Město Karviná připravuje realizaci technické a dopravní infrastruktury pro zástavbu lokality Nad Pískovnou rodinnými domy a vila domy. Aktuální informace k projektu přinesl denik.cz.
Na přípravě pracuje město Karviná už třetí rok. Dokumentace pro společné povolení je téměř hotová. „Následovat bude inženýrská činnost a po zajištění souhlasných stanovisek dotčených orgánů a vlastníků pozemků by mělo následovat podání žádosti o vydání rozhodnutí umožňující realizaci stavby. Stavební povolení bychom mohli získat v polovině příštího roku a pak by mohla začít samotná realizace,“ uvedl pro Deník mluvčí magistrátu Lukáš Hudeček.
V Borovského ulici se v souvislosti s plánovanou výstavbou počítá s dopravními úpravami. Vzniknout tam mají dva kruhové objezdy.
O vybudování komunikací a zasíťování zmiňované lokality se postará město. Primátor Karviné Jan Wolf zdůvodnil tuto iniciativu města snahou nabídnout karvinským zájemcům pozemky ke stavbě rodinného bydlení. Ale nejen to. „Zájem o parcely pro stavbu rodinných domů v Karviné je, ale ceny pozemků jsou ale vysoké. Lidé proto kupují pozemky a staví domy v sousedních obcích, což bychom tímto chtěli částečně změnit,“ řekl Deníku Jan Wolf.
Prostor, který chce k zastavění nabídnout město, sousedí s pozemky OKD a státu. Důlní firma tam v minulosti plánovala postavit nové domy lidem ze čtvrti Staré Město, kde chtěla ještě donedávna těžit uhlí. Z těchto plánů však sešlo.
Další pozemky pro rodinnou výstavbu nabídne radnice brzy v lokalitě Vagónka na pomezí Karviné a Petrovic. Aktuálně nabízí takové pozemky v ulici U Farmy v městské části Karviná-Ráj soukromý investor.
Situace stavby
zdroj text + celý článek: denik.cz
zdroj situace zástavby: karvina.cz
David.Witosz :
Jestli něco Karviná „potřebuje“, tak víc se roztáhnout do široka rodinnými domky a udělat z ní tak předměstí Detroitu. Protože město které vymírá zřejmě „potřebuje“ roztáhnutím zvýšit náklady na provoz a údržbu zatímco jinde se zástavba, která není pro město tolik nákladná, ruší.
Takže přeji Karviné mnoho nových bohatých daňových poplatníku, kteři ty náklady velice rádi zaplatí.
14.12.2023 11:36Michal :
A my v Ostravě jsme si v této věci už zametli před vlastním prahem? Nevšiml jsem si, ale rád se nechám poučit.
14.12.2023 12:15Martin Moravec :
David.Witosz: Vždyť to vidíme i u nás v Ostravě. Nové byty jsou reálně dražší než dům za Ostravou nebo lidé chtějí zkrátka bydlet v domě, takže se logicky stává, že se lidé vystěhují z Ostravy za její hranice a pak sem dojíždějí. Můžeme si vykládat o tom, jak je bydlení v rodinných domech špatně a obyvatelé vyhánět pryč nebo nabídneme pozemky a ty lidi ve městě tímto způsobem udržíme.
Je úplně běžné, že jsou ve městě části s klasickými bytovými domy a části s domy rodinnými. Stačí se podívat okolo Komenského sadu nebo přes řeku. Nechcete tvrdit, že taková Ořechovka nebo Hanspaulka v Praze jsou předměstím Detroitu. Právě naopak, jsou to nejlukrativnější vilové čtvrti v Praze. Osobně si myslím, že je chybou, že Ostrava něco podobného neumožní realizovat. Místo toho „vyháníme“ lidi do Rychvaldu a podobně…
14.12.2023 15:18David.Witosz :
Michal: Karviná naprosto rozprodala svůj bytový fond a v minulých letech se tam zbouraly celé ulice domů v místech kde se nově renovovaly komunikace a je položena infrastruktura (Karviná 6).
