Den po sobě publikovat články stejného tématu není vhodné, ale problémy se hromadí a aktuálnost si žádá své.
Mnoho z vás určitě pozoruje rekonstrukci ulice Nádražní. Krom toho, že rekonstrukce je již v projektu špatná, je i její realizace velmi vtipná. Po velmi pomalém tempu stavebních prací byly umístěny poklopy kanálů a sítí. Při pokládce první vrstvy asfaltu bylo zjištěno, že poklopy jsou umístěny nízko. Tak, že při druhé vrstvě asfaltu by byla zakryty. Asfalt okolo poklopů byl tedy odkopán. Poklopy ustaveny do správné výšky a zality betonem. Stalo se tak v celém úseku opravované ulice.
A vícepráce nám přibývají a cena se tudíž taky navyšuje. Záměr, či nedbalost…
Fotografie byly pořízeny v pátek 23. října.
Baraba :
Jeste ze to udelali pred polozenim vysledne vrstvy.. Vetsinou vidim, ze polozi asfalt a pak vyrezavaji kanaly, a znova to kolem nich dolepuji =( =( =(
27.10.2015 06:56thvari :
Díky za články s těmihle detaily. Jelikož jsem laik co se týče stavebnictví, je tohle více než zajímavé.
27.10.2015 07:54S200 :
Sice tím rostou náklady dodavatele, ale těžko to může investorovi vyfakturovat jako vícepráci.
27.10.2015 08:02kdojekdo :
Obávám se, že těch, kteří té fakt fyzické stavařině moc nerozumí, je zde víc. Podobné články to potvrzují. Přesně výškově přizpůsobit kanalizaci ani jinak nelze, uvědomte si alespoň, v které etapě stavby byl její základ položen, výškově členitá komunikace, apod.
27.10.2015 08:49Luděk :
kdojekdo: Teď jsem to chtěl napsat a jak píšeš tohle se týká více článků publikovaných na msstavby.cz :-)
27.10.2015 09:02Crazym :
Taky si myslím, že to je běžný postup kdy definitivní výškové usazení se provádí až před pokládkou finální vrstvy a ty spodní působí jako fixace podkladu a ideální lůžko pro ten „bobek“ betonu držící různé vpusti a kryty ventilů. Ale neberte to jako fakt a klidně mi to vyvraťte, jsem už přeci jen přes 20 let mimo stavby :-)
27.10.2015 09:14Martin [msstavby.cz] :
Běžný postup to není. Předem se ví, jaká bude tl. asfaltové vrstvy. Stačí jen správně vynivelovat části vstupující do asfaltové vrstvy a upevnit předem. Je to preciznější, ale v důsledku rychlejší. Což se asi tady moc nenosí.
27.10.2015 09:27Nimrod :
martin [msstavby.cz]: Nemyslím si, že by to bylo rychlejší. A už vůbec nesouhlasí s vaším názorem, že to není běžný postup. SOuhlasím s tím, že by měl být, ale bohužel není. Ještě na to přijde finální vrstva, takže jak to je zafixované v podloží zas až tak nevadí. A náklady opravdu nebude v tomto případě platit investor. V hodně případech máte pravdu, ale tady to tak není…holt praxe! Ale každopádně jen tak dál, investiční odbor na MMO potřebuje tepat jak koberec!
27.10.2015 09:37skelet :
Tohle fakt není na vícepráce mezi dodavatelem a investorem. To by investor musel změnit projekt v průběhu stavby. Což na 95% nehrozí. Pokud to budou nějaké vícepráce, tak mezi dodavatelem stavby a subdodavatelem.
27.10.2015 10:39Martin [msstavby.cz] :
Nimrod: No právě. Mělo by být. Ano. Nepohybuji se desítky let ve stavebnictví. Ale dopravní stavby,které jsem sledoval v mém okolí, či jinde, probihaly tak, že byly dobře ustaveny různé poklopy. Zabezpečeny zalivkou proti posunu a poté zaasfaltovany. Toto řešení mi přijde neekonomické.
