Novinky v ostravské pěší zóně

Dopravní značení u vstupu do pěší zóny v centru Ostravy má novinku, povoluje vjezd cyklistů pouze bez přídavného pohonu.

Fotografie zaslal čtenář. Děkujeme!

V praxi to znamená, že do pěší zóny tak nemohou vjet cyklisté na elektrokole nebo el. koloběžkách.
Příčinou tohoto nařízení je právě častá bezohlednost uživatelů elektrokoloběžek…

Nově značky obsahují „bez přídavného pohonu“. Původní značky na fotografii s trávníkem.

Související články


Komentáře

  1. Vítek :

    Chyba se stala, již když se povolil vjezd kol do pěší zóny! Další velká chyba je povolení nebo benevolence k elektrickým koloběžkam. Tyto úpravy značení reagují jen na problémy. Jsem zvědavý na činnost MP.

    Thumb up 7 Thumb down 22
  2. O. :

    Vítek: S koly nikdy problem nebyl, naprosta vetsina cyklistu se chova slusne, mozna to bude i nejakou tou tradici a postupnym vyvojem.
    Elektricke kolobezky jsou zlo, to mezi slusne lidi nepatri, nepatri ani na chodnik ani na silnici. Ale mozna se s tim casem lidi nauci chovat slusne :)

    Thumb up 17 Thumb down 12
  3. JiM :

    Nové značení je opravdu na několika místech památkové zóny a udivuje mě i způsob osazení. Hlavně na ul. Reální to je tristní, nechápu, jak to mohl někdo převzít. Vím, je to detail, ale místo, abychom se podobných nešvarů zbavovali, tak si vyrábíme nové…

    Thumb up 6 Thumb down 0
  4. koudy :

    Zakázat vývoj je ten nejblbější způsob jak bojovat s problémy. Lidi se na tom zjevně pohybují rádi. Věřím že je to motivuje k většímu využití MHD nebo třeba uctivějšímu parkování, protože ví, že si tu poslední míli dají na kolobrndě. Za mě je třeba to léčit jinak než zákazem. Na koloběžkách nejezdím, ale přijdou mi přínosné a to že se to dotýká i elektrokol, za to bych vraždil. Táta má elektrokolo kvůli kolenům. Pěšky prakticky chodit nemůže. Buď přijede na ekole, nebo autem, nebo vůbec. Ekola jsou zázrak, revoluce. Můžou nám pomoct od zacpaných měst a lidi co tu příležitost nevidí jsou imbecilové.

    Thumb up 38 Thumb down 7
  5. Crazym :

    Jediný rozdíl je, že nové značky jsou reflexní což je fat důležité na pěší zóně ve městě, ta informace navíc je k ničemu, jen to jsou zbytečně utracené peníze v době kdy se prý má šetřit. Holt z cizího krev neteče.
    Napadla mě hříšná myšlenka, ta značka se dá vysvětlit různě, jsou tam pajduláci což je jasné = pěší zóna. Ale to kolo je dost nedokonalé :-) Kolo samo o sobě nejede, takže ten přídavný pohon je ten člověk na něm ale tam jaksi není nic vyobrazeno, jen to kolo a dodatek. Takže co když tam ty lidi nechtějí? 🤔 😀 😂

    Thumb up 10 Thumb down 2
  6. jlname :

    A to někdo chtěl (bylo to diskutováno, odborně posouzeno..) nebo je to momentální nápad nějakého konkrétního člověka? :-(

    Thumb up 11 Thumb down 1
  7. Eda :

    Koloběžky to nijak neomezuje, neb není na značce nijak uvedena. Takže je možno se na nich pohybovat i této zóně bez ohledu na to, zda je poháněna elektrikou.

    Thumb up 3 Thumb down 5
  8. Alcedo :

    Eda:
    Zde si troufnu oponovat citací zákona o provozu na pozemních komunikacích: §39 (4) Do pěší zóny je povolen vjezd jen vozidlům vyznačeným ve spodní části dopravní značky podle odstavce 2, tj pěší zóna…..

