Modernizace železničního uzlu Ostrava

Projekt „Modernizace železničního uzlu Ostrava“ získal ke konci června územní rozhodnutí. Samotný uzel se dostává na hranu své kapacity.

Video-vizualizace modernizace železničního uzlu

Jedná se o záměr zasahující do velká části Ostravy.

Správa železnic zároveň uzavřela se společností MORAVIA CONSULT Olomouc a.s. dodatek č. 6 ke smlouvě o dílo na zhotovení Dokumentace pro územní řízení a dokumentace EIA
„RS 1 VRT Prosenice – Ostrava-Svinov, II. část, Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov“;
Zpracování dokumentace pro územní řízení
(smlouva k nahlédnutí ZDE)

Součástí stavby je i odsunutí realizace stavby na neurčito. Část přestavby uzlu se zároveň posouvá pod projekt VRT Moravská bráně. Dodatku se podrobně věnoval web zdopravy.cz Více ZDE Dle ministerstva dopravy se však pouze jedná o zavádějící text. Nicméně, smlouva mezi zpracovatelem projektové dokumentace a Správou železnic je platná.

Jakékoliv další posunutí přestavby Železničního uhlu má však katastrofální následky na rozvoj jak osobní, tak nákladní dopravy a s tím související společensko-ekonomické dopady. Například v podobě rozvoje S-bahn linek v Moravskoslezském kraji. Ostravský železniční uzel se zkratka dostává na hranu své kapacity, jak uvádí samotná Správa železnic v prezentaci „Jednání k hrozícímu přetížení dráhy„, která byla prezentována na konferenci dne 15.7. 2024. Prezentace identifikuje kritické úseky železnice. Zároveň nabízí inspiraci, jak reagovat na přetíženou dráhu dle řešení v Německu.
Prezentaci si můžete prohlédnout ZDE.

pramen: Úřední deska / msk.cz
zdopravy.cz

Související články


Komentáře

  1. Meechee :

    Tak nějak nechápu, proč se to takto prezentuje, když je v podstatě jasné, že k takové modernizaci a v takovém rozsahu nedojde. Tohle by bylo na 15 let a finančně si to ani netroufám odhadnout. Proto nejspíš to posunutí „na neurčito“, tzn. v podstatě stopka … Rád bych se mýlil, ale zatím to vypadá, že pokud někdy něco, tak jen dílčí úpravy okolo hlaváku a možná opraví ty dvě myší díry v Přívoze bo jezdit pod nima už je fakt o držku …

    Thumb up 5 Thumb down 10
  2. Jakub Bruzek :

    Dobrý den,
    ano souhlasím s vámi, posunutí na „neurčito“ je v podstatě stopka celému projektu v takovém rozsahu. V návaznosti na opravu celého uzlu v České Třebové není možné mít takto dva velké projekty otevřené a také ufinancovatelné. Podle mě, jestli se povede stavět VRT Moravská Brána tak se určité opravy ( modernizace) zařadí do tohodle projektu, ale jen dílčí úpravy. A myší díry to je opravdu něco…..

    Thumb up 2 Thumb down 2
  3. Martin [msstavby.cz] :

    Meechee: Protože jinde umí lobbovat za peníze lépe. Ostravě se pusa “zalepila” přislíbení financování Severního spoje. Byť s porovnáním s modernizaci uzlu je to stavba nicotná. Dle některých i zbytečná.

    Thumb up 20 Thumb down 1
  4. rom :

    Je neuvěřitelné, jak si s námi vytírají prdel. 14 krajů, řada z nich pidi, každý natahuje ruku. Půlka vlády z Brna. Ministerstvo z Prahy rozhoduje o projektech spravedlivé transformace. Současně ty prachy budou předhazovat a další nepřijdou. Pardubice hotové, Praha velké plány, Brno snad 80 mld. v pánu. Sem tam nám předhodí kostičku, přijede prezident, všichni jsou posraní. Poloblb Staňuja pro kraj rozdílově nic nerobí.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  5. David :

    Možná kdyby se ten projekt zmenšil pouze na věci, které mají jasný přínos. Myslim 4 koleje mezi Svinovem a hlavním nádražím. S tím ze dvě povedou po přesmyku. Když svinov má osobní část na severu a hlavak na jihu. Ale ne my raději jednokolejný přesmyk a trojkolejku… kdo tohle proboha vymýšlí? Česká Třebova je úplná katastrofa milion penez a žádný přínos pro kapacitu dráhy. Opravdu tohle nechápu.

