Aktuální fotografie výstavby administrativní budovy Organica na Karolině v centru Ostravy.
Organica – foto z výstavby
Martin [msstavby.cz] | 8.2.2023 | OSTRAVA | #centrum, #karolina, #organica | 23 Comments
Komentáře
Napsat komentář
Napsat komentář
Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.
Jakub FM :
Kdyby OC Karolina vypadala jinak, napsal bych nakonec krasne misto. Bohuzel. Nekdy to zustane jen u slibu. Vizi nikoho nezarmoutis. Ale oblbnes. Viz. i OC Fryda, ktera mela byt vzhledove jina. Hlavne, ze se to prodalo a vsichni si naplnili kapsy. Problem je, ze to jsou rozhodnuti a skutky na cely zivot a ovlivni zasadne raz krajiny. Tak uz jen doplnit o vyskovou budovu. Snad ta nezustane jen u slibu a bude vzhledove hezka, reprezentativni.
Dr. Kohn :
Jakub FM: Karolina je naopak jedno z povedených OC. Ano, původní projekt, kdy to ještě projektovali ti holanďani nebo kdo to byl, byl jiný. To na tom ale nic nemění, že to je zdařilá stavba. Když porovnám obchodní centra na Moravě, tak těžko naleznete vyloženě lepší. Snad Vaňkovka?
Meechee :
Dr. Kohn: Souhlasím. OC Nová Karolina vůbec není špatná stavba. Jako snad jediné OC má reklamní billboardy nikoli na fasádě, ale za okny, vevnitř je to členité a architektonicky aspoň trochu pestré, plus velké centrální schodiště, tzn. není to prostě jen přízemní kostka. Koneckonců, v jednom díle svého pořadu tu stavbu pochválil i Gebrian – ne, že by to teda bylo nějaké slovo Boží, ale je to architekt a je „odjinud“, tzn. nebyl ovlivněný místním „fukušimismem“ …
Aleš :
To je fofr.
08.02.2023 14:14Rdm :
Škoda jen, že takových staveb nevzniká v Ostravě více a nejen v centru, ale i dalších městských částech.
Meechee: Dr. Kohn: když přejdeme skutečnost, že tak velké obchodní centrum nemá v centru Ostravy co dělat, tak bez ohledu na názory uznávaných architektů a množství udělených bludišťáků, je Karolina nevzhledný nezapadávající monolit, který by mohl stát možná na hranici Ostravy a pekla, ale ne v jejím centru.
Dr. Kohn :
Rdm: No s tímto s vámi nesouhlasím. Jednak mi jako nevzhledný monolit nepřijde, a argument že odsála obchodníky z centra je pro mne také mimo. Ano, možná se někteří tam přestěhovali, ale ti jen proto, že prostory ve kterých byli byly prostě naprosto nevyhovující.
Za další, kdyby se toto mělo stavět někde na periferii, tak by nikdo nedal takové množství financí, aby to vypadalo takto, a byla by to opravdu jen klasická kostka. Viz OC galerie nebo Globus. A už vůbec by tam nikdo nestavěl podzemní garáž. Proč taky, když ten pozemek za městem je mnohem levnější.
Pořád se tady říká, že se má město zahušťovat, a když se zahustí tímto, tak toto by mělo být zase na periferii? Ti lidé do toho OC prostě pojedou, a pokud jej uděláme na periferii, tak jen podpoříme cestování z centrálních částí na okraj a zpět.
Obdobně někteří lidé, zde diskutující, tvrdí, že cesta jako je Místecká do centra nepatří. Přitom například Pleskot k této cestě prohlásil, že je to obrovská příležitost jak zvětšit okruh lidí, kteří budou centrum města využívat, a rychle se pak dostanou domů.
Rdm :
Dr. Kohn: tak samozřejmě v tom bude jistá dávka vkusu jednotlivce, ale zkuste se rozhlédnout z věže nové radnice a jakmile váš zrak zabrousí směrem k DOV, tak zjistíte sám, že ta stavba tam prostě nepatří. Tak to nevím kde jste byl po otevření OC, když postupně končily právě kvůli odlivu zákazníků. I dnes, kdy centrum znovu ožívá je rozdíl v koncentraci lidí na Masarykáči a okolí a v blízkosti centra propastně rozdílný.
Asi jste úplně nepochopil, že je úplně jedno jak by to OC vypadalo na periferii, to podstatné je, jak vypadá v tom centru. Nějak nevidím důvod, proč by mělo mít OC nutně podzemní garáž, když má prostor v okolí.
