Nová podoba křižovatky Vozovna

Příjemný prostor, kde se lidé rádi zastaví, nabídne zakrátko křižovatka ulic Porubské a Opavské. Proměna vzniká ve spolupráci s městem a Městským ateliérem prostorového plánování a architektury (MAPPA).

Práce začaly na sklonku léta a opravena už byla část chodníků. Povedlo se odstranit i nevzhledné zábradlí, které vytvářelo bariéru v prostoru, a nevyhovující keře, které parčík dělily na několik nesouvisejících ploch.

„Ostatní chodníky se budou postupně dodělávat. Aktuálně se sázejí záhony květin, které přirozeně oddělí chodníky od silnice. Vysadíme čtyři nové stromy. Budou mezi nimi okrasná třešeň a hrušeň, což jsou stromy, které nádherně kvetou. Doplnit chceme i lavičky a odpadkové koše. Chybět nebude ani nový umělecký prvek. Mezi časté požadavky lidí patří veřejné WC. To by také nemělo v místě chybět. I když ne hned. Máme vytipované místo, které připravíme tak, abychom tam kdykoli v budoucnu mohli toalety umístit,“ popsala starostka.

Proměna křižovatky u vozovny je součástí Koncepce městské třídy 28. října – Opavská, kterou připravil Městský ateliér prostorového plánování a architektury ve spolupráci se statutárním městem Ostrava. „Parkové nároží u porubské vozovny je jedním z šesti vybraných významných veřejných prostranství na městské třídě, které jsou určeny k proměně. Tyto proměny jsou nestavební a mohou tedy pomocí drobných úprav odhalit velký potenciál každého místa. Dílčí proměny, na kterých spolupracuje ateliér MAPPA s týmy architektů a městskými obvody, jsou vlastně „nultým krokem“ Koncepce městské třídy, kterou městský ateliér zpracovává. Ta bude obsahovat komplexní pohled na tuto historickou a dopravní tepnu města a ukáže dílčí kroky, které je potřeba podniknout, tak, aby se ulice 28. října – Opavská stala plnohodnotnou městskou třídou 21. století,“ řekla urbanistka MAPPA Zuzana Paclová.

zdroj: poruba.ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. David :

    Budu se těšit na výsledný návrh, toto snad nebude finální podoba :D

    Thumb up 7 Thumb down 0
  2. M. :

    Kde se rádi lidé zastaví – aby mohli koukat na milion projíždějících aut a dýchat ten smog a poslouchat ten kravál…

    Thumb up 21 Thumb down 1
  3. Petr :

    Jak je v tom mappa tak čichám průser, jejich poslední dílko před Ostravicou je dost velký špatný

    Thumb up 22 Thumb down 2
  4. Jana :

    Petr: Hlavní průser je Vltavský aneb co to jsou za móresy mít paralelní organizace a ze strachu a alibismu se nezbavit vrcholně neschopných a doslova škodících. Ale co chtít po soudružce Bajgarové, maloměstskému mimoňovi Macurovi ad. Ostrava!!! Mappa!!!

    Thumb up 8 Thumb down 14
  5. donc :

    Vzpomínám na sloupové hodiny, které občas nešly a velký obraz s atomovým hřibem a nápisem míru mír. V azbuce mupy mup. To jsme ještě chodili na ZŠ. Jinak kouře z aut dle EU ještě 15let a pak prý elektro 😁

    Thumb up 6 Thumb down 4
  6. Vojtěch :

    donc:

    No nemyslím si, že rok 2035 je reálný pro celou EU, když už tak 2040 je o dost pravděpodobnější.

    Thumb up 2 Thumb down 6
  7. donc :

    Vojtěch: to by bylo na dlouhou debatu, prostě jsou to mladí eko fanatici, co nemají ještě rodinu a neplatí účty.

    Thumb up 15 Thumb down 7
  8. Martin [msstavby.cz] :

    donc: Je rozdíl mezi PRODEJEM aut se spalovacím motorem a PROVOZEM aut se spalovacím motorem. I kdyby byl zákaz prodeje aut se spalovacím motorem v celé EU v roce 2035. Neznamená to, že auta se spalovacím motorem přestanou i jezdit. Provoz aut se spalovacím motorem nastane až desítky let po zákazu prodeje….

