Ostrava, vedená hnutím ANO 2011 musí začít přehodnocovat své plány. Nemá na ně peníze. Odloží stavbu pavilonu v městské nemocnici.
I když je hnutí ANO 2011 nejsilnější vládnoucí stranou na ostravském magistrátu již druhé volební období, žádná větší stavba za veřejné peníze zatím nezačala. Ohlášené projekty se odsouvají (aktuálně nový pavilon pro nemocnici) nebo po prvotních slibech rovnou prodávají (Nové Lauby). Zdá se, že pár bytů (bytový dům Janáčkova), které by díky pobídek či jiné formě podpory měli raději stavět soukromí developeři, jsou přednější než zdravotnictví.
Primáři Městské nemocnice Ostrava už to chvíli tuší a nejsou nadšení. Opoziční zastupitelé Ostravy se ale teprve ve středu dozvěděli, že město zastavilo práce na projektové dokumentaci pro pavilon X s centrálními operačními sály a nejdražší stavbu v historii nemocnice za 750 milionů tím odložilo.
„Říkali nám, že to tak asi dopadne,“ řekl jeden z primářů, pro kterého je pavilon se zázemím pro operační obory a anesteziology důležitý. „Nechci to ale komentovat. Už to trvá příliš mnoho let. Něco je připravené, pak přijdou noví politici a všechno je zase jinak. Rezignoval jsem,“ uvedl jen.
Pod jménem nechtěli mluvit ani jiní primáři, které oslovila redakce MF DNES. A dokonce ani komunální politici. V zákulisí se totiž mluví o tom, že důvodů k zastavení staveb, na které si Ostrava začala před časem odkládat peníze do speciálního fondu, může být víc.
„Určitě jde o peníze, protože nemocnice je ztrátová a město na ni doplácí. Navíc si chce pořídit příliš mnoho drahých hraček najednou, například koncertní halu s parkovacím domem za jednu až dvě miliardy, rekonstrukci městských jatek za téměř 200 milionů, k tomu nové bytové domy… A protože na všechno nemá, něco musí odsunout,“ popsalo situaci nezávisle na sobě několik lidí.
celý článek: idnes.cz
aldik :
Ať radši odsunou na vedlejší kolej tu koncertní halu, i jatka.. nemocnice je přednější, ale to by se tady muselo uvažovat jinak :D Mimochodem, objekt Jatek skvěle umístěný v centru by se dal využít komerčně, pro soukromého investora a ta galerie či co to tam má být by se mohla plácnout do budovy Vítkovického nádraží (zabili by se dvě mouchy jednou ranou, nádraží by se opravilo, sloužilo by novému účelu a zastánci bruselského stylu by byli šťastní). Co se týče bytů- ať si je město klidně staví, nájemní byty jsou lepší od města (pro nájemníka lepší), než od soukromníka (s vyjímkou těch velkých majitelů jako je Residomo). A už vidím jak zase schytám palce dolů :D
25.09.2019 10:40JSjr. :
Možná by to chtělo počkat na oficiální vyjádření města a nebrat zprávy ze zpravodajského webu, který se zeptal anonymních babek co povídaly (čti anonymních lékařů), co si o tom myslí.
Odklad o rok či dva při současných vyšponovaných stavebních cenách je nemilá zpráva, ovšem je třeba zapřemýšlet, zda je vůbec vhodné aby takový kolos byl čistě v gesci města a nemělo by se uvažovat také o příspěvku z kraje.
marian :
netahej tu politiku pirate. dik.
25.09.2019 11:18balde :
marian: JSjr.: souhlasím, pokud by projekt spočítán na 2,5 miliardy a teď si stavbaří říkají o 4 mld, tak asi logické rozhodnutí,
Migi :
to se dalo čekat a vsadil bych se, že takových odkladů ještě bude… kolik z těch velkých projektů je momentálně v nějaké fyzické podobě? Ani jeden… Jsou krásné články a vizualizace haly, knihovny, stadionu, muzea, jatek, bytů teď i hotelu ale o všem se jen mluví! Pojďme se tady sejít za 10let a zhodnotíme co vše z těch plánů a slibů se zrealizovalo…
25.09.2019 11:38Martin [msstavby.cz] :
marian: Nerozumím.
