Město Ostrava plánuje zbourat bývalou prodejnu Bauhaus v centru Ostravy.
Dnes v bývalé prodejně sídlí umělecká galerie PLATO, respektive její část. Od září 2022 do září roku 2023 navštívilo objekt více jak 17 tisíc návštěvníků. Město demolici ohajuje náklady na provoz nebo stavebně-technickým stavem. Provoz má být ukončen k 30.6. 2024. Od začátku se počítalo s tím, že aktivity PLATO jednou v budově bývalé prodejny Bauhaus skončí.
Město však nemá plány, co s volnou parcelou dál. I kdyby okamžitě začaly přípravy, bude mít centrum Ostravy několik následujících let další prázdnou parcelu.
Bohužel, Ostrava drasticky neumí strategicky plánovat. Demolice aspoň nějak fungujících objektů není přímo v centru Ostravy nic nového. Uvolněné pozemky jsou pak roky prázdné. Na demolici nenavazuje nová výstavba. Připomeňme si pár staveb, které byly zdemolovány a nebo se plánují demolovat.
Květinová síň
Přízemní objekt na rohu ulic Zámecká a Dlouhá byl demolován v roce 2008. Plánů na zástavbu bylo hned několik. Projekt však údajně narazil na parkovací minima. Ty mohou sloužit i jako alibi, pozemek se totiž nachází uvnitř pěší zóny…. Dodnes je toto nároží prázdné.
Ubytovna Sokolská třída
Ostrava se prezentuje jako město, které staví městské byty. Tedy pokud počítáme těch pár desítek v luxusních rezidencích. Na druhou stranu centrální obvod pak zbourá bytový dům, který je stavebně v pořádku. S plánem demolice přišel městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz za vedení hnutí Ostravak (nyní opět ve vládnoucí koalici na magistrátu města Ostravy). Samotnou demolici nakonec financoval magistrát vedený hnutím ANO 2011. Demolice proběhla v roce 2019. Objekt, který se dal jednoduše přestavět, byl raději zbourán. Důvodem byl i fakt, že zde údajně byli nepřizpůsobiví občané. V budově na Sokolské třídě poskytovala organizace Centrum sociálních služeb Ostrava, o.p.s., a to sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. Náhradní ubytování dostali všichni klienti.
Výsledek? Lidé ze zdejšího domu pořád bydlí v bytech městských organizací. Jen jinde. Ostrava se připravila o desítky bytů, byť sociálních. Sokolskou třídu zdobí další proluka s pozůstatkem stavby v podobě technického objektu.
Demolici jsme sledovali v těchto článcích:
Ubytovna Sokolská třída
Demolice objektu Sokolská třída 2641/62
Ubytovna Sokolská třída – pokračování
Vojanova
Další demolice přízemního objektu proběhla na ulici Vojanova v roce 2020. Nacházel se zde přízemní komerční objekt. Město nechalo objekt zdemolovat. Mimochodem začalo bourat i část soukromého objektu… Na uvolněný pozemek následně vyhlásilo prodej. Prodej provázely pochybnosti, které jsme podrobně popsali v těchto článcích:
Proluka Vojanova
Proluka Vojanova
Proluka Vojanova – aktuálně
Uplynuly téměř čtyři roky a pozemek je pořád prázdný a nezačalo ani stavební řízení k novému objektu. Byl původní objekt pro centrum reprezentativní? Ne. Generoval však příjmy z pronájmu prostor. Demolice nemusela být provedena hned, ale mohla navazovat na novostavbu. Což se řešit dá také.
Pavilon E
Demolici v nedávné době podlehl i objekt ve kterém působilo kulturní centrum Cooltour – pavilon E na Černé louce. Demolice proběhla v roce 2021. Ještě v roce 2015 však v interiéru probíhaly rekonstrukce pro kulturní prostory. Objekt měl ustoupit i z důvodu realizace ulice Pivovarská. Tato ulice však stále nemá ani územní rozhodnutí….
Dnes je zde prázdná plocha. Prosíme, choré myšlenky typu, že zde musel být uskladněn stavební materiál pro Lauby nechme stranou, staví se v daleko těsnějších podmínkách…
Pavilon E není jediná stavba, která na Černé louce v nedávné době zmizela. Demolována byla i tržnice v roce 2019. Nyní zde parkují auta, i když se v tomto prostoru nachází parkovací dům. Centrum města dodnes tržnici nemá…
Objekty před hlavním nádražím
Nedomyšlené požadavky města na realizaci podchodu a podzemních stání v předprostoru hlavního nádraží v Ostravě-Přívoze v návaznosti na výpravní budovu nesou své trpké plody. Má být demolován industriální trojlodní objekt tovární haly a původní vila. Vjezdové rampy do podzemních garáží jsou zdá se více, než konverze a implementace stávajících staveb do nových záměrů. Situaci v předprostoru jsme podrobně popisovali v následujících článcích:
Předprostor hlavního nádraží
OVASTORY #86
Tovární hala má ustoupit i z důvodu přemístění tramvajové smyčky. Řešení, než demolice, je však spousta.
Tento objekt má ustoupit rampě podzemních garáží…
Hala Tatran
Poslední novinkou v oblasti demolic je hala Tatran. Architektonicky cenná stavba, dnes značně znehodnocena pozdějšími zásahy, má ustoupit zastřešení Místecké ulice, které má vzniknout v reakci na její rozšíření. Stavba vždy byla na vizualizacích zastřešení Místecké ulice (které nikdy jako živá část města fungovat nebude) zobrazována. Objekt je soukromého majitele.