    Hele, ty si vážně myslíš, že všichni ze 705 Europoslanců, volených jednotlivými obyvateli 27 zemí v Evropě, jsou „jsou to mladí eko fanatici, co nemají ještě rodinu a neplatí účty“? Komické.

    Doporučuji rozhovory například s paní Drábovou https://video.aktualne.cz/dvtv/drabova-jsme-rozmazleni-zmena-zivotniho-stylu-je-neodvratna/r~69cdf58c380711ecad06ac1f6b220ee8/

    https://www.youtube.com/watch?v=pmXyl8h0bdU

    Thumb up 10 Thumb down 8
  9. donc :

    705 europoslanců jsou vesměs odložení politici ze svých zemí, kteří si hrají na spasitele. Budiž, ale proč to máme na energiích platit všichni? Proč auta na baterie, které vydrží jen max. 8let? Proč ne auta na vodík? Proč se nerozšířilo domácí výroba vodíku z vody a pomocí solárních panelů? Kdo z toho vydělává a má profit? Atd…..

    Thumb up 10 Thumb down 7
  10. Martin [msstavby.cz] :

    donc: Jo aha, odložení politici. Jasně….
    Myslím, že by neuškodilo poslechnout si rozhovory, co jsem dal v odkaze. Ale nejen ty.
    Auta na baterie jsou jednou z možností. Jedním z mezi kroků. U nás pořád exotika. V severních a západních zemích běžná věc.
    Vodík je samozřejmě také jedno z řešení, které se v posledních letech mohutně rozvíjí a běžnou věcí už začínají být vodíkové vlaky apod.

    Vodík je vlastně teď hlavním tématem https://ec.europa.eu/info/news/focus-hydrogen-driving-green-revolution-2021-abr-14_en
    https://www.powerelectronicsnews.com/4-ebook-july-2021-european-green-deal-green-hydrogen-becomes-a-reality/

    Stačilo by si jen věci prvně přečíst, než o nich psát nesmysly.

    Green deal, Fit for 55 nebo emisní povolenky nejsou faktory, které tak určují cenu energií. Jak třeba řekla v jednom rozhovoru přímo Drábová „jak může Green deal ovlivnit cenu energií, když není ani implementovaný?“ Spíše se koukni, co teče (respektive neteče) Jamalem…

    Thumb up 4 Thumb down 12
  11. davidb :

    Martin [msstavby.cz]:
    Vodík je, aspoň z mého pohledu, jediná hlavní cesta bez ropy.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  12. donc :

    Martin [msstavby.cz]: Němci s Francií staví v Africe uhelné elektrárny,taky jsem si přečetl a už je klid nikde nikdo ani řádek, není jich málo přes 100. Názory paní Drábové jsou mi známy i paní Vitáskové.

    Thumb up 5 Thumb down 3
  13. donc :

    Martin [msstavby.cz]: co se týče severu a aut na baterie také jsem slyšel zvěsti, natažené rodlužky z oken a nabíjejí, pár cyklistů malém oběšených na prodlužovacím kabelu, vysávání se nedoporučuje, ať žije Elektro a spojené evropské státy.

    Thumb up 7 Thumb down 7
  14. tjov :

    Martin [msstavby.cz]:
    Já si tady odložím trochu postřehů k tomu vodíku:
    1) Většina (cca 96%) vodíku se zatím vyrábí z fosilních paliv primárně z metanu, např. chemickou reakcí ze které vzniká vodík, oxid uhelnatý a CO2 , jsou i jiné technologie jak to dělat z metanu – ale opět potřebujeme třeba uhlí a zase to množství energie
    2) Výroba formou elektrolýzy vody, který je čistá z hlediska vstupního média je extrémně energeticky náročný proces:
    9litrů H2O a 60kWh = 1 kg H2
    1kg H2 = teoreticky 33kWh energie, ovšem v palivovém článku teoreticky dosáhneme účinnosti 50% = 16,5 kWh
    3) skladování a distribuce je extrémně náročný proces, dokonce ani v kosmonautice s tím moc nepohli za ty roky – obrovské izolační vrstvy, velmi špatná skladovatelnost po delší dobu – molekuly prochází skrze tělo nádrže (přímo do krystalické mřížky) , tzv. vodíková křehkost – ano máme kompozitní nádrže, ale ty jsou drahé na výrobu a energii …
    4) vodíkový vlak, je medvědí služba – přeci elektrifikace trati je nejlevnější a nejekologičtější řešení hlavně z hlediska účinnosti – vlak jede po kolejích opakovaně, v daný čas, trať má danou propustnost – plánování spotřeby…

    tož tak, hezké svátky a závěr roku.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  15. Martin [msstavby.cz] :

    tjov: Je to přesně tak. Vodík je zatím drahý na výrobu. Proto nemáme ještě vodíková auta, ale je tu mezi stupeň s elektromobily.

