Mezinárodní ocelářská skupina ArcelorMittal příští rok oznámí výstavbu nové ocelárny v Ostravě, potvrdil HN finanční ředitel skupiny a šéf jejích evropských aktivit Aditya Mittal.
„Chceme v Ostravě postavit novou ocelárnu, která bude využívat moderních technologií. Očekáváme, že investici oznámíme příští rok,“ odtajnil Mittal modernizaci výroby v hodnotě vyšších jednotek miliard korun včera v Paříži, kde skupina představovala novou strategii udržitelnosti.
Oznámení přichází čtvrt roku poté, co jeho otec − předseda představenstva skupiny Lakšmí Mittal − jednal s českými politickými představiteli o modernizaci ostravské ocelárny. V rámci své návštěvy se sešel s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD), ministrem průmyslu Janem Mládkem (ČSSD) a ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Tehdy se o konkrétních obrysech investičních záměrů rodiny britských ocelářů indického původu pouze spekulovalo. „Nebylo by vhodné teď prozrazovat, o jakou technologii se jedná. Diskuse s vládou však probíhají dobře,“ podotkl Mittal mladší.
Podle informací HN se má jednat o technologii, která bude schopna vyrábět ocel jak ze železné rudy, tak ze šrotu − tedy o kombinaci tandemové a elektrické obloukové pece. To skupině umožní šetřit náklady v době, kdy je primární surovina pro výrobu oceli (železná ruda) příliš drahá, nebo když jde naopak nahoru cena šrotu. Tím se skupina obrní před cenovými výkyvy komodit na trhu.
ArcelorMittal, jehož ostravská pobočka loni vykázala čistý zisk necelé dvě miliardy korun, chtěl stavět novou ocelárnu již v roce 2010. Kvůli finanční krizi, která silně dopadla na ocelářský průmysl ve světě, však z investice sešlo.
Velkou investici do výroby v Česku oznámil ArcelorMittal naposledy v roce 2013. Tehdy skupina vložila miliardu korun do modernizace zařízení pro plynulé lití. „Plánujeme produkt dodávat v rámci nového společného podniku ArcelorMittal Jubail Tubular Products v Saúdské Arábii. Ostravská pobočka není přímo ve společném podniku, naše skupina však ano,“ uvedl tehdy v rozhovoru pro HN generální ředitel ArcelorMittal Ostrava Tapas Rajderkar.
Kromě toho skupina v tuzemsku investovala hlavně do snížení emisí ve svých továrnách. Od roku 2003 do roku 2013 ArcelorMittal v Ostravě investoval celkem čtyři miliardy korun.
zdroj: ihned.cz
riltr :
a dusit se budeme dál…
balde :
Ultramoderni ocelarna je rozvodne krok dopředu, a emise budou minimální
Martin [msstavby.cz] :
riltr: Nejezděme osobními auty…
19.10.2015 18:16acdlcia [msstavby.cz] :
riltr: Počkejte až se ještě trochu ochladí to se teprve budeme dusit z těch kotlíkových dotací. Třeba taková Stará Bělá je stokrát větší mor než celý Mittal.
19.10.2015 18:37Vojce :
To co nikde nechcou zase vecpou do ceska kde jim to ještě stát zaplatí jako podporu v nezaměstnanosti
archerr :
Vojce : nevim proč by to jinde nechtěli , ocelárna potažmo těžký průmysl navic s menšími emisemu jsou nejen pracovní místa , ale taky záruka toho že výroba zustane uchována , kolik lidí ve Francii přislo o místa jen proto že zrušili železárny…..Ti by byli rádi za takovou investici ….ale jo vlastně my tady v MS kraji mame prace dost, my to nepotřebujem
MM :
Já jsem zase slyšel názor, že Ostrava strádá i kvůli tomu, že spousta zahraničních firem řeší život svých zaměstnanců. Jestli žijí ve zdravém prostředí, jestli mají zábavu (kultura, sport atd.). Pro takové zahraniční investory, kteří nabízí práci v kanceláři, tak pro ně Ostrava v tomto atraktivní není. Já osobně jsem rád, že se snad stará ocelárna zruší a nahradí jí nová, ale myslím, že to posun pro Ostravu stejně nebude. Modernější znamená méně zaměstnanců. No a stále zůstaneme s kvalitou životního prostředí na štíru. Ano, není to jen Mittal, ale čadí hodně, to je bez diskuze.
