Velmi podporujeme rozvoje tramvajové dopravy, jak už obnovou techniky, tak výstavbou nových tratí. Avšak nové velkokapacitní tramvaje pro Ostravu, které chce zakoupit DPO, vychází s novými tramvaji uváděnými do provozu od společnosti Stadler velmi neekonomicky, jak upozornil časopis Československý Dopravák.
Dlouho očekávané vyhlášení výsledku výběrového řízení na 40 nových nízkopodlažních velkokapacitních tramvají se odehrálo právě dnes v pátek 7. září 2018 na tiskové konferenci pořádané Dopravním podnikem Ostrava. Tendr vyhrála plzeňská Škodovka se svým modelem ForCity Smart.
Hodnota kontraktu činí zhruba 1,9 mld. Kč, cena za jednu tramvaj je tedy asi 48 milionů. Škoda Transportation nabídla nejen nejnižší cenu, ale zároveň splnila všechny zadávací podmínky, ostatní tři uchazeči byli vyloučeni pro nesplnění podmínek. Tramvaj ForCity Smart se v České Republice objeví vůbec poprvé a stejně tak se jedná o premiéru ve středoevropském regionu. Rozhodně je překvapivé, že délka tramvaje bude pouhých 26,5 m, což je jen o necelé dva metry více než mají tramvaje od Stadleru, ačkoli tendr připouštěl vozidla o délce více než 32 m. Neboli za necelé 2 m délky navíc zaplatí v přepočtu na jednu tramvaj DPO o cca 20 milionů Kč více, než kolik platí za jednu tramvaj od Stadleru.
Připomeňme, že tendr odstartoval právě před rokem, přesně 4. září 2017. Uchazeči měli možnost podávat nabídky do 22. ledna 2018. V následujících měsících se nic nedělo, načež se začaly objevovat různé spekulace včetně těch, které počítaly se zrušením výběrového řízení. Nakonec se však DPO podařilo řízení dotáhnout do konce.
„Vozidla budou samozřejmě vybavena wi-fi, porty USB, antivandalskými foliemi a vnějšími a vnitřními kamerovými systémy. Přesně v duchu našeho přístupu k cestujícím, tedy nabízet jim při cestách MHD maximální komfort, bezpečnost a nejmodernější technologie,“ uvedl Daniel Morys.
„Jsem rád, že je Ostrava místem, kde se střetávají dva významní evropští výrobci,“ uvedl dále mimo jiné ředitel DPO.
Další nové tramvaje na obzoru
DPO již plánuje nákup dalších tramvají, tentokrát o ještě vyšší kapacitě. Daniel Morys uvedl, že by měly být delší než tramvaje vysoutěžené nyní a měly by mít délku větší než 32 m, jelikož poptávka na hlavních linkách roste a je třeba ji uspokojit. Nové tramvaje by měly nahradit vozy typu KT8D5.
zdroj: cs-dopravak.cz
balde :
třeba se změnila situace na trhu a prostě si výrobci účtují více?
12.09.2018 16:24JohnnyKrabák :
balde: Za téměř stejný produkt si účtují dvojnásob? Jasně že ceny stoupají, ale o tolik?
Mimochodem 12 cestujících navíc za 20mega, no neber to. Když k tomu připočteme, že Stadlery jsou z 85% placeny EU, kdežto na Škodovácké už EU nepřispěje, vyjde naprosto šílený rozdíl v ceně
Jann :
To je nějaké divné. Chápu, že rostou platy a vyrobit tramvaj v Česku je bezpochyby trochu dražší než v Polsku a Bělorusku, ale možná by od DPO bylo transparentní sdělit, proč ostatní tři výrobce vyřadil. Aby to nebylo tak, že chyběla nějaká ta zásuvečka, ale cena mohla být výrazně nižší.
Pavel :
Třeba kvůli těmhle exemplářům nebude nutné přestavovat refýže a těch 20 mega extra se částečně vrátí touto cestou 😁
12.09.2018 18:37Patrik :
To že je to tak drahé je velmi jednoduché, Škoda. (viz tramvaje v Praze). Ostatní byli vyřazení, protože něco nesplnili, ve výběrovém řízení nemůžeš jen tak mávnout rukou a říct, nevadí. Jednalo se buď o administrativní chybu nebo nesplnění některých z technických požadavků na tramvaj. Navíc pokud mám správné info, které jsem i někde četl, tak Škoda byla dokonce prý nejlevnější, ale za to nabídla také velmi specifickou a nestandardní velkokapacitní tramvaj. Je to složité a krom Škody moc lidí nadšených není. Dále někdy bude ještě jedno výběrové řízení na tramvaje delší než 30m, tedy opravdu velkokapacitní (podobné jako se snažili nabídnout ostatní 3 výrobci).
12.09.2018 18:39Ondřej :
Pavel:
20M extra za každou tramvaj, takže celkem 800M rozdíl za celou dodávku, to je zlodějina jako hrom.
