Město Opava se do několika let stane prvním městem, které bude mít vybudovaný kompletní obchvat okolo města. Informaci sdělil primátor města Tomáš Navrátil.
Hlavním investorem je Ředitelství silnic a dálnic. Na přípravě se díle podílí Moravskoslezský kraj a město Opavě. V roce 2025 by měla začít stavba 2,3 km dlouhého úseku od Hradecké ulice po Olomouckou. Hotovo by mělo být v roce 2026.
Následně naváže stavba 3,5 km úseku mezi Olomouckou a Bruntálskou ulicí. První auta by zde měla jezdit v roce 2029.
V roce 2027 se plánuje zahájení dva roky trvající stavby 6 km dlouhého obchvatu Komárova (od kruhové křižovatky u Globusu po Nové Sedlice). Obchvat bude mít pozitivní vliv na bezpečnost či životní prostředí. Stavby budou spolufinancovány z evropských dotací a na jejich přípravě spolupracuje i město Opava a jím spoluzaložené Sdružení pro výstavbu silnic I/11 a I/57.
Po vybudování obchvatů může dojít k humanizaci ulic uvnitř města. Například úpravy ulice Těšínské mohou proběhnout až po výstavbě obchvatu Komárova, kdy během výstavby nebude být moct využíván severní obchvat v okolí Globusu. Jak by mohlo centrum města v budoucnu vypadat ukázal například Den architektury v roce 2022 s výstavou návrhů od studentů ateliérů Borise Redčenkova a Kamily Amblerové z FA ČVUT.
Celková situace obchvatů lehce staršího data. Severní obchvat – západní část již rovněž v provozu.
Pavlína Žídková :
Jak to bude s částí cyklistycké cesty na Palhanci je samé bahno a díry v asfaltu od těžké techniky?
03.02.2024 21:52Johanes :
Číslování jedniček na letácích mi přijde chaotické. Jak to bude pak v reálu po dostavbě celého okruhu?
06.02.2024 13:56M :
První město v kraji nebo v celé zemi? Jestli to druhé tak je to celkem smutná zpráva o stavu naší země…
08.02.2024 18:52Jakub :
Opava bude městem s nejhorším obchvatem v Evropě. Žádné město si nenechalo postavit obchvat tak blízko stávající zástavby. Srovnatelná města nemají na obchvatu kruhové objezdy, ale minimálně mimoúrovňové křižovatky, častěji má však mívají taková města směrově dělný obchvat dálničního charakteru.
16.02.2024 13:11Martin [msstavby.cz] :
Jakub: A která srovnatelná města? Potřeboval bych je ukázat…
Trasování obchvatu a jeho kapacita není náhodným výmyslem. Ta trasa se plánovala poměrně dlouho a je to výsledkem kompromisů a vícero vstupů.
Netuším, kde se bere představa, že města obdobné velikosti mají mít po svém obvodu čtyřproudový okruh s MÚK. To nedává smysl jak dopravně, tak ekonomicky, environmentálně. Ano, občas je i u menších měst čtyřproudá komunikace, ta je však zpravidla součástí vyšší dopravní sítě.
Podívejme se třeba na Lund se 100 tis. obyvateli v bohatím Švédsku. Kolem města (zástavbou) vede čtyřpruh. Ale to protože je součástí dálniční sítě. Kolem města jsou obchvaty dvouproudé s převážně okružními křižovatkami. https://maps.app.goo.gl/aCoiEgTBKLjmL5xh6
26.02.2024 19:22Viktor :
Martin [msstavby.cz]:
10.03.2024 15:58Zejména okružní křižovatka na Krnovské při vyústění toho nadčasového obchvatu Opavy je opravdu bída , nabízela se tam mimoúrovňová křižovatka .