Ano, zahušťovat propojenými domovnímy bloky třeba s obchody v přízemí, ale ne uzavřeným obchodním komplexem odděleným od okolí. A jinak si nerozumíme, já nechtěl a nechci stavět OC Karolina někde na periferii, já ji nechci stavět vůbec. V Ostravě máme dost obchodních center, nepotřebujeme jich mít více. Avion, Futurum, Globus, Outlet Moravia – jsou situované mimo centrum, jsou dostupné a dostatečné. Pokud stavět v centru OC, tak něco menšího, na Masarykáčí je stále nedostavěná proluka, přestavba Horníka, je tam Laso, obchody v uličkách, to je podle mě živé město. Ne obří OC, které stahuje lidi na jedno místo…
08.02.2023 17:03Jakub FM :
Pro Dr. Kohn.: Obecně hodnotím spíš tvary než samotný koncept členitosti. Mě se organické tvary prostě líbí více než kostky na sobě. Ale je to věc vkusu. Každopádně by vzhled měl navazovat na DOV a to nenavazuje. Proto hodnotim vzhled za nezdařilý. Né nevkusný. Mimo jiné je více hezčích staveb na Moravě: Šantovka Olomouc, Breda v Opavě. Slovensko má také více hezčích oc.
08.02.2023 17:21Crazym :
Dr. Kohn: Ona ta Nová Karolina není až tak špatný koncept obchoďáku ale to, že by tam zapadla rozměrově je nesmysl ale možná, že improvizované porovnání trochu pomůže :-) https://screenshot.cz/OZDCA/
08.02.2023 19:12A o nevysátí centra nemíním ani diskutovat, žiju tady :-) To, že se to časem začalo trochu zlepšovat je vývoj, který nenahradí ten prudký pád a když, tak za velmi dlouho.
pett :
No vyčítat Karolíně že vzhledem nenavazuje na dov je fakt kouzelné… Každopádně bez angažmá města vznikla v rekordně krátkém čase objektivně dobrá stavba s perspektivním nájemcem posouvající centrum blíže DOVu. Nejlepší důkaz toho že město prožívá nejlepší období od … odkdy vlastně ?
Michal :
od 1267, minimálně! I když je druhou stranu, zlatý Sámo!
09.02.2023 00:05Michal :
od 1267, minimálně! I když na druhou stranu, zlatý Sámo!
09.02.2023 00:06My :
Žvaním, žvaníš, žvaníme ač nemehly jsme.
09.02.2023 02:42Tomas :
My: Když jsme u toho zvaneni,po probuzení jsem přečetl Jan Lenárta z OÚ,který mi vyskočil v nabidce..a ptám se proč proboha,dávají prostor takovým lidem,málem jsem se totiž nedal.udelejte si obrázek sami..https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/ostrava-volby-andrej-babis-tezba-geolog-lenart-rozhovor_2302082251_afo
09.02.2023 09:03Dr. Kohn :
Rdm: No až se postaví ten mrakodrap, tak tam taky karolina nebude zapadat? A až se postaví bílý stín, tak taky nebude zapadat?
La défense taky nezapadá v globalnim pohledu a nikdo se nad tím nepozastavuje.
A o Organice bych to mohl říct také. Všechny budovy okolo (Karolina, bytové komplexy, Trojhalí, schody do garáží) mají hranaté tvary. Jediná organica tam bude oblá. Takže tam tam teď vůbec nezapadá.
Co se týče obchodů, tak ten odliv zákazníků z obchodů v centru by nastal tak jako tak. Karolina jej max trochu uspíšila. Dokud se totiž prostory v centru nezlepší, aby kvalitativně odpovídaly standardům požadavků obchodníků, tak tam ty obchody prostě nepůjdou. Proč se přestěhoval McDonalds? to nebylo proto, že by ubyli lidé, ale prostě požadavky na prostor má takové, že adekvátní prostory prostě nesehnal.
Jakub FM: No s Šantovka není špatná, ale Breda v Opěvě? Ta rozhodně nemůže konkurovat interiérem. Kdyby to tehdy propojili se starou Bredou, a zapracovali na tom jako celku, tak možná ano. Ale takto nemohu souhlasit.