Podrobnější článek k hale Tatran připravujeme.
Město Ostrava dlouhodobě neumí plánovat investice, které by na sebe navazovaly. Aktuální kroky tak nejsou daleko od propagandistických videí bývalého režimu, který prezentoval demolice domů za účelem rozšiřování silnic v centru města, jako skvělou myšlenku.
Článek obsahuje pouze vybrané demolice v centru města za několik posledních let.
Petrk :
Člověk žasně, jaké kotrmelce je možné dělat, aby se obhájila teze, že vrchnost stojí za vyližněco. To si jako Martin fakt stěžuje na to, že zmizely ty barabizny z Vojanovy? Kde se stahovali výpitci, feťáci, bezdomovci z okolí? O takové příjmy má město stát a kolem takového hnusu občan každodenně chodit? U všech příkladů, které tady Martin prezentuje jsem velmi rád, že demolice proběhla, Bauhaus nevyjímaje. Že místo nich není okamžitě žádná alternativa není vůbec na škodu, koneckonců i prázdný prostor přece může zůstat prázdný, pokud se estetizuje.
Martin [msstavby.cz] :
Petrk: Téze prázdný prostor může zůstat prázdný je absolutní opak toho, co má město chtít.
01.11.2023 06:31Marthin :
Zapomněl jste na domky okolo Českobratrské včetně antikvariátu na rohu Nádražní. V obou případech tam žádné nové domy nepostavili https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/20100408_barabizny_demolice_skanska_ostrava.html
01.11.2023 06:33Tom :
A co je špatného na tom, že se bourají objekty, které nemají svůj účel a de facto hyzdí okolí. Radši budu mít volné prostranství. S autorem článku tak nesouhlasím. Budova Bauhasu mimo to není zrovna objektem, který nějak zkrášluje dané místo. A co se týká haly Tatran, pak má vzniknout nová hala a je zcela zřejmé, že hala, která je v dezolátním stavu se zbourá (a to jsem v ní strávil kus svého života).
Marthin :
Místo antikvariátu nic nestojí „pouhých“ 17 let http://ostravablog.cz/foto/budova-po-antikvariatu-artforum-je-srovnana-se-zemi/
01.11.2023 06:57Dan :
Tom: Tatran je objekt, ktery ma unikatni konstrukcni system zastreseni, o kterem se uci na vsech vysokychy skolach, ale ok no.
Petrk: Koukam ze ten socialismus zustal i v mysleni lidi. :))
Ja treba v tom textu clanku ctu, ze objekt na Vojanove reprezentativni neni. A tak nejak z textu chapu, ze autor neni proti bourani, ale proti způsobu managmentu projektu, kdy roky je pak volna proluka a stavba zadna, i kdyz je treba slibovana. Ten objekt na Vojanove byl otresny od roku 2000. Hraje uz nejaky rok v jeho fungovani roli?
Pokud chceme bourat domy, jen protoze pritahuji podivne existence, fetky.. Tak muze jit k zemi Kotva, SNP a vlastne velka cast Jihu.
01.11.2023 07:05Pavel :
Jen dolů s tím. Nebo chcete tady nějaký bezdomovecký skanzen? Aktivista Martin si zas na všechno stěžuje. Beztak v centru ani nebydlí, jinak by neobhajoval udržování starých barabizen a feťáckých doupat.
01.11.2023 07:12Martin [msstavby.cz] :
Pavel: Upřímně už netuším, jak více primitivněji psát texty. Nejsem proti bourání vybraných staveb, ale kritizuji proces, který na sebe nenavazuje.
01.11.2023 07:15Roman :
Pavel: Bezdomovectví a jiné sociální problémy se nevyřeší bouráním domů, odstraňování laviček.
01.11.2023 07:23jlname :
Martin [msstavby.cz]:
Také jsem přesvědčen, že prázdná parcela je pořád lepší řešení, než léty devastovaný objekt.
Podívejte se na Výškovické – vedle HZS – ten „Bachmut“. To je úplné peklo.
Že se to zbourá a neudělá se nic – no neudělá. Jako by to byla v Ostravě snad nějaká novinka. Půl centra je od WW II nezastavěná.
Jak někdo může litovat kravínu typu Bauhaus, to vážně nepochopím..
Future Of Detroit :
To připojené video z Ostravy historické dobře ilustruje, kdo zničil Ostravu jako město. Soudruzi, resp. jejich dělníci budovali „novou Těšínskou ulici dálničního typu“ v centru města. Nebo odstranili ošklivý špunt pro tramvaje uhánějící s dělníky na ranní směnu na Gottwaldově třídě – a přitom s kolejovým tělesem nehli ani o 1 cm ! Bот техника !
Bohužel, jejich myšlení a plány mají opravdu dlouhou setrvačnost, takže možná půjde k zemi hala Tatran, aby se odstranilo úzké hrdlo nové Místecké „ulice dálničního typu“, nebo budovy kolem „hlavního“ nádraží v Přívoze, aby mohly zastávky MHD stát ještě dále od perónů, nežli dnes. A přes centrum se stále plánují „ulice průjezdního typu“ jako např. prodloužená Porážková (souběžná s Místeckou-Cihelní) nebo nesmyslně o 50 m přeložená a zkapacitněná Pivovarská (když vnější okraj centra lze projet onou „Těšínskou ulici dálničního typu“, nyní zvanou Frýdecká). Tohle je nepochopení funkce města už v několikáté generaci.
