V Ostravě není tajemstvím, že by mnozí vlivní a významní lidé nejraději vysoké pece č. 4 a 6 v Dolní oblasti Vítkovice zbourali. Nyní se na tyto objekty objevil nový záměr.
Zatím chátrající vysoké pece 4 a 6 v ostravských Dolních Vítkovicích se přemění na unikátní muzeum. Nové zařízení by založilo i platilo ministerstvo kultury. Průmyslové panorama Dolních Vítkovic tvoří čtyři dominanty: tři někdejší vysoké pece a těžní věž Dolu Hlubina. Občas se tomu seskupení přezdívá ostravské Hradčany.
Ale zatímco jedna vysoká pec se proměnila v unikátní prohlídkové místo dokumentující někdejší výrobu železa, přičemž na vrcholu je nástavba s vyhlídkovou plošinou i restaurací, a těžní věž je v zachovalém stavu, vysoké pece číslo 4 a 6 od ukončení výroby v roce 1998 požírá rez.
To by se však do několika let mohlo změnit. Kraj s městem, Dolními Vítkovicemi a ministerstvem kultury už zhruba rok připravují projekt pracovně nazvaný Museum +.
Pokud by se dosavadní přípravy dovedly do konce, stalo by se nové muzeum první kulturní příspěvkovou organizací zřizovanou přímo státem.
„Projekt vnímáme jako jedinečnou šanci na další oživení regionu a možnost, jak zachránit vysoké pece v národní kulturní památce. Navíc by existence vysokých pecí získala nový smysl,“ uvedla Petra Hrušová z tiskového odboru ministerstva kultury. Dodala, že muzeum by skloubilo ochranu kulturního dědictví s nejmodernějšími technologiemi, nabídkou vzdělávání i centrem pro setkávání. Krajští zastupitelé budou na zářijovém zasedání hlasovat o memorandu mezi všemi zúčastněnými. Předchozí ministr kultury Antonín Staněk dokument už podepsal a vláda projekt zařadila do akčního plánu programu na obnovu krajů s útlumem těžby uhlí.
„Kraj by vše stálo jen zhruba milion korun za studii proveditelnosti, jinak by zbylé náklady platil jen stát,“ naznačil náměstek hejtmana pro kulturu Lukáš Curylo. Upozornil, že přípravy jsou teprve na počátku, ale pokud se plány naplní, bylo by to pro Ostravu i kraj velmi přínosné.
zdroj + celý článek: idnes.cz
Cervik :
Ja jen doufam,ze uz NIKDY se nic nebude bourat v DOV, protoze s bouranim misto ztraci svou krasu☹️
Pat :
Držím tomu palce , protože v opačném případě mám obavy , že se bourat muset bude …
HÚ 190-12 :
DOV už je dnes jen torzo původní prvovýroby Vítkovických železáren. Celé se to mělo řešit a realizovat od prvopočátku úplně jinak. Např. jako v německém Völklingenu. Hlavně tak, aby návštěvníci poté viděli nebo si dovedli představit, jak probíhal tok jednotlivých surovin a produktů. Dnes už je to tak ořezáno a zlikvidováno, že ten, kdo zde v minulosti nepracoval, tak si to nedokáže vůbec představit. I samotní průvodci, kteří zde nepracovali, tak v tom mají pěkný mišmaš. Záchrana VP č.4 a 6 bude dozajista fain počin, ale jak už bylo v článku napsáno – Pokud by se dosavadní přípravy dovedly do konce – TO je právě to velmi důležité, aby se dílo s už tak ořezanýmí vysokými pecemi potom dotáhlo opravdu do finálního konce a aby zůstaly zachovány. Moc v to ale nevěřím, protože pokud bude stále jistý jeden jedinec tahat za provázky a bude mít do toho co kecat a rozhodovat, tak to půjde jen a jen vše jako do posud stále do kytek.
