Projekt Malá Kodaň ožil částečně loňského roku v rámci akce Zažij město jinak. Od té doby se vytvořil realizační tým, proběhly zevrubné prezentace. Nyní byla zveřejněna konkrétní vize projektu inspirovaného dánskou metropolí, která opravdu žije.
Toto je výtah, kompletní vizi si lze prolistovat na Facebooku Malé Kodaně
V širších vztazích se Malá Kodaň může stát protipólem Nové Karoliny, může být tím, co bude lidi lákat hlouběji do historického jádra města. Může být méně komerční a kreativní alternativou života ve městě. Může být místem, kam se budou lidé rádi vracet.
Tato lokalita nemá pevné hranice, budou vždy tak velké, jaký bude její význam. Má však svoji pevnou páteř, a tou je ulice Kostelní. Tato ulice představuje nejkratší spojení Masarykova náměstí s nábřežím a řekou. A jaká je dnes? Přes všechna kouzelná místa zde dominují asfaltové plochy a všudypřítomná zaparkovaná auta. Není se čemu divit, vždyť Kostelní náměstí, ležící před průčelím nejstarší dochované stavby v Ostravě, je oficiálním parkovištěm.
Pomineme-li fakt, že je Malá Kodaň jedním velkým parkovištěm, začneme vnímat tu neuvěřitelnou koncentraci zajímavých míst, prostor a detailů. Najdeme zde historické stopy související s kostelem sv.Václava a zbytky městského opevnění, výraznou architekturu moderních budov, nábřeží s řekou Ostravicí, ale také místa plná kultury a lidské kreativity, sdružující kolem sebe širokou paletu lidí – filmových fandů, muzikantů či pouze milovníků příjemného posezení ve městě a s přáteli.
1. úkolem je sdružení těchto posledně zmiňovaných míst do společné propagace pod hlavičkou Malé Kodaně. Vzájemná spolupráce při vybraných akcích pomůže přitáhnout více návštěvníků. Propojení a posílení sousedství bude probíhat formou zviditelňování názvu lokality (nálepky, cedulky), zdarma distribuované mapy služeb a atrakcí a také pomocí webových stránek a sociálních sítí. Důležité bude vzbudit dojem, ale také fakticky zajistit, že návštěvníka zde vždy něco zajímavého čeká.
2.úkolem je vytvoření důstojného pěšího a cyklistického propojení náměstí s nábřežím. Nemusí se hned jednat o radikální a nákladné změny. Postačí korigovat parkování, zvýraznění chodníku v celé délce a vyznačení cyklopruhu, napojeného na nábřežní cyklostezku. Pro zlepšení užívání veřejného prostoru bude účelné přidat chybějící mobiliář – zejména koše a lavičky.
Bude-li ulice Kostelní fungovat jako promenáda a bude-li zajišťovat i snadné spojení na kole, lze uvažovat o dalších krocích. Z architektonicko-urbanistic
kého pohledu je nutné zastavění volných ploch a dotvoření ulic. Z hlediska oživení veřejného prostoru je nutné nalezení nových prostor, jež lokalitu obohatí o další potenciál. Oba tyto přístupy se potkávají v proluce naproti bytového domu Městská brána. Většina volné plochy je v majetku Města Ostravy a je tedy nasnadě, aby s ní bylo nakládáno především ve prospěch občanů. Navrhujeme v první fázi její využití jako „inkubátoru městského života“, kdy by na ní mohly být testovány různé formy aktivit ve městě a především jeho veřejném prostoru. Místo by tak bylo zdrojem inspirací nejen pro zbývající části Ostravy. V pozdější fázi by mohla být na tento stavební pozemek umístěna významná veřejná stavba, která bude mít svým charakterem a funkcí příznivý dopad na celou lokalitu. Je nasnadě, že atraktivní veřejný prostor a celkově zvýšený zájem o lokalitu s sebou přinese i novou vlnu stavebních investic. Zdejší prázdná místa a nedokončené stavby začnou snít svůj sen o architektuře.
Další fází bude přehodnocení současné dopravní koncepce a zcela přirozené odlehčení dopravy na obou komunikacích, křížících promenádu. Cílem je méně kolizí i méně smogu. Dojde-li k odlehčení dopravy na obou křižovatkách, lze přistoupit k estetizaci a humanizaci na celé trase promenády i přidružených plochách. Nejvýznamnější náměstí ve městě konečně dosáhne až na nábřeží a kostel sv.Václava bude do tohoto rámce opět důstojně zasazen.