    Thumb up 5 Thumb down 0
  9. Michael :

    Eda: Samozřejmě, že omezuje. Dodatková tabule zobrazuje symbol nemotorového vozidla a je doplněna o upřesňující text. Symbol auta také zahrnuje všechna motorová vozidla do 3,5 tun, nehledě na jejich značku, typ karoserie či druh pohonu.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  10. Crazym :

    MSstavby jsou slavný citovaný zdroj 😁 https://www.bike-forum.cz/foto/detail/73489-nove-znaceni-pesi-zony Tímto děkujem Pětikilu za gratis propagaci 👍

    Thumb up 4 Thumb down 0
  11. Vojtěch :

    Crazym: a taky tam jde vidět, kolik neurodivergentních boomerů a zakazovatelů všeho možného na světě existuje a schvalují to 🤦

    Thumb up 0 Thumb down 1
  12. David :

    Tohle je chujovina. Mohla probehnout nejaka debata, osveta, kampan,… nebo co ja vim. Zkusit nadhodit na verejnost problemy, ktere zde s kolobekama jsou a zkusit najit reseni. Treba s provozovateli tech kolobezek. A ne jen vyhodit zakaz a drzte hubu… A to ty sdilene kolobezky fakt v oblibe nemam.

    Thumb up 6 Thumb down 4
  13. Crazym :

    S provozovateli sdílených koloběžek je to už dávno vyřešeno, mají podle GPS v pěší zóně omezenou rychlost. Tohle je alibizmus kdy se někomu nechce zabývat excesy nevychovaných jedinců a všechny automaticky hodí do jednoho pytle aby si ulehčil práci. Městské Pohůnky nemáme na to aby dělali prevenci ale aby doplńovali obecní rozpočet.
    Rozkaz tedy zněl jasně, diverzant s elektrickým bazmektem neprojde, služba je služba, dvě dávky, ratatatatata :D

    Thumb up 10 Thumb down 4
  14. Správní orgán sděluje :

    Veřejná vyhláška
    opatření obecné povahy
    Stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích

    V poslední době však došlo k nárůstu provozu elektrických kol a elektrických koloběžek, které představují
    moderní dopravní prostředek, těšící se stále rostoucí oblibě. Společnosti v obcích po celé republice začaly na
    tuto situaci reagovat zařazením elektrokoloběžek mezi prostředky sdílené dopravy vedle již oblíbených
    sdílených jízdních kol, čímž obecně vzrostl počet těchto dopravních prostředků. Logickým dopadem je pak i
    zvýšení těchto dopravních prostředků právě i v pěší zóně.

    Správní orgán k tomu uvádí, že chodci mají z hlediska osobní bezpečnosti stejná práva jako cyklisté, a
    protože jsou jednoznačně „nejzranitelnějšími“ účastníky silničního provozu, požívají tedy statut nejvyšší
    ochrany, a je třeba jim zajistit maximální bezpečnost (§ 39 odst. 5 zákona o silničním provozu).

    Navrhovatel svůj návrh mimo jiné zdůvodňuje neukázněným pohybem uživatelů elektrokol
    a elektrokoloběžek, kteří se pohybují v pěší zóně velmi neukázněně, nezřídka bezohledně a často
    nepřiměřenou rychlostí, což vede ke kolizním situacím zejména s chodci, od kterých zaznamenávají
    zvyšující se počet stížností. Navrhovatel si statistiku přijatých stížností nevede.

    Správní orgán k tomu konstatuje, že v pěší zóně je celá šířka pozemní komunikace určena pro chodce.
    Povrch pěší zóny v centru města je proveden ze žulové velkoformátové dlažby, která se vyznačuje tzv.
    chodníkovou částí a tzv. pojízdnou částí, kterou tvoří žulové kostky o velikosti 10/10cm. Uživatelé zejména
    elektrokoloběžek, vzhledem k menší konstrukci kol, často využívají k přesunu zejména velmi frekventované
    tzv. chodníkové části s hladkým povrchem, kde dochází i vlivem jejich vyšší rychlosti k velmi nebezpečným
    dopravním situacím, které ohrožují bezpečnost chodců a jejich zdraví.