A pokud jde o proluky, to je už letité poznávací znamení Ostravy. Soudruzi neměli na to, aby rekonstruovali domy v městském centru, takže je postupně bourali (nebo nechali spadnout) a soudruhům občanům nabízeli manýristicky trapnou sorelu a velkokapacitní paneláky s teplou vodou v umakartu na polích 15 km od centra a vyhlídkové cesty meziměstskými lokálkami z Poruby a z „Jihu“. Dnes už by byla možná většina lidí překvapena, že Masarykovo náměstí bylo kdysi menší, protože proluka už není považována za proluku, ale za součást prostoru náměstí. A (zdvojeným) radnicím v centru to možná i vyhovuje – alespoň je kde distribuovat plebsu příslovečný chléb a hry na radničních animacích podle ročních období.
Po převratu ale tohle ostravské „prolukové myšlení“ zůstalo. Namísto toho, aby bylo nové obchodní centrum postavené – samozřejmě v architektonickém pojetí, které by odpovídalo městskému centru – v prolukách kolem centrálního náměstí, tak se život města přesunul nesmyslně na pláň – periferii par excellence – po někdejší koksovně a huti. Provizoria typu Květinová síň nebo Vojanka, tahle úděsná architektonická a urbanistická strašidla v městském centru, jsou konečně pryč, ale proluky zůstávají a jsou odrazem reálné ekonomické síly města. Ostrava není historicky přirozené centrum regionu jako třeba Brno, ale pouhý posthornicko-hutnický shluk sídel. Ostrava nemá na to živit dvě městská centra vedle sebe. Centrum Ostravy je dnes reálně na tuctovém „sídlišti Karolina“ připomínajícím pražskou developerskou periferii, zatímco proluky zůstávají a ještě dlouho zůstanou.
Na jiné téma příště snad veseleji.
Graylag :
Future Of Detroit:
Co to s tou Porážkovou a Pivovarskou zase melete? Ani jedna z nich přece není silnice určená k průjezdu centrem ale k tomu, aby se do toho centra a z centra někdo dostal. Jak vám Místecká-Cihelní (D56) nebo Frýdecká pomůže dostat se k domu někde u Jindřicha nebo Masarykáče? Pořád všichni naříkají, jak se centrum vylidňuje a jak je strašné, že po „bulváru“ Nádražní jezdí plno aut, ale jak se objeví projekt který tohle může pomoci řešit, tak je to najednou špatně.
No a zbytek toho co píšete je takové tlachání. Všichni sice víme, že v Ostravě je se zastavováním proluk dlouhodobě problém, stejně jako s řadou dalších věcí. Ale řešení nenabízíte žádné. To si nechte někde k pivu, tam to padne na úrodnou půdu.
Future Of Detroit :
Graylag: Ty vole, Graylagova argumentační smršť. Reaguješ pouze na své asociace, dalo by se říci, že meleš a tlacháš :)
Tlustý :
Future of Detroit : v podstatě souhlasím se shrnutím situace a příčinou aktuálního stavu. Myslím, že zdejším diskutujicim trochu uniká ekonomická situace města a jeho obyvatel… Objevit se podobná proluka v Pze, nebo Brně, tak se o ni developeri poperou.. Jsme v situaci kdy město musí aktivně parcely nabízet, a to pouze s částečným úspěchem, nebo se v projektech přímo aktivně angažovat. Nebo si někdo myslí, že by Pha/Brno byla nucena aktivně vstoupit do developerskeho projektu vedle centrálního náměstí ve smyslu odkupu části bytu/parkovacích stání?? Ostrava se stala periferií o kterou není moc zájem. Bohužel… Případně je zájem stavět haly/sklady, v lepším případě na brownfiled-ech.
Mx :
Některá místa rozhodně vypadala lépe před demolicí než po ní. Například tržnice na černé louce. I ten Bauhaus vypadá lépe než to, co tam 20 let bude prázdné po demolici. Ovšem samozřejmě nezbouraný objekt nesmí stát peníze nebo ohrožovat bezpečnost.
O. :
Ten flek po Bauhausu je idealni pro velky parkovaci dum. Dobre pristupny pro auta z Mistecke a Varenske a zaroven dobre dostupny pesky z centra, resp. primo na samem okraji centra, aniz by bylo nutne k nemu jet autem pres centrum.
Future Of Detroit :
O.: Přesně tak, když už dálnice (Místecká) přes město, tak parkovací dům na místě po tomhle hobby marketu, památce divokých devadesátek, je logickým řešením = pěšky dále do ulic centra.
František Bavor :
Dobře jsme městům činili, dálnice v centrech stavěli, buržoázní a živnostenskou městskou uliční síť demolovali, paneláky na ruinách historických městských center budovali. Škoda, že jsme kvůli tomu nešťastnému roku 1989 nestihli v Ostravě demolovat podle našich plánů celou západní stranu Nádražní ulice a oblast mezí ní a železnicí. To by bylo moc hezké sídliště, dnes by se mohlo zateplit a natřít meruňkovou barvou. Naštěstí jsou tu i dnes další muži na radnici :)
Vojtěch :
Future Of Detroit: Presne tak, divim se, ze uz davno prave na tomto nepracuji Parkovaci dum, s velkokapacitni uschovnou kol pro lidi cestujici z jinych mest vlakem, kteri vstoupi na Stodolni z vlaku. KDyz uz tam budem mit tu prodlouzenou Porazkovu ulici, neni idealnejsi misto pro parkovaci dum. Dve aptra nad, dve pod zem a hotovo
hugo :
Mám ideu, že pokud by to šlo, tak Bauhaus trochu přestavět a umístit do něj to Muzeum MHD. Proluky se v Ostravě i zastavují, ale na místech, které se bez toho klidně obejdou, viz. třeba ten trojúhelníkový pozemek na Poděbradově u plynáren. Místa, která zastavět potřebují, zejí prázdnotou. Když už se má něco stavět, místní šíbři na radnici to blokují kvůli vlastním zájmům. Když se nějaký pozemek prodá, vidíme zde krásné obrázky a vize, jak to bude jako vypadat, ale dlouhá léta nic a ani nebude, jen asi spekulace s pozemky (Viz. Promet a Mior, Vojanova etc., spousta obrázků, ale ani jedna položená cihla). Sídlištní projekty kdesi v Heřmanicích nebo u hradu, ale pozemek v Mariánkách U Dvoru léta prázdný. Z Karolíny jen smutek. Ach jo.