Teprve po dostavbě budov a oživení jejich přízemí se Malá Kodaň představí v celé své kráse. Inkubátor městského života jako dočasnou stavbu, nahradí stavba významné funkce a vysoké architektonické hodnoty – například nová vědecká knihovna. Ostravská Kostelní ulice spolu s přilehlou částí nábřeží bude tvořit jeden celek – vyhledávanou a atraktivní Malou Kodaň.
zdroj: FB Malá Kodaň
Rýša :
…a zatím tam máme už roky jen další skelet. Jinak malá Kodaň je fajn vize, ale zatím už poněkolikáté jen ožívá zase jen vize – tedy reprezentace apod.
Většina volné plochy je v majetku Města Ostravy….., tak aspoň vidíme, co tu máme za politiky. U Ostravice, jatek ad. se vymlouvají, že nezmohou nic proto, že jsou v soukromých rukou. Tam se vymlouvají na co, když volné plochy patří městu???
Před mnoha lety byla taky krásná vize Farní zahrada – jak vypadá dnes?
Už jsem docela otráven všemi těmi VIZEMI….
Minulý týden jsem mluvil s člověkem, který po roce zavítal do – díky MS v hokeji. Byl upřímně zděšen rozkopanou Ostravou. S ironickým úsměvem se ptal, jak dlouho věděli radní, že Ostrava bude hostit MS? Jestli se to dozvěděli začátkem roku nebo nejméně před 5-6 lety? Že všechna výběrová řízení a začátky rekonstrukcí nasměrovaly přesně před mistrovstvím :-)))
Jestli o mistrovství ale věděli nejméně 5 let dopředu, co dělali těch 5 let???
MM :
Já tyto lidi obdivuji, chtějí něco změnit, mají vizi. Já se přiznám, že začínám být čím dál tím větší pesimista co se týče centra. Opravdu jen málo velkých měst světa by mělo centrum v takovém stavu. Proluky, rozkopané chodníky a cesty. Je to o veřejném prostoru. Pokud není radnice schopna pořádně vyčistit Stodolní ulici od zbytků jídla, blitek, nánosu tuku před bistry, není schopna respektive není možné věřit, že udělá něco s centrem. Je to o malých krůčcích. Jenže to je málo peněz a to nikomu za to nestojí. Jak to není projekt za desítky milionů tak nezájem. Zvlášť to MS v hokeji, v centru nebo jinde o něm není ani zmínka. Pár reklam při vjezdu do města, jinak nic. Akce opět před Karolinou. Jako bonus rozkopaná Nádražní, kdy tramvaje jezdí jak chtějí, jízdní řád neexistuje. Mě zaráží, že to nikoho netrápí. Všichni novináři mlčí, město mlčí. V novinách ani slovo o tak fatálním selhání :-(
30.04.2015 09:06balde :
byl jsem před mesicem na přednášce více guvernéra CNB Hampla, a ten tam říkal, že Ostrava je pokaždé když přijede hezčí a hezčí, že is tady moc stěžujeme
30.04.2015 10:06Michal :
Stačí otevřít oči a člověk vidí naprostý nezájem řešit byť jednoduché lokální věci.
Vymletý chodník kolem Ostravice? Necháme tak.
Zničené informační tabule tamtéž? To je dobrý.
Černá skládka u zastávky Lávka? Nezájem, raději o kus dál posekáme všechny stromy.
Půl roku rozkopaná fontána před divadlem Antonína Dvořáka? To se vsákne, však byla zima.
Tisíckrát poslepované parkoviště obehnané řetízkovým plotem před kostelem sv. Václava? Evidentně v pořádku.
Uschlé stromy kolem Katedrály? Asi taky v pořádku.
Sesuté tři kýble šutrů u Landeku? Raději tam necháme špiclovat policajty než to za tři hodiny nechat odvézt.
Rozkradená pamětní deska na synagogu? Koho to trápí, stejně jsou Židé dávno pryč.
Zničené garáže měnící se ve skládku na konci Komenského sadů? To se vsákne.
Záplatovaná pěší zóna na 28. října? Jóóó, pane, nejsou peníze.
Takových drobností jsou jenom v centru a blízkém okolí mraky! Pak nepřekvapí, že si nikdo nebude špinit ruky s megasračkami typu Ostravica, jatka, Bachner, Masarykovo náměstí, skelet u Ostravice, skelet u domu kultury, nekoncepční MHD, Baník, loděnice atd.
