Ostrava odstřihla Karolinu od centra

Ostravy vypsala veřejnou zakázku „Jedna míle (investiční záměr)“. Z předložených podkladů však vyplývá, že chce Karolinu, obrazně řečeno, odstřihnout od zbytku centra.

Předmětem této podlimitní veřejné zakázky je vypracování investičního záměru pro realizaci souboru staveb s názvem „Jedna míle“ v k.ú. Moravská Ostrava, Vítkovice a Slezská Ostrava, obec Ostrava, včetně navazujících úseků komunikací v rozsahu specifikovaném ve Výzvě k podání nabídek, vč. zadávacích podmínek, se zaměřením na komplexní dopravní řešení vymezeného území včetně veřejné dopravy, cyklodopravy a zajištění bezbariérových vazeb pro pěší a cestující.

Jedná se o novostavbu a rekonstrukci ulic, konkrétně městské třídy s rezervou pro tramvajovou trať propojující Smetanovo náměstí s ul. Ruskou v Dolní oblasti Vítkovic (DOV), dále přilehlých významných ulic s napojením na stávající sít pozemních komunikací. Práce na investičním záměru bude rozdělena do dvou na sebe navazujících částí.

První část prací bude zaměřena na prověření technické a dopravní proveditelnosti v rámci řešeného území. Její součástí musí být mj. prověření křížení ulic Jedna míle a Na Karolině formou jedné průsečné křižovatky nebo svou stykových křižovatek (odsazená křižovatka), případně obdobných prostorových řešení. Na základě podkladů, navržených řešení a dopravních modelů bude v této části nalezeno finální dopravní řešení až do podrobnosti povolených směrů jízdy v jednotlivých úsecích, povolených pohybů na křižovatkách, návrhy pěších zón (s povoleným průjezdem pouze pro MHD nebo cyklistickou dopravu), návrh slepých úseků apod.

Po odsouhlasení a převzetí finálního dopravního řešení zadavatelem zhotovitel vypracuje v druhé části návrh uličního prostranství akceptující požadavky a doporučení koncepčních materiálů města. Součástí investičního záměru bude i návrh na řešení nových kapacitních systémů inženýrských sítí, které budou podporovat rozvoj území podle níže uvedených projektů a studií. Řešení inženýrských sítí musí být v souladu s požadavky na motorovou i bezmotorovou dopravu, včetně tramvajové dopravy, dále s požadavky na výsadbu kvalitního stromořadí (i víceřadé), zadržování a využívání dešťové vody a celkovou koncepci modrozelené infrastruktury (MZI). Investiční záměr musí být v souladu se stávajícími i připravovanými projekty v rozvojové lokalitě Karolina – DOV. Navržené fáze výstavby umožní koordinaci realizace jednotlivých projektů v této lokalitě

Vymezení řešeného území

Původní řešení

V roce 2016/2017 Ostrava pořídila územní studii MORAVSKÁ OSTRAVA – KAROLINA (studii si můžete prohlédnout ZDE). Studie nastavila mantinely, podle kterých se měla nová čtvrť rozvíjet a realizovat. Studie rovněž identifikovala stávající vazby, širší kontext a hlavně narušené stávající urbanistické a pěší vazby mezi územím Karoliny a Dolní oblasti Vítkovice, které citujeme v následujícím textu:

Přímé vazby
K bezprostřednímu kontaktu řešené lokality s centrem města dochází na ulici 28. října a na Smetanově náměstí. Zde však také dochází k největším kolizím s hromadnou dopravou, s automobilovou dopravou a křížením pěších tahů od obchodního centra Nová Karolina do centra na Masarykovo náměstí. Vazba na centrum města je rozhodující prvek, jehož řešení může výrazně ovlivnit výsledek realizace celého konceptu a jeho zapojení do historické struktury města. Další bariérou, ale zároveň i příležitostí, je kontakt lokality s řekou. Řeka Ostravice protéká regulovaným ale krajinně příznivým koridorem. Lokalita řešeného území je poměrně výrazně vymezena dopravními koridory, které tvoří negativní bariery v území.