    V centru města v pěší zóně se nachází zejména provozovny, kdy přímo z jejich obchodů a restaurací
    zákazník přímo vstupuje na chodník, kde projíždějí uživatelé elektrokol a elektrokoloběžek, čímž se tato
    místa stávají obzvlášť nebezpečná. Někteří uživatelé elektrokol a zejména pak elektrokoloběžek, natěsno
    míjejí či předjíždějí chodce, jsou nejen arogantní a bezohlední, ohrožují navíc sebe i své okolí. Elektrické
    kolo či koloběžka je zcela tichá, dokonce tišší než brusle či klasické kolo či koloběžka a chodci nemají žádný
    důvod zvykat si na uživatele těchto dopravních prostředků, jejichž pohyb je zcela významným způsobem
    ovlivňován, respektive zajišťován přídavným (elektrickým) zařízením, tím spíše, pohybují-li se tito účastníci
    silničního provozu kolikrát obdobně rychle jako auta, jenže po chodnících. Okrajově pak správní orgán
    uvádí, že jak elektrokola tak elektrokoloběžky nejsou povinně vybavovány tachometrem, tedy jejich uživatel
    odhaduje svou rychlost subjektivně a není schopen zajistit dodržování maximální povolené rychlosti v pěší
    zóně, což má nepochybně za následek dopad na vznik nebezpečných situací právě mezi uživateli elektrokol
    či elektrokoloběžek s pěšími, zejména staršími osobami, dětmi a osobami s kočárky, kteří se pohybují po
    pěší zóně a zpravidla nejsou schopny adekvátně rychle na takovou situaci reagovat.

    Pro vidící chodce elektrokoloběžky a elektrokola představují zvýšené riziko zejména v okamžiku, kdy na
    nich někdo jede. Podle ustanovení § 57 odst. 2 zákona o silničním provozu se na jízdním kole jezdí na
    pozemní komunikaci při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet
    po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
    Podle ustanovení § 53 odst. 1 zákona o silničním provozu pak musí chodec užívat především chodníku nebo
    stezky pro chodce, kdy podle následného odstavce 2 nesmí jiní účastníci provozu na pozemních
    komunikacích chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v zákoně o silničním provozu uvedeno
    jinak. Nevidomí a slabozrací se však kromě nebezpečných jezdců snad ještě častěji potýkají s dalším
    problémem, který úzce souvisí s užíváním těchto dopravních prostředků, zejména pak se
    sdílenými koloběžkami: jde o koloběžky stojící i ležící téměř všude – uprostřed chodníku, u fasády domu
    apod., kterou nevidomý používá jako přirozenou vodicí linii, kdy zaznamenat tuto překážku bílou holí a
    neublížit si je opravdu velmi obtížné, ne-li v jistých situacích nemožné.

    S ohledem na skutečnost, že vjezd jízdních kol, potažmo koloběžek, do pěší zóny již byl v minulosti místní
    úpravou dopravního značení povolen, navrhovatel, jako vlastník a správce místních komunikací, chce vjezd
    jízdních kol ponechat, ale zamezit jízdu „jízdních kol s přídavným pohonem“, jejichž užívání vnímá jako
    dopravně bezpečnostní riziko pro pohyb chodců v pěší zóně.

    Správní orgán se dále zabýval otázkou dopadu navrhované změny místní úpravy, a to zejména v souvislosti
    s trasami a jejich délkou, kterou by museli uživatelé elektrokol a elektrokoloběžek absolvovat, aby se
    vyhnuli právě pěší zóně, kterou má navrhovaná změna místní úpravy provozu postihnout. Prvně správní
    orgán uvádí, že výjezdy z pěší zóny nejsou napojeny na žádné cyklostezky, kromě ulice 28. října s výjezdem
    na Sokolskou třídu směrem k mostu Miloše Sýkory, byť i zde se však cyklostezka nachází až dále podél
    nábřeží řeky Ostravice a tedy přímo nenavazuje na výjezd z pěší zóny a průjezd pěší zónou tak není
    nezbytnou součástí jízdy po žádné z cyklostezek, které se na území městské obvodu Moravská Ostrava a
    Přívoz nachází. Ostatně přímo v pěší zóně se žádná taková cyklostezka ani nenachází. Dále pak správní
    orgán uvádí, že co se týče délky tras skrz pěší zónu a délky možných objízdných tras, pak byl k tomuto
    využit mapový portál http://www.mapy.cz, konkrétně funkce „Trasa“. Správní orgán zjistil, že trasa vedoucí přes
    pěší zónu např. z ulice Zámecké (u křižovatky s ul. Tyršovou), kolem Masarykova náměstí přes ul. 28. října
    ke křižovatce se Sokolskou třídou měří cca 490 m. Objízdná trasa např. z ulice Zámecké přes ulici Tyršovu,
    Čs. legií, Přívozskou, Dvořákovou, dále po Sokolské třídě k ul. 28.října a měří 1 km. tzn. cca 500 m navíc.
    Další trasa vedoucí přes pěší zónu např. z ul. 28. října (u Sokolské třídy), kolem Masarykova náměstí a dále
    po ul. 28. října ke Smetanově náměstí měří cca 600 m. Objízdná trasa např. z ul. 28. října po ul. Biskupské,
    Kostelní, Střelniční, Pivovarské, Vojanově na ul. 28. října (u Smetanova náměstí) a měří cca 750 m, tzn. cca
    150 m navíc. Z výše uvedeného je zřejmé, že se jedná o pěší zónu malého rozsahu, kdy cyklistům
    s přídavným pohonem nemůže dělat žádný problém trasu přes pěší zónu nahradit objízdnou trasou dle
    vlastního uvážení. Správní orgán doplňuje, že z hlediska využití území pěší zóny, která je součástí
    historického centra města je vhodné, aby tyto prostory sloužily především jako pobytové s umožněním
    předzahrádek, ke konání různých kulturních a společenských akcí, a s minimem dopravy.