09.02.2023 12:08Nespokojený občan :
Tak za prvé. Jak futurum tak Karolína jsou od začátku prodělečná. Futurum asi až v posledních deseti letech. A ne málo. Laicky řečeno, jsou úplně v p***li. Já jsem za to rád :-) A nikdo neví co s tím. Ti co vědí a radili městu (x projektů a analýz speciélně na zakázku za nemalé peníze zabývající se celkovým konceptem Ostravy od ostravské univerzity a jiných, jsou stále na radnici v šuplíku již mnoho mnoho mnoho let :-)) ) postavit úplně něco jiného a úplně jinde. Ad2. Šikovní, úplatní lidé z města Ostravského nechali místo za cca 2.mld. korun vyčistit a vyhladit do podoby golfového grínu a za směšných tuším 200mil. prodat developerovi. Ad3. Ti co sedí na radnici absolutně netuší jaký maloobchod mají ve městě a jaké jsou potřeby města a lidí. Ad4 výkladní skříň každé vesnice, města je nějaké místo kde se spontánně scházejí lidé slavit nebo protestovat. Odjakživa to byly náměstí. Ostrava to naše nechala zlikvidovat developery. Všechny funkce jsou pryč. Teď se snaží o nějakou chabou nápravu, pozdě a bez lidí. Ti jsou už naučeni chodit jinam. Dnešní lidé žijí spotřebním životem vše pod jednou střechou. Když mi zde přijede návštěva, tak kam je vezmu ? Do futura nebo karolíny ? To můžou zůstat rovnou doma. Jsme sice průmyslové město, ne historické, ale všechna historie je zde zbourána, navíc se zde desítky let (posledních 50) staví nesystematicky a bez konceptu. Jako v mnoha jiných velkých městech. Ad milión je fakt, že je karolína mezi běžnými lidmi (ne mladými kteří to mají u pr**le), ale i odbornou veřejností považována za nevzhlednou krabici, která se absolutně nehodí do centra města. O šíleně využitém prostoru uvnitř a navigaci ani nehovořím.
K jatkům, Ostravici, Bazalům a překládce kolejí u stodolní za necelou 1mld. která jak se ukázalo byla úplně zbytečná se taky raději nebudu ani vyjadřovat.
Breda v Opavě ? Tedy co s ní provedli. Výsměch architektuře, historii a nějakému smyslu či konceptu.
A tak dále a tak dále a tak dále.
Spokojený občan :
Dr. Kohn se evidentně vyzná v ekonomické geografii a regionálním rozvoji. Co příspěvek to perla. Hlavně ten poslední. Na to nemá cenu reagovat :-)))))
09.02.2023 13:46Radegast :
Netuším co pořád proti té Karolíně máte (krom toho, že má vánoční výzdobu už v říjnu…). Ano, je velká, je hranatá, je to výrazná stavba v kontrastu starých, krásných zdobených blokových domů. Ale Karolinou tak nějak započala renesance v centru města. Nebal bych se jeji architekturu přirovnat k brutalismu střihnutým s funkcionalismem. Ale prostě Karolinu Ostrava potřebovala a Karolina se stala součástí Ostravy a je to jedno z těch lepších center (není to klasická pechová kostka).
aggu :
Tomas: Lenart je typický nihilista. Nejlépe Ostravu zakonzervovat v modelu z roku 1963 a ukazovat si na něj povýšeně prstem…
09.02.2023 14:01Není jich v Ostravě není málo (třeba novinář Mottýl), a bůhví proč, je jim nasloucháno. Třeba v Praze se musí neustále se opakující obrázek smradlavé a špinavé Ostravy určitě líbit. Z mnoha důvodů…
aggu :
Radegast: Protože většina lidí si vystačí s jednoduchým názorem („fukušima“). Stačí aby byl patřičně olajkován.
V lize obchodních center v Česku nic tak velkorysého jako Karolina nenajdeme.
M :
aggu: myslím, že olomoucká Šantovka je hezčí. Jak zvenku, tak zevnitř.
10.02.2023 20:07potkan :
aggu:
možná tak maximálně uvnitř ta Fukushima ujde, ale z pohledu zvenku je to děs (stejně jako to nedaleké „sportoviště“ OU. A až čím dál víc to chytá ostravskou patinu – díky vzduchu z „Polska a lokálních topenišť to začíná „mírně“ černat ta jinak „úžasná“ fasáde.
A i když je Organica je vcelku ucházející (i když je nalepená na Fukushimu a podtrhuje ještě víc ten kontrast), není to také nic moc originální –
https://www.pragueoffices.com/properties/butterfly-praha-8-karlin-pernerova/
Co se týče pana Lenarta – pozorně jsem to doposlouchal a neřekl nic, co by bylo závadné nebo nepravdivé. A já si přitom nepřeju nic jiného, aby se region Ostrava – Karviná vzpamatoval a aby se demografický trend někdy zvrátil, ale pokud si budeme lhát do vlastní kapsy, žádná změna nepříjde.
11.02.2023 13:08Tomas :
potkan: No Lenart by neměl hlavně komentovat,politické věci jako proč,tady lidi volí Babiše,Ano a podobně.Kdyz není politolog a další věc,že moc tomu nerozumi..ať se raději k tomu nevyjadřuje myslím verejne..Ještě jeho názory na toto téma jsou úplně mimo realitu…a hlavně,jak již to dnes bývá,tzv.muj názor je správný a ten druhý je špatný…typická a klasická dnešní nálepka…
11.02.2023 13:58