Památníky obětem z řad zaměstnanců závodů: Kotlář Antonína Ivanského, Raněný Vincence Havla, Žal Jiřího Myszaka a Oběť neznámého autora.
Památníky osvobození a pomníky obětem první či druhé světové války jsou v různých podobách běžnou rekvizitou každého města či obce. Rovněž velké podniky, jako např. Vítkovické železárny, však stavěly pomníky svým zaměstnancům, kteří byli za války umučeni či padli v boji za svobodu. Nezřídka se setkáme s tím, že každý závod měl dokonce svůj vlastní pomník či pamětní desku. Ty nejzajímavější ostravské si nyní představíme.
Již v roce 1949 vytvořil Antonín Ivanský reliéfní plaketu kotláře pro nástupní prostor kotlárny Vítkovických železáren (dnešní vstup 8). Z poměrně nízkého reliéfu představujícího polotovar zdejšího závodu vystupuje působivě do prostoru zpola klečící zpola oblečená postava dělníka s kladivem, u jehož pravého kolena leží lipová ratolest – symbol míru a naší státnosti. Jména padlých s větším nápisem „V boji za vlast“ jsou vypsána po obou stranách válce budoucího kotle. Ačkoli je socha provedena v ryze realistickém duchu, upoutá pozornost svou kompozicí i protikladem plošného pozadí a vylupující se plastické postavy.
Nedaleko odtud, před bývalou správní budovou závodu 2 (tzv. Nové ocelárny) na ul. Štramberská, vznikl v letech 1965–67 horizontálně koncipovaný památník padlým zaměstnancům sestávající z dlouhé betonové lavice, na jejímž levém konci se nachází kvádr s tabulí uvádějící jména padlých, na opačném konci pak pískovcová, nahrubo tesaná skulptura raněného vojáka. Jejím autorem je sochař Vincenc Havel z Hradce nad Moravicí, o němž vypráví dokument České televize z cyklu Soukromé století. Socha představuje lyricky pojatou figuru sedícího muže, jenž klesá pod tíhou patrně střelné rány na prsou. Dramatická scéna je tu podána bez afektu, v jakémsi zpomalení, kdy náhle vše utichá spolu s vědomím umírajícího člověka. – Památník byl odhalen 7. prosince 1968 – recitoval přitom přední herec ostravského divadla Miloslav Holub.
Zrakům veřejnosti je bohužel ukryt umělecky působivý pomník obětem fašismu, který vznikl v letech 1968–69 za budovou tzv. Nového ředitelství Vítkovických železáren. Autorem plastiky i architektury pomníku je sochař Jiří Myszak. Plastika je ukázkovým příkladem Myszakovy tvorby 60. let, kdy modeloval sochy z velkých dílců šamotu. Silně jej tehdy inspirovalo dílo italského sochaře Marina Mariniho v jeho sumárním pojetí objemů, jež ho vedlo ke stylizaci až v duchu pravěkých kultovních sošek venuší. To je znát i na zarmoucené ženské postavě z našeho památníku – útlé nohy a břicho kontrastují s objemnými boky a vyboulenýma rukama, jimiž se žena v tragickém gestu chytá za hlavu, ukrytou kdesi v hloubce mohutné helmice vlasů. – Při odhalení pomníku 30. dubna 1969 po doznění smutečního Pochodu padlých revolucionářů zarecitoval verše Vítězslava Nezvala ostravský herec Bedřich Koliner.
Avšak nejen Vítkovické železárny měly ve zvyku stavět pomníky padlým zaměstnancům. Zajímavý památník s figurou oběti stával rovněž v někdejších Urxových závodech na severozápadním okraji katastru Vítkovic (směrem na Hulváky). Pomník navržený za války vězněným Karlem Neshodou byl odhalen 7. listopadu 1949. Tehdy patrně sestával pouze z kamenných kvádrů na podstavci se jmény padlých a nápisy „Vaše veliká oběť ukula svobodu pracujícímu lidu!“ a „Za svobodu“. Podle fotografie z roku 1964 však byl později na vyšším kvádru umístěn ještě kovový nápis „Lide, bdi!“ a za pomníkem vyrostla betonová, geometricky řezaná skulptura běžícího člověka. Ten jako by zvedal vítězně ruce vzhůru, ale zároveň klopí zmučeně hlavu k zemi. Může jít snad o paradoxní ztvárnění vítězství i oběti zároveň? – Osud památníku i jeho přesné umístění nám však zatím není známo.
Popisovaná umělecká díla naleznete na stránkách databáze Ostravské sochy autora článku Jakuba Ivánka.
http://ostravskesochy.cz/dilo/826-Raneny-Pamatnik-padlym-zamestnancum-zavodu
http://ostravskesochy.cz/dilo/839-Pamatnik-obetem-fasismu
http://ostravskesochy.cz/dilo/1162-Pamatnik-obetem-okupace-19391945-Lide-bdi
Poslední komentáře