Nejdůležitější vazby lokality se odehrávají právě při severní hranici lokality. Významným komunikačním, ale i kritickým bodem je křižovatka ulic 28. října a ulice Na Karolině s tramvajovou zastávkou. Zde dochází k výrazné koncentraci pěších, tramvají a automobilové dopravy. Rezervy skýtá napojení území na pěší koridory přes Smetanovo náměstí a směrem na lokalitu Černá louka.

Komunikační síť
V řešeném území se nachází stávající místní komunikace, které zajišťují dopravní obsluhu území, ale zároveň umožňují průjezd tranzitní dopravy (doprava, která v řešeném území nemá zdroj ani cíl). Nejvíce dopravně využívané je propojení ulic 28. října (ve směru od Fifejd) a ulice Na Karolině. Tento dopravní vztah je v přímé kolizi s poměrně intenzivní nemotoristickou a městskou hromadnou dopravou v ulici 28. října u tramvajové zastávky Karolina. Tento úsek komunikace považujeme za dopravní závadu a v návrhu dopravního řešení je eliminována.

V navazující návrhové části studie z roku 2017 si můžeme přečíst a prohlédnout, jak zpracovatelé naložili s chybějícími pěšími vazbami a nefunkčními urbanistickými vazbami na historické jádro města.

Fialová šrafa představuje pěší / zklidněné zóny. Oranžovou, přerušovanou čárou, jsou vyznačeny kompoziční osy. Fialová přerušována čára představuje hlavní pěší tahy. Jak je z návrhu patrné, synergie obou hlavních míst (Karoliny a Masarykova náměstí) měla být propojena a zároveň umocněna zklidněnou zónou, která by podporovala příjemný pohyb pěších.

Ve výkresu prostorové regulace pak vidíme navržený veřejný prostor v místech dnešní ulice Na Karolině. Je patrné, že hlavní dopravní tahy jsou vedeny po obvodu nové čtvrti.

AutomobilOVA

V roce 2025 je vše jinak. Kvalitního veřejného prostoru s preferencí chodců se mezi Karolinou a historickým jádrem města nedočkáme. Jak vyplývá z podkladů k veřejné zakázce „Jedna míle (investiční záměr)“, je v místech dnešní ulice Na Karolině navržena kapacitní komunikace. Prostor se urbanisticky zcelovat nebude. Bude ještě více roztříštěn, pro chodce nepříjemnější. Ulice bude ještě více působit, jak průtah.

Úpravu dopravního řešení si vyžádal záměr Jedna míle, tedy ulice, která má propojit Černou louku, Karolinu a Dolní oblast Vítkovic. Záměrem je výstavba ulice, které má v sobě mít zakomponovanou prostorovou rezervu pro tramvajovou trať a následně tramvajovou trať samotnou.

Původní studie nepracovala podrobně s propojením Karoliny s Dolní oblasti Vítkovice. I když jsou nyní vstupní atributy k návrhu dopravní sítě jiné, nemělo být přistoupeno k rušení zklidněných zón. Nový dopravní návrh preferuje v centru města automobilovou dopravu. I když je zatím vše v úrovní studií a příprav investičních záměrů, zkapacitnění ulice Na Karolině bylo zaneseno do Územního plánu.

Pro lepší pochopení podstaty urbanistického problému, porovnejme původní a nyní navrhovaný stav.

Změna Územního plánu

Zastupitelstvo města Ostravy rozhodlo usnesením č. 1202/ZM2226/20 ze dne 4.12.2024 o vydání Změny č. 4a Územního plánu Ostravy formou opatření obecné povahy. Zpracováno bylo úplné znění Územního plánu Ostravy po vydání této změny a změna nabyla účinnosti 2.1.2025. Jednou se změn bylo i zanesení dopravní komunikace do prostoru dnešní ulice Na Karolině.
Čtenář může namítnout, že proti změně Územního plánu mohla být podaná námitka. Nicméně nás ani v nejtemnějších představách nenapadlo, že takto významná urbanistická změna nebude řešena minimálně formou dialogu a komunikována s veřejností.

Z výřezu Územního plánu je ještě více patrné, jaké chyby se město dopouští.

Nepříjemné místo pro chodce

Pokud dnes jdete z Karoliny do centra Ostravy pěšky (či v opačném směru), nevyhnete se přechodu ulice 28. října, nebo ulice Na Karolině. V prvním případě jste omezování světelně řízenou křižovatkou s hustým automobilovým provozem. V tom dalším máte možnost využití pouze jednoho přechodu bez jakékoliv dopravní regulace. Pěší vazby jsou zde špatné.

