Místo dvou věží má být jedna. A nižší. Posunout se má i samotný termín realizace o 12-18 měsíců.
Podoba soukromého mrakodrapu plánovaného na Nové Karolině v centru Ostravy i termíny zakotvené ve smlouvě o prodeji městského pozemku zvaného Slza se zřejmě změní. Místo navržených dvou věží má být jedna a mírně se sníží výška. Posunout se má i zahájení a dokončení stavby, pokud budou souhlasit ostravští zastupitelé.
„Investor před dvěma týdny splatil městu celou kupní cenu za pozemek, tedy téměř 62 milionů korun. Smlouvu je ale nutné pozměnit vzhledem k novým skutečnostem, které vyplynuly z geologického průzkumu,“ uvedl Jindřich Vaněk, mluvčí ostravské společnosti RT Torax.
Plánovaných 238 metrů ale ostravská budova nedosáhne. A změní se toho víc. Architekti navrhli místo dvou věží jednu v neobvyklém tvaru. Vizualizace nové podoby mrakodrapu zatím není k dispozici.
Firma chce také posunout termíny stavby. Souvisí to s průzkumem podloží, jemuž se věnoval mezinárodní tým odborníků od ledna. Ten ukázal, že tam lze bezpečně postavit výjimečně vysokou budovu. „Mrakodrap bude mít okolo 230 metrů. Je to o něco méně proti původnímu záměru, ale stále jde o nejvyšší budovu v zemi,“ řekl Vaněk.
Dodal, že kvůli pandemii covidu se pozdržel příjezd německých odborníků, takže i celý průzkum skončil později. Navíc odhalil v zemi zbytky opěrných zdí, patrně z budov bývalé koksovny Karolina, které tam neměly být.
„To vše zdrží přípravu i stavbu. Nakládání s odtěženou zeminou bude jiné, než kdyby byla dekontaminovaná. V dosavadní smlouvě stojí, že investor musí do konce příštího roku požádat o stavební povolení a v roce 2023 má začít stavět. Jenže za dané situace je nutné termíny posunout o 12 až 18 měsíců,“ dodal Vaněk.
Původní vizualizace záměru, nyní tedy už neplatné:
zdroj: idnes.cz
Michal :
Vítejte v Česku
19.08.2021 11:10espider :
a ono tomu opravdu nekdo veril?
19.08.2021 12:17preci.. jde jen o zviditelneni te dane firmy, to se povedlo – konec
vojta :
Jak hloupý musí být člověk, který si myslel, že to bude opravdu vypadat podle vizualizací, které byly jen objemové studie, a že to dokážou postavit za tak krátkou dobu, když obyčejné baráky v centru stavíme klidně deset let. Lidi, dejte tomu čas, nebude to hned. Taková příležitost už se městu nikdy nenaskytne.
19.08.2021 12:36David :
Nějak stále postrádám rozum nad tím, že si investor koupil pozemek ještě před provedením geologického průzkumu vzhledem ke skutečnosti, co tam kdysi bylo a je jasné, že už téhdy věděli moc dobře že tam chtějí mrakodrap ale v místě kde kdysi proběhla sanace – dle výsledků úplně neproběhla pokud tam jsou ještě zbytky staveb pod zemí. To je ale spíše asi na městu, které prodalo zelený pozemek za slušný peníz aniž by vědělo co tam ve skutečnosti pod tou trávou je…(což oni asi i věděli moc dobře) Pokud má být změna jak píšou jen v jednu věž – o to lépe – vznikne jeden kvalitní návrh snad, jestli se sníží o 8m, to je v tomto měřítku jen vtipný detail, ovšem pokud to nedopadne dle mého očekávání, že investor bude šetřit (a díky Covidu se není čemu divit) tak, že tam vznikne nakonec jen 10ti patrová věžička viz Tieto… ještě že Chybík+Krištof je nějaká záruka kvality