    Pro dokreslení řešené problematiky jízdních kol, potažmo koloběžek s přídavným pohonem je potřeba
    doplnit legislativní rámec, ze kterého jednoznačně vyplývá, že uživatel elektrokola ani elektrokoloběžky bez
    tachometru (zcela běžný stav) není schopen zaručit dodržení maximální povolené rychlosti, neboť dle platné
    legislativy je konstrukční rychlost nastavena na 25 km/h. Této rychlosti je díky přídavnému pohonu
    dosaženo ve velmi krátkém čase (je všeobecně známa jejich velká akcelerace). Naproti tomu v případě kola
    či koloběžky bez přídavného pohonu je velmi obtížné dosáhnout na krátkém úseku pěší zóny a při provozu,
    který v ní po většinu dne přetrvává, dané maximální rychlosti 20 km/h, nehledě k tomu, že je zrychlování
    v takovém případě pozvolné a tedy i pro ostatní účastníky provozu lépe předvídatelné.
    V příloze č. 12 písm. C) vyhlášky č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických
    podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška
    č. 341/2014 Sb.“) jsou uvedeny technické požadavky na výbavu jízdních kol, kdy v odst. 8 je uvedeno, že
    jízdní kolo může být vybaveno pomocným motorkem a považuje se stále za jízdní kolo v případě, jestliže:
    a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola,
    b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona (pozn. zákona č. 56/2001 Sb.,
    o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o
    pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů
    (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších
    předpisů),
    c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
    d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3,
    e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a
    f) montáž pohonného systému – motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo si nevyžádá zásah na
    jeho nosných částech.

    Definice uvedená v předchozím odstavci dle uvedeného dopadá tedy pouze na případy „dodatečného“
    osazení jízdního kola či koloběžky motorem. V případě osazení pomocného motoru přímo výrobcem je pak
    takové provedení, respektive takové vozidlo posuzováno ve smyslu Nařízení č. 168/2013. To ve svém článku
    2 bodu 2 definuje okruh vozidel, na které se toto nařízení nevztahuje, kdy pod písm. f) jsou uvedena šlapací
    jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem
    nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je
    jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h.
    Takové jízdní kolo se tedy ani dle Nařízení č. 168/2013 nepovažuje za motorové vozidlo, které by podléhalo
    schválení provozu na pozemních komunikacích, registraci vozidla atd., zpravidla jako motocykl, ale jedná se
    stále o jízdní kolo. Správní orgán je tedy toho názoru, že výkladem výše uvedeného článku Nařízení
    č. 168/2013, ve spojení s výkladem odst. 9 a 10 přílohy č. 12 písm. C) vyhlášky č. 341/2014 Sb., musí takové
    požadavky dopadat i na elektrokoloběžky. Pakliže tedy bude elektrokoloběžka splňovat kritéria článku 2
    bodu 2 písm. h) Nařízení č. 168/2013, potažmo odst. 8 přílohy č. 12 písm. C) zákona č. 341/2014 Sb.,
    nebude považována za vozidlo, které podléhá schválení provozu na pozemních komunikacích a bude se tak
    jednat stále o běžnou koloběžku, potažmo jízdní kolo.

