Město Ostrava vypsalo veřejnou zakázku „Propojení Nová Pivovarská – Karolina – 3. etapa, Most Na Karolině (IZ)“.
Předmětem veřejné zakázky malého rozsahu je vypracování architektonické studie/architektonického návrhu s rozpracováním do úrovně investičního záměru pro stavbu „Propojení Nová Pivovarská – Karolina – 3. etapa, Most Na Karolině“ v k.ú. Moravská Ostrava, obec Ostrava.
Jedním z podkladů je studie „Stanovení finanční náročnosti rekonstrukce mostních objektů ul. Na Karolině přes řeku Ostravici, mosty ev.č.4793-4..1,2“ od autorů ATELIÉR SIMONA a DOPRAVOPROJEKT Ostrava a.s. . Celou studii si můžete prohlédnout na portálu zadavatele veřejné zakázky.
Studie prověřila čtyři varianty, ze kterých vyšla nejlépe varianta č.2
Po prověření posuzovaných variant vyplývá, že pouhá oprava mostní konstrukce dle varianty 1 je finančně téměř stejně náročná jako varianta 2, tj. oprava mostu a jeho spuštění
na straně moravské Ostravy o 3,7m, která výrazně přispěje k plynulejšímu navázání na plánované rozvojové projekty. Opravy nosných konstrukcí odstraní špatný technický stav mostu,
ale neodstraní problematické detaily mostní konstrukce (zejména detail gerberového kloubu) a také výrazně neprodlouží zbytkovou životnost konstrukce (odhad cca 30-50 let).
Přínosem opravené snížené konstrukce je dostatečná šířka jednak pro silniční a také pro pěší a cyklistickou dopravu. Oproti tomu nová nosná konstrukce, samostatně pro silniční
dopravu a cyklistickou a pěší, má přednosti nové nosné konstrukce založené na masívní spodní stavbě, tj. životnost konstrukce min. 100 let a minimální náklady na údržbu v prvních
20 letech. Také oddělení silniční od cyklistické a pěší dopravy zlepší komfort a bezpečnost dopravy a také bude jasná majetková správa jednotlivých konstrukcí.
Celý návrh je však poměrně zvláštní a velmi nekoncepční a synonymem pro přeplácanost. Řešen ve stejném stylu jako veřejný prostor u budovaných univerzitních budov na Černé louce. Tedy velmi chaotický, přeplácaný všemožnými prvky, komplikující provoz pro cyklisty.
Je to jenom studie, ALE…
Protihluková stěna. V místě mezi silničním mostem a pěší části je navržena protihluková stěna. Avšak pouze v místě nad řekou, u posezení. Stěna sice odcloní hluk z dopravy, ale zároveň zabrání výhledu na to málo unikátního, co v Ostravě máme – panorama Dolní oblasti Vítkovice. Namísto toho je pohled sebestředně směřován na jiné dílo autorů studie – Univerzitní zázemí sportu a behaviorálního zdraví Ostravské univerzity. Část posezení je orientováno směrem do cyklostezky a protihlukové stěny…
Výhled z mostu směrem na panorama Dolní oblasti Vítkovice
Cyklostezka. I když je lávka pro pěší a cyklisty šířkově velkorysá, je pro cyklodopravu vyčleněn minimální prostor a je zbytečně úzká. Cyklostezka je navíc kvůli pseudodesignu lávky v části nad řekou „vyboulena“. Toto zbytečné a komplikují řešení, jek kvůli zajímavosti studie, je nejen tristní, ale hlavně nebezpečné.
Orientace posezení. Podélná hrana mostu je orientována na severovýchod. Vykonzolované posezení nad řekou je umístěno o 1m níže od úrovně pěší lávky. Při započtení tohoto výškového rozdílu a protihlukové stěny je tedy velmi možné, že místo bude dlouhodobě ve stínu. S ohlédnutím na chlad z řeky nic příjemného.