01.11.2023 11:53Van de Velde :
hugo: Muzeum MHD ideálně v Přívoze u hlavního nádraží = vhodný areál ve Wattově ulici, výborná lokalita z hlediska napojení na tramvaj i trolejbus. Poloha Bauhausu je ideální ve vztahu k dálnici do centra města = parkovací dům.
Raptor :
Tvl to jsou perly, fandové parkovacích domů srší nadšením, že by byla šance na další jeden kousek přímo v centru města :-)).
davidb :
hugo:
01.11.2023 14:18Myslíte tento? https://mapy.cz/s/mefojojota
Dle katastrální mapy tam jsou 4 parcely asi značící bytové domy. Ale vlastní je soukromá společnost.
O. :
Raptor: Ano, parkovaci domy do modernich mest patri. Stejne jako dalsi infrastruktura, cyklostezky, kvalitni MHD… Stejne jako kulturni instituce a sportoviste pro verejnost. Parkovani v modernim meste nema byt formou odstavovani aut na sterku v prolukach z valky. Ma mit nejakou uroven a idealni je prave na okraji centra, odkud se uz da kamkoliv do centra dojit pesky.
Jeste necemu nerozumite?
Marthin :
Když si tak pročítám diskuzi, počítám „lajky“, přemýšlím, že by asi ideálním primátorem Ostravy byl major „Terazky“: Podíval by se doleva, řekl: „Popíliť!“, koukl doprava: „Všetko popíliť!“. Pak už začínám rozumět tomu, jak exprimátor Macura přišel na diskuzi o budoucnosti Ostravice s úžasnou vizí: Představte si, že by Ostravica nestála a my měli krásné velké náměstí od Elektry až k Divadlu Antonína Dvořáka. Tehdy jsem si myslel, že takovou šílenost nemůže nikdo brát vážně… Kéž by se Ostrava někdy alespoň přiblížila Kodani, kde jsou ze starého sila schopní udělat tohle: https://www.archiweb.cz/b/fr-silos-gemini-residence nebo tohle: https://www.visitcopenhagen.com/copenhagen/planning/silo-gdk1095300 v Ostravě „jsme“ raději zbourali lanovky, abychom pak mohli plánovat původním lanovkám nepodobnou kýčovitou kravinu…
Martin Moravec :
Zbourání ubytovny na Sokolské třídě byl totální nesmysl a reálně nechápu, že to mohlo projít jen tak. Tak nakládá obvod s majetkem s péčí řádného hospodáře? Dům bylo možné úplně v pohodě předělat na menší byty, jak by se dnes hodilo ubytování pro studenty, kterého je fatální nedostatek? Bohužel rozhodla nekompetentnost, chtěli použít zbourání ubytovny jako symbol, že umí vyřešit problémové obyvatele. Realita je taková, že se ti stejní, přesunuli v rámci Ostravy jinam. Fakt smutné.
01.11.2023 18:39Martin [msstavby.cz] :
Marthin: Jojo ta diskuze ve staré aréně před několika lety byla hodně… zajímavá.
Bohužel velká část obyvatel Ostravy se narodila a žije na modernistických sídlištích a netuší, co by kompaktní město bylo být. Tedy Kodaň.
02.11.2023 06:40Paulus :
Konečný výsledek z článku ve mě vyvolává pocit, že když se v Ostravě něco zbourá, musí se ihned na tom samém místě postavit něco jiného a pokud ne, tak je to velmi špatně, což mě osobně přijde jako naprostá pitomost … ony volné prostory v centru by se měli naopak dále rozšiřovat a chránit, jinak časem dopadneme jako světová velkoměsta, kde je zeď na zdi a ulice na ulici, což pro zdárný vývoj lidstva neni vůbec vhodné …
02.11.2023 09:04Graylag :
Marthin:
Martin [msstavby.cz]:
Kodaň vcelku znám a moc mě nenapadá jak ji slovo „kompaktní“ vystihuje. Je to klasické hlavní město s historickým centrem které je obklopené nekonečnými předměstími. Do roku 2019 kdy otevřeli metro M3 ani nemělo nějak zvlášť dobrou síť MHD a ani teď to není nějaký zázrak. Skvělá je snad jen výborně vymyšlená železniční stanice hned v centru.
