OVASTORY #94

V Ostravě byla dokončena výstavba parkovacího domu u Městské nemocnice Fifejdy. Investorem je město Ostrava.

Město v tiskové zprávě uvádělo následující:

Nový parkovací objekt nabízí 465 parkovacích míst, z nichž je 27 stání určeno zdravotně handicapovaným. Na šesti místech je možné dobíjet elektromobily a neschází ani úschovny jízdních kol pro 54 těchto dopravních prostředků. Předchozí parkovací kapacita v místě byla díky výstavbě parkovacího domu navýšena na čtyřnásobek.

„Výstavba parkovacího domu započala na podzim roku 2021 a poslední práce byly dokončovány v červnu roku 2024. Provoz domu je v režimu 24/7, tedy včetně víkendů a svátků, a bude jej zajišťovat městská společnost Ostravské komunikace a. s. Náklady na výstavbu objektu činí zhruba 409 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem objektu byla společnost GEOSAN GROUP a. s., projektovou dokumentaci připravila společnost KANIA a. s.,“ vysvětlil Břetislav Riger, náměstek primátora.

Objekt tvoří tři podzemí a tři nadzemí podlaží s otevřenou parkovací plochou nad stropem třetího podlaží.

„Tři podzemní podlaží s vjezdem z ulice Na Fifejdách jsou vyhrazena pro parkování zaměstnanců nemocnice, v součtu jde o 250 parkovacích míst. Druhé a třetí nadzemní podlaží a otevřená plocha na střeše s vjezdem z ulice Odboje jsou určena pro parkování veřejnosti. Jedná se o celkem 215 míst, z toho 115 pro stání krátkodobé a 100 míst je určeno pro čipové karty. V prvním nadzemním podlaží je situována nemocniční lékárna o celkové užitné ploše přesahující 888 m², se samostatným vstupem z ulice Nemocniční. Ve stejném podlaží nalezneme také čtyři nebytové prostory pro umístění obchodních jednotek, jednu se vstupem z ulice Odboje a tři se vstupem z ulice Hornopolní. Je zde umístěno také technické zázemí celého objektu – strojovna vzduchotechniky, trafostanice s rozvodnami i kanceláře obsluhy objektu. Neschází veřejné toalety a dvě úschovny kol. Do objektu jsou dva vjezdy, jeden do podzemních a druhý do nadzemních parkovacích podlaží,“ doplnil náměstek primátora pro investice a dopravu Břetislav Riger.

Parkovací dům je umístěn do lokality hned několika architektonicky významných staveb. Jedná se o stavbu, který svým excentrickým vzhledem se zbytnými „designovými“ prvky poutá pozornost, byť se oproti svému okolí nejedná o stavbu zdařilou.

Fotografie byly pořízeny 12.5. 2024

Řešení zeleně pro Ostravu klasické, ignorující životní podmínky hmyzu v půdě.

Nechybí moře výstražných pásek v žlutočerném provedení, které se hojně vyskytují snad jen v Moravské Ostravě.

Jeden z nejdražších parkovacích domů v celé ČR

Že Ostrava investuje do staveb, které jsou již od svého návrhu řešeny velmi nákladně, jsme si již zvykli. Dopravní stavba, svým mixem „designovým“ prvků znečišťující jiné konstrukce, představuje mrhání veřejnými penězi. Cena této stavby se vyšplhala na 409 mil. Kč. bez DPH. I s projektovou přípravou jsme na částce kolem půl miliardy korun. Důležité je také zmínit, že Ostrava stavěla na vlastním pozemku a nemusela ho tak vykupovat.

Pokud budeme konzervativní a jako náklad na jedno parkovací místo budeme brát celkovou částku bez DPH (dle tiskové zprávy), vychází cena realizace jednoho parkovacího místa na 879 570 Kč bez DPH. (409mil. Kč / 465 – cena stavby dělena počtem míst).

Cena je tak vyšší než například u parkovacího domu v Liberci, který je často označován za jeden z nejdražších parkovacích domů postavených v nedávné době. Zde se částka za výstavbu jednoho parkovacího stání pohybuje za 833 000 korun bez DPH.

V květnu roku 2024 začala například výstavba parkovacího domu v Plzni, zde se částka za jedno parkovací stání pohybuje za 457 000 korun bez DPH.

České Budějovice na začátku roku 2024 otevřely parkovací dům pro 495 automobilů za 145 mil. Kč.