27.10.2015 10:44Hynek [msstavby.cz] :
skelet: jestli jsou to viceprace, anebo ne, je trochu jedno (ostatne pockejme si, kolik to melo stat a kolik se ve vysledku zaplati.), tyhlety veci urcite neplati zhotovitel ze sveho, ale platime to my a cekame na to taky my.. a snad se shodnem, ze v obou pripadech zbytecne. tedy do jake miry je slozite to v 21. stoleti napoprve usadit spravne, nemam moc poneti, ale tusim..
tak uvidime, financne uz to nejak nastavene je, tak za mne jen doufam, ze z toho nebude hned prekazkova draha..
27.10.2015 11:37Mirek :
Poklopy se takto ustavují do nivelety před pokládkou budoucí vrstvy asfaltu. Je to dáno taky tím, že kdyby byly poklopy ve finální výšce, neprojel by přes ně finišer s pokládkou asfaltu a pokládka by byla komplikována (nepíši ale, že by to nešlo, jen by vznikaly větší náklady na pokládku spodní vrstvy asfaltu pro dodavatele).
27.10.2015 11:48Přemek :
No pokládce finální vrstvy a výpustí nerozumím, ale co mě překvapuje je to množství těch výpustí. To se opravdu, když se dělaly celé nové inženýrské sítě těch kanálů muselo udělat tolik? Nedávno byl někde článek, že na novém úseků nějaké Pražské ulice bylo na 1km kanálů něco přes 100, takže vycházely co cca 10m a to nejen, že byly každý v jiné ose silnice, takže řidič pak kličkuje jak opilý, ale mnohdy byly metr od sebe i 3ks. Prý jsme národ kanálů. To to fakt při tak velké rekonstrukci nejde zredukovat? Za pár týdnu se jako téměř vždy propadnou o 5-10cm a zas budeme mezi nimi kličkovat.
27.10.2015 12:44skelet :
Hynek [msstavby.cz]: „tyhlety veci urcite neplati zhotovitel ze sveho“
Pokud investor nezmění projekt v průběhu stavby, tak se ho stavební kiksy vůbec netýkají. Může pouze blahosklonně vyjít zhotoviteli díla vstříc a schválit opravné řešení (anebo trvat na projektě). Nicméně platí, že pokud nastane na stavbě kiks oproti projektové dokumentaci, tak finanční náklady jdou za zhotovitelem nebo jeho subdodavatelem.
27.10.2015 12:45Alex :
Zhotovitel a Ostrava se v čl. II, odst. 8) Smlouvy o dílo dohodli, že na eventuální vícepráce bude uzavřen dodatek ke smlouvě. Je-li dodatek, musí být do 15 dnů od jeho uzavření zveřejněn na profilu zadavatele. Jelikož žádný dodatek zveřejněn není, domnívám se, že není ani vícepráce a debata je zbytečná
27.10.2015 14:04koudy :
Tohle je normální postup. Běžně se i kanály poslední vrstvou zakryjí a pak se vyřezávají. Nevidím problém.
27.10.2015 16:18Baraba :
koudy: =) problém je v tom, že pak místo dvou hrbů na přejetí: asfalt – kanál – asfalt jsou čtyři asfalt – zalití výřezu – kanál – zalití výřezu – asfalt a po čase se okolí kanálu začne drolit a rozpadat….
27.10.2015 16:46koudy :
Baraba: Nejsem sice odborník ale pokud to chápu správně tak se řeže před zhutněním, takže je spád vyrovnaný. Minimálně by to tak mělo být.
27.10.2015 16:53kdojekdo :
Zdravý, a hlavně nezaujatý nadhled diskutujících i autora to jen chce…..
27.10.2015 19:46Při takto členité komunikaci to nelze jinak udělat. Uvědomme si, do jaké hloubky se ulice rozkopala a proto nové zhutnění podkladu je třeba udělat etapově a není proto takto možné jezdit válcem mezi kanály, čímkoliv bez jejich úhony, onen válec v různých podobách není fakt hračkou pro děti…..
Cyril :
Spíš než způsob vsazení poklopů mě fascinuje jejich množství. I to by se dalo pochopit, je to historické jádro města… Ale proč je ta silnice tak strašně široká? Oni od sebe vzdálili koleje a k této vzdálenosti (podívejte na fotky, je fakt maximální!) připočetli ještě normální pruh pro auta… Který navíc po pár stovkách metrů skončí – v kolejišti na zastávkách. To je spousta prostoru pro „vyčůrané“ řidiče, co se budou navzájem předjíždět a podjíždět, a ještě ke všemu budou závodit s lokalkou o projetí zastávkou.
