Starostové obcí v západní části Moravskoslezského kraje (MSK) se dali dohromady v rámci iniciativy nazvané „MSK – ZÁPAD“. Chtějí prosazovat rovnoměrný rozvoj kraje pozvednutím významu jeho západní části, dlouhodobě znevýhodněné polohou i historickým vývojem.
Starostové sedmi měst společně se senátorem za daný obvod Ladislavem Václavcem uzavřeli v minulých dnech memorandum o spolupráci „MSK – ZÁPAD“. Vyjadřují v něm společnou potřebu a snahu vytvořit předpoklady k vyrovnání podmínek rozvoje Moravskoslezského kraje, a to jednotným vystupováním za zájmy obyvatel regionu.
Působnost iniciativy MSK – ZÁPAD je vymezena prozatím těmito městy a jejich správními obvody: Bruntál, Horní Benešov, Krnov, Město Albrechtice, Opava, Rýmařov a Vrbno pod Pradědem.
„Společně a jednotně budeme prosazovat záměry, jejichž realizace bude přínosná z hlediska rozvoje MSK – ZÁPAD, bude respektovat potřeby místních obyvatel, nebude znamenat další zatížení území a povede k zachování jedinečného přírodního bohatství regionu,“ uvádějí signatáři memoranda.
V dokumentu si také vytýčili prioritní oblasti spolupráce, kterými jsou odpadové hospodářství a likvidace odpadů v regionu, elektrifikace železniční trati Olomouc-Opava východ, podpora zaměstnanosti v území a životní prostředí a zelená energetika. „Se sousedními městy v západní části kraje nás pojí nejen společná historie, ale také přítomnost. Řešíme stejné problémy, čelíme podobným výzvám. Už jen pravidelná setkávání starostů, výměna zkušeností a koordinace našich aktivit je nesmírně cenná. Domluvili jsme se také, že si jednotlivá témata rozdělíme. Naše radnice se bude věnovat především modernizaci železniční tratě Opava – Krnov – Olomouc,“ uvedl starosta Krnova Tomáš Hradil. Jeho slova doplnil starosta Bruntálu Petr Rys: „Řekli jsme si, že jedině společným hlasem, postojem a tlakem uděláme nejvíce pro změnu vnímání našeho území a obrátíme více pozornosti na západní část kraje. Velmi mě těší, že se na tom dokázali snadno shodnout a dohodnout starostové a senátor z různých politických uskupení.“
„Je důležité, že se města ze západní části Moravskoslezského kraje rozhodla táhnout za jeden provaz. V rámci tohoto projektu budeme myslet také na obce, které se nacházejí v naší části kraje, a počítáme s jejich zapojením. Smyslem memoranda je rozvoj celé západní části našeho kraje, nejen velkých měst,“ doplnil senátor Ladislav Václavec.
Memorandum o spolupráci obcí MSK- ZÁPAD v zájmu rovnoměrného rozvoje Moravskoslezského kraje
zdroj: krnov.cz
Pavel :
Uvidíme, co z toho vzejde, jestli jde o politické body (hnutí ANO, za něž senátoruje pan Václavec?) nebo o upřímný zájem pro region něco udělat. K charakteristice problémů stačí v podstatě jedno slovo: Sudety. Jsou to společné problémy a podobné příčiny pro všechny části Sudet, od Šumavy po Oderské vrchy. V seznamu členských měst postrádám Vítkov, Budišov n. B., pokud tedy nejde vyloženě jen o tu jednu železniční trať.
26.02.2021 10:47balde :
za mě nejdůležitější je vybudovat pořádně dopravní spojení Ostrava – Opava – Šumperk – tedy silnici 1/11 urychleně dostat do stavu jako je teď její větší část mezi Ostravou a Opavou
thvari :
balde: jop, hodně je to o infrastruktuře a rychlosti spojení. železnice a silnice. takže nejlépe čtyřproudovky z Ostravy až do Bruntálu a Krnova a vlakové spojení, které bude mnohem rychlejší než dnes.
26.02.2021 12:14hank :
balde: Že by se znovu začal protřepávat společný silničně-železniční tunel pod ČHS? U obcí na moravské straně I/11 sice možná bude trochu jiná motivace, ale zato by se s tím mohlo spojit i nové posouzení otázky prodloužení Železnice Desná na slezskou stranu s navazujícími možnostmi jako třeba zrušení peáží přes Glucholazy.
26.02.2021 13:33O. :
Tato cast kraje je opravdu konec sveta. A opravdu je to o infrastrukture.
26.02.2021 13:49Jako prvni krok by asi pomohla rychlostni silnice Opava – Bruntal – Rymarov. Ani to nemusi byt 4-pruh, staci, kdyz budou na cele trase obchvaty obci.
Delat 4-pruh Opava – Krnov uz mi ale prijde dost predimenzovane.
aggu :
Otázka je, komu tohle „memorandum“ adresují. Protože jestli něco západní část kraje trápí, tak jsou to železnice a silnice 1. třídy, které nemá na starosti kraj, ale stát (ŘSD, SŽ).