    Thumb up 7 Thumb down 5
  15. thvari :

    Správní orgán sděluje: Fascinující argumentace. Toto otevírá celou škálu možností, jak se dobrat ke kýžené pěší zóně na Nádražní od Českobratrské dolů a okolo Ostravice. Objízdné trasy pro auta budou delší maximálně o desítky metrů, tedy: ,,Z výše uvedeného je zřejmé, že se jedná o pěší zónu malého rozsahu, kdy „automobilistům“ nemůže dělat žádný problém trasu přes pěší zónu nahradit objízdnou trasou dle vlastního uvážení.“

    „Správní orgán doplňuje, že z hlediska využití území pěší zóny, která je součástí historického centra města je vhodné, aby tyto prostory sloužily především jako pobytové s umožněním předzahrádek, ke konání různých kulturních a společenských akcí, a s minimem dopravy.“ – Tak tohle je přesný důvod, proč by na Nádražní ulici ani okolo Ostravice neměly být auta, děkujeme za nahrávku přímo na smeč.

    „Správní orgán k tomu uvádí, že chodci mají z hlediska osobní bezpečnosti stejná práva jako „automobilisté“, a protože jsou jednoznačně „nejzranitelnějšími“ účastníky silničního provozu, požívají tedy statut nejvyšší ochrany, a je třeba jim zajistit maximální bezpečnost (§ 39 odst. 5 zákona o silničním provozu).“ – Opět, děkujeme velmi, protože auta na z hlediska chodců frekventované Nádražní představují velké nebezpečí, zvlášť při opakovaném porušování předpisů, kterého jsem tam osobně svědkem, tedy předjíždění stojící tramvaje přes dvojitou čáru (včera), náhlé akcelerování, túrování, nepřiměřeně rychlá jízda, případy, kde se po Nádražní prohání obrovské motorky (!!), to vše v době, kdy se po ulici pohybují stovky pěších.

    Nechce se mi tu dál spamovat, ale daly by se použít další věcné argumenty, protože těžké auto vás mnohem spíš než lehká elektrokoloběžka těžce zraní nebo zabije. Obtěžující je nadměrný hluk, který auta v takovém množství nutně tvoří, včetně nepříjemného efektů u těch, co náhle zrychlují, aby se předvedli.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  16. danlicka :

    Jako elektrokoloběžky opravdu nemusím, ale zákaz je za mě blbost. To už mi mnohem více vadí v té pěší zóně auta (hlavně když někteří rodiči potřebují jet skrz náměstí padesátkou). Bylo by lepší začít provoz v pěší zóně kontrolovat a pokutovat (neoprávněný vjezd a parkování aut a také jízdu kol a koloběžek po chodníkové části). Myslím, že koloběžkáři se rádi těm kostkám vyhnou dobrovolně. Ale předpokládám, že to od naši MP čekat nemůžeme.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  17. Roman :

    O koloběžkách a jejich jezdcích že poslední dobou píše strašně moc. Nepíše se, že jsou vlastně dvě skupiny. Jedna skupina jsou vlastníci v soukromých elektrokoloběžek a druhá používá sdílené. Skoro všechny problémy s elektrokoloběžkami jsou způsobovány uživateli sdílených koloběžek. To je od jejich rychlosti, jízdou více osob, povalováním všudemožně. Jejich konstrukce hlavně malinká kolečka a úzká řídítka přímo předurčuje katastrofické nehody obzvlášť na nerovném povrchu. Další nešvary jezdců pouze zvyšují pravděpodobnost.

    Byla by hodně zajímavá statistika dopravních nehod a nebezpečných situací územně mezi městem a mimo města. Sdílené koloběžky prakticky mimo město neuvidíte. Proto tohle dělení. Provedení této statistiky by určitě prokázalo, kolik procent případů zaviní sdílené nebo soukromé koloběžky.

    Viděli jste někdo nebezpečnou jízdu majitele soukromé koloběžky? Jsem jeden z nich a všechny co znám jsou dost opatrní ne jen na sebe, ale i na ostatní.
    Pokud budu mluvit za sebe, tak mnohdy jsme uživateli „turistické“ koloběžky. To znamená, že rychlost a výkon měníme na délku dojezdu. Rádi poznáváme nové trasy a okolí, pěkné výhledy. Koloběžka jako sportovní využití je individuální. Pokud chceme pokecat, musíme zastavit. Časté přestávky jsou mnohdy Dány i náročným stáním při jízdě. Pokud jezdíme ve skupinách, tak vždycky za sebou s ohledem na ostatní. Na cyklostezkách vídáme a míjíme i hodně kol a elektrokol. Vzájemně se respektujeme a předvídáme…