A oni projekt nazvou „Zklidnění ulice Nádražní“. A ten chodník, kde proti sobě málem neprojedou dva kočárky… (přeháním. Ale relativní šířka chodníku v poměru k celkové šíři ulice je směšná.)
27.10.2015 21:37Jan :
Cyril: Povinně zajet do Prahy, např. do Karlína, nebo jiných míst, kde tímto stylem přeměnili ulici s tramvajovou tratí. Zjistíte, že to opravdu funguje a tranzitní aut. doprava začne jezdit jinudy, ulice se zklidní a nabídne lidem. Od čeho stavěli prodlouženou Porážkovou, aby tu dopravu přejela. Možná to dělají v detailech blbě, staví dlouho, ale v globále to někdo promyslel.
27.10.2015 22:10Infoš :
K množství poklopů snad jen tolik že při napojování přípojek kanalizace na hlavní řád musí být v místě napojení šachta a tedy i poklop, dále jsou tam požární hydranty jejichž počet taky vychází na nějaký počet domů okolo… Postup prací není neobvyklý.
27.10.2015 22:30Cyril :
Jan: Tak proč tomu účelu nepřizpůsobili chodníky po celé délce ulice? Nádražní se třeba zklidní, čemuž osobně moc nevěřím, ale lidi budou zase šmatlat po cestě. Kdyby Porážková měla převzít auta z nádražní, už by se tak dávno stalo, času na to bylo dost. Zatím je plno jenom na Poděbradově.
27.10.2015 22:31Cyril :
Jan: Koukl jsem se na Mapy.cz, ulice Sokolovská je udělaná přesně tak, jak jsem si představoval Nádražní. Auta jezdí spolu s tramvajemi v jednom pruhu. Ale na Nádražní to právěže takhle nebude!
http://mapy.cz/zakladni?x=14.4449496&y=50.0925489&z=19&l=2&pano=1&base=ophoto&pid=4355334&yaw=1.528&fov=1.257&pitch=-0.058&source=ward&id=13707
27.10.2015 22:48balde :
ted jsem byl nedávno v Praze a strašně se mi líbí co udělali s kolejištěm tramvají v ulici Milady Horákové a dále. Takhel krásně t mohlo vypadat třeba na Dubině a v POrubě http://mapy.cz/zakladni?x=14.4021051&y=50.0965420&z=20&l=2&pano=1&base=ophoto&pid=4721952&yaw=0.405&fov=1.257&source=ward&id=13707
ta tráva je fakt krása
28.10.2015 07:30Marek :
Mě osobně spíše zarazil detail izolace komunikace/chodníků vůči objektům, přesněji způsob nopovky. kdy tzv. „špunty“ jsou situovány od objektu (http://www.imgup.cz/image/08Y). Změnilo se v tomhle případě něco nebo se stále ctí pravidlo, že špunty mají být na straně k objektům a v tomhle případě je to položeno blbě?
28.10.2015 08:04Jan :
Cyril: Chodím po Nádražní roky, aut za poslední léta znatelně ubylo, takže Porážková již částečně zafungovala. Teď s novou Nádražní to bude hádám zase trochu lepší. K dokonalosti chybí dokončit Porážkovou celou, tzn. až do Přívozu.
28.10.2015 08:36Ano, Karlín vypadá líp, je to ale dáno i absencí velkých křižovatek, kde se auta vrací zpět do svého pruhu. Jsme v Ostravě, teprve se učíme to dělat, ale aspoň že jsme už začali…
Martin [msstavby.cz] :
Marek: Ty výstupky tam jsou od toho, aby mezi nimi proudil vzduch a odváděla se vlhkost. Měly by tedy přiléhat k základům domů, ne hlíně.
Moment. Takže napřed umístím poklopy, jak chci. Přejedu to první vrstvou asfaltu ( u té taky musí vadit ). Pak je odkopu, teprve ustavím, a pak teprve dám finální vrstvu?