S navrhovanými možnými změnami se však situace nezmění. Naopak. Křižovatky budou širšíí, vzdálenost pro přecházení větší…

Doprava měla být svedena podél již jiné urbanistické bariéry, kterým je železniční trať / železniční vlečka. Vymístěním urbanistických bariér do jednoho prostoru při okraji by vznikla možnost vytvoření zklidněných zón.

Tato nepříjemná křižovatka je důvěrně známá nejen chodcům.

Musela být ulice Na Karolině zachována například z důvodu zachování trasování linek MHD, či pro vozidla IZS? Řešení například ukazuje Vídeň, kde byla přebudována ulice Neubaugasse na sdílenou zónu s průjezdem MHD, vozidel složek IZS, rezidentů a zásobování.

Stav před a po

Stav před a po s autobusovou zastávkou

Veřejný dialog a kontext

V úvodu článku se odkazujeme na studii vypracovanou v letech 2016/2017. I když studie dobře pracuje s myšlenkou propojení pěších vazeb, je vznik studie poněkud hořký. Ani ta totiž nevznikla na základě urbanistické soutěže, či jiné formy soutěže. Město nikdy, kromě urbanistické soutěž o návrh revitalizace území Černá louka v roce 2010 a soutěže na podobu Karoliny v roce 2006, nemělo možnost výběru z více možností řešení lokality území Karoliny a centra města.

Nikdy neprobíhal veřejný dialog jak s laickou veřejností, tak s odbornými kruhy, kterou má automaticky připravovat a pořádat samotné město – investor staveb. Zároveň si nesmíme plést dialog a prezentaci jasně daných záměrů, které město předvádí v prostorách MAPPA.

Jeden z největších problémů představuje i nekomplexní řešení, bez návaznosti na další projekty. Ve veřejném prostoru jsem mohli v průběhu let zaznamenat záměry jako vytvoření pěší zóny mezi bývalým obchodním domem Ostravica a bývalým hotelem Palace. Zklidnění dopravy na Smetanově náměstí. Zklidnění dopravy na ulici Nádražní, kdy je tento záměr zanesen i do strategických plánů. Z druhé strany pak obvod Slezská Ostrava plánuje naopak přivést dopravu na Sokolskou třídu přes nový most a odklonit tak dopravu z Bohumínské ulice. S tím vším nejsou slučitelné navrhované změny v území mezi Karolinou a historickým jádrem.

Při pohledu na centrum města se pěší propojení mezi Karolinou a jádrem města více než vybízí.

Příklad plánování nové městské části

Nepříjemným faktem je neschopnost dlouhodobého plánování mnoha českých měst. Jak by měla příprava nové městské části části vypadat se můžeme podívat na příkladu plánování záměru Stadteingang West – Zukunftsvisionen für den Westen – nové městské částí v Berlíně.

Na webových stránkách města najde veřejnost přehled všech informací. Zajímavě pak působí časová osa, kde jsou jednotlivé body v postupu záměru definovány a okomentovány. Pro české prostředí pak může být zajímavá informace i to, že po prvním dialogu a jeho prezentaci následuje další dialog, kde jsou prezentovány změny. Celý postup je moderován orgány veřejné správy.

Forma několika dialogů a pracovních skupin je pak podkladem pro vznik „územních studií“ a dokumentů ke změně Územního plánu.

Postup se může zdát byrokraticky složitý a zdlouhavý, ale plánování nových městských částí není jednoduchou záležitostí a pro město a investory je výhodné být skvěle připraven, než překvapen v následných fázích.

Postup dialogu a příprav je popsán srozumitelně laické veřejnosti

Z projednávání jsou i záznamy. Několikahodinové. Vše je však transparentní a zpětně dohledatelné.

Tento příklad z Berlína jsme nevybrali náhodou. Město má záměr vyhlásit v první polovině roku 2025 urbanistickou soutěž na lokalitu Cingrův sad a Bauhaus, jak uvádí MAPPA na svých webových stránkách.