    Thumb up 5 Thumb down 3
  6. S200 :

    David: Opravdu si myslíte, že 2+2 je víc než 3+1?

    Thumb up 2 Thumb down 2
  7. Patrik :

    Pro Prahu, Brno se miliardy vždy najdou, ale jak jde o Ostravu, tak jen šetřit a odsouvat. Klasika.

    Thumb up 13 Thumb down 2
  8. David :

    S200: no já z videa pochopil ze v záměru je ze svinova 2+1.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  9. adamous :

    Kdyz mezitim ctu o tech projektech, ktere se maji delat jinde, tak mne bylo uz davno jasne, kam se sahne, aby na ne bylo.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  10. S200 :

    David: To jste pochopil spravně, ale Vy jste psal „jednokolejný přesmyk a trojkolejku“, což jsem pochopil jako 3+1. Ale OK, prostě jsme si nerozuměli. :-) Jinak dvoukolejný přesmyk nedává smysl, i v případě, že by ze Svinova vycházely směr hl. n. čtyři koleje, přesmyk bude vždy jednokolejný. Každopádně to odstraní největší bolest uzlu, kterou nejsou dvě koleje mezi Svinovem a hlavním, ale přetížené střední zhlaví pod ústředním stavědlem Ostrava hl. n.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  11. David :

    S200: Dvoukolejný přesmyk smysl podle mě má :) protože jednokolejný přesmyk jako součást tříkolejky řeší „pouze směry“. Nevím jak to pořádně popsat bez obrázku… zkusím Když pojede vlak z Ostravy-střed směrem na Přerov a vlak z Bohumína směrem na Přerov, tak se tyto vlaky v místě „trojkolejky“ sejdou na 1,5 (jeden a půl) koleje. Což při plném využití tratí Ostrava – Bohumín a Ostrava na jih :) omezuje kapacitu.

    Zatím co dvoukolejný přesmyk jako součást čtyřkolejky je „traťové řešení“ a tyto vlaky se v úseku Ostrava-Svinov – Ostrava hl.n. nepotkají. Navíc může mít každá trať vlastní nástupiště v ŽST Ostrava – Svinov

    PS: Každý přesmyk je lepší než žádný (zdravíme Hradec Králové), ale Ostrava by by měla mít dvokolejný, stejně jako Praha – Libeň.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  12. S200 :

    David: Teď zkusím vysvětlit já, proč je přesmyk při zapojení jedné dvoukolejky do druhé dvoukolejky logicky vždy jednokolejný. Pokud se na trati Svinov – Bohumín i hlavní – Kunčice jezdí vpravo, tak pro směr od Svinova (Přerova) nepotřebuji přesmyk, protože prostě vlaky ve směru Svinov – Kunčice jen uhnou vpravo bez jakékoli kolize s protisměrnými vlaky. Pokud pojedu od Kunčic na Svinov, tak potřebuji jednu kolej přesmyku, abych mimoúrovňově překonal obě koleje trati Svinov – Bohumín (stačilo by překonat vlastně jen jednu, tj. kolej pro vlaky od Svinova do Bohumína) a pak se úrovňově zapojil do sledu vlaků od Bohumína na Přerov. Takže pokud by byly mezi Svinovem a hlavním čtyři koleje, tak tři by měly jít spodem, protože k žádné kolizi směrů nedochází, a jen jedna vrchem.
    V Libni je jiná situace, protože tam se kříží dvě dvoukolejné a vícekolejné tratě, kdežto v Ostravě jde jen o zapojení jedné dvoukolejky do druhé dvoukolejky, stejné je to např. v Hranicích na Moravě.

    Thumb up 1 Thumb down 1
  13. David :

    S200: jenže tohle není zapojeni jedné dvoukolejné trati do druhé. To je pravé to co nechápu a především to měla vyřešit studie uzlu, která se na to vykaslala. Do svinova budou zausteny tři dvoukolejky Opava/vitkovice (sbahm), VRT (dalkovka) a koridor (nakladka) do hlavního také tři Bohumín, VRT a Ostrava-střed. Navržené řešení jednoznačně neumožní kapacitní spojení stanic svinov a hlavní nádraží.

    Vaše komentáře jsou správně ale popisují stavajici stav. Já bych rad viděl infrastrukturu promyšlenou min na 20let dopředu

    Thumb up 2 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.