Úděsné je, že prakticky všem odpovědným i obyčejným lidem je to lhostejné. A novinářům z MS deníku jakbysmet.
aggu :
Kostelní je skvělá myšlenka. Kterou ale musí vzít za svou zastupitelé MOaP a MMO. A tím se tím „začnou zabývat“, když…
30.04.2015 10:55Petr M :
Michal: ještě bych přidal to „provizorní“ dřevěné zábradlí nad tou vymletou stezkou (tj. přímo pod radnicí…)
30.04.2015 17:18Hynek [msstavby.cz] :
Rýša: neoziva jenom vize, je to projekt, na kterem dela X lidi dnes a denne po malych kruccich kupredu (asi chapes, ze vetsina lidi ma u toho praci a rodinu, takze proto jsou ty krucky male). opravdu to nejsou jen slova a obrazky.. pokud tomu nekdo vylozene nehodi klacky pod nohy, nemam obavy o to, ze to pujde.
30.04.2015 20:17Jana Bušová :
Fajn nápady! Pokud se alespoň malá část podaří zrealizovat, bude to výborné. K úřadům se přidají Ostravané, některým dojde, že mohou odčítat z daní dary na dobré účely, jistě se rádi přidají i starší a nejstarší, kterým osud jejich města není lhostejný. Ale v Ostravě, ne v Malé Kodani, tam fakt nikdo z nás nežije. Tu asi podporovat nebudeme.
01.05.2015 07:37Martin [msstavby.cz] :
Michal: Rýša: Můžu se zeptat, co zrovna vy dva děláte proto, aby bylo v Ostravě lépe? Město tvoří jeho samotní obyvatelé. A pokud budou lidé jen vylévat emoce v diskuzi a nepřiloží ruku k dílu, budeme pořád tam kde jsme. Kritizovat umí každý, činit jen málo kdo.
01.05.2015 10:59Hynek [msstavby.cz] :
Jana Bušová: tomu asi nerozumim. jakoze narazite na ten nazev, nebo na lokalitu? pokud na nazev – uvidime, jestli se to zazije, nebo nezazije, nejak tomu lidi rikat budou. klidne tomu muzou rikat Kostelni, tomu nikdo branit nebude.
a pokud narazite na lokalitu: tohle logikou je nutne si uvedomit, ze jedine vychodisko je, ze si pred vlastnim barakem zaktivujete „sve lidi“ a budete si delat svuj program pro ne tam. z meho laickeho pohledu proc ne. kdyz to udela kazdy, bude vsude upraveno a lidi se budou mit navzajem radi.
jinak si myslim, ze by to nemel byt snad problem, lidi jezdi na stodolni se pobavit kdo vi odkud, o tom to prece je. kdo chce krmit jukebox v pizzerce pred barakem, pro toho tenhle pocin asi neni uplne staveny..
ostatne o darech obcanu nebyla rec..
01.05.2015 11:16Rýša :
martin [msstavby.cz]: Chodím nakupovat do centra, ne do šopinu. Odpadky házím do odpadkového koše, chodím po cestičkách ne po trávníku. Když nejsou na Masarykově nám. všechny lavičky obsazeny romy, tak si sednu a koukám na vodotrysky a lížu zmrzlinu. Snažím se utrácet za potraviny, oblečení ad. v centru a tím podporuji ochody a obchůdky,taktéž zajdu si na kafe do kavárny nebo na zahrádku v centru, ale první řadě platím řádně daně…..
Co, mám ještě dělat? Mám opravit vymletý chodník? Mám opravit poškozenou info tabuli? Mám vysypat někdy přeplněný odpadkový koš? Mám vzít sekačku a posekat přerostlou trávu a prořezat stromy a keře na veřejném prostranství? Mám opravit chodníky, kde chybí kostky? Mám uklidit černou skládku? Mám tisíckrát záplatovanou cestu a pěší zónu dát do pořádku? Mám koupit víko od kanálu a tím zabránit nehodě? Co ještě myslíš, že mám, aby město bylo pěknější?
Petr M :
Martin: co má ta Vaše rétorická pirueta společného s faktem, že výkon státní správy je v Ostravě tragický, na což kolegové upozornili?
01.05.2015 18:35acdlcia [msstavby.cz] :
Já bych stromy klidně prořezal, ale je to trestné. Koukám totiž z okna na stromy které ještě nikdy nikdo neprořezal a vypadají jako z nějakého hororu.
01.05.2015 18:54Rado :
martin [msstavby.cz]: Nevím, co tím myslíte, co mohu pro Ostravu udělat. Jako jedinec akorát, že tam, kde bydlím, mám před domem uklizeno, na zahradě totéž, každý týden posekanou zahradu, zastřižený živý plot, takže si myslím, vytvářím příjemný koutek k žití pro sebe a na pohled pro jiné. Ale jak zde zaznělo, výkon státní správy je tragický a nevím, jak by měl jedinec napravovat chyby města, zanedbané ulice a komunikace města a zeleň. Bohužel když jsem se šel dnes podívat na místa, kde mohou zavítat hokejoví fanoušci, hanba mě fackovala, jakým způsobem se Ostrava světu prezentuje.