25.09.2019 12:02JSjr.: V odkazu na zdroj textu je také vyjádření Macury.
Martin [msstavby.cz] :
Migi: Chtělo by to ale umět rozlišit, čím je Ostrava investor a čím není. Nevím o tom, že by město Ostrava chtělo stavět hotel.
25.09.2019 12:10aggu :
Trochu nefer argumentace. Na základě čeho tvrdit, že pár bytů je pro město přednější než nemocnice, když oba projekty jsou investičně o dva řády jinde?
Město si v dobré vůli spořilo na rekonstrukci nemocnice a v čase zjistilo, že stávajícím tempem nenaspoří. To je v kostce asi celá ta senzace. Kde je chyba, buď v tom kdo počítal nebo v trhu (zdražilo se) je věc jiná.
A další jiná věc je, proč musí mít město vlastní nemocnici. Je to docela drahá záležitost a v Česku ji mají na starosti stát a kraje. Pro město to je dost velký koláč v rozpočtu. Přitom v Praze se jen za poslední týden naslibovala rekonstrukce Bulovky, další nová nemocnice nebo emergency a miliardy lítají – z kapsy státu.
Jestli nejsme my v Ostravě, ehm, hlupáci….
A úplně nejvíc mě při čtení novin (verze Česko, 1. polovina 21. století) rozesmějí výroky typu „situaci popsalo nezávisle na sobě několik lidí“.
25.09.2019 12:36Srdíčkář :
Off topic: Městská fakt není v dobré kondici, finanční ani personální. Každý kdo někdy byl na dolním emergentu jako pacient nebo s ní (v ní) pracuje, tak to musí vidět. Chápu, že město tvrdí, že nemá peníze, ale potom je otázka, zda takový kolos může táhnout. Znám ji hidně zevnitř a takhle to nemůže fungovat dlouho. Odchází personál, u absloventů (když s nimi mluvím) nemá valnou pověst, rozvody vody jsou v havarijním stavu, nemocnice má informační systém z roku 2000 a není schopna vysoutěžit nový. Stačí se podívat, v jakém stavu jsou v areálu chodníky. Ten generel stál skoro milion a vlastně na nic neodpověděl.
25.09.2019 12:39Univerzální odpověď z města je, že přispívají 200M ročně nad rámec plateb od ZP.
Srdíčkář :
Srdíčkář: Ještě poznámka – v tom generelu je pavilon interních oborů, o kterém nikdo z primářů interních oborů (vím, mluvil jsem s nimi) pořádně nevěděl. Je v něm vymyšlené celé plicní lůžkové oddělení (které Ostravě neskutečně chybí) – v situaci, kdy kamarádky, které na plicním pracují spíše uvažují, že z MNO odejdou. Už teď tam jsou jenom 4 plicní lékaři a z toho jenom 2-3 na plný úvazek. Tolik ke koncepci.
25.09.2019 12:47Pavel :
Tohle není k vyřešení na úrovni jednoho krajského města. Drtivá většina zdravotní péče v Česku (s výjimkou veteriny, kosmetiky, apod.) je financována z veřejného zdravotního pojištění (erárem). Z těch peněz si zbytečně ukusuje 7 zdravotních pojišťoven na své administrativní náklady (např. v Austrálii nebo v Kanadě si vystačí s jediným pojistným systémem Medicare). O řízení zdravotnictví se snaží ministerstvo, krajské úřady i některá města, ti úředníci taky něco stojí a mnohdy jdou proti sobě. Zdravotnická zařízení jsou někde zbytečně „nahusto“, jinde se nedá najít zubař ani všeobecný praktik, natož aby záchranka dorazila za pacientem zaživa. A do toho privátní zájmy miliardářů Chrenka, Babiše, Kellnera, Dospivy, … a jimi podpoporovaných politiků z Hradu, Strakovky nebo Thunovského paláce, kteří všichni mlsně z toho eráru chtějí ukusovat. Tak co s tím tak ostravská politika může udělat?
