Opava chystá nařízení, které bude upravovat umístění reklamy na budovách v centru města. Jeho cílem je zbavit městskou památkovou zónu reklamního smogu. Nařízení by mělo vstoupit v platnost od příštího roku.
Různé velikosti reklamních tabulí na fasádě, za výkladem, vylepené v oknech. K tomu velkoplošná reklama na budovách. Reklamní smog je v centru Opavy všudypřítomný. A historické domy v městské památkové zóně se tak samy stávají velkou reklamní plochou.
Dalibor Halátek, památkář, Národní památkový ústav, ÚO Ostrava: „Od 90. let se reklama nabaluje na domy nabaluje. A ty potom vypadají divně. Často jsou tam reklamy nájemců, kteří už tam ani nesídlí. A to vlastně vytváří reklamní smog.“
Řád tomuto chaosu by mělo dát chystané nařízení, které přesně určí, jak by reklama na veřejných místech měla vypadat. Už dříve opavská radnice vydala doporučení pro majitele provozoven v budovách ve vlastnictví města, kam reklamu vhodně umístit.
Petr Stanjura, hlavní architekt, Magistrát Opava: „ V tom horním nadsvětlíku má být umístěn název provozovny, polo transparentním způsobem. Ve spodní části výkladu je doporučená reklama zabírající 10 % plochy.“
Teď budou muset upravit poutače na svou firmu všichni majitelé provozoven v centru města. Z památkové zóny zmizí také velkoplošná reklama, nežádoucí jsou i polepy na oknech ve vyšších patrech.
Dalibor Halátek, památkář, Národní památkový ústav, ÚO Ostrava: „Reklama, která je umístěná v parteru, nechává vyniknout kráse historických domů. A když se pak podíváme výš, tak vidíme, že té reklamy je tam už neúměrně mnoho.“
Nařízení se prozatím připravuje, vstoupit v platnost by mohlo v příštím roce. Schválit jej musí městská rada.
Petr Stanjura, hlavní architekt, Magistrát Opava: „Nařízení bude mít tuto schopnost zpětné účinnosti a bude mít tu schopnost toto vymoci.“
Majitelé firem v centru města pak budou mít nějaký čas na nápravu. Inspiraci najdou v připravovaném manuálu. Své záměry budou moci také konzultovat s pracovníky oddělení hlavního architekta.
zdroj: polar.cz
Poslední komentáře