    A vlaky tam, kde není trakční vedení.
    Něco k tomu např. zde:
    https://zdopravy.cz/alstom-ma-novou-zakazku-na-vodikove-vlaky-ve-velke-britani-96461/
    https://zdopravy.cz/vodik-a-hybridy-pro-vedlejsi-trate-cd-vypsaly-konzultace-k-nakupu-vlaku-s-alternativnim-pohonem-91039/
    https://zdopravy.cz/v-dalsi-zemi-zacne-jezdit-vlak-na-vodik-alsom-doda-6-jednotek-na-sever-italie-67516/
    https://zdopravy.cz/siemens-vstoupil-do-segmentu-vodikovych-vlaku-63067/
    https://zdopravy.cz/obb-zacina-s-testovanim-vodikovych-vlaku-s-cestujicimi-60283/
    https://zdopravy.cz/rakouske-drahy-zacnou-testovat-vodikove-vlaky-od-alstomu-44032/

    donc: Ano, ta fotografie ze začátku rozvoje elektromobility, kdy je na jedné ulici nataženo plno kabelů je mi známá. Ale je to typické manipulování s realitou. Tu fotku dokonce vytáhl nedávno i jeden kolega na předvánočním srazu. Asi se ta fotografie musí šířit jako důkaz pravdy ve vlasteneckých skupinkách na FB, které neskrytě podporují závislost na fosilních palivem z Ruska, jeho jediném příjmu. A nebo si myslíš, že běžná ulice ve Skandinávii skalpuje cyklistům a chodcům hlavy nabíječkami aut? :)

    Thumb up 5 Thumb down 11
  16. donc :

    Martin [msstavby.cz]: Aha, další Rusobijec, raději chceš plyn z břidlic made in usa. Jak na něj máš, 27 kč za 1kg, ber. Neoháněj se manipulací, té je z obou stran dosti. Jo, koho prachy bereš, toho píseň zpívej, si eko, taky bych rád viděl čistý sníh a dýchal čistý vzduch a né to co tu máme. Ale lepší se to i bez opatření EU, je za tím něco jiného, co teprve zjistíme a není to dobré.

    Thumb up 6 Thumb down 6
  17. Martin [msstavby.cz] :

    donc: To ale přece není o tom, že to je plyn za plyn a já nikde nepíšu, že máme více importovat plny z jiných zemí. Závislost na každé importované strategické surovině je nebezpečná. Proto se taky přistupuju k jeho odklonu a některé země prostě ztráta masivního přijmu bude bolet. Klidně nám sděl své zdroje informací o kabelech po ulicích Skandinávie, které ohrožuji obyvatele. Podle toho jak se celou dobu vyjadřuješ ale tuším, kde ty informace bereš.

    Jak jsem psal již v první reakci. Prvně si z oficiálních a seriózních zdrojů zjisti o čem vlastně chceš psát, než se pak vymlouvat na „odložené politiky, co si hrají na spasitele“.

    Thumb up 4 Thumb down 8
  18. Tjov :

    Martin [msstavby.cz]:
    Tak drahe to bude jeste vice kdyz, si zdrazujeme vyrobu elektriny. Tohle nema smysl rozebirat, Green Deal by mohl fungovat a chapu i postranni duvod – strategicky se stat nezavisly na surovinach . Ale bez jadra je to naprosto cira utopie. A jak vime tak postavit jadernou elektrarnu v EU je na cca 20-25 let a nejvetsi hrac v EU je naopak vypina.

    Posledni elektrarna co se postavila na zelene louce byla v Belorusku a tam to tusim bylo do 10 let, spise mene – tam ale nemaji zadny mechanismus co by blokoval vystavbu v jakemkoli stupni.