Jan :
Martin,hraje silne na politickou notu.Ono se tem Piratum nejak pomoct musi.V minulosti kritizoval,ze by mesto melo stavet Lauby,kdyz mesto nabidlo k prodeji.tak je zase spatne.Mesto odklada do fondu penize na stavbu,ale on napise,ze na to nema.Neni pro mesto problem,si vzit uver na zbytek uhradit uverem…Jen tech projektu je pomerne dost…tak to proste odlozili.Ja za sebe,davno rikal,ze mesto by melo se nemocnice zbavit..privatizace nebo prevod na kraj…Ono i pustit 500mil.z rozpoctu mesta rocne coz je nejakych 4%.z rozp.je absolutni nesmysl.
25.09.2019 15:14Jan :
Jan: pardon:kritizival, ze nemelo by mesto stavet Lauby.
25.09.2019 15:38Srdíčkář :
Jan: A kam ti lidé budou chodit ? Jedno z nejztrátovějších oddělení je pediatrie a interna… Dovedete si představit, že nějaký politik tohle (redukce, zavření) vysvětluje voličům ?
25.09.2019 15:55aggu :
Srdíčkář: Voliči budou chodit tam kde doposud. Jen ta nemocnice nebude mít název Městská, ale „krajsko/městská Nemocnice Fifejdy“ což 6-letého pacienta pediatrie a jeho mámu nebude až tak zajímat. Proč taky.
25.09.2019 16:14Martin [msstavby.cz] :
Jan: Prosím, kde je v celém textu napsané něco o Pirátech, že na ně odkazuješ? Ptal jsem se již jednou a bylo mi tebou odpovězeno, že jsem hlupák z vesnice, co nic nechápe. Prosím tedy znovu, proč zmiňuješ Piráty. Toto je čisté tvá dedukce a zajímá mě, kde má základ. Proč ne třeba ODS, ČSSD, KDU-ČSL, TOP09? Zmínění strany, která aktuálně vládne městu a zveřejňuje záměry je veřejná věc, který je všeobecně známa. Kde hraji na silnou politickou notu?
U Nových Laub jsem poukázal na to, že město, pokud by bylo investorem, nemá suplovat roli soukromých developerů a stavět lepší byty se zaručeným parkováním. Tohle opravdu není kategorie bydlení, kam by měla Ostrava investovat. Dále jsou Lauby zmíněny jako příklad toho, že magistrátu dochází, že vlastně nemá na projekt ani peníze, proto ho prodává. Nauč se porozumět textu.
aggu: Argumentace to je více než přiměřená. Kdo vidí do financování a investic magistrátu už dlouho ví, že současná situace je neúdržná a na odboru investic je teď i dusno. Konečně něco vyplulo na povrch. Tady jde o princip. Nemocnice na Fifejdách je jediná městská nemocnice v ČR. Ostatní financuje kraj nebo stát. Ale protože „privatizace zdravotnictví a převod“ je citlivé téma, volbami téměř všechny strany prohlásily, že Fifejdy zůstanou pod městem.
No a máme tu, co se nyní objevilo. Fifejdy jsou pro Ostravu velkou zátěží, ale sama prohlásila, že bude do nemocnice více investovat, protože byla údajně podfinancována. Ale zároveň Ostrava pak nemůže plnit tolik investic, kolik naslibovalo. Namísto toho, aby opravdu město řešilo infrastrukturní projekty. Ostravské ANO na Andreje číslo určitě má. Mohli nemocnici pořešit.
Nové nájemní bydlení je fajn, ale přiznejme si, Ostrava je chudá a tohle není prioritní investice. Navíc ty byty na Janáčkové. Značkový developer by se nestyděl…
Nejde pouze o pavilon nemocnice. Kde jsou finance na Uměleckou ulici, okolí katedrály (město se chlubí, že zde byla využita arch. soutěž). Parkovací dům na Fifejdách, parkovací dům u Skeletu, přestavba Černé louky a mnohé další stavby.
