Lyžařský areál v Bílé na Frýdecko-Místecku bude mít novou šestimístnou vyhřívanou lanovku. Společnost Ski Bílá Služby chce stavbu bezmála za 150 milionů korun zahájit v květnu. Hotová by měla být do příští lyžařské sezony. Vedení střediska také plánuje, že za dva roky otevře další, téměř kilometr dlouhou sjezdovku.
Potvrdil to provozovatel areálu Jaroslav Vrzgula. Středisko v Bílé zahrnuje dva svahy. Jih s vlekem a dvěma sjezdovkami vlastní obec a společnosti Ski Bílá Služby jej pronajímá. Sama obec plánuje v budoucnu modernizaci a rozšíření této části areálu.
„Na letošní rok připravujeme stavbu nové lanové dráhy, která bude kopírovat trasu té stávající. Sedačka bude nově šestimístná, s bublinou a vyhřívaná. Dosud měly sedačky čtyři místa,“ řekl Vrzgula. Cílem investice je zvýšení komfortu cestujících. Především lyžaři podle něj ocení, že díky nové technologii budou nastupovat a vystupovat při výrazně nižší rychlosti. „Dosud to bylo za přepravní rychlosti 2,4 metru za sekundu. Nová lanovka bude mít odpojitelné sedačky. Rychlost se tak sníží na metr za sekundu. To bude pohodlnější a hlavně bezpečnější,“ doplnil.
Projekt za 147 milionů korun Vrzgula s týmem připravuje pět let. Financovat jej budou z úvěru, který získali. Podle něj ale nebylo jednoduché půjčit si peníze pro lyžařský areál v Beskydech. „Nakonec jsme se ale domluvili s bankou, u které máme účty,“ řekl a dodal, že 40 miliony korun přispěje na projekt formou dotace i Národní sportovní agentura. Návratnost odhaduje v délce deseti let. „Do té doby chceme mít úvěr splacený,“ řekl.
Stavba bude zahrnovat výstavbu stanic pro nástup a výstup. Instalovat se budou také nové sloupy. „Základy některých stávajících ale budeme moci využít. Některé budeme pouze zvětšovat. Další budou úplně nové,“ řekl provozovatel. Stavba podle něj omezí letní provoz areálu.
Vrzgula počítá s tím, že současnou, 18 let starou lanovku se podaří prodat. Jedná už s konkrétním zájemcem, kterým by mělo být jiné lyžařské středisko v Beskydech. V nejbližších letech po spuštění by nová lanová dráha měla mít stejnou kapacitu jako současná, tedy 2400 lidí za hodinu. V budoucnu je ale v plánu dokoupení dalších sedmi sedaček, což by hodinovou kapacitu zvýšilo o dalších 400 lidí.
Zvýšení kapacity lanovky má Vrzgula v plánu v horizontu dvou let. Do té doby by měla být do provozu uvedena i nová sjezdovka. „Půjde o další rameno stávajících tratí napojených na jednu nástupní a jednu výstupní stanici. Sjezdovka má být spíše lehčího charakteru. Určena bude primárně pro děti a začínající lyžaře. Po jejím otevření bude mít areál na severním svahu bezmála pět kilometrů sjezdovek.
„Ta nová je ve fázi přípravy. Její spodní polovina je už zahrnuta v územním plánu obce. K druhé polovině se už kladně vyjádřily všechny kompetentní úřady. Musíme počkat na změnu územního plánu. Do dvou let by mělo být hotovo,“ uvedl Vrzgula. Náklady zatím vyčíslené nemá. „Půjde ale hlavně o odlesnění a instalaci technologie pro zasněžování,“ řekl.
Starosta Bílé Tomáš Kubačák ČTK řekl, že modernizaci lanovky vítá, stejně jako otevření další sjezdovky. „Když se navýší kapacita lanovky, měla by se zvětšit i plocha sjezdovek. Aby lyžaři měli komfort na lanovce i na sjezdovce,“ řekl starosta. Obec podle něj také plánuje v horizontu několika let modernizaci a rozšíření jižní části areálu. „Nyní musíme zajistit financování a změnu územního plánu. Chceme ale vybudovat další, asi 800 metrů dlouhou sjezdovku. Plánujeme také vybudování čtyřmístné lanovky,“ řekl starosta. Náklady se podle využité technologie mají pohybovat v rozmezí od 40 do 70 milionů korun.
Stávající lanovka v areálu na Bílé
zdroj text: FB Události Ostrava
názor :
Tak šestisedačka je super, ale pokud pojede stejně rychle, tak to není žádná výhra. A hlavně by to chtělo zlepšit zázemí pro lidi. Šatnu nemají, placenou úschovu věcí zrušili a koupit aspoň boxy je nenapadlo.
15.04.2023 08:40Squirrel :
CLD (odpojitelné sedačkové lanovky) se stavějí na rychlost 5-6 m/s.
15.04.2023 20:04Zdeněk Třeštík :
názor:
16.04.2023 10:51Tom :
Tady něco nehraje… V textu se uvádí, že nová sedačka má mít stejnou přepravní hodinovou kapacitu jako původní. Což by ale nutně znamenalo, že nová šestisedačka bude oproti původní čtyřsedačce pomalejší. Tomu se mi nechce věřit, zvláště když nové lanovky bývají rychlejší. Nebo neumím počítat?
17.04.2023 07:07O. :
Tom: Muze mit mene sedacek, zavesene dale od sebe.
17.04.2023 08:34davidb :
Tom:
17.04.2023 10:25Zatím nemohou navýšit hodinovou kapacitu, protože se lyžaři nevejdou, nebo spíše nebude zajištěna bezpečnost a komfort, na severní sjezdovky.
Až se přidá další sjezdovka, tak se přidají sedačky a navýší se kapacity lanovky.
Ic540 :
Jakákoliv zlepšení v té i nejen té oblasti jsou fajn.
Příklad. Jede někdo z Ostravy do Bílé.
MHD Ostrava.
Vlak Ostrava FnO. Přestup.
Vlak FnO Ostravice. Přestup.
Bus Ostravice Bílá.
Lanovka. Přechod Beskyd. Super.
Návrat.?
Bus Turzovka Čadca.
Nebo něco podobného?
Čadca Ostrava S2 linka naše vlaková.
Nebo naopak a podobně…
A to časem může být tak že bude o přestup méně.
MHD.
Vlak Ova Ostravice.
Bus Ostravice Bílá.
Lanovka atd…
Zatím by stačilo aby na sebe navazovaly busy Zlínského a Msk kraje v oblasti Bílé či Bumbalky.
Dalo by se napsat více.
Kdo chce si domyslí.
Věřím že se jednou tak stane…👍😀
🚂🚍🚂🚍🚂🚍🚂🚍🚂🚍🚂🚍🚂🚍
Dnes je to asi tak.
Jdete lesem. A turistické značky acizují.
Cíl cesty a tam Přestup na Bus či vlak.
Vlak na většině tratí i na SK má interval.
Bus jezdí v úterý a v dubnu…?
Tak až bude celodenní S2 z/do Čadce…😀
Prostě za mě je to hodně zatím v prd.li.
17.04.2023 19:49I přes snahu a dobré náznaky….