    Vlak na vodik je naprosta blbost , maji se stavet VRT za stamiliardy a verim ze na elektrifikaci nejakych lokalek by zbylo …

    Thumb up 8 Thumb down 2
  19. donc :

    Martin [msstavby.cz]: pokud já mám studovat západní bláboly, pak ty si nastuduj, že náhradu za plyn nemáme, snad jen uhlí a dřevo. Nevím, čím chceš topit, ale mazut a elektřina tě nezachrání. Čím chceš topit v paneláku nebo dvouletkách? Nemám ekopirátský mozek, takže mi prozraď náhradu za plyn, rád se poučím. Našel jsi snad jiný zdroj v ČR, kterým lze topit? Asi dlouho si byl mimo republiku, ale my tu nic nemáme. Sedni si na bobek a mysli i k tomu metanu potřebuješ lidi, prasata nebo krávy.

    Thumb up 6 Thumb down 6
  20. Martin [msstavby.cz] :

    Tjov: Jaderné elektrárny se ale staví a plánují. Aktuálně se zprovozňuje jaderná elektrárna ve Finsku. https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/finska-jaderna-elektrarna-olkiluoto-dosahla-kritikality-standardni-provoz-bude-zahajen-nejdrive-cervnu

    Plánuje se obnova výstavby JE v Rumunsku https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/rumunsko-podniklo-dalsi-krok-k-obnoveni-dostavby-cernavoda

    není pravda, že JE vznikla naposledy v Bělorusku… Výstavba probíhá napříč Evropou https://www.enviweb.cz/120559 / https://oenergetice.cz/

    donc: Baví mě, jak se v tom plácáš. Umíš jen kopat, psát hlouposti, ale argumenty nikde. :)

    Kdokoliv nemusí mít „ekopirátský“ mozek. Klíčem je propojení sítí, přechod na obnovitelné zdroje (slunce, vítr, hydro, bioplyn, spalovny odpadu nové generace, termální energie, JE apod.) Ve všem máme nedostatky. I chudší maďarský venkov je lemován větrnými elektrárnami. Další důležitým faktorem je snižování spotřeby. Ať už úspornějšími přístroji, tak minimálními nároky budov. K čemuž stejně směřujeme.

    Thumb up 5 Thumb down 8
  21. tjov :

    Martin [msstavby.cz]:
    Já Vám rozumím, ovšem Bělorusko jsem zmínil jako etalon rychlosti stavby nové elektrárny na zelené louce – Čínu neřeším ta je mimo naše chápání povolování a řešení externalit takové stavby.

    Ano jak píšete EU plánuje, to umí bohužel velmi dobře – tu a tam postaví a nebo plánuje jeden reaktor – ale Německo ( https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-12-21/germany-is-closing-half-of-its-reactors-at-worst-possible-time ). Prostě výsledná energetická bilance při ústupu od fosilních paliv bude mít velmi nepříjemný dopad na život běžných občanů EU. Určitě znáte poučku o nabídce a poptávce a ta bude nekompromisní. A dojde zcela jistě k poklesu životní úrovně napříč celou majoritou společnosti.

    Thumb up 6 Thumb down 1
  22. Martin [msstavby.cz] :

    tjov: Rozhodnutí Německa opustit JE nemá nic společného s EU.

    Odklon od fosilních paliv je logickým vyústěním mnoha faktorů. A přechod na obnovitelné zdroje je v západní a severní Evropě dynamický. Česká zkostnatělost inovací a implementace moderních technologií naši konkurenci schopnost bohužel snižuje a proto bude stále více doplácet na náš energetický mix.

    Thumb up 3 Thumb down 16
  23. tjov :

    Martin [msstavby.cz]:

    Bohudíky platí alespoň v naší sluneční soustavě fyzikální zákony pro všechny. Trvale udržitelný růst jde proklamovat, ale bez energie nelze realizovat :-). Moderními technologiemi fyzikální zákony neobejdeme. Doporučuji si to jednoduše propočítat , např. vyjděte z průměrné spotřeby elektromobilu cca 16,5kWh/100km (Tesla model 3, ID.3), najděte si počet km na danou ekonomiku a procentuálně dopočtěte nutné množství elektrické energie.