    Vlastníci elektrokoloběžek a hlavně těch silnějších jsou více zodpovědní. Své stroje mnohdy milují, vložili do nich nemalé finanční prostředky a jezdí na nich co nejčastěji. Pokud se něco stane, zůstávají u svých strojů. Jezdci sdílených koloběžek k nim nemají žádný vztah. Jezdí nebezpečně, dost je huntují a pokud se něco stane tak je nechají na místě a utečou…

    Další kategorií o které se hodně píše je povinné pojištění elektrokoloběžek. Takové pojištění je dobrá věc, bohužel to žádná pojišťovna nedělá. Osobní jsem hledal pojišťovnu která mi koloběžku pojistí a žádnou jsem nenašel. Alespoň žádnou, která by po nehodě před plněním pojistku nezrušila. V současné době je možné pojistit pouze jezdce, který může škodu způsobit. Je ale na každém jednotlivci, jestli si takovou pojistku sám uzavře. Já ji mám…

    Pokud tedy chcete dělat nějaké sankce na bezohledné řidiče elektrokoloběžek, měli byste rozlišovat a ne všechny házet do jednoho pytle. Tak by se totiž mohlo stát, že vzhledem k počtu nehod osobních automobilů by tyto měly být zakázány ideálně na celém území republiky…

    Thumb up 4 Thumb down 2
  18. Pezos :

    Roman:
    Vlastníci elektrokoloběžek a hlavně těch silnějších jsou více zodpovědní. Své stroje mnohdy milují, vložili do nich nemalé finanční prostředky a jezdí na nich co nejčastěji. Pokud se něco stane, zůstávají u svých strojů. Jezdci sdílených koloběžek k nim nemají žádný vztah. Jezdí nebezpečně, dost je huntují a pokud se něco stane tak je nechají na místě a utečou…
    To není nijak překvapivé. Mentalita „moje“ vs. „společné“.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  19. danlicka :

    Roman:

    Tak to bych rozhodně netvrdil, že za všechno můžou jezdci na sdílených koloběžkách. Ano, v centru jezdí většina lidí na sdílených koloběžkách, proto jsou problémy převážně s nimi. Ale mnohokrát jsem zažil nepříjemnou situaci s člověkem na soukromé koloběžce. Po chodníku jezdí oba případy, ale jen jeden z nich tam nemá omezenou rychlost.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  20. Jméno :

    Mají dát pryč ty sdílené rakoviny a normální lidi nechat normálně žít.

    Thumb up 6 Thumb down 5
  21. Petr :

    koudy: jestli si někdo představil, jsk v pěší zone nonstop stojí policajt a trestá každého cyklistu, asi svou představu přehnal.

    Ano, značka zakazuje vjezd elkol a elkoloběžek, ale spíše připravuje rámec pro reakci na možné nevhodné chování uživatelů elkol a elkoloběžek, než jejich 100% likvidaci

    Máme i spoustu zón zákazu stání a zastavení, podle předpisů auta nesmějí zastavit třeba v blízkosti 5m do křižovatky, přesto tam často stojí. N
    Podobný princip

    Thumb up 3 Thumb down 0
  22. Pavel :

    Mám elektrickou koloběžku ale s vyhláškou souhlasím. Člověk se na tom může chovat i dost nezodpovědně. A 50% lidí vždycky nezodpovědné chovat bude. Ono i např. mladí cyklisti se někdy ve městě chovají jak arogantní hovada a s koloběžkou to může být ještě horší.

    Thumb up 6 Thumb down 3
  23. Ina :

    Udivuje mne samotná podstata problému. Pěší zóna je podle názvu určení pro pěší.
    Za mne by značka byla Cyklisto, slez z kola. …anebo to tak není?

    Thumb up 3 Thumb down 3
  24. Damian :

    Ahoj,

    co v pripade, kdyz vypnu elektro pohon – muzu tam jet dal nebo porad ne?
    Zdravim z Polska – dobre, ze jsem na to trefil, bych byl po prijezdu do Ovy pekne prekvapeny :)))

    Thumb up 2 Thumb down 0
  25. Pavel :

    Nějak nevidím, jak se správní orgán vyrovnal s tím, že v pěší zóně bydlí lidé a ti také mohou vlastnit e-koloběžku. Autem do pěší zóny rezidenti omezeně vjíždět mohou. Na e-koloběžce ne? Není to diskriminační?