25.09.2019 18:40Jan :
Martin [msstavby.cz]: Staci,ze si napsal jednou ze je modni volit Piraty…Tak jak v minulosti bylo u studentu modni volit Drahose. I kdyz to zastiras je to zrejme.A ano investic po case se chysta hodne a v minul.jsme tady i resili,ze rust mesta se pozna podle mnozstvi jerabu…tak se jich muze objevit v centru a kolem hodne.Pokud se podari prodat Lauby a postavit ze soukromych penez s tim,ze bude vyuzivano v souvislosti ze smlouvou s mestem…je to jen dobre.Ale ty jsi v minulosti sam kritizoval,ze by mesto Lauby melo stavet.Ted mesto kritizujes ze se projektu chce zbavit…a zminujes vel.lod v podobe ANO.tak bud frajer a zmim i zbytek stran co jsou v koalici.
25.09.2019 19:29Martin [msstavby.cz] :
Jan: Prosím tě buď frajer a nauč se číst. Již dvakrát jsem psal, že nekritizuji město za to, že Lauby prodává, ale poukazuji na to, že prodej je důsledek nepromýšleného plánování. Ale jak tak koukám na tvoji češtin, i čtení a porozumění textu ti bude dělat problém
Za další. Kde jsem psal, že je módní volit Piráty? Což vlastně ani neopodstatňuje tvůj prvotní komentář, že údajně pomáhám Pirátům. A kdy kde jak jsem zastíral, že studenti volí Drahoše? :D :D :D :D A co to má vůbec společného?
Já bych si lživé příspěvky propříště nechal na idnes nebo podobnou stoku. Ď
25.09.2019 20:46aggu :
Martin [msstavby.cz]: Obávám se že není přiměřená ;) Dávat do souvislosti projekt banálního bytového domu za desítky milionů s projektem nemocnice za jednotky miliard je argumentační faul. Jabka a hrušky.
25.09.2019 21:05To druhé je pravda, na investičním je „více dusno“, pár odchodů… No a? Asi mají po letech „náročnější“ vedení a více práce ;)
To třetí je taky pravda. Jde o princip a Fifejdy by měl převzít kraj. Stát asi ne, ten musí živit zástup nemocnic v Praze a Brně. V Ostravě máme nemocnici ministerskou, soukromou a městskou. Kraj žádnou. Ovšem hned dál zase fabuluješ. Jaká privatizace? Kraj je soukromý? Trochu strašení babiček, ne? ;)
Moc jsem nepochopil spojení nájemního bydlení a „chudoby“ Ostravy…
I ty ostatní investice jsou, vzhledem k Fifejdám, v podstatě druhotné. Ani dohromady nestojí Ostravu tolik, co by stál projekt Fifejdy. Proto asi ten „humbuk“.
Jan :
aggu: S tvym komentatem souhlas.Na Martina uz se mi nechce reagovat.Jestli nekdo nechape rozdil mezi 3*2 nebo 2*3..i kdyz vysledek je stejny.
25.09.2019 21:11Martin [msstavby.cz] :
aggu: Ta jablka (investiční projekty) jsou z jednoho košíku=rozpočtu magistrátu. Že se jedná o rozdílné projekty podle objemů financí? Ano. Bohužel u nich není rozlišena priorita. Je potom hloupé financovat projekt, který má pro město menší význam, než nefinancovat významnější projekt. U nemocnice by se dalo říct akutnější.
Ale chápu, že pro tebe to mohou být jabka a hrušky. Když jsi naposled jinde tvrdil, že úroveň VŠ je v ČR stejně špatná. Není to tak, jinde to je ještě horší. Na stavárně v Ostravě se neučí ani požárko (D.1.3). Takže asi tak k tvému vnímání rozdílnosti.
Ostrava nemá problém s bydlením a jeho cenami jako například Praha a Brno. Rozpočet Ostravy je také jinde než u zmíněných měst. Proto stavět nájemní bydlení u těchto měst má smysl. Ostrava má akutnější problémy, do kterých by měla/má investovat.