Meechee :
David: Pochybuji, že do toho šli bez předešlého průzkumu alespoň v rovině konzultací s geology a báňskými inženýry. Průzkum, který teď probíhal, v podstatě jen potvrdil, že to tam postavit jde, akorát to kluci trochu přepískli s objemem a výškou, resp. ty první obrázky byly jen objemovou studií (jak píše vojta) … každopádně ta smlouva s městem má nastaveny docela drsné podmínky, takže 10 patrová věžička tam určitě nevznikne – pokud tedy město bude na dodržení smluvních podmínek trvat – a Macura se jeví jako docela nekompromisní v těchto věcech …
Dan :
vojta: „Jak hloupý musí být člověk, který si myslel, že to bude opravdu vypadat podle vizualizací, které byly jen objemové studie, a že to dokážou postavit za tak krátkou dobu“
Nevím? Třeba ti zastupitelé, co takovou smlouvu a s takovými daty schválili? :D
19.08.2021 13:43rom :
Osobně tomu začínám více věřit než na začátku. Trochu se obávám malosti některých zastupitelů a házení klacků pod nohy. Organice se také vyšlo vstříc, když chtěli slevu za kontaminovanou zeminu. Uvidíme, co budou chtít. Osobně mám obavy z vyvolaných investic do infrastruktury, které nebude chtít investor sám platit. Každopádně zřejmě v září to půjde do zastupitelstva a tam by mělo být všechny relevantní informace. Co vím, dělá na tom už dlouho mezinárodní tým a to něco stojí. Je zvláštní, že zatím nic neuniklo. )
Hrdý Ostravák :
Veškeré ostravské vizualizace jsou výsměch,prostor na odklonění pěněz. Nepřetrżitá ostuda nesoudných, nestoudných zastupitelů a soukromé a mediální sféry.Nevím,kdo tyto a podobné vizualizace v Ostravě ještě bere vážně. Dětská malůvka z mateřské školky má větší hodnotu,než tyto paskvily.
19.08.2021 15:02Meechee :
Hrdý Ostravák: Netvrdím, že to tak někdy není, ale v tomto případě – pokud zprávy vyloženě nelžou – zaplatili investoři už nějakých 80 mega do přípravy projektu (62 mega za pozemek, což je samo o sobě darda a pak další miliony či desítky milionů na geologický průzkum, architekty … atd). Pokud se tedy nejedná o gigantickou pračku, kdy Torrax s nějakou „ztrátou“ ve formě smluvní pokuty za neuskutečněný projekt vypere přes město těch zhruba 60 mega (a tady zase fakt nechci být paranoidní), byla by to ekonomická sebevražda, vyhodit takové prachy za pokus nebo nějakou neuskutečnitelnou vizi … každopádně by bylo fajn, kdyby to nebyla pohádka a podařilo se něco takového postavit – ve finále klidně i o 50 metrů nižší třeba …
FM :
– vizualizace byly jen objemové studie. Nedá se tedy říct, že „dojde k nedodržení vizualizací“
– stavba bude nově „okolo“ 230m. I kdyby to bylo 225m a zaokrouhleno nahoru, tak je to snížení o 9,4%. Pořád dvakrát více, než aktuálně nevyšší budova v ČR
– místo dvou věži jedna – developer se pro změnu návrhu rozhodl i kvůli odplyňovacímu vrtu v bezprostřední blízkosti. Pravděpodobně tedy po provedených průzkumech, což je normální racionální důvod..
FM :
FM: oprava, snížení max. jen o 5,5%..