Pardubice plánují v letošním roce zahájit výstavbu parkovacího domu. Předpokládaná a nepřekročitelná hodnota zakázky, která se nyní soutěží, je 150 milionů korun. Kapacita domu je až 300 parkovacích míst. V letošním roce byl v Pardubicích otevřen i parkovací dům u sportovní arény. Stavba pro 442 automobilů vyšla na přibližně 300 mil. Kč.

Text může pokračovat dalšími příklady, velmi obtížně lze ale narazit na parkovací dům, který by byl nákladnější. Tedy, pokud Ostrava nepostaví další z plánovaných parkovacích domů….

Ceny ostravských parkovacích domů trhají rekordy

Ostrava plánuje výstavbu dalších parkovacích domů v centru města. A stejně jako u většiny projektů plánované bývalým vedením z ex. členů hnutí ANO, i zde částky na výstavbu šplhají do astronomických výšin.

Jak uvedl denik.cz, ve svém článku Masivní prodražení. Parkovací dům za katedrálou v Ostravě přestává být prioritní ze 7.3. 2025, násobně vyšší náklady se čekají i u parkovacího domu za katedrálou. Zde se cena, teprve v projektové přípravě, odhaduje na až 1,75 mil. Kč za parkovací stání. Míst zde má být 400. Cena za jedno parkovací stání je tak více jak dvakrát vyšší, než v případě parkovacího domu na Fifejdách.

Prodražuje se i výstavba parkovacího domu u krajského úřadu. Samotná stavba měla začít již na konci roku 2023, kdy bylo předáno staveniště realizační firmě. Stavba však dosud stále nezačala. Zbytečně komplikovaný návrh, který vzešel z architektonické soutěže, stále není projekčně dořešen. Dle naších informací by mělo dojít i k významnému prodražení stavby, z důvodu projekčních změn. Tento objekt je příkladem, že ani architektonická soutěž není vždy zárukou kvalitní stavby jak po technické, tak vzhledové stránce.

Cena za parkovací dům pro přibližně 600 automobilů byla před vypsáním zakázky na zhotovitele odhadována přibližně na půl miliardy korun. Výslednou cenou však budeme bohužel negativně překvapeni.

Parkovací dům u ostravské Městské nemocnice zeje po půl roce prázdnotou

Web zdopravy.cz v prosinci roku 2024 publikoval článek „Parkovací dům u ostravské Městské nemocnice zeje po půl roce prázdnotou. Řidiči si zvykají, tvrdí město“ V článku se dočtete, že parkovací dům za 409 mil. Kč bez DPH nijak situaci v okolí domu nezměnil. Díky laxnímu přístupu města v parkovací politice je parkovací dům téměř prázdný, zatímco okolní veřejný prostor je zahlcen auty. Jak článek uvádí, která stojí i v zákazech či v zálivu vyznačené autobusové zastávky.

Parkování pro cyklisty je špatný vtip

Na následujících dvou snímcích můžete vidět vnitroblok projektu Am Tacheles v Berlíně. Přesněji horní kabinu automatického parkovacího systému pro kola. Pod povrchem se totiž nachází podzemní parkovací věž od společnosti Wöhr . Kolo umístíte do výtahu a systém ho následně sám zaparkuje. Kolo můžete umístit i k venkovnímu stojanu. Kterých je všude plno, jako v každém jiném západním městě.

I v parkovacím domě na Fifejdách vznikla stání pro kola. Ta se však nachází v jakési „kolárně“, pro jejíž odemčení musíte zavolat obsluhu…

Příklady parkovacích domů

Parkovací domy jsou a vždy budou součástí měst. Jejich cena na výstavbu a provoz by však měla být úměrná funkci. Na následujících snímcích můžete vidět stavby parkovacích domů, které jsou účelné, minimalisticky řešené, ale zároveň pohledově atraktivní. Často se zakomponovanou zelení.

Související články

  • žádné související články, zkuste tagy pod nadpisem..

Komentáře

  1. Patrik :

    Bydlím hned naproti parkovací domu. Mám celkem přehled, jak to je po většinu dne s parkováním. V největší špičce (mezi 6:30 až 9:30) je vždy volných kolem 180-170 míst, což je na takto drahou stavbu opravdu smutné. Denně zažívám, když ráno odvážím ženu do práce, ještě ani nenastartuji auto a už na mé místo čeká občan, kterému je líto zaplatit 5 korun za první hodinu parkování a raději to zaparkuje mezi baráky. Nevím proč město nezřídí parkovací zóny v okolních ulicích a MP by to pokutovala (hned vedle mají služebnu). O staní aut v místech pro autobus vedle pohotovostní nemocniční lékárny ani nemluvím, tragédie sama o sobě….

