Ministerstvo kultury neprohlásilo nádraží v Havířově na Karvinsku kulturní památkou, není podle něj tak cenné. České dráhy chtějí budovu z 60. let zbourat a na jejím místě postavit nový dopravní terminál. O stanovisku ministerstva ČTK dnes informovala jeho mluvčí Helena Markusová. Na případ upozornila Česká televize.
Úřad se věcí zabýval z podnětu skupiny odborníků z občanského sdružení Důl architektury. Podle nich existuje řada argumentů pro zachování nádraží. Česká komora architektů rozhodnutí ministerstva kritizuje. „Naše stanovisko (které tvrdí opak než ministerstvo) se opírá o názory předních odborníků,“ řekla ČTK mluvčí komory Zuzana Hošková. Nyní podle ní komora hledá způsoby, „jak tuto nešťastnou situaci zvrátit“. Rozhodnutí ministerstva zatím nenabylo právní moci.“Ministerstvo kultury respektuje dílčí hodnoty navrženého souboru, nicméně se domnívá, že popsaná architektonická a urbanistická kvalita výrazně nepřevyšuje produkci své doby,“ uvedlo ministerstvo. Upozornilo mimo jiné na to, že v objektu byly provedeny některé nevhodné stavební úpravy, jako jsou vestavba stánku s občerstvením, výměna oken a dveří.
Podle Lucie Chytilové ze sdružení Důl architektury jsou argumenty ministerstva špatné. „Národní památkový ústav zřídil speciální komisi, která se má vyjadřovat k památkám z 20. století. Tato komise zasedala a řekla, že i když se jedná o stavbu z 20. století, tak má prokazatelné hodnoty,“ uvedla.Stavební úpravy podle ní budovu nepoškodily. „Budova je v nejzachovalejším stavu, v jakém může památka být. České dráhy se o ni desítky let nestaraly, jenom zakonzervovaly původní stav. Stánek s občerstvením i další zásahy jsou všechno věci, které se dají odstranit,“ řekla Chytilová.
Ministerstvo dnes uvedlo, že se sice neztotožňuje se záměrem vlastníků budovu zbourat, prohlášení věci za kulturní památku však podle něj slouží k uchování prokázaných významných památkových hodnot, nikoliv k účelové ochraně objektů před případnou demolicí. Jako podstatné se při rozhodování ministerstva ukázalo to, že účastníci řízení předložili správnímu orgánu platné rozhodnutí o povolení k odstranění stavby a následně pravomocné rozhodnutí o stavebním povolení, obě vydané Drážním úřadem v Olomouci. „Podle správního řádu respektuje ministerstvo kultury práva účastníků řízení nabytá v dobré víře. Prohlášením za kulturní památku by mohlo dojít ke zmaření jejich investice,“ dodalo ministerstvo.
„Ministerstvo má rozhodovat o tom, jestli budova je, nebo není památkou, a argumenty o vydaném stavebním povolení vůbec nemá brát v potaz,“ komentovala to Chytilová.
zdroj: archiweb.cz

Petr :
Vždyť je to stará hnus až šedivá komunistická budova, nechápu co na ní tak řeší. Navić se změnil i forma cestování vlakem, takže je to i neefektivní.
23.10.2014 05:53Tomáš :
Ano budova je stará a schátralá, ale to nemění nic na faktu, že je skvostem architektury a potřebuje jen opravit a lehce zmodernizovat. Veškeré argumenty pro zbourání jsou jen účelové a populistické.Jde jen o jedno, aby se v Havířově zrealizovala další megalomanská stavba a dvojnásobek peněz než opravdu stojí jako výměny oken v bytovém fondu MRA, Domov důchodců, útulek pro psy, Šumbarské náměstí a tak dále a tak dále. Asi už v korýtku není dost je třeba přisypat.A dokud budou v našem městě vládnout komunisti ať už převlečení pod názvem jiných stran nebo ne, budou se megalomanské projekty tohoto typu dělat dále.Už se někdo zamyslel jak bude vypadat ten nový terminál? Podle zatím viděných vizualizací (bílá stříbrná, všechno světlé) to bude už za tři roky po rekonstrukci vypadat hůře než stávající budova nyní. Je to celé smutné! Proč se nenajde řešení jiné? Proč jen bourat nebo ne? Tak udělejte terminál moderní a všechno a třeba jen hlavní budovu nádražní haly opravte a zrestaurujte. Vždyť se to určitě dá zkombinovat.
23.10.2014 09:11Petr :
Jako kdyby tam nestačila jedna menší místnost s pokladnami a příchod k vlakům, protože už jen z pohledu to vytápět …. A upřímně řečeno nic na této budově nevidím jako skvostná architektura. A narážka na komunisty, když jsem v té hale, tak mám pocit, že stále vládnou bez převleku. Jak se v dnešní době vlakem cestuje? Přijedu, koupím lístek a jedu. Normální záležitost. V době, když tato budova byla nová, byl svátek, když se jelo vlakem. Byl to zážitek. Tak proč tak velkou budovu? Virtualizace jsem neviděl, ale v toto chvíli komentuji starou budovu. Omlouvám se na pravopisné chyby …. tablet a samooprava :(
23.10.2014 10:42Martin :
Petr má pravdu! V dnešní době stačí budovu nádraží zbourat a postavit místo ní dvě unimobuňky (jednu pro pokladnu, druhou jako čekárnu). Případně se přistaví třetí jako bufet. Musíme uvažovat ekonomicky!