19.08.2021 15:31Mx :
Zpráva má dobrý i špatný obsah: Dobrá zpráva: něco asi bude a vysoké. Špatná zpráva: 2 věže byly velmi atraktivní. Nicméně slibovaný náhradní “neobvyklý” tvar by mohl být tou náhradou, jak se vyhnout obyčejné vysoké tuctové věži, kterých je plný svět. Třeba to bude super. Pozn: dekontaminace karoliny stála myslím kolem 2 mld a pod Slzou není dekontaminovaná? To zavání alibismem. Na zbytky staveb, které se odbagrují raz dva, nelze myslím si svést 12-18 m zpoždění. Nebude z toho arch. průzkum a nejde o hektary. Možná i Organica způsobila změnu plánů a odklad. Nebude potřeba tolika kanclů a/nebo vyčkají, co udělá trh díky Organicy. Ale fajn, že plán na mrakodrap trvá
19.08.2021 16:03rom :
kdo ví, jak ta dekontamice probíhala – ty ekologické projekty udělalo z hodně lidí miliónáře – je to vidět i podle toho, co se tam pořád nachází – zbytek základů, bunkry atd. )
19.08.2021 16:16donc :
Ani tv zprávy nejsou za jedno,ČT tvrdí, že zbytek stavby v zemi vadí,prima, že metan. Metan je prevít,zatím ubrali 8metrů a jednu věž :-)
Mx :
Fm: máte pravdu. Nicméně vizualizace obletěly republiku a vznikne zhola něco jiného, ne jen něco odlišného. A i když nejsem geolog, odplyňovací vrt tam je desítky let, 100% je i někde zakresleno, kudy vedl. A najednou je to překážka 2 věže? Lidi nebuďme furt tak naivní!! Osobně ale firmě fandím, i když to asi zpomalí už tak katastroficky pomalou zástavbu proluk a snad tedy něco vznikne, budu rád
23.08.2021 22:51aggu :
rom:
23.08.2021 23:14Mx:
Vždycky je lepší se vyjadřovat o tom, o čem mám „ánung“, než naopak a vyrábět milionáře a bunkry a změny plánů ;)
Ano, něco bude. Ano, bude to vysoké. Kolik je pro irelevantní.
Jaký alibismus? Ano, dekontaminace proběhla, konec konců, všichni ji měli na očích spoustu let. A jako každá měla své sanační limity, které nikdy nejsou rovny nule, to byste nikdy nezaplatil. Problém? Vyřeší se. Zbytky staveb? Ano. Problém? Vyřeší se. Stejně jako na sousedních stavbách.
Vizualizace byla úvodní návrh. Když bude investor chtít, bude jich třeba dalších dvacet, co chcete ze své role posuzovat? ;)
PS: Ten odplyňovací vrt s ohrádkou vede svisle dolů ;) Je to vrt.
Komentovat fantasmagorie pražských televizí o Ostravě netřeba.
Mx :
Aggu: zjevně jste to nepochopil. Právo na vyjadřování hypotéz, když něco vypadá podivně – je normální. Jakože 2mld nestačily na to, aby pod slzou zůstal tak velký problém, jak se to prezentuje jako významný důvod celého velkého posunu termínů? Právo na komentování tak velké změny záměru na základě vrtů, které tam jsou 20 let – je normální. Nebo Vám ubrání jedné věže připadá jako běžná změna původní vize?? Nikdo netvrdí, že máme pravdu. Vaše argumenty jsou také zcela na vodě, jako vždy, ale opět jako vždy tvrdíte, že máte pravdu a ostatní jsou hlupáci. Velmi rád zde vždy děláte hlupáky ze všech a sebe vyvyšujete. Poslušte si. Zajímavé, že téměr vždy jste na straně investora nebo města.
24.08.2021 09:02Mx :
A sanační limity, o kterých píšete jako o vysvětlení? Jakože sanační limity způsobí, že se vlastně musí náročně dekontaminovat dekontaminované místo znova, když se firma krom dalších důvodů odvolává na novou dekontaminaci? Nebudu jako Vy tvrdit, že tomu rozumím a mám pravdu a dělat z ostatních hlupáky. Řeknu jen – je to zvláštní. Pochopil bych však, kdyby neplánovaně mnohem hlubší základy (tak vysoký mrakodrap se neplánoval) vyžadovaly hlubší základy, ve kterých už se nedekontaminovalo. Ale to by muselo být zjevně uvedeno, aby nebyl dán prostor spekulacím, proč 2 mld nestačily, a musí se asi nějak náročněji dekontaminovat = zdržet.
24.08.2021 09:34aggu :
Nebylo nic k nepochopení. Není třeba hned vidět podivnost tam, kde (jen) nemáte informace. Proč píšete o „velkém problému pod Slzou“?
24.08.2021 09:39Nikdo vám právo se vyjadřovat nebere, ale musíte si být vědom svých limitů. Velká změna záměru? Kde? Vrty? Nejsou tam 20 let. Atd.