    Thumb up 52 Thumb down 2
  2. Vítek :

    Okolí parkovacího domu je přeplněné auty, mnohdy parkují i v rozporu s pravidly silničního provozu. V ulicích chybí alespoň základní vodorovné dopravní značení, které by situaci usměrnilo.
    Přístup pro pěší po chodníku od točny trolejbusu do hlavního vchodu nemocnice je nelogický a tak se lidé motají v křižovatce před ním. Nevím, proč se neudržela linie uliční čáry s hasičskou zbrojnici a nechodí se rovně, zároveň mohl být parkovací dům větší.

    Thumb up 26 Thumb down 1
  3. Mx :

    Ty předražené tunely by se měly zastavit. Nicméně kritika údajně přebujelých prvků na stavbě mi nepřipadne správná. Je to můj názor: polovina příkladů fotek parkovacích domů z jiných měst se hodí tak maximálně na sídliště a nemá žádnou architektonickou hodnotu. Jasně, někteří Ostraváci by chtěli zase ideálně nějaké kostky a kvádry a v jedné barvě, zatímco různé prvky na stavbách jsou dneska naprosto standardem. A třeba budovu nemocnice fakt nepovažuju za nějaké dílo, je to jenom trochu lepší panelák. Tak nechápu, proč by tenhle parkovací dům tam nemohl zapadnout. To bychom museli rozporovat i super moderní stavby vedle historických fasád, které se staví a mají stavět.

    Thumb up 22 Thumb down 8
  4. davidb :

    Dokud město nevyřeší parkování v areálu MNO a v jejím okolí – kombinace zákazů a jejich postihování, tak řidiči budou v parkovacím domě parkovat minimálně!

    Parkovací socialismus je v Ostravě šílený!

    Thumb up 29 Thumb down 1
  5. Mx :

    A pokud vím, mají tam na tom být popínavé rostliny, někde to psali (možná ale zase byly jen na papíře). To bude zase vypadat jinak.

    Thumb up 14 Thumb down 4
  6. donc :

    Mx: časem přibude i zeleň,pokud se to nebude čistit chlórem.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  7. Tom :

    Patrik: Zóny jsou třeba i v okolí ZŠ Ostrčilova. Místní nemají kde parkovat, protože zaměstnanci radnice a dalších úřadů parkují v okoli.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  8. Bludný Holaňdan :

    Za mne to není špatné. Spíš lepší. Co se mi nelíbí je ohraničený a nepřístupný prostor záhonu. A přístup od točny je divný. Budova OK ale zbytek špatný jako by se neuvažovalo co je okolo, kudy lidé chodí a tak…ale to je v Ostravě běžné. Hlavně mě zajímá proč třeba OVA JIH tak blbne se záhony které ještě ohraničí hnusným řetězem… Třeba okolo školy na ulici Gurťjevova. Všude bahno, díry v cestě i na chodnících. Není kde parkovat a zeleň v katastrofálním stavu ale hlavně, že tam narvou pár záhonu s řetězy :D

    Thumb up 10 Thumb down 5
  9. Jakub :

    Ten přepočet ceny na jedno parkovací místo má jednu vadu. Všechny ostatní parkovací domy na fotkách jsou čistě parkovací domy. Tady se nachází nemocniční lékarna na jedné polovině přízemí a nájemní jednotky na druhé straně. A hlavně se tváří, že jsou celé nadzemní, tady máme tři podzemní patra.
    Nicméně se připravme na ještě vyšší částky, až hasiči vydají nové předpisy pro parkování elektro aut.
    Ne vždy bych na všechno nové házel špínů.
    Na parkovací dům u krajského úřadu jsem ale taky zvědavy. Vzhledem k zadavací dokumentaci a odpovědim na dotazy jsem zvědav na ten technologický paskvil. Po vzoru elektromobilu a prosazovaní baterek ne zálohování čerpadel sprinklerů pomocí UPS.Nejvíce mě zajíma jak se technicky chtějí vypořádat s hřištěm na střeše, které mělo být celé přikryté ocelovou sítí. Jsem zvědav na řešení hromosvodu. Dopadneme jako na fakultě kde budou všude značky nedotýkat se kovových částí při bouřce :D
    A u rozporu kdy jim stavební firmy tvrdili, že některé prvky nejsou technologicky možné provést. Odpověd byla šalamounská bude řešeno v dalším stupní PD :D

    Thumb up 23 Thumb down 1
  10. Mx :

    Bludný holanďan: Je to otázka vkusu, ale mě ty řetězy kolem záhonu fakt nevadí, Řekl bych z různých snímků a cestopisů, že ohraničovat v parcích záhony okrasnými sloupky a řetězy nebo vkusnými plůtky je celkem běžné A plní to funkci stejně jako hezký mobiliář koš lavička ohraničení kmene stromu a tak dál.. Ale jak to vypadá na jihu, to nemohu posoudit neviděl jsem na vlastní oči.