23.10.2014 12:20Jirka :
Tohle je na hlavu postavené. Zajímavé, že když jsem mluvil s lidmi v mém okolí, tak se jím nový návrh líbil, je prý lepší než stávající hala. Nikdo však už nevěděl o tom jak to má být velké, jak prostorné a že v zimě se tam pořádně nebude ani kde schovat. A to je kámen úrazu. Každý jen vidí hezký obrázek a vůbec se nezamýšlí nad projektem a jeho vhodnosti na poměry města.
23.10.2014 14:45Martin :
Jirka: Kor když ty vizualizace velmi často neodpovídají následné podobě.
23.10.2014 19:58jih :
Člověk by čekal od vládnoucích komunistů větší pietu ke stavbám jejich otců … bohužel Brusel bude objeven až přestane existovat …
23.10.2014 23:58Honza :
Na začátku naslibovali velkolepou Mimo realitu tvarově přeplácanou stavbu Nerespektující danou lokalitu, kterou mnozí ještě do tet berou jako připravovaný projekt.
25.10.2014 00:50Nejcennější část Stavby bude ubourána z důvodů jednoduché matematiky Odpovědných zástupců ČESKÝCH DRAH, Kteří pro vytvoření okamžitého zisku pří čerpání finančních prostředku s EU. Klidně znetvoří Cennou stavbu. Provedené úpravy degraduji nádraží na architektonicky bezcennou polofunkční kýčovitou zástavku ČD .Je jasné že Zástupci ČD předložili při přezkumném řízení na Ministerstvu kultury účelově pečlivě připravené argumenty, pro to aby stavba nebyla uznána cennou a mohla býti znehodnocena.
Honza :
Jak hluboko klesla morálka odpovědných lidí v tomto státě, kteří s klidným svědomím odepíšou
25.10.2014 00:52cennou stavbu pro naplnění potřeby čerpat, a co nejvíc proinvestovat Evropské dotace.
Havířovská bunka strany KDU-ČSL Veřejně podporuje zachování cenné budovy vlakového nádraží http://www.kduhavirov.cz/ Tak proč poslanci této strany na své zpolustraníky s vysoka kašlou a celé jejich snažení tímto rozhodnutím MK. Neuznat Vlakové Nádraží Havířov jako Kulturní Památku deklasují za hranu trapnosti .
Honza :
Tato a předešlé místní kauzy (zimní stadion FM , textilka Slezan FM )www.msstavby.cz/demolice-textilky-slezan-27-02-2014, jsou jen dalším pomyslným zeleným signálem pro další investory, kteří mají podobný záměr devastovat. Když tet názorně vidí, že na Ministerstvu kultury úřadují nekvalifikovaní úředníci, které je snadné přesvědčit a prosadit si bez obtíží svou vůli devastovat .
25.10.2014 01:00Nimrod :
Nic není za hranicí trapnosti, je to pouze vývoj. Uznávám, že to je hodnotná stavba, ale nikdo nemůže vlastníka nutit, aby jeho majetek požíval nějakou ochranu, když to sám nechce. To by pak mohlo dopadnout podobně jako s Jatky v Ostravě. Takhle bude nová a šetrnější budova, ve které se nikdo nebude bát strávit pár minut navíc – na rozdíl od této stávající.
25.10.2014 16:04Honza :
ČD a jiné demolice nádraží. Jedou přes mrtvoly neberou ohledy
26.10.2014 22:11http://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce/214411030501005/
https://www.youtube.com/watch?v=AvISve_X2W8
https://www.youtube.com/watch?v=fTfRwpe657M
https://www.youtube.com/watch?v=bynPAAPZTfU
Honza :
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/291325-fantom-glosuje-ceskou-architekturu-zachrani-bruselske-nadrazi-v-havirove/
04.11.2014 19:36Honza :
https://www.youtube.com/watch?v=m46xXUgkB0I
04.11.2014 20:41Martin :
http://goo.gl/rx8IcJ
21.12.2014 00:49…teď ještě sehnat peníze na rekonstrukci. To už bude problém! …bo na to nejsou dotace…
Honza :
Noční fasáda Jak by mohla případně vypadat Čelní prosklená stěna Havířovského vlakového nádraží po rekonstrukci. http://archiweb.cz/buildings.php?action=show&id=1542&type=36 Celý odkaz s popisem http://archiweb.cz/buildings.php?action=show&id=1542&type=36
25.02.2015 00:10Thunderbird :
Honza: btw: úplně jsem se polekal, když jsem uviděl fotku HL.N. OV před rekonstrukcí (poslední foto v Tvém odkazu).
Člověk rychle zapomene, jak hrozné to bylo.
25.02.2015 09:16A na nové lepší si rychle zvykne ;)
aggu :
Thunderbird:
25.02.2015 12:14Jsi si jistý, že to „nové“ je „lepší“ než to staré „hrozné“? ;)
Po rekonstrukci je to sterilní, bezpohlavní krabice, ne nepodobná obchodním centrům. Prý maximalistický efekt, haha.
No dopadlo to líp, než třeba v Katowicích, že…
acdlcia [msstavby.cz] :
24.3. 21:50 – ČT2 – Moje soukromá válka – Requiem za nádraží.
23.03.2015 22:01Nový dokumentární cyklus České televize o lidech, kteří by rádi zavedli lepší společenská pravidla.
Honza :
Archiv ČT. Moje soukromá válka. Requiem za nádraží
04.06.2015 18:57http://www.ceskatelevize.cz/porady/10802175125-moje-soukroma-valka/414235100011014-requiem-za-nadrazi/video/