    Všechny teplárny budou muset přejít na jiné médium – třeba vodík, tady víme že jeho výrobou spotřebujeme násobně více energie než z něho následně dostaneme . Tak možná bioplyn, ale na to nám nestačí zase dost orné půdy a musíme někde produkovat potraviny … no nebude to lehké :-)

    K tomu Německu , samozřejmě to má zásadní vliv – Německo určuje směřování EU – je dokonce duchovním spoluzakladatelem 18.4.1951 – EHS. A technicky pokud průmyslová země jako Německo odřízne stabilní zdroj energie jako jsou JE a nahradí je fotovoltaikou a větrnými turbínami a zároveň tlačí na ukončení fosilních paliv hlavně pak plynu (uhlí už odřízli) – tak nebude mít dost energie na ten vodík, a nejspíše ani na konvenčnější formu dopravy postavenou na bateriích.

    Mě z té rovnice vychází, že buď si snížíme životní úroveň a tím spotřebu energie a nebo zajistíme dost nefosilní energie a to je zatím jen jádro. Ale v Německu to vidí docela jinak.

    Thumb up 10 Thumb down 3
  24. donc :

    Martin [msstavby.cz]: žádné argumenty? Co budeš dělat se solar. panely po 20letech? I ty obří vrtule mají omezenou životnost, co pak s karcinogeny? Neplácám se v tom, ty zatím nevíš, co náhradou za plyn.

    Thumb up 10 Thumb down 6
  25. Martin [msstavby.cz] :

    tjov: Rozhodnutí opustit JE nepřišlo do Německa z Bruselu, ale vzešlo z Německé vlády. To k tomu, co Brusel nařizuje. V roce 2020 byla již polovina elektřiny v Německu vyrobena z obnovitelných zdrojů. Letos to bude ještě více. Mimochodem Německo je čistým exportérem elektřiny. Zde kecy o tom, že jedou na elektřinu z našeho uhlí jsem velmi liché https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecke-oze-stanovily-novy-rekord-kdyz-se-roce-2020-podilely-zatizeni-site-temer-50

    Při domácím nabíjení nehraje zásadní roli, zda kWh stojí 4 nebo 5 korun, při spotřebě pod 20 kWh na 100 km jste při nákladu na “palivo” u BEV cenově kolem 1 koruny za kilometr, což je výrazně méně než u nákladů na benzín či naftu. https://www.hybrid.cz/ludek-niedermayer-nastup-elektromobilu-muze-byt-mnohem-rychlejsi/

    To je ale čistá fabulace. Všechny teplárny nepřejdou na jiný zdroj okamžitě a nový zdroj, na který musí přejít, nemusí být vodík. Ta SOUČASNÁ cena bude v budoucnu zdaleka také jiná, než je nyní. Všechno to je o vývoji a investicích. A ono to neznamená, že během jednoho týdne přejde celá ekonomika a mobilita EU na obnovitelné zdroje. Ale dostane se k tomu postupně. Navíc, cena elektřiny dlouhodobě klesá. Já tady jen pořád čtu, jak to nejde.

    donc: Na recyklaci solárních panelů existují vyhlášky. V česku odstranění elektroodpadu ze solárních panelů stanovuje zákon č. 185/2001 Sb. Zákon o odpadech v § 37. Každý výrobce má povinnost na svůj účet zajistit zpětný odběr elektrozařízení a oddělený sběr elektroodpadu ze solárních panelů, které byly součástí fotovoltaických elektráren. Možnost recyklace je téměř 100% https://www.solarniasociace.cz/cs/aktualne/21557-cirkularni-solarni-energetika–co-potrebujete-vedet-o-recyklaci-solarnich-panelu

    To stejné je u větrných turbín, ty se také dají recyklovat https://www.youtube.com/watch?v=OzKuvzxQubs
    https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3213712-dosluhujici-vetrne-elektrarny-predstavuji-problem-odolny-material-ztezuje-jejich

    Thumb up 4 Thumb down 9
  26. donc :

    Martin [msstavby.cz]: jak vidno,jsi zcela pohlcen ekofanatismem. Nic proti, nejvíce znečištění ovzduší je z letadel, tím končím debatu,já nepřesvědčím tebe a ty mne.

    Thumb up 6 Thumb down 5
  27. tjov :

    Martin [msstavby.cz]:
    Já ani netvrdím, že Brusel něco nařídil Německu. Já naopak tvrdím, že Německo jako silný stát EU má postavení prosadit své zájmy. Brusel nařizuje Green Deal – Německo je hnacím motorem Green Dealu.

