Město Ostrava vypsalo veřejnou zakázku „Levobřežní – revitalizace nábřeží Ostravice – 2. etapa a Propojení Levobřežní“.
Předmětem veřejné zakázky je realizace stavby „Levobřežní – revitalizace nábřeží Ostravice za výstavištěm Černá louka“ – 2. etapa (dále jen „stavba A“), v k.ú. Moravská Ostrava, obec Ostrava, dle projektové dokumentace pro provádění stavby zpracované společností CHVÁLEK ATELIÉR s.r.o., se sídlem: Kafkova 1064/12, 702 00 Ostrava – Moravská Ostrava, IČO: 057 25 674, arch. č. 19-010-5/ A a stavby „Propojení Levobřežní a Havlíčkovo nábřeží“ (dále jen „stavba B“), v k.ú. Moravská Ostrava, obec Ostrava, dle projektové dokumentace pro provádění stavby změna stavby před dokončením zpracované společností RSE Project s.r.o., se sídlem: Ruská 83/24, 703 00, Ostrava, IČO: 29398266, arch. č 20Zak064. Stavba A navazuje na předešlou 1.etapu „Levobřežní-revitalizace nábřeží Ostravice za výstavištěm Černá louka“ u Ostravské univerzity, která je součástí výše uvedené projektové dokumentace, je již zhotovena a není předmětem této veřejné zakázky. Stavba A bude končit na úrovní stávající městské komunikace ul. Havlíčkovo nábřeží, kde naváže na stavbu B. Vzhledem k tomu, že stavby na sebe bezprostředně navazují, je žádoucí, aby byly obě stavby realizovány zhotovitelem v časové koordinaci.
Jedná se prakticky o rekonstrukci části Havlíčkova nábřeží v sousedství Černé louky a dokončení revitalizace nábřeží pod budovami Ostravské univerzity. Vzniknou dva zcela nové přístupy k řece Ostravici v podobě betonových schodišť.
Provoz pro automobily však zůstane nadále zachován. Byť v režimu maximální povolené rychlosti 30km/h. Pravděpodobně za účelem dodržení rychlosti řidičů je povrch ulice ze dvou materiálů. Prostřední část bude realizována z asfaltu a krajní části budou provedeny ze žulových kostek uložených do betonu. To však může ale zbytečně omezovat cyklisty, kteří se budou snažit kostkám vyhnout. Do této ulice má být totiž vyvedena cyklostezka. Stávající výškově oddělena cyklostezka (realizována v předchozích etapách) má být v úseku mezi křižovatkou a hradní lávkou totiž zdemolována. Zlepšení podmínek pro cyklisty se tak tímto projektem nekoná.
Tento úsek cyklostezky směrem k Hradní lávce bude demolován
Nachází se zde stále štěrková cesta blíže k Ostravici, ta však nebude upravována a v prostoru pod budovami Ostravské univerzity je rovněž vyústěna do ulice Havlíčkovo nábřeží.
Stále se nepočítá s kompletním dobudováním chodníků podél ulice. Kromě nových, nepřímých chodníků v zeleném prostoru Černé louky. Nové chodníky zde mají být z laciné zámkové dlažby.
Situace stavby
Kolize na Černé louce
Jak jsme uvedli výše, mají vzniknout nové chodníky. Ty jsou v situaci označeny jako „severní chodník“ a „jižní chodník“. Stávající chodník od Hradní lávky směrem do centra města má být rekonstruován. Rovněž bude vybudován nový vjezd u pavilonu G, jehož rekonstrukce by měla v letošním roce začít.
Nově umisťované chodníky jsou však v kolizi se záměrem proměny Černé louky, kde studii zpracoval Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA). Vizualizace plné pozitivní budoucnosti zaplavily sociální sítě v létě tohoto roku.
Podíváme-li se však na studii od MAPPA, tak vidíme, že zde není s plánovanými chodníky v rámci rekonstrukce Havlíčkova nábřeží počítáno. Celý prostor je řešen oválným pochozím prostorem, který je vyplněn zelení a mlátovými pěšinami.
Naznačení plánovaných chodníků v rámci rekonstrukce ulice. Dnes se ve vyznačených místech chodníky nenacházejí.
Nabízí se otázka…. Je prezentována proměna Černé louky vůbec realizovatelná? Nebo budou vybudovány tyto chodníky, aby za pár let byly opět demolovány? Proměna této lokality je plánována více jak 12 let. V rámci redakce jsme byli dokonce v roce 2012 na prezentaci návrhu proměny území. Článek ZDE. Stále zde však nedošlo ke koordinaci jednotlivých záměrů, které se časem objevily. To se ani nevracíme k myšlence, že Havlíčkovo nábřeží mělo být původně zcela bez automobilové dopravy.
zdroj: tenderarena.cz / mappa.cz
Vítek :
Jen maličkost k povrchům chodníků z „laciné zámkové dlažby“. Čtvercová zámková dlažba je zatím jediná, kterou dodavatele zvládnou položit a bez problémů drží. Třeba nedávno vybudované super drahé chodníky ze žulových kvádru na Masarykově náměstí se rozpadají i po následném „vylepšení“ drobnými kostkami.
09.02.2024 08:57Pavel H. :
mně teda u urbanistické studie od mappa zarazilo, že s lavičkami se počítá jen v té krajní části, která je nejblíže silnici, ve zbytku parku pak není ani jedna
Mx :
Vítek: i zámkovka má hezčí a méně hezké variace. Že dvakrát dražší materiál neznamená dvakrát dražší stavbu, to už jsme tady mnohokrát řešili. Stejně tak otázku kvalitního mobiliáře a tak dál. A potom je otázka, kde je hranice 600 tisícového regionu, zda kvalitu používat opravdu jenom v maličkém historickém centru anebo ta hranice používání by měla být širší, třeba i “kolonáda kolem Ostravice” A pak je zlatá střední cesta, nemusí tam být mramor, ale nemusí tam být i ta nejsprostější zámkovka. Každopádně např. kvalitně provedené promenáda od sýkorová mostu kolem řeky dokazuje, že kvalita přitahuje.
09.02.2024 15:40