Mimo to je trochu nefér srovnávat Kodaň, coby historické hlavní město a sídlo krále s Ostravou, která je regionální průmyslové centrum. Když už chceme srovnávat s Dánskem, tak srovnávejme Ostravu s Odense, které je velikostí i významem odpovídající. Odense se narozdíl od Ostravy nebojí odvážnějších projektů (například teď nedávno vybudovali první tramvajovou linku, přičemž kvůli tomu měli několik let rozkopané celé centrum města), ale jinak je to úplně stejné město včetně sídlišť. Jen ty sídliště nejsou „kompaktní“ paneláky, ale jsou položené „naplacato“ ve formě nekonečných čtvrtí malých domků. Kromě skvělého uzpůsobení pro cyklistickou dopravu ale nemám pocit, že by to město fungovalo nějak významně lépe než Ostrava.
Paulo :
Jsem poměrně mladý a Ostravu vnímám jako město proluk. A článek mi připoměl co jsem stihl za posledních 20 let vidět demolovat. Třeba ta Květinová síň mohla být vpohodě přestavěna na lení kavárnu/hospodu a fungovat dále. Objekt Vojanova – sekáč a dobré pivo. To že se tam vnoci stahovaly jiné existence, souvisí jen s Ostravou a uvažováním – odstraňte lavičky spí na nich bezdomovci. Přidal bych také potichu sbouraný cihlový činžák na konci ulice Žofínská. Ošuntělý patrový činžák ve vlastnictví města – které ho nechalo chátrat. Činzák s velikými okny, vysokými stropy, sklepy. S byty které by prostorem předčily kamrlíky na Karolině. Ovšem…Ostrava místo něj napojí novodobé sídliště Karolína .. takže šel pryč v zájmu budování nové kapitalistické Ostravy ! :D :D :D
02.11.2023 09:46Graylag :
Paulo:
Tady bych poznamenal, že děláte klasickou úvahovou chybu – vyjmenováváte co by SE mohlo udělat. Kdo by tam tu letní kavárnu/hospodu provozoval? Kdo by zaplatil přestavbu/opravu? A ohledně toho činžáku – neměl kompletní fasádu, měl původní okna, pravděpodobně neměl nikdy rekonstruovaný interiér, přičemž kdo ví, jestli měly byty alespoň vlastní sociální zázemí. Na kolik by vyšla kompletní rekonstrukce na alespoň trochu moderní standard bydlení? A našli by se pro danou lokalitu nájemnící, kteří by to byli ochotní zaplatit? Opět, představa, že by SE to zrekonstruovalo je krásná, ale kdo a za co?
Jen tak mimochodem, velké prostorné byty jsou něco, co sice lidi říkají že chtějí, ale v praxi je největší zájem o malé kamrlíky. Udat dnes velký prostorný byt za slušnou cenu je skoro za trest.
Greylaggoose :
Graylag: Co to s tou Kodaní a Odense zase melete ? To, co píšete je jen takové tlachání. To si nechte někde k pivu. Tady se navrhují řešení ! :)
Ano, takto argumentuje pan šedá husa na msstavby.cz. Takže proč by tak nemohli reagovat i ostatní ?
Graylag :
Greylaggoose:
A pointa je kde? Já sice uznávám, že někdy je můj projev … řekněme málo uctivý. Někdo by právem řekl že až buranský. Ale přes tu formu mívám faktické poznámky založené na zkušenosti. Například zrovna v Kodani i Odense jsem určitou dobu bydlel a pracoval, takže pokud někdo srovnává Ostravu s Kodaní, připadám si kvalifikovaný doplnit to „ale“ které nezaznělo. Třeba to, že dojíždění do práce kdesi z předměstí pokud nemáte auto (nebo i jen to kolo) opravdu není zrovna příjemné.
V onom původním příspěvku kde jsem byl ke kolegovi dost neuctivý jsem pak narážel třeba na zcela zjevný nesmysl, že prodloužená Porážková bude jakýsi dálniční tranzit který už přitom plní Místecká/Cihelní – i když přitom Porážková bude obyčejný dvoupruh „odnikud nikam“ která jen sbírá dopravu z menších uliček. Jenže to se lidem co si chtějí plivnout na město nehodí a tak si jedou tu svou písničku, realitě navzdory.
Greylaggoose :
Opět jen, vašimi slovy, tlacháte. Porážková nebyla označena jako dálniční tranzit. Pointa je v tom, že jste namachrovaný buran, který otravuje diskuzi. Je fajn, že to víte, jak sám uvádíte. Takže si to nechte k pivu, vaše historky z Kodaně a navážení do druhých :)
Johan :
Nešlo by do Bauhausu umístit celoroční tržnici? Populární farmařské trhy u Futura v zimě nefungují, u Bauhausu je i parkoviště.
02.11.2023 22:48Něco takového v Ostravě chybí….
Husáček :
Johan: Tady bych poznamenal, že děláte klasickou úvahovou chybu – uvádíte, co by ŠLO udělat. Kdo by tam tu letní/zimní tržnici provozoval? Kdo by zaplatil přestavbu/opravu ?
A pointa je kde?
Husáček :
Opět, představa, že by to ŠLO udělat je krásná, ale kdo a za co? Navíc Porážková bude obyčejný dvoupruh „odnikud nikam“, takže, jak se k té tržnici dostat ? Jet si tu svou písničku, realitě navzdory ?