Jinak novinka. MOaP požaduje všude na všechny chodníky stejnou dlažbu. Přesněji tu, co je použita při této rekonstrukci. Šedá zámková dlažba. Krása.
Mimochodem. Netuší někdo, proč jsou koleje tak daleko od sebe?
28.10.2015 09:03Permonik :
Jsem laik ale zajimalo by mě, zda umistěni těch poklopu musí být v cestě? Jendak to způsobuje komplikace při stavbě, potom i v případě jejich použiti (musi se zastavit doprava) a v případě poruchy musim rozkopat cestu….Nemohou být umistěny v chodniku?
28.10.2015 10:04Crazym :
Tak zde sporné kanály v finální úpravě http://www.imagehosting.cz/?v=281020pop.jpg Nezdá se vám ten asfalt nějak nahrubo?
28.10.2015 15:38A nevím proč ale nějak se mi ta ulice nelíbí, za mě je to tak trochu zklamání :-(
http://www.imagehosting.cz/?v=281020zpz.jpg
http://www.imagehosting.cz/?v=2810201538.jpg
http://www.imagehosting.cz/?v=281020coc.jpg
Tano :
Permonik: Jo ja bych je dal taky všechny na chodník. Tam už je nikdo nemusí ani složitě zarovnávat s povrchem. Prostě se ten kanál přeskočí a pokud bude větší, tak se přeleze ;-)
28.10.2015 15:44Xavier :
Crazym: Souhlasím. Procházel jsem tamtudy před hodinou a půl a působí to zvláštně… možná dokonce více „ošuntěle“, než před konstrukcí. Ale možná k tomu přispívá i to, že tam není doprava (a k tomu je svátek). Uvidíme, jak to bude působit po ukončení a otevření.
28.10.2015 16:09Crazym :
Xavier: Ono technicky to je asi pokrok, já, který vyrostl na Chelčického ulici jsem ve svém pokoji slyšel nejen dopravu na Revoluční(Českobratrské), tam speciálně trolejbusy ale i dopravu tramvajovou na Nádražní a dnes jak kolem mě projížděla ta tramvaj byl zřetelně slyšet rozdíl, byla potichu. Otázkou je jak dlouho jim to vydrží :-)
28.10.2015 18:21Ale vizuálně je to minimální rozdíl, snad jen zastávky tramvají ale ty ve mě vyvolávají hodně velký odpor a vůbec se i ten systém nelíbí :-(
balde :
Crazym: kdyby dali kostky bylo by fajn
28.10.2015 22:56koudy :
Nejsou ty koleje na široko proto, aby mezi těma zastavkama projeli v cajku dvě auta a nemuseli jet po těch kolejích?
29.10.2015 02:35S200 :
koudy: Zase tak daleko od sebe nejsou. Podle mého názoru se tam udělala standardní šířka dvoupruhové komunikace (která je větší než šířka dvoukolejné tramvajové tratě) s tím, že koleje jsou pak logicky při okrajích, aby byla vzdálenost nástupní hrany a vstupu do tramvaje co nejmenší.
29.10.2015 08:26Permonik :
Tano: Proč ta ironie?
29.10.2015 09:52koudy :
S200: Jo to je možné. Jako nejsou daleko ale jsou dál než třeba na 28. října.
29.10.2015 13:49balde :
dneska jsme se na tu ulci díval a to je fakt peklo ten asfalt, ta ulice by vypadala uplně skvěle kdyby to bylo ve stylu stodolni třeba, kostky na cestě
30.10.2015 17:25koudy :
balde: Souhlas. Pořád trochu doufám že až skončí ta pětiletá udržitelnost z EU tak to zas rozkopou… teda alespoň ty chodníky že udělají z velkoformátu… na žulu na cestě si ale počkáme asi déle :/. Rozhodně si myslím že by jí slušely i stromy.
31.10.2015 10:19balde :
dneska na ČT ve zpravodajství informovali o ulici nádražní a byly zmíneny i MS stavby s jejich kritikou, začínáte být známí i v Praze, do roka to vidím na interview, v událostech z regionu :D
09.11.2015 14:39Martin [msstavby.cz] :
balde: Ano, byli jsme oslovení z ČT o živé vyjádření k rekonstrukci ulice Nádražní, ale Hynek je v Berlíně a mě se nějak nechtělo.
