Opava se pustila do boje s reklamním smogem. Připravované nařízení má očistit fasády budov v centru od reklamních tabulí různých velikostí a barev, které chaoticky lákají na zboží nebo služby. Cílem není reklamu úplně zrušit, ale dát jí řád.
Centrum Opavy je už téměř tři desetiletí vyhlášeno městskou památkovou zónou. Vedle zdejších monumentálních staveb, jako je třeba Konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie, některé obytné domy nebo Minoritský klášter, na sebe pozornost důsledně strhávají také reklamní poutače.
Petr Stanjura, hlavní architekt, Magistrát Opava: „Odkaz kvalitní historické architektury a charakteru města je reklamou poškozován. Často se objevují vývěsy, spontánní i improvizované na fasádách.“Reklamní polepy na oknech, tabule ve štítech domů, vývěsky nejrůznějších velikostí a barev narušují vnímání veřejného prostoru, který se tak sám stává nekončící reklamní plochou.
Petr Stanjura, hlavní architekt, Magistrát Opava: „Je to prostě absolutní vizuální chaos a vede to k jedné věci: abych byl viděn, musím přebít toho druhého.“Přestože se reklama obrací k zákazníkům, které láká na zboží či služby, mnohdy je to spíš naopak. Lidé tabule s textem nevnímají nebo se ani nesnaží popsané poutače, které upozorňují třeba na výprodej.
Michal Poláš, architekt: „Reklama už zachytitelná pro lidi příliš není. Protože jí je tolik, že se stávají přehlcení reklamou. A snaží se to ignorovat.“Nyní se chystá nařízení, které dá reklamnímu smogu v ulicích řád. Už před časem odborníci prošli město a zhodnotili stovku zdejších provozoven. Požadavkům na správné umístění reklamy vyhověla čtvrtina. A tak opavská radnice začala nejprve s regulací reklamy na budovách, které jsou ve vlastnictví města. Nájemníci dostali návod, kam reklamu správně umístit. A tak to také udělali. Nyní bude toto nařízení závazné také pro ostatní.
Renáta Mrákotová, metodik vnitřního řízení úřadu, Magistrát Opava: „Záměrem je docílit vyšší estetické hodnoty v centru města. Protože zde máme mnoho křiklavých neestetických reklam, které tvář centra města poškozují.“Regulaci reklamy musí ještě schválit rada města. Platit by mohla od příštího roku. Komu nebudou připravené pokyny jasné, může požádat o konzultaci odbor hlavního architekta. Majitelé provozoven budou mít dostatek času na to, aby svou venkovní reklamu zkorigovali. Ovšem v případě, že se tak nestane, může být za tento přestupek uložena pokuta ve výši až 100 000 korun.
zdroj: polar.cz
Poslední komentáře