P.S.Johane promiň. Tohle patří jinému expertovi, který mívá faktické poznámky založené na zkušenosti :)
Crazym :
Husáček: Hledáte důvody proč by by to nešlo spíš než jak by to šlo. Využít do maxima budovu na tržnici do té doby než bude mít město jasno co s pozemkem se přímo nabízí a když se stejně bude bourat, tak případné škody nejsou překážkou. Vše tam je, stačí nějaké barvou nalajnované místa k pronájmu za rozumnou cenu prodávajícím a u vchodu vybírat symbolické vstupné třeba 10 korun stejně jako to roky dělají na Autoburze na Místecké. Výhodou bude střecha nad hlavou, nebude tam ani pršet ani foukat, vytápět to nemusíte, maximálně temperovat. Je tam velká rovná plocha, zázemí a obrovské bezobslužné zpoplatněné parkoviště před vchodem. Chápu, že vracet se do dob divokých devadesátek a nějakých tržnic typu burza není to pravé ořechové pro shoppingy rozmazlené mileniály ale když to jde třeba v Polsku, tak proč to nezkusit a běžte se podívat kolik chodí lidí třeba do blbého Zabelkowa v den otevření trhu. Je o jen o nabídce a třeba by si to nějaké lidi našlo. Když ne, nic se neděje, mohou to kdykoliv rozpustit, stejně to budou bourat ne? Ale nejdříve zbourat a pak hledat využití taky stojí peníze ne?
Husáček :
Crazym: Já Vás chápu. Ale vysvětlujte to expertům z Odense. Mapa u článku je dnes v pořádku ?
Crazym :
Husáček: Map si já nemusím všímat, znám Ostravu dobře, vím kde co je a nemusím hned číhat a upozorňovat jak neukojená soudružka učitelka na případnou chybu Martina při lokaci v mapě u článku 🤪
Jo a k té případné tržnici se dá dostat pěšky, autem, na kole, trolebusem a dokonce i vlakem, zastávka je pár kroků kdybyste nevěděl a musíte se ptát 😇
Pavel :
Crazym: vždyť využití se hledalo několik let, a nakonec tam dali Plato
03.11.2023 09:02Graylag :
Crazym:
Kolega má jen potřebu mě parodovat…
Husáček:
Teď jste mě dostal, hrozně se na vás zlobím. ;-)
Red Crescent :
Crazym: Jasně, bulíku :) Ale rád si počíháš na Jeníka (a další) a hned mu chytře vpálíš, třeba že „plácá nesmysly“. Takže jsi, vlastními slovy, také „neukojená soudružka učitelka“, že ?
Ale nejsi v tom, bulíku, sám, je tady plno dalších skvělých „expertů“ bez vychování, kteří zabíjejí debatu na jinak vcelku kvalitních, informativních stránkách. Jejich příspěvky jsou často velmi chabé, bez rozhledu a znalosti kontextu, ale to jim nebrání mistrovat druhé a navážet se do nich. Určitě by se ti a tobě podobným líbilo, kdyby k vám ostatní začali přistupovat stejně neslušným způsobem, že ? To by byl teprve odpad :)
No nic, stačilo. Povídejte si, machrujte, předvádějte se :)
Martin [msstavby.cz] :
Johan: Mě tahle myšlenka dočasného využití přijde zajímavá. V Lipsku jsem byl v Kaiserbad/Westwerk. Objekt není opraven, ale v hale v přízemí jsou podniky v kontejnerech + prodejna potravin, které to tam oživují.
Karl-Heine-Straße 93, Lipsko
03.11.2023 11:36https://www.google.com/maps/place/Westwerk+GmbH/@51.330508,12.3310412,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipM6Ye6G_GRfbNtyM3Ut_XyxqwSaeVs6HIuVW3SO!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipM6Ye6G_GRfbNtyM3Ut_XyxqwSaeVs6HIuVW3SO%3Dw203-h114-k-no!7i3840!8i2160!4m7!3m6!1s0x47a6f7a058a55555:0xc0fb42745dcecd51!8m2!3d51.330508!4d12.3310412!10e5!16s%2Fg%2F11rsbghskw?entry=ttu
O. :
Martin [msstavby.cz]: Tak jsem si vzpomel, ze neco podobneho byvalo v devadesatkach v prizemi Palace. A opravdu to nebylo nic pekneho, po cem by se mi styskalo.
Ten barak po Bauhasu je odporny a podle mne takove veci do centra mesta nepatri. Zbourat a zustane to uz jenom jako vzpominka na devadesatky. Podobne jako treba plato ve Svinove.
Marthin :
V Mariánkách na ul. Přemyslovců zbourali jeden ze dvou autentických původních cihlových domků. Co myslíte: vznikne na jeho místě krásná nová architektonicky kvalitní stavba, nebo to dopadne jako v písni Petra Luftnera: „Krásu tu srovnávají se zemí a jenom krychle stavěj, zdá se mi…“? https://www.google.com/maps/@49.8288737,18.2567115,3a,75y,246.23h,92.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1sB8p40Dw6VDQO93bcLFxH-Q!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
05.11.2023 23:10Martin [msstavby.cz] :
Marthin: Díky za info!
O.: Dovolím si o srovnání s přízemím Palace pochybovat. Jde o to, že i stavby, které ještě nejsou opraveny nebo je čeká demolice mohou dočasně sloužit nějakému účelu. Za mne Bauhaus také do centra nepatří, ale myšlenka dočasného využití staveb je běžná. Teď se opravdu neví, co na místě po demolici vznikne. Ale to je vlastě i příklad zmíněného plata ve Svinově.
06.11.2023 06:50Ilona Rozehnalová :
Martin [msstavby.cz]: Martin [msstavby.cz]: Dočasně Bauhaus přece využitý je – je tam funkční komunitní prostor, o který se stará Plato. Taková komunitní místa v Ostravě fatálně chybí a aktuální využití a dění v Bauhausu obdivují nejen v ČR, ale i zahraniční hosté.
