karolině lemuje krátké schodiště k tramvajové zastávce šedé, esteticky zapadající zábradlí. Samotná zastávka (veřejný projekt) jede už v odpudivé žluto-modré kombinaci.
Ale třeba si jen projektanti chtěli vyzkoušet kreslení zábradlí a truhlíků. A nebo někomu na skladě přebývaly trubky a betonové truhlíky.
Ale my jsme chlapci prozíraví a přišli jsme na pravou funkci. Třeba, až jednou opravdu dojde ropa a prostě jezdit autem se nevyplatí a my se vrátíme k povozům atp., může toto zábradlí posloužit jako šikovné ustájení koní. Vtípek. Vlastně to je celé velmi smutné…
Nyní reálný pohled na realizovanou stavbu.
Zábradlí sem, zábradlí tam…
Záď menšího parníku…
Kam čert nedá zábradlí, dá truhlík…
thvari :
Záď parníku se povedla. Ustájení koní taky. Ten vtípek a větu o smutku jste mohli klidně smazat, ti koně jsou beztak lepší pointa :)
25.01.2016 07:32Lukáš :
Nevím co je to zase za módu dávat ty betonové truhlíky. U nás na Dubině taky takové máme akorát do tvaru trojúhelníku a mnohem větší. Po pár letech se rozpadají a uvnitř je to v létě díky obyvatelům směsice odpadků a přerostlé náletové trávy (ono je na Jihu problém posekat normální trávu natož aby se někdo staral o nějaké truhlíky). Jak to asi dopadne tady – možná první rok se o to někdo postará aby se neřeklo pak už ne, protože se řekne klasické nejsou peníze.
25.01.2016 08:44Hynek [msstavby.cz] :
mi se libi ty cernozlute vystrazne pasky na sloupech. clovek koukajici do telefonu to oceni (tedy dokud nezacne byt povinna helma pro pesi..)
25.01.2016 09:33Miv :
Tak řekl bych, že to má asi za účel chránit chodce před auty. Tedy před auty, které řídí řidič, jenž auto neudrží na silnici. Pochopitelně forma i umístění na rovném úseku je diskutabilní, ale účel bude asi tento, ne?
25.01.2016 10:14Petr Ks. :
Tragédie: zábradlí má jinou barvu, než se líbí fotografovi! Asi na tom nejsme tak špatně, když řešíme už jen bouře ve sklenici vody.
25.01.2016 10:29Martin [msstavby.cz] :
Miv: Chránit chodce před zaparkovanými auty? Tedy všechny chodníky by měly být obehnány ploty?
25.01.2016 10:31Martin [msstavby.cz] :
Hynek [msstavby.cz]: Tady na starší fotce to je ještě vklidu. Ted je to oblepené skoro celé http://www.msstavby.cz/wp-content/uploads/2015/12/cyklostezka-1.jpg
Se divím, že neoblepily i truhlíky těmi páskami.
25.01.2016 10:33ruda :
To je jen zase nějaký kamarádšoft, případně honba za co nejmenšími náklady, ale to se mi nezdá v dnešní době. Smutné to každopádně je, nebo spíš tragikomické. Truhlíky z betonu buduou v létě plné přeschlé zeminy se zbytky rostlin. Chci vidět,jak to technicé služby budou každý den zalévat a čistit od odpadků.
25.01.2016 10:44MM :
Možná to není úplně k tématu, ale poslední dobou si všímám, že když se někde malují nové pruhy, přechody atd., jsou namalovány hrozně na hrubo. Už to není taková ta pořádná vrstva barvy. Výsledky se dostaví okamžitě. Nově opravená Nádražní ulice se zastávkou Stodolní, pruhy na cestě už skoro nejsou vidět. Jsou vyježděné. Nechápu to.
25.01.2016 12:43Sanju :
MM: Tak s nově opravenou Nádražní i po dokončení. Pokud se nepletu, stavba se předávala 30. listopadu, ještě minulý týden ale byla za křižovatkou s ulicí Českobratrská značka „Řidiči pozor, projíždíte stavbou“ a pořád nejsou domalované přechody pro chodce… někdo tady sice psal, že u zastávkových mysů nejsou namalované, protože by se přechod maloval přes koleje, ale ony nejsou domalované nikde – před křižovatkou s Českobratrskou i s ulicí 30. dubna, na křížení s ulicí Veleslavínova…
25.01.2016 14:22Ales :
Na nadrazni ty znacky mozna i zustanou, protoze by to chtelo z toho udelat zase hned stavbu a opravit ten dojebany asfalt, ktery ze vlneny jako lepenka. :-/ Rekonstrukce, ktera ochromi mesto na pul roku a mesic po otevreni je hned videt, jak je dilo spatne udelano.