Čím je dusno může být pro každého subjektivní. Často vznikají problémy, jako například u letiště, kde je ředitelem původně dětský psycholog, od vedení.
Privatizace byla zmiňována před volbami. Pro mnohé citlivé téma. „Zbavit“ se nemocnice bude pro město těžké, pokud to bude chtít učinit.
Další zmiňované investice jsou menší, než nový pavilon nemocnice. Nicméně také něco stojí a někde se na ně peníze budou muset vzít ne? Na kolik tak odhaduješ parkovací dům u skeletu? Hm :)
Jan: Takže se nedozvím, jde jsem veleslavil Piráty a zastíral,že studenti podporovali Drahoše. Gratulki.
25.09.2019 22:11aggu :
Martin [msstavby.cz]: No nevím, nevím, jestli na magistrátu funguje v investicích logika typu „chci si koupit auto, takže si nemůžu koupit rohlík“ ;) Až tak asi ne. Prostě, když ti „náhle“ vzroste v projektu náklad na dvojnásobek, v miliardách, začneš přehodnocovat…. Připadá mi to racionální a nemám s tím problém.
26.09.2019 02:18Ano, když to „zevšeobecním“ tak jsou české univerzity ve světovém měřítku v pralesní lize. Všechny. Pověst zachraňují místo od místa lokální pracoviště nebo jedinci. Nebo politici, kteří seberou někde někomu pár desítek milionů a zaplatí si ve své oblíbené univerzitě vědeckou „superstar“. Na druhou stranu, už jsem z VŠB nějakou dobu pryč a vím, že těch 5 let na škole se nesmí přeceňovat. Ono dnes ani moc nezáleží na tom, jakou školu studuješ, spíš na osobním přístupu, využití možností zahraničních stáží a navázání kontaktů. To poslední je asi top.
Ostrava rozhodně má problém s bydlením! A sice s kvalitním bydlením. Není problém sehnat střechu nad hlavou za pár šupů někde na Dubině, ale když už nejsi študent, a chtěl bys něco kvalitnějšího v adekvátním prostředí, problém máš hned. V normální cenové relaci 2-2.5mil. za 3+1 je výběr omezený na jednotky v celém městě… Ano, za 4-5 mil. je výběr „o něco“ lepší. O něco. Ale to už zase nezajímá mě ;)
Ohledně letiště si nebudu kazit náladu. Největší průšvih současného vedení KÚ, který do značné míry neguje jejich jinak dost velkou snahu v jiných oblastech.
Privatizace byla před volbami zmiňovaná jako strašák babiček. O tom se nemá cenu bavit, to je pod naši úroveň.
O projektované ceně za parkovací dům vím, o skutečně vysoutěžené ne ;) Cena 300-400M za 600 míst je u náročnějších objektů obvyklá.
Srdíčkář :
aggu: Jenže tvoje teorie předpokládá, že 1) město nemocnici převede – a vystaví se mnohdy neopodstatněnému hněvu, že se zbavuje špitálu. 2) kraj ji bude chtít a bude mít nachystané finance ji rychle zastabilizovat (personálně i vybavení) 3) podaří se nalákat personál, který bude chtít tam dělat, protože momentálně je to tam “mezilidsky” dost na hraně – momentálně každým rokem odcházejí specilisté, kterým nemocnice nemá po mnoha letech praxe co nabídnout (trvá se tabulkových plazech mimochodem) a shánějí se absolventi, kteří prostě nejsou.
26.09.2019 12:23Teď se po kusech kupují počítače z druhé ruky, protože na nové nejsou prachy. Kamarádovi na stanici se vyměnily 2 staré rozbité kancelářské židle ze 4 z odůvodněním, že na další 2 nejsou peníze, tak sedí na židličkách z čekárny pro pacienty.
aggu :
Srdíčkář:
26.09.2019 12:351) Nevím proč by se někdo „hněval“ že nemocnice bude krajská (nebo „polokrajská“ ;) Pro pacienta se nic nemění.
2) Model provozu je na dohodě MMO – KUMSK. Třeba bude nemocnice dál městská… Kdo ví…
3) Je to jen o penězích > bod 2