Jirka :
HÚ 190-12: nebýt toho jedince tak je to celé dávno v prdeli. Zkuste něco předvést sám a pak kritizujte
13.09.2019 20:11Marty :
HÚ 190-12: Při kvalitním výkladu průvodce si návštěvnici snadno představí, jak výroba železa a koksování probíhalo. VP1 je přístupná, je možnost nahlédnout skoro všude i dovnitř. U koksovny se bohužel nedochovala původní hasící věž a plnící vůz… Ten tok materiálu bych zas tolik nepřeceňoval, to byly samé pásové dopravníky a železniční síť.
13.09.2019 21:52HÚ 190-12 :
Marty:
14.09.2019 09:08Asi jste tam v minulosti pracoval, a tak to dozajista velmi dobře znáte.
tommtomm :
HÚ 190-12:
14.09.2019 21:24Jednoznačný souhlas, pokud něco prohlásíme národní kulturní památkou, tedy do kategorie nejcennějších památek v rámci leg. čr tak je třeba očekávat určitý přístup. Prostor vysokých pecí a dolu hlubina je ceněný ( respektive byl ) pro zachování právě toho technologického toku který byl opravdu unikátní, provázanost důl -) prádlo -) koksárna -) pec. jde právě o ty dopravníky a mosty a všechny pomocné provozy. dovolte mi příměr demolice v DOV je to samé jako by jste v Terezíně srovnal se zemí zemní valy a část bastionů, protože důležité je přeci město a malá pevnost, né ta „zahrádka“ okolo. Ceněná byla také pohledová dominanta, již tak narušena boltem ale budiž daleko horší je v rámci bezpečnosti odstraňované dopravníky a střešní prvky pecí. Co se týče kompetentnosti zaměstnanců DOV tak jsou světlé případy ale daleko víc lidí pracujících v prostou VP ale i Gongu a světů techniky jsou laxně proškolení zaměstnanci v lepším případě…. Když v DOV byli zástupci ze zahraničních muzeí tak opravdu nestačili koukat, a objekt aspirující na zařazení do UNESCO se stal regionálním disneylandem
aggu :
tommtomm: DOV neaspiruje na seznam Unesco, mýlíte se.
A ohledně toho Disneylandu, který provoz či projekt konkrétně byste v DOV/Hlubina označil za kýč, zbytečnost a prostoduchou zábavu jako v Disneylandu?
O směřování DOV/Hlubiny se vedla dlouholetá diskuze a rozhodnutí padlo jít cestou živé čtvrti a součásti města. U mně dobrý. V opačném případě byste si musel sehnat hodně movitého vlastníka, který by respektoval každý šroubek „technologického toku“. A nemylte se, Ministerstvo kultury by to nebylo v žádném případě. O čem svědčí i to, že se o zřízení příspěvkové organizace se mluví až teď, po mnoha letech práce, kdy je DOV v úplně jiné pozici.
Meechee :
Bohužel je to s DOV jako s mnoha jinými projekty nejen v Ostravě. Nejdřív se to roky ve velkém likviduje „na materiál“, aby následně – po zjištění, že by se z toho daly trhnout nějaké ty dotace – se z toho udělá NKP a jak se to dřív zuřivě bořilo, tak se do toho začne zuřivě investovat – ovšem jen do „nejatraktivnějších“ částí, tzn. do těch, které lze – za použití dotací – pokud možno rychle a co nejlevněji přestavět. Prostě ode zdi ke zdi. Hned po té, co to zavřeli, měl někdo uvažovat, co s tím a dnes z toho mohla být celá městská čtvrť (klidně třeba i s názvem Ocelové město :)) přestavěná na byty a obchody jako v některých jiných evropských městech po útlumu výroby. To, co z toho je teď, je klasicky takový kočkopes – některé projekty skvělé, zbytek se – zdá se – zbourá, což je škoda … zbyde totiž „jenom něco“ bez návaznosti, bez kontextu, ve stylu komín (pec) uprostřed ničeho nebo „něčeho“, co s komínem nijak nesouvisí … Je to bohužel další z mnoha promarněných příležitostí dostat tohle město na mapu Světa … kolik jich už bylo a kolik jich ještě bude …
17.09.2019 12:23Jirka :
Meechee: DOV berete jako promarněnou příležitost? Neuvěřitelné…na které planetě žijete?