25.01.2016 14:39Petr :
A nejsou náhodou zábradlí a truhlíky myšleny jako umělá vodící linie pro nevidomé? Signální pásy jsou k truhlíku vedeny…..
25.01.2016 15:36Hynek [msstavby.cz] :
Petr Ks.: jen bych rad pripomenul, ze na tyhle capiny se tady skladame vsichni, prinejlepsim ty penize mohly byt investovany do neceho uzitecneho.
ale jinak jak je libo, kazdy si to muze ohodnotit dle sveho uvazeni. :)
Petr: no.. uz jsme tu meli ochranu sloupu maskovanou ve stojan na kola, tak uz bych se nedivil nicemu :)
25.01.2016 16:12aggu :
Chápu to v továrně, kde nedávám pozor a urazím si hlavu nebo šlápnu kam nemám. Ale ve městě, a kor v Ostravě, bych teda čekal vyšší „stupeň hravosti“ ;) když jako úředník něco chci nebo když kreslím něco co ovlivňuje veřejný prostor. Mezi ulicemi třeba v Mittalu a ulicemi v Ostravě vidím trochu rozdíl.
25.01.2016 17:35Možná mi to vysvětlí někdo z úřadu, který tohle požaduje. Možná je to jen projev úřednického postindustriálního fachidiotismu (dělal to tak celý život). Anebo vcelku obvyklá předposranost (co když tam někdo spadne do vozovky, křiklavé pruhované zábradlí tam nebude a u soudu mi to dají za vinu). Anebo je mu to jedno.
Žít ve městě projektovaném striktně podle ČSN musí být krása. Ten klid. A to bezpečí.
Černě bych to neviděl. Přijdou jiní, kteří vidí město jinak. Jde to sundat. Truhlíky jdou odvézt. Padne pár ostrých vtipů na adresu těch, které veřejný prostor v Ostravě nezajímal a tím to skončí.
mJožka :
Původně jsem nechtěl reagovat, ale než se tady rozběhne paralelní diskuze… ano je to vodící linie a pro bližší vysvětlení doporučuji svůj :) komentář na http://www.msstavby.cz/cyklostezka-ku-nam-republiky-3-06-01-2016/ z 8. 1. 2016 v 17:43 a z teho plynoucí diskuzi.
Co se týče černožlutých pásků na sloupcích, má to být kontrastní prvek pro slabozraké. Jinde se můžete setkat s páskou, která je tvořena dvojicí černých pruhů, mezi které je vložený pruh oranžový. Stejně by měly mít celoskleněné dveře (např. v obchodech) přibližně ve výšce očí kontrastní horizontálně vedenou pásku. Černožluté pruhy se užívají k označení překážky v silničním provoze. Tolik stručně k teorii.
Proč ale na ocelové konstrukci nesoucí dopravní značku z jedné strany stačí páska a z druhé strany musí být konstrukce polepená/pomalovaná od země do výše 2 metrů a ještě se špatným sklonem čar, navíc na protější straně než by měl jet cyklista (na stezce se jezdí vpravo), je mi záhadou. A ještě větší záhadou mi je, proč, když něco staví město, tak se musí dodržovat všemožná základní pravidla pro vedení slabozrakých a nevidomých a když něco staví soukromý investor (DOV, Karolina), tak tam tyto prvky být nemusí. Normy a vyhlášky mají všichni projektanti stejné. Jde potom o sílu osobnosti investora vůči dohlížejícímu úředníkovi ze stavebního úřadu a policii při kolaudaci???
25.01.2016 18:30Martin [msstavby.cz] :
mJožka: To chce mít hlavu jako balón, pamatovat, co vše může být vodící linie.
25.01.2016 21:09Ričí :
Do Bezruče už jedině naslepo!
26.01.2016 09:45Eddie Mercx :
to co zde autor „tak trefně“ „glosuje“ je zcela podružné – neboť k tomu hlavnímu úkolu – jak se dostat pohodlně ! do centra, na kole, je celá tato diskuse netečná a neužitečná. Už jsi autore zkoušel jet přes Frýdlanty ke Karolíně ? Tři pruhy, rozmr…. přejezdy přez lokálky a speedy boys, kterým vůbec nepřijde, že se na teto dálnici ke štěstí může vyskytnout kolo
26.01.2016 23:24Martin [msstavby.cz] :
Eddie Mercx: Já nemohu za to, že Frýdlantské mosty je čtyřproudá komunikace a také nemohu za styl řízení některých lidí.