Problémem je stav budovy Bauhausu, kdy je potřeba zjistit, jak dlouho ji lze udržet beznákladově, s nízkými náklady, případně jak vysoká by byla nutná investice do oprav tak, aby budova mohla fungovat do doby, než bude mít město projekt pro danou lokalitu. To zatím nevíme, požádali jsme město o informace.
Článek k tématu vyšel třeba na Ostravanu: https://www.ostravan.cz/81801/konec-umeleckych-projektu-v-byvalem-bauhausu-spise-otazniky-nez-radost-z-demolice-bizarni-budovy/
Delší text jsem k situaci napsala na facebook a zároveň poslala dopis vedení města v obdobném znění:
Vyjádření ze sítě facebook:
Včera na zastupitelstvu proběhla debata o tom, že město chce ukončit provoz PLATO-BAUHAUS k 30.6. 2024. Z diskuse vyplynulo, že město zatím nemá k tomuto termínu demoliční výměr ani žádný konkrétní záměr s danou budovou, potažmo celou lokalitou. Když vystěhujeme Plato z Bauhausu, co tam bude? Skladiště? Bude roky prázdný? Když se Bauhaus zboří, co tam bude? Proluka? Parkoviště?
Zrušit Bauhaus ve chvíli, kdy se neví, co dál s územím, je podle mě chyba. Jako město deklarujeme, že chceme pracovat s mladými kreativci a přitom jim vezmeme „hřiště“, které funguje, když to není nutné? Chápu, že je potřeba provoz financovat, ale s ohledem na to, kolik město stojí jiné segmenty kultury, například hudba či divadlo, jsou finance do výtvarna stále minimální. Bauhaus je v tomto ohledu v poměru cena/výkon levný.
Výtvarná obec Ostravu dlouhodobě významně reprezentuje nejen v České republice, ale i v zahraničí. Přínos Bauhausu si uvědomují lidé široko daleko a je brán jako unikát a vzor, jak má vypadat komunitní práce v oblasti výtvarného umění a revitalizace brownfieldu. Každá návštěva, která přijíždí do Fiducie, chce vidět Bauhaus a jatka a co se týče Bauhausu, oceňují jej jako evropský prostor, malý Berlín, ohlasy jsou opravdu veskrze nadšené. Státní cena pro Marka Pokorného také významně reflektovala tuto na české poměry zcela výjimečnou aktivitu Plata.
Když vystěhujeme Plato z Bauhausu, ten začne velmi rychle chátrat a stane se terčem bezdomovců atd. Když tam dáme skladiště, bude to to samé. Když zboříme budovu a nebude konkrétní plán, stane se z území obří proluka. Ze vznikajícího širšího centra uděláme znovu periferii se všemi problémy, které to přinese. Oproti tomu nutné opravy tak, aby byla zajištěna bezpečnost a provoz funkčního komunitního místa do doby, než bude jasně formulovaná vize s konkrétními termíny, je pro město vzhledem k přínosu opravdu minimálním a smysluplným nákladem.
Program Bauhausu je postaven na dočasnosti, tím je unikátní a zároveň přívětivý pro komunitní aktivity, které se nebudou moci rozvíjet v jatkách, kde je řada omezení již kvůli tomu, že jde o kulturní památku. Tyto aktivity nikdy nebude možné přenést ani do Ostravice-Textilie, jak na zastupitelstvu zaznělo. Bauhaus má omezenou životnost, což je v rámci těchto specifických aktivit (včetně různých uměleckých intervencí, které by nebyly v jatkách ani v Ostravici-Textilii kvůli památkové ochraně atd. možné) jeho předností.
Nejdůležitějším argumentem ale podle mě je, že každý rok smysluplné komunitní práce je pro mladé lidi důležitý. Dokud nemáme konkrétní plán pro dané území, má smysl Bauhaus udržet.
Argument, který na zastupitelstvu opakovaně zazněl, že je Bauhaus přínosem pro nižší desítky lidí, neodráží reálný stav. Využívá ho například fakulta umění pro prezentaci diplomových prací, Cena Jindřicha Chalupeckého, Ostravské dny, Dny architektury a řada dalších. Seznam institucí včera zveřejnilo Plato a jde o desítky významných institucí, organizací a spolků.
Bauhaus nikdy nebude mít návštěvnost jako mainstreamové akce a přesto je pro město z hlediska dlouhodobé práce obrovským přínosem z hlediska kontinuální, celoroční a promyšlené práce s mladými Ostravany, které tady nutně potřebujeme udržet. Bauhaus jim kromě jiného poskytuje zázemí, techniku a know how, které žádná jiná instituce zaměřená na vizuální umění v Ostravě neposkytuje.
Finanční náročnost je za to, jak zásadní dopady aktivity v Bauhausu pro Ostravu mají, opravdu minimální.
Prosím, nerušme něco, co má evropský rozměr a zároveň zásadní význam pro Ostravu, dokud to není nutné a dokud nemáme konkrétní plán, co s danou lokalitou bude.
Instituce, které galerie Plato uvedla na svých facebookových stránkách jako organizace, které se jednorázově či pravidelně podílely na aktivitách v Bauhausu:
Antikvariát a klub Fiducia
Ateliér pro děti a mládež při Národním divadle moravskoslezském
Bears of Ostrava*
Bludný kámen
Divadlo loutek Ostrava
Fakulta umění Ostravské univerzity*
Festival Hudební současnost Ostrava*
Festival Ostrava Kamera Oko*
Fridays For Future*
Gendertlachy*
Gin&Platonic*
Gymnázium Hladnov
Janáčkova filharmonie Ostrava*
Jeden svět Ostrava*
Jednou z.s.