Ukažte mi tedy kde město Ostrava rozprodalo bytový fond skoro na nulu a kde se bourají celé ulice s položenými sítěmi.
Ostrava v posledních letech naopak bytový fond rozšířila a centrum (MOaP, Slezská, Vítkovice a Mariánské Hory) posledních 5 let roste = zahuštuje se.
Doporučuji hostorickou výstavu MAPPA kde byly mapy „kolik“ stojí vybudování a údržba sítí v jednotlivých obvodech. Tedy Ostrava to vnímá a na rozdíl od Karviné podniká kroky k zvýšení počtu obyvatel tam, kde je infrastruktura a dává (díky hustotě) ekonomický smysl.
Ale klidně můžeme spolu nesouhlasit. Čistě můj úhel pohledu ;)
Hezký den.
14.12.2023 15:47David.Witosz :
Martin Moravec: Detroit je tam kde se vylidnilo centrum, ale zalidnily periferie. Silnice, voda, kanalizace, energetika = vše nerentabilně drahé.
Praze se vylidnilo centrum? Praha nemá husté centrum? Hanspaulku si může dovolit bohaté město s hustým centrem, pak to funguje. Ne však vymírající město, které tam kde má infrastrukturu nemá lidi, ale bude infrastrukturu budovat tam, kde těch lidi bude (možná) pár na hektar.
Takže toliko k Vašemu příkladu.
14.12.2023 15:58adamous :
Ono to asi vsechno souvisi se vsim, viz. dnesni clanek – Nejlépe se v Česku žije v Říčanech, na dně se ocitla Karviná: https://www.novinky.cz/clanek/domaci-nejlepe-se-v-cesku-zije-v-ricanech-na-dne-se-ocitla-karvina-40454281
14.12.2023 15:58LK :
David.Witosz: Z mého pohledu – lidé by ty pozemky chtěli tak jako tak. Pak jsou 2 možnosti – buď by se o vše postarali developeři, což vždy nemusí být štastné řešení (v případě mé ulice developer vše postavilt a pak cestu a osvětlení nepředal obci) nebo se o to postará obec, která na tom ve výsledku vydělá, protože zhodnotí pozemky, které vlastní. Taky se do domů stěhuje část obyvatelstva, která by se v jiném případě nastěhovala do obcí mimo Karvinou, kde by chyběla infrastruktura a dojížděli by do obce za službami. Tedy v okolí Karviné do Karviné, kde by zatěžovali infrastrukturu, ale nepřispívali na provoz. Takže za mě je určitě lepší, když obyvatelé Karviné s cílem přestěhovat se do domu mají možnost zůstat v městě ve kterém žijí, stále platí poplatky a daně v městě. Město mi stavbě těchto oblastí i možnost lépe definovat využití a šířku komunikací, kdy developerovi jde většinou hlavně o zisk a pak všechno rozparceluje s nejmenšími odstupy. do cest, vynechává místa, která by mohla sloužit jako park a podobně.
14.12.2023 20:41Martin Moravec :
David.Witosz: Karviná je na tom zkrátka špatně. Byty se tam jen, tak stavět nebudou, protože cena by byla stejná jako u rodinného domu. Jestli mají možnost v katastru obce nabídnout pozemky k prodeji, na tom vydělat a zajistit si, že stávající obyvatelé nepůjdou pryč, ale zůstanou v městě nebo se tam přistěhují další s okolí, tak pro Karvinou jedině dobře. Pokud se v budoucnu do průmyslové zóny přijde strategický investor, tak ti manažeři někde budou muset bydlet. V Ostravě to vidíme taky, že zde bydlí hodně zaměstnanců Hyundai v řadových domech a není to nic proti ničemu. Až na tom bude město lépe, snad se najde developer, který bude stavět byty. Jinak ohledně toho rozprodaného bytového fondu. Chápu, že by bylo lepší, mít byty v majetku obce, ale reálně ty nájmy v Karviné jsou opravdu nízké. Mám tam byty ve správě a oproti Ostravě jsme za srovnatelný nájemní byt o 30 % níže, co se týče nájmu. Zkrátka si myslím, že to není od Karviné špatný krok.