01.05.2015 20:25Hynek [msstavby.cz] :
acdlcia [msstavby.cz]: jasne, ale to by mel resit spis dendrolog, nez filmovy fanousek.. :))
01.05.2015 22:05V :
Vydal jsem se jako rodilý Ostravák do světa, za vzděláním, potom prací, a po letech jsem se prošel 30.04.2015 od Radnice na Slezské O. přes Slezskoostravský rádoby ještě hrad, lávkou přes řeku cestou zpět do centra přes zdevastovanou Černou louku, Dlouhou ul.,nám. TGM, Poštovní ul., Husův sad, Českobratrskou ul , dále po Havlíčkově nábřeží a lávkou přes Ostravici zpět na Slezskou O. k Radnici. A jsem zděšen, že někdo může být otimistou v tak zdevastovaném a vybydleném městě. Připadal jsem si jak na pustém ostrově, nikde ani živáčka. Nadáváme pořád na komanče, všude sice visely na sloupech rudé hvězdy a budovatelská hesla, ale z dnešní ostravské reality mám pocit zmaru. Po 26 letech od převratu totální propad. Kromě pár jednotlivostí jako Fukušimy, DOV s Gongem , ZOO, fakt katastrofa. Ještě že díky té ne-povedené D1 se dá tomuto městu vyhnout.
02.05.2015 00:18Jirka :
V: příště bych radil to projít znova, ale ve střízlivém stavu a ne při dvou promilích
02.05.2015 07:18thvari :
Rado: tak pokud jste se procházel o víkendu, tak to bývá bohužel v Ostravě prázdno, to je problém, který nikdo nezastírá. ale že by to bylo vybydlené město je trošku přeháňka.
to Rado: minimálně lze podporovat podniky v ostravě, navštívit, dát si kafe :) chodit na kulturní akce, žít jaksi naplno – to je asi nejlepší recept, jak městu pomoci :) případně, pokud máte tu sílu nebo ambici, sám něco rozjet nebo uspořádat :)
02.05.2015 07:42Rado :
thvari: Jenomže problém Ostravy, jak tady vyjmenoval Rýša a Michal, to není ani problém kavárníků a restauratérů, to jsou ryze problémy města. Jestli moje utracená koruna za kafe nebo divadelní představení dokáže změnit to, co zde vyjmenoval Michal, třeba ty rozbité komunikace, rozpadliny, to si nejsem vůbec jist. Mě osobně spíš přijde, že vedení města a městského (městských) obvodů má tu Ostravu, jak se lidově říká, na párku. Z jejich strany nejde vidět tah na branku, natož, že by chtěli, aby byla Ostrava pěkným městem. Na všechno je čas, když děláme nějaká řešení, jsou to ta nejlevnější a nejméně krásná, co na tom, že vizualizace a výsledek se od sebe diametrálně liší. Nebo že by stále platilo a máme se spokojit se zavedeným ostravským heslem, že máme být rádi za to, co tady je, že to tady nemuselo být vůbec? Kavárna je hezká věc, ale celkový dojem z kávy a z procházky podtrhuje i okolí, po čem jdu, jak vypadají ulice, zeleň apod.
02.05.2015 08:08Alex :
Požadavek, aby kdokoli podpořil oživení centra města (nebo jiného území) tím, že tam usedne ke kavárenskému stolku, sní zákusek a vypije kávu a vedle v krámě si koupí boty, je stejně bláhový, jako kdysi očekávání, že se proletáři všech zemí spojí.
Setrvání v centru města je přece důsledkem toho, že se tam cítím dobře, nikoli příčinou toho, aby tam mně a komukoli dalšímu bylo fajn.
A fajn mně i jiným tam bude tenkrát, budu-li mít možnost tam něco zajímavého (poučného, povznášejícího, adrenalinového, pospolitého, osamělého, ozdravného, naplňujícího, relaxačního, podbízivě bulvárního, uklidňujícího – doplň podle své letory) zažít.
Vytváření zážitkových aktivit je mimořádně náročná disciplína s vysokou mírou požadavků na kreativitu a invenci. Operuje se v ní s pojmy, jako je libreto, scénář, legenda, motivace, inscenace. Zpravidla se neobejde bez počátečních investic a jen výjimečně bývá výdělečná v komerčním slova smyslu. A podle mých zkušeností je to oblast zcela mimo mentální horizont kteréhokoli z reprezentantů veřejné správy – a to i těch relativně vzdělaných a charakterních. Nemluvě o běžném obyvatelstvu, které si zážitkovou aktivitu ztotožní tak nanejvýš s něčím, jako je tandemový seskok padákem. O to pak bývá kontakt „běžného“ člověka s aktivním volnočasovým prožitkem překvapivější a pozitivnější.