Mosty přes řeku Ostravici, jenž kdysi byly součástí záměru mostní estakády z Frýdlantských mostů k ulici Bohumínské, jsou pro potřeby současné dopravy předimenzované. Využití jednoho profilu pros silniční dopravu je tak logické. Je pozitivní, že zde je záměr na využití druhé části pro potřeby cyklodopravy a pěší promenády. Ale rozhodně ne v takové podobě, kde je návrh přeplácaný, finančně nákladný nejen na realizaci, ale také údržbu. Nepotřebný a bohužel také nebezpečný. Věříme, že návrh lávky se dá realizovat mnohem lépe s ohledem na všechny aspekty.
zdroj: ostrava.cz
Cyklista :
Omlouvám se, ale tohle je parádní nesmysl:
1. tento návrh vůbec neřeší velmi blízké napojení Frýdecké. Budou tam na sjezdu přechody a přejezdy pro cyklisty, nebo semafor? Nebo se vykope tunel?
2. libí se mi návrh „oddechové“ lávky, ale v tomto místě nevím, kam by ti lidé chodili. Na skládku? Na Zárubek? Pokud by byla u hradu, v centru, nebo někam k DOV tak super, ale zde…
3. největší využití je pro cyklisty, tak proč jim to tak ztěžovat?
David :
Vypadá to pěkně… ale na ten oblouček bych se vykašlal – nemá žádný smysl. Prostřední část se klidně obejde bez toho posezení ještě k tomu nelogicky vyvýšeném. Když už tak ta odpočinková zóna může být vyšší nebo mít patro navíc. Co se týče úzkého pruhu pro cyklisty – absolutně stačí! Jedná se o pěší stezku dle názvu a ne cyklistickou :) To poslední je jít přes pěší most oddělen od vozovky, konečně a ještě si dávat bacha aby vás nesmetl cyklista protože tam bude mít pomalu dálniční pruh. Jinde v zahraničí by mohl být i donucen sesednout z kola a vézt ho takže tady bych určitě nepřeháněl – pruh tam je tak ať je rád.
12.01.2021 10:32Martin [msstavby.cz] :
David: Jinde v zahraničí nejsou nesmysly typu „Cyklisti, sesedni z kol“, „Cyklisto, veď kolo“, ale plnohodnotná infrastruktura.
12.01.2021 10:38Rdm :
Cyklista:
1. nemyslím, že je v plánu nějaké prodloužení přes Frýdeckou, za řekou se imho cesta zakončí napojením na cyklostezku kolem řeky, která je pod mostem
2. taktéž, půjdou dál kolem řeky a dojdou třeba ke hradu, ta cesta už tam existuje
David: ať se vám to líbí nebo ne,. tak cyklistika roste, obzvlášť za poslední rok, takže když se připravuje něco nového, je správné myslet i na cyklisty, místo tam na to je a když se zruší ty s prominutím hloupé stromy, tak připomínající ty betonové květináče co byly ve Vítkovicích, tak tam bude dost místa jak pro chodce, tak pro cyklisty.
12.01.2021 10:46Dan :
Rukopis ateliéru Simona se bohužel nezapře…
12.01.2021 11:04thrpst :
Atelier Simona strikes back. Vyhozené peníze za návrh, realizaci a údržbu. Takhle ne.
12.01.2021 11:08David :
Martin [msstavby.cz]:
nevím do jakého zahraničí jste zatím popovyjel ale tam kde jsou velmi rušné pěší zóny ať už nábřeží ale i parky v těsné blízkosti chodců tam je už běžné, že cyklista musí sesednout a kolo vézt. Né kilometry očividně, ale i těch 100m není problém, sám jsem cyklista… a nezabilo by mě to. Nejde o nesmysly, ale o bezpečnost chodců, budou tam určitě děti, psi kteří úplně neřeší levou/pravou stranu. Navíc kousek dál je druhá lávka pokud supercyklisti chtějí jen prosvištět mouhou tam. Tahle vizualizace je koncipovaná na hojné využití chodců – čili i kdyby měl ten cyklista sesednout – problém by to nebyl. Ale pruh tam je, tak je už na něm a na dalších kolem projíždějících jak se vyhnou – pokud jste Ti co jezdí ve dvojici vedle sebe za každou cenu jak je časté, nedivím se že by jste potřebovali 4m pruh. Pravda je, že oplocení by bylo lepší horizontální.
Martin [msstavby.cz] :
David: Tohle ale není hustá pěší zóna, park nebo nábřeží. je to lávka v profilu původního silničního mostu, který vede do území Slezské Ostravy, kde nic. Kromě tedy cyklostezky směr Hrabová kolem Ostravice.