15.12.2023 22:34David.Witosz :
Martin Moravec: Zdravím.
Obec nemá bytový fond z důvodu zisku, ale aby mohla nějakým způsobem realizovat bytovou politiku. Proto Váš pohled z byznysu tady není moc relevantní (nic proti němu).
Karviná přes 50 tisíc obyvatel, bytů obce 168.
MOaP přes 40 tisíc obyvatel, bytů obce cca 1350.
Rozprodání pozemků je chvilkový stimul, z dlouhodobého hlediska však chyba. Malá hustota města znamená vysoké provozní náklady na údržbu infrastruktury. Ani stovka manažerů tohle nevyřeší, protože město rozhodně není schopno tyhle náklady udržet pod kontrolou bez fungujícího (hustého) centra. Ten je základ.
Zkuste se na situaci podívat víc alla Sim City než Monopoly ;) Tady nejde o zisk z nájmu či prodeje pozemku, ale že posléze vykrvácíte na běžném provozu, nákladech.
Karvinou vede víc jak 20 let ta samá parta. Takže zodpovědnost za úpadek je tady celkem jasná. Z rozprodaného bytového fondu opravili například bazén. Za 400 miliónů. Ano, bazén určitě opravu chtěl, jen je otázka zda za tolik a jesi ty „investice“ v Karviné mají vypadat takto.
Za mne, cesta do pekel. Ale jak píšu, můj názor ;)
Hezkou sobotu všem.
16.12.2023 09:32Vítek :
David.Witosz: co si mám představit pod pojmem bytová politika obce? Mohl by jste napsat v jakém bytě či domě bydlíte a jaké s tím máte zkušenosti?
17.12.2023 06:59LK :
David.Witosz: popisuejte náklady na provoz sítí – když se vybudují na vesnici, tak ty náklady budou najednou nulové? Ta plocha vznikne lidskou potřebou tak jako tak, proč je špatně, že to bude v Karviné a že to zajistí obec? Když se to udělá v 5ti vesnicích okolo, tak najednou je všechno dobré? Já jen, že se kouknu na zástavbu vesnic v okolí Karviné a „tu domek, tam domek“ a vesnice stále nevykrvácely…
18.12.2023 12:48Marthin :
Proč musíme v ČR čekat třeba 20 let, než tu dorazí trendy z vyspělých zemí ze začátku století jako je výstavba švédského Bo01? Cituji z nedávno přeložené knihy Davida Sima „Soft City (Pří)jemné město“: „Čtvrť Bo01 je primárně projektem rezidenční výstavby a nachází se v izolovaném vysoce exponovaném brownfieldu někdejšího Západního přístavu v Malmö (Västra hamnen). Architekt jeho master plánu Klas Tham zde vytvořil čtvrť, která naplňuje požadovanou hustotu a diverzitu výstavby v městské lokalitě s venkovským charakterem, a nabízí tak životaschopnou alternativu k životě za městem.“
Proč nemůžeme v ČR taky vrátit přírodu do měst a místo toho za ní jezdíme každý víkend do Beskyd/Jeseníků a dopravou ji tak dále ničíme? Proč, když to jde i jinak?
Pro ilustraci: https://phap.cz/nezarazene/navsteva-experimentalni-ctvrti-bo-01/
19.12.2023 22:37Infoš :
David.Witosz: Tak varianta č. 2 je taková, že se na to město vykašle a bude výstavbu blokovat, či jen „nepodporovat“ a ti lidé, kteří by tam stavěli a stavět chtějí, protože na to mají, tak tito lidé prostě odejdou stavět, bydlet a platit daně někam jinam. Tak to je. Manželka je z Karviné, naprostá většina jejich spolužáků ze základní a střední školy stavěla, či staví a cca polovina z nich si po stížnosti „v Karviné nejsou pozemky“ prostě koupila pozemek jinde. Takže blokovat výstavbu je krásná pomoc k vylidňování, které je v Karviné v posledních 20 letech čímdál větší…
06.01.2024 14:13