19.10.2015 23:10Miv :
Ostrava má prostě smůlu, že tady stačí pár chladných dní bez větru a nedá se vyjít na ulici. Myslím, že by to tak bylo bez Mittalu nebo s ním. Každopádně je Mittal jeden z největších zaměstnavatelů v kraji, takže je asi dobře, že investuje. Jen jsem někde slyšel, že ty filtry v Mittalu co s velkou slávou vybudoval je potřeba pravidelně vyměňovat, ale na to už dotace nedošly.
20.10.2015 09:00Martin [msstavby.cz] :
Ostrava má prostě smůlu na vlastní obyvatele. Nejraději by podkopali celý průmysl, který stále dělá z aglomerace průmyslové centrům republiky a zaměstnává desetitisíce lidí. Nedávno vyšlo srovnání znečišťovatelů a současný průmysl vypouští několikrát méně škodlivin.
Nejvíce si v Ostravě stěžují ti, co si koupí pozemky v levné lokalitě, zastaví ornou půdu a před barákem jim stojí 2-3 auta. Že celkově znečištují více, než podnik, co dává obživu je už nezajímá.
20.10.2015 10:40S200 :
Na nástěnce budovy ČIŽP v Moravské Ostravě kdysi visel graf původu znečištění na Ostravsku (na internetu jsem jej bohužel nenašel). Z grafu vyplývalo, že třetina znečištění pochází z lokálních topenišť. Vezmeme-li v úvahu, že tu třetinu znečištění musí ta topeniště „vyprodukovat“ jen za necelý půlrok topné sezony, je jasné, kdo je hlavním původcem smogových situací. Když k tomu ještě přidáme import z Polska (ne nadarmo bývá nejhorší smogová situace v příhraničních Věřňovicích), kde jsou hlavním původcem opět lokální topeniště (průmysl je od hranice relativně daleko), je vymalováno.
20.10.2015 10:51trotl :
tady doporučuju výsledky několikaletého výzkumu, hlavně graf na předposlední stránce jasně ukazuje, kdo kde dělá jaký bordel
20.10.2015 12:18http://www.air-silesia.eu/files/file/air_silesia/raport/Air_Silesia___manazerske_shrnuti___FINAL_2_.pdf
Moc se tom raději nemluví, protože to staví vliv Polska a našeho průmyslu trochu do jiného světla než by mnozí rádi viděli…
Adam :
martin [msstavby.cz]: Moderní osobní auta mají minimální podíl na produkci jakéhokoliv atmosférického znečištění kromě CO2. Jejich jediný podstatný příspěvek je víření jinde vyrobeného znečištění.
20.10.2015 13:01skelet :
Adam: ehm, ehm.. moderní motory (především diesely) mají stále slušné zastoupení u zplodin NOx a prachu.
20.10.2015 13:41Miv :
martin [msstavby.cz]: No myslím, že místní obyvatelé jsou stejní jako všude jinde a velmi mnoho lidí, které znám bere znečištění jako přirozenou součást Ostravy a neřeší to. Řekl bych, že analýza, kterou odkazuje trotl rozhodně neukazuje u průmyslu ‚několikrát méně škodlivin‘, ať už tedy srovnáváme s čímkoli. Třeba v Bartovicích a Radvanicích by Vám mohli vyprávět. Nicméně toto znečištění se dá alespoň pochopit a existuje určitá snaha ho zlepšovat. Lokální znečištění, které přichází z Polska už pro mne příliš pochopitelné není. Vždycky jsem si myslel, že z toho Polska přichází znečištění produkované průmyslem.
20.10.2015 13:49M. :
trotl : Nevim jake jine svetlo mas na mysli, ale kdyz se divam na ten graf, tak vidim, ze priblizne za polovinu znecisteni v Ostrave muzou Polaci, o zbytek se deli automobilova doprava, topeni a prumysl. Na prvni pohled to tak mozna z grafu nevypada, ale staci se podivat jak vypada osa y. Napr. Ostrava Zabreh: imise z Polska priblizne 25, ceske zdroje asi 30, celkem asi 55. Ten graf ukazuje, ze my prispivame ke znecisteni v Polsku zanedbatelne, napr. v Rybniku mozna kolem jednoho procenta, Polaci prispivaji k nasemu znecisteni v desitkach procent.
20.10.2015 20:46balde :
když se experti bavili o znečistění z Polska Ostrava a tedy celý ms kraj má smůlu v tom že přes jaro léto fouká směrem do Polska a když je tohohle debilní počasí na podzim a v zimě tak fouká z Polska
20.10.2015 22:19