Zážitkové projekty prakticky není možné realizovat s podporou veřejných peněz (na rozdíl od, kupodivu, profesionálního sportu a tzv. vysoké kultury). Přestože se jedná o projekty s vysokou mírou autorského vkladu, nikdo z veřejné správy nenalezne dostatek odvahy, aby autorům garantoval přiměřenou autorskou a ekonomickou satisfakci.
Jednoduchých pasivních zážitkových investic, nevyžadujících aktivitu ani na straně investora, ani na straně účastníka, je dostatek – veřejné peníze proudí do knihoven, profi sportu, divadel, koncertů… Rozvoj projektů, které by iniciovaly aktivní účast větších skupin obyvatelstva, růst pocitu sounáležitosti, pospolitosti, komunitního prožívání, je z výše uvedených důvodů nemožný. Mimo jiné i proto jsou centra měst (netýká se to zdaleka jen Ostravy, ale i měst na první pohled výrazně atraktivnějších) umírající. V Ostravě je to jen znatelnější z toho důvodu, že na rozdíl od jiných regionů je ostravské centrum málo atraktivní i pro komerční využití.
02.05.2015 11:14Martin [msstavby.cz] :
Rýša: Hm. Aha. Takže děláš to, co dělají tisíce dalších a to, co se od obyvatel očekává.
„Odpadky házím do odpadkového koše, chodím po cestičkách ne po trávníku, ale první řadě platím řádně daně“. Tady nevím, jestli se smát, nebo to myslíš vážně.
Jenže lidi, co stojí za Malou Kodaní dělají to co ty a právě taky něco navíc. Nedělají jen to, co se očekává a nikdo je nevede za ručičky. Snaží se tu něco změnit a jdou do neznáma. Přitom mají práci, rodinu a taky si zastřihávají trávu u baráku.Tak si laskavě odpusť řeči typu „Už jsem docela otráven všemi těmi VIZEMI….“ Protože i ty můžeš mít vizi, jak něco změnit a snažit se ji realizovat. To co jsi napsal působí takto. Nedělám bordel, buďte za to rádi, tak mi dejte pokoj. Ale kritizovat umí každý, že.
Ke správě města. Úřednicí na radnicích, magistrátu jsou taky jen lidé a pochází právě z pasivní společnosti, která tu je. Nedělají nic víc, než musí. Pokud bude tlak ze spodu od lidí, začne se něco dít i tam.
K tomu tvému zahrádkářskému výlevu. Proč ne. Za první republiky fungovalo v Ostravě mnoho okrašlovacích spolků. Teď nedávno vznikla Krásná Ostrava. Ta to nevytrhne. Ale tak to je na obyvatelích že.
02.05.2015 11:59aggu :
Alex: Alexi, nedá se to číst…
02.05.2015 12:17Od města chci úplně jednoduché věci:
– zamést chodníky
– tam kde chodníky už nejsou chodníky, opravit je, kamenná dlažba v historických čtvrtích (od Hulvák po Kamenec, od Přívozu do Vítkovic jsou samozřejmostí a už podvědomě vytvoří pocit „jsem v centru“)
– upravit parky aby bylo na první pohled poznat, že to jsou parky. Parky mají být poznat už podle jména.
– vytipovat kritická místa zejména v centru a vytvořit kolem nich „pozitivní místa deviace“. Jako je třeba Malá Kodaň. Nechat si poradit. Ideje, a co konkrétně dělat už jsou dávno na papíře. Už nic dalšího nevymýšlet (ztráta času) a začít je uvádět do praxe. Skoro nikde se nebavíme o náročných záležitostech a miliardových nákladech. To v centru v této fázi vůbec není potřeba.
– postupně likvidovat bariéry propustnosti města (zaslepené ulice, rozlehlé plochy „pod mostem“ všech nesmyslných čtyřproudovek, které jsme si navymýšleli)
– překopat veřejnou dopravu a umožnit lidem v celé aglomeraci rychlý pohyb, v pátek a sobotu třeba i non stop.
– když nějaké pozitivní místo deviace (Nádražní) svojí blbostí poškodím, snažit se pomoci a nedusit je hned v zárodku
Tohle pro začátek úplně stačí. O zbytek se postará komunita sama. Ta, o které se vyjadřuješ s despektem. Na svoje náklady. Stačí jí neházet klacky pod nohy a vytvořit v okolí rozumné prostředí. Nevidím na tom nic nemožného.
