Západní společnost staví na okraji měst záchytná parkoviště pro osobní automobily. Ostrava pro hromadnou dopravu.
Město Ostrava přišlo s plánem vybudování dopravní terminálu na okraji Dubiny pro dálkové autobusové spoje přijíždějící od Krmelína. Pojďmě si tuto stavbu probrat.
Co dnes nabízí stávají konečná zastávka dálkových spojů autobusů. Tedy Ústřední autobusové nádraží v centru Ostravy ( ÚAN ). Krytou, vytápěnou čekárnu, wc, úschovnu zavazadel, prodej jízdenek a kupónů. Přímou návaznost na linky 1, 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 18, ,21, 28, 37, 38, 50, 71, 73, 81, 103, 104 + vlakové spoje z nádraží Ostrava-Střed.
Co bude nabízet terminál na Dubině? Prakticky NIC. Dle zprávy z dokumentu EIA se na terminálu Dubina bude nacházet výstupní a nástupní zastávka a 8 stání pro autobusy. Což je i patrné z celkové ceny projektu 7,5 mil. kč. Žádné wc, vytápěná, krytá čekárna, úschovna zavazadel… Přímé spoje z Dubiny jsou pouze na linky 1, 10, 12, 15, 17, 18 , 19, 26, 55, 59.
Ovšem někdo může namítnout, že lidé si při čekání mohou zajít do blízkého OC ( nyní Albert ). Jenže, co kdyby tam OC nebylo? Navíc stavby privátního sektoru tu nejsou od toho, aby suplovaly ( zachraňovaly ) hrubé nedostatky veřejných staveb. Navíc, otevírací doba je 7-22h. Nečekaně autobusy jezdí i mimo tento interval.
Jeden z důvodů je i omezení vjezdů autobusů do centra města kvůli snížení prašnosti. Tohle tvrzení je prostě výsměch. Jelikož depo dálkových spojů se stále nachází ( a není nikde zmínka o změně ) v centru Ostravy na Vítkovické ulici. Takže autobus dojede na Dubinu, vysadí cestující a většina autobusů stejně dojede do centra. Ale zbytečně bez cestujících. Tak jak dnes korzují po ulici 28.října prázdné autobusy z tohoto depa na zastávku Svinov-mosty, Dolní zastávka. V tomto depu také autobusy tankují. Vozové parky dálkových spojů byly v poslední době značně zmodernizovány.
Další negativní faktor. Při každoročním osekávaní spojů DPO je až naivně pošetilé si myslet, že by byly posíleny spoje v špičce z terminálu Dubina. Ti ,co jezdí MHD z této části města v ranní špičce vědí, že již od zastávky Josefa Kotase se člověk regulérně mění na sardinku.
Další otázkou je, zda zde budou v budoucnu zastavovat i spoje od Frýdku-Místku…?
Sečteno, podtrženo. Dojde k rapidnímu snížení komfortu přepravy. Zvýšení času dojezdů, více přestupů, atp. Stavba má být v provozu již v září tohoto roku. Budeme muset přehodnotit označení „rekonstrukce“ autobusového nádraží v Havířově za fiasko roku. Máme žhavějšího kandidáta.
Také bychom doporučili po zprovoznění této stavby nové sčítání aut ve směru od Krmelína. Zda-li nebyly pro životní prostředí výhodnější spoje autobusů až do centra…
LoLec.CZ :
Když jsem viděl nadpis OVASTORY, tak jsem si řekl: „jééééé, to je super, já se nechal nachytat a ten paskvil na Dubině nebude“.
09.03.2015 07:23Thunderbird :
Ti konšelé se snad již úplně p…..i !!!
09.03.2015 10:09aggu :
Ty autobusy na bázu jezdí po každé lince tam/zpět nebo až na konci „šichty“? Nejsem autobusák, tak se ptám ;)
09.03.2015 17:58Kdyby se na okraje Ostravy přestěhovala i depa (což by měla), asi by to nikdo neřešil.
První den fungování terminálu v ranní špičce tam bude hodně novinářů se škodolibým úsměvem ;) Cestující v tramvaji #1 se možná smát nebudou, a ti na zastávce v Hrabůvce už vůbec.
Balde :
aggu: jn uz ted si clovek nesedne na poliklinice, ted bude rád že se do ní dostane
09.03.2015 18:45Ostravák :
Co si tak nejdříve zjistit informace? Čerpat informace z jednoho článku, který byl publikován v MS deníku je trošku mimo.
10.03.2015 12:33Takže téměř po celý pracovní den budou autobusy pokračovat dále do města. Terminál bude plnit svou funkci jakožto nový přestupní bod, jelikož v současné době nelze nikde komfortně na linky MHD od jihu přestoupit. Frýdecké autobusy budou samozřejmě jezdit na ÚAN.
Fred :
Přestupní uzel od jihu byl vždy co si vzpomínám Dřevoprodej…
10.03.2015 13:05Martin [msstavby.cz] :
Ostravák: Čerpáme z více zdrojů.
Zde je například výtah z idnes.cz „Ostravští radní na posledním zasedání rozhodli o zahájení stavby dopravního terminálu na Dubině. V budoucnu na něm mají končit příměstské linky autobusů – tedy spoje jedoucí od Nového Jičína a z jižní části frýdecko-místeckého okresu. Pro cestující mířící do centra to znamená přestupování. Navíc připlatí.“
Takže nedostatek informací na tvé straně. Pokud chce někdo přestoupit na linky na Jihu, využívá dnes zastávku hotel Bělský les ( Helbich ), tak proč něco takového.