09.11.2015 16:07thvari :
martin [msstavby.cz]: to je škoda, do toho jste měli jít!
09.11.2015 16:18Rado :
Vypadá to, že centrum Ostravy a nádražní dostává jeden direkt za druhým. Baťa odchází do Karoliny a Megapixel z Nádražní do Karolina Parku, takže umrtvování centra v podání úředníků z magistrátu funguje dokonale.
15.11.2015 20:39Martin [msstavby.cz] :
Rado: Tohle se tu řeší již pod článkem o nových obchodech v centru Ostravy. M
15.11.2015 22:11Btw, obchody na jednu stranu ulice 28 října se stěhovat mohou a na druhou ( Karolina park ) již nemohou? Karolina není centrum?
Crazym :
Rekonstrukce jde do finále, 1.12. by mělo být otevřeno. Už je i nalajnováno http://www.imagehosting.cz/?v=2011201503.jpg Instalují se červenobílé šílenosti http://www.imagehosting.cz/?v=201120aka.jpg A velmi zábavným způsobem základy pro dopravní značky http://www.imagehosting.cz/?v=201120zrz.jpg
20.11.2015 15:01dolil :
Ty červenobílé šílenosti, už z nich začínám šílet!!!
20.11.2015 17:04dolil :
Proč nejsou na obou stranách stromy???
20.11.2015 17:04Adam :
dolil: Vážně? Protože to je projektováno jako ulice bez stromů na obou stranách.
21.11.2015 17:18acdlcia [msstavby.cz] :
Crazym: To je ještě dobré o kus dál to dělají takto http://www.imagehosting.cz/?v=201510hgh.jpg
21.11.2015 17:28Crazym :
Tak jsem se dozvěděl, že to není rekonstrukce ale zklidnění http://www.imagehosting.cz/?v=2511201504.jpg :DD Jak je tedy možné, že jsem víc nasraný než zklidněný? :DD
26.11.2015 18:35Zajímavý detail http://www.imagehosting.cz/?v=251120bfb.jpg , tyto čočky, které možná budou i svítit budou asi to jediné, co bude dělit lidi na zastávkách od případného nepozorného řidiče http://www.imagehosting.cz/?v=251120gkg.jpg Doufám, že první větší sníh to neotestuje a jsem docela rád, že tramvají nejezdím zas tak často :-)
jrov :
Crazym: ad čočky) je ta obruba alespoň 10cm vysoká :-) ? Jinak buďte rád za čočky, taky tam mohli dát obligátní normovaný červeno-bílý nesmysl :-)
26.11.2015 18:59Crazym :
jrov: Tak možná by stačilo pár klasických betonových sloupků a jen na té příjezdové hraně http://www.mestsky-mobiliar-4city.cz/sloupek-beton-mm800068/ Furt lepší než žádná zábrana, přeci jen je to v přímém směru jízdního pruhu. Je to divné, kde je naše proslulá betonová lobby? :-)
26.11.2015 20:26Hynek [msstavby.cz] :
Crazym: zeptej se mistnich zivnostniku :)) ale opatrne
26.11.2015 22:11Jrov :
Crazym: tak ten sloupek má taky „štyl“ :-) , doufám že to tam nějaký střelec neveme nad ránem rovně, když tam čekají ty davy lidí ze Stodolní …
26.11.2015 22:12Hynek [msstavby.cz] :
Crazym: :)) no vida. a martin tady sili, ze se nezastavujou proluky. prvni vlastovka :D
Crazym: ad cocky.. treba na krizikove to blika, kdyz prijizdi tram. asi to bude neco podobneho
26.11.2015 22:18Martin [msstavby.cz] :
Zastávkám na Nádražní chybí nájezdy pro hasiče
28.11.2015 17:34http://polar.cz/zpravy/ostravsko/ostrava/19292/zastavkam-na-nadrazni-chybi-najezdy-pro-hasice
jrov :
martin [msstavby.cz]: :-) však úkol zněl jasně : „zklidnit dopravu na ul. Nádražní“ a to za každou cenu…
28.11.2015 19:13acdlcia [msstavby.cz] :
martin [msstavby.cz]: Takže to vlastně předělají na vídeňskou zastávku kterou tam nechtěli.