    Kecy o uhlí jsem nevedl, pouze jsem napsal že se od něj Německo odklonilo a stejně tak zamýšlí od plynu.

    To že je Německo čistým exportérem je dáno součinností provozu fosilních zdrojů, JE a obnovitelných zdrojů – to brzy dle jejich harmonogramu skončí. Německo bude naopak řešit jak vykrýt nedostatek el. energie a zároveň jak se zbavit přebytku díky soustavě postavené na nestabilních zdrojích.

    Podívejte já nevím jestli to děláte schválně, ale postup výroby vodíku je naprosto jasný a jeho energetická bilance je záporná – takže jedině vyrobíte levně více energie a pak ji zmaříte na výrobu vodíku a ten spálíte – pokud tedy budeme chápat teplárny jako zdroj tepla. A jiné médium než bioplyn, je vždy fosilní.
    Ještě bychom mohli vynechat vodík a provádět ohřev elektricky (velké elektrokotle) a nebo naprosto decentralizovat výhřev a zrušit teplárny. Což se mimo jiné už děje – např. instalací TČ do sklepních prostor panelových domů

    – Já neřeším implicitně náklady na provoz EV auta, ale objem energie nutné k tomu aby byl přechod na EV mobilitu možný – to si nerozumíme.

    Co se týká odklonu od fosilních paliv v řádů týdnů, to nikde nepíšu. Pouze uvádím že postavit JE, nebo jen přistavět blok je enormně časově náročné, a zároveň je jádro obecně předmětem rozpolcené diskuze v rámci EU a vůbec není jasné jak to dopadne.

    Takže když na jedné straně slyším co všechno zrušíme a do kdy – tak očekávám jak konkrétně to nahradíme a to je pouze zabaleno do „inovace, pokrok, budoucnost, apod… „

    Thumb up 11 Thumb down 3
  28. Fiho :

    pěkná věcná diskuse k tématu výsadby zeleně:-)

    Thumb up 5 Thumb down 0
  29. Eman :

    Fiho: Souhlas, pěkně se to rozbujelo.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  30. Martin [msstavby.cz] :

    tjov: Můžeme být jen rádi, že hnacím motorem je právě Německo.

    Pro výrobu jakéhokoliv paliva potřebujeme energii a zdroje. Záleží, kolik ji dodáme a jak bude rentabilní. Pro výrobu energie z fosilních paliv potřebujeme investovat obrovské prostředky do těžby, zdrojů. Náklady na energie z obnovitelných zdrojů víceméně končí ve výrobě solárních panelů, nebo větrných turbín. A pak tu máme ten vodík. A jak píšeš, jeho výroba je drahá. Ale to je SOUČASNÝ stav, který jako v mnoha případech nezůstane stejný a rentabilita výroby se bude postupem času zvyšovat. Na tom se již nyní pracuje. To je to na co odkazuji. Já myslím, že Německo dobře ví, co se stane, když se zbaví závislosti na uhlí, plynu ;)

    Zelený vodík bude zlevňovat
    https://blog.pwc.cz/pwc_ceska_republika_news/2021/09/budoucnost-zelen%C3%A9ho-vod%C3%ADku-v%C3%BDroba-bude-zlev%C5%88ovat-ale-%C4%8Desko-bude-i-nad%C3%A1le-pat%C5%99it-mezi-zem%C4%9B-kde-bude-e.html

    The Hydrogen Republic of Germany
    https://www.youtube.com/watch?v=0XPCOIo0byY

    A k těm elektromobilům něco třeba tady.

    Dnes je v ČR registrováno necelých 8 500 bateriových elektroaut. Pro přiblížení, je to tolik, kolik se v Německu prodalo v létě průměrně za 10 dní. Spalovacích osobních aut je u nás registrováno cca 6,1 milionu. Ani při postupném růstu podílu prodejů BEV na 50 % (2031) u nás nedosáhne počet těchto aut 1 milionu dříve než počátkem další dekády. Kdyby se jejich počet zdesetinásobil (na 85 000) a všechny by se v jednu a tu samou chvíli připojily na domácí nabíjení (počítejme wall box, 11 kWh, což je nejvyšší obvyklá hodnota), tak by vytvořily „poptávku“ po 935 000 kW elektřiny. V ČR je zhruba 5 milionů domácností. Pokud by pouhá jedna desetina z nich zapnula rychlovarnou konvici, vytvořila by vyšší poptávku po výkonu. Zapnutí rychlovarné konvice v každé domácnosti odpovídá proudu pro nabíjení 850 000 elektroaut.
    https://www.hybrid.cz/elektromobilita-v-cislech-fakta-vs-emoce/?fbclid=IwAR0uxMc8D0-t3lzfhMOMp1Uk4tmtJYqJSlVKyAg8PtW6gUPa5Lmmfa4ggtI