Území, ležící mezi jádrem Moravské Ostravy a čtvrtí Fifejdy, má ve své současné podobě charakter periferie uprostřed města a trápí ho řada problémů. Nachází se zde zanedbané nevyužité plochy, je zatíženo nadměrnou dopravou a je takřka neprostupné pro chodce a cyklisty. Místecká ulice i železniční trať tvoří významné bariéry a město tak rozdělují na dvě nepropojené části.

Cílem urbanistické soutěže pro tuto lokalitu, kterou připravujeme, bude nalézt co nejlepší řešení, jak město skrze území propojit. Dalším důležitým tématem je návrh jeho využití, a to s ohledem na potenciál, jaký může pro Ostravu v budoucnu představovat. Soutěž by měla být vyhlášena v první polovině roku 2025.

Území jsou si podobná. Obklopena dálnicí a železnicí. Odříznuta od okolní urbanistické struktury města.

Závěrečné prezentace druhé fáze dialogu se čtyřmi zbývajícími plánovacími týmy (v první fázi osm) se uskutečnilo 5. prosince 2023. Komise hodnotila jejich příspěvky na základě kvality navrhovaných řešení. Plánovací týmy byly poté vyzvány k předložení nabídek na zpracování územního plánu. Na základě těchto nabídek od výše uvedených týmů byl vybrán tým Hosoya Schaefer Architects AG, Zurich a Agence Ter .de GmbH, Karlsruhe, kteří získali zakázku na přípravu územního plánu na základě jejich koncepce rozvoje města.

Území Karoliny se řeší dlouhodobě

Soutěže na zástavbu území Karoliny probíhaly například již v roce 1987. Návrhy prvně pracují s myšlenkou propojení ulic Bohumínská s ulici Místecká. Od začátku však všechny návrhy pracují s myšlenou preference pěší dopravy a MHD, kdy dopravní komunikace je vedena po estakádě. Myšlenka průtahu skrze Karolinu se však postupně vytrácí a doprava je vedena po obvodu území.

1.místo

2. místo

Vítězný návrh omezené urbanisticko-architektonické soutěže z roku 1991. Propojení mimoúrovňových křižovatek ulic Místecká a Bohumínská již není tak masivní. Území dostalo blokový charakter.

V roce 1998 byla vyhlášena mezinárodní architektonická soutěž na zástavbu území oblasti Karoliny. Soutěž vyhrál polský tým architekta A. Dudy.

V roce 2003 urbanistická studie Karolina, K. Cieslar a kolektiv polských autorů.

Objevovaly se i mnohé studie z dřívějšího období, než je rok 1987. Vždy však byla automobilová doprava oddělena (estakáda) a byli preferování pěší a MHD.

pramen: berlin.de / Urbanistická studie MORAVSKÁ OSTRAVA – KAROLINA, ostrava.cz / Veřejná zakázka Jedna míle (investiční záměr), ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. O. :

    Asi uz je cas i v Ostrave zacit tlacit v nekterych mistech automobilovou dopravu pod zem. Ale zatim tady na to asi nikdo odpovedny nema koule.

    Thumb up 18 Thumb down 12
  2. HGF emeritní absolvent :

    O.: Pod zem? A víte co je v Ostravě v centru pod zemí? Všude ekologická zátěž a problém s důlními plyny atd. V tomto prostředí jít pod zem není o koulích, ale o nerozumu, šílenství.
    Tady nemá město peníze na údržbu, ale politici maji mít koule jít s automobily pod zem.

    Každý kdo ví co vše obsahuje stavba tunelu z pohledu bezpečnosti si musí klepat na čelo,když toto myšlení aplikuje v Ostravě. Miliardy na koncertní sál jsou vedle toho drobné.

    Thumb up 25 Thumb down 6
  3. davidb :

    Jsem nepříjemně překvapen.
    Čekal jsem, že ulice Na Karolině bude pro průjezd ukončena v křižovatce s Montánní.
    Poté po K Šalamounu pouze pro residenty a MHD a pak ukončena.
    A dál i s 28. října bude pěší zóna.

    Ostrava se stále vydává cestou 70. – 80. let, které jsou fakt dávno překonané a měli bychom se vydat jiným směrem.
    Bohužel to tak není.