10.03.2015 13:10Ostravák :
Zastávka Hotel Bělský les není všespasná. Bydlel jsem ve Fryčovicích a tak vím, že mě vyloženě štvalo, když autobus zastávku u SPARU jen „líznul“ a zastavil až u Helbicha, kde se moc kulturně přestoupit nedá, navíc pouze v určitém směru. Navíc linky 371 a 670 jezdí kolem Benziny, tudíž nějaké přestupování ve směru do Poruby bylo zcela nemožné a časově problematické.
To, že tohle psali i na idnesu ještě neznamená, že je to správně, a že tak realita bude vypadat. Stále trvám na tom, že po téměř celý pracovní den vyjma sedla nebudou autobusy na Dubině končit, ale budou pokračovat tak jako dnes dále do centra. Je nutné nevěřit každému blábolu, co pisálci vypustí…
10.03.2015 17:54Martin [msstavby.cz] :
Ostravák: Tak nevím jestli máš nějaké interní informace, ale i město hlásá, že tam budou busy končit.
10.03.2015 18:00Ostravák :
Otázka je, jestli jsou ještě interní. Opravdu je to tak, že tam vážně všechno končit nebude. To by vážně žádnou logiku nemělo.
10.03.2015 18:25MG :
http://www.mhd-ostrava.cz/?s=rekonstrukce_dubina
10.03.2015 18:49Hynek [msstavby.cz] :
Ostravák: jasne, no. my bychom mozna mohli nejak vic spolupracovat, protoze opravdu mas trosku vetsi vhled.
10.03.2015 18:57ale promin, „Čerpat informace z jednoho článku, který byl publikován v MS deníku je trošku mimo.“ / „To, že tohle psali i na idnesu ještě neznamená, že je to správně, a že tak realita bude vypadat.“ – nejsme detektivni kancelar, jsi jediny, ktery rikas jinou informaci. ale ok, berem te jako spojku, co se MHD tyce, muze byt? :)
Martin [msstavby.cz] :
V jednom z rozhovorů o terminálu uvedl bývalý primátor Kajnar, že je škoda, aby dálkové autobusy končily na Dubina,přispělo by to vylidnění centra. Takže tím ,chcete říct, že ani primátor neví, co se v městě děje ( nedivil bych se ) ?
10.03.2015 18:59acdlcia [msstavby.cz] :
MG: Tak tohle se snad nedá považovat ani za stavbu. Prostě tam vyasfaltujou parkoviště.
10.03.2015 19:03Ostravák :
Hynek [msstavby.cz]: Tak nechtěl jsem být nějaký jízlivý. Jen jde o to, že český národ je dosti negativistický a rád se chytá čehokoliv negativního, co se někde napíše. Proto mi pak vadí, když se objeví někde nějaký článek, který něco kritizuje, ačkoliv projekt jako takový má také pozitiva, nikoliv jen negativa. Lidé se toho hned chytnou a je z toho téměř ihned tragédie obrovských rozměrů.
acdlcia [msstavby.cz]: Prakticky se opravdu jedná jen o zvětšení odstavných možností autobusů, které jsou v současné době ne moc dobré a mnohdy jsou tak nuceny autobusy postávat všude možně. Navíc dojde k přiblížení autobusových státí k těm tramvajovým. Víc než terminálem bych to já osobně asi nazýval přestupním uzlem. Ale všude se o Dubině mluví jako o terminálu, tak to ctím i u nás na webu. To, jak bude vypadat linkové vedení je věcí druhou.
10.03.2015 22:40kolovrátek :
autore nepleť si dálkové spoje s příměstskými spoji, buď tak laskavý!
10.03.2015 23:31kolovrátek :
Nevidím důvod, proč nadále v době bohatě rozvedené sítě MHD a její další dobudovávání zaplňovat město stovkami dieslových příměstských autobusů? Autobusy přes den nezajíždějí do depa, jak si myslíš! Takový autobus jede někam do dupkovic klidně i přes hodinu a stejnou dobu zpátky, tudíž opět vyjede znovu až po třech hodinách. Vozidla pak nejsou vždy odstavovány v depu, ale v dané obci, kde končí a obvykle tam i bydlí řidič.
10.03.2015 23:38Návaznosti Opava-Poruba, Novojičínsko-Svinov, Příborsko-Dubina, Karvinsko-Hranečník je k pochopení u každého normálně smýšlejícího člověka :)
Když chce prostě někdo prudit, prudí, jelikož se to týká jeho, nechce se s tím smířit, je rozmazlený a má línou dupku…
Baraba :
Nevím jaký problém má autor s rozsahem stavby. Sám píše, že zde má být „výstupní a nástupní zastávka a 8 stání pro autobusy“. Tedy nejde o žádný terminál typu „depo“. Neočekává se, že by zde končily všechny příměstské a dálkové linky. Plánovaná vybavenost odpovídá podobným dopravním uzlům v jiných městech v těsné blízkosti již finkčních uzlů MHD a obchodních center. ukněte řeba na Pražský Zličín….
Myslím, že vybudování takovýchto přestupních terminálů pro příměstskou dopravu je třeba podpořit, ale radní při pánování nesmí zapomínat na silnou podporu Kodysu.
Za všechny dojíždějící do Ostravy ANO pohodlnému přestupování…
13.03.2015 07:42