Kousek dál je klecovitá Hradní lávka, která je užší než je tento návrh, kde se dá očekávat větší pohyb chodců, kvůli Slezkoostravskému hradu a jeho okolí.
Na vizualizaci je plno chodců, prvků, všeho. Je to jen vizualizace. Pokud most poskytuje dostatečnou šíři profilu, je pak zbytečné a hloupé dělat cyklostezku, která je neúměrně úzká, když může být dostatečně široká.
12.01.2021 12:03Johnny :
Celková koncepce mostu mi přijde dobrá, ale řešení je typicky simoňácky přeplácané. Jako ideální inspiraci pro moderní most pro pěší, auta a cyklisty vidím Tyršův most v Přerově. Ten je navíc osázen sochami, takže funguje zároveň jako jakási galerie pod širým nebem.
M :
je to naprosto hrozné
12.01.2021 14:11:(
Pavel :
Celkově za mě nesmysl. Most , který momentálně slouží dobře dopravě, umožňuje bez kolon vyklízet křižovatky takto zohavit. Pěší zóna a cyklostezka, vedoucí nikam a na nic nenavazující,s účelností 0. Za mě by bylo mnohem vhodnější vybudovat mimo silnici dostatečně dimenzovaný chodník,a cyklostezku s klidovou zónou podél Ostravice k mostu , který je cca 400m proti proudu a má dobré napojení na cyklostezku.
12.01.2021 14:37Cyklista :
Rdm:
1. OK zrušíme z jedné strany rampy z Frýdecké a ukončíme pěší most sjezdem dolů k řece.
2. a proč vytvářet samoúčelný přechod přes řeku, který nikam nevede, není lepší za ty peníze udělat lepší lávku u hradu?
jen tak mimochodem, nejsem stavitel ani statik, ale nemyslím si, že by konstrukci mostu prospělo zasypání komory hlínou a vysazení stromů. Ano na Tyršově mostě stromy jsou, ale ty jsou betonové =)
12.01.2021 14:47Jája :
A co uděláme se zbytkem cesty necháme na jiných.
12.01.2021 15:00Co na tom, že nám sjezd z Bohumínské vyšel přímo do pěší části mostu, však on to někdo vyřeší.
Celá ta křižovatka vedle je tak pro dálnici a tím, že byla plánovaná v jiných souvislostech, je tam nyní jako pěst na oko se šesti pruhy. Mohli by aspoň dodělat cestu rovně na Radvanice kolem řeky, aby všichni z Radvanic nemuseli jezdit před kopeček kolem hřbitova a krematoria, aby viděli, do čeho jdou. Celá ta oblast je poměrně blbě dostupná s centrem.
Nyní to bude tak akorát si zajít na tu skládku. To bude v pekle mrznout, než tam něco bude.
K hradu u výstaviště lávka, na ulici k Trojhalí lávka a teď ještě toto.
Kurt :
😂🤭 zřejmě si návrháři s tím sníženým podmostíkem nikdy neprohlédli povodňové plány, nebo neviděli řeku Ostravici při povodni. Sic se tomu vlastně nelze moc divit, jelikož nové stromy i koše u dřevěných plat, které nikdo před povodní neevakuuje taky prošly a čekají na větší povodeň, která je vyrve a odnese do Baltu. 🙉🙄
12.01.2021 15:04Rdm :
Pavel: by mne zajímalo, kdy naposled ten most pomohl proti kolonám, opravit se musí a pokud dojde při opravě ke snížení nákladů na jeho budoucí údržbu, tak jen dobře. Napojení mostu proti projdu je v plánu nebo minimálně studie to řeší, viz odkaz v druhé části mého komentáře
Cyklista:
12.01.2021 15:361. ne, viz první nákres https://www.msstavby.cz/nova-ulice-pivovarska-26-03-2020/, plánuje se tam kruháč a je tam i naznačen sjezd k řece
2. to se mě neptejte, možná si zadavatelé myslí, že s dostavbou jako kampusu tak dalších domů v okolí, vznikne ta potřeba extra mostu pro pěší a cyklisty
aggu :
Zatímco levý břeh Ostravice se intenzivně zastavuje nebo projektuje, celé území pravého břehu má zásadní vadu v existující ulici Frýdecké a obří mimoúrovňové křižovatce, která vznikla pro bolševický projekt východo-západní dálnice před centrum. Pokud obě stavby budou existovat ve stávající podobě, bude mít celá oblast včetně hradu kvalitu špinavého příkopu u silnice.