    Thumb up 21 Thumb down 8
  4. O. :

    HGF emeritní absolvent: Tak jasne, jenom v Ostrave jsou technicke problemy, jenom v Ostrave to nejde vyresit. Vsude jinde to jde samo, nikde jinde nic nemusi resit. (A s temito absolventy hgf je Ostrava tam kde je)

    Thumb up 13 Thumb down 21
  5. HGF emeritní absolvent :

    O.: Na území Ostravy se vytěžilo v letech 1763 až 1994 celkem okolo 450 milionů tun černého uhlí. Ukažte mi vy chytrolíne druhé město v České republice, které má takto vytěžený spodek města a z toho do dnes na svém území nespočet ekologických zátěží a jiných komplikací. Mimochodem, kubík uhlí váží 750 kilogramů. Tady se pod tímto městem vyfedrovalo 600 milionů kubíků prostoru. To je krychle o délce strany 850 metrů. Jen neználek může srovnávat Ostravu s jinými městy ČR. Neznáte vlastní město, ale radit to by vám šlo, na to se cítíte.

    Thumb up 30 Thumb down 9
  6. Lukáš Gl :

    Zajímalo by mě, co přesně se změnilo v hlavě plánovačů, že z původně plánované (a částečně realizované) objížďky po hranici Karoliny se cesta vede skrz území… https://screenshot.cz/4TKK9/

    Thumb up 10 Thumb down 0
  7. Lukáš Gl :

    O.: Za socialismu existoval plán na přestavbu centra města v rámci kterého měla být pod Poděbradovou ulicí vedena tramvaj v podzemí. Ze zřejmých důvodů k tomu nedošlo, stejné problémy by se nyní týkaly i vedení automobilové dopravy v podzemí. A mimo poddolování a ekologických zátěží jde také o spodní vodu. Sledujte, až se začne kopat plánované podzemní parkoviště před hlavním nádražím…

    Thumb up 8 Thumb down 3
  8. O. :

    HGF emeritní absolvent: Sorry inzenyre, ale 1. svet neni jen Cesko a 2. mame v Ostrave celkem velke stavby, nove treba velke nakupni centrum Karolina s 2 patry podzemnich garazi, planuje se nedaleko postavit mrakodrap, geologicky pruzkum ukazal, ze to mozne je, ale ty uz vis, ze kdyby byl o kousek vedle podpovrchovy hloubeny tunel o delce par set metru, tak je to nerealizovatelne. Tak urcite. Blahopreji ke zdarnemu dokonceni hgf, nedivim se, ze ma takove renome.

    Thumb up 14 Thumb down 14
  9. O. :

    HGF emeritní absolvent: Btw. jeste nas postras, ze ta nedokoncena 4-proudovka kolem haly Tatran taky nesmi pod zem, ze to nejde nijak udelat.

    Thumb up 5 Thumb down 11
  10. O. :

    Lukáš Gl: Je k tomu planovanemu vedeni tramvaje pod Podebradkou nejaky duveryhodny zdroj? Nejak nevidim, jaky by to melo mit smysl. … Jinak zrejme duvody za komaru byly jedine: i kdyby to melo nejaky smysl, tak by na to nemeli prachy (viz treba bratislavske metro).

    Thumb up 4 Thumb down 11
  11. rom :

    mohli jsme mít skutečné metro

    Thumb up 2 Thumb down 5
  12. Michal Vašut :

    HGF emeritní absolvent: Proto Musk v Las Vegas (kde jsou i zemětřesení) kutá tunely pro svoje Tesly…

    Thumb up 8 Thumb down 11
  13. Szczur :

    Stejný problém jako vždy: Není definovaný cílový stav infrastruktury celého města a okolí. Tím pádem se projekty mohou přinejlepším tvořit jen v kontextu současného stavu, ne v kontextu stavu budoucího. V horším případě kontext ignorují úplně. A tím pádem je každý urbanistický projekt odsouzený k tomu, že buď hned nebo brzo po dokončení nefunguje jako součást města. A taky se kvůli tomu dělají povrchní změny odporující původním záměrům, a neustálé nekoncepční povrchové změny blokující případné pozitivní koncepční změny.

    Proboha, proč je problém najmout pár schopných manažerů? Tohle není raketová věda.
    1. Stanovit cíl
    2. Stanovit proces, jakým se k cíli dostat
    V případě města velikosti Ostravy je to maximálně několik člověkoroků práce. KAŽDÉ vedení města to mohlo udělat.