Alex :
aggu:
Pokud můj text nejsi schopen číst, není nejspíš určen pro tebe, to je prosté.
02.05.2015 12:22Rýša :
martin [msstavby.cz]: Ano, já dělám to, co se od obyvatel očekává. A jako obyvatel očekávám od naší reprezentace, že veřejný prostor budou udržovat ve stavu, který by nám obyvatelů život v centru zpříjemňoval. Takže jsi správně napsal, že já dělám, co se ode mne a dalších lidí očekává, ale politici nedělají to, co od nich my, voliči očekáváme. takže s tím s tebou souhlas.
Další souhlas nebo spíše doporučení-jen se směj, já jsem to myslel vážně. Smích nikomu neuškodí.
Vize mne už docela nebaví a mám jich dost proto, že většinou jen zůstanou vizemi. Viz třeba nádherná vize Farské zahrady.Jak jsem se před lety všichni těšili na tento kout hned pod biskupstvím u nábřeží, jak jsme hltali vizi, co nám byla představena a těšili se na
příjemné místo v centru Ostravy. A jak Farská zahrada po vizi vypadá dnes? Stále přerostlá tráva, křoviska,sem tam ulomený kus betonu,odpadky….a samozřejmě parkoviště.
Píšeš že další tisíce dělají to, co já….ne, nedělají – kdyby další tisíce obyvatelů nakupovali v centru, dali si kafe v centru, poseděli na lavičkách v centru, tak by centrum žilo ažaž…..a kdyby aspoň ti, kteří tam jsou – třeba ti více hluční, po sobě uklidili a odpadky házeli do košů, tak by tam aspoň nebyl takový binec, když už nic….
02.05.2015 13:33V :
Vzkaz pro diskutujícího Jirku. Procházku centrem jsem absolvoval v den pro Ostravu patrne nejslavnější, a to 30.dubna odpoledne. Nebyl jsem pod vlivem 2 promile, jak uvádí diskutující. Jako toho dne řidič a jinak otec 12 leteho syna bych si to nedovolil. Navíc jsem chtěl synovi představit moje rodné město. Zklamáni jsme byli dost. Přeji Ostravě hodně zapálenych lidi pro dobrou věc. Takové Katowice či Eisenhüttenstadt jsou daleko živějšími městy.
03.05.2015 00:17Jirka :
V: 30. dubna bylo jen kolem Ostravice 12tis lidí a Masarykovo náměstí bylo plné. Jinak to, že jsou města prázdné není jen problém Ostravy, ale asi 80ti% měst ve střední Evropě, kde nevládnou turisté. To prostě přinesla doba
03.05.2015 07:30balde :
Jirka: procházíme úplně stejnou vývojovou cestou jak západní města, jsme ve fázi deurbanizace, ted se ceká na to az ti co se prestehovali na Celadnou a všude mozne po okolí Ostravy, zjistí ze to není tak super dojízdet kazdý den hodinu do práce a z nákupy kulturou hl jim to dojde az zestárnou, a bude nás čekat návrat lidí do měst, je to uplně přirozená věc, je to jen otázka času.
03.05.2015 09:22skelet :
milý pane V, tou dobou bylo na té trase lidí jak .. tedy mnoho a to jsem tam byl od dvou do osmi. Takže milej pane kecají jako když tiskne.
03.05.2015 11:05Crazym :
balde: Hihi, tak to jsem zestárnul velmi brzy, jak jsem se osamostatňoval a získal svůj první byt u Helbicha, najednou jsem zjistil, že do „civilizace“ jedu 25 minut tramvají, nebo musím autem a velice rychle jsem se poslušně vrátil do centra kde jsem vyrostl. Ono Plzeňská 17 nebyl moc dobrý nápad :DDD
03.05.2015 13:40Martin [msstavby.cz] :
Rýša: :)
Kdyby jsi jen ty a pár vyvolených nakupoval v centru, tak tam je o nespočet méně lidí více než teď.
A o tom to právě je. „Reprezentace“ města se nečiní. Tak si to nechám nečinně líbit? Proto tu jsou lidi z řad jako ty ( Malá Kodaň ), co chtějí změnu a nemlčí. Tobě to taky očividně vadí. Ale jediný tvůj výplod je napsání komentu a placení daní.
Kdo ti brání vytvořit a třeba i vést iniciativu za oživení Farské zahrady. Nikdo, jen čekáš. kdo to udělá za tebe.