13.09.2018 07:35Brzda :
A hlavně že v mainstreamových médiích jsou tyto tramvaje podávány jako ty delší (velkokapacitní), které mají nahradit spřažené soupravy. Pokud ale byla Škoda opravdu tentokrát levnější než Stadler, tak je to asi OK. nikdo z nás se asi neorientuje v cenách tramvají, obvzláště pokud je to taková novinka. Srovnání se Stadler nOVA může pokulhávat např. v tom, že ta tramvaj může mít třeba jeden podvozek navíc, ale to nevím, jen spekulace….
13.09.2018 09:26thrpst :
Toto je obrovská zlodějina. Oligarchové zde tahají peníze z veřejných rozpočtů za podpory zkorumpovaných politiků. Hanba!
13.09.2018 11:44Jann :
Brzda: Stávající Stadler NF2 má tři podvozky (2 hnací, jeden běžný). Podle vizualizace výše bude mít Škoda taky 3 podvozky (možná není viz. přesná a bude mít víc, akorát, kde se na 28,5 m vlezou?), stejná max. rychlost, stejné vybavení (budou mít o jedny dveře navíc).
13.09.2018 11:48Ale to není ve výsledku podstatné, +12 lidí za 20 mio Kč není dobrý výsledek.
Neříkám, že soutěž byla špatná, Morys za krátkou dobu předvedl v DPO doslova zázraky, jen je tady pár otazníků, které by se slušelo někým kompetentním osvětlit.
Jann :
Jann: Oprava překlepu – 26,5 metru.
13.09.2018 11:52thvari :
Brzda: ja jen ctu mainstreamova media a okamzite prestavam vnimat vas prispevek jako relevantni. takhle se vyjadrujou o mediich osoby s pochybnou reputaci a nekloudnymi zamery. velmi by me zajimalo, ktera alternativni media vam budou poskytovat informace primo o vecech z regionu jako zakazky mesta Ostravy na tramvaje. cimz nerikam, ze bych si zaroven nepral, aby se zvysila kvalita i kvantita regionalniho zpravodajstvi jak v soukromych (Denik, MF Dnes), tak ve verejnopravnich mediich.
13.09.2018 12:09Rado :
Co na to říct, že by se Ostrava dočkala svého tunelu? Pokud je tam opravdu rozdíl takový, myslím si, že je to i na trestní oznámení…Ale každopádně, že je to Škoda, tak moc happy z toho nejsem.
13.09.2018 12:47aldik :
Co mají tramvaje společného s tématem webu o nových stavbách? :O
13.09.2018 13:09výkalář :
:D a kdy zase budeme pro změnu řešit psí výkaly? :D
13.09.2018 14:13Roman Matějů :
Můj selský rozum mi říká : Tady něco nehraje !!! Proč nepokračuje Ostrava v nákupu tramvají Stadler nOVA, které dopravě v MHD Ostrava zcela vyhovují a které tak vedení města a DPO vychvalovalo až do nebe ? Najednou potřebujeme jiné tramvaje ? Proč ? Aby se namastili kamarádi ve Škoda ? Doposud jsem byl přesvědčený o tom, že vedení města a DPO neví, co to jsou úplatky a korupce, ale když vidím parametry tramvaje Škoda a srovnám se Stadler nOVA, tak začínám pochybovat. Když jsem letos na jaře zjistil cenu tramvaje Stadler nOVA, tak jsem si říkal : To jsou borci ti na radnici a v DPO – taková pěkná tramvaj a pod 30 tisíc ? Ty jo !!! A dnes takové zklamání !!!
13.09.2018 14:32Martin [msstavby.cz] :
aldik: Tramvaj hraje důležitou roli v městském urbanismu a jeho rozvoji. Když jsou 2m za 20mega, tak se fakt musíme ozvat.
13.09.2018 15:16Patrik :
Roman Matějů: Protože tohle není stejná tramvaj jako Stadler, je větší (byť co nejmenší to šlo) a nemůžeš si koupit co chceš, ale co vyhraje. Lidi už to pochopte. Městský podnik není soukromník co si kupuje auto.
13.09.2018 17:22O. :
Proc maji mit tramvaje wifi a USB?
13.09.2018 18:10Jsem myslel, ze DPO ma poskytovat prepravni sluzby a ne si hrat na internet providera.
Myslim, ze i toto zbytecne navysuje cenu. Ne ze by ten hardware navic byl tak drahy, ale cim vic je takovych nesmyslu v podminkach, tim vic si dodavatel tramvaji nauctuje.
Navic v dnesni dobe mobilniho internetu…
aggu :
Z diskuzí na šotoušském webu:
13.09.2018 18:15https://www.k-report.net/discus/messages/48/301471.html?1536427060
https://www.k-report.net/discus/messages/48/385.html?1536703649
aggu :
btw, asi víte, kdo sedí v dozorčí radě DPO, že? ;)
14.09.2018 08:09Hynek [msstavby.cz] :
O.: „v dnesni dobe mobilniho internetu“.. to je trosku protireceni, na co musis mit simku s datama, kdyz ti poskytnou wifi zdarma? pokud chce byt MHD moderni, je to proste jeden ze zakladu.
