Fotoreport amatérismu ve výstavbě veřejného sektoru.
Tušíte, kolik různých druhů a barev může být použito na zábradlí a mobiliář jedné zastávky? Konkrétně rok staré stavby kolejového propojení ulic Plzeňská a Pavlovova?
Stavba financovaná ze Švýcarských fondů, za kterou by se však ve Švýcarsku styděli. Ve městě, které je odkojeno z dotací a evropských fondů je úředníkům jedno, co ,kde a za kolik postavíte. Ostrava má sice Útvar hlavního architekta. Bohužel jeho působení jde vidět jen na položce výdajů městského rozpočtu. Ve veřejném prostoru nikde.
Je až k neuvěření, jak nezkoordinovaně stavba vypadá. Různé druhy a barvy zábradlí jsou znázorněny šipkami. Při výjezdu z podchodu lemuje koleje šedé zábradlí. Mimochodem ulice Plzeňská (odkud je fotografie pořízena), je také lemována šedým zábradlím. Avšak jiného druhu.
Cyklostezka je nesmyslně ukončena červeno-bílou závorou. Namísto toho, aby byl proveden oblouk a byla nasměrována do obytné zástavby. Divíme se, že na této cyklostezce nebyly použity výstražná světla a závory jako u železničních přejezdů.. Pěší přístup od ulice Plzeňská je lemován pozůstatkem zábradlí z dřívějších dob. Barvou světlezelenou. Zastávky jsou tradičně v modro-žluté kombinaci. Z jedné strany je nástupiště lemováno modrým zábradlím, avšak jiným druhem, než při výjezdu z podchodu.
Nechybí, ÚHA milované, unifikované přístřešky. Zastávka je doplněna žlutými odpadkovými koši. Obecně na světlých barvách dříve uvidíte zašpinění, proč je tedy barva, zrovna odpadkových košů, které se špiní velmi rychle, žlutá? Tento nešvar je bohužel ve výskytu všude po městě.
Schodišťový přístup k nástupišti je lemován zábradlím červeno-bílým…
Dalo by se říct, až mystické zelené zábradlí.
Pohled na přístup k zastávkám na ulici Plzeňská. Opravdu nemohlo být zábradlí protaženo a být jednotné v druhu a barvě?
Pohled na přístup ke stanovišti linky č.11. Oblíbené červeno-bílé kombinace. Zátiší dotváří betonové truhlíky, které byly snad několik desítek let schovány ve skladu. Z pozadí fotky vykukuje zábradlí žluté.
Zde se asi nemohli rozhodnout, kterou barvu použít. Proto zábradlí bylo ponecháno v nedotčeném stavu. Při pořizování fotografií jsme se zaměřili na zábradlí. A mobiliář. Při pohledu na amatérsky opravené schodiště jsme měli stavbu nafotit do posledního detailu….
Stanoviště linky č.11. Zde nástupiště lemuje zábradlí žluté.
Přiblížení na podjezd pod ulici Plzeňskou. Ulice Plzeňská lemována zábradlím šedým. Přístup pod mostem modrým a kouskem červeno-bílého. Partu uzavírá žluté kolem nástupiště.
Můžete namítnout: je to dáno normou. Normy jsou však doporučené. V samotné Ostravě můžete vidět příklady, kdy se dbalo na estetiku a ne slepý technokratismus. Například schodiště před budovou Nová Karolina Park je lemováno šedým zábradlím a ne ohyzdným bílo-červeným. Zde jde totiž vidět, že soukromý investor chtěl vytvořit přívětivý a ucelený prostor. Ucelenost končí zastávkou Karolina, která jede na stejné vlně jako zbytek projektů města.
Také budeme publikovat v brzké době článek o barevnosti zábradlí v Kopřivnici, kde se s tímto nešvarem také perou.
mJožka :
Vám se pořád něco nelíbí. Vadí vám unifikované přístřešky po celé Ostravě a když někde udělají pestré a různé zábradlí tak je to zase špatně :)
Teď ale vážně. Bohužel některé normy jsou sice doporučené, ale některé závazné jsou (například norma ČSN 736102 Projektování křižovatek na pozemních komunikacích). A jít proti byť i doporučení z normy chce osvíceného projektanta a hlavně investora, který má dost času na hádání se s úředníky.
V tomto případě se mi jedná o to kritizované zakončení stezky pro chodce a cyklisty. Bohužel Drážní úřad vnímá křížení stezky s tramvajovou tratí jako plnohodnotné křížení pozemní komunikace a drážního tělesa, takže pokud bychom stezku chtěli přes trať převést, museli bychom dodržet rozhledové vzdálenosti. Protože předpokládám, že ty jsou větší než možnosti území, tak by tam při požadavku na plnohodnotné křížení stezky klidně a bez legrace i navrhované závory a výstražná světla mohly být :)
Co se týče práce Útvaru hlavního architekta… bez komentáře. A děkuji za tento a podobné články, které jeho práci popisují.
Tano :
Skoro bych řekl, že ty odpadkové koše jsou žluté proto, aby je lidé nemuseli dlouho hledat. Někteří lidé je proto rychle uvidí a řeknou si „tak daleko přece nebudu chodit“ a hodí odpadek na zem.
26.10.2015 09:11aggu :
Buď ostravští politici a úředníci tohle dělají schválně (nezájem o veřejný prostor je v Ostravě tradice) anebo z blbosti a diletantismu. No co je lepší…
26.10.2015 09:36Opozice mlčí. Noviny mlčí. Jen tady se pořád někomu něco nelíbí ;)
Ještě 10 let a možná na radnice přijde nová generace, která k Ostravě má vztah. Ti současní se už historicky znemožnili. Neznám ani jednoho, který by se o to jak veřejný prostor vypadá alespoň otřel. Nezájem.
S200 :
Přesto máme pořád ještě co dohánět. Třeba nám v Ostravě chybí taková krásná rampa pro bezbariérový přístup, jakou mají v polských Siedlcích: http://www.transport-publiczny.pl//img/DSC00661.JPG_678-443.jpg :-)
Martin [msstavby.cz] :
mJožka: Však to je dobře, že nelíbí ne :)
26.10.2015 16:04Když teda pominem drážní normu, kde už se měl teda celý projekt udělat trošku jinak. Divokost zábradlí a dalších stavebních prací je otřesná. To se snad neděje nikde v rozvinuté společnosti :)
Pećha :
Asi naivně jsem předpokládal, že budou opraveny i zastávky linky 11. Co dodat je to peklo.
Rubrika OVASTORY, by se mohla pomalu jmenovat Cirkus Ostrava.
26.10.2015 16:59Martin [msstavby.cz] :
A ta betonová zeď v luftu na první fotce. Co má minimální funkci. Za to by se schoval slušný kulomet.
26.10.2015 17:27Jrov :
martin [msstavby.cz]: ad) opěrná teď, pro kulometné hnízdo – asi potřebovali vyfakturovat více metrů a nechtěli podváďet :-)) tak tam flákli zeď do prostoru
26.10.2015 17:35LoLec.CZ :
Lidi, co blbnete? Vždyť to je přesně to naše světové COLOURS OF OSTRAVA!!! :-)
29.10.2015 10:17