    Thumb up 4 Thumb down 0
  26. Pavel :

    Já s tím nesouhlasím, jmenovče. Je to strašlivá pitomost.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  27. Trebor :

    Obecně je v historickém centru evropských destinací ideální dávat cedule s českými nápisy. To opravdu těm, kteří nás navštěvují hodně pomůže. Což jsou právě největší cílové skupiny půjčoven. Tento maločeský přístup není jen v Ostravě, ale třeba i na dálnici, nádražích atd. Neskutečné.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  28. M. :

    Co když tam bydlí někdo, kdo má ekoloběžku? Zakážou mu vstup? Bude se muset odstěhovat? Auta tam jezdit můžou, kvůli zásobování, atd., ale kolobky jim vadí? Neměli by raději měšťáci dělat svou práci?
    Ale samozřejmě, zakázat všechno všem je přece mnohem jednodušší…

    Thumb up 4 Thumb down 0
  29. Marthin :

    M.: Tipuji, že se zákaz vjezdu elektrokoloběžek bude vymáhat asi tak jako zákaz vjezdu aut mimo zásobování=vůbec… klidně si tam vjede kdejaký hejhula, co si potřebuje odskočit v namachrovaném SUV do kavárny, nebo vyfetovaný do herny alias kasina…

    Thumb up 6 Thumb down 0
  30. David :

    Bydlím přímo v pěší zoně a téměř denně vidím jednotlivce spíše pak skupinky 2-3 velmi neukázněných koloběžkářů jak si to sviští po chodníku až musí lidé uskakovat. Nejčastěji směr Náměstí – Husák a zpět. A pokud je kolem MP tak naprostý nevšímák, stejně jako k ciklistům co jezdí po chodníku taky. No a nejlepsí je zákaz vjezdu na Poštovní ten jako že ani nevidí a MP taky. Když jsem se jich na to ptal tak odpověď zněla, že dostali z města instrukce koukat jinam. No a nad významem značky B2 museli dlouho diskutovat a pak požádat o pomoc Google. :-) A tak tu žijeme..

    Thumb up 6 Thumb down 0
  31. Crazym :

    David: Jaký zákaz vjezdu je na Poštovní Ty c i k l i s t o, myslíš do protisměru v té první části že? Ta je fakt směšná zvlášť když ta jednosměrka je z vjezdu označena jako Obytná zóna. Tam smějí chodci užívat pozemní komunikaci v celé její šíři. A opravdu směšné je, že děti si smějí hrát na pozemní komunikaci pouze v obytné zóně, nikoli v té pěší, takže v druhé půlce Poštovní už ne milé děti a maximální povolená rychlost v obytné i pěší zóně je 20 km/h. Takový kocourkov :-)
    To je ta překombinovanost některých věcí :-(

    Thumb up 1 Thumb down 1
  32. David :

    Crazym: Ano přesně ta a jak píšeš chodci! Pěší zóna je určena hlavně chodcům. .. Chodci mají vždy přednost před ostatními účastníky silničního provozu. ..
    Takže cyklista by měl sesednout a chovat se jako chodec pokud chce jet opačným směrem v daném úseku. O umístění značky si můžeme myslet cokoliv, ale jednou tam je a měli by ji všichni dodržovat. BTW: jízda po chodníku je také přestupek.

    Thumb up 5 Thumb down 1
  33. Ostravak :

    Správní orgán sděluje:
    „Navrhovatel si statistiku přijatých stížností nevede.“
    haha :-) :-) :-) no tak to by potom mohl kdokoli tvrdit cokoliv, podle toho, co se mu zlíbí, nebo nelíbí, že ano! S takovou prací se jděte vyfotit orgáne. Buď máš data, jasné podklady i od MP, nebo nemáš a pak je to jen „jedna bába povídala“. Zakázat lidem el pohon i těm co se chovají ohleduplně je stejně prosté, jako zakázat všem auta, protože hodně lidí jezdí rychle.
    Tohle může vymyslet a bez plošné diskuze zavést jen Jouda…

    Thumb up 3 Thumb down 1
  34. Crazym :

    Ostravak: Ne jouda ale postkomouši, holt některých návyků se nezbaví a uplatńování kolektivní viny je jeden z nich. Witosz asi věděl proč to nezveřejnil před komunálkami :-) A teď jede masáž jak to lid chtěl :D https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/konec-elektrokolobezek-v-centru-ostravy-anketa-chodci202210.html Co vám to připomíná?