    Thumb up 6 Thumb down 6
  11. Roman :

    Fajn, Ostrava má jeden z nejdražších parkovacích domů vůbec a místní jedinci řeší, že to je vlastě fajn a je tam lékárna (i když naproti chátrají historické vilky, kde měla lékárna být). Vy si tyhle drahé stavby, co jsou přes noc prázdné, zasloužíte.

    Thumb up 9 Thumb down 10
  12. ivan :

    Roman: Vetšina lidí tady totiž vůbec nechápe ten kontext poměr cena / výkon. Tak samo, když se tady člověk zamyslí nad dalšími ostravskými projekty a jejich rozpočty a dá jenom náznak pochyb, je hned ten špatný… Dám hned příklad Grossmanova vila, předpokládaná cena 80 mil. finální cca 145 mil., ale kritizovat se to samozřejmě nesmí. Protože kovid, inflace a bla, bla, bla, tak samo parkovací dům.

    Thumb up 7 Thumb down 9
  13. Mx :

    Roman, Ivan: Nevidím tady nikoho, kdo by schvaloval cenu, řešíme vzhled a ty prvky na fasádě. Za mě je předražené kdeco, samozřejmě i tento dům. A je super na to poukazovat. Osobně si myslím, že se obrazně řečeno “mafie” z tunelování firem a podniků přinesla do stavebních zakázek, protože už tady není kde jinde nakrást. A sorry, důkazy nemám, ale je nemkdy zarážející přepočet objektu na metry čtvereční nebo krychlové různých veřejných staveb oproti tomu, když to chcete postavit soukromě. Například rodinný dům versus bytový dům Nebo soukromý versus obecní chodník. Nevěřím, že je to cenou projektu a takové věci. A těch vyprávění o různých lidech a případech, jak se to na těch úřadech dělá, těch už jsem zažil dost.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  14. Mx :

    Ivan Roman: A ty prvky na fasádě rozhodně neudělaly tu cenu za m2, to musí být předraženo v něčem jiném

    Thumb up 0 Thumb down 1
  15. Dan :

    Mx: To je prave ten problem a ve tvem komantari je vse, co je pro Ostravu typicke. Kvalitni stavby nejsou povazovany za hodnotne. Nazvat objekt nemocnice panelakem je zverstvo. Projev primitiva. Tusim, ze tohle jsi psal i objektu na Jureckove, ktery prochazi rekonstrukci. Panelak….

    A zatimco co kvalitni stavby jsou pomlouvany, velebi se zde paskvil, kyc. Vsechny priklady parkovacuch domu ze zahranici jsou kvalitni, klidne i v centru mesta. Netusim kde se v chude Ostrave bere ta predstava, ze vse musi byt definovano morem barev a materialu.
    Tohle jsou parkovaci domy z nove kodanske ctvrti. Jednoduche jak materialove, tak tvarove. A taky ekonomicke, nestavi pod zem. Ale vereim, ze kycovitemu narodu to prijde jako nuda. Balkan…

    https://www.google.com/maps/@55.618142,12.5725919,3a,90y,118.73h,98.72t/data=!3m7!1e1!3m5!1sm2Nqdjb5hJrSkZCpc7Awug!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-8.721932082045114%26panoid%3Dm2Nqdjb5hJrSkZCpc7Awug%26yaw%3D118.72743015886365!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

    https://www.google.com/maps/@55.6221678,12.574097,3a,75y,66.6h,97.48t/data=!3m7!1e1!3m5!1sSp2XCLY0-g4vRwdg_KcCkA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-7.478758334154577%26panoid%3DSp2XCLY0-g4vRwdg_KcCkA%26yaw%3D66.59628884219626!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

    https://www.google.com/maps/@55.6262939,12.5778777,3a,69.5y,236.36h,100.83t/data=!3m7!1e1!3m5!1sBNjZSgJHUmoJ0fBm8predA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-10.831399870682432%26panoid%3DBNjZSgJHUmoJ0fBm8predA%26yaw%3D236.3576654442039!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

    ivan: Souhlasim. Plno lidi vidi jen obrazky, nerealisticke vizualizace, ale nevuidi jiz do zakulisi a hlavne nevidi cenu, kterou to vse stoji.