Knihovna města Ostravy
Magistrát města Ostravy*
MAPPA – městský atelier prostorového plánování a architektury
Mental Café*
Nadační fond Křídlení
Organizace pro pomoc uprchlíkům, Ostrava*
Ostravské centrum nové hudby*
Ostravský PRAJD*
Pro Jantar, s.r.o.*
Renarkon*
Setkání paliativních zdravotníků a pečovatelů nad autorskou poezií
Střední umělecká škola Ostrava*
Střední škola uměleckých řemesel, Ostrava-Zábřeh – studenti*ky
Vzájemné soužití o.p.s.*
Wichterlovo gymnázium
Workshopy umělců a umělkyň: Jan Bogy Lörincz a Michaela Davidová
CELOSTÁTNÍ PARTNEŘI
Dnipro Center for Contemporary Culture (UKR)
Fakulta architektury ČVUT v Praze
Festival Mezipatra* (Praha, Brno)
ICOM Prague 2022
Konference Gestalt terapie (psychoterapie)
My Street Films, z.s. (Praha)
Nadační fond Via Clarita* (Praha)
Národní filmový archiv (Praha)
Nová síť, český kulturní network (Praha)
Open Studios Art Hub* (Brno)
Platforma pro sociální bydlení, z.s. (Praha)
Platforma pro včasnou péči z.s. (Praha)
Rozkoš bez rizika & Česká společnost AIDS pomoc
Společnost Jindřicha Chalupeckého, z.s.* (Praha)
Televizní institut s.r.o. (Brno) + Netflix ČR
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Piják absintu :
Ilona Rozehnalová: Malý Berlín, malá Kodaň, malé Malmö, malý Hamburk, malý Bronx. Ostrava je, zdá se, plná světových velkoměst. Hobbymarket z devadesátých let jako „unikátní prostor“ a místo „přívětivé pro komunitní aktivity“ ? Dokonce prý „revitalizace brownfieldu“ ? Kde jsou ty časy, kdy umění bylo živé a spontánní a nejednalo se o animaci dotovanou z veřejných rozpočtů ? Ze slovního informačního smogu aktivistického příspěvku by jeden získal dojem, že aktuálně je umění jen organizované „hřiště“, které „vezmeme mladým kreativcům“. Naštěstí jsou umělci a umělci, někteří stále tvoří a někteří už jen ve velkém, takříkajíc komunitně animují v hobbymarketu, který údajně obdivuje celý svět, přesněji „každá návštěva, která přijíždí do Fiducie“ :)
Martin [msstavby.cz] :
Ilona Rozehnalová: A já někde tvrdím, že v Bauhausu nyní nějaká náplň není? Nebo že by měla Ostrava této funkce zbavit?
07.11.2023 09:18Ilona Rozehnalová :
Martin [msstavby.cz]: Dobrý den, v rámci diskuse jste navazoval na příspěvek o možnosti dočasného využití, například tržnice takto: „Mě tahle myšlenka dočasného využití přijde zajímavá. V Lipsku jsem byl v Kaiserbad/Westwerk. Objekt není opraven, ale v hale v přízemí jsou podniky v kontejnerech + prodejna potravin, které to tam oživují.“
Chtěla jsem jen připomenout, že problém Bauhausu není v tom, že by neměl smysluplnou dočasnou náplň.
Ilona Rozehnalová :
Piják absintu: Dobrý den, doporučuji Vám pročíst si dokumenty ke strategickému plánu města Ostravy. Nedostatek komunitních center je jedním z velkých problémů Ostravy a jejich potřeba je součástí všech relevantních analýz, včetně návazných koncepcí. V Bauhausu přirozeně jedno takové komunitní místo vzniklo, proto se snažím usilovat o to, aby bylo zachováno do doby, než bude konkrétní plán pro lokalitu. O tom, že ho mladí umělci využívají a je pro ně důležité, se může každý přesvědčit sám.
08.11.2023 07:52Dotace: právě proto, že město dává na základní provoz dotace, jsou zde vytvořeny podmínky pro mladé, kteří nevlastní techniku, nevlastní prostory, nevlastní vybavení, to vše jim Plato v Bauhausu poskytuje bezplatně. To je také důležitá funkce komunitního místa. Bauhaus navíc využívá spousta institucí a spolků, viz seznam, co jsem sdílela.
Martin [msstavby.cz] :
Ilona Rozehnalová: Ano myšlenka dočasného využití nevyužitých staveb je zajímává. Je to uvedeno jako jeden z příkladů. Že má Bauhaus aktuálně dočasné využití vím a nezpochybňuji ;)
08.11.2023 07:55Tomáš :
Já si myslím,že každá demolice a vyčištění daného prostoru stojí minimálně tolik,co by stála oprava objektu. Ale výstavba něčeho nového bude stát několikrát více,protože se na tom bude chtít každý nabalit.
10.12.2023 09:33Marthin :
Zapomněli jste i na zbouraný stadion Kotase, od jehož demolice uplynulo rovných 20 let a na jeho místě vyrostlo… tramtadadá! NIC! https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/vyroste-na-miste-kotasova-stadionu-nova-micovna.html
31.12.2023 17:46Marthin :
Tak nejenom, že město neví, co bude s prostorem po bauhausu dělat, ale ono nemá ještě ani demoliční výměr… https://www.novinky.cz/clanek/kultura-ostravane-se-rozloucili-s-unikatni-mestskou-galerii-40478440
02.07.2024 21:49