    Je to výzva nejen pro energetiku, ale celkové hospodářství. Teď záleží, jak se k okolnostem, které ČR není schopna ovlivnit, postavíme. Ale to ve státě, který nezvládá ani průmysl 4.0 bude složité.

    donc: Odpověď co s dosluhujícími solárními a větrnými elektrárnami je „ekofanatismus“? Úsměvné.
    Další faktická lež. Mezinárodní letecká a lodní doprava tvoří každá sice méně než 3,5 % celkových emisí skleníkových plynů v EU.
    https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20191129STO67756/emise-z-letecke-a-lodni-dopravy-fakta-a-cisla-infografika

    Thumb up 2 Thumb down 6
  31. donc :

    Martin [msstavby.cz]: https://www.eea.europa.eu/cs/articles/emise-z-letecke-a-vodni-dopravy

    Thumb up 2 Thumb down 3
  32. donc :

    Martin [msstavby.cz]: za tvůj celkový komentář, nikoliv co s odpadem tě vidím jako ekomamlase, škodnou, který je schopen nahnat lidí zpět do jeskyní.

    Thumb up 3 Thumb down 5
  33. Martin [msstavby.cz] :

    donc: Základem dobrého porozumění je umět pochopit i psaný text. Tato dovednost je důležitá již na základní škole. Ty ji však asi nedisponuješ. Protože pokud by sis aspoň přečetl text v odkazu který sám sdílíš, tak zjistíš, že emise z letecké dopravy jsou sice jedním z nejrychleji rostoucím zdrojem znečištění, ne však většinovým, jak tvrdíš zde donc:

    Pak bych si rozmyslel psát něco o „mamlasech“ ;)

    Thumb up 3 Thumb down 6
  34. donc :

    Martin [msstavby.cz]: svět není jen Evropa, i kdyby si v Evropě topil svými výkaly,tak EU se podílí 10% znečištění ovzduší. Zbytek je USA, Čína a spol. Jsi rád, už připlula první loď s USA plynem, proto zdražoval plyn,ať to není od nich tak drahé. Z Ruska by to bylo přece o víc jak půlku levnější. Bude North Stream 2?

    Thumb up 2 Thumb down 4
  35. donc :

    Martin [msstavby.cz]: mé invektiva hold musíš vytrpět,protože obhajuješ něco, co je v současnosti neobhajitelné. Je to BruselBerlín utopie. Ale budoucnost, 50let.

    Thumb up 2 Thumb down 4
  36. Crazym :

    donc: I Ty holde :D

    Thumb up 4 Thumb down 1
  37. xxx :

    Martin [msstavby.cz]: Je zajímavé, jak tito lidé s velkou oblibou vymýšlejí takové podivné složeniny, které pak používají jako novotvary (u tohoto exempláře například „ekomamlas“, „BruselBerlín utopie“, „ekofanatismus“, „Rusobijec“ apod.). Jako kdyby se neuměli vyjadřovat normální češtinou. Asi je to pod vlivem ruštiny. Člověku i napadá, proč se vlastně nestěhují někam do Krasnojarsku, když se jim to tady na našem Západě tak nelíbí. Ale koneckonců je to jedno, jejich odpor z praktického hlediska nemá vůbec žádný vliv na nic, jsou to „hold“ impotentní výkřiky do tmy.