26.01.2016 23:27Crazym :
Eddie Mercx: Taky proč jezdit do centra přes nejfrekventovanější ulici, zkus to jinudy, nebo víš co, radši to ani nezkoušej i v centru jsou ulice kde jezdí auta, sice máš najeto ale přeci jen v sedmdesáti :DDD
27.01.2016 07:57Á, sorry, teprve teď jsem si všiml, že jsi s měkkým, Ty budeš asi jiný Eddy :-)
Jordanix :
Cyklostezek a chodníků přibývá, to je dobrá zpráva. Bohužel, ale přibývá přehnaně moc dopravních značek, nesmyslných betonových chráničů a zábradlí v našem městě.
27.01.2016 08:49Adam :
Eddie Mercx: Nikdy v životě jsem neměl s přejezdem Frýdlantských mostů na kole jediný problém. Pokud jedu na kole tam, kde mám, tzn. po pravé straně pravého pruhu, může kolem mě auto bezpečně projet libovolnou rychlostí až do bodu, kdy by mě významně obtěžovaly aerodynamické efekty, což ale nenastává ani při dálniční rychlosti.
27.01.2016 11:56Krom toho, úsek komentovaný v článku byl pro cyklistu mnohonásobně příjemnější a rychlejší v původním stavu bez cyklostezky.
dolil :
Jak se má člověk dostat z centra na kole do DOV (Dolní oblast Vítkovice)?
27.01.2016 12:18Nototo :
Ad ruda:
Ano, technické služby, potažmo radnice, si nejsou schopny uklidit ani „pod nosem“, například u zamřížovaných kořenů stromů v centru, kde jsou už letité nedopalky. Stejně tak je radnice „schopna“ celé týdny neuklízet ani frekventované prostory u lávky ke Karolině, kam si mládež vesele odhazuje, co si zrovna koupila v nějakém tom fastfoodu (viděli to přece v kině ve filmu a koš široko daleko nikde). Denně se na to dívám a stav je čím dál horší, městská policie nikde, postih stejně žádný, zato během hodiny ráda rozdá desítky pokut za to, že si někdo na chvíli zaparkoval u obchodu, zvlášť když člověk nemá nějakou tu prestižní SPZ nebo značku. Co hůř, radnici se často nic uklízet nechce a odkazuje se na soukromý pozemek, tzn. že už ani neumí přinutit vlastníky nemovitostí, aby dbali o svá prostranství, zabezpečili je a uklízeli, a tak odpadky se hromadí a postupně oblepují i okolní křoví, zatímco Vy sice jdete po čistém chodníku, ale nalevo i napravo máte binec. Zkuste se někdy podívat třeba na to, co se za pár měsíců stalo s prostory pod novým mostem na Českobratrské, hlavní to tepny do centra města. Dole postele od bezdomovců, skládka jako vrata, opálené potrubí, odpadky od řidičů, občas něco přihodí z mostovky nějaký „hrdina“ a máme rázem mrtvou zónu necelého půl kilometru od historického jádra města. Nemůžeme tedy čekat, že nám bude město uklízet nějaké květináče, zato čekejte vyšší svozné za odpad, nové parkovací karty, čipy na psy a nejeden další podobný bič, který Vás šlehne přesně ve chvíli, kdy to nejméně čekáte. Radnice pak vesele ve svém žurnálu zachrochtá, jak vymyslela něco pro Vaše dobro, zatímco Vaše peněženka bude opět o něco lehčí. Ostravský ráj to na pohled.
27.01.2016 13:32Adam :
dolil: Jako kamkoliv jinam. Po silnici.
28.01.2016 01:58Hynek [msstavby.cz] :
dolil: coz o to na kole, ale autem je to jak u blbych. :)
jinak abych odpovedel, tak ja bych jel bud po chodniku „v protismeru“ po frydlantech, anebo skrz krabici, anebo objet krabici a vytahem na lavku.
28.01.2016 02:18fix :
vytahem v karoline na lavku, sjedes dolu k nadrazi stred a pak uz jenom kousek k DOV, nebo muzes u karoliny jak je vyjezd z garazi, projet pres koleje a si u nadrazi stred hned. chybi tam cast plotu :) https://mapy.cz/s/qJxs
28.01.2016 10:37dolil :
Gěkuji za návrha. Pojedou i děti, takže jsem se chtěl vyhnout těm kolejím a tomu zbouranému plotu. A jelikož je nás více, tak jsem zavrhl i Karolínu. Nejlepší možnost je asi po chodníku v protisměru. Na vozovku se s dětmi bojím.