Řešit za téhle situace mikromanagement lokality v podobě jednoho mostu mi připadá směšné.
Návrh mostu mě nebaví, jako vše od tohoto studia.
aggu :
Navíc tenhle most je úplně mimo i pozičně. Cílem by mělo být široké korzo z centra (Masarykovo náměstí) na hrad. Ulice Na Karolině je o půl kilometru dál a bude sloužit jen procházkám z Karoliny. Ideálně prodloužená Dlouhá, přes Černou louku ke stávající „Lávce unie“, která by měla být obřadně vyhozena do povětří a odvezena do šrotu. A nahrazena mostem hodným jména most. Ideálně ocelová konstrukce, když jsme v Ostravě, že ano. Někteří to možná ještě umí… A pak volně úrovňově posledních 300 m k hradu, bez bariery násypů a mostů Frýdecké. K hradu který taky vyžaduje dekonstrukci provedených rekonstrukcí, aby se mu znovu mohlo říkat Slezskoostravský hrad a nestydět se za to.
Délka korza z Masarykáče na Hrad? 700m! Tak málo, a přitom za současného stavu tak daleko.
PS: a to nemluvím o tom, že by se někdo měl konečně pořádně chytnout za nos a podívat se na stav potůčku, kterému říkáme Ostravice. Hladina by se měla zvednout jezy a dno prohloubit. Což by ovlivnilo návrh budoucích mostů. Máme jich v Ostravě hodně málo. Nejen přes Ostravici.
Adam :
Je tam ta cyklostezka kvůli nějaké klasické dotační manipulaci, nebo jsou už všichni tak zblblí cyklostezkovou lobby? I kdyby ta cyklostezka někam vedla, co to je za paskvil? Já bych se na cyklostezku vykašlal úplně, nikam nevede a na rovném krátkém silničním mostě k ničemu stejně není. A kam podle nich budou po tomto mostě chodit lidé, když za tím mostem nic není a nic se ani neplánuje?
12.01.2021 17:23V tom případě je mi úplně jedno, jak to vypadá, v první řadě je to úplně zcestný nápad. To jsme zase v plánovaném hospodářství, že stavíme pěší most nikam?
thvari :
jako nápad se mi to zdá fajn, jen to prosím nechte udělat skutečné architekty, kteří zároveň mnohem důkladněji promyslí, jak tím mostem spojit Karolinu a Slezskoostravský hrad
12.01.2021 21:29Mx :
Esteticky konečně něco zajímavého vybočujícího ze zaprděného průměru, který nikoho nezajímá a nevyvolává žádné emoce. Toho už tady máme dost
DRJPJR :
Přiznám se, že to moc nechápu. Zakázka je na „vypracování architektonické studie/architektonického návrhu“ a jedním z podkladů má být ta šílenost od AS. Je tedy možné, že se to může vypadat úplně jinak, než ta jejich omalovánka ?
13.01.2021 13:46Ugh :
Zdravý strom má kořenový systém lehce rozsáhlejší, než korunu. Do díry 1500 hluboké a 1700 široké dají možná tak keř, ale strom tam nepřežije. …jen přidávám další bod do součtu fakt špatných věcí v tomto návrhu.
13.01.2021 14:14Martin [msstavby.cz] :
Veřejná zakázka byla k 26.1. 2021 zrušena.
31.01.2021 10:17https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003636/zakazka/395897
Crazym :
Martin [msstavby.cz]: Šaškárna co mi jen potvrzuje systém vytváření práce pro práci aneb zdůvodnění si existence a nepostradatelnosti :-)
31.01.2021 11:11PetrP :
Nevím, jestli to patří úplně tady…
https://patriotmagazin.cz/ostravici-preklene-novy-most-navrhne-jej-prosluly-architekt-roman-koucky
13.05.2021 10:33Název :
PetrP: No ten most v Ústí je jeden velký průser. Ne návrhem ale kvalitou realizace. A je dobře, že to bude dělat někdo jiný, protože ty návrhy co k tomu už byly, no nic moc….
13.05.2021 10:37