Ostrava 17. 09. 2024 vypsala veřejnou zakázku „Předprostor Hlavního nádraží Ostrava (PD+IČ+DP).“ Obsahem zakázky je vyhotovení projektové dokumentace přestavby prostoru před výpravní budovou hlavního nádraží v Ostravě-Přivoze.
Zájemci o zakázku mohli své cenové nabídky podat do 23.10. 2024. Do soutěže o veřejnou zakázku se však nepřihlásil žádný uchazeč. Z tohoto důvodu město zakázku zrušilo.
Konkrétním předmětem veřejné zakázky byly následující body:
Předmětem této nadlimitní veřejné zakázky je vypracování projektových podkladů a zajištění souvisejících činností v rámci přípravy a realizace stavby „Předprostor Hlavního nádraží Ostrava“, v k.ú. Přívoz, obec Ostrava. Rozsah plnění:
a) Vypracování dokumentace pro povolení stavby, jejíž součástí bude návrh architektonického řešení.
b) Výkon inženýrské činnosti v rozsahu pro zajištění vydání pravomocného rozhodnutí o povolení stavby. c) Vypracování dokumentace pro provádění stavby včetně BIM dokumentace.
d) Vypracování Plánu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi.
e) Výkon koordinátora BOZP během přípravy stavby.
f) Výkon dozoru projektanta po dobu realizace stavby.
g) Ukládání dat do (již zřízeného) jednotného datového prostředí (CDE) zadavatele.
Nelze se však divit, že o zakázku nebyl mezi odbornou veřejností zájem. Zbytečně komplikovaná a složitá stavba s mizivým přínosem. Termínově propojena s přestavbou železničního uzlu. (Podrobněji jsme se k záměru věnovali v článku z 26. září 2024 ZDE.)
Tento nezájem projekčních kanceláří by měl být pro město Ostravu budíčkem a nutným vystřízlivěním z iracionálního snění bývalého vedení města. Bohužel, město si kdysi z neopodstatněných důvodů usmyslilo podchody. Správa železnic požadavku vyhověla a upravila projekt podle přání města. Nyní s tím musí pracovat.
Tématu hlavního nádraží se intenzivně věnujeme od roku 2022. Pro komplexnost informací a lepší přehled doporučujeme i přečtení následujících textů:
Přednádraží Ostrava-Přívoz (1/2022)
OVASTORY #86 (9/2022)
Hlavní nádraží – opět (10/2022)
Předprostor hlavního nádraží (8/2023)
Předprostor hlavního nádraží Ostrava (9/2024)
Je nesmírně důležité si uvědomit, že prvotní projekt „Modernizace železničního uzlu Ostrava“ připravovaný Správou železnic řeší přestavbu a rekonstrukcí traťových částí, kolejišť a přilehlých staveb, nikoliv samotných nádraží podél železničního uzlu Ostrava. Kompletní změna logistiky cestujících ve výpravní budově hlavního nádraží Ostrava (změna přístupu na nástupiště podchody, namísto současnými nadchody) jde tak od počátku proti záměru a vyvolává investice (přestavba výpravní budovy), které nebyly nikdy na pořadu dne.
Správa železnic má ve správě tisíce objektů a stovky nádraží. Mnohé v horším technickém stavu, než objekt hlavního nádraží v Ostravě. Plánování investice zde probíhá dlouhodoběji, cíleněji. Nelze měnit studie a projekty několikrát do měsíce, což Ostrava zvládala „bravurně“.
Město Ostrava nyní musí pracovat s tím, že v rámci projektu „Modernizace železničního uzlu Ostrava“ vzniknou před hlavním nádražím podchody. Otázkou je, jak malý nebo velký průser to v rámci celého nádraží bude.
pramen: ostrava.cz
Michal :
Zvláštní. Jak jde o hlavní nádraží, expertů se tady vždy vyrojí jako much. Taková příležitost a najednou….nic.
31.10.2024 07:15Roman :
Michal: Je rozdíl mít dobrý nápad a projektovat paskvil za mizerné peníze.
31.10.2024 10:04Lojza :
Rozvíjet Svinov. Hlavní nádraží je ostuda Ostravy, hlavně ti lidi co kolem žijí… Stačí ho udělat jako je Ostrava střed.
Dr. Kohn :
Roman: Mizerné peníze? Město si neurčuje cenu. Tu si určí firma, která podává nabídku.
31.10.2024 14:20Tjs :
A co takhle se na ty podchody vykašlat?
Tom :
Co je vlastně špatně na podchodech? Je to mnohem lepší řešení než ty příšerné nadchody nad hlavákem. Okolí hlavního nádraží je opravdu katastrofa. Cesta k zastávce Muglinovská je hrůzostrašná podívaná.
31.10.2024 17:33Jarek z Jihu :
Na podchodech nic špatného není, prostě se po zatopení jednou za 15 let všechno vymění a jede se dál.Ale je vidět že se pak nikam nespěchá viz, pochody nefungující elkalátory a provzorní cedule po povodních ve Svinově.
31.10.2024 18:01Martin [msstavby.cz] :
Tom: Podchody by dávaly smysl, kdyby k nim byla upravena i budova. Budova nádraží je však zcela koncipována na nadchody. Přestavba výpravní budovy nebyla nikdy na pořadu dne.
Roman :
Dr. Kohn: Soutěžil jste někdy veřejnou zakázku? A kolikrát ji vyhrál?
Pokud bube o veřejné zakázce rozhodovat cena, tak to vždy odskáče kvalita projektu. Tak jednoduché to je. Často si i stává, že zakázku vyhraje projekční divize stavební firmy. Ty počítají s tím, že stavbu budou realizovat. Ono se pak lehce na stavbě za stovky milionu najde pár stovek tisíc, o kterou podseknou projekční část, díky čemuž soutěž vyhrají.
01.11.2024 08:03graylag :
Stále si myslím, že podchody z principu nejsou špatně. Problém je až v nápadu na zrušení nadchodů a změně fungování celého areálu.
V principu jsou dva druhy cestujících. Ti, co potřebují využít služeb nádraží nebo počkat na vlak, a pak cestující, kteří služby nádraží nepotřebují a naopak se chtějí co nejrychleji dostat na/z nástupiště. Pro ty první může dál v pohodě sloužit současná budova s minimem změn a s nadchody. Pro ty druhé tu může být podchod jako expresní trasa.
Bonusové body by mohly být ještě za to, pokud by se nadchod podařilo přestavět aby měl přidanou hodnotu (obchody? služby?) nebo aby se daly využít k parkování (na střeše?) – což by mimochodem bylo mnohem snazší provést, pokud by existovala alternativní trasa v podobě podchodu.
Problém samozřejmě je, že mít současně podchod i nadchod je nejdražší řešení, protože je nutné udržovat obě cesty. Ale na druhou stranu i Svinov má dva podchody, tak proč ne Hl.n.?
01.11.2024 08:10Vladimír Pehl :
Proč chce město na hlavním podchody? Cožpak není známo, že v těchto místech jsou problémy se spodní vodou? To už se přeci projevilo při pokusu přebudovat bývalý zavazadlový tunel na tunel pro přístup hendikepovaných osob, bylo to nakonec ukončeno. Konkrétně na Ostravsku je voda poměrně častým důvodem k nevýstavbě podzemních garáží, viz Ostrava Svinov, kde i v nynějších nejnovějších podchodech na Ostravsku jsou stále problémy se vzlínající vodou.
03.11.2024 19:23