03.05.2015 18:59Rado :
martin [msstavby.cz]: Potom tu máme další problém, který centru vůbec, ale vůbec nepomáhá a nedodává mu na atraktivitě, kterým je jistá část obyvatel Ostravy, kteří na sebe rádi křičí na Kuřím rynku a na Masarykáči. To je taky jeden z (hlavních) důvodů, proč se lidem do centra nechce. Což jenom podtrhuje už tak omezené nákupní možnosti, omezené parkování atd.
03.05.2015 20:09V :
Skelet města jak vyšitý. Po 19.00 hod . pusto a prázdno. Ty tisíce lidi jsem nepostřehl. Nemam zapotřebí se hádat. Mám jen svuj pohled na věc a basta. Uzijte si to.
03.05.2015 20:11Martin [msstavby.cz] :
Rado: Ale tohle je už trochu trapné. A názor, že to je důvod proč lidi nechtějí do centra ještě o to více úsměvnější. Co pak mají dělat lidi kolem Kotvy a SNP třebas…
Ale studnice „zábavnosti češství“ je nekonečná, že. http://video.aktualne.cz/dvtv/cesstvi-je-humus-ze-ktereho-roste-prigl-tvrdi-blogeri/r~37cd9bdeef4b11e4a66e0025900fea04/
03.05.2015 20:23Rýša :
martin [msstavby.cz]: Nevím, proč píšeš Radovi, že je to už trochu trapné. Není to trapné, Rado to napsal, jak to vidí on a vidí to i spousta dalších, kteří o tom nemluví buď proto, že se to dnes jaksi nehodí o tom mluvit anebo ví, že to stejně nemá smysl, když to je rok od roku horší.
03.05.2015 20:43Martin [msstavby.cz] :
Rýša: Protože to je můj názor. A to, že můj názor neshoduje s vašimi neznamená. že je špatný.
03.05.2015 20:47Rýša :
martin [msstavby.cz]: mám vytvořit a třeba i vést iniciativu za oživení Farské zahrady – tak na tuhle tvoji debilitu opravdu není z mé stranu potřeba dál s tebou diskutovat
03.05.2015 20:51Jenom osobní poznámka: jsi ještě mladý a já se děsím, jestli by ses jednou dopracoval na pozici představitele města Ostravy…..
skelet :
V: takže z odpoledne se stal večer.. co bude dál? ;)
03.05.2015 21:03Hynek [msstavby.cz] :
Rýša: mno.
jednak s tou inciativou ma podle meho martin pravdu a to protoze: az bude takovy nejaky „martin“ na pozici predstavitele mesta ostravy, (vzdycky tam nejaky je, rikejme mu ted „martin“) ty budes dal necinne prihlizet a rikat, jak to nestoji za nic, ale musi prece stacit, ze nakupujes v centru a platis dane.
ze se tve/me dane zazracne pretavi v adekvatni mnozstvi „dobra“ pro lidstvo – to uz davno vime, ze moc nefunguje. je treba to hlidat a mnohdy holt napovidat, co by bylo dobre jak udelat (kdyz je to z ust odborniku, tak to snad neni problem), s dovolenim ve svycarsku jeste opravdu nejsme.
na druhou stranu, podle me kdo nechce, tak nechce.
03.05.2015 21:47kazdy ma jinou povahu, martin ma tuhle, ja treba kdyz po nekom neco chci, tak to poptavam jen po tech lidech, kteri to delaji dobrovolne/radi a to ma pak dlouhodobe pozitivni vysledky. nekomu davat nuz na krk, aby neco delal, skonci akorat vylevama, kde se objevujou slova jako „debilita“ = ztrata casu a nervu. ale jak rikam, to je muj zpusob, jak se peru se zivotem, nerikam, ze je jediny nebo spravny.
Rýša :
Hynek [msstavby.cz]: Takže občané! Chcete mít opravené chodníky? Chcete mít čistější město? Nechcete mít tisíckrát poslepované parkoviště obehnané řetízkovým plotem před kostelem sv. Václava? Nechcete uschlé stromy kolem katedrály a sesuté tři kýble šutrů u Landeku? Nechcete garáže měnící se ve skládku na konci Komenského sadů? Nechcete mít díry po uvolněných kostkách na chodnících? A další a další maličkosti? Co vám brání vytvořit iniciativu za zlepšení všeho popsaného a dalších věcí, které by vám zpříjemnily život v centru města a nám dejte pokoj. Svobodně jste nás zvolili, tak co po nás ještě chcete? My máme spoustu důležitějších věcí na starosti, než tyhle maličkosti, které zřejmě vadí jen vám. A že jsme placeni z vašich daní? Správně napsal někdo někde na diskuzi – je to k smíchu.