    Thumb up 29 Thumb down 2
  14. Michal :

    A přitom proboha stačilo najmout jednoho schopného ščura. Pozor, není to raketová věda!

    Thumb up 2 Thumb down 12
  15. Lukáš Gl :

    O.: Samozřejmě, že by čtyřpruhová Místecká mohla jít pod zem, jenže za jakou cenu. Jde o území po bývalých rybnících, plné navážky a z Fifejd tam stéká podzemní voda…

    https://shorturl.at/yS17c

    Thumb up 7 Thumb down 0
  16. Lukáš Gl :

    O.: Samozřejmě, že by čtyřpruhová Místecká mohla jít pod zem, jenže za jakou cenu. Jde o území po bývalých rybnících, plné navážky a z Fifejd tam stéká podzemní voda…

    https://shorturl.at/yS17c

    Thumb up 3 Thumb down 0
  17. Lukáš Gl :

    O.: Samozřejmě, je to z publikace „Ostrava, rekonstrukce centrální části města“ z roku 1979 –> https://screenshot.cz/ZGLIX/

    Thumb up 5 Thumb down 0
  18. Winter :

    Sczuru a pracoval jste nekdy v ceske firmě? Tohle neni jen problem města.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  19. Szczur :

    Winter: Ano, a z množství práce odvedené mnoha malými českými týmy by se lidem z veřejného sektoru protočily panenky. V českých firmách je i mnoho jednotlivců, kteří úplně sami za rok vyprodukujì intelektuální práci přesahující to, co celá samospráva v Ostravě nedokáže za volební období.

    Thumb up 13 Thumb down 2
  20. Uvědomělý občan :

    Takže zpackaný paskvil nakonec bude žít dále.
    Kapacitní MÚK Frýdlantské mosty a MÚK Bohumínská se tím pádem nakonec měla propojit městskou třídou na pilířích s obchody a kancelářemi pod ní. No, bohužel, když město vede čuňátko modrých ptáků s tradičně a dlouhodobě něco málo přes 5% chabými volebními výsledky. Ale koryta jsou koryta a mafiány se poslouchat musí!

    Thumb up 6 Thumb down 10
  21. Winter :

    Sczur: a vy si myslíte, že na úřadech nevzniká spousta odvedené neviditelné práce? A chcete ji vidět? Kdyby české firmy měly tak skvělé vedení, jak prezentujete, vypadaly by národně hospodářské výsledky jinak. Bohužel tyto výsledky vypadají jako město Ostrava.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  22. Dan :

    Michal Vašut: O.: Hloupost je system tunelu pod Las Vegas a hloupost je i tunel pod Karolinou.

    Klasicky se opet vytratila hlavni myslenka. Tady jsme v primem prenosu svedky toho, jak se uplne zabiji moznost aspon nejakeho kvalitniho prostoru v centru mesta. Ostrava mela jako jedno z mala mest skvelou prilezitost rozsirit stavajici historicke centrum a pomerne velky kus nove zastavby na ukor byvalych ploch prumyslu.

    A co zde vzniklo / vznika? Obri obchodni centrum se sidlistem, ktere je ze vsech stram obehnano silnicemi. Tohle opravdu neni kvalitni!

    Thumb up 22 Thumb down 1
  23. Mx :

    Jakože ty červené linie mají tvořit průtah městem? Tak to je teda asfaltová lobby a popření možnosti nějakého pobytové příjemného prostoru na mnoha klíčových místech. Jezdit se sice někudy musí, ale tady se to nazve velkoryse “bulvár” jedna míle, udělá se nesmyslná parádní vizoška na prosazení záměru, ale bude to po Ostravsku prostě jenom rušná silnice. Dále, u Palace mělo být náměstíčko A už tam cpou tuto silnici. Přitom a ještě jí povedou kolem náměstíčka u divadla. Kolik těch návrhů ještě uvidíme?

    Thumb up 5 Thumb down 1
  24. Permonik :

    HGF emeritní absolvent:

    Třeba Most, Karvina, možna Orlová.

    Jinak težba byla na cca 1/2 uzemí současné Ostrava.

    Sloje jsou jsou min 300m podpovrchem a jsou dost nízke (do 2m). Tak nějak nechápu souvislout proč by některé stavby nemohly mělce podzem.