    Thumb up 1 Thumb down 4
  35. David.Witosz :

    Crazym: Zdravím :)

    Možná kdybyste si přečetl ten článek celý tak byste se dočetl, že toto bylo rozhodnutí celého vedení radnice, tedy napříč všemi stranami. Jen bohužel jediný kdo o tom v článku mluví otevřeně jsem já. Nemluvě o tom, že byly hlasy zakázat vjezd i samotným kolům, ale to je jiný příběh.

    Celá věc se má takto. Rok a půl zpět jsme začali řešit zvyšující se stížnosti obyvatel centra na neukázněný pohyb elektrokoloběžek. Na veřejných jednáních, na emergenčních složkách, desítky případů. Video reportáž v článku je tedy naprosto signifikantní. Ty podněty byly a jsou. Zadali jsme tedy úkol aneb zhodnotit co se dá v rámci legislativy s tímto dělat. Jak zvýšit bezpečnost v pěší zóně.

    1) Obrátili jsme se tedy na městskou organizaci Ostravské komunikace a.s. ať tento problém zhodnotí. Vzhledem k naprosté tuposti české legislativy, která nezná pojem koloběžka či elektro-koloběžka, jediní co OK a.s. vyhodnotili jako možný nástroj tak přenesli na papír a s tím s obrátil na

    2) Správní orgán, který tuto věc mohl buď shodit, přehodnotit, zamítnout. Když toto učinil tak to viselo (tuším) 90 dnů na úřední desce. S argumentací si dál orgán velmi záležet a ukázka je (jak vidím) i výše v příspěvku.

    Za sebe.
    Rozhodně nejsem žádný propagátor vše řešit zákazem. Bohužel české zákony jsou v městské mobilitě naprostý pravěk. Možná kdyby ministři dopravy za ANO a nyní ODS místo neztráceli čas na projektu Dunaj – Odra – Labe, ale zabývali skutečnými problémy občanů ČR, pak by municipality mohly řešit problematiku skutečně na úrovni, například jako v Německu.

    https://mestemnakole.cz/2019/07/elektrokolobezky-maji-v-nemecku-zelenou/

    Stále chceme západ, ale to musíme mít taky západní legislativu, že?

    Rád bych tedy na závěr řekl, že podnět situaci „nějak“ řešit vzešel kolektivně od celé tehdejší koalice (ANO+ODS+Piráti). Že navržené řešení není z hlavy ani radních, ani OK a.s., ani správního orgánu, ale že je to lakmusový papírek sněmovny která naprosto zaspala dobu a nebyla schopna vytvořit legislativu která by reagovala na vývoj technologií, pokrok.

    Musíme si uvědomit, že stejně jako musíme podnikat kroky pro ochranu cyklistů v silničním provozu, tak stejně musíme chránit chodce v pěší zóně. Bohužel v dnešních dnech ničím jiným než naprosto tupou legislativou, která nerozlišuje nové prostředky mobility.

    Celá věc má takový přesah, že se možná konečně začne probírat i ve sněmovně na podvýboru pro dopravu. Pokud mám totiž správné informace, k poslancům se již ostravský případ dostal.

    Toliko pane Crazym k Vaší poznámce o „postkomouších“.

    Hezkou sobotu Vám i čtenářům.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  36. Crazym :

    David.Witosz: Chápu, že jste mohl mít snahu a „tupá česká legislativa“ Vaše snahy možná semlela a i když si vážím Vaší odvahy diskutovat otevřeně pod svým jménem a dávat tak všanc svoji reputaci, tak nesmíte být tak vztahovačný, protože do politiky jste doufám vlezl z vlastního rozhodnutí a tímto jen podporujete staré dobré co už říkala moje babička: Potrefená husa gagně :-)
    Taky Vám přeji příjemnou sobotu a nedivte se podrážděným reakcím voličů, kteří vás jako stranu zpočátku volili než jste se začali dost levicově projevovat :-)

    Thumb up 1 Thumb down 7
  37. Vítek :

    David.Witosz:Smutné je,že Váš kolega místostarosta Řeha 27.9.2022 na Twitteru tvrdil, že o tom neví, že to přes něj nešlo. Buďto lhal nebo nechápe co se řeší na poradách!!!

    Thumb up 3 Thumb down 2
  38. JiM :

    JiM:
    Edit: Na ul. Reální osazení značek upraveno.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.