Je nějak plánovano jak se dostat kupř. z Trojhalí do DOV, veme-li v potas, že je to coby kamenem dohodil? Je nezbytné vyřešit překlenutí železniční trati.
28.01.2016 10:53fix :
kolik vas pojede? nas bylo 6 a vsichni jsme se vesli s kolama do vytahu v karoline. vytah je venku ze zadu pod lavkou, takze ani do karoliny „temer“ nemusíte vstoupit :)
28.01.2016 10:58Crazym :
dolil: Záleží na tom jestli máš horáka, silničku nebo nějaký cool cruiser :-) Na MTB nebo krosce v pohodě. Já jezdím tudy https://mapy.cz/s/qJEF a mám to od baráku na pěší zóně tak cca 2 Km a budu tam dřív než autem. Je to tam prosekané, upravené a jediná záludnost je překonat koleje a svah před nimi ale ten se dá objet pokud se nějaký soudruh necítí na dowhillovou vložku :-) Kdysi jsem si myslel jak to začali prosekávat a vysypali štěrkem, že tam budou dělat do DOV cyklostezku,přeci jen je to tam tudy nejkratší ale nakonec je jen na druhé straně řeky do Hrabové, možná časem až jim to dojde :-) Zatím jsem docela rád, že levá strana Ostravice zůstala bez asfaltu :-)
28.01.2016 11:04http://www.imagehosting.cz/?v=cestadodov.jpg
dolil :
Fix: počítám, že nás bude 6. Ten výtah je otevřený non-stop, anebo se na noc zavírá?
Crazym: děkuji za typ. Možná, že to zkusíme tvojí trasou.
28.01.2016 12:05fix :
dolil: predpokladam, ze bude otevreny jenom behem provozni doby karoliny
28.01.2016 14:09Crazym :
dolil: Tak pokud budeš mít sebou děti, tak doporučuji až podjedeš pod mostem a vyjedeš na kopec s výhledem na DOV (foto 4,5,6 http://www.imagehosting.cz/?v=cestadphp.jpg ) tak ještě kousek pokračuj po té cestě až uvidíš za kolejemi budovu, je tam mírnější kopec a pěšina přes koleje a od té budovy je to jen cca 300 metrů na konec Ruské ulice u Světa techniky https://mapy.cz/s/qLkA Kolejí se netřeba bát, není to frekventovaná trať na Frýdek, jen se tam občas posunuje.
28.01.2016 14:40Xavier :
Crazym: Já tamtudy taky občas jezdím na kole. Trasu, kterou odkazuješ na mapy.cz, jsem jel už alespoň dvacetkrát. Nicméně nedávno (v prosinci) se mi stala zajímavá příhoda. Nějaký hlídač u těch kolejí mě seřval, že tam nemám co dělat, že je to soukromý pozemek a průmyslový objekt, kde hrozí nebezpečí, ať to otočím zpět. Nemáš podobnou zkušenost? Teď se tam tak nějak znovu bojím :-D
28.01.2016 15:01Hynek [msstavby.cz] :
dolil: vytah je nonstop, ano.
28.01.2016 16:05Crazym :
Xavier: S důležitými idioty ve vysoké a zodpovědné funkci strážného mám spoustu zkušeností a zážitků ale pokud se chová slušně a jen mě upozorňuje většinou se domluvím a je vše v pohodě. Ovšem pokud registruji jen trochu důležitého blba co do mě startuje jen proto, že může většinou ho ignoruji a ať si mě na tom kole chytá :-) Jednou jsem třeba při svém toulání tam v té oblast přijel k regulérní vrátnici zde https://mapy.cz/s/qLTP zevnitř toho areálu a chlap na vrátnice se divil jak jsem se tam dostal když je to hlídaný areál a protože byl slušný řekl jsem mu odkud jsem přijel a že jsem někde „blbě odbočil“ a po ukázání batohu, že nic nekradu mě s úsměvem otevřel bránu :-) Je to vždy o lidech. Takže pokud vyloženě neprojdeš kolem cedule zákaz vstupu, bych se nestresoval :-) Ovšem drážní tělesa jsou všeobecně zakázaný prostor, takže je třeba s rozumem a proto se radši toulám mimo idustry ale i tam jsou sem tam takoví divní zelení fašisti co prudí, že tam či onam nemůžu na kole a přitom jsou kolem davy turistů nebo lidí na koních :-)
28.01.2016 16:59PS. Např. jsem vůbec netušil jaký prostor k blbnutí je halda v Hrabové a jaký má potenciál s tím stotisícovým sídlištěm vedle dokud jsem tam nevlezl a už se ani nedivím, že tam Světlík uvažoval o golfovém hřišti :-) http://www.imagehosting.cz/?v=halda.jpg A přitom je to taky „zakázaný areál“ :-)
Xavier :
Crazym: Díky za info. Já tamtudy jezdím už poměrně často, když jedu do Hrabůvky či někam tím směrem. Po té nové asfaltové dálnici podél Ostravice mě to už nudí :)
28.01.2016 17:14Halda je parádní. V předchozím roce jsem tam byl třikrát. Dvakrát pěšky, jednou na kole. A hrával jsem si tam jako děcko (pocházím z Hrabůvky). Na procházky v příjemném počasí je to jako stvořené. Jen ta „stanová osada“, kterou tam mají bezdomovci, není nic moc, ale dá se tomu pěkně vyhnout.