    Thumb up 3 Thumb down 4
  25. Szczur :

    Winter: Na úřadech vzniká velké množství práce, stejně jako ve velkopekárně vzniká velké množství chleba. To je automatický proces.
    Úspěšné vedení města ale vyžaduje, kromě velkého množství chleba, občas udělat třípatrový řemeslný dort. Ostrava ten dort dělá tak, že na hromadu naháže 20 pecnů chleba, a polije je instantní polevou z prášku.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  26. HGF emeritní absolvent :

    Permonik: Most, Karviná a Orlová, které jsou dnes jinde než původní města s tímto názvem?

    Stará Karviná neexistuje. Zůstal šikmý kostel a hřbitov. Orlová? Zůstal kostel a pár domů v okolí. Most? Vy neznáte dějiny? Všechna tyto města jsou dnes postavena tam kde se netěžilo. Původní města díky těžbě zmizela. Historická Ostrava nikoli. Stojí tam kde byla před +500 lety.

    Jste jen další chytrák bez znalostí vlastního města. Tento web je takových chytráků jako vy plný. Nejlepši je pan szczur, ten má určitě problém nepočúrat záchodové prkénko, ale řídit město, to by zvládl.

    Kde jsou ty časy kdy mluvil ten, co něco uměl a hádat se z štajgrem znamenalo dostat minimálně pár facek. Dnes mluví kdejaký pucflek co umí čist a psát. Samý nevzdělaný chytrák.

    Thumb up 9 Thumb down 11
  27. Permonik :

    Lazy a Frýšták jsou furt tam kde jsou už 100 let….

    Thumb up 2 Thumb down 0
  28. Permonik :

    HGF emeritní absolvent:

    Jinak pardon že jsou chtěl s vámi jako s kolegou (jsem důlní inženýr) diskutovát.

    Thumb up 1 Thumb down 1
  29. Permonik :

    HGF emeritní absolvent: Takže ty města se přestovahal z jiného důvodunež vliv důlní težby?

    Thumb up 0 Thumb down 1
  30. Ilona Homoki :

    Je to k neuvěřitelně ve městě které je celé poddolované?Jsem Ostravak narodila jsem se ještě doma na Žerotínova 4 pro mně byla a je Ostrava nádherná a úžasná . Musí se renovovat ,opravovat aby byla ještě krásnější ale ne fantasmagorie ,to je nerozum a velká odvaha.

    Thumb up 2 Thumb down 3
  31. donPaPa :

    Jsem strašně rád, že existuje tato stránka. Přijde mi, že za hodně dlouhou dobu jsem tu nečetl článek,
    který by řešil nějakou městskou část komplexně viz oprava frýdlantských mostů a mohl bych pokračovat.
    Pořád si říkám jakou má vlastně úlohu MAPPA v Ostravě a k čemu je tento útvar place,
    nepřijde mi, že by se nějakým zajímavým podílem přispívali k pozitivnímu rozvoji města.

    Thumb up 16 Thumb down 6
  32. Mx :

    HGF e.a.: technická poznámka: most byl přesunut kvůli povrchové těžbě, jestli se nepletu

    Thumb up 2 Thumb down 0
  33. Luděk :

    Nejbětší průšvih oproti té studii z roku 2017 je absence toho trojúhelníkového náměstí mezi Karolinou a divadlem. Tam by se náměstí hodilo jak cyp a teď tam bude dům a cesta.. Budu doufat, že toto ještě nebude finální návrh a že ještě dostane šanci ta původní vize, která byla skutečně městotvornější..

    Thumb up 5 Thumb down 1
  34. Tom :

    Vždycky, když se někde zmíním, že ČR je točvolantí ráj, tak dostanu brutální sodu. No. Jdu se raději projít do lesa… I když i tam je riziko, že mě sejme nějaký „krizař středního věku“ na čtyřkolce :-D

    Thumb up 11 Thumb down 4
  35. riltr :

    Za mě obrovský průser zmizení toho náměstíčka, parčíku, který měl vzniknout na křížení ulic Na Karolíně, Žofínská, K Šalomounu…na to jsem se vyloženě těšil, protože Ostrava moc podobných ploch nemá a podle mě jsou kořením veřejného prostoru…

    Thumb up 2 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.