    Thumb up 9 Thumb down 4
  38. donc :

    Crazym: Holt – pardon cíťo 🤭

    Thumb up 3 Thumb down 4
  39. donc :

    xxx: 😁 prý na západě, vždy budeme pro ně východ,měl si se narodit jinde 😁

    Thumb up 4 Thumb down 4
  40. Crazym :

    donc: Nic se neděje suvenýre 😁 https://screenshot.cz/OSRRC/

    Thumb up 2 Thumb down 3
  41. tjov :

    Martin [msstavby.cz]:
    Tak zaprvé řetězec od těžby k využití fosilních paliv je rentabilní, vynaložené prostředky na těžbu, zpracování, distribuci a skladování jsou výrazně nižší než koncová prodejní cena. Fosilní paliva nejsou dotována a naopak jsou zatížena enormní daňovou zátěží. To jen pro pořádek.

    Dále jakmile státy přijdou o spotřební daň a DPH z fosilních paliv tak logicky zatíží el. či vodík tak to prostě je, a když činí daňová zátěž fosilních paliv )nafta/benzín například při ceně nafty 30Kč/l tvoří daňová zátěž 53,86 % – šílené co :-).

    Podívejte odkaz na PWC studii je klasický novodobý hype, žádná technologie v rámci Evropy nezajistí přebytek zelené energie – je to dáno našim klimatem a velikostí řek. Zelený vodík prostě levný být nemůže z podstaty , elektrolýza vody je extrémně energeticky náročná a ze 60kWh dostanete v palivovém článku 16kWh zpět – tohle je fyzika. I kdyby se podařilo nereálně dostat na fyzikální maximum tj. z 1kg vodíku dostat 33kWh – 100% účinnost článku tak pořád potřebujete dvakrát více energie než dostanete.

    Německý energetický mix rok 2020 : http://www.spvez.cz/pages/aktuality/akt557.htm
    a následně s přechodem na GreenDeal : https://oenergetice.cz/nemecko/bdew-nemecka-vlada-podhodnocuje-spotrebu-elektriny-soucasny-rozvoj-oze-nebude-k-dosazeni-cilu-stacit — > 700TWh je ukrutné číslo.
    Nyní pro rok 2020 se jádro,plyn a uhlí podílí (12,1% / 12,5% / 24,1%) což činí nyní 220TWh a pochybuji, že je možné dosáhnout výroby dalších 500TWh zelené energie. Nyní jí mají zatím 268 TWh a už se projevuje nestabilita elektrické rozvodné sítě (https://ekonomickydenik.cz/tydenik-focus-nemcum-hrozil-letos-dvakrat-blackout/ ) – kdy moc fouká a nebo naopak nefouká a nesvítí slunce :-)

    Ten jakože argument s rychlovarnou konvicí je prostě demagogie. EV auta se umí nabíjet klidně i pouze 11kWh, ale to je budete nabíjet stovky minut a to jaksi nejde. Takže je běžné 75 / 150kW a Tesla umí až 250kW a počítá se s 300kW což je trochu jiné kafe… ale to se stále bavíme o desítkách minut na dobití. Dále spotřeba energie na řetězec fosilních paliv je marginální a to znamená že k těm vašim rychlovarným konvicím přidejte ty EV auta. Stačí se podívat na okolní země namátkou Anglie, Švédsko kde pomalu regulovali kdo může zapnout vysavač a kdo ne : https://cnn.iprima.cz/svedsko-bez-proudu-vlada-radi-nabijet-telefony-pres-auto-a-neluxovat-18917 .

    A tohle je ta zelená realita bez jádra :-).

    Tuhle diskuzi za mě končím, snažil jsem se argumentovat čísly, vy články které jsou PR produktem doby. Jak říkám fyzikální zákony platí pro všechny a časem třeba za 10 let můžeme polemizovat :-). Hezký Nový Rok.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  42. donc :

    Crazym: Děkuji, že si mne nenazval bumerangem, ono psát na smartphone se zapnutou t12 se neviplásí – něco pro Tebe.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  43. potkan :

    zajímavá diskuze a proto není na škodu poslat nějaké odkazy přímo z EU:

    https://euractiv.cz/section/energetika/news/vodik-bude-pohanet-spise-prumysl-nez-osobni-auta-pocita-s-tim-i-nove-partnerstvi-pro-cisty-vodik/

    https://euractiv.cz/section/energetika/news/co-brani-rozvoji-vodiku-prekazkou-muze-byt-jeho-nebezpecnost/

    To aby tady někdo tu budoucnost nelakoval příliš na růžovo.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  44. Dan :

    donc: nektere komentare tu zraji jako vino

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.