Uvědomte si jedno, investor přišel s projektem, který zatím v Česku nikdo neřešil a vybral si docela složité místo. Čeká jej hodně práce. A posměšků jedněch a neustálé pochyby druhých.
Mx :
Aggu: měla by to být možná spíše role novinářů a odborníků, ne nás tady, nicméně dle mého názoru by otázky a někdy i pochybnosti měly být vznášeny, když se objevil důvod. Jako v politice, tak i v životě města, pokud nám není vše buřt. Jinak ale všechna čest investorovi a nepochybně zaslouží obdiv a budu mu držet palce a fandit.
24.08.2021 11:35Ivan :
Když se objevili první vizualizace, tak tu někdo psal, že „budeme rádi, když to nakonec bude mít 12 pater…“ byl to prorok, anebo se ten člověk díval na svět realistickým pohledem? Developer si asi znovu nechal udělat analýzu trhu, zjistil, že od dob minulých některé materiály zdražily i o 300 % a přehodnotil svůj záměr. Asi pochopil, že 60 pater kanclů možná nebude ten nejlepší nápad.
26.08.2021 09:00Rado :
Lepsi by bylo, kdyby tam postavili park a posezeni. Zadnou ameriku tu NECHCEME
Mikoláš :
Ono na tom, že se finální podoba změní, není nic tak překvapivého. Současné vizualizace představovali pouze ideovou studii. Viz slova pana architekta Krištofa ze srpna 2020: „V tuto chvíli je k vidění pouze ideová studie, která počítá se zmiňovanou výškou 238 metrů. Finální podoba projektu, na které pracuje právě architektonické studio Chybik + Kristof, bude známa až po zohlednění dalších aspektů, jako je například statika. Zatím tak probíhá průzkum geologického podloží, jehož součástí je i 120 metrů hluboký vrt. Podle předpokladů by však podloží mělo stavební zátěž zvládnout.“
31.08.2021 10:13Mikoláš :
Ono na tom, že se finální podoba změní, není nic tak překvapivého. Současné vizualizace představovaly pouze ideovou studii. Viz slova pana architekta Krištofa ze srpna 2020: „V tuto chvíli je k vidění pouze ideová studie, která počítá se zmiňovanou výškou 238 metrů. Finální podoba projektu, na které pracuje právě architektonické studio Chybik + Kristof, bude známa až po zohlednění dalších aspektů, jako je například statika. Zatím tak probíhá průzkum geologického podloží, jehož součástí je i 120 metrů hluboký vrt. Podle předpokladů by však podloží mělo stavební zátěž zvládnout.“
31.08.2021 10:14Mikoláš :
Omlouvám se za zdvojení i za původní překlep :)
31.08.2021 10:16vojta :
15. 9. je zastupitelstvo města, na kterém se bude jednat o těch změnách. Vzhledem k tomu, že nové vizualizace mají být představeny v polovině září, předpokládám, že to zase bude den-dva před zastupitelstvem, jako loni, když se projekt poprvé představil. Věřím, že to bude zajímavá debata, tak kdo chce, nechť se přidá a můžeme se tam potkat.:-)
31.08.2021 10:29Mx :
Mikoláš: pro přesnost, investor uvedl, že jde o architektonicky ideový nákres. Nicméně 2 věže vyly potvrzeny, 1 hotel, 1 kancly, to změnou po průzkumu projít nemělo. Toto jsme tady řešili.
02.09.2021 08:58rom :
na stránkách města jsou materiály pro zastupitelstvo – jsou tam vizualizace!!!
10.09.2021 10:23Patrik :
Byl by odkaz?
10.09.2021 10:26jrz :
Patrik: třeba zde https://www.ostrava.cz/uloziste/zastupitelstvo/materialy_ZM/vo1822/z25verejne/BJ1822_02610_21-ZM1822__25_zN1/index.html
10.09.2021 10:54vojta :
WOOOOW TAK TO JE TOP!
10.09.2021 10:54Patrik :
jrz: Díky moc, je to parádní.
10.09.2021 11:54balde :
vojta: jak pojede nova Hut naplno tak pri dobrem uhlu a s rozsvicenymi hornimi patry to bude vypadat jak Sauronovo oko 😀😀😀
10.09.2021 11:56