03.05.2015 22:24Mějte, milí občané, hodně úspěchu při svých vizích o hezčí Ostravě a hlavně nezapomeňte zanedlouho přijít k volbám…..
Vaši nově (staronově) zvolení „martinové“.
Hynek [msstavby.cz] :
Rýša: ano. mas snad pocit, ze to funguje bez toho? :)) zjevne ne.
a jeste dovetek k tomu, pze je v tom trosku odchylka: to urcite u mne neni „vytvorte iniciativu a nam dejte pokoj“. iniciativa je upoutani pozornosti na nejaky problem a pomoc pri reseni takova, aby to ve finale bylo *pro lidi*. to neni, ze se slozime po petikorune a nechame parkoviste preasfaltovat prece. navic i to by musel nekdo schvalit, zejo.
03.05.2015 22:30mJožka :
Ve středu jsem byl na přednášce, jak se z Kodaně stalo během 40-50 let cyklistické město. Bylo to tlakem zespoda, od obyčejných lidí, kterým začalo vadit, že silnice bourají zástavbu a auta jim přejíždějí jejich děti (a taky byla ropná krize :) ). Nicméně na to my tu nejsme zvyklí. Vše se vždy měnilo ze shora – Masaryk, Gottwald, Havel… možná je Malá Kodaň jedna z prvních vlaštovek aktivit odspodu, co si vynutí změnu myšlení politiků. Navíc, co byste po politicích chtěli. Aby přišli s vlastní iniciativou? Pokud lidé sami nezačnou reptat (nepočítám internetové diskuze), tak budou spokojeni se setrvalým stavem, protože každá změna vyvolává především ty negativní emoce.
04.05.2015 21:54Co se týče počtu vizí. Myslím, že i zde platí, že na osm neúspěšných vizí připadají dvě úspěšné, které ovšem svým významem těch osm nahradí. Řídil se tím i Čuba (pro milovníky starých pořádků).
Co vím, atraktivní centrum nevznikne tím (nebo jen tím), že bude čisté, že budou všude spravené chodníky a všichni budou tišší. Především jde o vaše vzpomínky a zážitky z toho či onoho místa. Proč lidem vadí kácení stromů, když ve vedlejší ulici rostou ty samé? Protože s těmi jejich stromy rostli. Možná kolem nich běhali jako děti a v dospělosti parkovali pod jejich stínem auta a nadávali, že je mají podělané od ptáků, které pak ale nadšeně rok co rok pozorovali, když se zahnízďovali. Pokud by lidé na Masarykáči sledovali finále hokeje mezi ČR a, já nevím, Polákama, a pak se všichni po vítězství jedněch na místě poprali a poté se zase nad pivem udobřili, tak to bude mít větší přínos pro pocit žijícího centra, než že je dlažba z české žuly. Stodolní, pokud vím, také dříve byla ghettem, ale lidé z ní měli zážitky a rádi se k nim vraceli a tvořili si nové a nové.
A poslední poznámka: Jsme příliš mladá společnost, abychom si po čtyřicetiletém žití v komunistické péči o věci veřejné mysleli, že pro nápravu stačí platit daně a jednou za čtyři roky chodit k volbám. Ten luxus si budou moci dovolit, dle mého 34letého názoru, až moje vnoučata.
Alex :
mJožka:
Souhlasím. Společné zážitky, pocit pospolitosti a sounáležitosti dělá komunitu komunitou.
04.05.2015 22:46Hynek [msstavby.cz] :
mJožka: kdysi jsme davali na FB toto, trosku mi to pripomnelo..
04.05.2015 22:47mJožka :
Hynek [msstavby.cz]: Jj, to je podobná písnička :) já to měl přímo z úst zástupců Dánské ambasády při příležitosti konference Města s dobrou adresou. Po konferenci zbyla výstava Města s dobrou adresou (viz http://www.cyklokonference.cz/dobra-adresa/). Třeba se výstava dostane i do Ostravy a bude možnost se podívat, jak tvořit trvale udržitelnou Ostravu.
04.05.2015 23:02Hynek [msstavby.cz] :
jinak k cele te diskuzi, myslim, ze sedne i „Kauzy 2004 – 2014 aneb Jaké důsledky by mělo, kdyby se ostravská veřejnost neangažovala“ na krasnaostrava.cz: http://goo.gl/4Dyycp
07.05.2015 18:41Adamous :
Malou Kodaň už 5 let hyzdí skelet. Kdy se stane kulturní čtvrtí Ostravy?
18.09.2017 11:17Zdroj: http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/malou-kodan-uz-pet-let-hyzdi-skelet-20170918.html