26.02.2021 14:36Pavel :
O.:
26.02.2021 14:48Výsledky sčítání dopravy 2016 – pro srovnání hodnoty na rozhraní okresů Opava a Bruntál:
Silnice Opava-Bruntál I/11 intenzita 4.676 vozidel/den (http://scitani2016.rsd.cz/pages/intenzitytable/default.aspx?s=7-0699 )
Silnice Opava-Krnov I/57 intenzita 10.937 vozidel/den (http://scitani2016.rsd.cz/pages/intenzitytable/default.aspx?s=7-0838 )
Je to naopak, než píšete.
balde :
Pavel: O.: nop je logické že když tam nic není tak tam nikdo nejezdí že, takže klasicky slepice nebo vejce bylo první? Je třeba postavit infrastrukturu, a za tou příjdou firmy a lidi.
26.02.2021 20:33D-r :
balde: Souhlas. Chtěl jsem napsat to stejné. Dokud tam nebude dálnice, respektive rychlostní silnice, nebude z toho nic. Nikdo tam nebude investovat když nebude dobré dopravní spojení.
26.02.2021 22:33O. :
Pavel:
Z Opavy do Krnova je zeleznice (ktera by se urcite dala elektrifikovat a zrychlit) a celkem dobre silnicni spojeni, ktere rozhodne neni pretizene.
Smerem na Bruntal a Rymarov pouzitelne zeleznicni spojeni neni a po silnici je to sama dedina a serpentina.
Z Krnova jsi v Opave vlakem i autem do pul hodiny.
Z Bruntalu to vlakem nedas pod hodinu, takze by bylo rozumne zlepsit spojeni z Bruntalu (a Rymarova) aspon po silnici.
Na tom nejake intenzity dopravy nic nezmeni. Ctyrpruh mezi Krnovem a Opavou je fakt zbytecny, protoze zadny prinos mit nebude. Naopak nejaka rychlostka na Brunmtal a Rymarov by pro ten „zapadakov“ mela velky prinos.
27.02.2021 11:54Pavel :
O.:
27.02.2021 14:39Taky je to otázka jízdního řádu – když „rychlík“ stojí v Krnově čtvrthodiny, to se to pak z Bruntálu opravdu blbě stíhá. https://bit.ly/3uAtRm5
aggu :
O.: Oba tahy jsou důležité.
27.02.2021 14:44Opava-Krnov je součást významného silničního tahu směr Polsko.
A Opava-Rýmařov je součást slavné Route 11 ;) Minimálně je třeba ji napojit na připravovaný obchvat Bludova za Šumperkem. Odtud pak kolem Zábřehu k Mohelnici a napojit se na D35 a dál na západ.
Rekonstrukce 11ky ze Šumperka na Hradec se jen tak nedočkáme.
Svizzera :
Pavel: Čekání na jednu stranu velmi protahuje cestu z Bruntálu do metropole, na druhou stranu to stejné čekání naopak umožní přijatelné dopravní spojení z Jesenicka a Osoblažska, jelikož zde na sebe vlaky vyčkávají. Otázkou je, jak dlouhou ještě budou. MD jako objednavatel spojů si nechal zpracovat sčítání cestujících na rychlíkové lince Bruntál-Ostrava na poměrně přepravně slabé léto, ještě slabší říjen a úplně nejslabší leden (jediných pět dní, kdy byly mrazy -18°), takže počty cestujících byly velmi zkreslené. Snad nějakého zaměstnance ministerstva v Praze nenapadne tyto spoje omezit. Protože to by byl ještě větší podraz než umístění sídla NSA v Praze místo navrhovaného Bruntálu či Ostravy. Necháme se překvapit, kde bude stát NSÚ. Přál bych si místo v Ostravě třeba u nádraží Svinov (ideální dostupnost), ale něco mi říká, že nový úřad bude přesto opět a zase někde v Praze :(
27.02.2021 19:29NSU :
Svizzera:Kdo navhr NSU do Bruntalu musi byt min sjety.
27.02.2021 21:24Pavel :
Svizzera:
27.02.2021 21:42Pro tvůrce jízdních řádů platí, stejně jako pro jiné: Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod. Zdaleka ne vždy se v minulosti v Krnově čekalo 15 minut. Byly časy, kdy se tady vlaky spojovaly a rozpojovaly, což logicky přinášelo zdržení. Když vlaky od Olomouce a od Jeseníku zastaví vedle sebe, stačí na přestup pár minut, ale ani tohle není v Krnově samozřejmostí. Jízdní řád dnes nejspíše vypadá tak, že se nejdřív naplánuje úzkokolejka Třemešná – Osoblaha, pak se na ni nějak napasuje spojení Krnov – Jeseník a nakonec se přizpůsobí rychlík Olomouc – Opava. Laik by přitom očekával opačný postup.
Svizzera :
Pavel: Máte pravdu a souhlasím. K práci tvůrců JŘ z KODISu mám velké výhrady. A přitom by si pánové z této společnosti měli uvědomit, že jejich nechuť cokoliv měnit k lepšímu (+ ignorace připomínek veřejnosti) nejvíce působí právě na lidi a jejich potřeby se přemisťovat, generovat lepší prací více peněz, které v místě pracoviště a bydliště také utratí, tím se zvýší ekonomická prosperita, která je přímo navázána na kvalitu života, celkový rozvoj a zvýšení prestiže oblasti. Lidé považují za přijatelnou dobu cestování do práce 30 minut jednosměrně, a každá minuta navíc způsobená nekoncepčním čekáním kdekoliv hraje v neprospěch mobility. Pokud se v minulosti čtvrt hodinu nečekalo a dnes se čeká, je to nejen špatně, ale i v rozporu s tím, co se hlásá před volbami – dostupnost krajského města do hodiny. hahaha :(
02.03.2021 21:28