17.09.2019 17:26HÚ 190-12 :
Jirka:
Zajimalo by mne, za koho nebo za co vlasně kopete. Očividně je vidět, že pokud se nepějí oslavné ódy a chvalozpěvy na tzv. DOV, tak je vše špatně. Kritika jest na DOV nežádoucí a přísně zakázaná. Možná by mne i proto zajímalo, kolik jste toho tady v době plného provozu odpracoval. Třeba k tomu tady máte takový ten srdečný vztah. Hmm, asi taky žiji na jiné planetě jako Meechee.
Jirka :
HÚ 190-12: zbytečná diskuze. Uzavřít to – dobře se obvykle kritizuje lidem, kteří nemají ani páru o tom jak složité je něco tvořit
17.09.2019 19:29HÚ 190-12 :
Jirka:
Vážený, kritizovat si dovoluji už z důvodu věku, určitě velmi dobré znalosti prvovýroby VŽ, kde jsem odpracoval hodně dlouhou řadu roků a jestli mám nebo nemám páru o tom, jak je něco složité vyrobit nebo vytvořit či postavit, tak to si buďte jistý, že o tom páru mám. Ale taky dobře vím, že je velmi jednoduché jen tak bezhlavě a uvažování něco zbourat nebo zlikvidovat. Důsledky potom takového počínání už jsem na DOV taky řešil. A je to opravdu zbytečná diskuze, pokud neumíte ani odpovědět na otázku.
Jirka :
HÚ 190-12: nemate ani paru. to mi verte. vase názory jsou velmi naivni
18.09.2019 07:47Rado :
Ne že bych chtěl tuto diskuzi vířit, ale přijde mi, že ve věci DOV je titul NKP ohýbán a to celkem dost. Měl jsem za to, že každá kulturní památka, zejména ta národní, když se jednou zapíše, by se neměla plošně či tvarově nějak měnit. Potom smysl památkové ochrany odpadá, když např. zapíšete 3 pece a za 20 let z nich bude stát už jenom jedna. Jak jinde dokážou být památkáří superpřísní, kdy si nevyberete ani barvu oken, v DOV to nějak neplatí. Tam se vesele bourá a stále je to NKP. Myslím si a nejsem sám, že v případě DOV platí jiná pravidla. Stala se z toho ikona Ostravy a tomu se podřizuje vše.
18.09.2019 11:18HÚ 190-12 :
Jirka:
18.09.2019 15:29No, tak o tom tedy nemám asi vůbec páááru. Budiž. Nechť je po vašem. Moudřejší ustoupí, i byť jako blbec z jiné planety.
Meechee :
Jirka: Ano, do jisté míry je DOV promarněná příležitost. Zcela jednoznačně souhlasím s tím, co se tam vybudovalo, líbí se mi to a jsem za to rád. Na druhé straně, mám za to, že by se nemělo „vyzobávat“ jenom něco ale měla by být snaha zachovat to jako funkční a návazný celek … jinak řečeno – z původní Dolní oblasti se dodnes zachovalo cca 20% a i to se postupně bourá a nadále zmenšuje – jinde ve světě (Německo – ocelárny, Nizozemí – doky) se z těch opuštěných hal dělají celé čtvrti s loftovými byty, službami, kulturou … prostě projíždíte továrnou, ale v novém kabátě a přestavěnou pro lidi – takhle jsem si to představoval i v DOV, nicméně to začíná vypadat, že to časem bude moderní zástavba, uprostřed které bude sem tam stát zbytek rezavé pece … tzn. jak jsem to nazval – kočkopes …
19.09.2019 09:00balde :
nový článek na idnesu k tématu: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/dolni-oblast-vitkovice-museum-industrialni-areal-vysoke-pece-revitalizace.A200704_557649_ostrava-zpravy_zah
09.07.2020 11:16