28.11.2015 19:23Rado :
Měl jsem tu čest projít se po Nádražní a výsledkem jsem dost zklamán. Tu zámkovou dlažbu už ani nemá smysl řešit, že to vypadá levně, ale proč proboha někoho nenapadlo tam vytvořit nějaký mozaikový vzor? I tohle je pro Ostravu problém? Šedé, nudné, zcela bez nápadu…:-(
29.11.2015 17:52thvari :
Msstavby citují v Událostech v regionech – http://www.ceskatelevize.cz/porady/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/415231100031202-udalosti-v-regionech/ – zmiňují poznámku, že materiály použité při rekonstrukci Nádražní mohly být vzhledem k důležitosti této ulice kvalitnější. Dobrá práce hoši…
04.12.2015 08:35Hynek [msstavby.cz] :
thvari: vime, jsme radi. jedna z nejsofistikovanejsich vet na tomhle blogu :D
04.12.2015 12:24Crazym :
Dnes jsem v regionálních zprávách http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/415231100031207-udalosti-v-regionech v čase 12:15 zaslechl, že nástupiště na Elektře bude průjezdní. To jako bylo v plánu od začátku nebo je nějaká změna? Jsem nějak zmaten, to bude každá zastávka jiná?
07.12.2015 20:10S200 :
Crazym: Na Elektře není takový problém s úzkým chodníkem jako na Stodolní, takže nutně ty zastávky nemusí být řešeny stejně.
08.12.2015 08:18Hynek [msstavby.cz] :
S200: muset nemusi, ale v projektu to bylo stejne, pokud me muj laicky zrak nesali.. http://www.msstavby.cz/rekonstrukce-nadrazni-detaily-25-03-2015/
08.12.2015 14:06balde :
ted jsem se divla do toho projektu a nadrazni u elektry nebude zuzena jen mei zastávkami ale az ke křižovatce kde se ted rekonstruuje ta narožní budova, plus to parkování na couvačku no to jsem zvědav
08.12.2015 14:10Hynek [msstavby.cz] :
Crazym: jsem koukal na tu reportaz a co znamena, ze ma byt nastupiste „prujezdni“, vubec nevim, ale jak jsem dal vyse odkaz – podle me je to uplne to same jak na zastavce stodolni.. pokud se to teda nezmenilo. anebo tomu nerozumim.
ale musim rict, ze treba ty prechody-neprechody na zast. stodolni jsou taky hodne divna vec.. a kdyz pominu, ze tam neni nacarovana zebra (coz je zjevne neprekonatelny problem), tak ta uprava chodniku pro nevidome mi prijde, ze neni nijak odlisna od normalniho prechodu..?
08.12.2015 18:58acdlcia [msstavby.cz] :
Hynek [msstavby.cz]: Přechod bez zebry je místo pro přecházení. Nedávno o tom byla reportáž v televizi. Hodně obcí to zavádí a lidi vůbec nechápou jak to funguje.
08.12.2015 19:07balde :
to je upe demence, před rekonstrukcí tam nebylo nic, tedka tam dali snížený obrubník a lidi břečí že tam není přechod, který tam stejně nikdy nebyl.
08.12.2015 19:21Martin [msstavby.cz] :
Podle projektu zastávkové mysy jako na Stodolní.
08.12.2015 20:22S200 :
Hynek [msstavby.cz]: Přechod přes tramvajové koleje není nikde, protože chodci nemají přednost před tramvají.
08.12.2015 22:45Hynek [msstavby.cz] :
S200: ale tady jezdi i auta..?
11.12.2015 16:10Martin [msstavby.cz] :
S200: Takže přes žádnou tramvajovou trať nevedou přechody pro chodce?
11.12.2015 16:25S200 :
martin [msstavby.cz]: Neměly by. Výjimkou jsou světelně řízené přechody, ale to vlastně nejsou přechody, protože tam není zebra a v případě vypnutí signalizace už se o přechod nejedná, přednost má vždy tramvaj. V některých zemích chodci před tramvajemi přednost na přechodech mají, ale s ohledem na brzdnou dráhu tramvají mi jako optimální přijde to české řešení.
11.12.2015 19:53