14.09.2018 08:51Jann :
aggu: Některé ty komentáře jsou opravdu výživné. Jsou to jen spekulace, ale úplně mimo mísu to taky nebude – viz např. uživatele „Jenki“, citace:
„Stadler Nova pro Ostravu : délka 24,93 m, obsaditelnost 188 osob, 1 vůz za 27,2MKč, 145 tis. Kč / cest.
Škoda For City Smart pro Ostravu : délka 26,5m, obsaditelnost 200 osob, 1 vůz za 47,5 MKč, 237 tis. Kč / cest.
Škoda 15T pro Prahu : délka 31,4m, obsaditelnost 290 osob, 1 vůz za 68 MKč, 234 tis. Kč / cest.
Zásadní otázka : je to dvoučlánek (jako je na obrázku zde) nebo tříčlánek? Vzhledem k délce 26,5m bych si tipl spíš fakt na dvoučlánek.
Takže mi začínají dávat smysl ty fámy co kolem mne chodily a krásně zapadají do tohoto scénáře :
– DP vypsal VŘ
– ostatní účastnící řízení usilovně tvořili „nějaký“ tříčlánek jako náhradu dvojčete
– v Plzni se hluboce zamysleli a zjistili, že požadavky lze splnit i s dvojčlánkem
– přišly nabídky
– dvoučlánek se v DP moc nelíbil (spíš vůbec) a byly snahy VŘ zrušit
– Škodovce se „nějak“ podařilo zrušení VŘ zabránit (asi tak jako se „nějak“ zabránilo výrobě trolejbusů v Ostravě nebo jako se „nějak“ do všech výrobků aliance TWT montuje jen výzbroj Škoda apod.)
Výše uvedené podporuje i věta ve výše odkazovaném článku : DPO již plánuje nákup dalších tramvají, tentokrát o ještě vyšší kapacitě. Daniel Morys uvedl, že by měly být delší než tramvaje vysoutěžené nyní a měly by mít délku větší než 32 m, jelikož poptávka na hlavních linkách roste a je třeba ji uspokojit. Nové tramvaje by měly nahradit vozy typu KT8D5.
Závěry nechť si udělá každý sám.“ Konec citace.
14.09.2018 10:08acdlcia [msstavby.cz] :
A proč by nemohly jezdit i v Ostravě tramvaje Škoda ForCity Alfa nebo ForCity Plus?
14.09.2018 17:32Martin [msstavby.cz] :
acdlcia [msstavby.cz]: Mohl, ale za rozumnou cenu/kapacita.
14.09.2018 17:56O. :
Hynek [msstavby.cz]: Rekni mi prosim nejaky rozumny pripad, kdy to ma smysl (krome toho, ze to je zadarmo – ja bych treba uvital kdyby v tramvajich bylo zadarmo kafe :))
14.09.2018 19:01Kdyz nekdo musi nebo chce byt porad online, tak ma data v mobilu od operatora. Ze bych v tramvaji vytahl notas a pracoval (a pritom vyuzival data, ktera plati nekdo jiny) to si taky neumim predstavit.
Napada mne jen to, ze se budou vozit decka, kterym rodice nezaplati mobilni data a budou sjizdet facebook.
Muzes mi zkusit napsat nejaky rozumnejsi use case. A taky zduvodnit, proc ma nekomu nekdo platit data z eraru (rozumej z mych i ze tvych dani). Zatim si myslim, ze to je na stejne urovni jako ta slibovana olympiada v Ostrave (ale to je narozdil od wifi v tramvaji recese).
Permonik :
O.:
Třeba proto že wi-fi slouži jako „online“ informátor o stavu hmd?
16.09.2018 21:34Sice existuje možnost inteligentních zástavek, které informuji o aktulaním stavu HMD, ale máto svoje omezení. Když nastupuješ na zástavce Hlavní nádráží a chceš jet někám na dubinu. Podiváš do mobilu zda není nehoda na trase, výluka a mužes si zvolit jinou trasu. Jsi v tramvaji a nabere zpoždění (nehoda, kdy vozidlo zásahu do koleji) a podiváš se v klidu v mobilu kdy ti jede z přetupní stanice další spoj, atd.
Hynek [msstavby.cz] :
O.: nevim, co ti mam rict. jsme ve meste, tyhle veci do moderniho mesta patri i kdyby na tom jely jen deti na facebooku. samozrejme pokud ti to prijde jako kravina, neni na to moc argument.
17.09.2018 01:03z meho pohledu je to to same jako kdyz je wifi pro hosty restaurace. tam taky neni absolutne zadny duvod, proc by to tam melo byt, je to proste „sluzba“ navic.
SpinJ :
V některém článku jsem četl, že nemohl opět vyhrát Stadler, neb to vylučuje zákon aby vyhrál dvě dodávky po sobě. Nevím co je na tom pravdy, v našem státě už by mě nic nepřekvapilo :)
17.09.2018 07:43Dd :
SpinJ: No, to se mi moc nezdá. Pokud autor článku necitoval nějaký konkrétní paragraf, který něco takového výslovně zakazuje, tak v tom sám asi bude mít zmatek.
17.09.2018 10:44Martin [msstavby.cz] :
Pobavte se.
08.10.2018 20:58http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2018/10/8/pro-byla-koda-transportation-v-ostrav-jedin