    Thumb up 8 Thumb down 3
  16. Mx :

    Odvozování ceny projektu od ceny díla je taky dobrý tunel, jsou obrovské úspory z rozsahu, to je několik set let starý ekonomický pojem, dá se perfektně napakovat na tom, že něco je drahé, ale projektová příprava náročností neodpovídá “náročné” ceně. Tady se taky sosají obrovské částky z veřejných rozpočtů. Jednoduchý příklad: bytový dům, 20 bytů naprojektované skoro jak přes kopírák. A cena projektu se odvodí od ceny díla, tedy i ceny 20 bytů zjednodušeně řečeno.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  17. Mx :

    Dan: Nenazval jsem to panelákem ale lepší panelákem, a to v kontextu skutečně historických domů a fasád, tudíž tady mi ta garáž tolik nevadí. Tedy pleteš se. Supermoderní objekt Waclaw Ti nevadí vedle kostela z 13. století? Mě hrozně. Anebo ta moderna plánovaná u katedrály? A Jurečkovou jsem panelákem nenazval. Víš co je tvůj problém? Stejně jako spoustu lidí neuznáváš různý vkus, děláš ze sebe odborníka na vkus a kýč a ostatní nazveš primitivy, protože nesdílejí tvůj vkus. Takové jiným nadřazené odborníky těžce nemám rád a nikdy nebudu uznávat.

    Thumb up 1 Thumb down 3
  18. Dan :

    Mx: Lepsim panelakem, to jsi to jeste vylepsil. Trapnejsi to byt nemohlo :)

    Klidne neuznavej. Ale nestezuj si pak, ze druzi neuznavaji nazor, kdyz ty sam nechces akceptovat nazor odborniku. Ciste pokrytectvi.

    Ale priznejme si, ne vsichni mame cit pro vkus a estetiku, tak to proste je. Ale na Ostravu dobry.

    My se bavime o Vaclavu, nebo jinych stavbach? Mam se preventiven vyjadrit ke vsem stavbam? Pro jistotu…? :)

    Thumb up 2 Thumb down 3
  19. Mx :

    Dan: odborníku na vkus Dane – nebudu ti dávat příležitost na průchod svým pravidelným a dlouholetým záštím a nenávistím vůči mě, kterým se stejně vnitřně jenom vysmívám, takže už na tebe nebudu reagovat, aby tady skutečně kvalitní diskutující měli prostor číst něco normálního a ne tvoje tradiční výlevy na jednoho diskutujícího. Měj hezký den a dej si nejlépe něco dobrého k obědu

    Thumb up 3 Thumb down 4
  20. Tomte :

    Vkus buď máš, nebo nemáš. Tohle vkus vidělo hodně z dálky. Spolu se stavbou fakulty sportovních studií se Ostrava zasekla v 90. letech. Ten rozdíl oproti těm příkladům dalších park. domu je velký. V okolí jsou kvalitní stavby a dokonce hned vedle pod památkovou ochranou https://pamatkovykatalog.cz/byvaly-okresni-socialni-a-zdravotni-ustav-13059337.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  21. Mx :

    Tomte: vkus na ženy buď máš nebo ne – to podle mně neplatí, každý má svůj, stejné je to s domy. A v dnešní době, co se po celém světě staví naprosto neuvěřitelné a různorodé věci, už je hranice vkusu mnohem hůře stanovitelná. A fakt bych si netroufl tvrdit jiným lidem, že něco automaticky vkusné je a něco ne. Je to spíše otázka ega a dobrého vlastního pocitu ve smyslu já vím lépe než druzí, co je vkusné a co ne. Můj názor, Váš Vám určitě neberu.

    Thumb up 3 Thumb down 3
  22. Mx :

    Tomte: Jakože ty příklady na obrázcích by tam k té nemocnici zapadly? A byly by tam vkusné?

    Thumb up 2 Thumb down 1
  23. Tomte :

    Mx: Každá ta budová vypadá tak jak vypadá z nějakého důvodu a dané lokality. Nemůžu tvrdit, že by to šlo přenést na naše místo u nemocnice, aby to bylo vkusné. Když se podívám na ty budovy v těch daných lokalitách vkusné mi příjdou. O budově, která vznikla u nemocnice, mi to tak nepříjde. Jak bylo napsáno výše Ostrava má zálibu v kýčích. A ty reflexní nálepky na sloupech jsou třešnička na dortu.

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.