Mimochodem, i na té haldě jsou hlídači. Jsou „uhnízděni“ kousek od vstupu z Moravské. Nicméně když jsem tam byl posledně, jeden z nich mě zastavil a cca 20 minut si se mnou příjemně popovídal (byl poměrně ukecaný. Mimo jiné říkal, že vůbec netuší, co tam mají hlídat, kromě několik pár starých strojů, které tam jsou :-D). Neměl žádný problém s tím, že tam jsem. Jen se zmínil o tom, že je třeba dávat pozor. Takže – opravdu je to o lidech :)
Xavier :
Crazym: Mimochodem, ten plán na golfové hřiště padl? Mám pocit, že je stále ve hře… ale možná jsem něco nepostřehl.
28.01.2016 17:15Xavier :
Crazym: A pokud tě tak zaujala halda v Hrabové/Hrabůvce, doporučuji haldu přívozskou. Ale tu asi znáš, když jsi z centra! :)
28.01.2016 17:16Crazym :
Xavier: Zde: http://www.msstavby.cz/golfove-hriste-v-hrabuvce-nevyroste-31-07-2015/ A ano haldy v centru znám jako dítě jsem je prolezl všechny a některé byly ještě funkční tou dobou :-) Hrabová byla přeci jen z ruky pro dítě a později jsem všude jezdil autem a kolo 25 let neměl :-)
28.01.2016 17:32aggu :
Současnost:
28.01.2016 19:37Sanace haldy Hrabůvka společnosti VÍTKOVICE, a.s.
http://bit.ly/1PVOL2h
jas :
Podobných příkladů, jak kultivovaně se umí ostravské volené i profesionální autority chovat k veřejnému prostoru, by se našlo víc; kdybyste si nemohli na žádný z nich rychle vzpomenout, tak doporučuji udělat si exkurzi k nedávno zprovozněnému podchodu pod Plzeňskou ulicí v obvodu Ostrava Jih, který byl realizován jako jeden z objektů akce „Dopravní propojení Pavlovova-Plzeňská“. Kromě opravdu silného estetického zážitku je to i pěkná ukázka, jak se dají vyhazovat veřejné peníze za stavby, jejichž jediným lidským rozumem pochopitelným smyslem je vytváření nových příležitostí pro sprejery. Ono ale když by se chtělo, tak by to i v Ostravě šlo jinak, než v případě popisovaném v článku – viz např. úpravy u tramvajových zastávek Karolina, Krajský úřad nebo Svinov mosty i nádraží. V čem je mezi těmi příklady rozdíl? Můžete hádat, ve kterém z nich byl v podmínkách zadání projekčních prací uplatněn zadavatelem (příslušnou radnicí) požadavek, aby součástí zpracovatelského týmu byl také architekt, a to ne ten nejlevnější, nebo co se známe ze základky, ale doložitelně nejlepší z dosažitelných.
31.01.2016 10:04mag :
Zajímalo by mě, když se takhle křečovitě dodržuje normy, jesli není nějaká norma jak vysoký může být maximálně obrubník.
31.01.2016 13:25Tato rekonstrukce je fail i z tohoto pohledu. Proč nemohou být obrubníky tolerantní k ráfkům?
Adam :
mag: Tak tomu nerozumím. Vy při podélném parkování najíždíte na obrubník?
31.01.2016 17:54skelet :
Od té doby co existují nízkoprofilové gumy, tak pokud se najede blízko k obrubníku, tak tento ten ráfek ohobluje. Proto auta vesměs „trčí do cesty.
31.01.2016 17:59acdlcia [msstavby.cz] :
skelet: Za to nemůžou nízkoprofilové gumy, ale trotl co neumí parkovat.
31.01.2016 19:04skelet :
když myslej vašnosto, tak to tak bude :)
31.01.2016 21:25