Město Opava se do několika let stane prvním městem, které bude mít vybudovaný kompletní obchvat okolo města. Informaci sdělil primátor města Tomáš Navrátil.
Hlavním investorem je Ředitelství silnic a dálnic. Na přípravě se díle podílí Moravskoslezský kraj a město Opavě. V roce 2025 by měla začít stavba 2,3 km dlouhého úseku od Hradecké ulice po Olomouckou. Hotovo by mělo být v roce 2026.

Následně naváže stavba 3,5 km úseku mezi Olomouckou a Bruntálskou ulicí. První auta by zde měla jezdit v roce 2029.

V roce 2027 se plánuje zahájení dva roky trvající stavby 6 km dlouhého obchvatu Komárova (od kruhové křižovatky u Globusu po Nové Sedlice). Obchvat bude mít pozitivní vliv na bezpečnost či životní prostředí. Stavby budou spolufinancovány z evropských dotací a na jejich přípravě spolupracuje i město Opava a jím spoluzaložené Sdružení pro výstavbu silnic I/11 a I/57.

Po vybudování obchvatů může dojít k humanizaci ulic uvnitř města. Například úpravy ulice Těšínské mohou proběhnout až po výstavbě obchvatu Komárova, kdy během výstavby nebude být moct využíván severní obchvat v okolí Globusu. Jak by mohlo centrum města v budoucnu vypadat ukázal například Den architektury v roce 2022 s výstavou návrhů od studentů ateliérů Borise Redčenkova a Kamily Amblerové z FA ČVUT.

Celková situace obchvatů lehce staršího data. Severní obchvat – západní část již rovněž v provozu.


Pavlína Žídková :
Jak to bude s částí cyklistycké cesty na Palhanci je samé bahno a díry v asfaltu od těžké techniky?
03.02.2024 21:52Johanes :
Číslování jedniček na letácích mi přijde chaotické. Jak to bude pak v reálu po dostavbě celého okruhu?
06.02.2024 13:56M :
První město v kraji nebo v celé zemi? Jestli to druhé tak je to celkem smutná zpráva o stavu naší země…
08.02.2024 18:52Jakub :
Opava bude městem s nejhorším obchvatem v Evropě. Žádné město si nenechalo postavit obchvat tak blízko stávající zástavby. Srovnatelná města nemají na obchvatu kruhové objezdy, ale minimálně mimoúrovňové křižovatky, častěji má však mívají taková města směrově dělný obchvat dálničního charakteru.
16.02.2024 13:11Martin [msstavby.cz] :
Jakub: A která srovnatelná města? Potřeboval bych je ukázat…
Trasování obchvatu a jeho kapacita není náhodným výmyslem. Ta trasa se plánovala poměrně dlouho a je to výsledkem kompromisů a vícero vstupů.
Netuším, kde se bere představa, že města obdobné velikosti mají mít po svém obvodu čtyřproudový okruh s MÚK. To nedává smysl jak dopravně, tak ekonomicky, environmentálně. Ano, občas je i u menších měst čtyřproudá komunikace, ta je však zpravidla součástí vyšší dopravní sítě.
Podívejme se třeba na Lund se 100 tis. obyvateli v bohatím Švédsku. Kolem města (zástavbou) vede čtyřpruh. Ale to protože je součástí dálniční sítě. Kolem města jsou obchvaty dvouproudé s převážně okružními křižovatkami. https://maps.app.goo.gl/aCoiEgTBKLjmL5xh6
26.02.2024 19:22Viktor :
Martin [msstavby.cz]:
10.03.2024 15:58Zejména okružní křižovatka na Krnovské při vyústění toho nadčasového obchvatu Opavy je opravdu bída , nabízela se tam mimoúrovňová křižovatka .
Jiří :
To Martin, nemáte pravdu, a vy to víte . Intenzita dopravy v v Opavě je unikátní v tom, že je dopravní systém města sveden do šesti !! Větví s vějířovitým uspořádáním, takže ty návrhy ostravského projektu mělo být standartní ale i žádoucí, aby alespoň jedna část sever nebo jih ( v Opavě určitě Sever) ve čtyřpruhové má uspořádání, a už vůbec nemáte pravdu, že jiné daleko menší města s menší intenzitou do 15 000 vozidel ..V Opavě sever až 18 000 vozidel a ten obří paskvil jak již psal jiný příspěvek ve formě malé poddimenzovaných okružních křižovatek v celém okruhu působí až směšně a denní nehody např v Kateřinkách, Hradecké dávají za pravdu , tyto spojnice měli být řešeny minimálně mimoúrovňově. Tady není o čem diskutovat je to sice lepší než nic ale přesto paskvil, kde se šetřilo na špatném místě, a srovnávat Opavu s městy průjezdními prostě nejde. V budoucnu se stejně tyto okruhy kolem města bude nutně vyřešit. A že projektant ani neví, které městské části patří k městu je vidět i na dopravním značením ( Op. Komárov a jiné části jsou značeny viz modrý podklad a to dokonce na území statutárního města…..
07.03.2025 10:11Jiří :
NJ. To: Martin z Msstavby vy víte, že nemáte pravdu, zaráží mě, že pokud jste z kraje tak moc dobře víte , že Frýdek Místek má jaksi předimenzovaný systém dopravy, obchvat dálničního typu a vnitřní okruh rovněž čtyřpruhový, pakliže vám to srovnání nestačí Havířov , který rozhodně nemá takovou intenzitu dopravy jsko Opava, tak rovněž bude mít obchvat 4 pruhovy s mimoúrovňovým křížením včetně tunelu, a perlička malý Bruntál s minimálním provozem se staví obchvat a opět s mimoúrovňovým křížením, takže zde již vůbec neobstojí jakýkoli komentář, my víme, že se tyto stavby rozhodují na kraji ŘSD a jiných institucích v OV. Jestli se pak mnozí lidé a motoristé z Opavská nezačnou ptát , co za tím asi bude.
23.03.2025 18:15Jiří :
NJ. To: Martin z Msstavby vy víte, že nemáte pravdu, zaráží mě, že pokud jste z kraje tak moc dobře víte , že Frýdek Místek má jaksi předimenzovaný systém dopravy, obchvat dálničního typu a vnitřní okruh rovněž čtyřpruhový, pakliže vám to srovnání nestačí Havířov , který rozhodně nemá takovou intenzitu dopravy jako Opava, tak rovněž bude mít obchvat 4pruhový s mimoúrovňovým křížením včetně tunelu, a perlička malý Bruntál s minimálním provozem se staví obchvat a opět s mimoúrovňovým křížením, takže zde již vůbec neobstojí jakýkoli komentář, my víme, že se tyto stavby rozhodují na kraji ŘSD a jiných institucích v OV. Jestli se pak mnozí lidé a motoristé z Opavská nezačnou ptát , co za tím asi bude.
23.03.2025 18:16Martin [msstavby.cz] :
Jiří: Návrh dopravní sítě se odvíjí od předpokládané intenzity dopravy, morfologie krajiny. Ne od iracionálních představ nevzdělaných točvolantů.
Frýdek-Místek nemá vnitřní okruh. To co je prochází městem je prasárna na urbanismu města. Realizovaný šířkový profil obchvatu města se odvíjí od intenzity dopravy v daném místě. Je to rovněž hlavní mezinárodní tah na Slovensko.
Než budeš spekulovat o tom, jaké město má jako intenzitu dopravy, prvně se podívej na sčítání dopravy…
I velká část obchvatu Opavy bude řešena s MÚK. Viz budoucí napojení obchvatu Komárova s přeložkami silnic I/11 a I/56.
24.03.2025 08:12